Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1964726_0001.png
Bevar dansk film og TV’s internationale succes!
Dansk film og
ty
har stor, international succes i disse år. Hvis vii Danmark også i fremtiden skal
være konkurrencedygtige inden for film og
ty,
er det nødvendigt, at vi oprettet en production
design-uddannelse. Vi foreslår, at uddannelsen bliver placeret på Den Danske Filmskole. Og
kræver politisk handling nu.
Publikums forventninger og krav til kvaliteten i film, tv-drama og medier stiger hele tiden. Derfor stiger
forventningerne til det visuelle udtryk og kravene til production design også. Publikum vil ikke blot have
fortalt en historie de vil have en visuel oplevelse. Uden en dansk production design-uddannelse, der
spiller sammen med de øvrige kunstneriske hovedfunktioner, kan dansk filmproduktion ikke fastholde
det høje, internationale niveau, den har i dag. Og som det har taget år at opbygge.
Production designeren får filmen til at leve visuelt
Production designeren skaber sammen med instruktør og fotograf sammenhæng i filmens visuelle
fortælling. Production designerens arbejde består i at udforme og designe de fysiske og visuelle
rammer. Det gælder valg af locations, design af studiedekorationer, tekniske tegninger, farvesætning,
indretning, valg af overflader, rekvisitter, kostumer, makeup, digitale, visuelle effekter og titelsekvens.
Production designeren er en vigtig medfortæller i alt, hvad publikum ser fra de træder ind i biografens
mørke, til de forlader det igen.
Production designeren er en krumtap i filmproduktionen
Production designeren er udover at have en nøglefunktion i den visuelle fortælling også leder af den
største afdeling på en filmproduktion. Det betyder, at production designeren er teknisk, praktisk,
kunstnerisk og økonomisk ansvarlig for alle de afdelinger, der hører under ptoduction designet. Dvs.
byggeafdeling, malerafdeling, systue, kostume, rekvisitafdeling mv. At varetage denne voksende
lederrolle i fremtidens film- og tv-industri kan ikke ske, uden at disse elementer bliver indarbejdet i et
uddannelsesforløb. Dette forløb findes ikke i Danmark i dag.
Uddannelsen bør være på Den Danske Filmskole
De kunstneriske hovedfunktioner ved skabelse af film og
tv-serier
er manuskriptforfatter, instruktør,
fotograf, klipper, tonemester, producer og production designet. Alle de kunstneriske hovedfunktioner
bliver i dag uddannet på Den Danske Filmskole med production designere som eneste undtagelse.
Production designere som vi også kender som scenografer er tidligere blevet uddannet fra
Kunstakademiets Designskole. Men den uddannelse er nu lukket.
Ledelsen på fllmskolen har defineret production design som et fokusområde og vil fremover prioritere
dette vidensfelt langt højere end hidtil. Filmskolen har ambitioner om fremover at udbyde en uddannelse
af filmproduction designere, så de kan blive uddannet sammen med og på lige fod med de andre
hovedfunktioner inden for filmproduktion. Som production designere, fagforbund og filmbranche bakker
vi op om dette.
Der er brug for handling nu!
Vi opfordrer de ansvarlige ministre inden for de uddannelsesmæssige og kunstneriske områder til at
bevilge de midler, der skal til for at etablere en production design-uddannelse på Den Danske Filmskole.
Både i Sverige, Norge og Finland har man inden for de seneste år opprioriteret production design. Det
bør vi også gøre i Danmark.
For det er helt nødvendigt, hvis dansk filmproduktion skal fastholde og styrke det høje niveau, der har
været kendetegnende i mange år, og som er et afgørende bidrag til den danske kultureksport. Derfor
skal der handles nu!
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Oplæg ved foretræde i KUU d. 7/11-18, fra Danske Scenografer om uddannelse i production design
1964726_0002.png
Underskrivere
Prod u cenifo ren ingen
Danske Filminstruktører
Dansk Filmfotograf Forbund
Tine Johansen, næstformand i Dansk Journalistforbund
Thomas Gammeltoft, Copenhagen Film Fund
Carsten Holst, Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje
Piv Bernth, dramachef DR
Katrine Vogelsang, fiktionschef TV2
Jonas Allen, Miso Film
Birgitte Hald, Nimbus Film
Mikael Reiks, Nordisk Film
Peter Aalbæk Jensen, Zentropa
Per Nielsen, SF-studios
Ronnie Fridthjof, Fridthjof Film
Ole Søndberg, The Good Companys Film
Vibeke Windeløv, producent, The Good Company Films
Anders Engelbrecht, Engelbrecht Construction
Mette Damgfaard Sørensen, DEl
Claus Ladegaard, DFI
Ole Bornedal, filminstruktør
Lone Scherfig, filminstruktør
medier og kommunikation
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Oplæg ved foretræde i KUU d. 7/11-18, fra Danske Scenografer om uddannelse i production design
1964726_0003.png
Bille August, filminstruktør
Susanne Bier, filminstruktør
Søren Kragh-Jacobsen, filminstruktør
Per Fly, filminstruktør
Tobias Lindholm, filminstruktør og manuskriptforfatter
Maya llsøe, manuskriptforfatter
Adam Price, manuskriptforfatter
Jesper Christensen, skuespiller og instruktør