Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
København 27.10.18
Kære kulturminister Mette Boch
Tak for dit svar vedr. forsøgsuddannelsens foretræde for kulturudvalget den 28.9.2018
Vi beklager først og fremmest, at ministeren udelukkende forholder sig til det
understøttende fakta-ark som blev omdelt og ikke til det fulde oplæg fra foretrædet, som vi
formoder må være taget til referat.
Herunder fx pointerne:
•
Med professionaliseringen og institutionaliseringen af kunstarten som
forsøgsuddannelsen har affødt er nycirkus begyndt at vinde indpas på de danske
teaterscener. Aftagere fra de danske teatre udtaler bl.a., at de ikke før har set så
højt niveau af artistisk håndværk og idérigdom fra nycirkusartister i Danmark – og at
artisterne kommer med en tiltrængt fornyelse af kropslighed og spænding i teatret
som er afgørende for fornyelsen af scenekunstudtrykket. Der er med andre ord en
udvikling i gang, som ikke kun skal drives af en uddannelse – men al erfaring viser
at uddannelse er en forudsætning for, at nycirkus kan cementere sig som et
ligestillet element i det samlede kunstneriske landskab!
At nycirkusartister ikke afløser eller udkonkurrerer skuespillere, sangere eller
dansere, men kommer med et helt andet og eget scenisk udtryk.
Nycirkusuddannelsen peger dermed ind i udviklingsperspektivet for den danske
scenekunst og skaber beviseligt resultater med den nødvendige og aktuelle
publikumsudvikling.
At vi lige nu og her står med en gruppe uddannede professionelle artister med et
meget højt niveau. Mange af dem ønsker base i DK. Det kræver, at der er konkrete
rum til deres arbejde og daglige vedligeholdelsestræning. Rum der opfylder
kravene til nycirkus er meget sjældne. De lokaler som forsøgsuddannelsen har
brugt er indrettet helt specifikt til cirkus med 9,5 meter til loftet, bærepunkter der kan
trække 2 tons og gulvbelægning til akrobatisk arbejde. Der er investeret rigtig
mange penge i disse rum og de er helt essentielle for en fremtidig uddannelse
(også under DDSKS). Det har Københavns kommune bekostet, og man kan vælge
at se det som en gave i forhold til at kunne fastholde de mest professionelle
kompetencer i Danmark. Det kræver naturligvis økonomi, at bevare disse lokaler til
formålet. Dialogen må derfor lige nu som minimum handle om, hvordan vi bevarer
rammer og rum, så vi sammen med de professionelle artister kan få opbygget et
regi og miljø, der på sigt kan blive selvfinancieret - eller igen danne rammer for en
nycirkusuddannelse. Helt akut er der brug for
800.000 kr.
(støtte til 1 års husleje),
hvis ikke lokalerne skal opsiges og gå til et andet formål.
•
•
1