Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2044862_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 1
Offentligt
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
3. april 2019
L 222
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven.
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Af skatteministeren (Karsten Lauritzen).
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Onsdag den 10. april 2019
Mandag den 15. april 2019
Tirsdag den 23. april 2019
Torsdag den 25. april 2019
1. behandling
Frist for spørgsmål
Frist for svar og ændringsforslag
Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning
Med venlig hilsen
Mads Fallesen,
udvalgssekretær
Side 1 | 1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0002.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 2
Offentligt
3. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed fremsendes høringssvar og høringsskema til Forslag til Lov om ændring af lov
om afgift af lønsum m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede
aviser m.v.) (L222).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0003.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 2
Offentligt
3. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven (Indfø-
relse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Erhverv (DE)
DE bakker overordnet set op om
udvidelsen af nulmomsen til også
at omfatte elektronisk leverede avi-
ser.
DE mener, at særordninger i vi-
dest muligt omfang bør minimeres
eller undgås fuldstændigt, medmin-
dre helt særlige hensyn taler her-
for.
DE er derfor af den opfattelse, at
specifikke erhverv el.lign., der fra
politisk side ønskes subsidieret
økonomisk, principielt bør løses
via andre kilder end skatte-,
moms- og afgiftssystemet.
DE anfører i den forbindelse, at
særordninger inden for skattesyste-
met alt andet lige er med til at
komplicere reglerne unødigt.
Generelt bemærkes, at indførelse
af nye reducerede momssatser så
vidt muligt bør undgås af flere
grunde, og at direkte tilskud ofte
er mere målrettede end indirekte
tilskud via fx nedsatte momssatser.
Danmark har imidlertid i mange år
haft en ordning med nulmoms for
aviser, hvor definitionen af aviser
er fastlagt gennem en årelang prak-
sis. Avismarkedet har dog ændret
sig en del, og der er derfor behov
for at tilpasse reglerne til udviklin-
gen. Formålet med lovforslaget er
således at sikre neutralitet ud fra et
teknologisk perspektiv.
DE peger på, at nulmomsordnin-
gen til en vis grad er konkurrence-
forvridende i forhold til magasiner,
ugeblade mv. og opfordrer derfor
til, at fortolkningen af avisbegrebet
bliver mere stringent.
Fortolkningen af avisbegrebet er
restriktiv, jf. de nuværende krite-
rier, som oprindelig er fastlagt af
Momsnævnet. Andre interesseor-
ganisationer ønsker i modsætning
til DE, at kriterierne fortolkes
mere lempeligt. Dette er ikke mu-
ligt, jf. kommentarerne til Grakom.
Dansk Journalistforbund
Dansk Journalistforbund kan til-
slutte sig forslaget og mener at
nulmomsen ligeledes skal udvides
Momsdirektivet giver ikke mulig-
hed for, at der kan indføres
Side 2 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til også at omfatte elektronisk lev-
rede ugeblade og magasiner.
nulmoms på andet end aviser i
Danmark.
Danske Medier
Danske Medier er positive overfor
forslaget og kan tilslutte sig de kri-
terier, der beskrives i bemærknin-
gerne til lovforslaget.
Danske Medier anbefaler, at for-
slaget fremsættes uændret og op-
fordrer til, at lovgivningsprocessen
fremmes, så forslaget kan vedtages
inden folketingsvalget og træde i
kraft 1. juli 2019.
Danske Medier har ingen bemærk-
ninger til udvidelsen af lønsumsaf-
giften.
Danske Medier anbefaler, at der
efter vedtagelsen af dette forslag
tages fat på en fase 2, som skal
sikre, at magasiner og andre publi-
cistiske mediers digitale udgivelser
også omfattes af nulmoms, så
momsreglerne i Danmark harmo-
niseres med de øvrige EU-lande på
dette område.
I henhold til de nugældende EU-
regler er det ikke vil muligt at ud-
vide nulmomsen i Danmark til an-
dre publikationer end aviser.
Skatteministeriet er kun bekendt
med, at Storbritannien har
nulmoms på magasiner, jf. svar på
EUU, KOM (2016) 0758, spm. 1
(2016-17). En evt. indførelse af
nulmoms på magasiner i Danmark
vil således ikke harmonisere
momsreglerne i EU på dette om-
råde.
Dansk Industri (DI)
DI er kritisk over for udvidelsen af
nulmomsen, da den vil forværre
den konkurrenceforvridning, som
den eksisterende nulmomsordning
Se kommentarerne til DE.
Side 3 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
giver anledning til mellem aviser
og magasiner.
DI opfordrer derfor til, at
nulmomsen helt afskaffes til fordel
for en public service-pulje, hvorfra
både aviser og magasiner kan søge
direkte støtte.
DI bemærker, at lovforslagets af-
grænsning af, hvornår noget er en
elektronisk avis, i praksis kan give
anledning til udfordringer. DI øn-
sker derfor at få oplyst, i hvilket
omfang der administrativt vil blive
fastlagt retningslinjer for, hvorle-
des afgrænsningen vil blive foreta-
get.
Skattestyrelsen vil, ligesom på an-
dre områder, indarbejde fortolk-
ning i Den Juridiske Vejledning.
DI ønsker at få oplyst, hvorledes
lønsumsafgiften bliver håndhævet i
forhold til udenlandske virksom-
heders salg af elektroniske aviser.
Indledningsvis bemærkes, at løn-
sumsafgiften er en national afgift
på en række momsfritagne aktivi-
teter. Afgiftsgrundlaget afhænger
af aktiviteten, men overordnet set
er grundlaget indenlandsk omsæt-
ning og/eller lønsum. Lønsumsaf-
giften omfatter derfor generelt
ikke udenlandske aktiviteter.
Fsva. aviser er det kun virksomhe-
der, der importerer eller udgiver
aviser i Danmark, der er omfattet
af lønsumsafgiften. Udenlandske
virksomheder vil derfor som ud-
gangspunkt ikke være omfattet af
lønsumsafgiften i det omfang, de
hverken importerer eller udgiver
aviser i Danmark.
Side 4 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget sam-
let medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
TER har ingen bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
Grakom
Grakom kritiserer, at nulmomsen
udvides inden resultatet af konkur-
renceundersøgelsen, som blev af-
talt i forbindelse med Medieaftalen
for 2019-2023, foreligger.
Grakom anfører i den forbindelse,
at ved at afvente resultaterne af
undersøgelsen vil det kunne und-
gås, at der gennemføres utilsigtede
konkurrenceforvridning på medie-
markedet.
Grakom foreslår derfor, at lov-
forslaget udskydes til analysens
konklusioner foreligger.
Regeringen og DF er blevet enige
om at fremrykke ikrafttrædelses-
tidspunktet for udvidelsen af
nulmomsen fra 1. januar 2020 til 1.
juli 2019. Når resultatet af konkur-
renceundersøgelsen foreligger, kan
forligspartierne tage stilling til, om
dette giver anledning til yderligere
tiltag. Det bemærkes dog, at de
gældende EU-regler ikke giver mu-
lighed for at udvide nulmomsen til
andre publikationer.
Grakom gør opmærksom på, at
EU-Kommissionen har fremsat et
forslag, som reviderer det nuvæ-
rende momsdirektiv, hvor der læg-
ges op til, at medlemslandene får
videre rammer til at fastsætte
momssatser, herunder også nulsat-
ser.
Af hensyn til undgå konkurrence-
forvridningen foreslår Grakom
Forhandlingerne i Rådet af det
omtalte direktivforslag er i det ind-
ledende stadie. Det er derfor uvist,
hvilke muligheder det endelige for-
slag giver de enkelte medlems-
lande, samt hvornår forslaget kan
vedtages og træde i kraft. Hertil
bemærkes, at den danske regering
generelt arbejder for, at brugen af
Side 5 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
derfor, at lovforslaget udskydes til
efter vedtagelsen af Kommissio-
nens forslag om momssatser.
reducerede satser begrænses mest
muligt.
Grakom mener, at lovforslaget er
uklart for så vidt angår, hvilke me-
dier og hvilke digitale produkter,
der vil være omfattet af nulmom-
sen.
Grakom anfører i den forbindelse,
at lovforslagets bemærkninger læg-
ger op til en snæver fortolkning af
avisbegrebet, mens Kulturministe-
rens udtalelser samt Medieaftalen
for 2019-2023 og finanslovsaftalen
for 2019 lægger op til en bred for-
tolkning, hvor nulmomsen omfat-
ter alle internetbaserede nyheds-
medier.
Grakom bemærker i den forbin-
delse, at det er uklart, om det alene
er selve avisen, der er omfattet af
nulmomsen, eller om også andet
materiale, fx adgang til avisens
hjemmeside, er omfattet af
nulmomsen.
Idet nulmoms er en undtagelse fra
hovedreglen om, at alle leveringer
pålægges 25 pct. moms, skal avis-
begrebet fortolkes restriktivt.
Det er ikke et kriterie, at den elek-
troniske avis modsvares af en trykt
avis, for at være omfattet af
nulmomsen. Aviser, der alene ud-
kommer elektronisk, er også om-
fattet af nulmomsen.
Lovforslaget er blevet uddybet for
så vidt angår, hvordan abonne-
mentsordninger, der også indehol-
der andet end en avis momsmæs-
sigt skal behandles. I disse tilfælde,
skal der foretages en konkret vur-
dering af, om der er tale om sær-
skilte ydelser, hoved- og biydelser
eller en enkelt ydelse.
Grakom mener, at kriterierne for,
hvornår der foreligger en avis er
uklare, og at det kan medføre rets-
sikkerhedsmæssige problemer.
Kriterierne for, hvornår der fore-
ligger en avis, er nærmere beskre-
vet i lovforslagets specielle be-
mærkninger.
Idet den danske nulmoms er en så-
kaldt stand-still bestemmelse, er
det ikke muligt at udvide avisbe-
grebet i momsloven. Af denne
grund videreføres de tre hovedkri-
terier for, hvornår der foreligger
Side 6 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en avis. De nugældende kriterier,
der knytter sig til avisens ud-
seende, så som typografi og opsæt-
ning, videreføres dog ikke i defini-
tionen af en elektronisk leveret
avis.
Grakom bemærker, at støtte til
specifikke medietyper eller speci-
fikt indhold bør ske gennem til-
skudsordninger og puljer med
klare kriterier og ikke gennem
momssystemet.
Se kommentarerne til DE.
KPMG Acor Tax
KPMG Acor Tax (herefter
KPMG) kritiserer, at lovforslaget
opretholder en statisk retsstilling
for medievirksomheders momsaf-
regning, idet definitionen af en
avis ikke opdateres.
Idet den danske nulmoms er en så-
kaldt stand-still bestemmelse, er
det ikke muligt at udvide avisbe-
grebet i momsloven. Der er der-
for lagt op til, at de tre hovedkri-
terier for, hvornår der foreligger
en avis videreføres. En stand-still
bestemmelse forudsætter netop, at
en bestemt retstilstand oprethol-
des. I modsat fald bortfalder
stand-still bestemmelsen.
KPMG anfører, at lovforslaget vil
være forbundet med afgræsnings-
problemer. I den forbindelse hen-
vises til en EU-dom, der fortolker
reglerne i direktiv 2010/13/EU
om samordningen af regler for au-
diovisuelle udbud.
For så vidt angår henvisningen til
EU-dommen og direktiv
2010/13/EU bemærkes, at de be-
greber eller fortolkninger, der an-
vendes på andre områder i ud-
gangspunktet ikke har indflydelse
på den momsmæssige kvalificering
af de samme begreber. Det skal
bl.a. ses i lyset af, at direktiver på
skatteområdet vedtages med en-
stemmighed, mens der på andre
områder arbejdes med kvalificeret
flertal.
Side 7 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KPMG gør opmærksom på, at der
skal tages stilling til, hvordan til-
lægsydelser i et avisabonnement
momsmæssigt behandles.
Lovforslaget er blevet uddybet for
så vidt angår, hvordan abonne-
mentsordninger, der også indehol-
der andet end en avis momsmæs-
sigt skal behandles. I disse tilfælde,
skal der foretages en konkret vur-
dering af, om der er tale om sær-
skilte ydelser, hoved- og biydelser
eller en enkelt ydelse.
KPMG mener, at den nugældende
fortolkning af avisbegrebet er i
strid med ligebehandlingsprincip-
pet og neutralitetsprincippet.
KPMG henviser i den forbindelse
til, at sammenlignelige leverancer,
momsmæssigt bliver behandlet
forskelligt. KPMG peger på, at af-
grænsningsproblematikken kan lø-
ses ved, at der indføres reducerede
momssatser på alle elektroniske
publikationer.
Som udgangspunkt behandles
sammenlignelige leverancer ens,
men de kan blive behandlet for-
skelligt afhængig af, om den pågæl-
dende leverance fx er en hoved-
ydelse eller en biydelse. Dette er en
konsekvens af brugen af reduce-
rede momssatser og -fritagelser.
En artikel kan således være omfat-
tet af nulmomsen, hvis den indgår
i en publikation, der samlet set ud-
gør en avis, mens den kan være
omfattet af de almindelige moms-
regler, hvis den indgår i en anden
publikation end en avis. Med lov-
forslaget sikres teknologisk neutra-
litet og ligestilling, idet trykte og
elektroniske aviser momsmæssigt
behandles ens. Lovforslaget imple-
menterer EU-regler, der netop gi-
ver medlemslandene mulighed for
at sikre denne teknologiske neutra-
litet. EU-reglerne giver ikke mulig-
hed for, at medlemslande som
Danmark, der har nulmoms på
trykte aviser, udvider nulmomsen
til andre publikationer. EU har så-
ledes taget stilling til overholdelsen
af neutralitets- og ligebehandlings-
princippet. Lovforslaget anses der-
Side 8 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for ikke at være i strid med ligebe-
handlingsprincippet eller neutrali-
tetsprincippet.
De vanskeligheder, som KPMG
påpeger er forbundet med brugen
af reducerede satser, herunder
nulmoms, vil fortsat være tilstede,
hvis der blev indført reducerede
satser på alle publikationer. Af-
grænsningsproblematikkerne vil
blot flytte sig til andre områder, fx
afgrænsningen mellem annoncer
og publikationer eller publikatio-
ner og bøger/e-bøger.
KPMG peger på, at det kan være
vanskeligt at opkræve lønsumsaf-
gift hos udenlandske virksomhe-
der.
Se kommentarerne til DI.
Side 9 af 9
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0012.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 2
Offentligt
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0013.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0014.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0015.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0016.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0017.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0018.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0019.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0020.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0021.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0022.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0023.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0024.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0025.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0026.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0027.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0028.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0029.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0030.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0031.png
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0032.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 3
Offentligt
5. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt høringssvar fra FSR
danske revisorer vedrørende forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v.
og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) Høringssvaret
fra FSR
danske revisorer er ved en fejl ikke blevet indarbejdet i det allerede oversendte
høringsskema.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
(FSR)
FSR mener, at ville være hensigts-
mæssigt, hvis avisdefinitionen blev
mere tydelig, så der blev sikret en
mere ensartet behandling af reelt
ensartede medier.
Hertil tilføjer FSR, at Danmark er
det eneste EU-land, der sondrer
mellem, om en avis indeholder ny-
hedsstof. FSR mener, at det ville
have været relevant, hvis Skattemi-
nisteriet havde vurderet, om defi-
nitionen var blevet for snæver i
forhold til EU-reglerne og samfun-
dets udvikling.
Kriterierne for, hvornår der fore-
ligger en avis, er nærmere beskre-
vet i lovforslagets specielle be-
mærkninger.
Idet den danske nulmoms er en så-
kaldt stand-still bestemmelse, er
det desværre ikke muligt at udvide
avisbegrebet i momsloven. En
stand-still bestemmelse forudsæt-
ter netop, at en bestemt retstil-
stand opretholdes. I modsat fald
bortfalder stand-still bestemmel-
sen. Det er derfor heller ikke mu-
ligt at ændre definitionen på bag-
grund af, hvordan andre lande de-
finerer en avis. Af denne grund vi-
dereføres de tre hovedkriterier for,
hvornår der foreligger en avis.
FSR undrer sig over, at lovforsla-
get sendes i høring inden konkur-
renceundersøgelsen er gennem-
ført.
Regeringen og DF ønsker at lige-
stille trykte og elektroniske aviser
og er blevet enige om at fremrykke
ikrafttrædelsestidspunktet for udvi-
delsen af nulmomsen fra 1. januar
2020 til 1. juli 2019. Når resultatet
af konkurrenceundersøgelsen fore-
ligger, kan der tages stilling til, om
dette giver anledning til yderligere
tiltag.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0034.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 3
Offentligt
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
21. marts 2019
H ør ing a f lovfor sla g om
æ ndr ing a f lov om
lønsum sa fgift m .v. og m om slove n ( I ndfør e lse a f
nulm om s på e le k t r onisk le ve r e de a vise r m .v.)
Skatteministeriet har den 7. marts 2019 fremsendt ovennævnte forslag til FSR -
danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR – danske revisorer har følgende bemærkninger til lovforslaget.
FSR – danske revisorer er positive overfor, at Skatteministeriet anerkender, at
samfundet bevæger sig i en retning, hvor medier ikke længere kun findes i trykt
version, og i den retning skal der derfor også være lighed mellem en trykt og
elektronisk ”avis”.
FSR – danske revisorer mener, at det er væsentligt, at det holdes for øje, at
udtrykket ”avis” ikke fortolkes for bogstaveligt. Det følger af praksis, at andre
medier end den klassiske avis kan blive omfattet af nulmoms. Det fremgår til en
vis grad også i lovforslaget, men det ville være hensigtsmæssigt for fremtidige
elektroniske ”aviser”, at det havde været mere tydeligt, hvornår og hvordan man
kunne blive omfattet af udvidelsen, så der blev sikret en mere ensartet behandling
af reelt ensartede medier
I forlængelse af et ønske om en tydeliggørelse af kredsen af omfattede ”aviser”
finder FSR – danske revisorer det relevant at påpege, at Danmark er det eneste
land i EU, som sondrer mellem, om en ”avis” indeholder nyhedsstof, og dermed er
omfattet af nulmoms eller ej. Det kunne i forbindelse med udvidelsen af nulmoms-
ordningen have været relevant, at Skatteministeriet havde vurderet, om ordningen
var blevet for snæver i forhold til EU-reglerne og samfundets udvikling i forhold til
”aviser”.
FSR – danske revisorer bemærker desuden, at den politiske aftale også indebar en
undersøgelse af det konkurrencemæssige samspil mellem de traditionelle
nyhedsmedier og magasiner. Undersøgelser forventes afsluttet i maj 2019.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0035.png
FSR – danske revisorer stiller sig undrende overfor, hvorfor lovforslaget sendes
ud, inden undersøgelsen er tilendebragt. Det ville give god mening, at man
ventede med at udvide ordningen til undersøgelsen var færdiggjort, da det må
forventes at få en betydning for området, hvis undersøgelsen viser, at
konkurrencen er forvredet.
FSR - danske revisorer står gerne til rådighed for en drøftelse af ovenstående
bemærkninger.
Side 2
Med venlig hilsen
Louise Ege de Olese n
Skattekonsulent
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0036.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 4
Offentligt
Fra:
Thomas Torp [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. april 2019 01:09
Til:
SAU | Skatteudvalget <[email protected]>
Emne:
Anmodning om foretræde for Folketingets Skatteudvalg vedr. L222
Til Folketingets Skatteudvalg
Med henvisning til det netop fremsatte lovforslag L222 ønsker GRAKOM og Aller Media A/S, i fællesskab, at
anmode om foretræde for Skatteudvalget.
GRAKOM og Aller Media A/S ønsker at orientere udvalget om de alvorlige konsekvenserne set fra et
markedsperspektiv, hvis lovforslaget bliver vedtaget i sin nuværende form.
Lovforslaget udvider nulmomsen til også at gælde elektronisk leverede aviser, med udgangspunkt i
forældede definitioner og krav til publikationer. Samtidig tages der ikke højde for, at lovforslaget forvrider
konkurrencen på det digitale mediemarked. Lovforslaget vil medføre, at medier, der er i direkte
konkurrence med hinanden, fremover ikke kan konkurrere på lige vilkår. Det skaber en uholdbar
konkurrencemæssig situation.
Vi mener, at man bør afvente den aftalte konkurrenceanalyse samt sikre tilstrækkelig tid til grundige
drøftelser i Skatteudvalget og blandt aftaleparterne. Med den forestående forhastede udmøntning af
medieaftalen, risikerer man at ødelægge pluralismen på mediemarkedet til skade for både nye og gamle
medietyper.
Aller Media A/S vil stille med adm. direktør Lars Sander Matjeka, mens GRAKOM vil stille med
undertegnede ved foretræde for Skatteudvalget.
Venlig hilsen
Thomas Torp
Administrerende direktør
GRAKOM
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier
+45 25 21 85 80
[email protected]
www.grakom.dk
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0037.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 5
Offentligt
8. april 2019
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovforslag L222
Nulmoms på elektroniske aviser
Momsreglerne i de øvrige EU-lande
Vi skal hermed tillade os at fremkomme med nogle del-betragtninger til Skatteministeriets kommentarer
til de afgivne høringssvar til lovforslaget, herunder vores eget høringssvar om momssatser på aviser og
ugeblade og magasiner i de øvrige EU-lande.
Det fremgår af Skatteministeriets kommentarer til de indkomme høringssvar, at Skatteministeriet kun er
bekendt med at Storbritannien har nul-moms på magasiner. Skatteministeriet henviser i den forbindelse
til EU-Kommissionens dokument KOM (2016) 0758, som var vedlagt som svar på spørgsmål 1
(2016/2017) til Folketingets Europaudvalg.
Skatteministeriets svar er ikke korrekt og udelader efter vores opfattelse nogle vigtige oplysninger.
Det er ikke kun Storbritannien, der har nulmoms på magasiner. Belgien har en tilsvarende 0-momssats.
Det mest væsentlige er imidlertid, at alle andre EU-lande end Danmark har ens momssatser på aviser
og ugeblade/tidsskrifter.
Dette indebærer for det første, at i alle andre EU-lande er ligebehandlingsprincipper mellem konkurre-
rende medievirksomheder sikret. Momsen udgør således ikke nogen konkurrencemæssige forskelsbe-
handling. Endvidere sikrer samme momssatser et til stadighed tidssvarende regelsæt. Sidst men ikke
mindst har de øvrige EU-lande et regelsæt, der er til at administrere for myndighederne.
KPMG Acor Tax har som supplement til EU-Kommissionens løbende opdateringer af de gældende
momssatser i EU's medlemsstater foretaget en undersøgelse af reglerne i de enkelte lande. Vi vil meget
gerne have adgang til at præsentere konklusionerne i denne undersøgelse ved foretræde for Folketin-
gets Skatteudvalg.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Claus Bohn Jespersen
Partner, ph.d.
Flemming Lind Johansen
Partner
Casper Bjerregaard Eskildsen
Director, ph.d.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0038.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 6
Offentligt
20.03.2019
Sendt per e-mail til:
[email protected] og [email protected]
Vedr. journalnummer 2018-6375
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
lønsumsafgift m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
Grakom
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier vil gerne takke
for invitationen til at afgive høringssvar på lovforslaget. Grakom ønsker grundlæg-
gende en mere fri og lige konkurrence for alle private medier, hvorfor vi også støtter
forligspartierne bag medieaftalens generelle ønske om at sikre platformsneutralitet.
Det vil sikre en mere tidssvarende mediepolitik, hvor befolkningen sikres billig og
nem adgang til et mangfoldigt udvalg af dansksprogede medier. Vi har dog en
række kommentarer, som vi håber vil blive taget med i behandlingen af lovforslaget.
1. Fremrykning respekterer ikke medieaftalen og skaber risiko for lovsjusk
I medieaftalen blev det aftalt at udarbejde en ”… undersøgelse af det konkurrence-
mæssige samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier og magasiner” (medieafta-
len s. 8). Formålet med analysen var at give Folketingets partier et overblik over
konkurrencesituationen og på den baggrund gøre det muligt at lave en langtidshold-
bar og fremtidssikret momsordning, der ikke forvrider konkurrencen mellem medier,
der konkurrerer indbyrdes.
Tidsplanen i medieaftalen muliggjorde, at man først undersøgte konkurrenceforhol-
dene og derefter gennemførte ændring af momsreglerne. Derved kunne man sikre
sig, at den planlagte ændring af momsreglerne ikke ville skabe konkurrenceforvrid-
ning. Hvis analysen viste markant konkurrence mellem digitale aviser og magasi-
nernes digitale platforme, ville man have mulighed for rettidigt at tilpasse ændringen
af momsreglerne, så man ikke gennemfører en utilsigtet konkurrenceforvridning på
mediemarkedet.
Der kan være gode grunde til at fremrykke udmøntningen af ændringen af moms-
reglerne, men så bør man tilsvarende også fremrykke den analyse, der skal give
Folketinget kendskab til de konkurrencemæssige konsekvenser ved den foreslåede
model. Ved kun at fremrykke momsændringen uden at afvente analysens resulta-
ter, beder man Folketinget gennemføre en beslutning på et uoplyst grundlag med
betydelig risiko for konkurrencemæssige konsekvenser. Dermed vil Folketinget risi-
kere at medvirke til lovsjusk, der i værste fald kan være EU-stridig konkurrencefor-
vridende statsstøtte. I lyset af at analysen forventes færdig til maj, henstiller
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier
Grakom
Nybrogade 12
DK-1203 København K
tlf. 63 12 70 00
grakom.dk
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0039.png
Grakom derfor til, at man afventer analysens konklusioner og giver tilstrækkelig tid
til, at den kan indgå i det lovforberedende arbejde.
Derudover er det vigtigt at bemærke,
at en revision af EU’s momsdirektiv er på vej.
Det kommende momsdirektiv ser ud til at give medlemslandene langt friere rammer
for fastsættelse af momssatser, herunder for nulmoms. Det betyder, at der sand-
synligvis bliver større frihed til at udvide nulmomsen, så den omfatter alle digitale
medier. Det vil løse de konkurrenceretlige problemstillinger, der opstår, når man
som i lovforslaget lægger op til, at kun udvalgte medier skal have adgang til særligt
lempelige momsregler, mens deres digitale konkurrenter fortsat er omfattet af nor-
mal dansk moms. Folketinget vil dermed få mulighed for at gennemføre en mere
fremtidssikret løsning for mediernes momsregler. Det vil derfor være hensigtsmæs-
sigt at udskyde ændringen af momsreglerne til efter vedtagelse af det ny EU-direk-
tiv.
2. Uklare og konkurrenceforvridende momsregler
Grakom mener ikke, at lovforslaget i tilstrækkelig grad gør det klart, hvilke medier
og hvilke digitale produkter, der vil være omfattet, hvis lovforslaget bliver vedtaget i
sin nuværende form. På den ene side beskrives der i bemærkningerne til lovforsla-
get en snæver tolkning: ”De overordnede kriterier for, hvorvidt der momsmæssigt
foreligger en avis,
ændres ikke.” og der tales om
kun at udvide nulmomsen til at
gælde ”elektronisk leverede aviser”.
Samtidig har vi bemærket, at Kulturministeren i en kommentar til Mediawatch åbner
definitionen, når hun siger: ”I Danmark betyder det, at vi kan udvide nulmomsord-
ningen til elektroniske nyhedsmedier, fordi vi allerede har nulmoms på trykte ny-
hedsmedier.”
(Mediawatch 11/3-2019).
Som vi forstår Kulturministeren, så er der
tale om en bredere tolkning, der åbner nulmomsen for elektroniske nyhedsmedier i
bredere forstand.
Også i medieaftalen fra 2018 er der tale om en bredere fortolkning:
”For at sikre
platformsneutralitet ønskes momsfritagelsen for trykte aviser udvidet til
at omfatte internetbaserede nyhedsmedier, når det nødvendige EU-retsgrundlag
evt. foreligger.”
Det samme indtryk får man af finanslovsaftalen for 2019, hvor der om nulmomsen
står:
”Regeringen og Dansk Folkeparti noterer sig, at det juridiske grundlag i EU for at
sidestille elektroniske og trykte nyhedsmedier momsmæssigt snart forventes etable-
ret. Regeringen vil på den baggrund forsøge at fremskynde nulmoms på internetba-
serede nyhedsmedier,
så den kan træde i kraft d. 1. juli 2019.”
Her er således også tale om en bred fortolkning, hvor nulmomsen omfatter alle ”in-
ternetbaserede nyhedsmedier”.
2/5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0040.png
Det står derfor ikke klart, om udvidelsen af nulmomsen skal tolkes snævert, så det
kun gælder elektroniske udgaver af de trykte aviser, der i dag er omfattet af
nulmoms. Skal den elektronisk leverede avis fx være typografisk opsat, så den lig-
ner en trykt avis? Eller skal det forstås bredere som, at medier med nyheder og ak-
tualitetsstof med løbende udgivelser, der udkommer i form af en hjemmeside eller
via særlige apps til mobile enheder, også vil være omfattet? Der er behov for en af-
klaring af om digitale nyhedsmedier, der ikke udkommer på tryk, som fx Zetland, Al-
tinget, Watch-medierne og Finans.dk, vil være omfattet af nulmoms med disse reg-
ler. Det står ikke klart, hvorledes man definerer en digital avis. Der synes at være
stor forskel på definitionen hvis man sammenligner lovforslaget med teksten i både
medieaftalen og i finanslovsaftalen.
Det er Grakoms opfattelse, at lovforslaget lægger op til en meget snæver fortolk-
ning, hvor det i realiteten udelukkende er de aviser, der i dag er omfattet af
nulmoms, der får mulighed for nulmoms isoleret set på den digitale udgave af den
trykte avis. Men det åbner til gengæld for en række uklarheder.
Det står således ikke klart, om det kun er selve e-avisen, der er omfattet af
nulmoms eller om det også gælder det indhold, der finder vej til avisens hjemme-
side? Abonnementsstrukturen på mange aviser er, at tegner man et digitalt abonne-
ment, og derfor ikke modtager den trykte avis, så får man adgang til alle betalings-
artikler og magasinartikler på mediets hjemmeside samt adgang til e-avisen. Hvor-
ledes vil momsreglerne være for et produkt, der fx indeholder en digital udgave af
en trykt avis samt onlineadgang til mediets nyhedssite? Hvis nyhedssitet i realiteten
bliver omfattet af nulmoms, fordi det er knyttet til en digital avis og leveres ”gratis”
sammen med et medie med nulmoms, hvorledes vil det så stille konkurrenterne til
nyhedssitet, som ikke udgiver en digital avis i lovens snævre fortolkning? Der vil ef-
ter Grakoms vurdering være tale om en markant konkurrenceforvridning til skade
for de nye internetbaserede nyhedsmedier, der ikke i dag udgiver en trykt avis. Det
skal ses i lyset af, at det netop var disse medier, man ønskede at tilgodese med en
modernisering af momsreglerne.
Den snævre fortolkning, som synes at fremgå af lovforslaget står i markant kontrast
til de formuleringer, der har været fra både regeringen og forligskredsen i forbin-
delse med medieaftalen og finanslovsaftalen. Det ser således ud til, at lovforslagets
indhold ikke er i overensstemmelse med de politiske aftaler.
Hvis der er tale om en bredere fortolkning, som omfatter alle internetbaserede ny-
hedsmedier som formuleret i de politiske aftaler, så rummer lovforslaget en række
andre problemstillinger.
Hvis det skal fortolkes bredt, er lovforslagets definition af digitale aviser særdeles
uklart. Det står således ikke klart, hvorledes man på et internetbaseret nyhedsme-
die skal definere ”en videre kreds af læsere” og ”bredt emneområde”, ligesom det
ikke står klart, hvorledes disse medier skal forholde sig til krav om typografi, layout,
oplagstal m.v. Det står heller ikke klart, hvorledes man definerer udgivelsesfrekven-
ser og ”nyheder” på digitale medier, der udkommer konstant eller efter behov.
3/5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0041.png
Hvis den brede fortolkning fra de politiske aftaler står til troende, så mener Grakom,
at en række digitale medier fra magasinudgivere ligeledes kan omfattes af
nulmoms, da disse også er nyhedsmedier. Hvis det ikke er hensigten, så bør der
opstilles langt tydeligere kriterier for, hvornår et medie er omfattet af nulmoms.
Et afgørende problem ved lovforslaget, såfremt det skal fortolkes bredt i overens-
stemmelse med de politiske aftaler, er de konkurrencemæssige forhold.
Den nuværende ordning med nulmoms omfatter udelukkende trykte aviser. Det er
et snævert afgrænset marked, der kun i begrænset omfang historisk set har været i
konkurrence med andre typer af medier. Med udvidelsen af nulmomsen, flyttes
nulmomsen til gengæld ind på markedet for internetbaserede nyhedsmedier. Det er
et helt anderledes marked, hvor forskellige typer af medier konkurrerer om både læ-
sere og annoncører. Her er traditionelle avishuse i konkurrence med både brede
nyhedsmedier og nicheprægede nyhedsmedier. Magasinudgiverne konkurrerer på
nyhedsmarkedet med dagbladenes nyhedssite, og dagbladenes nyhedssite sektio-
neres, så de går direkte ind i konkurrence på magasinernes traditionelle stofområ-
der. Konkurrencebilledet er således markant anderledes på det digitale mediemar-
ked end på det trykte mediemarked.
Med en nulmoms, der kun gælder en del af medierne på det digitale nyhedsmarked,
vil der være betydelig risiko for, at de danske momsregler bliver konkurrenceforvri-
dende. Udvidelsen til digitale medier vil dermed risikere at være EU-stridig, netop
fordi konkurrenceforholdene er helt anderledes end på det trykte mediemarked.
Netop derfor er det vigtigt at afvente resultaterne af konkurrenceanalysen, som det
også var forudsat i medieaftalen fra 2018.
3. Retssikkerhedsmæssige problemer
Den ovenfor beskrevne uklarhed fører efter Grakoms opfattelse til retssikkerheds-
mæssige udfordringer, hvis lovforslaget gennemføres i sin nuværende form.
Danmark er allerede i dag det eneste land i EU, der foretager en sondring på bag-
grund af nyhedsstof og typografiske/tekniske forhold, og således har et nulmomssy-
stem, hvor man vurderer ud fra en række subjektive kriterier. Definitioner om bre-
dere interesse, udgivelsesfrekvens og aktualitetsbegrebet, er fra en anden tid, hvor
nyheder udkom på tryk én gang om dagen. Som også beskrevet i forrige afsnit, så
er det enormt uklart, hvordan disse kriterier helt konkret defineres, og hvem der fo-
retager disse. Blandt kriterierne er, som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget,
at ”… publikationen skal henvende sig en videre (almen) kreds af læsere, og publi-
kationen skal behandle et bredt
emneområde.” Hvordan defineres en almen kreds
af læsere i en moderne, digital medieverden, og hvornår er et emneområde for
smalt? Hvis et medie eksempelvis kun dækker politik, men dækker det bredt, er det
så tilstrækkeligt?
Som medievirksomhed kan man stå i en situation, hvor forskydninger i den redakti-
onelle linje fra ét år til et andet kan betyde, at man pludselig ikke lever op til kravene
4/5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0042.png
om nulmoms. Også for nye medier vil det være uigennemskueligt, om man er om-
fattet af nulmoms med fremtidige udgivelser, eller om man skal forvente at være
omfattet af normal moms. Denne uklarhed ved de nuværende kriterier, når de over-
føres til det digitale område, skaber et betydeligt retssikkerhedsmæssigt problem,
der kan have store konsekvenser for medierne og for konkurrencen på mediemar-
kedet.
Grakom mener derfor, at der er behov for mere klarhed og forudsigelighed om disse
for at sikre retssikkerheden på området. Reglerne om nulmoms for medier bør
bygge på objektive kriterier og ikke være underlagt skønsmæssige vurderinger af
hvad der kan defineres som en nyhed, om mediet er almen nok i læserskaren og
bredt nok i emnevalget. Momsregler skal man som medievirksomhed kunne regne
med.
4. Ikke i overensstemmelse med medieaftalens hensigt
Kulturministeren og ordførere fra forligskredsen har ved flere lejligheder gjort det
klart, at det netop var ønsket, at nyhedsmedier, der i dag ikke er omfattet af
nulmoms, skulle sidestilles med trykte aviser, f.eks. en lang række nye medier og
medieformater. Uanset om udvidelsen skal forstås snævert eller bredt, vil forslaget
skabe en forskelsbehandling mellem grundlæggende ensartede digitale medier,
som savner begrundelse i den moderne medievirkelighed.
Medieaftalen forsøger at imødegå denne risiko ved at sikre sig et oplyst viden-
grundlag i form af analysen af den konkurrencemæssige situation. Den fremskudte
lovbehandling uden analyse medfører, at aftaleparterne reelt ikke ved om nærvæ-
rende lovforslag lever op til det, der er aftalt i medieaftalen eller ej.
Vi mener derfor, at det i Folketingets behandling af lovforslaget bør sikres, at lov-
forslaget lever op til hensigten med medieaftalen, og at der ikke indføres en konkur-
renceforvridende nulmoms for visse digitale medier.
Der kan være gode grunde til, at man fra politisk hold ønsker at understøtte speci-
fikke medietyper eller specifikt indhold. Grakom er dog af den grundlæggende hold-
ning, at dette bør ske gennem tilskudsordninger og puljer og ikke gennem momssy-
stemet. I Danmark har vi en tradition for ensartet momssystem for alle. Det er et, for
skattesystemet, sundt princip. Det er enkelt, gennemskueligt og administrérbart.
Der er ikke brug for flere komplikationer i det danske skatte- og afgiftssystem. Også
derfor er det en uheldig udvikling at bruge momssystemet til erhvervsstøtteordnin-
ger i stedet for blot at indføre en gennemskuelig støtteordning med klare kriterier.
Venlig hilsen
Thomas Torp
Administrerende direktør
5/5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0043.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 7
Offentligt
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 Kbh. K
10. april 2019
Supplerende høringssvar
L 222 nulmoms på elektronisk leverede avi-
ser
I forlængelse af Dansk Erhvervs høringssvar sendt den 22. marts 2019 vedrørende lovforslaget
om nulmoms på elektronisk leverede aviser, vil Dansk Erhverv komme med følgende supplerende
bemærkning vedrørende et forhold, som vi først er blevet opmærksom på efter høringsfristens
udløb.
Det fremgår af lovforslaget, at der ikke vil være nogen negative økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet af lovforslaget. Dansk Erhverv mener ikke, at dette altid er korrekt, og at lovforslaget i
nogen tilfælde kan have den stikmodsatte effekt end den tilsigtede
som burde være en ligestil-
ling mellem elektronisk leverede aviser og trykte aviser.
I dag spiller momsen ikke en rolle for medier, der sælger produkter til erhvervskunder. Derfor vil
en indførelse af lønsumsafgift
alt andet lige
få den effekt, at disse medier vil have en uændret
omsætning, men samtidig få forøget deres omkostninger svarende til lønsumsafgiften.
Derfor vil lovforslaget på erhvervsmarkedet ikke betyde lavere priser for forbrugerne, men sna-
rere medføre, at prisen bliver sat op, hvilket naturligvis vil gå ud over de pågældende virksomhe-
ders konkurrenceevne.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
[email protected]
JAR
Side 1/1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0044.png
Skatteudvalget
Foretræde: Lov om ændring af lov om afgift af
lønsum m.v. og momsloven
10.04.2018
Thomas Torp, adm. direktør, Grakom
Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media A/S
Grakom
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0045.png
Udfordringer med lovforslaget
1. Respekterer ikke medieaftalen
2. Definitionerne er uklare og subjektive
3. Skævvrider konkurrencen mellem digitale medier
4. Hæmmer innovation og udvikling af nye medier
5. Hastværk giver dårlige løsninger
Anbefaling:
• Drop udvidelse af nulmoms, og giv direkte mediestøtte til det, I ønsker at støtte
Grakom
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0046.png
L222 i et EU-
retligt perspektiv
Skatteudvalget 10. april 2019
© 2017 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International
Cooperative, a Swiss entity. All rights reserved.
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0047.png
Lovforslag L222 – EU-retlig vinkel
Direktivet om moms på elektroniske medier er gået relativt hurtigt gennem EU’s
lovgivningsproces
Kan skyldes, at Danmark er det eneste land, der forskelsbehandler med
forskellig momssats mellem aviser og andre trykte nyhedsmedier
Reelt ingen ændringer i resten af EU – bortset fra en opdatering af
momsreglerne til den digitale verden
© 2019 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative,
a Swiss entity. All rights reserved.
2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0048.png
Momssatsstruktur i EU
Normal sats, minimum 15 %
Reduceret sats, minimum 5 %
Anmeldte undtagelser til 0 %
Italien (nu 4 % for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
UK (stadig 0 % for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
Belgien (stadig 0 % for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
Danmark (0 % for aviser)
Andre lande med satser under 5 %
Frankrig 2,1 % (for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
Spanien 4 % (for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
Luxembourg 3 % (for både aviser og ugeblade/månedsmagasiner)
© 2019 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative,
a Swiss entity. All rights reserved.
3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0049.png
Hvis danske aviser og ugeblade
udgives i andre EU-lande
Land
Belgien, Cypern, Estland, Finland,
Frankrig, Grækenland, Holland, Irland,
Italien, Letland, Litauen, Luxembourg,
Malta, Portugal, Rumænien, Slovenien,
Spanien, Storbritannien, Sverige,
Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig
Bulgarien og Slovakiet
Se og Hør
Ekstra Bladet/BT
Weekendavisen
Euroman
Ekstra Bladet/BT
Weekendavisen
Se og Hør
Euroman
Weekendavisen
Se og Hør
Euroman
Ekstra Bladet/BT
Standardsats
Reduceret sats (1)
Se og Hør
Ekstra Bladet/BT
Weekendavisen
Euroman
Reduceret sats (2)
Kroatien
Polen
© 2019 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative,
a Swiss entity. All rights reserved.
4
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0050.png
Konklusion
Ingen udfordringer i andre EU-lande end Danmark
I Danmark er resultatet:
Juridisk = Brud med ligebehandlingsprincippet
Økonomisk = Konkurrenceforvridning mellem erhvervsdrivende medier
Administrativt = Et svært håndterbart regelsæt og forvaltningsbøvl for
Skattestyrelsen
Forslag, der kan eliminere ovennævnte
Nulmoms på alle nyhedsmedier (medier omfattet af medieansvarsloven/
pressenævnets tilsyn, bortset fra lyd- og billedproduktioner)
Momssats på 5 % på alle nyhedsmedier (aviser betaler i dag 3,54 % af
salgsværdien i lønsumsafgift)
© 2019 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative,
a Swiss entity. All rights reserved.
5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0051.png
kpmg.com/socialmedia
kpmg.com/app
The information contained herein is of a general nature and is not intended to address the circumstances of
any particular individual or entity. Although we endeavor to provide accurate and timely information, there can
be no guarantee that such information is accurate as of the date it is received or that it will continue to be
accurate in the future. No one should act on such information without appropriate professional advice after a
thorough examination of the particular situation.
© 2019 KPMG ACOR TAX, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of
independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative, a Swiss entity. All rights reserved.
The KPMG name, logo are registered trademarks or trademarks of KPMG International.
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Meddelelse om materiale fra L 222 (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.), som behandles i Skatteudvalget - bilag 1-10
2044862_0052.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 Bilag 10
Offentligt
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
10. april 2019
L 222
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven.
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Af skatteministeren (Karsten Lauritzen).
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Mandag den 15. april 2019
Tirsdag den 23. april 2019
Torsdag den 25. april 2019
Frist for spørgsmål
Frist for svar og ændringsforslag
Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning
Med venlig hilsen
Mads Fallesen,
udvalgssekretær
Side 1 | 1