Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2042201_0001.png
Den 5. april 2019
Urealistisk og isvise de skel e
elle ”frivilligt arbejde” og ”tje esteydelser” i Kirke i isteriets
nyligt udsendte vejledning til årsregnskab for trossamfundene uden for folkekirken.
Kirkeministeriet har netop udsendt deres vejledning til årsregnskab for trossamfund udenfor folkekirken.
http://www.km.dk/fileadmin/share/dokumenter/officielt/Vejledning_om_indberetning_af_aarsregnskaber
_for_anerkendte_trossamfund_-_Til_Erhvervsstyrelsen_8._februar_2019_ERST-konverteret.pdf
Udover en række mindre indsigelser (se bilag), så har vi en principiel indsigelse vedrørende arten af frivilligt
arbejde.
I vejledningen henvises til bekendtgørelsen om Trossamfundsregistrets § 17 afsnit 2:
§ 17. Årsregnskabet skal ud over at leve op til kravene for virksomheder omfattet af regnskabsklasse A i
årsregnskabsloven indeholde oplysninger om det samlede beløb, trossamfundet henholdsvis menigheden
har modtaget i donationer i regnskabsåret. Som donationer anses kontantbeløb, bortset fra
medlemskontingent, samt økonomisk støtte i form af lånegarantier, varer,
tjenesteydelser
og fast ejendom
m.v. Oplysninger om indirekte støtte i form af
frivilligt arbejde
og udenlandske religiøse forkyndere skal
ikke fremgå af oversigten over donationer.
Stk. 2. Årsregnskabet skal endvidere indeholde oplysninger om, hvorvidt trossamfundet henholdsvis
menigheden i regnskabsåret har modtaget en eller flere donationer fra samme donator, der enkeltvis eller
samlet overstiger 20.000 kr. ekskl. moms.
Heri indgår begrebet tjenesteydelser. Den beskrives i vejledningen som en arbejdsindsats, som kan
prisfastsættes ligesom en vare.
Der nævnes to eksempler: Rengøring og hjælp til flytning
og der nævnes et medlem, der er håndværker
eller revisor, og som udfører arbejdet uden løn.
Derudover beskrives frivilligt arbejde som fx kasserer, pr-medarbejder, oplæser, korsanger eller anden
deltagelse i kirkeligt arbejde.
Udfordringen med disse definitioner er, at tjenesteydelser jf. vejledningen skal prissættes og indregnes i
donationslisten, mens frivilligt arbejde ikke skal.
I frikirker udfører vi frivilligt arbejde på langt flere områder end de medtagne eksempler. Rengøring er i
mange kirker fx delt ud på mange hænder, hvor man skiftes til at tage opgaven. Derudover er socialt
arbejde
herunder økonomisk og familierådgivning - også en del af kirkers aktiviteter, og de frivilliges
indsats her kan ikke værdisættes.
Vejledningen er med andre ord ikke dækkende og rejser en lang række spørgsmål, udover at den pålægger
den enkelte menighed en tung administrativ opgave i f.t. at registrere tjenesteydelser
hvem, hvor mange
timer - og hvordan værdifastsættes disse?
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Henvendelse af 8/4-19 fra Frikirkenet vedr. offentliggørelse af det præcise beløb, som private donorer har givet, hvis dette overstiger 20.000 kr.
2042201_0002.png
Er det kun håndværkere eller revisorer med uddannelse inden for det udførte arbejde, der skal indregnes,
eller er det karakteren af det udførte arbejde, der afstedkommer, at det er en tjenesteydelse, der skal indgå
i opgørelsen? Hvis flere hjælper frivilligt til med en ombygning, skal vi så opgive de håndværksuddannedes
i dsats so e ”tje esteydelse”, e s de a dre blot er
almindelige
”frivillige”?
For os giver det ikke oge
e i g at skel e i elle ”tje esteydelser” og ”frivilligt arbejde”, hvorda
dette så end defineres. Vi har kun frivilligt arbejde. Ud over hele frivillighedsdanmark, hjælper mennesker
til
og nogen hjælper til inden for det område, som de også professionelt arbejder med.
Det er et udtryk for forskelsbehandling, hvis vi som trossamfund uden for folkekirken skal skelne imellem
disse former for frivillighed og pålægges den administrative byrde, som det er, hvis vi skal opgive værdien
af dele af den frivillige arbejdsindsats.
Vi anmoder derfor om, at begrebet
”tje esteydelser” tages helt ud af beke dtgørelsen.
Og vi anmoder ligeledes om, at der laves en overgangsordning for opgørelse til donorlisten, der ellers har
deadline den 31. maj 2019. Med den sene vejledning og de principielle spørgsmål, den rejser, så er denne
deadline ikke realistisk.
Med venlig hilsen
Mikael Wandt Laursen
Generalsekretær
Tlf. 42 42 22 15
[email protected]