Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Photo: diana lindhardt the I of Sisters Academy
SANSELIGHEDENS BETYDNING
- KUNST DER GØR EN FORSKEL
Sisters Hope
Sisters Hope er en prisvindende performan-
cegruppe som arbejder for at gøre det san-
selige tilgengængeligt for så mange borgere
som muligt. Dette gør vi med udgangspunkt
i performancekunst, uddannelsesudvikling
og forskning. Vi bruger lyd, lys og sceno-
grafi, samt interaktiv performancekunst til
at omdanne omgivelser til et sanseligt og
poetisk total-univers. Gennem vores perfor-
mancemetode tilbyder vi elever, lærere og
publikumsdeltagere en transformerende ople-
velse, der kan åbne for en ny måde at lære,
interagere og være i verden på. I foråret
2019 oprettes den første åbne uddannelse i
Sisters Hopes performancemetoder på Ryslin-
ge Højskole.
Projektet Sisters Academy I det nordiske
stor-skala projekt Sisters Academy skaber
vi en sanselig skole, hvor vi eksperimente-
rer med nye mere sanselige og poetiske læ-
ringsformer. Sisters Academy udfoldes i to
forskellige storskala-formater; Kunstover-
tagelsesformatet: The Boarding School og
Skoleovertagelsesformatet: The Takeover.
Sisters Academy - The Boarding School
Vi omdanner en kunstinstitution til en san-
selig kostskole, hvor publikumsdeltagerne
indskriver sig som elever i mindst 24 ti-
mer, og sover, spiser og lever der mens de
deltager i sanselig undervisning.
Sisters Academy - The Takeover
Vi overtager ledelsen af en gymnasieskole i
3 uger og omdanner den til vores sanselige
total-univers, for at udforske hvordan det
sanselige kan skabe værdi indenfor rammen
af det sædvanlige skema i tæt samarbejde
med lærere og elever.
Fakta
Over 4000 deltagere har mødt vores sanseli-
ge univers og metode, og vores data i dette
forskningsbaserede projekt viser, at mange
har haft dybe og transformerende oplevel-
ser.
Vi har arbejdet i en bred geografisk na-
tional spredning fra Varde, Odense, Køge,
Guldborgsund til København samt internatio-
nalt i en række nordiske lande.
Eksempler på grupper af mennesker vi har
arbejdet med:
- Børn, unge og voksne indenfor rammen af
kunstinstitutionen.
- Samtlige 8. klasser i Varde Kommune som
en del af Vardes kulturelle rygsæk.
- Gymnasieelever på HF & VUC Fyn FLOW,
Odense (DK), Nova Academy i Simrishamn,
Sverige, Myndlistaskólinn, Reykjavik
(IS).
- STU-skole-elever Fremtidslinjen, Køge
(DK).
- Folkeskoleelever fra Atuarfik Hans Lynge
skolen, Nuuk (GL)
- Højskoleelever på Ryslinge Højskole og
Holbæk kunsthøjskole.
- Universitetsstuderende på bl.a. Aarhus,
Roskilde og Københavns Universitet (DK)
og Stavanger Universitet og Adger Uni-
versitet (NO)
- En række kunstskoleelever i performing
arts uddannelser som skuespillerskoler,
kunstakademier, danseskoler og musikkon-
servatorier i hele Norden.