Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1960887_0001.png
København 27.10.18
Kære kulturminister Mette Boch
Tak for dit svar vedr. forsøgsuddannelsens foretræde for kulturudvalget den 28.9.2018
Vi beklager først og fremmest, at ministeren udelukkende forholder sig til det
understøttende fakta-ark som blev omdelt og ikke til det fulde oplæg fra foretrædet, som vi
formoder må være taget til referat.
Herunder fx pointerne:
Med professionaliseringen og institutionaliseringen af kunstarten som
forsøgsuddannelsen har affødt er nycirkus begyndt at vinde indpas på de danske
teaterscener. Aftagere fra de danske teatre udtaler bl.a., at de ikke før har set så
højt niveau af artistisk håndværk og idérigdom fra nycirkusartister i Danmark – og at
artisterne kommer med en tiltrængt fornyelse af kropslighed og spænding i teatret
som er afgørende for fornyelsen af scenekunstudtrykket. Der er med andre ord en
udvikling i gang, som ikke kun skal drives af en uddannelse – men al erfaring viser
at uddannelse er en forudsætning for, at nycirkus kan cementere sig som et
ligestillet element i det samlede kunstneriske landskab!
At nycirkusartister ikke afløser eller udkonkurrerer skuespillere, sangere eller
dansere, men kommer med et helt andet og eget scenisk udtryk.
Nycirkusuddannelsen peger dermed ind i udviklingsperspektivet for den danske
scenekunst og skaber beviseligt resultater med den nødvendige og aktuelle
publikumsudvikling.
At vi lige nu og her står med en gruppe uddannede professionelle artister med et
meget højt niveau. Mange af dem ønsker base i DK. Det kræver, at der er konkrete
rum til deres arbejde og daglige vedligeholdelsestræning. Rum der opfylder
kravene til nycirkus er meget sjældne. De lokaler som forsøgsuddannelsen har
brugt er indrettet helt specifikt til cirkus med 9,5 meter til loftet, bærepunkter der kan
trække 2 tons og gulvbelægning til akrobatisk arbejde. Der er investeret rigtig
mange penge i disse rum og de er helt essentielle for en fremtidig uddannelse
(også under DDSKS). Det har Københavns kommune bekostet, og man kan vælge
at se det som en gave i forhold til at kunne fastholde de mest professionelle
kompetencer i Danmark. Det kræver naturligvis økonomi, at bevare disse lokaler til
formålet. Dialogen må derfor lige nu som minimum handle om, hvordan vi bevarer
rammer og rum, så vi sammen med de professionelle artister kan få opbygget et
regi og miljø, der på sigt kan blive selvfinancieret - eller igen danne rammer for en
nycirkusuddannelse. Helt akut er der brug for
800.000 kr.
(støtte til 1 års husleje),
hvis ikke lokalerne skal opsiges og gå til et andet formål.
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 27/10-18 fra Akademiet for Moderne Cirkus ang. anmodning om foretræde
I svaret fra ministeren henvises til en længerevarende dialog med Københavns kommune
om at finde en fremadrettet løsning for nycirkus, der kunne omfatte AMoC i form af en
Fredericia model.
Det fremgår dog ikke, hvordan ministeren har foreslået en Fredericia-
model realiseret i København, med hvem og i hvilke sammenhænge at denne dialog har
fundet sted?
Ministeren har tidligere udtalt, at hun afventede den eksterne evalueringsrapport for at
kunne tage stilling til uddannelsens fremtid, men begrunder nu Københavns kommunens
manglende økonomiske opbakning fra 2019 som hovedårsag til, at forsøgsuddannelsen
ikke videreføres. Vi vil dog gerne høre, hvordan ministeren forholder sig til
forsøgsuddannelsens resultater, som de fremgår af den eksterne evaluering af
uddannelsen?
Ministeren påpeger endvidere, at nycirkusuddannelsen i sin nuværende form vil få svært
ved at leve op til
kravene på de videregående kunstneriske uddannelser.
I brev til kulturministeren fra rektor Mads Thygesen (DDSKS) og Anne Sophie Bergmann
Steen (AMoC, januar 2018) vurderes det netop, at uddannelsen har mulighed for at
kvalificere til bachelorniveau, men at det er en tidskrævende proces som kræver
planlægning og koordineret samarbejde. Evalueringen fastslår endvidere, at det ikke er
forventeligt, at en forsøgsuddannelse med så kort levetid kan leve op til de fulde krav til en
akkreditering – men intet i rapporten giver anledning til tvivl om forsøgsuddannelsens
niveau, resultater og potentiale for videreudvikling. Så vi vil naturligvis gerne vide hvori
ministeren begrunder sin tvivl?
Afslutningsvis påpeger ministeren, at Kulturministeriet nu vil arbejde videre med en
afsøgning af nycirkus som et scenekunstnerisk felt, der er relevant i en
uddannelsesmæssig sammenhæng, samt fortsætte drøftelserne med Scenekunstskolen.
Det finder vi selvfølgelig positivt, men vi er også nysgerrige efter at få uddybet, hvad
ministeren savner svar på og hvilke afsøgninger der ønskes iværksat?
Der er efter vores bedste overbevisning iværksat grundige undersøgelser og afsøgninger
før etableringen af uddannelsen, ligesom der undervejs er udarbejdet og fremsendt
diverse materiale (senest ved eksperthøringen for kulturudvalget den 6.12.17) med
udtalelser, fakta, tal og referencer fra både nationale og internationale kapaciteter.
Derudover skulle evalueringen af forsøgsuddannelsens erfaringer og resultater meget
gerne medvirke til at sikre en kvalificeret debat og et beslutningsgrundlag i forhold til
muligheder og udfordringer for at udvikle og forankre de erfaringer, som er gjort med det
fireårige forsøg?
Vidensgrundlaget, vækstlaget, erfaringerne, professionalismen er her lige nu – det er
skrøbeligt og måske på vej væk – men lige nu er det her!
Vi står naturligvis til rådighed for spørgsmål og ser meget frem til en uddybning.
Med venlig hilsen
AnneSophie Bergmann Steen
Akademiet for Moderne Cirkus
2