Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2050997_0001.png
Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Dato: 24. april 2019
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1
Grænsehindringer, hvor der pågår et arbejde mellem danske og færøske/grønlandske myndigheder
Emne/hindring
Sygedagpenge
Minister-
/landsstyreområde
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Beskrivelse
En person, der er bosiddende på Færøerne, og
som er beskæftiget på et grønlandsk skib og
betaler skat af denne indkomst i Grønland, har
ikke ret til færøske sygedagpenge, idet det både
er et krav, at vedkommende har fast bopæl og er
fuldt skattepligtig på Færøerne.
Status
Grænsehindringen vedrører alene flytning
mellem Færøerne og Grønland.
Skal grænsehindringen løses i færøsk lov-
givning, er det nødvendigt med regelæn-
dringer. Der er planlagt ændringer i syge-
dagpengelovgivningen på Færøerne, hvor en
Det kræver grønlandsk adresse at få sygedag- løsning på grænsehindringen kan tages i
penge (kaldet arbejdsmarkedsydelse) i Grøn- betragtning Ændringerne kan tidligst fore-
land, og vedkommende er derfor også afskåret ligge i 2019.
fra at modtage ydelser efter grønlandsk lovgiv-
ning.
Der pågår tillige et lovforberedende arbejde
i Grønland i forhold til den samlede forsør-
gelseslovgivning, hvor der forventes at ville
blive taget højde for grænsehindringen.
Lovændringen forventes tidligst vedtaget i
foråret 2020.
1
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet kan være områder, hvor en forskellig retstilstand i de enkelte rigsdele kan skabe uhensigtsmæssigheder eller hindringer, fx ved flytning mellem
rigsdelene. Ved visse hindringer kan der være behov for at arbejde for at ændre retstilstanden, mens en forskellig retstilstand på andre områder kan være velbegrundet.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0002.png
Der skal koordineres nærmere mellem grøn-
landske og færøske myndigheder med hen-
blik på gensidighed i løsningen.
Sygedagpenge
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
For at modtage færøske sygedagpenge er det et
krav, at man har fast bopæl på Færøerne og er
fuldt skattepligtig på Færøerne. Det betyder, at
en person, der er fastboende i Danmark, men
som arbejder og betaler skat af denne indkomst
på Færøerne, ikke har ret til sygedagpenge efter
færøsk lovgivning.
Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
ning problemet kan afklares i færøsk lov-
givning i de situationer, hvor der ikke vil
være ret til danske sygedagpenge.
Færøerne har planlagt ændringer i sygedag-
pengelovgivningen, hvor grænsehindringen
kan tages i betragtning. Ændringerne kan
Retten til sygedagpenge efter dansk lovgivning tidligst foreligge i 2019.
er grundlæggende betinget af, at den indkomst,
der indgår i beregningsgrundlaget for udbetaling
af sygedagpenge, kan beskattes i Danmark. Dog
er der i sygedagpengelovens § 4, stk. 2, hjem-
mel til at udbetale sygedagpenge til en person,
hvis indkomst ikke er beskattet i Danmark, når
indkomsten kan beskattes på Færøerne (eller i
Grønland), og den pågældende ikke har
eller
ikke længere har
ret til sygedagpenge eller
anden erstatning for tab af indtægt efter lovgiv-
ningen for Færøerne (og Grønland), og den på-
gældende i øvrigt enten har ophold i Danmark,
eller har ophold på Færøerne eller i Grønland,
og indtægten er erhvervet ved beskæftigelse i
Danmark eller på dansk skib.
Efter denne bestemmelse vil en person, der er
fastboende i Danmark, men som arbejder på
Færøerne, således kunne have ret til danske sy-
gedagpenge, hvis sygedagpengelovens øvrige
betingelser er opfyldt.
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0003.png
Social pension
(Førtidspension)
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale
Anliggender
Lov om social pension gælder ikke for Færøerne
og Grønland. Dansk folke- eller førtidspension
kan ikke udbetales ved fast bopæl på Færøerne
eller i Grønland.
Ved flytning fra Færøerne til Danmark standses
den færøske folke- eller førtidspension. Der kan
dog normalt udbetales dansk folkepension uden
fornyet ansøgning. En færøsk førtidspension
tilkendt før 1. januar 2003 kan normalt konver-
teres til en dansk førtidspension efter tilsvarende
danske regler fra før 1. januar 2003. Er den fæ-
røske førtidspension tilkendt efter 1. januar
2003, skal den pågældende ved flytning til
Danmark søge om førtidspension efter de gæl-
dende danske regler.
Den 11. december 2018 mødtes beskæfti-
gelsesministeren med den grønlandske
naalakkersuisoq for sociale anliggender og
justitsområdet og det færøske landsstyre-
medlem for sociale anliggender.
På mødet var der enighed om, at der ikke er
væsentlige grænsehindringer på alderspen-
sionsområdet, og at der alene skulle søges
en løsning på førtidspensionsområdet.
På mødet var der endvidere enighed om at
arbejde for tre initiativer for at løse hindrin-
gen på førtidspensionsområdet:
1) Automatisk tilkendelse af førtidspension i
den tilflyttede rigsdel for personer med før-
Ved flytning fra Danmark til Færøerne udbetaler tidspension fra Danmark eller højeste før-
Færøerne den færøske folkepension. Folkepen- tidspension fra Grønland eller Færøerne.
sionsalderen på Færøerne er dog 67 år, i Dan-
mark er den aktuelt 65 år. Ved dansk førtidspen- 2) At førtidspensionister, der ikke automa-
sion tilkendt før 1. januar 2003 er der normalt tisk kan tilkendes førtidspension i den rigs-
ret til en tilsvarende færøsk førtidspension. En del, de flytter til, skal kunne medtage deres
tilkendt førtidspension efter lov om social pen- førtidspension ved flytning til rigsdelen i
sion (førtidspension tilkendt efter regler herom maksimalt 12 måneder.
gældende fra 1. januar 2003) kan ikke sidestilles
med en færøsk førtidspension, og derfor skal der 3) Udveksling af oplysninger, der kan ned-
ved flytning til Færøerne søges om førtidspensi- sætte sagsbehandlingstiden.
on efter færøske regler.
Løsningen kræver lovgivning i alle tre rigs-
Ved flytning fra Grønland til Danmark standses dele. Arbejdet hermed er igangsat. Der for-
den grønlandske folke- og førtidspension, og der beredes lovforslag i alle tre rigsdele med
kan søges om dansk folkepension eller førtids- forslag om ikrafttræden 1. januar 2020.
pension. Folkepensionsalderen i Grønland er 65
3
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0004.png
år.
Ved flytning fra Danmark til Grønland standses
udbetalingen af den danske folke- eller førtids-
pension, og den pågældende må søge om pensi-
on i Grønland. De grønlandske pensionsregler
afviger væsentligt fra de danske.
Årsagen til hindringerne er forskellig retstil-
stand inden for rigsfællesskabet. Nordisk kon-
vention om social sikring finder ikke anvendelse
inden for rigsfællesskabet.
En arbejdsgruppe på embedsmandsplan bestå-
ende af repræsentanter fra henholdsvis Færøer-
ne, Grønland og Danmark har i en rapport fra
juni 2016 kortlagt rigsdelenes pensionsregler og
afdækket de hindringer, som kan opstå ved flyt-
ning inden for rigsfællesskabet. Rapporten op-
ridser en række løsningsmuligheder, herunder
muligheden for overgangsregler ved flytning
mellem rigsdelene, om principper i nordisk
konvention om social sikring kan anvendes mv.,
men indeholder ingen konkrete anbefalinger.
Manglende rets-
virkninger af
medmoderskab
DK: Børne- og Socialministeri-
et
GRL: Departementet for Socia-
le Anliggender, Familie, Lige-
stilling og Justitsvæsen
Reglerne om medmoderskab i børneloven for
Danmark indebærer, at en kvinde, der føder et
barn, og kvindens ægtefælle eller partner kan
aftale, at ægtefællen eller partneren skal være
medmor til barnet. Dette medmoderskab har
samme retsvirkninger som et faderskab.
Reglerne om medmoderskab gælder ikke for
Grønland.
Det er aftalt med Grønland, at lovgivningen
om faderskab forelægges selvstyret med
henblik på ajourføring, herunder at reglerne
om medmoderskab sættes i kraft for Grøn-
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab land. Børne- og Socialministeriet udarbejder
etableret i Danmark kan tillægges retsvirkninger oplæg hertil, der forelægges for selvstyret,
4
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0005.png
i Grønland. Manglende retsvirkninger af med- inden lovgivningsarbejdet igangsættes.
moderskab kan have betydning i en række rela- Tidsplan for arbejdet forventes udarbejdet
tioner, fx forældreskab, forældremyndighed, foråret 2019.
forsørgelsespligt, arveret og ret til sociale ydel-
ser.
Handicapbil
DK: Børne- og Socialministeri-
et
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
Færøerne:
En handicapbil i Danmark eller på Færøerne
bevilges ikke efter de samme betingelser. Kom-
binationen af danske registreringsafgifter og
sociallovgivning, herunder forskellig behovs-
vurdering, vanskeliggør flytning med handicap-
bil.
Børne- og Socialministeriet har været i dia-
log med Færøernes Repræsentation. På Fæ-
røerne kan der bevilges støtte til betaling af
den udenlandske restgæld for en handicap-
bil, som borgeren har fået bevilget støtte til
fra et andet land.
En tilsvarende regel findes ikke i Danmark.
Personer, der flytter fra Færøerne til Danmark, Efter de danske regler kan der alene ydes et
oplever, at de ikke kan medbringe handicapbil rente- og afdragsfrit lån til betaling af regi-
til Danmark, idet de ikke opfylder betingelserne streringsafgift til personer, der ved indrejse
for bevilling af en handicapbil i Danmark.
her i landet medbringer en handicapbil.
Der er ikke erfaringer med hindringer for så vidt Den færøske socialforvaltning kan give til-
angår danske statsborgere, der medbringer en ladelse til, at en borger tager sin handicapbil
handicapbil til Færøerne.
med til udlandet, selvom lån til bilen ikke er
tilbagebetalt. De danske myndigheder vil
dog afvise at overtage lånet, jf. ovenfor.
Borgeren bliver derfor nødt til at betale hele
restgælden selv, inkl. den del, der er
beregnet som støtte, hvis borgeren vælger at
tage bilen med til Danmark.
I
det
afklarende
arbejde
har
problemstillingen dog vist sig at have et
begrænset omfang. Der oplyses fra færøske
side om 1-2 sager årligt om flytninger med
handicapbil fra Færøerne til Danmark.
5
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0006.png
De danske og færøske myndigheder er fort-
sat i dialog om at finde en løsning på pro-
blemstillingen. Det forventes, at der findes
en løsning inden sommeren 2019.
Indførsel af kæle-
dyr til/fra
Grønland
DK: Miljø- og Fødevaremini-
steriet/Fødevarestyrelsen
FÆ: Heilsufrøðiligu Starvs-
stovuni (Levnedsmiddel-, vete-
rinær- og miljøstyrelsen)
GRL: Veterinær- og Fødeva-
remyndigheden i Grønland
(VFMG)
Gældende regler for privat ikke-kommerciel
flytning:
Fra DK til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra
Grønlands Repræsentation i København eller
Fødevarestyrelsen alt efter dyrearten. Derudover
skal visse andre krav være opfyldt.
Fra FO til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra
Grønlands Repræsentation i København eller
Fødevarestyrelsen alt efter dyrearten. Foruden
tilladelsen skal visse andre krav være opfyldt.
Fra DK/FO til GL:
Regler om indførsel og udførsel af kæledyr i
Grønland hører under Fødevarestyrelsens
ressortområde. Dog er flere områder, som fx
zoonoser (herunder rabies) og dyrevelfærd
overtaget af selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæle-
dyr i Grønland skal derfor ske i tæt samar-
bejde mellem Veterinær- og Fødevaremyn-
digheden i Grønland og Fødevarestyrelsen.
Der er visse love og bekendtgørelser, som
skal udarbejdes eller ændres af Veterinær-
og Fødevaremyndigheden i Grønland. Det
vil være mest hensigtsmæssigt, at disse er på
plads, før Fødevarestyrelsen ændrer indfør-
selsreglerne til Grønland.
Veterinær- og Fødevaremyndigheden i
Grønland har haft en bekendtgørelse om
forbud mod hold af særlige dyr i høring,
som Fødevarestyrelsen afgav bemærkninger
til primo februar 2019. En endelig version af
denne bekendtgørelse er en forudsætning for
den efterfølgende udarbejdelse af Fødevare-
6
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0007.png
styrelsens bekendtgørelse om ind- og udfør-
sel af levende dyr til Grønland.
Afhængigt af ikrafttrædelsestidspunktet for
Veterinær- og Fødevaremyndighedens be-
kendtgørelse, forventes det, at Fødevaresty-
relsens bekendtgørelse vil kunne træde i
kraft i løbet af 2019 eller i starten af 2020
og grænsehindringen dermed vil være løst.
Medtagelse af
lægemidler
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlands-
anliggender)
GRL: Departementet for Sund-
hed
Efter lægemiddelloven må private personer kun
indføre (humane) lægemidler til eget forbrug
efter regler i gældende bekendtgørelse om priva-
tes indførsel af lægemidler. Efter reglerne kan
private personer fra lande, der ikke er medlem
af Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, højst medbringe lægemidler til 3
måneders forbrug.
Borgere fra Færøerne og Grønland kan derfor
medbringe lægemidler til eget forbrug i indtil 3
måneder ved rejser til Danmark, mens borgere
fra EU/EØS kan medbringe lægemidler til læn-
gere tids forbrug. Grønland oplever ikke dette
som et problem.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundheds- og Indenlandsan-
liggender er fortsat i dialog om en afklaring
af grænsehindringen. De færøske myndig-
heder har oplyst, at en del af problemet er
løst ved de gældende regler om sundheds-
ydelser til færøske borgere under midlerti-
digt ophold i Danmark. Reglerne gælder i
tilfælde af pludseligt opstået eller forværret
sygdom, ulykkestilfælde og lignende. Færø-
ske borgeres adgang til lægemidler i Dan-
mark i ikke-akutte situationer forudsætter
regelændringer, som er under afklaring med
henblik på en endelig løsning af grænsehin-
dringen.
Transport-, Bygning- og Boligministeriet og
Departementet for Boliger og Infrastruktur
er blevet enige om en løsning på grænsehin-
dringen om grønlandske kørekort.
Løsningen indebærer, at grønlandske køre-
kort fremover anerkendes til permanent kør-
sel i Danmark ved sædvanlig bopæl på be-
Kørekortområdet
DK: Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
GRL: Departementet for Infra-
struktur
Et grønlandsk kørekort giver indehaveren ret til
at føre samme køretøjer i Danmark, som det
berettiger til at føre i Grønland, i indtil 90 dage
efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sæd-
vanlig bopæl er opfyldt. Ifølge kørekortbe-
kendtgørelsen skal indehavere af et grønlandsk
kørekort bestå en kontrollerende køreprøve for
at få ombyttet kørekortet til et dansk kørekort.
7
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0008.png
Dette anses for at være nødvendigt, idet de
grønlandske vej- og trafikforhold afviger væ-
sentligt fra de danske, herunder i forbindelse
med køreuddannelse, manglende motorveje og
landeveje samt næsten ingen lyskryds.
tingelse af, at indehaveren tager to køreti-
mer (rutinetimer) hos en kørelærer, hvor der
indgår by-, landevejs- og motorvejskørsel.
Kravet om rutinetimer skal sikre, at indeha-
veren af det grønlandske kørekort har den
rette kørselserfaring til at køre permanent i
Danmark. Såfremt indehaveren af et grøn-
landsk kørekort ønsker at ombytte sit køre-
kort til et dansk kørekort, vil det fortsat væ-
re muligt efter at have taget en kontrolleren-
de køreprøve. Ordningen er således et frivil-
ligt alternativ til den kontrollerende køre-
prøve.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
arbejder i øjeblikket på at implementere
løsningen, hvilket kræver en ændring af
kørekortbekendtgørelsen mv., som forventes
at træde i kraft den 1. juli 2019.
Tildeling af dansk
administrativt
personnummer til
færinger bosat på
Færøerne
DK: Økonomi- og Inden-
rigsministeriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområ-
det for Sundheds- og Inden-
landsanliggender)
Efter CPR-loven tildeles et dansk personnum-
mer til en person, der skal folkeregistreres (bo-
pælsregistreres) i CPR med bopæl i Danmark.
Danske myndigheder kan herudover få adgang
til at tildele såkaldte administrative personnum-
re til brug for myndighedens sagsbehandling.
Det er ikke efter CPR-loven muligt at give en
myndighed adgang til at tildele et administrativt
personnummer alene på baggrund af en persons
danske statsborgerskab eller vedkommendes
eget ønske herom. CPR-loven gælder ikke for
Færøerne. Færøerne ønsker, at det afklares, om
der er et generelt behov for at kunne udstede
Det daværende Social- og Indenrigsministe-
rium sendte den 15. september 2016 et brev
til Landsstyreområdet for Sundheds- og In-
denlandsanliggender. Dels foreslås en løs-
ningsmodel til at skabe den fra Færøernes
side ønskede adgang til at få udstedt NemID
på Færøerne. Dels oplyses, at det er ministe-
riets opfattelse, at der med den øgede brug
af administrative personnumre hos de dan-
ske myndigheder er et godt grundlag for at
imødekomme også færingers behov for ad-
gang til danske administrative personnumre.
Brevet er vedlagt et notat om begge pro-
8
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0009.png
danske personnumre til færinger efter anmod- blemstillinger. Der pågår på Færøerne fort-
ning, eller om der bør findes sektorspecifikke sat overvejelser herom.
løsninger for tildeling af et dansk administrativt
personnummer, hvis en færøsk sektormyndig-
hed vurderer, at der er et konkret behov herfor i
forbindelse med en færings kontakt til danske
myndigheder.
9
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
2050997_0010.png
Nordiske grænsehindringer
Grænsehindringer, hvor der pågår et arbejde mellem danske og færøske/grønlandske myndigheder
Emne/hindring
Minister-
/landsstyreområde
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlandsan-
liggender)
Beskrivelse
Status
Medicinal eksport
og returnering af
importeret medi-
cin
Færøerne er ikke medlem af EU og regnes der-
for som et tredjeland inden for medicinalområ-
det. Det indebærer bl.a. to problemer for det
færøske apoteksvæsen: 1) at apoteker ikke kan
eksportere magistrelle lægemidler (fremstillet
efter recept til en enkelt patient) til Danmark,
2) at apoteker ikke kan returnere lægemidler fra
danske grossister, siden nye krav til lægemid-
delemballage trådte i kraft den 9. februar 2019
for at forebygge forfalskede lægemidler i den
legale distributionskæde.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundheds- og Indenlandsan-
liggender er fortsat i dialog om en afklaring
af grænsehindringerne.
For så vidt angår eksport af magistrelle læ-
gemidler til Danmark (1) må dette løses i
forhold til konkrete lægemidler, som færin-
ger bosiddende i Danmark har behov for. De
færøske myndigheder har nu identificeret et
problem i forhold til et bestemt produkt.
Muligheden for at indføre produkter med
Færøerne ønsker problemet løst ved, at de dan- dette indholdsstof er under afklaring.
ske myndigheder sidestiller de færøske apote-
ker med danske apoteker.
Med hensyn til returnering af importeret
medicin (2) er der forsat dialog om mulige
løsninger. På baggrund af negativ vurdering
fra Kommissionen af mulighed for at side-
stille færøske apoteker med danske, er der i
december 2018 afholdt en fælles workshop
mellem de danske og færøske sundheds-
myndigheder om identifikation af eventuelt
mulige praktiske løsningsforslag. Der arbej-
des efter workshoppen videre med mulige
løsningsforslag, der i givet fald vil kunne
forelægges Kommissionen.
10