Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2042639_0001.png
Aningaasaqarnermut Naalakkersuisoqarfik
Finansdepartementet
Kommissorium for Grønlands Forfatningskommission
Idet Inatsisartut og Naalakkersuisut ønsker, at der udarbejdes en forfatning for et
kommende, selvstændigt Grønland nedsættes en forfatningskommission. Forfatnings-
kommissionen skal udarbejde et forslag til forfatning, der i sin helhed skal præsenteres i
Inatsisartut, når kommissionen har færdiggjort sit arbejde.
Forfatningen skal være baseret på og danne ramme om det grønlandske folks kultur,
sprog og identitet.
Historisk betragtet vil udgangspunktet for inddragelsen af kultur, sprog og identitet være
grønlandsk, hvilket vil sige det oprindelige grønlandske folks. Men forfatningen skal
tage fuldt hensyn til, at der i nutidens Grønland findes mange borgere med anden
baggrund.
Forfatningskommissionen sammensættes med et ønske om en politisk bredt
repræsenteret kommission. Fagkundskab og kvalificeret viden om Grønland, det
grønlandske folk, dets historie og kultur skal ligeledes inddrages i arbejdet med at skrive
forslaget til en forfatning.
Forfatningsudkastet skal udfærdiges med henblik på, at forfatningen bliver den
grundliggende lov for Grønland, når Grønland bliver en selvstændig stat.
Forfatningskommissionens arbejde
Forfatningskommissionen udarbejder udkast til en forfatning for Grønland, der skal
træde i kraft den dag Grønland bliver en selvstændig stat. Forfatningens formål er, at
blive det demokratisk vedtagne lovgrundlag for en selvstændig suveræn grønlandsk stat.
Udkastet vedlægges en betænkning, der specificerer forfatningens bestemmelser.
Forfatningskommissionen har på halvårlig basis indrapporteringspligt til
Naalakkersuisut om fremdriften i udarbejdelsen af udkast til en forfatning for Grønland.
Forfatningskommissionen tilrettelægger selv sit arbejde, herunder muligheden for
nedsættelse af arbejdsgrupper. Kommissionen kan indhente ekspertise og viden fra
Naalakkersuisut, fra det grønlandske civilsamfund og fra kilder uden for Grønland til
brug for sit arbejde. Dette kan gøres både på fast og på ad-hoc basis.
Kommissionen skal i forbindelse med arbejdet særligt redegøre for dens brug af
definitioner af landet, folket, rettigheder, pligter, styreform og forvaltning.
Det forventes desuden, at der i det ovenstående lovforberedende arbejde indgår
overvejelser om en ordning i form af en fri sammenslutning (”free association”) eller en
anden form for mellemstatsligt samarbejde med en anden stat.
1/4
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Indberetning fra rigsombudsmanden i Grønland
2042639_0002.png
Forfatningskommissionens sammensætning
Forfatningskommissionen består af syv medlemmer udnævnt af Naalakkersuisut efter
indstilling fra de partier, som blev repræsenteret ved sidste Inatsisartut valg.
Medlemmer af Naalakkersuisut kan ikke indstilles til Forfatningskommissionen.
Medlemmerne af kommissionen skal udpeges af Naalakkersuisut.
Samtidig ønskes der kønsmæssig ligestilling i kommissionen, efter de retningslinjer, der
følger af § 6 i Inatsisartutlov nr. 3 af 29. november 2013 om ligestilling af mænd og
kvinder, hvoraf det fremgår, at ”…offentlige
udvalg, råd, kommissioner og lignende, der
er nedsat af Naalakkersuisut til at forberede fastsættelse af regler eller planlægning af
samfundsmæssig betydning, skal være sammensat sådan, at der højst er et medlem mere
af det ene køn end af det andet.”..
Naalakkersuisut udpeger derefter, og efter høring af Udvalget vedr. Forfatnings-
kommissionen, en kommission, der er således sammensat, at der samlet er højst et
medlem mere af det ene køn, og således at kommissionen består af en repræsentant for
hvert parti i Inatsisartut. Det betyder, at de syv partier i Inatsisartut skal indstille to
personer hver, men hvert parti får kun udpeget et (1) medlem. Den person, som ikke
udpeges som medlem, vil fungere som stedfortræder.
Formandskabet består af en formand, næstformand og et medlem.
Det er alene valgresultatet fra sidste Inatsisartut valg, som er bestemmende for hvilke
partier der udpeger medlemmer af kommissionen.
Blandt de indstillede medlemmer udpeger det parti, der fik flest stemmer ved sidste
Inatsisartut valg, formanden for Forfatningskommissionen. Kommissionens
næstformand udpeges af det næststørste parti i Inatsisartut. Formandskabet består af
formanden, næstformanden samt et tredje medlem, der vælges blandt medlemmerne af
Forfatningskommissionen. Valget sker i forbindelse med første konstituerende møde i
Forfatningskommissionen.
Nødvendig udskiftning i forbindelse med lovligt forfald skal, efter indstilling fra
kommissionen, godkendes af Naalakkersuisut på baggrund af en ny indstilling fra det
parti, som oprindeligt indstillede det udtrådte medlem. I fald et medlem er nødt til at
udtræde af kommissionen i utide, vil den person, som ved kommissionens nedsættelse
blev indstillet til kommissionen af samme parti som det udtrædende medlem, fungere
som stedfortræder, indtil der formelt udpeges et nyt kommissionsmedlem. Udpegningen
af det nye medlem følger den ovenfor beskrevne procedure.
Kommissionsmedlemmer, der er medlemmer af Inatsisartut, modtager ikke vederlag.
Kommissionsmedlemmer, der er embedsmænd i centraladministrationen eller
kommunerne, bliver ikke lønnet særskilt for arbejdet i kommissionens regi, men
modtager sædvanlig løn fra deres arbejdsgiver. Formandskabet for Forfatnings-
kommissionen vil ikke modtage særskilt vederlag.
2/4
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Indberetning fra rigsombudsmanden i Grønland
2042639_0003.png
Embedsmænd i centraladministration eller kommunerne skal, forinden deltagelse i
kommissionens arbejde, opnå tilladelse hertil fra deres arbejdsgiver, såfremt deltagelsen
i arbejdet foregår i arbejdstiden.
Fast tilforordnede og udvælgelse af eksperter på ad hoc-basis
Der kan tilknyttes tilforordnede medlemmer til Forfatningskommissionen med henblik
på at yde kommissionen partipolitisk neutral rådgivning på et højt niveau.
Naalakkersuisut kan udpege to til fire faste tilforordnede til Forfatningskommissionen,
hvoraf mindst én er ekspert i forfatningsret. De øvrige tilforordnede forventes
individuelt eller samlet at besidde viden på ekspertniveau om folkeret eller nation
building.
Forfatningskommissionen kan udpege to til fire faste tilforordnede til Forfatnings-
kommissionen.
De i Inatsisartut på tidspunktet for kommissionens nedsættelse repræsenterede politiske
partier, som ikke indgår i Naalakkersuisut, kan udpege én fast tilforordnet til
Forfatningskommissionen.
Tilforordnede udskiftes som udgangspunkt ikke efter et valg til Inatsisartut.
Forfatningskommissionen orienterer via ressortdepartementet Naalakkersuisut om
udpegning af faste tilforordnede.
Det forudsættes, at de tilforordnede tilsammen besidder en bred vifte af relevante
kompetencer, herunder (men ikke kun) juridisk ekspertise. Tilforordnede honoreres i
henhold til § 18, stk. 1, i landstingslov nr. 22 af 18. december 2003, senest ændret ved
landstingslov nr. 42 af 23. november 2017, vedrørende vederlag til ikke-
landstingsmedlemmer.
Andre sagkyndige, som kommissionen finder relevante, kan deltage på ad hoc-basis i
kommissionsarbejdet på formandskabets invitation og, hvor det findes nødvendigt,
honoreres i henhold til § 18, stk. 1. i landstingslov nr. 22 af 18. december 2003, senest
ændret ved landstingslov nr. 42 af 23. november 2017, vedrørende vederlag til ikke-
landstingsmedlemmer.
Såfremt sådanne sagkyndige er ansat i enten centraladministrationen, kommunerne eller
regeringen, indhentes tilladelse fra deres arbejdsgiver.
Tilforordnede og sagkyndige bidrager med deres faglige viden og erfaring i
kommissionsarbejdet, men kan ikke deltage i den endelige beslutningstagning om
indhold i forfatningsudkastet.
3/4
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Indberetning fra rigsombudsmanden i Grønland
2042639_0004.png
Borgerinddragelse
Forfatningskommissionen skal under sit virke søge at nå ud til alle byer og bygder.
Kommissionen skal sørge for at møde befolkningen, præsentere foreløbige overvejelser
og få umiddelbare reaktioner på faktuelle, principielle og værdimæssige overvejelser,
som kommissionen aktuelt beskæftiger sig med. Kommissionen kan benytte såvel
almindelige møder, konferencer samt moderne medier og platforme m.v. i dette arbejde.
Alle borgere, herunder børn, unge og voksne, har ret til at indsende forslag til
Forfatningskommissionen. Medlemmer af kommissionen, formandskabet og
tilforordnede kan efter eget skøn beslutte at tage et sådant forslag op i kommissionen,
hvis forslaget anses egnet til videre behandling.
Kommissionen skal oprette en hjemmeside, hvor der orienteres om udviklingen i
kommissionens arbejde.
Sekretariat for Forfatningskommissionen
Forfatningskommissionen opretter et sekretariat af passende størrelse til servicering af
kommissionen i kommissionens arbejde. Forfatningskommissionen ansætter lederen af
sekretariatet efter høring af Naalakkersuisut.
Der er op til Forfatningskommissionen selv at tilrettelægge sit arbejde, herunder at
beslutte hvor Forfatningskommissionens sekretariat skal placeres.
Tidsramme
Forfatningskommissionen skal disponere sit arbejde med henblik på at aflevere sit
udkast til en grønlandsk forfatning til Naalakkersuisut senest den 21. juni 2021, således
at Naalakkersuisut kan præsentere dette til Inatsisartut under efterårssamlingen 2021. I
det omfang kommissionen måtte anse behov for en forlængelse af arbejdsperioden skal
dette godkendes af Naalakkersuisut.
I forbindelse med forfatningsforslaget udarbejder og afleverer kommissionen en
betænkning med specificering af forfatningens bestemmelser.
Finansiering
Forfatningskommissionen herunder sekretariatet for kommissionen finansieres gennem
Finansloven. Forfatningskommissionen har frihed til at ansøge om eksterne midler.
4/4