Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2039345_0001.png
Internationale streaming-tjenester og national indholdsproduktion
(indlæg ved ekspertmøde i Folketingets Kulturudvalg, 27/3-2019)
Aske Kammer, lektor, IT-Universitetet i København,
[email protected]
Note: Dette manuskript er forberedt som et indlæg ved ekspertmøde i Folketingets
Kulturudvalg 27/3-2019. Det er skrevet som et talepapir, og det talte ord gælder.
---
Mit navn er Aske Kammer, og jeg er lektor ved IT-Universitetet i København,
hvor jeg blandt andet forsker i digitale medier og forholdet mellem medie- og
teknologi-virksomheder. Jeg har tidligere forsket i mediepolitik i en velfærds-
statssammenhæng. Det er på denne baggrund, jeg taler i dag.
Jeg vil starte med at takke udvalget for muligheden for at disku-
tere spørgsmålet om finansiering af national indholdsproduktion i et digitalt
og globaliseret mediemarked. Og så vil jeg starte mit indlæg med at gå tilbage
til fundamentet for, hvorfor vi overhovedet har denne diskussion.
Baggrund og udvikling
Det har været et gennemgående tema i dansk kulturpolitik i al almindelighed
og mediepolitik i særdeleshed, at den nationale indholdsproduktion har ind-
taget en ganske særlig position. Danmark er et lille land i en stor verden. Det
har derfor løbet som en rød tråd gennem eksempelvis public service-
organisationernes rammeaftaler og Det Danske Filminstituts støtteordnin-
ger, at de har skulle værne om det nationale særpræg ved at producere dansk-
sproget indhold og indhold om danske forhold til en dansk offentlighed.
Denne type indhold synes imidlertid under pres i disse år - ikke
mindst som følge af internationale streaming-tjenesters indtog på det danske
mediemarked.
Det er ikke noget nyt, at internationale medier spiller en rolle i
danskernes medieforbrug. Hvad der derimod ér nyt, er fænomenets omfang
og centralitet. 38,9 procent af den danske befolkning over 11 år brugte ek-
sempelvis Netflix ”ugentligt eller oftere” i 1. halvår af 2018. For YouTube er
tallet 51,2 procent. Og så er det nye den økonomiske kraft, som streaming-
tjenesterne besidder: I 2017 var det globale produktionsbudget hos HBO på
14,5 mia. kr., hos Amazon Prime på 28,9 mia. kr. og hos Netflix på 47,9 mia.
kr. Det er tilsammen 91,3 mia. kr. Til sammenligning udgjorde Danmarks
Radio og TV 2’s samlede driftsbudgetter samme år 5,3 mia. kr. – det vil sige
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets ekspertmøde onsdag den 27. marts 2019 om finansiering af dansksprogede produktioner
2039345_0002.png
godt én 17.-del af de internationale streaming-tjenesters produktionsbudget-
ter.
1
Det er åbenlyst, at en sådan uligevægt stiller den danske ind-
holdsproduktion i en svagere position i forhold til den internationale. Og det
bliver næppe bedre af, at de internationale aktører samtidig også besidder
teknisk
know-how
og
man power
til at udvikle den teknologiske infrastruktur
og til at udnytte data-sporene efter mediebrugerne i en grad, hvor de danske
aktører – sagt med al respekt – har svært ved at følge med i udviklingen af
services og brugervenlige tjenester.
Forskellige typer streaming-tjenester
Når vi taler om forholdet mellem streaming-tjenester og national indholds-
produktion, er det vigtigt at skelne mellem forskellige typer af streaming-
tjenester.
For det første er der streaming-tjenester som Netflix, HBO Nor-
dic og Amazon Prime. Disney ventes at lancere Disney+ inden årets udgang,
og både Apple, Universal og Warner har desuden varslet oprettelsen af egne
streaming-tjenester. Fælles for disse er, at de er abonnement-finansierede, og
at de selv producerer indhold til streaming (hovedparten af tjenesterne har
dog også indhold fra andre producenter). De gør altså meget af de samme,
som traditionelle broadcast-organisationer har gjort, om end distributionen
og den underliggende teknologiske infrastruktur er anderledes.
For det andet er der platforme såsom YouTube (der ejes af Goog-
le), Facebook og Vimeo. Fælles for disse er, at de primært finansieres gennem
annoncer, og at de altovervejende fungerer som distributionskanaler for an-
dres indhold. De er altså det, som den danske internetforsker Niels Brügger
kalder "tomme strukturer", som andre udfylder.
2
Og så alligevel ikke helt, for
YouTube har eksempelvis abonnement-servicen YouTube Premium, mens
Facebook har den annonce-finansierede (men ofte oversete) streaming-
tjeneste Facebook Watch. En anden hybrid-type er portaler for online film-
udlejning såsom Google Play og Apple’s iTunes. De teknologi-virksomheder,
som er meget i vælten i mange andre sammenhænge, er således også aktører
på dette marked.
For mig at se er det dog vigtigst at være opmærksom på den
overordnede forskel mellem indholds-producerende aktører og strukturer til
distribution. For hvis ambitionen er, at nogle skal bidrage til finansieringen af
national indholdsproduktion, hvem skal det så være? De forskellige typer ak-
1
Slots- og Kulturstyrelsen (2018).
Streaming. Audiovisuelle tjenester.
Mediernes Udvikling i Danmark,
specialrapport. København: Slots- og Kulturstyrelsen.
2
Brügger, N. (2013). Facebooks historie. Udviklingen af en tom struktur. In J. L. Jensen & J. Tække
(Eds.),
Facebook. Fra socialt netværk til metamedie
(pp. 17-44). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
2
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets ekspertmøde onsdag den 27. marts 2019 om finansiering af dansksprogede produktioner
2039345_0003.png
tører har ganske forskellige forretningsmodeller, agerer i ganske forskellige
markeder og betjener ganske forskellige kundetyper. Hvis et obligatorisk bi-
drag til den nationale indholdsproduktion skal have legitimitet, må det ind-
hentes fra de rigtige aktører.
Det er umiddelbart de indholds-producerende aktører – altså i
dag først og fremmest Netflix, Amazon og HBO – som ligner de traditionelle
aktører på det audiovisuelle marked mest, og som altså er i mest direkte kon-
kurrence med dem.
To reguleringsmæssige værktøjer
Der er to værktøjer at arbejde med, hvis man ønsker at få streaming-
tjenesterne til at bidrage til finansieringen af national indholdsproduktion.
Det ene er en indføre en investeringspligt. Det vil sige, at stre-
aming-tjenesterne forpligtes til at producere dansk indhold i et vist omfang,
hvis de har aktiviteter i Danmark. Vi har allerede set et prominent eksempel
på en sådan dansk produktion, nemlig Netflix-serien ”The Rain”, som havde
premiere sidste år. Serien var produceret af det danske produktionsselskab
Miso Film, den foregik i Danmark (og Sverige), den havde danske skuespillere
på rollelisten, og sproget var fortrinsvist dansk. Serien kostede efter sigende
over 100 millioner kroner, så der var altså tale om en substantiel investering i
det danske produktionsmiljø. Netflix har desuden lige bekendtgjort, at virk-
somheden vil forøge produktion af ikke-engelsksproget indhold
3
; det konkre-
te omfang og det eventuelle bidrag til dansk-sproget indholdsproduktion er
imidlertid uklart, men vi er dog blevet lovet endnu en sæson af ”The Rain”.
Det andet værktøj er indførelsen af beskatning eller afgifter,
som så går til finansiering af national indholdsproduktion. Spørgsmålet vil i
dette tilfælde være, hvem der skal producere og distribuere det danske ind-
hold, og hvordan det skal administreres. Et bud kan være at lade midlerne
tilflyde public service-puljen, som støtter tv-dokumentar, tv-drama og pro-
gramvirksomhed rettet mod børn og unge og administreres af Det Danske
Filminstitut.
Tyske erfaringer
Denne model ligner den tyske ordning. Den blev indført i 2014 og består kort
fortalt i, at udenlandske aktører, som distribuerer film via internettet og tje-
ner mere end 500.000 euros på det tyske marked om året, skal betale 1,8 pro-
cent i afgift til staten. Hvis de tjener mere end 20 millioner euros, stiger sat-
3
Flixfilm (2019). ”Netflix vil udfordre konkurrenter med lokalt indhold”,
https://www.flixfilm.dk/netflix-vil-udfordre-konkurrenter-med-lokalt-indhold/
(tilgået 26/3-2019).
3
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets ekspertmøde onsdag den 27. marts 2019 om finansiering af dansksprogede produktioner
2039345_0004.png
sen til 2,5 procent.
4
Netflix har anfægtet legaliteten i denne ordning men tab-
te i 2018 sagen ved Den Europæiske Unions Ret.
5
Eftersom striden om ordningen først blev afgjort for mindre end
et år siden, er der kun meget begrænsede erfaringer med ordningen – og des-
værre endnu mindre forskningsbaseret viden om dens konsekvenser. Selv
efter at have konsulteret gode kolleger i ind- og udland har jeg ikke kunnet
identificere empiriske studier af, hvad denne afgift har betydet for den natio-
nale indholdsproduktion i Tyskland.
Én konsekvens af den måde, tingene er indrettet på i Tyskland,
er dog, at internationale streaming-tjenester ved at betale til filmstøtte-
puljerne også selv får ret til at søge midler fra disse puljer. Således modtog
Netflix eksempelvis 1,2 millioner euros til produktionen af filmen
Mute,
som
blev optaget i Tyskland.
6
Der kan altså godt være tale om en styrkelse af den
nationale indholdsproduktion, uden at det nødvendigvis sker i regi af de me-
die-organisationer, som er pressede af streaming-tjenesternes styrkepositio-
ner. I tilfældet
Mute
var det i stedet i sidste ende Netflix selv og det tyske
produktionsselskab Liberty Productions, der nød godt af, at streaming-
tjenesterne er pålagt denne afgift.
En anden konsekvens vil efter al sandsynlighed blive en skærpet
konkurrence mellem streaming-tjenester og de nationale indholdsproducen-
ter i de kommende år. Hvis streaming-tjenesterne begynder at producere na-
tionalt indhold, og vel at mærke gøre det med budgetter, som overstiger de
lokale producenters formåen, kan det meget vel skabe en situation, hvor me-
diebrugerne siver væk fra de medie-organisationer, der i øvrigt har nationalt
indhold.
7
Dette er i hvert fald en problematik, som er rejst af branche-
analytikere.
Det bliver lidt spekulativt – og det ville naturligvis være at fore-
trække, hvis mit vidnesbyrd var mere konkret på dette punkt. Men vi mangler
simpelthen empirisk viden på dette område.
Opsummerende
I den seneste medieaftale fremgår det, at internationale streaming-tjenester
af en hvis størrelse (årlig omsætning på mere end 375.000 kr.) skal betale 2
Donders, K., Raats, T., Komorowski, M, Kostovska, I, Tintel, S., & Iordache, C. (2018).
Obligations on
on-demand audiovisual media services providers to financially contribute to the production of European works.
Bruxelles: Vrije Universiteit Brussel. S. 42-45.
5
http://src.bna.com/yQp
6
The Hollywood Reporter (2018). ”European Court Rules Against Netflix in German Film Subsidies
Case”,
https://www.hollywoodreporter.com/news/european-court-rules-netflix-contribute-german-
film-subsidies-1112391
(tilgået 26/3-2019).
7
Variety (2018). ”Netflix, Amazon Face New Parameters and Challenges in Europe”,
https://variety.com/2018/tv/news/netflix-amazon-europe-quota-tax-1203081373/
(tilgået 26/3-
2019).
4
4
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets ekspertmøde onsdag den 27. marts 2019 om finansiering af dansksprogede produktioner
2039345_0005.png
procent af deres omsætning til produktionen af dansk indhold.
8
Jeg vil afslut-
te mit indlæg med at understrege vigtigheden af, at man i udformningen af
denne ordning er opmærksom på, dels hvilken type virksomhed man afkræ-
ver disse midler, dels hvilken type bidrag til den nationale indholdsprodukti-
on, man ønsker. Det sidste er afgørende for, hvem der sidder i føresædet med
hensyn til, hvilke typer af national indholdsproduktion, en sådan ordning i
praksis kommer til at stimulere.
Tak.
/
8
Medieaftale 2019-2023.
https://kum.dk/fileadmin/KUM/Documents/Nyheder%20og%20Presse/Pressemeddelelser/2018/Medi
eaftale_2019-2023.pdf
(tilgået 26/3-2019)
5