Kirkeudvalget 2018-19 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1980391_0001.png
Til
Skattestyrelsen
[email protected]
Frederiksberg, den 28. november 2018
Vedr.: Høring over udkast til bekendtgørelse om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk.
2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner
m.v. og religiøse samfund her i landet eller i et andet EU/EØS
Tak for denne mulighed for at afgive høringssvar til ovenstående udkast til bekendtgørelse.
ISOBRO finder det positivt at fristen for indsendelse af gaveskema forlænges til 31. maj, samt at
listen fremover skal indsendes digitalt.
ISOBRO er derimod meget bekymret, når det kommer til de nye regler pr. 1. januar 2019 om
godkendelse af religiøse samfund udenfor folkekirken efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12,
stk. 3, hvor det forudsætter en godkendelse på baggrund af det religiøse virke, at det religiøse
samfund er registreret som anerkendt efter trossamfundsloven.
ISOBRO har været i dialog med kirkeministeriet og skatteministeriet. Vi har forstået, at religiøse
organiseringer med tæt tilknytning til folkekirken, der således ikke kan anerkendes som
trossamfund udenfor folkekirken, vil miste deres godkendelse i henhold til ligningsloven § 8 A, stk.
2 og § 12, stk. 3. Det kan næppe have været hensigten.
Listen over disse organiseringer, der vil miste deres godkendelse, er lang. Den tæller bl.a. Indre
Mission, Luthersk Missionsforening og Evangelisk Luthersk Missionsforening. Derudover bliver en
del kirkelige paraplyorganisationer ramt af ændringerne. De kirkelige organiseringer er et stort
kludetæppe af hel- og delmængder på kryds og tværs af kirkelige skel. Her kan nævnes til
eksempel Danske Kirkers Råd og FrikirkeNet, men der kan sagtens være flere. Disse
paraplyorganisationer kan ikke umiddelbart opretholde deres godkendelse til trods for deres klare
kirkelige virke.
I Danske Kirkers Råd samles ledere af de mange forskellige kristne kirkesamfund, menigheder og
organisationer i Danmark til samtale, dialog og samarbejde. FrikirkeNet er et netværkssamarbejde
mellem trossamfund (medlemmer) fra forskellige kirkelige traditioner, men som har fundet
sammen i at forkynde det kristne evangelium. Begge organisationer modtager gaver fra private
bidragydere.
Vi nævner her kirkelige organiseringer som eksempler. Der kan sagtens være tilsvarende
paraplyorganisationer indenfor andre religiøse retninger som bliver ramt, men ISOBRO har bedst
kendskab til de kristne fællesskaber.
Det forekommer uhensigtsmæssigt, at paraplyorganisationer bestående af trossamfund, der alle
ISOBRO – Peter Bangs Vej 5B – 2000 Frederiksberg
Telefon 38 38 46 80 – www.isobro.dk
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 28/11-18 fra ISOBRO om bekendtgørelse om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund her i landet eller i et andet EU/EØS (anmodning om foretræde for udvalget)
1980391_0002.png
er anerkendt af kirkeministeriet, ikke kan opnå selvstændig godkendelse. Med deres klare kirkelige
virke og med den tradition, de er rundet af, giver det ingen mening, at de registreres som
almenvelgørende foreninger.
Det forekommer endog særdeles uhensigtsmæssigt, at organisationer med tæt tilknytning til
folkekirken i denne sammenhæng stilles ringere end religiøse organiseringer udenfor folkekirken.
I lov om medlemskab af folkekirken fremgår det, at man ikke kan være medlem af et andet
trossamfund og samtidig fastholde sit medlemskab af folkekirken. Det betyder, at religiøse
samfund/foreninger, hvis medlemmer i overvejende grad står som medlemmer af folkekirken, i
yderste konsekvens skal bede deres medlemmer om at forlade folkekirken, så de kan etablere et
trossamfund udenfor folkekirken, der kan blive anerkendt for at opnå godkendelse i henhold til
ligningslovens § 8 A m.v. Det har næppe været hensigten med lovændringen.
Som udgangspunkt er alle foreninger, der har en § 8 A godkendelse, almenvelgørende. Når vi
bruger betegnelsen ”almenvelgørende” og ”kirkelig” i denne sammenhæng, refererer vi til den
undertype af godkendelse, foreningen har hos Skat, og som kommer til udryk ved den årlige
indberetning om modtagne gaver. Hvis en forening skal overgå fra at have en kirkelig godkendelse,
og benytte gaveskema blanket 03.013, til en almenvelgørende godkendelse, og benytte
gaveskema blanket 03.012, vil det fordre vedtægtsændringer, etablering af medlemsstruktur mv.
men vigtigst af alt, deres virke skal i højere grad være almenvelgørende end kirkeligt. Det vil kræve
at selve foreningens DNA omskrives, så den passer til skattelovgivningen. En sådan proces kræver
langt mere tid end blot nogle få måneder.
Dertil kommer at deres godkendelse i henhold til ligningslovens § 12, stk. 3 begrænses til kun at
omfatte følgende tre kategorier
1. Humanitære formål, dvs. afhjælpning af menneskelig nød
2. Forskning, dvs. videnskabelig undersøgelse og granskning eller
3. Beskyttelse af naturmiljøet, dvs. bekæmpelse af vand-, luft eller jordforurening, herunder
beskyttelse af truede dyre og plantearter.
Det er indlysende, at missionsorganisationerne i lighed med anerkendte trossamfund udenfor
folkekirken primært er finansieret af gaver fra private bidragydere. Det gælder både gaver givet i
henhold til ligningslovens § 8 A og løbende ydelser givet i henhold til ligningslovens § 12, stk. 3.
Det vil derfor betyde et stort indgreb i gavegivernes private økonomi, hvis godkendelsen og
dermed fradragsretten bortfalder. Det vil alt andet lige betyde en mærkbar nedgang i indtægter
for alle disse organisationer. Derudover vil organisationerne ikke længere kunne søge om
momskompensation, hvorved de stilles markant ringere end øvrige almenvelgørende foreninger
og endelig skal de anmelde alle deres indsamlinger særskilt til indsamlingsnævnet, da de uden den
nævnte godkendelse fratages deres ret til at foretage løbende indsamlinger. Der er således dels
fradragsretten for gaver for bidragyderne i spil, men også andre afledte effekter, som vil få
mærkbar negativ indvirkning på organisationernes økonomi.
ISOBRO har lavet en opgørelse, der viser omfanget målt i antal og i kr., og der er tale om et udsnit
af organisationer, hvis økonomi det har været muligt at analysere inden høringsfristens udløb.
ISOBRO – Peter Bangs Vej 5B – 2000 Frederiksberg
Telefon 38 38 46 80 – www.isobro.dk
KIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 28/11-18 fra ISOBRO om bekendtgørelse om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund her i landet eller i et andet EU/EØS (anmodning om foretræde for udvalget)
1980391_0003.png
ISOBRO anslår, at summen af gaver til de organisationer der mister fradragsretten udgør 125 mio.
kr. som vil ramme ca. 25.000 bidragydere.
Hvis organisationerne i bare ét år mister deres godkendelse i henhold til ligningslovens § 12, stk. 3
vil alle forpligtelseserklæringer bortfalde. Det vil være katastrofalt – intet mindre.
Følgen vil ydermere være, at det årlige beløb, organisationerne modtager i delvis kompensation
for momsudgifter vil bortfalde. Her skønner ISOBRO der er tale om årligt driftstab på tilsammen
ca. 7 mio. kr.
Mulige løsninger
ISOBRO ser flere løsninger under den nærværende bekendtgørelse, som kan rette op på
ovenstående forhold:
Give de berørte organisationer en frist på 3 år til at blive omstruktureret – dvs. man
fastholder eksisterende godkendelser i 3 år yderligere.
Ovenstående løser kun noget af problemet. Langt de fleste kirkelige foreninger er primært
kirkelige, de bliver formentlig aldrig primært almenvelgørende foreninger, og det er få, der er har
mulighed for at etablerede en fond, hvilket desuden ville være i strid med deres selvforståelse.
Herudover skal følgende løsningsmuligheder derfor inddrages:
Omfatte paraplyorganisationer, hvor majoriteten af medlemsorganisationerne, fx 2/3, er
anerkendte trossamfund.
Give mulighed for i ligningslovens § 8 A, at få en godkendelse som forening, der hører til
inden for Den Danske Folkekirke, og som støtter op om folkekirken med dens ritualer for
gudsdyrkelse, og som mødes i foreningsregi samt paraplyer, der har organisationer som
medlemmer, hvis medlemmer er medlem af folkekirken og/eller medlem af anerkendte
trossamfund.
ISOBRO ser frem til at deltage i en konstruktiv dialog om at finde en god løsning indenfor den
nærmeste fremtid.
Med venlig hilsen
ISOBRO
Robert Hinnerskov
Generalsekretær
ISOBRO – Peter Bangs Vej 5B – 2000 Frederiksberg
Telefon 38 38 46 80 – www.isobro.dk