Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2048048_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. april 2019 fra Dansk Erhverv om sup-
plerende høringssvar, jf. L 222 - bilag 7.
Svar
Dansk Erhverv anfører i det supplerende høringssvar, at erhvervskunder vil blive belastet
af lønsumsafgiften på elektronisk leverede aviser, når elektroniske aviser omfattes af
nulmomsen, hvilket ikke er tilfældet i dag.
Momspligtige erhvervskunder har fradragsret for moms på deres indkøb, når det ind-
købte anvendes til momspligtige formål. Det betyder, at de i dag ikke belastes af momsen,
når de indkøber elektronisk leverede aviser med moms, idet de kan fradrage momsen.
I henhold til lovforslaget omfattes elektronisk leverede aviser af nulmomsen, og som en
følge heraf pålægges disse aviser i stedet lønsumsafgift. Erhvervskunderne vil således
fremover ikke kunne fradrage moms, da der ikke er moms på avisen. Der skal derimod
opkræves lønsumsafgift af avissalget, hvilket må forventes at blive overvæltet på kun-
derne
såvel forbrugere som erhvervskunder. Erhvervskunder kan ikke trække lønsums-
afgiften fra på samme vis som momsen, og afgiftsbelastningen vil derfor ikke være neutral
i samme omfang som ved momsen.
Dette er ikke særegent for nulmomsen på aviser, men gælder generelt for alt, der pålægges
lønsumsafgift, hvilket som hovedregel er varer og ydelser, der ikke er momspligtige.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0003.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 Kbh. K
10. april 2019
Supplerende høringssvar
L 222 nulmoms på elektronisk leverede avi-
ser
I forlængelse af Dansk Erhvervs høringssvar sendt den 22. marts 2019 vedrørende lovforslaget
om nulmoms på elektronisk leverede aviser, vil Dansk Erhverv komme med følgende supplerende
bemærkning vedrørende et forhold, som vi først er blevet opmærksom på efter høringsfristens
udløb.
Det fremgår af lovforslaget, at der ikke vil være nogen negative økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet af lovforslaget. Dansk Erhverv mener ikke, at dette altid er korrekt, og at lovforslaget i
nogen tilfælde kan have den stikmodsatte effekt end den tilsigtede
som burde være en ligestil-
ling mellem elektronisk leverede aviser og trykte aviser.
I dag spiller momsen ikke en rolle for medier, der sælger produkter til erhvervskunder. Derfor vil
en indførelse af lønsumsafgift
alt andet lige
få den effekt, at disse medier vil have en uændret
omsætning, men samtidig få forøget deres omkostninger svarende til lønsumsafgiften.
Derfor vil lovforslaget på erhvervsmarkedet ikke betyde lavere priser for forbrugerne, men sna-
rere medføre, at prisen bliver sat op, hvilket naturligvis vil gå ud over de pågældende virksomhe-
ders konkurrenceevne.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
[email protected]
JAR
Side 1/1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0004.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0005.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de specifikke krav for, hvornår en avis anses for at være
blevet leveret elektronisk.
Svar
EU-reglerne på området definerer, hvornår der foreligger en elektronisk leveret ydelse.
Hovedessensen er, at avisen skal leveres via internettet eller et elektronisk net.
Derudover skal transaktionen leve op til de almindelige betingelser for at være omfattet af
momsloven. Dvs. der skal ske levering mod vederlag, og leverancen skal foretages af en
afgiftspligtig person, der handler i egenskab af en afgiftspligtig person.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0006.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0007.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang avisernes hjemmesider og mobilapplikationer
vil være omfattet af nulmoms, hvis lovforslaget gennemføres i sin nuværende form, her-
under om nulmoms eksempelvis kun gælder for de såkaldte e-aviser, eller om det også
gælder avisens samlede nyheder leveret i et format, der er tilpasset en applikation eller en
hjemmeside.
Svar
De nugældende kriterier, der knytter sig til avisens udseende, såsom typografi og opsæt-
ning, indgår ikke i definitionen af en elektronisk leveret avis. Det er således underordnet,
om den elektronisk leverede avis er sat op i fx spalter for at ligne en avis. Elektronisk le-
verede aviser, der er sat op i et format, der er tilpasset en mobilapplikation eller hjemme-
side, vil således også være omfattet af nulmoms.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0008.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0009.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den konkrete vurderingsproces for at klarlægge om et me-
die momsmæssigt kan anses som avis i dag.
Svar
Momslovens fritagelsesbestemmelser er generelt ikke bevillingsbestemmelser, hvilket også
omfatter nulmomsen på aviser. Såfremt en publikation opfylder kriterierne for moms-
mæssigt at være en avis og dermed er omfattet nulmomsen, kan virksomheden, uden for-
udgående tilladelse fra Skattestyrelsen, sælge avisen uden moms.
Såfremt en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt en publikation opfylder kriterierne for
momsmæssigt at være en avis, kan denne få generel vejledning hos skatteforvaltningen og
søge om bindende svar for en specifik publikation.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0010.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og
momsloven. (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0011.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der findes en liste indeholdende specifikke krav for at blive
omfattet af nulmoms, som kan anvendes til at sikre sig, at der ikke træffes redaktionelle
beslutninger, der betyder et tab af momsfritagelsen.
Svar
Hvorvidt en publikation udgør en avis i momslovens forstand beror på en konkret hel-
hedsvurdering.
Der er tre hovedkriterier for, hvornår en publikations momsmæssigt anses som en avis;
for det første skal publikationen primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyheds-
stof, for det andet skal publikationen henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere,
og for det tredje skal publikationen behandle et bredt emneområdet. De tre hovedkrite-
rier er nærmere beskrevet i lovforslagets bemærkninger.
Kriterierne er udviklet i den administrative praksis. Henset til at nulmomsen på aviser er
en stand still-bestemmelse, vil en ændring af kriterierne medføre en betydelig risiko for, at
det EU-retlige grundlag for nulmomsen bortfalder. Med andre ord vil det så ikke være
muligt at opretholde nulmomsen på aviser.
Da det beror på en konkret vurdering, om en publikation er omfattet af nulmomsen, vil
det ikke være muligt at lave en liste, som indeholder specifikke krav for at blive omfattet
af nulmomsen.
Som på alle andre fagområder, er Skattestyrelsens praksis nærmere beskrevet i Den Juridi-
ske Vejledning.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0012.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0013.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan myndighederne i dag følger op på om en publika-
tion, der er omfattet af nulmoms fortsat opfylder kriterierne.
Svar
Jeg har modtaget nedenstående bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Skattestyrelsen har ikke en særskilt
indsats i forhold til opfølgning på, om en publikation,
der er omfattet af nulmoms, fortsat opfylder kriterierne. Kontrollen af dette forhold ind-
går som led i Skattestyrelsens almindelige kontrolarbejde, der prioriteres efter risiko og
væsentlighed.”
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0014.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0015.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om moderne internetbaserede medier, der ikke udgiver en avis,
som f.eks. Watchmedier, Altinget.dk eller Zetland kunne blive momsmæssigt anset som
en avis med dette lovforslag, og hvad begrundelsen er?
Svar
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er det ikke et krav, at den elektronisk le-
verede avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk form,
bliver således også omfattet af nulmomsen.
Hvorvidt de medier, der nævnes i spørgsmålet, momsmæssigt anses for at udgøre en avis,
beror på en konkret vurdering i forhold til de fastsatte kriterier, som beskrevet i lovforsla-
get.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0016.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0017.png
Spørgsmål
Hvornår forventer ministeren, at konkurrenceanalysen er færdig?
Svar
Jeg har modtaget nedenstående svar fra Kulturministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Det fremgår af medieaftalen for 2019-2023
indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, at der skal påbegyndes en
undersøgelse af det konkurrencemæssige samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier
og magasiner. På denne baggrund har Kulturministeriet primo 2019 igangsat en undersø-
gelse ved eksterne konsulenter. Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge maj
2019.”
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0018.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0019.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan e-bøger, der ikke er omfattet af nulmoms, efter
vedtagelse af lovforslaget skal behandles momsmæssigt, hvis et mediehus, der i dag er
momsfritaget, sælger eksempelvis e-bøger som en del af deres månedlige abonnement,
hvori avisen også indgår.
Svar
Indledningsvis bemærkes det, at en momsfritagelse eller en nulmoms ikke følger en be-
stemt virksomhed, men derimod de enkelte leveringer.
Hvis der ved abonnementsordninger også indgår andre varer og/eller ydelser end den
trykte eller elektronisk leverede avis, fx bøger eller e-bøger, skal der foretages en konkret
vurdering af abonnementets indhold for at fastslå den momsmæssige behandling.
Et avisabonnement kan bestå af levering af flere særskilte ydelser. Det resulterer i, at de
enkelte varer og/eller ydelser momsmæssigt bedømmes særskilt. Dermed vil alene avisen
blive pålagt nulmoms, mens de resterende varer og/eller ydelser skal pålægges 25 pct.
moms, medmindre de er momsfri efter andre bestemmelser i momsloven.
Et abonnementet kan også bestå af en hovedydelse og en eller flere biydelser. I det til-
fælde behandles biydelserne momsmæssigt på samme måde som hovedydelsen. Hvis avi-
sen efter en konkret vurdering anses for at udgøre hovedydelsen, som er omfattet af
nulmomsen, vil de resterende dele af købet, herunder fx også en bog eller e-bog, ligeledes
blive omfattet af nulmomsen. Hvis avisen derimod er en biydelse, vil denne blive pålagt
25 pct. moms, ligesom hovedydelsen.
Endelig kan elementerne i et abonnement være så nært forbundne, at de set under et ud-
gør én enkelt leverance, som det vil være kunstigt at opdele. Denne leverance skal moms-
mæssigt bedømmes i sin helhed, dvs. alle elementer og handlinger set under et, idet ingen
af dem i sig selv udgør en hovedydelse.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0020.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0021.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan et enkeltstående artikelkøb af eksempelvis en po-
litisk analyse på henholdsvis en traditionel avis’ hjemmeside og en traditionel ugeblads-
hjemmeside, vil blive behandlet momsmæssigt.
Svar
En enkeltstående artikel udgør ikke en avis. Køb af enkeltartikler er dermed ikke omfattet
af nulmomsen og skal derfor pålægges 25 pct. moms efter de almindelige momsregler.
Dette gælder uanset, hvem der sælger den enkeltstående artikel.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0022.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
22. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0023.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 7. april 2019 fra GRAKOM samt præ-
sentationen fra foretrædet den 10. april 2019 fra GRAKOM og Aller Media A/S, jf. L 222
bilag 4, 6 og 8.
Svar
GRAKOM anfører bl.a., at lovforslaget ikke respekterer Medieaftalen, at definitionerne er
uklare og subjektive, og at lovforslaget skævvrider konkurrencen mellem digitale medier.
GRAKOM anbefaler, at nulmomsen afskaffes og i stedet erstattes af direkte mediestøtte.
Ad. Medieaftalen for 2019-2023
I Medieaftalen for 2019-2023 indgået mellem regeringen og DF blev det aftalt, at
nulmomsen på trykte aviser skulle udvides til internetbaserede nyhedsmedier, når det
nødvendige EU-retlige grundlag forelå. Da det var usikkert, hvornår det EU-retlige
grundlag ville være på plads, blev der etableret en overgangsordning, således at internetba-
serede nyhedsmedier skulle kompenseres via tilskud fra den 1. januar 2020.
Det EU-retlige grundlag blev etableret ultimo 2018, da der blev vedtaget en ændring af
EU's momsdirektiv. Direktivændringen giver alene Danmark mulighed for at indføre
nulmoms på elektronisk leverede aviser.
I finanslovsaftalen for 2019 blev de samme forligspartier bag medieaftalen (regeringen og
DF) enige om at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet for udvidelsen af nulmomsen fra 1.
januar 2020 til 1. juli 2019. Lovforslaget er derfor på ingen måde i strid med Medieaftalen.
Ad. Definitionen
Idet den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse, må Danmark ikke udvide
nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestemmelsen så falder bort. Derfor vur-
deres det ikke muligt at ændre de allerede gældende hovedkriterier for, hvornår der fore-
ligger en avis.
Ad. Konkurrenceforvridning
I forbindelse med Medieaftalen blev det aftalt at gennemføre en analyse af konkurrence-
forholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af analysen fore-
ligger ikke på nuværende tidspunkt.
Når resultatet foreligger, vil forligspartierne tage stilling til, om dette giver anledning til
yderligere tiltag.
Ad. Direkte støtte som erstatning for nulmomsen
Generelt bemærkes, at indførelse af nye reducerede momssatser så vidt muligt bør undgås
af flere grunde, og at direkte tilskud ofte er mere målrettede end indirekte tilskud via fx
nedsatte momssatser. Danmark har imidlertid i mange år haft en ordning med nulmoms
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0024.png
for aviser, hvor definitionen af aviser er fastlagt gennem en årelang praksis. Derfor vurde-
res de administrative byrder, som normalt er forbundet med reducerede satser, ikke at
være lige så udtalte på dette område.
Endvidere bemærkes, at en evt. omlægning til direkte mediestøtte, skal notificeres ved
EU-Kommissionen, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 187 (2018/19).
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0025.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Skatteudvalget 2018-19
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 187
Offentligt
10. januar 2019
J.nr. 2018 - 8599
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 187 af 14. december 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0026.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der vil være problemer i forhold til EU-retten, hvis det beslut-
tes politisk at afskaffe momsfritagelsen for aviser og i stedet tildele direkte støtte til ny-
hedsmedier (trykte og elektroniske)?
Svar
Nulmoms
på trykte aviser er en undtagelse til de generelle regler i EU’s momsdirektiv,
som Danmark har haft siden momssystemets indførsel i 1967. EU-reglerne på momsom-
rådet forhindrer således ikke, at nulmomsen på trykte aviser afskaffes, således at der af-
regnes almindelig moms ved salg af aviser. Det bemærkes, at hvis nulmomsen afskaffes
vil det ikke være muligt at genindføre ordningen, idet nulmomsen er en undtagelse til
momsdirektivet.
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Kulturministeriet for så vidt angår spørgsmålet om
tildeling af direkte støtte. Kulturministeriet oplyser følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Såfremt
der foretages justeringer af mediestøtteordningen, vil det kræve en fornyet noti-
fikation ved EU-Kommissionen, idet den gældende ordning er godkendt efter EU-stats-
støtteregler.”
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0027.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 12
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0028.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2019 fra KPMG Acor Tax samt
præsentationen fra foretrædet den 10. april 2019, jf. L 222
bilag 5 og 9.
Svar
KPMG Acor Tax anfører overordnet, at lovforslaget bryder med ligebehandlingsprincip-
pet, at det medfører konkurrenceforvridning mellem medier, og at det vil være svært at
administrere for Skattestyrelsen. Afslutningsvis har KPMG Acor Tax en række forslag,
som har til formål at eliminere ovenstående forhold.
Ad. Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet kræver, at ensartede forhold ikke må behandles forskelligt, og
at forskellige forhold ikke må behandles ensartet, medmindre en sådan forskellig behand-
ling er objektivt begrundet.
EU-Domstolen vurderede i dom af 7. marts 2017 i sag
C-390/15, RPO, præmis 41 ff., at
det indebar en forskellig behandling af ensartede situationer, at momssystemdirektivet tid-
ligere behandlede leverancer af bøger i henholdsvis fysisk og digitalt format forskelligt.
Med lovforslaget tilgodeses ligebehandlingsprincippet derfor for så vidt angår den moms-
mæssige behandling af trykte og elektronisk leverede aviser, idet trykte og elektroniske
aviser efter lovforslaget momsmæssigt behandles ens.
Nulmomsen på aviser har eksisteret i mange år og betyder, at befolkningen har billigere
adgang til at holde sig orienteret om aktuelle nyheder. Dette formål må anses for objektivt
at begrunde den momsmæssige forskelsbehandling af magasiner/tidsskrifter og aviser.
Formålet er fortsat opfyldt med dette lovforslag, og ligebehandlingsprincippet anses der-
for ikke for at være tilsidesat. Lovforslaget sikrer blot teknologineutralitet for aviser.
Ad. Konkurrenceforvridning
I forbindelse med Medieaftalen for 2019
2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse
af konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af
analysen foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
Når resultatet af konkurrenceundersøgelsen foreligger, kan forligspartierne tage stilling til,
om dette giver anledning til yderligere tiltag.
Ad. Administration
Som det fremgår af lovforslaget, vurderes der ikke at være administrative konsekvenser af
betydning for Skattestyrelsen. Det skal ses i lyset af, at dels vedrører nulmomsen et rela-
tivt lille antal virksomheder, dels at der i Danmark i mange år har været en ordning med
nulmoms på trykte aviser. Mange afgrænsningsspørgsmål er der således allerede taget stil-
ling til i praksis.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke kriterier der vil gælde for afgrænsningen fremad-
rettet, bemærkes, at det vil være de samme som hidtil når bortses fra, at der fremover ikke
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0029.png
skal lægges vægt på en vurdering af, om avisen fremtræder som en avis i teknisk og typo-
grafisk henseende. Det må dog forventes, at der vil opstå nye afgrænsningsspørgsmål ved
udvidelsen af nulmomsen til elektroniske leverede aviser, som skal afklares i praksis, men
som nævnt er der ikke umiddelbart grundlag for at mene, at dette vil indebære administra-
tive konsekvenser af betydning.
Ad KPMG Acor Tax’ forslag
KPMG Acor Tax foreslår, at der indføres nulmoms på alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Det vil
sige, at Danmark ikke må udvide nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestem-
melsen så falder bort. KPMG Acor Tax’ forslag vil således betyde, at nulmomsen på avi-
ser falder bort, hvorefter aviser skal pålægges moms.
KPMG Acor Tax foreslår, at der alternativt indføres en reduceret momssats på 5 pct. på
alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at EU-reglerne på momsområdet giver et medlemsland mulighed for at
indføre op til to reducerede satser, som mindst skal være 5 pct. Samtidig skal det fradrags-
berettigede beløb (købsmomsen) kunne indeholdes i det beløb, der opkræves moms for
(salgsmomsen). Idet momssatsen på alle momspligtige varer og ydelser i Danmark er 25
pct., vil det som udgangspunkt ikke være muligt at indføre en reduceret momssats på 5
pct. Det skyldes, at fradraget for købsmomsen må forventes at overstige salgsmomsen,
hvormed virksomheden vil have løbende negativ moms, som vil blive udbetalt fra staten.
Afslutningsvis bemærkes, at hverken denne regering eller skiftende tidligere regeringer har
ønsket at indføre reducerede momssatser, da det medfører en række administrative byr-
der. Regeringen og DF har med Medieaftalen for 2019-2023 alene ønsket at gøre den nu-
værende ordning for aviser teknologineutral.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0030.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 13
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0031.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en liste over de medievirksomheder, som forventes at være om-
fattet af nulmoms, og de medier som ikke forventes at være omfattet nulmoms, hvis lov-
forslaget vedtages i sin nuværende form?
Svar
Som beskrevet i svaret på SAU L 222 spm. 5 (2018/19) beror vurderingen af, om en pub-
likation udgør en avis i momslovens forstand på en konkret vurdering af publikationen
ud fra de fastsatte kriterier.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af de nødvendige oplysninger for at denne vurdering
kan foretages, og derudover bemærkes, at det er Skatteforvaltningen, der har kompetence
til at træffe konkrete afgørelser. Såfremt en medievirksomhed er i tvivl, om dens levering
er omfattet af nulmomsen eller ej, kan virksomheden anmode om et bindende svar.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0032.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 13
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og
momsloven. (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0033.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der findes en liste indeholdende specifikke krav for at blive
omfattet af nulmoms, som kan anvendes til at sikre sig, at der ikke træffes redaktionelle
beslutninger, der betyder et tab af momsfritagelsen.
Svar
Hvorvidt en publikation udgør en avis i momslovens forstand beror på en konkret hel-
hedsvurdering.
Der er tre hovedkriterier for, hvornår en publikations momsmæssigt anses som en avis;
for det første skal publikationen primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyheds-
stof, for det andet skal publikationen henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere,
og for det tredje skal publikationen behandle et bredt emneområdet. De tre hovedkrite-
rier er nærmere beskrevet i lovforslagets bemærkninger.
Kriterierne er udviklet i den administrative praksis. Henset til at nulmomsen på aviser er
en stand still-bestemmelse, vil en ændring af kriterierne medføre en betydelig risiko for, at
det EU-retlige grundlag for nulmomsen bortfalder. Med andre ord vil det så ikke være
muligt at opretholde nulmomsen på aviser.
Da det beror på en konkret vurdering, om en publikation er omfattet af nulmomsen, vil
det ikke være muligt at lave en liste, som indeholder specifikke krav for at blive omfattet
af nulmomsen.
Som på alle andre fagområder, er Skattestyrelsens praksis nærmere beskrevet i Den Juridi-
ske Vejledning.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0034.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 14
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0035.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for de medievirksom-
heder, som ikke vil blive omfattet af nulmoms, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende
form?
Svar
Publikationer, der opfylder de tre hovedkriterier for momsmæssigt at være en avis, vil
være omfattet af nulmomsen og skal dermed pålægges lønsumsafgift. Andre publikations-
former, som fx tidsskrifter, magasiner og bøger vil hverken være omfattet af nulmomsen
eller lønsumsafgiften, men vil derimod være omfattet af almindelig moms.
Forslaget vurderes ikke at indebære direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser for medie-
virksomheder, som udgiver publikationer, der ikke omfattes af nulmoms, idet reglerne er
uændrede for disse virksomheder.
Der kan dog være afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder, som ud-
giver publikationer, der ikke er omfattet af nulmoms, da deres konkurrenceevne kan på-
virkes. Det vil afhænge af graden af konkurrence mellem de omfattede og ikke-omfattede
publikationsformer.
I forbindelse med Medieaftale for 2019
2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse af
konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Der foreligger
på nuværende tidspunkt endnu ikke et resultat af den planlagte analyse. Der er således
ikke grundlag for at foretage en nærmere vurdering af de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for de medievirksomheder, som ikke vil blive omfattet af nulmoms med lov-
forslaget.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0036.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 15
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 11. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0037.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt
det på trods af EU’s momsdirektiv er muligt at ud-
vide nulmomsordningen, således at flere nyhedsmedier kan blive omfattet?
Svar
Den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Dvs. at nulmomsen er en
særlig dansk undtagelse fra momsdirektivets almindelige bestemmelser, da levering af avi-
ser normalt skal pålægges moms. Danmark har tilladelse til at opretholde denne undta-
gelse, fordi undtagelsen har været brugt i Danmark siden momsens indførelse i 1967.
Idet momssystemet i videst muligt omfang skal være harmoniseret, er der visse restriktio-
ner forbundet med standstill-bestemmelser. Medlemslande må fx derfor ikke udvide en
standstill-bestemmelses anvendelsesområde, da stand-still bestemmelsen så falder bort.
EU har imidlertid fornyelig vedtaget en specifik ændring af momsdirektivet, der giver
medlemslande, der fx benytter en standstill, som nulmomsen på aviser, mulighed for at
udvide den eksisterende ordning, så den bliver teknologineutral. Dvs. at Danmark kan
udvide sin nulmoms på trykte aviser til elektroniske aviser, men den kan ikke udvides til
tidsskrifter, bøger eller andet.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0038.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 12. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0039.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2019 fra KPMG Acor Tax, jf. L
222 - bilag 11.
Svar
Der henvises til svar på SAU L 222 spørgsmål 12 (2018/19).
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0040.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0041.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2019 fra KPMG Acor Tax samt
præsentationen fra foretrædet den 10. april 2019, jf. L 222
bilag 5 og 9.
Svar
KPMG Acor Tax anfører overordnet, at lovforslaget bryder med ligebehandlingsprincip-
pet, at det medfører konkurrenceforvridning mellem medier, og at det vil være svært at
administrere for Skattestyrelsen. Afslutningsvis har KPMG Acor Tax en række forslag,
som har til formål at eliminere ovenstående forhold.
Ad. Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet kræver, at ensartede forhold ikke må behandles forskelligt, og
at forskellige forhold ikke må behandles ensartet, medmindre en sådan forskellig behand-
ling er objektivt begrundet.
EU-Domstolen vurderede i dom af 7. marts 2017 i sag
C-390/15, RPO, præmis 41 ff., at
det indebar en forskellig behandling af ensartede situationer, at momssystemdirektivet tid-
ligere behandlede leverancer af bøger i henholdsvis fysisk og digitalt format forskelligt.
Med lovforslaget tilgodeses ligebehandlingsprincippet derfor for så vidt angår den moms-
mæssige behandling af trykte og elektronisk leverede aviser, idet trykte og elektroniske
aviser efter lovforslaget momsmæssigt behandles ens.
Nulmomsen på aviser har eksisteret i mange år og betyder, at befolkningen har billigere
adgang til at holde sig orienteret om aktuelle nyheder. Dette formål må anses for objektivt
at begrunde den momsmæssige forskelsbehandling af magasiner/tidsskrifter og aviser.
Formålet er fortsat opfyldt med dette lovforslag, og ligebehandlingsprincippet anses der-
for ikke for at være tilsidesat. Lovforslaget sikrer blot teknologineutralitet for aviser.
Ad. Konkurrenceforvridning
I forbindelse med Medieaftalen for 2019
2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse
af konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af
analysen foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
Når resultatet af konkurrenceundersøgelsen foreligger, kan forligspartierne tage stilling til,
om dette giver anledning til yderligere tiltag.
Ad. Administration
Som det fremgår af lovforslaget, vurderes der ikke at være administrative konsekvenser af
betydning for Skattestyrelsen. Det skal ses i lyset af, at dels vedrører nulmomsen et rela-
tivt lille antal virksomheder, dels at der i Danmark i mange år har været en ordning med
nulmoms på trykte aviser. Mange afgrænsningsspørgsmål er der således allerede taget stil-
ling til i praksis.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke kriterier der vil gælde for afgrænsningen fremad-
rettet, bemærkes, at det vil være de samme som hidtil når bortses fra, at der fremover ikke
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0042.png
skal lægges vægt på en vurdering af, om avisen fremtræder som en avis i teknisk og typo-
grafisk henseende. Det må dog forventes, at der vil opstå nye afgrænsningsspørgsmål ved
udvidelsen af nulmomsen til elektroniske leverede aviser, som skal afklares i praksis, men
som nævnt er der ikke umiddelbart grundlag for at mene, at dette vil indebære administra-
tive konsekvenser af betydning.
Ad KPMG Acor Tax’ forslag
KPMG Acor Tax foreslår, at der indføres nulmoms på alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Det vil
sige, at Danmark ikke må udvide nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestem-
melsen så falder bort. KPMG Acor Tax’ forslag vil således betyde, at nulmomsen på avi-
ser falder bort, hvorefter aviser skal pålægges moms.
KPMG Acor Tax foreslår, at der alternativt indføres en reduceret momssats på 5 pct. på
alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at EU-reglerne på momsområdet giver et medlemsland mulighed for at
indføre op til to reducerede satser, som mindst skal være 5 pct. Samtidig skal det fradrags-
berettigede beløb (købsmomsen) kunne indeholdes i det beløb, der opkræves moms for
(salgsmomsen). Idet momssatsen på alle momspligtige varer og ydelser i Danmark er 25
pct., vil det som udgangspunkt ikke være muligt at indføre en reduceret momssats på 5
pct. Det skyldes, at fradraget for købsmomsen må forventes at overstige salgsmomsen,
hvormed virksomheden vil have løbende negativ moms, som vil blive udbetalt fra staten.
Afslutningsvis bemærkes, at hverken denne regering eller skiftende tidligere regeringer har
ønsket at indføre reducerede momssatser, da det medfører en række administrative byr-
der. Regeringen og DF har med Medieaftalen for 2019-2023 alene ønsket at gøre den nu-
værende ordning for aviser teknologineutral.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0043.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 15. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0044.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvilke trykte og digitale medier der i dag er
omfattet af nulmoms, og en oversigt over, hvem der vil blive omfattet, hvis lovforslaget
gennemføres.
Svar
Der henvises til svar på SAU L 222
spørgsmål 13 (2018/19).
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0045.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 18
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 15. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0046.png
Spørgsmål
Kan ministeren afklare om et medie, der i dag udelukkende har en hjemmeside, der kan
tilgås af abonnenter, kan blive omfattet af nulmoms med dette lovforslag? Hvis dette ikke
er tilfældet, bedes ministeren svare på, om det vil være tilfældet, såfremt mediet sender en
daglig nyhedsmail eller en PDF med artikler eller links til artikler fra det seneste døgn som
en del af abonnementet? Spørgsmålet begrundes specifikt i, at Skatteministeriet i hørings-
skemaet bemærker, at:
”De
nugældende kriterier, der knytter sig til avisens udseende, så
som typografi og opsætning, videreføres dog ikke i definitionen af en elektronisk leveret
avis.”
Svar
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er det ikke et krav, at den elektroniske
avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk form, er således
også omfattet af lovforslaget.
Såfremt publikationen opfylder kriterierne for momsmæssigt at være en avis, er det un-
derordnet, om avisen leveres via en hjemmeside eller pr. e-mail.
Publikationer, der udelukkende eller hovedsageligt sammenstiller artikler fra andre, opfyl-
der ikke kriterierne for momsmæssigt at være en avis.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0047.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 15. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0048.png
Spørgsmål
Vil den digitale udgave af et ugemagasin som f.eks.
”Børsen
Atelier”, der udelukkende
omhandler livsstil- eller kulturstof, men som er udgivet i regi af et eksisterende dagblad,
også være omfattet af nulmoms?
Svar
Hvis et dagblad udgiver andre publikationer sammen med selve avisen, fx tillæg om livs-
stil, rejser eller kultur i enten trykt eller digital form, skal der foretages en konkret vurde-
ring af købets indhold for at fastslå den momsmæssige behandling.
Købet kan bestå af levering af flere særskilte ydelser. Dvs. en avis og et tillæg om fx rejser.
Det resulterer i, at de enkelte varer og/eller ydelser momsmæssigt bedømmes særskilt.
Dermed vil alene avisen blive pålagt nulmoms, mens tillægget om rejser skal pålægges 25
pct. moms.
Købet kan også bestå af en hovedydelse og en eller flere biydelser. I det tilfælde behand-
les biydelserne momsmæssigt på samme måde som hovedydelsen. Hvis avisen efter en
konkret vurdering anses for at udgøre hovedydelsen, som er omfattet af nulmomsen, vil
et tillæg om rejser eksempelvis ligeledes blive omfattet af nulmomsen. Hvis avisen der-
imod er en biydelse til tillægget, vil avisen blive pålagt 25 pct. moms, ligesom tillægget.
Endelig kan avisen og tillægget være så nært forbundne, at de set under et udgør én enkelt
leverance, som det vil være kunstigt at opdele. Denne leverance skal momsmæssigt be-
dømmes i sin helhed, dvs. alle elementer og handlinger set under et, idet ingen af dem i
sig selv udgør en hovedydelse.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Meddelelse om materiale vedr. L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget L 222 - spm. 20 og L 222 - svar på spm. 1-19
2048048_0049.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Spørgsmål 20
Offentligt
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
23. april 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 222
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven. (Indførelse af
nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Spørgsmål 20
I forlængelse af svar på spørgsmål 17 bedes ministeren som efterspurgt oversende en
oversigt over, hvilke trykte og digitale medier der i dag er omfattet af nulmoms. Der henvi-
ses til svar på SAU alm. del – spørgsmål 185 om, hvilke medier der er omfattet af regle-
rne om momsfritagelse, hvori det fremgår, at: ”Oplysningerne kan undtagelsesvis udleve-
res til Folketinget, såfremt oplysningerne vurderes at være af afgørende betydning for
Folketingets stillingtagen til en bestemt sag, fx et lovforslag”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Lea Wermelin
formand
1/1