Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
Forslag
til
Lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
§ 1.
Bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU om oplysninger,
der skal medsendes ved pengeoverførsler, jf. bilag 1 til denne lov, gælder for Grønland.
§ 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler for Grønland om anvendelsen af bestemmelserne i
forordningen, herunder om de ændringer af bestemmelserne, som de grønlandske forhold tilsiger.
§ 3.
Forsætlig eller grov uagtsom overtrædelse af artikel 4-8, 10-12 og 16 i forordningen straffes
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den kriminallov, der gælder for Grønland.
Stk. 2.
Ved særligt grove eller omfattende forsætlige overtrædelser kan straffen stige til fængsel
indtil 6 måneder.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) kriminalansvar efter reglerne i 5. ka-
pitel i kriminallov, der gælder for Grønland.
§ 4.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Samtidig ophæves lov nr. 3999 af 21. april 2010 for Grønland om oplysninger, der skal med-
sendes om betaler ved pengeoverførsler.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning
Lovgivningsprocedure
Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret og lovforslagets indhold
3.2. 2. pengeoverførselsforordning
3.2.1. Kapitel I
Genstand, anvendelsesområde og definitioner
3.2.2. Kapitel II
Forpligtelser for betalingsformidlere
3.2.2.1. Afdeling I
Forpligtelser for betalers betalingsformidler
3.2.2.2. Afdeling II
Forpligtelser for betalingsmodtagers betalingsformidler
3.2.2.3. Afdeling III
Forpligtelser for mellembetalingsformidlere
3.2.3. Kapitel III
Oplysninger, databeskyttelse og opbevaring af registreringer
3.2.4. Kapitel IV
Sanktioner og overvågning
3.2.5. Kapitel V
Gennemførelsesbeføjelser
3.2.6. Kapitel VI
Undtagelser
3.2.7. Kapitel VII
Afsluttende bestemmelser
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre bestemmelser for Grønland, der svarer til bestemmelserne
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU af 20. maj 2015 om oplysninger, der skal
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
medsendes ved pengeoverførsler, og om ophævelse af forordning 1781/2006/EF (2. pengeoverfør-
selsforordning). Forordningen vil blive optrykt som et bilag til loven.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849/EU af 20. maj 2015 om forebyggende foranstalt-
ninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme,
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2012/648/EU og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (4. hvidvask-
direktiv) og 2. pengeoverførselsforordning udgør tilsammen de EU-retlige rammer for forebyggelse
og bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Med reglerne ønskes der en styrket
regulering og indsats mod kriminelles adgang til at misbruge det finansielle system
Grønland er ikke medlem af EU, og hvis bestemmelser, der svarer til bestemmelserne i 2. pengeover-
førselsforordning, skal gennemføres for Grønland, skal dette derfor ske ved lov, jf. nærmere afsnit
2.2 nedenfor. Hensigten med lovforslaget er at styrke indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering i
den grønlandske finansielle sektor. Med lovforslaget sikres det, at der gælder regler for Grønland, der
tilpasset de grønlandske forhold
svarer til de regler, som gælder i Danmark i medfør af 2. penge-
overførselsforordning.
Af præamblen til forordningen følger det bl.a., at strømme af sorte penge via pengeoverførsler kan
skade finanssektorens integritet, stabilitet og omdømme og true
EU’s
indre marked og den internati-
onale udvikling. Hvidvask af penge, finansiering af terrorisme og organiseret kriminalitet er fortsat
væsentlige problemer, som bør håndteres på EU-plan. Pengeoverførselssystemets soliditet, integritet
og stabilitet samt tilliden til det finansielle system som helhed kan blive bragt alvorligt i fare ved
kriminelles og medvirkende personers bestræbelser på enten at sløre oprindelsen af udbytte af krimi-
nelle handlinger eller at overføre midler til kriminelle aktiviteter eller terrorformål.
Grønland er en del af det internationale samarbejde inden for rammerne af Den Finansielle Aktions-
gruppe mod hvidvask, finansiering af terrorisme og spredning af masseødelæggelsesvåben (Financial
Action Task Force, FATF) og er forpligtet til at sikre global gennemførelse af FATFs anbefalinger,
med sigtet at forhindre hvidvask af penge og finansiering af terrorisme som blandt andet sikres med
2. pengeoverførselsforordning.
Lovforslaget har til formål at gennemføre bestemmelser for Grønland, der svarer til bestemmelserne
i 2. pengeoverførselsforordning, hvilket vil styrke reguleringen af pengeoverførsler i den grønlandske
finansielle sektor.
Med 2. pengeoverførselsforordning og regler svarende til 4. hvidvaskdirektiv vil finansielle virksom-
heder på Grønland kunne overføre og modtage pengeoverførsler på lige fod med Danmark uden de
yderligere krav, der stilles til pengeoverførsler til tredjelande. Dette vil ligeledes muliggøre at f.eks.
bankerne kan straks-cleare overførsler inden for rigsfællesskabet, hvorefter det er muligt at gennem-
føre en kontooverførsel med det samme døgnet rundt alle årets dage, en såkaldt straksoverførsel.
Samtidig med fremsættelse af denne lov, foreslås det at sætte lov nr. 651 af 8. juni 2017 med senere
ændringer i kraft for Grønland ved kongelig anordning.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
2. Lovgivningsprocedure
Grønland har overtaget størstedelen af erhvervsområdet. En række områder inden for erhvervsområ-
det er imidlertid stadigvæk under danske myndigheders kompetence. Området for finansiel regulering
på Grønland er ikke et overtaget sagsområde, og det er dermed dansk ansvarsområde under danske
myndigheder.
På det finansielle område er en væsentlig del af lovgivningen i Danmark og Grønland baseret på
international regulering, herunder ikke mindst EU-retsakter. I de senere år er det således blevet mere
almindeligt, at regulering af det finansielle område udformes i EU-regi. Denne regulering sker enten
i form af forordninger eller direktiver og suppleres af delegerede retsakter, gennemførelsesmæssige
retsakter, reguleringsmæssige tekniske standarder og gennemførelsesmæssige tekniske standarder.
En stor del af EU-lovgivningen på det finansielle område udarbejdes således gennem bindende regler
for medlemsstaterne. På denne måde sikres en ensartet regulering af det finansielle system i EU,
hvilket kan medvirke til at skabe en øget finansiel stabilitet på tværs af samtlige medlemsstater.
Det følger af Traktaten for den Europæiske Union (TEUF) artikel 288, at en forordning er almengyl-
dig. Den er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. Grønland er ikke
medlem af EU, og hvis bestemmelser, der svarer til bestemmelserne i 2. pengeoverførselsforordning,
skal gennemføres for Grønlands vedkommende, skal dette ske ved lov.
Dette indebærer, at der gennemføres en særlig lov for Grønland med samme indhold som den pågæl-
dende forordning. Dette betyder i praksis, at hver enkelt artikel i forordningen omskrives til en para-
graf i et dansk lovforslag. Den danske lov vil således indholdsmæssigt have samme indhold som
forordningen, men selve formen vil følge et traditionelt dansk lovforslag. Et sådant lovforslag vil
eksempelvis indeholde bemærkninger til alle lovforslagets enkelte bestemmelser, dvs. svarende til
bemærkninger til hver enkelt artikel i forordningen, selvom forordningen hverken indeholder almin-
delige eller specielle bemærkninger, men kun en præambeltekst.
Den nuværende procedure er meget tidskrævende for myndighederne, når forordninger skal skrives
om til lovtekst med tilhørende bemærkninger m.v., og som ikke mindst vedrører en forordning, som
Folketinget ikke kan tage stilling til for så vidt angår anvendelsen i Danmark.
Den nuværende procedure vanskeliggør derfor bestræbelserne på at sikre en hurtig gennemførelse af
2. pengeoverførselsforordning for Grønland og dermed en ensartet regulering på det finansielle om-
råde i rigsfællesskabet.
Konsekvensen bliver på det finansielle område, at lovgivningen på Grønland ikke følger gældende
standarder i EU hvilket betyder, at Grønland skal anses som et tredjeland hvad angår pengeoverførs-
ler.
For at imødegå disse udfordringer foreslås det med nærværende lovforslag at følge samme procedure
som med gennemførelsen af kapitalkravsforordningen (CRR) for Grønland, jf. lov nr. 1566 af 15.
december 2015, hvor forordningen blev gennemført ved, at den blev optrykt som bilag til loven.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Nærværende lovforslag indeholder derved et forslag til en dansk lov for Grønland, hvorved bestem-
melserne i 2. pengeoverførselsforordning kommer til at gælde for Grønland. Bestemmelserne i for-
ordningen omskrives således ikke til dansk lovtekst, men optages som bilag til den danske lov. For
nærmere om indholdet af 2. pengeoverførselsforordning henvises til pkt. 3.2.
Med nærværende lovforslag sikres, at der for aktørerne, herunder de finansielle institutter på Grøn-
land, gælder enslydende regler som i resten af EU i forhold til 2. pengeoverførselsforordning. Dette
vil resultere i, at Grønland ikke skal anses som tredjeland i forbindelse med pengeoverførsler. Sam-
tidig tydeliggøres det med den valgte lovmodel, at den foreslåede lovs regler for pengeoverførsel for
Grønland hidrører fra en EU-forordning, som vil være genstand for fortolkning ved bl.a. EU-domsto-
len.
Der er i lovforslaget desuden indsat en bemyndigelse til erhvervsministeren til at fastsætte regler for
Grønland om anvendelsen af forordningens regler m.v. samt en bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte regler for Grønland, der gennemfører delegerede retsakter m.v. udstedt i medfør af 2. pen-
geoverførselsforordning. Med hjemmel heri kan der foretages de tilpasninger m.v., som de grønland-
ske forhold tilsiger.
Grønland er inddraget i lovgivningsprocessen m.v. i overensstemmelse med de retningslinjer, der
følger af Statsministeriets vejledning nr. 58 af 2. juli 2012 om ministeriers behandling af sager ved-
rørende Grønland.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret og lovforslaget indhold
Lovforslaget indeholder krav til de betalingsformidlere på Grønland, der overfører, modtager eller
tager del i en pengeoverførsel. Med lovforslaget erstattes de nuværende regler med en styrket regu-
lering, der er baseret på de nyeste EU-regler for pengeoverførsel.
Gældende ret er baseret på hensyn, som også danner grundlag for 2. pengeoverførselsforordning,
herunder et regelsæt som overordnet bygger på at skabe en fælles tilgang til den internationale kamp
mod hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Lovforslagets bestemmelser har derfor til for-
mål, at forebygge, afdække og efterforske hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
Betalingsformidlere, der er involveret i den betalingskæd, der er etableret på Grønland eller i Dan-
mark, kan lade pengeoverførslen ledsage af betalers og betalingsmodtagers betalingskontonummer.
Sker pengeoverførslen ikke fra eller til en betalingskonto, kan overførelsen ledsages af en entydig
transaktionsidentifikator. Ved en entydig transaktionsidentifikator forstås en kombination af bogsta-
ver, tal eller symboler, fastlagt af betalingsformidleren i overensstemmelse med protokollerne for de
betalings- og afviklingssystemer eller meddelelsessystemer, der anvendes til at foretage pengeover-
førslen, der gør det muligt at spore transaktionen tilbage til betaleren og betalingsmodtageren. Her er
altså en tilsvarende mulighed for, at medsende ”begrænsede oplysninger” når en pengeoverførsel sker
som eller kan sidestilles med en indenlandsk pengeoverførsel.
Den væsentligste ændring i forhold til gældende ret er, at der med lovforslaget stilles krav om, at der
også skal medsendes oplysninger om betalingsmodtager. Dette medfører en ekstra forpligtelse for
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
både betalers og betalingsmodtagers betalingsformidlere samt mellembetalingsformidlere, da disse
skal sikre, at alle påkrævede oplysninger er medsendt og verificeret tilstrækkeligt. Efter gældende ret
er der alene krav til, at oplysninger om betaleren skal medsendes, ikke betalingsmodtageren. Med
ændringen skærpes kravet til, hvilke oplysninger der skal medsendes, og derved sikres det i højere
grad, at der ikke overføres penge til finansiering af terrorisme. Derudover videreføres muligheden for
at undtage pengeoverførsler til almennyttige foreninger ikke, da 2. pengeoverførselsforordning ikke
viderefører muligheden for undtagelsen fra oplysningskravene ved pengeoverførsler på op til 150
EUR til organisationer med et almennyttigt formål.
Med lovforslaget er der større fokus på beskyttelse af personoplysninger. Der stilles med forslaget
således krav om, at betalingsformidlere, inden der etableres en forretningsforbindelse eller udføres
en lejlighedsvis transaktion, skal give kunden de oplysninger, som formålet med behandlingen af
personoplysningerne kræver. Sådanne oplysninger vil eksempelvis være identiteten på den register-
ansvarlige. Derudover skal betalingsformidler oplyse, om det er obligatorisk eller frivilligt at svare
på spørgsmål, samt om der er mulighed for indsigtsret, eller om denne er afskåret.
Efter gældende ret er der ikke krav om offentliggørelse af administrative sanktioner og foranstaltnin-
ger, hvilket er fastsat som et krav i 2. pengeoverførselsforordning med henvisning til artikel 60 om
offentliggørelse af sanktioner mv. i 4. hvidvaskdirektiv. Kravet om offentliggørelse er fastsat i hvid-
vaskloven, som parallelt med denne lovs ikraftsættelse ved skulle sættes i kraft for Grønland ved
kongelig anordning. Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til hvidvaskloven, jf. lov nr.
651 af 8. juni 2017.
For Grønland implementerer forslaget desuden FATFs anbefaling nummer 16 om elektroniske pen-
geoverførsler. Anbefalingen fastlægger, at der blandt andet skal medfølge information om både beta-
ler og betalingsmodtager af en pengeoverførsel. Hensigten med anbefalingen er at sikre gennemsig-
tighed og øge sporbarheden af pengeoverførsler.
3.2. 2. pengeoverførselsforordning
2. pengeoverførselsforordning, der foreslås optrykt som bilag til loven, indeholder en præambel og
27 artikler, der er fordelt på syv kapitler. Forordningen har som formål at forebygge, opdage og ef-
terforske hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
Bestemmelserne i forordningen beskrives i underafsnittene nedenfor, der tager udgangspunkt i for-
ordningens inddeling af bestemmelserne i kapitler og afsnit.
3.2.1. Kapitel I - Genstand, anvendelsesområde og definitioner
(Artikel 1-3)
Forordningens kapitel 1 indeholder regler om de oplysninger om betalere og betalingsmodtager, der
skal medsendes ved pengeoverførsler uanset valuta, når mindst en af de betalingsformidlere, der er
involveret i betalingsoverførslen, er etableret i EU. Det vil sige pengeoverførsler, som afsendes eller
modtages af betalingsformidlere eller af mellembetalingsformidlere etableret i EU.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
En betalingsformidler er en fysisk eller juridisk person, i hvis virksomhed det indgår at udbyde pen-
geoverførselsvirksomhed. De omfattede virksomheder er således f.eks. pengeinstitutter og penge-
overførselsvirksomheder. Virksomheder, der udbyder pengeoverførselsvirksomhed, er underlagt
krav om tilladelse om tilsyn.
Hvor der er mindre risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme ved pengeoverførsler,
giver forordningen mulighed for at undtage visse pengeoverførsler fra anvendelsesområdet. Sådanne
undtagelser bør omfatte overførsler via betalingskort, elektroniske pengeinstrumenter, mobiltelefoner
eller andet digitalt udstyr eller IT-udstyr, hvor der anvendes teknologi med forud- eller efterbetaling,
og som har tilsvarende karakteristika, når de udelukkende anvendes til køb af varer eller tjenesteydel-
ser, og når samtlige overførsler ledsages af nummeret på kortet, instrumentet eller udstyret.
Hvis et betalingskort, elektroniske pengeinstrumenter, mobiltelefoner eller andet digitalt udstyr eller
IT-udstyr, der anvender teknologi med forud- eller efterbetaling og har tilsvarende karakteristika,
anvendes til pengeoverførsler fra en person til en anden henhører en sådan person-til-person-penge-
overførsel dog under forordningens anvendelsesområde.
Pengeoverførsler, betaling af skatter, bøder eller andre afgifter, pengeoverførsler ved hjælp af ud-
veksling af billeder af checks, herunder elektronisk clearede checks eller veksler og pengeoverførsler,
hvor både betaleren og betalingsmodtageren er betalingsformidler, der handler i eget navn, er undta-
get fra forordningens anvendelsesområde.
Visse pengeoverførsler af lav værdi, herunder elektroniske girobetalinger, der anvendes til køb af
varer eller tjenesteydelser, kan undtages, forudsat at det altid er muligt at spore pengeoverførslen
tilbage til betaleren.
En medlemsstat kan beslutte ikke at anvende denne forordning på pengeoverførsler på sit område til
en betalingsmodtagers betalingskonto, der udelukkende giver mulighed for at betale for levering af
varer eller tjenesteydelser, såfremt alle følgende betingelser er opfyldt:
a) betalingsmodtagerens betalingsformidler er omfattet af 4. hvidvaskdirektiv
b) betalingsmodtagerens betalingsformidler er i stand til ved hjælp af en entydig transaktionsiden-
tifikator via betalingsmodtageren at spore pengeoverførsler fra den person, der har indgået en aftale
med betalingsmodtageren om levering af varer eller tjenesteydelser
c) pengeoverførslens beløb overstiger ikke 1.000 EUR.
3.2.2.
Kapitel II
Forpligtelser for betalingsformidlere
Forordningens kapitel 2 indeholder forpligtelser for betalers og betalingsmodtagers betalingsformid-
lere og mellembetalingsformidlere.
3.2.2.1. Afdeling I - Forpligtelser for betalers betalingsformidler
(Artikel 4-6)
Betalers betalingsformidler sikrer, at pengeoverførsler ledsages af fuldstændige oplysninger om be-
taler og betalingsmodtager. Fuldstændige oplysninger om betaler omfatter navn, adresse og betalings-
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
kontonummer. Adresse kan dog erstattes af andre oplysninger, herunder af betalers officielle person-
lige dokumentnummer, kunde-id-nummer eller af fødselsdato. Fuldstændige oplysninger om beta-
lingsmodtager omfatter navn og betalingskontonummer.
For overførsler, der ikke sker fra eller til en betalingskonto, skal betalers betalingsformidler sikre, at
overførslen i stedet for betalingskontonumre ledsages af en entydig transaktionsidentifikator, der gør
det muligt at spore transaktionen tilbage til betaler. Betalers betalingsformidler er forpligtet til at
kontrollere oplysninger på grundlag af en uafhængig kilde, før pengeoverførslen debiteres betalers
betalingskonto.
For pengeoverførsler, hvor alle betalingsformidlere er etableret i EU, kan oplysningerne omfatte alene
betalers og betalingsmodtagers betalingskontonumre eller en entydig transaktionsidentifikator. Hvis
betalingsmodtagers betalingsformidler anmoder om fuldstændige oplysninger, skal betalers beta-
lingsformidler stille disse oplysninger til rådighed inden for tre arbejdsdage.
3.2.2.2. Afdeling II - Forpligtelser for betalingsmodtagers betalingsformidler
(Artikel 7-9)
Betalingsmodtagers betalingsformidler er forpligtet til at konstatere, at en pengeoverførsel er ledsaget
af de oplysninger om betaler og betalingsmodtager, som forordningen kræver. Betalingsmodtagers
betalingsformidler er derved forpligtet til at indføre effektive procedurer, således at betalingsmodta-
gers betalingsformidler kan opfylde kravene til oplysninger, der skal ledsage overførsler.
Betalingsmodtagers betalingsformidler er bl.a. forpligtet til at kontrollere oplysningerne, når over-
førslerne er på over 1.000 EUR uanset om de gennemføres som enkeltstående eller som flere over-
førsler, der synes at hænge sammen, inden betalingsmodtagers betalingsformidler lader pengeover-
førslen krediteres betalingsmodtagers betalingskonto.
Hvis betalingsmodtagers betalingsformidler bliver bekendt med, at en pengeoverførsel er ledsaget af
mangelfulde eller ufuldstændige oplysninger, skal betalingsmodtagers betalingsformidler afvise
overførslen eller udbede sig de oplysninger om betaler og betalingsmodtager, som lovgivningen stil-
ler krav om. Såfremt dette sker regelmæssigt, skal betalingsmodtagers betalingsformidler træffe for-
anstaltninger, som kan omfatte advarsler eller fastsættelse af en frist og derefter enten afvisning eller
stillingstagen til, om forretningsforbindelsen skal fortsætte eller ophøre.
3.2.2.3. Afdeling III - Forpligtelser for mellembetalingsformidler
(Artikel 10-13)
Mellembetalingsformidler er en betalingsformidler, som hverken er betalers eller betalingsmodtagers
betalingsformidler. En mellembetalingsformidler medvirker ved gennemførelsen af en pengeoverfør-
sel. En mellembetalingsformidler kan f.eks. være en korrespondentbank. Mellembetalingsformidler
skal sørge for at opbevare alle oplysninger, de modtager om betaler og betalingsmodtager, sammen
med en pengeoverførsel.
Mellembetalingsformidler skal indføre procedurer til at konstatere, om der med en pengeoverførsel
medfølger de nødvendige oplysninger.
3.2.3 Kapitel III
Oplysninger, databeskyttelse og opbevaring af registreringer
(Artikel 14-16)
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Efter forordningen pålægges betalingsformidlerne, ud over oplysninger om betaleren, også at opbe-
vare oplysninger om betalingsmodtageren i 5 år.
3.2.4. Kapitel IV
Sanktioner og overvågning
(Artikel 17-22)
Efter forordningen har medlemsstaterne mulighed for at fastsætte bestemmelser om strafferetlige
sanktioner og foranstaltninger for overtrædelse af forordningen, hvorunder kan træffes alle nødven-
dige foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf.
Strafferetlige sanktioner og foranstaltninger for overtrædelser af denne lov skal være effektive, for-
holdsmæssige og have afskrækkende virkning samt være i overensstemmelse med de sanktioner og
foranstaltninger.
3.2.5. Kapitel V
Gennemførelsesbeføjelser
Forordningens artikel 23 fastsætter, at Kommissionens bistås af et særligt EU-udvalg om forebyg-
gelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Dette udvalg er et udvalg som omhandlet i forordning
(EU) nr. 182/2011. Bestemmelsen sikrer ensartede bestemmelser i EU.
3.2.6. Kapitel VI
Undtagelser
Efter forordningens artikel 24 og 25 kan Kommissionen bemyndige en medlemsstat til at indgå en
aftale med et tredjeland eller med et territorium uden for det territoriale anvendelsesområde for TEU
og TEUF som omhandlet i artikel 355 i TEUF (»det pågældende land eller territorium«). Artikel 355
indeholder undtagelser fra denne forordning, hvorved det bliver muligt at behandle pengeoverførsler
mellem dette land eller territorium og den pågældende medlemsstat som pengeoverførsler inden for
medlemsstaten.
De europæiske tilsynsmyndigheder, European Supervisory Authorities (ESA’erne) vil i medfør af
artikel 25 blive udstedt retningslinjer til betalingsformidlere, indeholdende hvilke foranstaltninger der
skal træffes i overensstemmelse med 2. pengeoverførselsforordning.
3.2.7. Kapitel VII
Afsluttende bestemmelser
Artikel 26 og 27 indeholder bestemmelser om ophævelse af 1. pengeoverførselsforordning og ikraft-
trædelsestidspunktet for medlemslande i EU.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget gælder ikke i Danmark, hvorfor de økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner ikke er vurderet.
5. Økonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget gælder ikke i Danmark, hvorfor de økonomiske konsekvenser og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet ikke er vurderet.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
2016739_0010.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget gælder ikke i Danmark, hvorfor de administrative konsekvenser for borgere ikke er
vurderet.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget gælder ikke i Danmark, hvorfor de miljømæssige konsekvenser ikke er vurderet.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører bestemmelser i Grønland, der svarer til bestemmelserne i 2. pengeoverfø-
relsesforordning.
Finanstilsynet påser som led i sin tilsynsvirksomhed, at de finansielle institutter m.v. overholder den
finansielle lovgivning, herunder lovgivning, der baserer sig på EU-lovgivning, sådan som denne for-
tolkes af EU-Domstolen.
Grønland har ikke hjemtaget tilsynet med de finansielle institutter m.v. Dette betyder, at Finanstilsy-
net fører tilsyn med de finansielle institutter m.v. i Grønland. Det foreliggende lovforslag ændrer ikke
herpå. Som følge af lovforslagets §§ 1 og 2 vil EU-Domstolens praksis i relation til 2. pengeoverfø-
relsesforordning
uagtet at Grønland ikke er medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Dom-
stolens afgørelser
have betydning for Finanstilsynets tilsynsvirksomhed med de finansielle institut-
ter m.v. i Grønland, idet Finanstilsynet vil anvende den samme tilsynspraksis, der måtte følge af EU-
Domstolens praksis, over for de grønlandske institutter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den XX været sendt i høring hos Rigsombudsmanden,
Grønlands Landsstyre, Felagið Føroyskir Peningastovnar (FFP), Lagmandens Kontor på Grønland,
Fíggjarmálaráðið (Det Grønlandske Erhvervsministerium) Vinnumálaráðið (Det Grønlandske Er-
hvervsministerium).
Lovforslaget har ikke været sendt i høring i Danmark, da lovforslaget ikke finder anvendelse for
Danmark.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/merud-
udgifter
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
nej, anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
2016739_0011.png
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører bestemmelser i Grønland, der svarer til
bestemmelserne i 2. pengeoverførelsesforordning.
Finanstilsynet påser som led i sin tilsynsvirksomhed, at de finan-
sielle institutter m.v. overholder den finansielle lovgivning, her-
under lovgivning, der baserer sig på EU-lovgivning, sådan som
denne fortolkes af EU-Domstolen.
Uagtet at Grønland ikke er medlem af EU og dermed ikke er bun-
det af EU-Domstolens afgørelser vil EU-Domstolens praksis i re-
lation til 2. pengeoverførelsesforordning have betydning for Fi-
nanstilsynets tilsynsvirksomhed med de finansielle institutter m.v.
i Grønland, idet Finanstilsynet vil anvende den samme tilsyns-
praksis, der måtte følge af EU-Domstolens praksis, over for de
grønlandske institutter.
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i
§ 1,
at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU om
oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler (2. pengeoverførselsforordning), gælder for
Grønland.
Ved en vedtagelse af lovforslaget vil 2. pengeoverførselsforordning være et bilag til loven og dermed
have lovskraft.
2. pengeoverførselsforordning fastsætter krav om de oplysninger, der skal medsende ved pengeover-
førsler. Forordningen omfatter forpligtelser for betalers betalingsformidler, betalingsmodtagers beta-
lingsformidler og mellembetalingsformidlere. Derudover er der fastsat krav til oplysninger, databe-
skyttelse, opbevaring af registreringer samt regler for sanktioner og overvågning
Der henvises i øvrigt til kapitel 2 og 3 i de almindelige bemærkninger vedrørende gældende ret og
lovforslagets indhold.
Til § 2
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Det foreslås i § 2, at erhvervsministeren kan fastsætte regler for Grønland om anvendelse af bestem-
melserne i forordningen, herunder om de ændringer af bestemmelserne, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse giver ikke hjemmel til, at fravige de materielle bestemmelser i 2. pen-
geoverførselsforordning, men alene bemyndigelse til at foretage de fornødne tilpasninger til de grøn-
landske forhold. Dette gælder dog ikke, hvor det fremgår af 2. pengeoverførselsforordning, at der er
mulighed for fravigelser.
Den samfundsmæssige indretning og struktur m.v. på Grønland er anderledes end i Danmark og de
øvrige lande i EU. Bestemmelsen foreslås derfor indsat for at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for
erhvervsministeren til at fastsætte administrative forskrifter med henblik på at tilpasse bestemmel-
serne i 2. pengeoverførselsforordning til de grønlandske forhold.
Tilpasningerne til de grønlandske forhold vil som udgangspunkt være rettet mod myndighedsstruk-
turen på Grønland, herunder med særlig henblik på de grønlandske forhold, som adskiller sig fra de
danske forhold. Bemyndigelsen i bestemmelsen kan dog også anvendes i forhold, der ikke angår
myndighedsstrukturer, herunder eksempelvis på processer, der er anderledes end de danske, og som
er begrundet i de grønlandske forhold. Tilpasningen kan sammenlignes med tilpasning, der kan fore-
tages ved udarbejdelsen af kongelig anordninger, hvor danske lovregler tilpasses de grønlandske for-
hold, således at reglerne kan anvendes på Grønland.
Det er hensigtsmæssigt, at tilpasningerne til de færøske forhold sker ved en administrativ forskrift.
Tilpasninger har navnlig en teknisk karakter og ved administrativ fastsættelse sikres det, at de nød-
vendige ændringer og justeringer kan foretages hurtigt og smidigt. Det er ligeledes hensigtsmæssigt,
at tilpasninger til de færøske forhold kan ske løbende i takt med, at den fornødne erfaring med, hvor-
dan bestemmelserne i 2. pengeoverførselsforordning fungerer i praksis, opnås.
Det følger af proceduren for fastsættelsen af de administrative forskrifter, der skal gælde for Grøn-
land, at de administrative forskrifter vil blive sendt i høring hos de grønlandske myndigheder under
udstedelsen. Tilpasningen til bestemmelserne i 2. pengeoverførselsforordning sker dermed i samar-
bejde med de grønlandske myndigheder, således at bestemmelserne i 2. pengeoverførselsforordning
vil kunne anvendes mest hensigtsmæssigt på Grønland.
Til § 3
Adgangen til at pålægge juridiske personer strafansvar afgøres i overensstemmelse med de alminde-
lige principper for ansvarsplacering.
Det foreslås i
stk. 1,
at en række artikler i 2. pengeoverførselsforordning, kan straffes med bøde ved
forsætlig eller grov uagtsom overtrædelse. Simple uagtsomme overtrædelser af disse bestemmelser
er således straffri. Det er en forudsætning for anvendelsen af bestemmelsen, at den pågældende ikke
kan straffes med højere straf for handlingen eller undladelsen efter andre alvorligere bestemmelser i
straffeloven.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Det foreslås i
stk. 2,
at der er mulighed for at idømme fængsel i op til 6 måneder ved særligt grove
eller omfattende forsætlige overtrædelser af en række artikler i 2. pengeoverførselsforordning. Det er
på samme måde som ved overtrædelse af stk. 1 en forudsætning for anvendelsen af bestemmelsen, at
den pågældende ikke kan straffes for handlingen eller undladelsen efter andre alvorligere bestemmel-
ser i straffeloven.
Det foreslås, at der kan idømmes fængsel i op til 6 måneder ved særligt grove eller omfattende
forsætlige overtrædelser af artiklerne 4-8, 10-12 og 16 i 2. pengeoverførselsforordningen.
Nedenfor anføres bemærkninger vedrørende de enkelte artikler i 2. pengeoverførselsforordning:
Artikel 4 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 4, stk. 1, skal betalers betalingsformidler sikre, at der ved pengeoverførslen
medsendes betalerens navn, betalerens betalingskontonummer og betalerens adresse, samt officielle
personlige dokumentnummer, kunde-id-nummer eller fødselsdato og sted.
Det bemærkes dog, at artikel 6, stk. 1, fastslår, at ved batchfiloverførsler fra en enkelt betaler, hvor
betalingsmodtagernes betalingsformidlere er etableret uden for EU, finder artikel 4, stk. 1, ikke an-
vendelse på de enkelte overførsler, der er samlet heri, såfremt batchfilen indeholder de oplysninger,
der er omhandlet i artikel 4, stk. 1, 2 og 3, oplysningerne er blevet kontrolleret i overensstemmelse
med artikel 4, stk. 4, og 5, og de enkelte overførsler indeholder betalers betalingskontonummer eller,
hvis artikel 4, stk. 3, finder anvendelse, den entydige transaktionsidentifikator.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 1, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling opstår, såfremt oplysningerne om betaleren ikke sikres medsendt. Det foreslås, at
overtrædelse af artikel 4, stk. 1, i pengeoverførselsforordningen som udgangspunkt bør medføre bø-
destraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der være mulighed for fæng-
selsstraf indtil 6 måneder.
Artikel 4, stk. 2, fastslår, at betalers betalingsformidler sikrer, at der ved pengeoverførslen medsen-
des oplysninger om betalingsmodtageren navn og betalingskontonummer.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 2, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling opstår, såfremt oplysningerne om betaleren ikke sikres medsendt. Det foreslås, at
overtrædelse af artikel 4, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bø-
destraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der være mulighed for fæng-
selsstraf indtil 6 måneder.
Artikel 4, stk. 3, fastsætter, at betalingsformidleren sørger for, at overførsler, der er foretaget fra
eller til en betalingskonto, ledsages af en entydig transaktionsidentifikator i stedet for betalingskon-
tonummeret eller betalingskontonumrene. Ved entydig transaktionsidentifikator menes en kombina-
tion af bogstaver, tal eller symboler, fastlagt af betalingsformidleren i overensstemmelse med proto-
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
kollerne for de betalings- og afviklingssystemer eller meddelelsessystemer, der anvendes til at fore-
tage pengeoverførslen, der gør det muligt at spore transaktionen tilbage til betaleren og betalings-
modtageren, jf. artikel 3, nr. 11, i forordningen.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 3, er betalingsformidleren, og den strafbetingede
handling er, at betalingsformidleren ikke sørger for at overførslen ledsages af en entydig transakti-
onsidentifikator. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 4, stk. 3, i pengeoverførselsforordningen som
udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse,
vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Betalers betalingsformidler skal, før pengene overføres, kontrollere, at de i artikel 4, stk. 1, om-
handlede oplysninger er korrekte på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig
og uafhængig kilde i henhold til artikel 4, stk. 4.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 4, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling er, at betalingsformidleren ikke har kontrolleret om de medsendte oplysninger er
korrekte på baggrund af en pålidelig og uafhængig kilde. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 4,
stk. 4, i pengeoverførselsforordningen som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne
overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 4, stk. 5, fastslår, at den i stk. 4 omhandlede kontrol anses for at have fundet sted, når en
betalers identitet er blevet kontrolleret.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 5, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling er manglende kontrol. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 4, stk. 5, i 2. penge-
overførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser,
eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
I henhold til artikel 4, stk. 6, må betalerens betalingsformidler ikke gennemføre en pengeoverførsel,
før betalingsformidleren har sikret sig, at det vil være i fuld overensstemmelse med denne artikel, jf.
dog undtagelserne i artikel 5 og 6.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 4, stk. 6, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling sker ved gennemførelse af en pengeoverførsel, før betalingsformidleren har sikret
sig fuld overensstemmelse med artikel 4, jf. dog undtagelserne i artikel 5 og 6. Det foreslås, at over-
trædelse af artikel 4, stk. 6, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf,
men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel
indtil 6 måneder.
Artikel 5 i 2. pengeoverførselsforordning:
Artikel 5, stk. 1, fastslår, at hvis alle betalingsformidlere, der er involveret i betalingskæden, er
etableret i EU, ledsages pengeoverførslen uanset artikel 4, stk. 1 og 2, mindst af både betalerens og
betalingsmodtagerens betalingskontonummer eller, hvis artikel 4, stk. 3, finder anvendelse.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 5, stk. 1, er alle betalingsformidlere, der er involveret i
betalingskæden, og den strafbetingede handling sker, når en pengeoverførsel ikke ledsages af mindst
betalerens og betalingsmodtagerens kontonummer eller, hvis artikel 4, stk. 3 finder anvendelse, den
entydige transaktionsidentifikator. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 5, stk. 1, i 2. pengeoverfør-
selsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller for-
sætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 5, stk. 2, fastslår, at uanset stk. 1, stiller betalerens betalingsformidler inden tre arbejdsdage
efter modtagelsen af en anmodning om oplysninger fra betalingsmodtagerens betalingsformidler eller
fra mellembetalingsformidleren, ved pengeoverførsler på over 1.000 EUR, uanset om de gennemføres
som en enkeltstående overførsel eller som flere overførsler, der synes at hænge sammen, oplysnin-
gerne om betaleren eller betalingsmodtageren til rådighed i overensstemmelse med artikel 4. Ved
pengeoverførsler på ikke over 1.000 EUR, som ikke synes at hænge sammen med andre pengeover-
førsler, der tilsammen med den pågældende overførsel overstiger 1.000 EUR, skal mindst betalerens
navn, betalingsmodtagerens navn og betalerens og betalingsmodtagerens betalingskontonummer op-
lyses eller, hvis artikel 4, stk. 3, finder anvendelse, den entydige transaktionsidentifikator.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 5, stk. 2, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling er, at betalingsformidleren ikke har stillet oplysninger til rådighed inden for tre ar-
bejdsdage. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 5, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som ud-
gangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil
der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 5, stk. 3, omhandler, at ved de i stk. 2, litra b, omhandlede pengeoverførsler er betalerens
betalingsformidler uanset artikel 4, stk. 4, ikke forpligtet til at kontrollere oplysningerne om betaleren,
medmindre betalerens betalingsformidler har modtaget de midler, der skal overføres, i kontanter eller
i anonyme elektroniske penge, eller har en rimelig begrundet mistanke om hvidvask af penge eller
finansiering af terrorisme.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 5, stk. 3, er betalers betalingsformidler, og den strafbe-
tingede handling er manglende kontrol af oplysninger om betaleren. Det foreslås, at overtrædelse af
artikel 5, stk. 3, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved
gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 må-
neder.
Artikel 6 i 2. pengeoverførselsforordning:
Artikel 6, stk. 1, fastslår, at ved batchfiloverførsler fra en enkelt betaler, hvor betalingsmodtagernes
betalingsformidlere er etableret uden for EU, finder artikel 4, stk. 1, ikke anvendelse på de enkelte
overførsler, der er samlet heri, såfremt batchfilen indeholder de oplysninger, der er omhandlet i artikel
4, stk. 1, 2 og 3, oplysningerne er blevet kontrolleret i overensstemmelse med artikel 4, stk. 4, og 5,
og de enkelte overførsler indeholder betalers betalingskontonummer eller, hvis artikel 4, stk. 3, finder
anvendelse, den entydige transaktionsidentifikator.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 6, stk. 1, er betaleren, og den strafbetingede handling
er manglende overholdes af de nævnte krav. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 5, stk. 3, i 2.
pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtræ-
delser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 6, stk. 2, fastslår, at hvis betalingsmodtagerens betalingsformidler er etableret uden for Uni-
onen, skal der ved pengeoverførsler på ikke over 1.000 EUR, som ikke synes at hænge sammen med
andre pengeoverførsler, der tilsammen med den pågældende overførsel overstiger 1.000 EUR, uanset
artikel 4, stk. 1, og hvor det er relevant, uden at dette berører de oplysninger, der mindst skal med-
sendes oplysninger om betalerens og betalingsmodtagerens navn og betalerens og betalingsmodtage-
rens betalingskontonummer eller, hvis artikel 4, stk. 3, finder anvendelse, den entydige transakti-
onsidentifikator.
Betalerens betalingsformidler er uanset artikel 4, stk. 4, ikke forpligtet til at kontrollere de i dette
stykke omhandlede oplysninger om betaleren, med mindre betalerens betalingsformidler har modta-
get de midler, der skal overføres, i kontanter eller i anonyme elektroniske penge, eller har en rimelig
begrundet mistanke om hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 6, stk. 2, er betalerens betalingsformidler, og den straf-
betingede handling er, at de medsendte oplysninger er mangelfulde, samt manglende kontrol. Det
foreslås, at overtrædelse af artikel 6, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør
medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straf-
fes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 7 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 7, stk. 1, skal betalingsmodtagerens betalingsformidler indføre effektive proce-
durer til at konstatere, om felterne vedrørende oplysninger om betaler og betalingsmodtager i det
meddelelses- eller betalings- og afviklingssystem, der anvendes til pengeoverførslen, er udfyldt med
tegn eller input i overensstemmelse med det pågældende systems konventioner.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 7, stk. 1, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling sker ved manglende indførelse af effektive procedurer. Det foreslås,
at overtrædelse af artikel 7, stk. 1, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre
bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med
fængsel indtil 6 måneder.
I henhold til artikel 7, stk. 2, skal betalingsmodtageren indføre effektive procedurer, herunder, hvor
det er relevant, efterfølgende overvågning eller realtidsovervågning, til at konstatere, hvorvidt der
mangler oplysninger om betaler eller betalingsmodtageren i henhold til de krav, der gælder i artikel
5, når betalers betalingsformidler er etableret inden for EU eller artikel 4, stk. 1 og 2, når betalers
betalingsformidler er etableret uden for EU.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 7, stk. 2, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling sker ved manglende indførelse af effektive procedurer herunder over-
vågning. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 7, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som ud-
gangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil
der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 7, stk. 3, fastslår at, ved pengeoverførsler på over 1.000 EUR, uanset om de gennemføres
som en enkeltstående overførsel eller som flere overførsler, der synes at hænge sammen, kontrollerer
betalingsmodtagerens betalingsformidler, inden betalingsmodtagerens betalingskonto krediteres, el-
ler midlerne stilles til rådighed for betalingsmodtageren, at de i denne artikels stk. 2 omhandlede
oplysninger om betalingsmodtageren er korrekte, på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger
fra en pålidelig og uafhængig kilde.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 7, stk. 3, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling sker ved manglende kontrol af oplysninger efter artikel 7, stk. 2. Det
foreslås, at overtrædelse af artikel 7, stk. 3, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør
medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straf-
fes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 7, stk. 4, fastslår, at der ved pengeoverførsler på ikke over 1.000 EUR, som ikke synes at
hænge sammen med andre pengeoverførsler, der tilsammen med den pågældende overførsel oversti-
ger 1.000 EUR, er betalingsmodtagerens betalingsformidler ikke forpligtet til at kontrollere, at oplys-
ningerne om betalingsmodtageren er korrekte, med mindre betalingsmodtagerens betalingsformidler
udbetaler midlerne i kontanter eller i anonyme elektroniske penge, eller har en rimelig begrundet
mistanke om hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 7, stk. 4, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling opstår ved manglende kontrol af oplysninger om betalingsmodtage-
ren, hvis midlerne udbetales i kontanter eller der haves en rimeligt begrundet mistanke om hvidvask
af penge eller finansiering af terrorisme. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 7, stk. 4, i 2. penge-
overførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser,
eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 7, stk. 5, fastslår, at den i artikel 7, stk. 3 og 4 omhandlende kontrol anses for at have fundet
sted, når en betalers identitet er blevet kontrolleret.
Artikel 8 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 8, stk. 1, fastsætter og indfører betalingsmodtagerens betalingsformidler effek-
tive risikobaserede procedurer, herunder procedurer baseret på det risikobaserede grundlag i henhold
til artikel 13 i 4. hvidvaskdirektiv til at fastslå, hvorvidt en pengeoverførsel, som mangler de krævede
fuldstændige oplysninger om betaler og betalingsmodtager, skal gennemføres, afvises eller suspen-
deres, og til at træffe hensigtsmæssige opfølgningsforanstaltninger.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Artikel 8, stk. 1, fastslår yderligere, at hvis betalingsmodtagerens betalingsformidler ved modtagel-
sen af en pengeoverførsel bliver bekendt med, at de i henhold til artikel 4, stk. 1 eller 2, artikel 5, stk.
1, eller artikel 6 krævede oplysninger om betaler eller betalingsmodtager mangler eller er ufuldstæn-
dige eller ikke er udfyldt med tegn eller input, der er tilladt ifølge det pågældende meddelelses- eller
betalings- og afviklingssystems konventioner, jf. artikel 7, stk. 1, skal betalingsmodtagerens beta-
lingsformidler afvise overførslen eller udbede sig de krævede oplysninger om betaleren og betalings-
modtageren på et risikobaseret grundlag, før eller efter at betalingsmodtagerens betalingskonto kre-
diteres, eller midlerne stilles til rådighed for betalingsmodtageren.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 8, stk. 1, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling er manglende fastsættelse og indføring af effektive risikobaserede
procedurer, samt manglende afvisning af en pengeoverførsel med mangelfulde oplysninger. Det fo-
reslås, at overtrædelse af artikel 8, stk. 1, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør
medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straf-
fes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 8, stk. 2, fastslår, at hvis en betalingsformidler gentagne gange undlader at levere nogle af
de krævede oplysninger om betaleren eller betalingsmodtageren, skal betalingsmodtagerens beta-
lingsformidler træffe foranstaltninger, som i første omgang kan omfatte udsendelse af advarsler og
fastsættelse af frister og derefter enten afvisning af fremtidige pengeoverførsler fra denne betalings-
formidler eller stillingstagen til, om forretningsforbindelsen med denne forretningsformidler skal be-
grænses eller afbrydes.
Betalingsmodtagerens betalingsformidler skal indberette denne undladelse og de trufne foranstalt-
ninger til den myndighed, der har ansvar for at føre tilsyn med at betalingsformidleren overholder
bestemmelserne om forebyggelse af hvidvask af penge og bekæmpelse af finansiering af terrorisme.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 8, stk. 2, er betalingsmodtagerens betalingsformidler,
og den strafbetingede handling er manglende foranstaltninger og derefter afvisning af fremtidige pen-
geoverførsler, samt undladelse af at indberette de trufne foranstaltninger og betalers betalingsformid-
lers undladelser til relevante myndigheder. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 8, stk. 2, i 2. pen-
geoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser,
eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 10 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 10 sikrer mellembetalingsformidlere, at samtlige modtagne oplysninger om be-
taleren og betalingsmodtageren, der medsendes ved en pengeoverførsel, opbevares sammen med
denne overførsel.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 10, er mellembetalingsformidleren, og den strafbetin-
gede handling er manglende sikring af, at de medsendte oplysninger opbevares med pengeoverførs-
len. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 10, i pengeoverførselsforordningen som udgangspunkt bør
medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straf-
fes med fængsel indtil 6 måneder.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Artikel 11 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 11, stk. 1, indfører mellembetalingsformidleren effektive procedurer til at kon-
statere, om felterne vedrører oplysninger om betaler og betalingsmodtager i det meddelelses- eller
betalings- og afviklingssystem, der anvendes til pengeoverførsel, er udfyldt med tegn ellers input i
overensstemmelse med det pågældende systems konventioner.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 11, stk. 1, er mellembetalingsformidleren, og den straf-
betingede handling er manglende indførelse af effektive procedurer. Det foreslås, at overtrædelse af
artikel 11, stk. 1, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved
gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 må-
neder.
Artikel 11, stk. 2, fastslår, at mellembetalingsformidleren, hvor betalers og betalingsmodtagers be-
talingsformidlere er etableret inden for EU, skal indføre effektive procedurer, herunder hvor det er
relevant efterfølgende overvågning eller realtidsovervågning, til at konstatere, hvorvidt de i artikel 5
omhandlede oplysninger mangler om betaler eller betalingsmodtager ved pengeoverførsler,
Mellembetalingsformidleren skal, hvor betalers eller betalingsmodtagers betalingsformidler er
etableret uden for EU, indføre effektive procedurer, herunder hvor det er relevant efterfølgende over-
vågning eller realtidsovervågning, til at konstatere, om de i artikel 4, stk. 1 og 2 og stk. 5, omhandlede
oplysninger mangler om betaler eller betalingsmodtager ved pengeoverførsler. Ved batchfiloverførs-
ler, de oplysninger, der er omhandlet i artikel 4, stk. 1 og 2, vedrørende denne batchfil overførsel.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 11, stk. 2, er mellembetalingsformidleren, og den straf-
betingede handling er manglende indførelse af effektive procedurer samt manglende overvågning.
Det foreslås, at overtrædelse af artikel 11, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt
bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne
straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 12 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 12, stk. 1, fastsætter og indfører mellembetalingsformidleren effektive risiko-
baserede procedurer til at fastslå, hvorvidt en pengeoverførsel, hvor de krævede oplysninger om be-
taler og betalingsmodtager mangler, skal gennemføres, afvises eller suspenderes, og til at træffe hen-
sigtsmæssige opfølgende foranstaltninger.
Hvis mellembetalingsformidleren ved modtagelsen af en pengeoverførsel bliver bekendt med, at de
i artikel 4, stk. 1 eller 2, artikel 5, stk. 1, eller artikel 6 omhandlede oplysninger mangler eller ikke er
udfyldt med tegn eller input i overensstemmelse med det pågældende meddelelses- eller betalings-
og afviklingssystems konventioner, jf. artikel 7, stk. 1, afviser betalingsformidleren overførslen eller
udbeder sig de krævede oplysninger om betaleren og betalingsmodtageren på et risikobaseret grund-
lag før eller efter pengeoverførslen.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 12, stk. 1, er mellembetalingsformidleren, og den straf-
betingede handling er manglende fastsættelse og indføring af effektive risikobaserede procedurer,
samt undladelse af at afvise en pengeoverførsel med mangelfulde oplysninger. Det foreslås, at over-
trædelse af artikel 12, stk. 1, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødes-
traf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel
indtil 6 måneder.
Artikel 12, stk. 2, fastslår, at hvis en betalingsformidler gentagne gange undlader at levere de kræ-
vede oplysninger om betaleren eller betalingsmodtageren, skal mellembetalingsformidleren træffe
foranstaltninger, som i første omgang kan omfatte udsendelse af advarsler og fastsættelse af frister
og derefter enten afvise fremtidige pengeoverførsler fra denne betalingsformidler eller begrænse eller
afbryde forretningsforbindelsen med denne betalingsformidler.
Mellembetalingsformidleren indberetter denne undladelse og de trufne foranstaltninger til den kom-
petente myndighed, der har ansvar for at føre tilsyn med, at bestemmelserne om forebyggelse af hvid-
vask af penge og bekæmpelse af finansiering af terrorisme overholdes.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 12, stk. 2, er betalingsmodtagerens betalingsformidler.
Den strafbetingede handling er manglende foranstaltninger, samt undladelse af at indberette de trufne
foranstaltninger til den kompetente myndighed. Det foreslås, at overtrædelse af artikel 12, stk. 2, i 2.
pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved gentagne overtræ-
delser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 16 i 2. pengeoverførselsforordning:
I henhold til artikel 16, stk. 1, må oplysninger om betaleren og betalingsmodtageren ikke opbevares
længere end strengt nødvendigt. Betalerens og betalingsmodtagerens betalingsformidler opbevarer
registreringer af de i artikel 4 til 7 omhandlede oplysninger i en periode på fem år.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 16, stk. 1, er betalerens og betalingsmodtagerens beta-
lingsformidler, og den strafbetingede handling er manglende opbevaring af oplysningerne. Det fore-
slås, at overtrædelse af artikel 16, stk. 1, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør med-
føre bødestraf, men ved gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes
med fængsel indtil 6 måneder.
Artikel 16, stk. 2, fastslår, at efter udløbet af den i stk. 1 omhandlede opbevaringsperiode sikrer
betalingsformidlerne at personoplysningerne slettes, medmindre andet er fastsat i national ret, der er
bestemmende for, under hvilke forhold betalingsformidler kan eller skal opbevare oplysningerne i
længere tid.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 16, stk. 2, er betalingsformidlerne, og den strafbetin-
gede handling sker, såfremt personoplysningerne ikke sikres slettet. Det foreslås, at overtrædelse af
artikel 16, stk. 2, i 2. pengeoverførselsforordning som udgangspunkt bør medføre bødestraf, men ved
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
gentagne overtrædelser, eller forsætlig overtrædelse, vil der kunne straffes med fængsel indtil 6 må-
neder.
Artikel 6, stk. 1, fastslår, at kreditinstitutter og andre udbydere af betalingstjenester for så vidt angår
deres betalingsaktivitet samt alle andre økonomiske aktører, der deltager i håndtering og udlevering
af pengesedler og mønter til offentligheden, herunder institutter, hvis aktivitet består i veksling af
pengesedler og mønter i forskellig valuta, som f.eks. vekselkontorer, pengetransportvirksomheder
samt andre økonomiske aktører såsom handlende og kasinoer, der accessorisk håndterer og leverer
pengesedler til offentligheden via bankernes pengeautomater (kontantautomater), inden for rammerne
af disse accessoriske aktiviteter, har pligt til at sikre, at eurosedler og euromønter, som de har mod-
taget, og som de har til hensigt at bringe i omløb igen, kontrolleres med henblik på ægthed, og til at
påse, at falske sedler og mønter afsløres.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 6, stk. 1, er kreditinstitutter og andre udbydere af beta-
lingstjenester for så vidt angår deres betalingsaktivitet samt alle andre økonomiske aktører, der del-
tager i håndtering og udlevering af pengesedler og mønter til offentligheden. Den strafbare handling
sker ved, at modtagne eurosedler og euromønter, som det er hensigten at bringe i omløb, ikke kon-
trolleres med henblik på ægthed eller påses for at afsløre falske sedler og mønter.
Efter det foreslåede
stk. 3
kan der pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
I de tilfælde, hvor de strafbelagte bestemmelser omhandler pligter eller forbud for virksomheden,
er de mulige strafsubjekter virksomheden og/eller en eller flere personer med tilknytning til virksom-
heden, hvilket oftest er medlemmer af ledelsen. Udgangspunktet er, at der rejses tiltale mod virksom-
heden (dvs. den juridiske person) for overtrædelsen, men dette kan kombineres med tiltale mod en
eller flere fysiske personer med tilknytning til virksomheden, hvis en eller flere af disse personer har
medvirket forsætligt eller groft uagtsomt til overtrædelsen, og overtrædelsen ikke er af underordnet
karakter. Der skal som udgangspunkt ikke rejses tiltale mod underordnede ansatte.
Til § 4
Det foreslås i stk.
1,
at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Baggrunden for forslaget er, at det er hensigtsmæssigt, at bestemmelserne, svarende til bestemmel-
serne i 2. pengeoverførelsesforordningen, træder i kraft i sammenhæng med reglerne, der gennemfø-
rer 4. hvidvaskdirektiv for Grønland. 4. hvidvaskdirektiv er gennemført i dansk ret ved lov nr. 651 af
8. juni 2017. Denne lov vil blive sat i kraft for Grønland ved en kongelig anordning. Det er hensigten,
at den kongelige anordning, der gennemfører 4. hvidvaskdirektiv for Grønland, og nærværende lov
skal træde i kraft samtidig.
Det forslås i
stk. 2,
at den gældende lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler, ophæves.
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Forslag og høringsbrev til lov for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
Det betyder, at lov nr. 399 af 21. april 2010 for Grønland om oplysninger, der skal medsendes om
betaler ved pengeoverførsler, ophæves samtidig med ikraftsættelsen af nærværende lov.