Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2054780_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 13
Offentligt
24. april 2019
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovforslag L222 – Nulmoms på elektroniske aviser – Yderligere bemærkninger
Vi skal hermed tillade os på ny at rette henvendelse til Skatteudvalget angående ovennævnte lovforslag
i anledning af Skatteministeriets besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål.
Som nævnt i vores tidligere henvendelser til Skatteudvalget, finder vi overordnet set, at lovforslaget med
sit nuværende indhold er problematisk på 3 områder:
Juridisk, fordi ligebehandlingsprincippet ikke bliver overholdt
Økonomisk, på grund af konkurrenceforvridning mellem erhvervsdrivende medier, og
Administrativt, fordi en realisering af lovforslaget efter vores vurdering medfører et svært hånd-
terbart regelsæt, og forvaltningsbøvl for Skattestyrelsen.
Skatteministeriets svar har desværre ikke betrygget os.
Ligebehandlingsprincippet
For så vi angår ligebehandlingsprincippet, drager vi fortsat begrundet tvivl om, hvorvidt Skatteministeriet
er på det rene med, hvordan ligebehandlingsprincippet rent faktisk retligt fungerer.
Vi skal derfor tillade os at genopfordre til, at der indhentes et responsum fra Kammeradvokaten herom,
førend lovforslaget underkastes yderligere behandling, da en tilsidesættelse af ligebehandlingsprincip-
pet vil kunne medføre, at der opstår erstatningspligt for statskassen og modsætningsvist, at virksomhe-
der, der har draget fordel af denne tilsidesættelse, tilpligtes til at tilbage den økonomiske fordel til stats-
kassen.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0002.png
24. april 2019
Konkurrenceforholdene
Erstatnings-tilbagebetalingspligten for Danmark (Skattestyrelsen) bliver skærpet ved, at Skatteministe-
riet med de afgivne svar (svar på spørgsmål 8, 11 og 12) er vidende om, at konkurrencesituationen på
mediemarkedet er uholdbar, og det til trods fremsætter et lovforslag, der vil øge konkurrenceuligheden,
uden at dette er analyseret til bunds.
Vi skal derfor også i lyset af det konkurrencemæssige aspekt ud fra en juridisk vurdering anbefale, at
lovforslaget først behandles endeligt, når alle relevante konkurrencemæssige forhold er belyst i tilstræk-
keligt omfang via konkurrenceanalysen.
Om det konkurrencemæssige aspekt har vi endvidere noteret os, at Skatteministeriet i svaret på spørgs-
mål 14 om de erhvervsøkonomiske konsekvenser anfører, at "Forslaget
vurderes ikke at indebære di-
rekte erhvervsøkonomiske konsekvenser for medievirksomheder, der ikke er omfattet af nulmoms, idet
reglerne er uændrede for disse virksomheder".
Dette er i princippet korrekt, hvis det anskues isoleret set ud fra en regelskrivningssynsvinkel, men er
ikke korrekt ud fra en markedsmæssig synsvinkel. Markedet for elektroniske medier er allerede i dag -
og vil endnu mere allerede i morgen – adskille sig fra det trykte mediemarked, da der skal leveres en
øget strøm af nyheder for at fastholde læseren/abonnentens interesse. Hvad enten man er et dagblad
eller et ugeblad, skal der til en hvis grad oppebæres en indtjening fra abonnementssalg for at kunne
opretholde en kvalitativ redaktionel linje.
Abonnementsprisen vil derfor være helt afgørende for, om og i hvilket omfang der kan tiltrækkes læsere
af dansk fagjournalistisk artikler om en bred vifte af forhold af samfundsmæssig interesse. Antallet af
abonnenter har, som vi også har beskrevet i vores høringssvar, afgørende betydning for annonceind-
tjeningen. Hverken for et dagblad eller et ugeblad kan man således sige A (antallet af abonnenter) uden
også at sige B (annonceindtægterne) og vise versa.
Da reglerne søges opretholdt på et statisk grundlag, men den virkelighed, som reglerne skal regulere,
ikke længere er den samme, er resultat, at det får direkte konkurrencemæssige konsekvenser.
Administrativt bøvl
Det grundlæggende for regler er, at de skal udformes på en sådan måde, at både Administrationen og
borgerne/erhvervslivet rent faktisk kan efterleve dem på en fair og enkel måde.
Eftersom udformningen/layout'et af mediet ikke længere vil kunne anvendes som sondring, jf. også
Skatteministeriets svar på spørgsmål 2, og såvel dagblade som uge- og månedsblade i deres elektro-
niske udgaver løbende vil blive opdateret med nyt "stof", vil der for elektroniske medier være 3 hoved-
kriterier for bedømmelsen af hvorvidt mediet er omfattet af 0-moms eller 25% moms, jf. også Skattemi-
nisteriets svar på spørgsmål 5: 1) Publikationen skal primært læses på grund af sit indhold af aktuelt
2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0003.png
24. april 2019
nyhedsstof, 2) publikationen skal henvende sig til en bredere videre (almen) kreds af læsere, og 3)
publikationen skal behandle et bredt emneområde.
Skatteministeriet anfører herefter også i spørgsmål 5, at sondringen vil bero på (Skattestyrelsens) nær-
mere konkrete vurdering. En sådan konkret vurdering synes imidlertid vanskelig at praktisere, jf. bl.a.
Skatteministeriets svar på spørgsmål 7 og 19, hvoraf det kan udledes, at det selv for Skatteministeriet
ikke er lige til at bedømme om henholdsvis Watch-medierne, Altinget.dk og Zetland og Børsen Atelier
er omfattet af nul-moms.
Da markedet netop er i konstant bevægelse vil Skattestyrelsens vurdering nødvendigvis bero på en høj
grad af skøn, hvor der, uanset det måtte være en høj grad af indsigt, vil være risiko for en vis grad af
vilkårlighed. Hertil kommer, at vi læser svaret på spørgsmål 6 således, at der ikke vil være nogen sær-
skilt kontrol af, at de momsfrie medier, rent faktisk løbende opfylder vilkårene for momsfritagelse.
En anden udfordring i den henseende kan udledes af Skatteministeriets svar på spørgsmål 18, hvorefter
publikationer, der udelukkende eller hovedsageligt sammenstiller artikler fra andre, ikke opfylder kriteri-
erne for momsmæssigt at være en avis. Er dette ensbetydende med, at en publikation, der i høj grad
anvender Ritzau eller andre nyhedsredaktioner ikke vil være omfattet af momsfritagelsen? Gælder dette
også i tilfælde af, at mediet foretager en lettere omskrivning af den oprindelige artikel?
Den tredje udfordring er illustreret ved Skatteministeriets svar på spørgsmål 10, hvorefter salg af en
enkelt artikel ikke berettiger til momsfritagelse. Er dette imidlertid også gældende, hvis der er tale om
salg af 20 artikler og i givet fald skal disse artikler også være publiceret samme dag?
Endeligt er der en udfordring med salg af en (momsfri) publikation, hvor der kan tilkøbes ekstraydelser,
f.eks. et artikelarkiv, jf. Skatteministeriets svar på spørgsmål 9, hvorefter der skal foretages en konkret
vurdering af, om den samlede ydelse indeholder en hovedydelse og en biydelse, og i givet fald en
vurdering af, hvilken del af ydelsen, der er karaktergivende eller om den samlede ydelse består af selv-
stændige – hver for sig – karaktergivende hovedydelser.
5 % moms
Vi har foreslået en løsningsmodel, hvor der indføres 5 % moms på alle elektroniske medier, der er
omfattet af medieansvarsloven. Skatteministeriets synes imidlertid, jf. svaret på spørgsmål 12, at afvise
dette forslag med, at det ikke vil være muligt at indføre 5 % moms, fordi købsmomsen herved vil over-
stige salgsmomsen, hvorved virksomheden løbende vil have negativ moms, der skal udbetales af Sta-
ten.
Hertil bemærkes, at udbetaling af negativ moms allerede i dag med 0-momssatsen kan forekomme,
men denne problemstilling dog er begrænset, fordi de pågældende medievirksomheders salgsmoms fra
annonceindtægterne vil overstige de eksterne produktionsomkostninger.
3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0004.png
24. april 2019
---o0o---
Hvis der er behov for yderligere uddybning af ovennævnte, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Claus Bohn Jespersen
Partner, ph.d.
Flemming Lind Johansen
Partner
Casper Bjerregaard Eskildsen
Director, ph.d.
4
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0005.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 14
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 222
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 25. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, ALT, RV og KF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil ved 3. behandling af lov-
forslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget beklager den korte tid til behandling af lovforslaget
og noterer sig, at der i skrivende stund stadig udestår besva-
relse af centrale spørgsmål. På den baggrund vil EL og SF
bede om at få lovforslaget henvist til fornyet udvalgsbe-
handling efter 2. behandling med henblik på afgivelse af en
tillægsbetænkning, hvor EL’s og SF’s endelige holdning til
lovforslaget vil fremgå.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. april 2019 og var til 1.
behandling den 10. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 7. marts 2019
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 158. Den
3. april 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 5. april 2019 sendte skattemi-
nisteren supplerende høringssvar til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 28 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren
har besvaret spørgsmål nr. 1-20. Udvalget forventer, at mi-
nisteren besvarer spørgsmål nr. 21-28 inden 2. behandling af
lovforslaget.
AX023559
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0006.png
2
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Mogens Jensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0007.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 15
Offentligt
29. april 2019
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovforslag L222 – Nulmoms på elektroniske aviser – Opfølgning bemærkninger
Vi skal hermed tillade os at fremkomme med yderligere bemærkninger til Skatteudvalget i anledning af
Skatteministeriets seneste svar til Skatteudvalget.
Det kan samlet set udledes, at Skatteministeriet er af den opfattelse, at man uden videre økonomiske
og markedsmæssige konsekvenser kan overføre nulmoms fra tryksværte til skærm.
Ud over lovforslaget giver en skævvridning for de eksisterende medier, der ikke har nulmoms i dag, vil
det også være særdeles vanskeligt for de nye medier, der i dag ikke har en momsfritagelse, at opnå en
sådan momsfritagelse. Endvidere imødekommer lovforslaget ikke det behov, som lovforslaget er moti-
veret med.
Skatteministeriet har i bund og grund ikke har gjort sig bekendt med, hvordan det marked, de vil regel-
give om, rent faktisk er i dag. Det erkender Skatteministeriet også i svar på spørgsmål 26. Når faktum
ikke er forstået, bliver juraen i sagens natur også forkert. Derfor har heller ikke de seneste svar fra
Skatteministeriet betrygget os.
En vedtagelse af lovforslaget, som det foreligger i sin nuværende form, vil derfor vores opfattelse være
en helt oplagt EU-sag om tilsidesættelse af ligebehandlingsprincippet.
Det er imidlertid ikke kun juraen i sig selv, der er interessant eller beskæmmende. Det gælder også de
direkte økonomiske konsekvenser en vedtagelse af lovforslaget får for den dansk funderede mediever-
den.
Den politiske motivation for lovforslaget er som bekendt, at "Regeringen
ønsker at sikre en bedre ba-
lance i det danske mediebillede bl.a. mellem gamle og nye medier. Som et element heri omlægges
støtten til trykte og internetbaserede nyhedsmedier, så den bliver mere tidssvarende."
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0008.png
29. april 2019
Det, som lovforslaget reelt indebærer, er, at de aviser, der i dag har nulmoms på deres trykte medier
opnår momsfritagelse for deres tilsvarende internet udgaver, uanset at disse udgaver måtte være tilsva-
rende eller afvigende fra deres trykte udgaver.
Allerede i dag er markedsudviklingen for trykte medier løbet fra den lovgivning, der for 50 år siden gan-
ske givet gav god mening. Hvor markedet dengang i høj grad var holdningsmæssigt båret, er markedet
i dag økonomisk funderet. Alle kæmper derfor om, at bringe de artikler, som læserne rent faktisk efter-
spørger. Der er derfor stort emne sammenfald medierne imellem, hvad enten det drejer sig om politik,
sport, kriminalstof, underholdning m.v.
Der er således ikke tale om, at virksomhederne bag de trykte aviser dermed hjælpes ud af en konkur-
renceulighed på internettet. Lovforslaget indebærer derimod, at disse medier får en konkurrencefordel,
som med de pt gældende regler for elektroniske medier er udlignet.
Derimod må det forudses, at lovforslaget – ud over de konkurrencemæssige problemer, det skaber for
ugeblade og magasiner med samme indhold som aviser – med de svar, der er kommet fra Skattemini-
steriet vil gøre det særdeles vanskeligt for de udelukkende internet baserede nyhedsmedier at opnå
momsfritagelse.
Det skyldes, at de udbyder meget specifikke emneområder i abonnement og derfor ikke rammer den
brede kreds af almene læsere, som er et krav for momsfritagelse i den administrative praksis, der eksi-
sterer i dag, og som Skatteministeriet ikke mener, der kan rokkes ved.
Skatteministeriet har således heller ikke i deres svar vedrørende disse medier kunne medgive momsfri-
tagelse, men har derimod henholdt sig til, at disse medier efterfølgende – på baggrund af Skattestyrel-
sens skønsmæssige vurdering – må få afklaret momsspørgsmålet med Skattestyrelsen. Som nævnt
ses der ikke i den praksis, der er udviklet, at være rum for, at disse medier inden for Skattestyrelsen
skønsmæssige vurdering kan opnå nulmoms, jf. også Skatteministeriets svar på spørgsmål 27.
Summen af dette er, at på den måde, som Skatteministeriet tolker standstill reglen og dermed gældende
ret, lever lovforslaget, såfremt det vedtages med det nuværende indhold, de facto ikke op til intentionen
om at få en tidssvarende balance i nulmoms-reglerne.
Vi er uenige med Skatteministeriets tolkning af standstill-reglen. Det gælder generelt EU-retligt, fordi en
sådan regel efter vores opfattelse efter EU-Domstolens retspraksis skal fortolkes på grundlag af almin-
delige EU retlige fortolkningsprincipper herunder et dynamisk fortolkningsprincip. Uenigheden gælder
specifikt, fordi det må udledes af Skatteministeriets svar på spørgsmål 28, at det er lovteksten fra 1967,
der er anmeldt under standstill regimet til EU-Kommissionen og ikke den underliggende administrative
praksis, der er gældende herfor. Det står altså Danmark frit for, jf. også førnævnte fortolknings princip,
at fortolke indholdet af "begrebet" avis i forhold til nutidens medieudgivelser. Dette synes i øvrigt også
at være Skatteministeriet holdning, jf. svaret på spørgsmål 23, hvorefter kriterierne, som er fastlagt i den
administrative praksis, giver grundlag for en dynamisk fortolkning af regelsættet.
2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0009.png
29. april 2019
Herudover må vi gentage, at det vil være erstatningspådragende at bortse fra ligebehandlingsprincippet.
Endvidere vil der i forhold til statsstøttereglerne kunne være krav om tilbagebetaling af den momsfordel
fra de virksomheder, der opnår momsfordelen, til statskassen.
Det virker derfor besynderligt, hvis man ikke afventer resultaterne af konkurrenceundersøgelsen førend,
der træffes beslutning om, hvordan momsreglerne for nyhedsmedierne fremover skal føres ud i livet.
Alternativt vil man kunne indføre 5% moms på medierne. Dette ser vi i modsætning til Skatteministeriet
intet til hinder for.
Afslutningsvist skal vi nævne, at vi er helt enige i det motiv, der ligger bag lovforslaget. En meget stor
del af annoncemarkedet er, jf. Slot- og Kulturstyrelsens medierapport i 2017, gået fra de danske dag-
og ugeblade til udenlandske annonceudbydere.
Ifølge denne rapport har dagbladene fra 2000 – 2016 tabt 76% af deres annonceindtægter. For samme
periode har ugeblade/magasiner tabt 62% af deres annonceindtægter. Disse tidligere tiders meget store
annonceindtægter er primært overtaget af Google og Facebook, der har milliard indtægter fra annoncer
på danske internetsider.
Både dagblade og ugeblade/magasiner er derfor nødt til fremover at have ens og tålelige afgiftsvilkår
for deres abonnementsindtægter for fortsat at kunne udgøre et væsentligt bidrag til sammenhængskraf-
ten i Danmark.
---o0o---
Hvis der er behov for yderligere uddybning af ovennævnte, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Claus Bohn Jespersen
Partner, ph.d.
Flemming Lind Johansen
Partner
Casper Bjerregaard Eskildsen
Director, ph.d.
3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0010.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 16
Offentligt
Til Folketingets skatteudvalg
30. april 2019
L 222 nulmoms og lønsumsafgift digitale nyhedsmedier
Danske nyhedsmedier
både aviser og fritstående netmedier
er i disse år udsat for en un-
fair konkurrence fra de store techgiganter, som sætter medierne under et økonomisk pres.
Det er derfor af afgørende betydning, at nulmomsen for nyhedsmediernes digitale udgivelser
gennemføres med virkning fra 1. juli 2019, og Danske Medier skal derfor opfordre til en hur-
tig vedtagelse af lovforslaget.
Danske Medier har fulgt Folketingets skatteudvalgs behandling af lovforslaget.
Danske Medier har noteret, at der er stillet spørgsmål ved, om fritstående nyhedsmedier op-
fylder kriterierne for at blive omfattet af nulmomsen og lønsumsafgiften.
Det er foreningens opfattelse, at de fritstående nyhedsmedier, som i øjeblikket er omfattet af
den særlige supplementspuljen i ordningen for redaktionel produktionsstøtte, er omfattet af
nulmomsen. De opfylder åbenlyst de kriterier, der er fremgået af skatteministerens svar til
udvalget
ligesom det i medieaftalen fra 29. juni 2018 er beskrevet, at disse medier er omfat-
tet af den overgangsordning, som dengang blev aftalt, fordi det var uklart, hvornår EU fik af-
talt nyt momsdirektiv om mulighed for nulmoms for digitale udgivelser.
Hovedkriterierne er ifølge svar på spørgsmål fem fra udvalget: ”Der
er tre hovedkriterier for,
hvornår en publikation momsmæssigt anses som en avis; for det første skal publikationen
primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof, for det andet skal publikatio-
nen henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere, og for det tredje skal publikationen
behandle et bredt emneområdet. ”
Det er kriterier, som også skal være opfyldt for at modtage redaktionel produktionsstøtte
ifølge lov om mediestøtte, og som Medienævnet har fundet, at en række fritstående netme-
dier opfylder.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovforslaget, at ”
Det er ikke et krav, at den elek-
tronisk leverede avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk
form, er således også omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.”
Og det fremgår af svar på skatteudvalgets spørgsmål 15, at det ikke kommer i konflikt med
stand-still-bestemmelsen at udvide den eksisterende ordning, så den bliver teknologineutral.
Dvs. at Danmark kan udvide sin nulmoms på trykte aviser til elektroniske aviser, men den
kan ikke udvides til tidsskrifter, bøger eller andet.
Danske Medier har desuden fået oplyst, at den reducerede moms for digitale udgivelser i Sve-
rige gældende fra 1. juli 2019 vil komme til at omfatte medier som Altinget.se.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0011.png
Det fremgår af flere svar, at medier kan anmode om generel vejledning hos skattemyndighe-
derne og søge om bindende svar. Danske Medier skal opfordre til, at sådanne henvendelser
og ansøgninger behandles hurtigt, så sagsbehandlingen ikke forsinker, at medier kan
nulmomses.
Supplementsordningen blev indført, da den nuværende mediestøtte trådte i kraft i 2014 og
var begrundet i, at de fritstående netmedier i modsætning til de trykte medier ikke havde
nulmoms og derfor var konkurrencemæssigt dårligere stillet. Støtten var en kompensation
herfor.
Medieaftalen fra 29.juni lægger op til at afskaffe supplementsordningen med henvisning til,
at de fritstående netmedier får momsfritagelse. Skulle Skattestyrelsen nå frem til, at de mod
Danske Mediers opfattelse ikke vil være omfattet af loven om momsfritagelse, forventer Dan-
ske Medier, at supplementsordningen videreføres, og at støttebeløbet hæves i lyset af, at der
er kommet flere fritstående netmedier siden 2014, så de kan konkurrere med de øvrige ny-
hedsmedier på lige vilkår.
Det er for Danske Medier vigtigt, at vedtagelsen af lovforslaget sker, så nulmomsen for digi-
tale udgivelser af aviser og fritstående netmedier kan træde i kraft 1. juli 2019, og at den ef-
terfølges af en fase to, hvor momsfritagelsen udvides til også at gælde digitale udgivelser af
magasiner og ugeblade. Dette bør ske, når der er en afklaring af de EU-retslige spørgsmål.
Med venlig hilsen
Danske Medier :
Morten Langager
Adm. direktør
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0012.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 17
Offentligt
01.05.2019
TT
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovforslag L222
Nulmoms og lønsumsafgift på digitale aviser
Grakom har noteret sig Danske Mediers henvendelse i dag til Skatteudvalget ved-
rørende lovforslag L222 om nulmoms og lønsumsafgift på digitale nyhedsmedier.
Henvendelsen giver anledning til nogle kommentarer fra Grakoms side.
Danske Medier anfører i henvendelsen, at det er Danske Mediers opfattelse, at de
fritstående nyhedsmedier, som for øjeblikket er omfattet af den særlige supple-
mentspulje i ordningen for redaktionel produktionsstøtte, er omfattet af nulmomsen.
Danske Medier begrunder dette med, at de kriterier, der er opsat som krav for at
opnå redaktionel produktionsstøtte, er de samme, som de kriterier, der ifølge Skat-
teministeriets svar til nærværende lovbehandling gælder for momsfritagelse.
Grakom har også fulgt med i lovbehandlingen, og vi mener, at selv om fortolknings-
bidraget fra Danske Medier med Danske Mediers øjne måtte være besnærende, så
kan reglerne for adgangen til redaktionel produktionsstøtte af flere årsager ikke
overføres til reglerne for nulmoms.
For det første vil en sådan tilgang i virkeligheden indebære, at det vil være Medie-
nævnet, der afgør momsfritagelsen. Det vil selv sagt være uden for Medienævnets
ressort, og samtidig vil det fratage Skatteankestyrelsen deres ressort.
For det andet er der på listen over tilskud til redaktionel produktion for 2019 flere
udgivelser, der ikke er omfattet af nulmoms. Det gælder bl.a. men ikke udelukkende
Dagens Medicin og Ingeniøren. Antageligt er nulmoms for sådanne publikationer
ikke blevet godkendt, fordi emnekredsen ikke er bred nok til i moms sammenhæng
at henvende sig til en videre, almen kreds af læsere.
Selvom den politiske intension i medieforliget var som Danske Medier beskriver i
deres henvendelse, så er det ikke resultatet af det fremsatte lovforslag. Svarene til
Skatteudvalget fra Skatteministeren bekræfter således også, at de mere nicheorien-
terede digitale nyhedsmedier på ingen måde kan forvente at blive omfattet af de
nye nulmomsregler.
Dette sætter sådan set bare det samlede regelsæt op i et relief af forvirring og vil-
kårlighed frem for retssikkerhed og lighed. Og hvor meget man end måtte ønske det
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier
Grakom
Nybrogade 12
DK-1203 København K
tlf. 63 12 70 00
grakom.dk
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0013.png
fra politisk hold, så synes det meget vanskeligt med den praksis, der er fastlagt at
opnå momsfritagelse for den stribe af fritstående nyhedsmedier, der er på markedet
i dag.
Danske Mediers generelle sammenkædning mellem støtteordninger og nulmomsfri-
tagelsen dur heller ikke. Man kan simpelthen ikke anvende momsreglerne til stats-
støtte. Støtteordningen til redaktionel produktion er godkendt af EU-Kommissionen i
henhold til undtagelsesbestemmelserne i traktatens artikel 107 TEUF, stk. 3, litra d,
der omfatter støtte til fremme af kulturen og bevarelse af kulturarven. EU-Kommissi-
onen har forklaret accepten af støtten med en henvisning til at "mediepluralisme og
nyhedsindhold af høj kvalitet er afgørende for et demokratisk samfund". Sådan en
sammenkædning vil derfor ikke alene gøre lovforslaget problematisk i forhold til li-
gebehandlingsprincippet, som påpeget i andre henvendelser til Skatteudvalget,
men vil også problematisere det samlede regelsæt i forhold til ulovlig statsstøtte.
Danske Medier bemærker endvidere, at hvis lovforslaget i praksis ikke kommer til at
gælde de fritstående netmedier, bør disse medier opnå en øget støtte, så de kan
konkurrere med de øvrige nyhedsmedier på lige vilkår. Grakom har sådan set intet
imod, at supplementspuljen for redaktionel produktionsstøtte forhøjes. Det er dog
paradoksalt, at man ønsker en nulmomsløsning, der åbenlyst konkurrenceforvrider
og derefter en støtteordning, der kompenserer de medier, der snydes for nulmom-
sen. Det ville være mere hensigtsmæssigt blot at beholde supplementspuljen eller
indføre en ny støtteordning, hvor alle digitale medier kan søge på lige og fair vilkår.
Men bemærkningen må samtidig tages som udtryk for, at Danske Medier er enig i,
at konkurrencen er helt åben på det danske digitale marked. Det er derfor efter Gra-
koms opfattelse også nødvendigt, at der tages hensyn til de medier (ugeblade og
magasiner), der i dag har en faglig fuldt ud bemandet journalistiks redaktion, men
hverken opnår produktionstilskud eller nulmoms.
Endeligt henviser Danske Medier til, at de reducerede momssatser i Sverige for di-
gitale udgivelser fra 1. juli 2019 vil komme til at omfatte medier som eksempelvis Al-
tinget.se. Det er imidlertid soleklart, at de svenske regler vil omfatte f.eks. Altin-
get.se udelukkende af den grund, at i Sverige er alle nyhedspublikationer (aviser,
ugeblade og magasiner) omfattet af den samme reducerede momssats. Sagt med
andre ord er der ikke i Sverige nogen for "smagsdommeri" over hvilke medier, der
kan omfattes af en reduceret momssats. Derfor kan Sverige simpelt, enkelt og ret-
færdigt indføre reducerede momssatser for alle former for elektroniske nyhedspubli-
kationer. Danmark kunne vælge ligeledes at indføre en reduceret moms, men da
det ikke er den løsning, man har valgt, så er der intet grundlag for at konkludere, at
fx danske Altinget.dk kan blive omfattet af nulmoms, blot fordi svenske Altinget.se
er omfattet af den svenske reducerede moms.
Det er selv sagt ejendommeligt, at en administrativ praksis danner hindringer for
den politiske/lovgivende intention, der er bag lovforslaget. Sådan som Skattemini-
steriet tolker reglerne, er det jo embedsmændene, der kommer til at lægge hindrin-
ger i vejen for, de intentioner, som der vurderet på Folketingets første behandling
2/3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0014.png
synes at være en bred politisk opbakning til. Andre EU-lande har ikke det problem.
Det er kun i Danmark, det foregår.
Danske Medier anbefaler en ”fase 2”
for de medier, som Danske Medier tilsynela-
dende mener, kommer i 2. række. Det gælder således de mange digitale medier,
herunder nichemedier, magasiner og ugeblade, som Danske Medier mener bør få
nulmoms ved senere lejlighed.
Set i lyset af de omfattende konkurrencemæssige forvridninger lovforslaget skaber,
skal Grakom endnu en gang opfordre til, at lovforslaget afventer den forestående
offentliggørelse af konkurrenceundersøgelsen, og at der herefter først indføres ud-
videlse af nulmomsordningen, når der er afklaring på de EU-retslige spørgsmål, så
udvidelsen kan ske uden konkurrenceforvridning. I mellemtiden kan man i stedet
kompensere de digitale medier gennem en mediestøtteordning særligt for digitale
medier.
Med venlig hilsen
Thomas Torp
Adm. direktør
3/3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0015.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 18
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 222
Folketinget 2018-19
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2019
1. udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk‐
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. april 2019og var til 1.
behandling den 10. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 25. april 2019. Lovforslaget var til 2.
behandling den 30. april 2019, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i <> møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 4
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning modtaget 3
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 3
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Samråd
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 1
spørgsmål til skatteministeren og kulturministeren til mundt‐
lig besvarelse, [som disse har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 6. maj 2019. ]
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
DokumentId
Journalnummer
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0016.png
2
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0017.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 19
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 222
Folketinget 2018-19
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. maj 2019
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til lov-
forslaget kommer til 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, SF og RV) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behand-
ling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Sociali-
stisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udval-
get kritiserer kvaliteten af lovgivningsprocessen og konsta-
terer,
– at regeringen har fremsat lovforslaget uden nogen kon-
takt til det store mindretal af Folketingets partier, som er
enige i det politiske ønske om platformsneutral nulmoms
for nyhedsmedier,
– at regeringen har fremskyndet behandlingen af lovforsla-
get uden at afvente den konkurrenceundersøgelse af
spørgsmålet, som regeringen selv har bestilt, og
– at regeringen hverken skriftligt eller i samråd har ønsket
eller er i stand til at svare klart og fyldestgørende på
spørgsmål om lovforslagets konsekvenser.
I det lys vil partierne stemme hverken for eller imod lov-
forslaget ved 3. behandling.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. april 2019 og var til 1.
behandling den 10. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 25. april 2019. Lovforslaget var til 2.
behandling den 30. april 2019, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 5
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning modtaget 3
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 3
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
AX023644
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 137: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 13-19
2054780_0018.png
2
Samråd
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 1
spørgsmål til skatteministeren og kulturministeren til mundt-
lig besvarelse, som disse har besvaret i et åbent samråd med
udvalget den 6. maj 2019.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1