Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Aningaasaqarnermut Naalakkersuisoqarfik
Finansdepartementet
Forudsætninger for rammerne i kommissoriet for
Forfatningskommissionens arbejde
Efter vedtagelsen i Inatsisartut den 21. november 2016 om, at der skal udarbejdes et
udkast til en forfatning for Grønland, redegøres hermed forudsætningerne for
kommissorium. Disse er grundlaget for forventningen til kommissionens arbejde, som
efter
udarbejdelsen
skal
forelægges
Inatsisartuts
udvalg
vedrørende
Forfatningskommissionen.
Da det er første gang, det grønlandske folk skal tage stilling til en selvstændig
forfatning, bør denne proces samtidig bruges til at tage grundlæggende værdimæssige
debatter op i offentligheden og ligeledes foretage et folkeligt oplysningsarbejde.
Processen forudsætter, at det grønlandske folk er blevet inddraget under udarbejdelsen
og føler ejerskab til forfatningen.
Det grønlandske folks identitet, kultur og sprog vil naturligt være udgangspunktet for
forfatningsarbejdet, dog skal man i forfatningsarbejdet tage højde for, at i dagens
Grønland er samfundet bygget op af forskellige folkeslag og disse påvirkninger udgør
dele af grundlaget for nutidens samfundsopbygning.
I den sammenhæng er det vigtigt, at der i debatten tages hensyn til alle dele af den
grønlandske befolkning, og de rettigheder og traditioner, som bør beskyttes i forhold til
de forskellige minoriteter i landet. Det skal overvejes, hvorledes grønlændere, som er
bosat uden for Grønland skal inddrages.
Forfatningskommissionens løsning af opgaven forudsætter således, at der i Grønland
tages stilling til grundlæggende begreber i forfatningsmæssig sammenhæng, såsom
landet, folket, sproget, rettigheder, pligter, forvaltning og styreform.
Forfatningskommissionens betænkning
I forslaget til kommissorium opereres der med en række begreber, der skal afklares, for
at kunne etablere en forfatning. Det afgørende i denne sammenhæng er en klar
afgrænsning af selve landet og dets statsborgere.
Afgrænsningen af nationen Grønland er forudsat i Selvstyrelovens anerkendelse af det
grønlandske folk i henhold til Folkeretten og henvisningen til, at højhedsretten til landet
følger den suveræne stat.
Men begrebet ”det grønlandske folk” er aldrig blevet defineret i forhold til et kommende
statsborgerskab, hvilket bliver kommissionens opgave.
Det grønlandske folk kan defineres på forskellige måder. Derfor ønskes der en
diskussion om det grønlandske folk, både ud fra en juridisk og en identitetsskabende
vinkel, med inddragelse af hele det i Grønland boende folk.
I Forfatningskommissionens borgerinddragelse og dialog med befolkningen skal der
være særlig opmærksomhed på, at kommissionen hører borgerne i Qaanaaq-regionen og
borgerne i Østgrønland om kommissionens arbejde.
1/5