Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2005237_0001.png
Hvad gør staten for
folkekirken?
Professor emeritus, dr. polit. Niels Kærgård
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Københavns Universitet
[email protected]
Dias 1
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0002.png
Staten og kirkens økonomiske mellemværende
Som et gammelt ægtepar med årelang fælles økonomi
Umuligt af afgøre, hvem der har ført hvad ind i fælleskabet
Ulogisk opdeling: Staten betaler dele af præstelønningerne,
kirken civilregistrering, kirkegårde og kulturminder.
Dias 2
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0003.png
Støtter staten folkekirken eller er det omvendt?
Kirken og statens mellemværende
Statens betaling af præsteløn m.v.
Begravelsesvæsenet netto
Personregistrering
Kulturbevarelse netto
I alt ikke kirkelige udgifter
2007
Mio. kr
819
868
105
799
1772
Dias 3
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0004.png
Nyeste økonomisk forskning understreger
valgomstændighederne betydning
Ikke bare rationel kalkule
Børnehaveeksemplet
Det passive alternativ: Tilmelding eller afmelding
Valgstrukturen afgørende
Dias 4
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0005.png
Folkekirkens indtægter 2009
Mio.
Kirkeskat
Kapitalindtægter
Statslig tilskud
Ialt
5.399
706
1043
7149
Pct.
76
10
15
100
Dias 5
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0006.png
Majoritetskirkernes indtægter
Kr. per
indbygger
Sverige
Finland
Danmark
Norge
Island
England
Skotland
1804
1692
1457
1310
714
253
276
Pct af BNP
0,53
0,61
0,43
0,23
0,27
0,10
0,13
Dias 6
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0007.png
Finansieringskilder
Danmark, Sverige og Finland ”kirkeskat”
(medlemsgebyr opkrævet sammen med skat)
Norge og Island finansieret over det offentlige budget
England og Skotland frivillige donationer
”Kirkeskat” er en ekstrem attraktiv finansieringskilde
Dias 7
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0008.png
Statens støtte til kirken
Det afgørende er ikke det direkte økonomiske
mellemværende.
Det afgørende er statens legitimering af folkekirken,
bl.a. ved at opkræve ”medlemsgebyret” som ”kirkeskat”
sammen med de almindelige skatter.
Det betyder meget, at medlemskab ikke er et tilvalg,
men et undladt fravalg.
Folkekirken er meget velstående, og det er i høj grad
statens skyld.
Dias 8
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra udvalgets høring den 23. januar 2019 om kirke og stat
2005237_0009.png
Tak for opmærksomheden
Dias 9