Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2001502_0001.png
Notat
10. januar 2019
Statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 - 2023
Indledning
Medieaftalen af 29. juni 2018 indeholder en lang række punkter, der skal følges op
på. I dette notat redegøres der for status for gennemførelsen af de enkelte punkter.
Ændring af radio- og fjernsynsloven
Radio- og fjernsynsloven skal ændres som følge af medieaftalen med henblik på
blandt andet gennemførelse af ændrede regler for udpegning af bestyrelsen for DR,
nedlæggelse af den særlige uddannelsespulje til ikkekommercielt lokal radio og tv og
adgang til udbud af nye public service-kanaler mv.
Der henvises til lov nr. 1549 af 18. december 2018 om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed.
Der henvises endvidere til nr. 1548 om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, personskatteloven, momsloven, lov om social pension mfl., som
gennemfører aftalen af 16. marts 2018 mellem regeringen og DF om fokusering af
DR og afskaffelse af medielicensen.
Den delvise finanslovfinansiering af DR mfl. er indarbejdet på finansloven for 2019.
Nedsættelsen af licensen for 2019 er gennemført den 25. oktober 2018 ved en
ændring af licensbekendtgørelsen.
DR
Det fremgår af medieaftalen, at de nærmere vilkår for DR’s public service-
virksomhed fastsættes i en public service-kontrakt efter drøftelse med partierne bag
medieaftalen.
Den nye kontrakt blev offentliggjort den 18. september 2018.
Det fremgår af medieaftalen, at DR skal stille DR-egenproduktioner, som DR ikke
selv anvender, til rådighed for andres medieplatforme, medmindre DR aktuelt
planlægger at anvende produktionerne. Tilrådighedsstillelse skal ske på lige vilkår
og mod betaling af en fair markedspris, så der ikke sker konkurrenceforvridning
over for konkurrenter. Der igangsættes et udredningsarbejde med det formål at
opstille de nærmere principper for fastsættelse af en fair markedspris for
tilrådighedsstillelse af denne type produktioner med henblik på ikrafttræden
hurtigst muligt, dog senest pr. 1. januar 2020. Der skal i den forbindelse også ses på
prisfastsættelsen for tilrådighedsstillelse af DR’s arkivklip til kommerciel brug og
ikke-kommerciel brug.
Der er behov for ekstern konsulentbistand til dette udredningsarbejde.
Dok.nr. 18/02944-6
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 67: Orientering om statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 – 2023, fra kulturministeren
Side 2
Kulturministeriet forventer at udbyde konsulentopgaven primo 2019 med henblik
på at kunne forelægge resultatet heraf for medieaftalekredsen før påske 2019.
Det fremgår af public service-kontrakten,
at alle DR’s digitaliserede
programarkiver
skal stilles til rådighed for borgerne i form af et søgbart arkiv inden
kontraktperiodens udløb. Partierne bag medieaftalen for 2019-2023 skal senest den
1. januar 2020 forelægges forslag til implementering af det søgbare arkiv med
henblik på stillingtagen hertil.
På denne baggrund er der i november 2018 igangsat et udredningsarbejde om
tilrådighedsstillelsen af DR’s digitaliserede arkiver efter en model, hvor Det
Kongelige Bibliotek varetager tilrådighedsstillelsen af DR’s arkivindhold
for
borgerne, herunder formidlingen af materialet på KB’s egen platform, mens DR
alene leverer det digitale arkivmateriale til KB.
Nye public service-kontrakter med de regionale TV 2-virksomheder
Det fremgår af medieaftalen, at de nærmere vilkår for de regionale TV 2-
virksomheders public service-virksomhed vil blive fastlagt i public service-
kontrakterne mellem virksomhederne og kulturministeren. Kontrakterne
udarbejdes efter drøftelse med partierne bag medieaftalen.
De otte nye kontrakter blev offentliggjort den 13. december 2018.
TV 2 DANMARK
Det fremgår af medieaftalen, at aftalepartierne er enige om at genoptage
spørgsmålet om delvist salg af TV 2 DANMARK, når den samlede medieaftale
evalueres efter 2 �½ år.
Den gældende tilladelse til TV 2 DANMARK til at udøve public service-
programvirksomhed udløb med udgangen af 2018.
Der blev på denne baggrund den 20. december 2018 udstedt en ny public service-
programtilladelse til TV 2 DANMARK.
Udbud af ny tv-kanal
Det fremgår af medieaftalen, at der skal igangsættes udbud af en ny tv-kanal med
kulturindhold og folkeoplysning. Det fremgår videre af aftalen, at de nærmere
programkrav og vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med
partierne bag medieaftalen. Det fremgår endelig af aftalen, at
udbudsbekendtgørelsen udarbejdes i foråret 2019 med henblik på, at udbuddet kan
finde sted i efteråret 2019.
Der blev den 11. januar 2019 afholdt et såkaldt aktørmøde med henblik på
idéudvikling af den nye tv-kanals rammer og vilkår.
Genudbud af FM-4
Det fremgår af medieaftalen, at tilladelsen til FM-4 skal genudbydes, når den
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 67: Orientering om statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 – 2023, fra kulturministeren
Side 3
gældende tilladelse til Radio 24/Syv udløber med udgangen af oktober 2019. Det
fremgår videre af aftalen, at de nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag medieaftalen. Genudbuddet
forventes ifølge aftalen at finde sted primo 2019.
Det fremgår videre af medieaftalen, at der tages stilling til adgang til
reklameindtægter i forbindelse med udbuddet af kanalen, og at aftalepartierne på
baggrund af beslutningen tager stilling til den samlede økonomi for kanalen.
Udkast til udbudsbekendtgørelse blev sendt i høring den 20. december 2018 med 25.
januar 2019 som høringsfrist.
Udbud af ny radiokanal
Det fremgår af medieaftalen, at der skal udbydes en ny digital radiokanal til
formidling af kultur, herunder klassisk musik. Det fremgår videre af aftalen, at de
nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter
aftale med partierne bag medieaftalen. Det fremgår endelig af aftalen, at
udbudsbekendtgørelsen udarbejdes i foråret 2019 med henblik på, at udbuddet kan
finde sted i efteråret 2019.
Der blev den 11. januar 2019 afholdt et såkaldt aktørmøde med henblik på
idéudvikling af den nye radiokanals rammer og vilkår.
Større og bredere Public Service-Pulje
Det fremgår af medieaftalen, at der skal gennemføres en omlægning af Public
Service-Puljen.
Det fremgår endvidere af medieaftalen, at principperne for fordeling af midlerne i
puljen samt rettighedsmæssige forhold fastsættes inden udgangen af oktober 2018
efter aftale med partierne bag medieaftalen. Det fremgår videre, at aftalepartierne
inden udgangen af 2018 tager stilling til, om og evt. i hvilket omfang de gældende
regler for reklamer fremover skal finde anvendelse for indhold støttet af puljen.
Det fremgår endelig af medieaftalen, at lovforslag vedrørende Public Service-Puljen
fremsættes i folketingssamlingen 2019/2020 (efteråret 2019) med henblik på
ikrafttræden 1. januar 2020. Ændringer i bekendtgørelsen udarbejdes parallelt
hermed med henblik på ikrafttræden 1. januar 2020. Public Service-Puljen fordeles
dermed i 2019 efter de gældende regler.
Kulturministeriet er i færd med at udarbejde et oplæg til medieaftalekredsen om
den nye ordning, som i henhold til medieaftalen skal træde i kraft den 1. januar
2020. Det er tanken, at dette oplæg og drøftelsen i medieaftalekredsen heraf skal
give rammerne for udarbejdelse af et lovudkast, som skal sendes i høring medio
2019.
Investeringsforpligtelse for udbydere af streamingtjenester
Det fremgår af medieaftalen, at udbydere af streamingtjenester skal pålægges en
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 67: Orientering om statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 – 2023, fra kulturministeren
Side 4
investeringsforpligtelse i dansksproget indhold.
Det fremgår videre af medieaftalen, at den nærmere udmøntning af den nye ordning
aftales i efteråret 2018 mellem parterne bag aftalen med henblik på, at den nye
ordning kan træde i kraft 1. januar 2020.
Kulturministeriet forventer primo 2019 at iværksætte en kortlægning af streaming-
tjenester på det danske marked og deres forretningsmodeller. Kortlægningen, der
gennemføres af et eksternt konsulentfirma, skal indgå som grundlag for
udarbejdelse af oplæg til medieaftalekredsen om den nærmere udformning af
ordningen, herunder nærmere afgrænsning af hvilke streamingtjenester der bør
være omfattet. På baggrund af drøftelsen i medieaftalekredsen af oplægget
udarbejdes der efterfølgende et lovudkast med henblik på udsendelse i høring medio
2019.
Omlægning af mediestøtteordningen
Det fremgår af medieaftalen, at der skal gennemføres en omlægning af
mediestøtteordningen. Det fremgår videre af medieaftalen, at der fremsættes
lovforslag vedrørende mediestøtten i folketingssamlingen 2019/2020 (efteråret 2019)
med henblik på ikrafttræden 1. januar 2020. Ændringer i bekendtgørelser
udarbejdes parallelt hermed med henblik på ikrafttræden 1. januar 2020.
Endelig fremgår det, at der i efteråret 2018 påbegyndes en undersøgelse af det
konkurrencemæssige samspil mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner.
Indhentning af tilbud på undersøgelsen blev igangsat den 20. december 2018 med
25. januar 2019 som frist for indsendelse af tilbud.
Støtte til dansk film
Det fremgår af medieaftalen, at DR’s og TV 2’s nuværende forpligtelse til at yde
kulturstøtte til dansk film ophæves. Aftaleparterne pålægger i forbindelse med
ophævelsen af filmforpligtelsen tv-stationerne, at de fortsat skal engagere sig i
dansk producerede kort-, dokumentar- og spillefilm i et omfang svarende til det
nuværende i forhold til antallet af titler fordelt på kort-, dokumentar- og spillefilm.
For begge tv-stationer betyder det, at de fortsat vil være engagerede i dansk film,
men at engagementet fremover finder sted på markedsvilkår. Nyordningen
evalueres efter 2 �½ år.
Forpligtelserne er indarbejdet i public service-kontrakten med DR og i public
service-programtilladelsen til TV 2.
Samtidig øges den øvrige filmstøtte med i alt 120 mio. kr. årligt. For at sikre
mangfoldighed i dansk film skal der laves en ny ordning for fordelingen af de ekstra
midler til filmstøtten. Af de ovennævnte 120 mio.kr. anvendes årligt 35 mio.kr. til
regionale filmfonde udenfor hovedstaden. Ordningen skal sikre, at midlerne kan
tilgå dansk film via andre veje end Det Danske Filminstituts filmstøtteordninger.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 67: Orientering om statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 – 2023, fra kulturministeren
Side 5
De nærmere rammer for dansk film er fastlagt i filmaftalen for 2019
2023, som
blev indgået den 1. november 2018.
Værditestordningen
Det fremgår af medieaftalen, at DR’s og de regionale TV 2-virksomheders
nye public
service-kontrakter - for at sikre at ordningen fremover får reel betydning for
vurderingen af DR’s og de regionale TV 2-virksomheders
nye aktiviteter - skal
indeholde oversigter over eksisterende online-tjenester på internettet, som kan
danne grundlag for vurderingen af, om nye planlagte online-initiativer i
kontraktperioden udgør væsentlige ændringer, som skal værditestes.
Der henvises til afsnittene ovenfor om henholdsvis DR’s og de regionale TV 2-
virksomheders public service-kontrakter.
Lokal radio og tv
Det fremgår af medieaftalen, at de gældende lokalradio- og lokal-tv-ordninger
videreføres i aftaleperioden. Det fremgår videre, at dette blandt andet betyder, at
lokal-tv-sendemulighederne udbydes efter de hidtil gældende regler, når de
nuværende tilladelser udløber i 2019. Dog gøres internetdistribution til et vilkår
eller et skønhedskriterium i forbindelse med fremtidige lokal-tv-tilladelser. Endelig
fremgår det af aftalen, at denne justering gennemføres i løbet af 2019.
Udkast til bekendtgørelse om udbud af lokal-tv-sendemulighederne
(ikkekommercielt tv i MUX 1) blev sendt i høring den 5. november 2018 med 30.
november 2018 som høringsfrist.
Tilgængelighed for personer med handicap
Det fremgår af medieaftalen, at der vil blive taget stilling til en ny samlet ændring
af reguleringen af tilgængelighed, når det kommende direktiv om audiovisuelle
medietjenester (”AVMS-direktivet”) skal gennemføres i dansk lovgivning.
Det fremgår endvidere af medieaftalen, at der i de nye public service-kontrakter
med DR, TV 2 og de regionale TV 2-virksomheder skal fastsættes krav om
forbedring af tilgængeligheden af stationernes udbud.
Der henvises til afsnittene ovenfor om henholdsvis DR’s og de regionale TV 2-
virksomheders public service-kontrakter
samt TV 2 DANMARK’s tilladelse til public
service-programvirksomhed.
Liberalisering af reklamereglerne
Det fremgår af medieaftalen, at der tages stilling til de fremtidige reklameregler,
når AVMS-direktivet skal gennemføres i dansk lovgivning. Aftalepartierne er dog
enige om, at der fremover skal være større frihed for tv-stationerne til at vælge,
hvornår reklamer vises i løbet af dagen, og at der fortsat skal være forbud mod
reklameafbrydelser og produktplacering i danske programmer. Det fremgår af
aftalen, at implementeringen af reklamereglerne i AVMS-direktivet vil ske efter
aftale med partierne bag medieaftalen.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 67: Orientering om statusnotat om gennemførelse af medieaftalen for 2019 – 2023, fra kulturministeren
2001502_0006.png
Side 6
Filmværksteder
Det fremgår af medieaftalen, at et beløb svarende til det hidtidige tilskud til Station
Next overføres til forhandlingerne om en ny filmaftale, og at det fremtidige tilskud
til Station Next skal fastsættes i sammenhæng med fastsættelsen af den offentlige
finansiering af tilsvarende aktiviteter.
Der henvises til afsnittet ovenfor om støtte til dansk film.
Medierapportering, kulturstatistik mv.
Det fremgår af medieaftalen, at Slots- og Kulturstyrelsens årlige rapportering om
medieudvikling og udarbejdelse af mediestatistik mv. videreføres.
Revideret kommissorium for rapporteringen blev den 22. november 2018 fremsendt
til Slots- og Kulturstyrelsen.
Andet
Sportslisten
Det fremgår af medieaftalen, at sportslisten skal ophæves. Bekendtgørelsen blev
ophævet med virkning fra 1. januar 2019 ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 266 af
12. november 2018.
Evaluering
Det fremgår af medieaftalen, at aftalen evalueres midtvejs i aftaleperioden,
herunder
DR’s public service-kontrakt,
genoptagelse af spørgsmålet om evt. delvist
salg af TV 2 og nyordningen af DR’s og TV 2’s støtte til dansk film med henblik på at
sikre eventuelle justeringer i forhold til medieudviklingen.