Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
Internationale streaming-tjenester og national indholdsproduktion
(indlæg ved ekspertmøde i Folketingets Kulturudvalg, 27/3-2019)
Aske Kammer, lektor, IT-Universitetet i København,
Note: Dette manuskript er forberedt som et indlæg ved ekspertmøde i Folketingets
Kulturudvalg 27/3-2019. Det er skrevet som et talepapir, og det talte ord gælder.
---
Mit navn er Aske Kammer, og jeg er lektor ved IT-Universitetet i København,
hvor jeg blandt andet forsker i digitale medier og forholdet mellem medie- og
teknologi-virksomheder. Jeg har tidligere forsket i mediepolitik i en velfærds-
statssammenhæng. Det er på denne baggrund, jeg taler i dag.
Jeg vil starte med at takke udvalget for muligheden for at disku-
tere spørgsmålet om finansiering af national indholdsproduktion i et digitalt
og globaliseret mediemarked. Og så vil jeg starte mit indlæg med at gå tilbage
til fundamentet for, hvorfor vi overhovedet har denne diskussion.
Baggrund og udvikling
Det har været et gennemgående tema i dansk kulturpolitik i al almindelighed
og mediepolitik i særdeleshed, at den nationale indholdsproduktion har ind-
taget en ganske særlig position. Danmark er et lille land i en stor verden. Det
har derfor løbet som en rød tråd gennem eksempelvis public service-
organisationernes rammeaftaler og Det Danske Filminstituts støtteordnin-
ger, at de har skulle værne om det nationale særpræg ved at producere dansk-
sproget indhold og indhold om danske forhold til en dansk offentlighed.
Denne type indhold synes imidlertid under pres i disse år - ikke
mindst som følge af internationale streaming-tjenesters indtog på det danske
mediemarked.
Det er ikke noget nyt, at internationale medier spiller en rolle i
danskernes medieforbrug. Hvad der derimod ér nyt, er fænomenets omfang
og centralitet. 38,9 procent af den danske befolkning over 11 år brugte ek-
sempelvis Netflix ”ugentligt eller oftere” i 1. halvår af 2018. For YouTube er
tallet 51,2 procent. Og så er det nye den økonomiske kraft, som streaming-
tjenesterne besidder: I 2017 var det globale produktionsbudget hos HBO på
14,5 mia. kr., hos Amazon Prime på 28,9 mia. kr. og hos Netflix på 47,9 mia.
kr. Det er tilsammen 91,3 mia. kr. Til sammenligning udgjorde Danmarks
Radio og TV 2’s samlede driftsbudgetter samme år 5,3 mia. kr. – det vil sige
1