Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Notat udarbejdet af ISOBRO den 3. december 2018
Formålet med dette notat er at diskutere de problemer, der opstår med det foreliggende
udkast til ny bekendtgørelse om LL § 8A m.fl. Notatet analyserer situationen særligt for
de folkekirkelige organisationer m.fl., som ganske overraskende dømmes ude, hvis der
ikke findes en anden løsning.
Den kirkelige struktur
Med afsæt i den nye trossamfundslov har Skattestyrelsen udsendt et udkast til en ny
bekendtgøre-
lse om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og
almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund her i landet eller i
et andet EU/EØS land.
Men udkastet rummer et radikalt opgør med en årelang tradition for at
anerkende og respektere en lang række kirkelige foreningers særlige behov for at organisere sig.
ISOBRO havde møde med Carsten Vesterø og Bjarke Køhler, Skat i Nordhavn, i april 2014, om de
ændringer, der dengang blev lavet til ligningslovens § 8 A. Her gav Carsten Vesterø udtryk for, at
Skat historisk har godkendt kirkelige foreninger trods det forhold, at de har anderledes strukturer
end almenvelgørende foreninger generelt. Under drøftelsen blev der givet flere eksempler på,
hvorledes navngivne folkekirkelige organisationers forskelligartede organisering kunne rummes i
den foreliggende bekendtgørelse. I dag står vi i den situation, at konsekvenserne af trossamfunds-
loven bliver, at en række folkekirkelige foreninger m.fl. i al enkelthed vil få frataget deres
godkendelse.
I det følgende vil vi analysere, hvorfor vi er landet i denne situation, og vi vil vise, hvorfor mange af
disse foreninger ikke uden videre kan lade sig registrere som almenvelgørende foreninger jævnfør
ligningslovens § 8 A.
En almindelig almenvelgørende foreningsstruktur
En helt almindelig almenvelgørende forening som fx Danmarks Naturfredningsforening er organi-
seret med et medlemsdemokrati og en stærk lokal forankring i hele landet. Medlemmerne kan
mødes til generalforsamlinger, præge beslutningerne, deltage i valghandlingen og selv blive valgt
til bestyrelsen. Det giver mening, da det er medlemmerne, der ved, om det er frøer eller åer, som
skal fokuseres på lige nu, da det er dem, der er derude. Danmarks Naturfredningsforening kan
indgå i et samarbejde med eksempelvis Green Peace på et bestemt område, fx i forhold til sikring
af den jyske vestkyst. Det er dog stadig to organisationer, der har hver deres målgruppe; de er
principielt konkurrenter, så de kan fint samarbejde. De valgte organisationer tjener kun som
eksempel og er fri fantasi.
Struktur blandt kirkelige foreninger
I de (folke)kirkelige organisationer og fællesskaber er der ligeledes et vigtigt fokus på demokrati,
1