Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1955570_0001.png
10. september 2018
Folketingets Kulturudvalg
Ændret lovgrundlag for Folkeuniversitetet - et overgangsproblem
Folkeuniversitetet har fået et nyt lovgrundlag pr. 1. august 2018. Det nye lovgrundlag indebærer i hovedtræk, at
Folkeuniversitetsnævnet og Regionsstyrelserne nedlægges, mens de fem enheder i Hovedstaden, Nordjylland,
Midtjylland, Syddanmark samt Folkeuniversitetets Komitestyrelse omdannes til selvejende institutioner.
Komitestyrelsen har glædet sig over ministerens initiativ til afbureaukratisering af Folkeuniversitetet og
tilsluttede sig i den lovforberedende arbejdsgruppe de principper, der ligger bag den nye lovgivning.
Der er imidlertid opstået et problem ved overgangen fra den tidligere lovgivning til den nye.
Efter de nye regler vil hver af folkeuniversitetets 5 enheder få tildelt et fast driftstilskud for en 3-årig periode,
udregnet som et gennemsnit af 3 års samlede tilskud (2014 - 2016). Det vil sige, at hver enhed modtager et
tilskud som baserer sig på det aktivitetsniveau, enheden havde i denne periode (Jf. bilag 1).
Siden modellen blev fremlagt i foråret 2017, har landets største komite, Sydvestjysk Folkeuniversitet, skiftet
tilhørsforhold fra Syddansk Folkeuniversitet til Komitestyrelsen med virkning pr. 1. januar 2018. Dette skifte er
sket i henhold til den dagældende bekendtgørelse om Folkeuniversitetet (13. nov. 2003, kap. 2, § 3), hvormed
komiteer frit kan vælge administrativt tilhørsforhold hvert andet år.
Med dette skifte er Komitestyrelsens økonomiske forpligtelse i undervisningstimer vokset med ca. 50%, mens
Syddansk Folkeuniversitet har mistet tilsvarende aktivitet, svarende til ca. 1/3 af sin aktivitet.
Men da den forelagte tilskudsfordeling for resten af 2018, samt 2019, 2020 og 2021 alene tager udgangspunkt i
tallene fra 2014, 2015 og 2016, vil Syddansk Folkeuniversitet i de kommende 3 1/2 år få tildelt midler til at
finansiere Sydvestjysk Folkeuniversitets aktiviteter, mens aktiviteten er overgået til Komitestyrelsen.
Overflytningen af undervisningen i Sydvestjysk Folkeuniversitet til Komitestyrelsen betyder, at
beregningsgrundlaget for statstilskuddet var forældet ved lovens/bekendtgørelsens vedtagelse.
Komitestyrelsen har gentagne gange forelagt sagen for Slots- og Kulturstyrelsen og senest også for
kulturminister, Mette Bock, ved et møde i juni 2018.
Desværre er vores anmodning om en justering af fordelingen blevet afvist med henvisning til, at hver enhed får
flere midler til rådighed efter den nye fordelingsmodel og at det ifølge loven først er muligt at revidere
fordelingsnøglen efter tre år.
Vi skal derfor anmode Folketingets Kulturudvalg om at bidrage til, at der findes en løsning.
I medfølgende bilag redegøres for de nærmere omstændigheder i sagen.
Med venlig hilsen
Poul Erik Kandrup
Formand, Folkeuniversitetets Komitestyrelse
Carina Hellerup Vestergaard
Sekretariatsleder, Folkeuniversitetet Komitestyrelse
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 19/10-18 fra Folkeuniversitetets Komitestyrelse om genfremsendelse af henvendelse af 10/9-18 om ændret lovgrundlag pr. 1/8-18 samt fremsendelse af budgetudkast 2019 samt budgetredegørelse
1955570_0002.png
Vedr. flere midler til hver enhed
Den nye fordelingsmodel baserer sig på et nøgletal for hver enhed, udregnet på baggrund af enhedens aktivitet i
årene 2014 -2016. Derudover tildeles hver enhed forlods kr. 10.000 pr. tilknyttet komite (jf. bilag 1).
Som følge af Folkeuniversitetsnævnets nedlæggelse tildeles hver enhed derudover et engangsbeløb (jf. bilag 2).
Dermed får hver enhed flere midler, men mens øvrige enheder får ekstra midler til fri disponering, og har
mulighed for at yde administrationstilskud, iværksætte nye udviklingsinitiativer og øge service til tilknyttede
komiteer, ventes Komitestyrelsen at anvende disse ekstra midler til dækning af aktiviteten i Sydvestjysk
Folkeuniversitet alene.
Dette bidrager ikke kun til en økonomisk ubalance de administrative enheder imellem, men giver komiteerne
tilknyttet Komitestyrelsen væsentligt dårligere forhold end komiteer tilknyttet andre enheder, da
Komitestyrelsens ekstra midler må bruges på drift af én komite alene i stedet for udviklingsinitiativer, bistand og
service.
Vedr. revision af fordelingsnøglen
I henhold til den tidligere bekendtgørelse om Folkeuniversitetet har komiteerne frit kunnet vælge tilhørsforhold
hvert andet år. I de foregående år har kun få eller små komiteer ændret tilhørsforhold. Konsekvensen af én eller
flere komiteers mulige skifte blev således ikke drøftet, da den nye fordelingsmodel blev fremlagt under
strukturudvalgets møde i maj 2017.
I september 2017 indsendte Komitestyrelsen et høringssvar med forslag om en tilføjelse i den nye
bekendtgørelse, hvormed særlige forhold ville gøre det muligt at revidere fordelingsmodellen inden tre år:
”Kap.
5, §7, stk. 5 ø skes tilføjet sidste li je: ”Med i dre særlige forhold foreligger.”
Forslaget blev ikke medtaget i bekendtgørelsen.
Ligeledes udtrykte Alternativets ordfører bekymring omkring fordelingsmodellens hensigtsmæssighed ved
Folketingets 1. behandling af lovforslaget i november 2017:
”Vi
er opmærksomme på bekymringerne om det nye bevillingssystem og om fordelingsnøglen er
uhensigtsmæssig, og vi vil afvente at se, om bekymringerne er berettigede, når den nye lov træder i kraft.”
Fristen for komiteernes ændring af tilhørsforhold var i 2017 d. 30. november.
Komitestyrelsen gjorde i oktober 2017 første gang Slots- og Kulturstyrelsen opmærksom på problemet vedr. den
kommende fordeling af statstilskuddet og komiteernes mulighed for skifte af tilhørsforhold.
Første henvendelse skete således inden Folketingets 1. behandling af lovforslaget (november 2017). Siden har
Komitestyrelsen gentagne gange gjort opmærksom på problemet inden vedtagelsen af loven ved 3.
behandlingen i Folketinget i april 2018.
Folkeuniversitetets lov og bekendtgørelse giver ikke de administrative enheder hjemmel til at afvise komiteer,
der måtte ønske at skifte administrativt tilhørsforhold og således overgik Sydvestjysk Folkeuniversitets
undervisning til Komitestyrelsen d. 1. januar 2018.
Vi tillader os at medsende forslag til revideret fordelingsnøgle, indsendt til Slots- og Kulturstyrelsen juni 2018 (jf.
bilag 3). Fordelingsmodellen er ikke blevet revideret siden strukturudvalgets møde i maj 2017.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 19/10-18 fra Folkeuniversitetets Komitestyrelse om genfremsendelse af henvendelse af 10/9-18 om ændret lovgrundlag pr. 1/8-18 samt fremsendelse af budgetudkast 2019 samt budgetredegørelse
1955570_0003.png
Bilag 1
Folkeuniversitetets fremtidige tilskudsmodel
Ændringen af folkeoplysningsloven og bekendtgørelsen om Folkeuniversitetet indebærer en model, hvor
tilskuddet til enhederne beregnes efter en model med følgende principper:
forlods fordeles et beløb, som afspejler antallet af komiteer tilknyttet hver enhed.
Herefter fordeles det resterende tilskud efter en fordelingsnøgle, der afspejler et gennemsnit af
enhedernes statslige tilskud i perioden 2014-2016
Med et tilskud på 10.000 kr. pr. komite, som er tilknyttet enheden, vil der forlods fordeles 840.000 kr., jf.
tabel 1.
Tabel 1: Tilskud efter antal komitéer (kr.)
I alt
Antal komitéer
Tilskud (takst: 10.000 kr.)
84
840.000
Hovedstadsreg.
4
40.000
Midtjysk
11
110.000
Nordjysk
11
110.000
Syddansk
25
250.000
Komitéstyrelsen
33
330.000
Herefter fordeles restbeløbet efter en fordelingsnøgle, beregnet ud fra gennemsnittet af tilskuddene til
enhederne i perioden 2014
2016, jf. tabel 2, da det giver et dækkende billede af de forskellige typer
aktiviteter, aktivitetsniveauet og geografiske forhold, herunder transportudgifterne.
Tabel 2: Fremtidig fordelingsnøgle (%). Enhedernes andel af den samlede finanslovsbevilling.
Hovedstadsreg.
17,84 %
Midtjysk
40,15 %
Nordjysk
15,94 %
Syddansk
15,51 %
Komitéstyrelsen
10,55 %
Det giver således en samlet fordeling af statstilskuddet til enhederne, som vist i tabel 3.
Tabel 3: Statstilskud 2018-2020 fordelt efter antal komitéer samt fordelingsnøgle (mio.kr.)
FL bevillinger
2016
2018*
2019
2020
14,0
13,7
13,4
I alt Hovedstadsreg.
2,0
2,4
2,3
2,3
Midtjysk
5,2
5,4
5,3
5,2
Nordjysk
1,9
2,2
2,2
2,1
Syddansk
1,9
2,3
2,2
2,1
Komitéstyrelsen
1,3
1,7
1,7
1,7
*
Note: I det første år 2018 fordeles alene 5/12 af tilskuddet efter de nye principper, da loven træder i kraft 1. august
2018.
Ændringen indebærer endvidere, at fordelingen evalueres regelmæssigt. Første gang i løbet af 2020 med
virkning fra finansåret 2021 med henblik på, at der tages stilling til, om der er sket væsentlige ændringer i
forhold til aktivitetsniveauet for perioden 2014
2016, komiteernes tilknytningsforhold m.v., som skal have
betydning fremadrettet.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 19/10-18 fra Folkeuniversitetets Komitestyrelse om genfremsendelse af henvendelse af 10/9-18 om ændret lovgrundlag pr. 1/8-18 samt fremsendelse af budgetudkast 2019 samt budgetredegørelse
1955570_0004.png
Bilag 2
Fordeling af midler til Folkeuniversitetets enheder efter Folkeuniversitetsnævnets nedlæggelse
Fordeling til enhederne efter procentsatser (3.075.000): Afrundet procent
København
18,19%
Århus
40,34%
Aalborg
15,92%
Odense
15,18%
Komitestyrelsen
10,36%
99,99%
Kr.
18,2
40,3
15,9
15,2
10,4
100
559.650
1.239.225
488.925
467.400
319.800
3.075.000
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 19/10-18 fra Folkeuniversitetets Komitestyrelse om genfremsendelse af henvendelse af 10/9-18 om ændret lovgrundlag pr. 1/8-18 samt fremsendelse af budgetudkast 2019 samt budgetredegørelse
1955570_0005.png
Bilag 3
Revideret forslag til fordelingsnøgle
(rev. procentsatser + rev. antal af komiteer tilknyttet hver enhed)