Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1995144_0001.png
Oversigt over grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Dato: 20. december 2018
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1
Grænsehindringer, hvor der er gennemført en løsning
Emne/hindring
Udbetaling af fe-
riedagpenge
Minister-/landsstyreom-
råde
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Samferðslumálaráðið
(Landsstyreområdet for Trafik-
anliggender).
Beskrivelse
Feriedagpenge er en særlig form for arbejdsløs-
hedsdagpenge. Der er bopælspligt i Danmark for
at modtage feriedagpenge fra en dansk a-kasse. I
forbindelse med flytning til Færøerne kan der
ikke udbetales feriedagpenge, som der er optjent
ret til i en dansk a-kasse.
Status
ALS (Den færøske arbejdsløshedsforsik-
ringsordning) har nu oplyst, at ifølge den
færøske ferielov har alle ret til at holde 5
ugers ferie i hvert ferieår. Personer som
modtager arbejdsløshedsdagpenge fra ALS
har i henhold til gældende regler ret til at af-
holde ferie med arbejdsløshedsdagpenge i
Man optjener alene et antal dage med en betinget op til 5 uger i hvert ferieår. Der er ikke krav
ret til feriedagpenge. På dage, hvor man ønsker om optjent ferie i den færøske arbejdsløs-
at holde ferie med feriedagpenge, skal man have hedsforsikring.
ret til arbejdsløshedsdagpenge. Ved flytning fra
Danmark til Færøerne mistes retten til arbejdsløs- Det antal dage, en person har afholdt af fe-
hedsdagpenge og dermed retten til feriedag- rie, imens vedkommende var i arbejde, bli-
penge.
ver trukket fra de 5 uger, og siden kan ved-
kommende afholde resten af ferien med ar-
Der optjenes kun ret til feriedagpenge på bag- bejdsløshedsdagpenge.
grund af ydelser udbetalt fra en dansk a-kasse.
Det betyder, at personer, der ikke tidligere har
været medlem og modtaget ydelser fra en dansk
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet kan være områder, hvor en forskellig retstilstand i de enkelte rigsdele kan skabe uhensigtsmæssigheder eller hindringer, fx ved flytning mellem
rigsdelene. Ved visse hindringer kan der være behov for at arbejde for at ændre retstilstanden, mens en forskellig retstilstand på andre områder kan være velbegrundet.
1
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0002.png
a-kasse, ikke vil have optjent ret til feriedag-
penge.
Derudover er det muligt at ansøge om at af-
holde yderligere ferie, men efter 5 uger er
det er uden arbejdsløshedsdagpenge.
På baggrund af, at der ikke stilles krav om
optjent ferie i den færøske arbejdsløsheds-
forsikring, anses den rejste problemstilling
for løst.
Sprogundervis-
ning ved job-pa-
rathed
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Borgere fra Grønland kan blive meldt jobparate i Eksisterende regler giver allerede mulighed
Danmark (i et dansk jobcenter) uden at have til- for sprogundervisning af grønlandske bor-
strækkelige sprogkundskaber, hvilket rejser gere.
spørgsmål om tilbud om danskundervisning.
Der er i lovgivningen bl.a. lagt op til, at job-
centret har et ansvar for at give informatio n
og vejledning til borgere, der retter henven-
delse.
Det fremgår bl.a. af § 63 i bekendtgørelse om
en aktiv beskæftigelsesindsats (BEK nr. 1297
af 9. november 2016), at personer, som på
grund af manglende danskkundskaber kun
vanskeligt kan opnå beskæftigelse, kan få til-
bud om danskundervisning. Til personer med
dansk som andetsprog skal jobcenterets til-
bud om uddannelse gives i henhold til lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Herudover følger det af lov om danskud-dan-
nelse til voksne udlændinge m.fl., at herbo-
ende grønlændere og færinger over 18 år,
som af særlige grunde ikke behersker det
danske sprog i et sådant omfang, at de kan
fungere i det danske samfund, har adgang til
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0003.png
Manglende rets-
virkninger af æg-
teskab mellem to
personer af
samme køn.
DK: Børne- og Socialministe-
riet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlands-
anliggender)
GRL: Departementet for Soci-
ale Anliggender, Familie, Lige-
stilling og Justitsvæsen
danskuddannelse, jf. lovens § 2, stk. 3. Hin-
dringen anses for løst.
Manglende retsvirkninger af ægteskab mellem to Færøerne:
personer med samme køn og af registreret part- Lovgivningen om ægteskab mellem to perso-
nerskab kan have betydning i en række relationer, ner af samme køn trådte i kraft for Færøerne
fx forsørgelsespligt, arveret, ret til sociale ydelser den 1. juli 2017. Denne lovgivning træder i
og forældreskab.
stedet for lov om registreret partnerskab, og
der er derfor ikke behov for at sætte lov om
registreret partnerskab i kraft for Færøerne
Grønland:
Lov om registreret partnerskab er sat i kraft
for Grønland. Lovgivningen om ægteskab
mellem to personer af samme køn trådte i
kraft for Grønland den 1. april 2016.
Løsning:
Grænsehindringen i relation til ægteskab
mellem to personer af samme køn er løst i
forhold til både Færøerne og Grønland.
Pasning af egne
børn
DK: Børne- og Socialministe-
riet
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Ud-
dannelse
Det fremgår af den danske dagtilbudslov, at en
kommune kan vælge at give forældre med børn i
alderen fra 24 uger til skolestart mulighed for at
vælge et økonomisk tilskud til pasning af egne
børn i stedet for en plads i dagtilbud. 38 procent
af kommunerne har i 2015 valgt at give foræl-
drene mulighed for at vælge et tilskud, heraf
overvejende til børn under 3 år.
Som led i aftalen ”Stærke dagtilbud –
alle
børn skal med i fællesskabet”, der blev ind-
gået mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet og Radikale Venstre den
9. juni 2017, indgår et initiativ om at side-
stille ophold i Grønland og på Færøerne med
ophold i Danmark, når det gælder optjening
af ret til tilskud til pasning af egne børn.
Forældre kan ikke modtage tilskud til pasning af Initiativet et udmøntet via en ændring af dag-
egne børn, hvis kommunalbestyrelsen i forbin- tilbudsloven, som blev fremsat for Folketin-
get den 28. februar 2018 og vedtaget den 24.
3
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0004.png
delse med iværksættelse af hjælpeforanstaltnin- maj. 2018. Ændringerne er trådt i kraft den 1.
ger efter § 52 i lov om social service anser det for juli 2018.
nødvendigt, at et barn er optaget i et dagtilbud.
Det vil fortsat gælde, at ydelsen ikke kan
Det er en betingelse for at få tilskud, at forælde- medtages ved ophold i Grønland/på Færø-
ren ikke modtager offentlig overførselsindko mst erne.
(fx barselsdagpenge eller pension) eller har ar-
bejdsindtægt, ligesom ansøgeren skal have op-
holdt sig i landet i 7 ud af de seneste 8 år. I opgø-
relsen af, hvorvidt borgeren har opholdt sig i lan-
det i perioden på 7 ud af 8 år, indgår ikke bopæl
på Færøerne eller i Grønland. Kravet om ophold
gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang
de efter EU-retten er berettiget til ydelsen.
Anvendelse af
CPR-numre
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlands-
anliggender)
Omkring 1.400 færøske patienter behandles hvert
år uden for Færøerne, primært i Danmark. Færø-
ske patienter har ikke et dansk CPR-nummer,
men et færøsk personnummer med tre cifre (p-
tal). Når færøske patienter er i behandling i det
danske sundhedssystem, tildeles de derfor et er-
statningspersonnummer.
Ved udskrivelsen kan udskrivningsbreve og op-
lysninger om medicin ikke automatisk videresen-
des til det digitale færøske journalsystem, som
ikke kan modtage oplysninger om et ikke kendt
personnummer. Der er således risiko for infor ma-
tionstab ved udskrivelsen, hvilket kan have be-
tydning for patientsikkerheden, da læger på Fæ-
røerne ikke automatisk har adgang til supple-
rende oplysninger om laboratorieundersøge lser
samt fx patologi
og mikrobiologisvar.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har god-
kendt ansøgning fra Region Hovedstaden om
adgang til at tildele administrative person-
numre til de færøske patienter, der skal be-
handles i regionen. Et administrativt person-
nummer vil tilgodese behovet for at sikre, at
patientoplysninger om samme person regi-
streres på ét personnummer.
Efterfølgende har Rigshospitalet og Region
Hovedstaden igangsat et arbejde med den
tekniske opsætning, der skal understøtte til-
delingen af administrative personnumre. Re-
gion Hovedstaden har informeret de øvrige
regioner om, at Rigshospitalet på vegne af re-
gionerne kan oprette administrative CPR-
numre til færøske patienter, som behandles i
Danmark.
4
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0005.png
Ved genindlæggelse i Danmark vil de færøske
patienter ofte få et nyt erstatningspersonnummer,
og alle tidligere journaloplysninger er derfor ikke
umiddelbart tilgængelige for behandlingen. Dette
giver risiko for endnu et informationstab og øger
risikoen for, at patienten har flere journaler. Pro-
blemstillingen er ikke isoleret til Færøerne, men
gælder alle patienter uden et dansk CPR-num-
mer.
I Grønland har patienter danske CPR-numre og
oplever ikke problemer med dette.
Valgret til
Europa-Parla-
mentet
DK: Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlands-
anliggender)
GRL: Formandens Departe-
ment
Indenrigsafdelingen
Det forventede årlige antal tildelinger skøn-
nes af Region Hovedstaden at blive op til
1.400. Rigshospitalet vil blive det udførende
led i Region Hovedstaden.
Enhver, der har valgret til folketingsvalg (afholdt
i Danmark), har også valgret til Europa-Parla-
mentet. En af betingelserne for valgret til Folke-
tinget er fast bopæl i riget, der også anses for op-
fyldt for visse personer, som midlertidigt har ta-
get ophold i udlandet og fx agter at vende tilbage
til riget inden for 2 år. Der afholdes ikke Europa-
Parlamentsvalg på Færøerne/i Grønland, da Fæ-
røerne og Grønland står uden for EU-samarbej-
det. Danske statsborgere med fast ophold på Fæ-
røerne/i Grønland har dermed ikke valgret til Eu-
ropa-Parlamentet, uanset at de har valgret til fol-
ketingsvalg (afholdt på Færøerne/i Grønland).
Som følge heraf har en dansk statsborger, der
flytter fra Danmark til Færøerne/Grønland, ikke
valgret til Europa-Parlamentet, mens en dansk
statsborger, som flytter fra Danmark til et tredje-
land, bevarer sin valgret til Europa-Parlame ntet
under forudsætning af, at betingelserne for at be-
vare valgretten til Folketinget i øvrigt er opfyldt.
Folketinget har i februar 2017 vedtaget et
lovforslag, der giver personer med dansk ind-
fødsret, som flytter til Færøerne eller Grøn-
land, mulighed for at bevare deres valgret til
Europa-Parlamentet i samme omfang, som
de ville kunne ved flytning til et tredjeland.
Der vil således ikke fremover være forskel
på, om man flytter til Færøerne, Grønland el-
ler et tredjeland i forhold til at bevare valg-
retten til Europa-Parlamentet. Lovforsla ge t
fjerner således grænsehindringen. Lovforsla-
get er trådt i kraft den 1. juli 2017 og har der-
med virkning for det næste Europa-Parla-
mentsvalg, der skal afholdes i 2019.
5
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0006.png
Grænsehindringer, hvor der pågår et arbejde mellem danske og færøske/grønlandske myndigheder
Emne/hindring
Sygedagpenge
Minister-/landsstyreom-
råde
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Beskrivelse
En person, der er bosiddende på Færøerne, og
som er beskæftiget på et grønlandsk skib og be-
taler skat af denne indkomst i Grønland, har ikke
ret til færøske sygedagpenge, idet det både er et
krav, at vedkommende har fast bopæl og er fuldt
skattepligtig på Færøerne.
Status
Grænsehindringen vedrører alene flytning
mellem Færøerne og Grønland.
Skal grænsehindringen løses i færøsk lovgiv-
ning, er det nødvendigt med regelændringe r.
Der er planlagt ændringer i sygedagpenge-
lovgivningen på Færøerne, hvor en løsning
på grænsehindringen kan tages i betragtning
Ændringerne kan tidligst foreligge i 2019.
Det kræver grønlandsk adresse at få sygedag-
penge (kaldet arbejdsmarkedsydelse) i Grønland,
og vedkommende er derfor også afskåret fra at
modtage ydelser efter grønlandsk lovgivning.
Der pågår tillige et lovforberedende arbejde i
Grønland i forhold til den samlede forsørgel-
seslovgivning, hvor der forventes at ville
blive taget højde for grænsehindringen. Lov-
ændringen forventes tidligst vedtaget i 2019.
Der skal koordineres nærmere mellem grøn-
landske og færøske myndigheder med hen-
blik på gensidighed i løsningen.
Sygedagpenge
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
For at modtage færøske sygedagpenge er det et
krav, at man har fast bopæl på Færøerne og er
fuldt skattepligtig på Færøerne. Det betyder, at en
person, der er fastboende i Danmark, men som
arbejder og betaler skat af denne indkomst på Fæ-
røerne, ikke har ret til sygedagpenge efter færøsk
lovgivning.
Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
ning problemet kan afklares i færøsk lovgiv-
ning i de situationer, hvor der ikke vil være
ret til danske sygedagpenge.
Færøerne har planlagt ændringer i sygedag-
pengelovgivningen, hvor grænsehindringe n
kan tages i betragtning. Ændringerne kan tid-
Retten til sygedagpenge efter dansk lovgivning er ligst foreligge i 2019.
grundlæggende betinget af, at den indkomst, der
6
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0007.png
indgår i beregningsgrundlaget for udbetaling af
sygedagpenge, kan beskattes i Danmark. Dog er
der i sygedagpengelovens § 4, stk. 2, hjemmel til
at udbetale sygedagpenge til en person, hvis ind-
komst ikke er beskattet i Danmark, når indkom-
sten kan beskattes på Færøerne (eller i Grønland),
og den pågældende ikke har
eller ikke længere
har
ret til sygedagpenge eller anden erstatning
for tab af indtægt efter lovgivningen for Færø-
erne (og Grønland), og den pågældende i øvrigt
enten har ophold i Danmark, eller har ophold på
Færøerne eller i Grønland, og indtægten er er-
hvervet ved beskæftigelse i Danmark eller på
dansk skib.
Efter denne bestemmelse vil en person, der er
fastboende i Danmark, men som arbejder på Fæ-
røerne, således kunne have ret til danske syge-
dagpenge, hvis sygedagpengelovens øvrige be-
tingelser er opfyldt.
Social pension
(Førtidspension)
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale An-
liggender
Lov om social pension gælder ikke for Færøerne
og Grønland. Dansk folke- eller førtidspens io n
kan ikke udbetales ved fast bopæl på Færøerne
eller i Grønland.
Ved flytning fra Færøerne til Danmark standses
den færøske folke- eller førtidspension. Der kan
dog normalt udbetales dansk folkepension uden
fornyet ansøgning. En færøsk førtidspension til-
kendt før 1. januar 2003 kan normalt konverteres
til en dansk førtidspension efter tilsvarende dan-
ske regler fra før 1. januar 2003. Er den færøske
førtidspension tilkendt efter 1. januar 2003, skal
Den 11. december 2018 mødtes beskæftigel-
sesministeren med den grønlandske naalak-
kersuisoq for sociale forhold og justitso mrå-
det og det færøske landsstyremedlem for so-
ciale anliggender,.
På mødet var der enighed om, at der ikke er
en væsentlig grænsehindring på alderspensi-
onsområdet, og at der alene skulle søges en
løsning på førtidspensionsområdet.
7
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0008.png
den pågældende ved flytning til Danmark søge
om førtidspension efter de gældende danske reg-
ler.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne udbetaler
Færøerne den færøske folkepension. Folkepensi-
onsalderen på Færøerne er dog 67 år, i Danmark
er den aktuelt 65 år. Ved dansk førtidspension til-
kendt før 1. januar 2003 er der normalt ret til en
tilsvarende færøsk førtidspension. En tilkendt
førtidspension efter lov om social pension (før-
tidspension tilkendt efter regler herom gældende
fra 1. januar 2003) kan ikke sidestilles med en
færøsk førtidspension, og derfor skal der ved flyt-
ning til Færøerne søges om førtidspension efter
færøske regler.
På mødet var der endvidere enighed om at ar-
bejde for tre initiativer for at løse hindringe n
på førtidspensionsområdet:
1) Automatisk tilkendelse af førtidspension i
den tilflyttede rigsdel for personer med før-
tidspension fra Danmark eller højeste førtids-
pension fra Grønland eller Færøerne.
2) At førtidspensionister, der ikke automatisk
kan tilkendes førtidspension i den rigsdel, de
flytter til, skal kunne medtage deres førtids-
pension ved flytning til rigsdelen i maksima lt
12 måneder.
3) Udveksling af oplysninger, der kan ned-
sætte sagsbehandlingstiden.
Ved flytning fra Grønland til Danmark standses
den grønlandske folke- og førtidspension, og der Løsningen kræver lovgivning i alle tre rigs-
kan søges om dansk folkepension eller førtids- dele. Arbejdet hermed forventes igangsat i
pension. Folkepensionsalderen i Grønland er 65 alle tre rigsdele i 2019.
år.
Ved flytning fra Danmark til Grønland standses
udbetalingen af den danske folke- eller førtids-
pension, og den pågældende må søge om pension
i Grønland. De grønlandske pensionsregler afvi-
ger væsentligt fra de danske.
Årsagen til hindringerne er forskellig retstilsta nd
inden for rigsfællesskabet. Nordisk konventio n
om social sikring finder ikke anvendelse inden
for rigsfællesskabet.
8
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0009.png
En arbejdsgruppe på embedsmandsplan bestå-
ende af repræsentanter fra henholdsvis Færøerne,
Grønland og Danmark har i en rapport fra juni
2016 kortlagt rigsdelenes pensionsregler og af-
dækket de hindringer, som kan opstå ved flytning
inden for rigsfællesskabet. Rapporten opridser en
række løsningsmuligheder, herunder mulighede n
for overgangsregler ved flytning mellem rigsde-
lene, om principper i nordisk konvention om so-
cial sikring kan anvendes mv., men indeholder
ingen konkrete anbefalinger.
Manglende rets-
virkninger af
medmoderskab
DK: Børne- og Socialministe-
riet
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
GRL: Departementet for Soci-
ale Anliggender, Familie, Lige-
stilling og Justitsvæsen
Reglerne om medmoderskab i børneloven for
Danmark indebærer, at en kvinde, der føder et
barn, og kvindens ægtefælle eller partner kan af-
tale, at ægtefællen eller partneren skal være med-
mor til barnet. Dette medmoderskab har samme
retsvirkninger som et faderskab.
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab
etableret i Danmark kan tillægges retsvirkninger
på Færøerne og i Grønland. Manglende retsvirk-
ninger af medmoderskab kan have betydning i en
række relationer, fx forældreskab, forældremyn-
dighed, forsørgelsespligt, arveret og ret til sociale
ydelser.
Færøerne:
Reglerne om medmoderskab gælder ikke for
Færøerne.
Den 29. juli 2018 overtog Færøerne sagsom-
rådet person-, familie- og arveret og dermed
lovgivningsansvaret for regler om fader- og
medmoderskab.
Der opretholdes et tæt samarbejde efter
overtagelsen. Som et led i samarbejdet på
det person-, familie og arveretlige område
orienterer færøske og danske myndigheder
hinanden om nye lovgivningsinitiativer m.v.
med henblik på i størst mulig udstrækning at
undgå uhensigtsmæssige virkninger af en
uens retstilling i rigsfællesskabet. Der for-
sættes således fortsat dialog på området.
Grønland:
9
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0010.png
Reglerne om medmoderskab gælder ikke for
Grønland.
Det er aftalt med Grønland, at lovgivninge n
om faderskab forelægges selvstyret med hen-
blik på ajourføring, herunder at reglerne om
medmoderskab sættes i kraft for Grønland.
Børne- og Socialministeriet udarbejder op-
læg hertil, der forelægges for selvstyret, in-
den lovgivningsarbejdet igangsættes. Tids-
plan for arbejdet forventes udarbejdet inden
udgangen af 2018.
Handicapbil
DK: Børne- og Socialministe-
riet
FÆ: Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Anliggender)
Færøerne:
En handicapbil i Danmark eller på Færøerne be-
vilges ikke efter de samme betingelser. Kombi-
nationen af danske registreringsafgifter og soci-
allovgivning, herunder forskellig behovsvurde-
ring, vanskeliggør flytning med handicapbil.
Personer, der flytter fra Færøerne til Danmark,
oplever, at de ikke kan medbringe handicapbil til
Danmark, idet de ikke opfylder betingelserne for
bevilling af en handicapbil i Danmark.
Børne- og Socialministeriet har været i dia-
log med Færøernes Repræsentation. På Fæ-
røerne kan der bevilges støtte til betaling af
den udenlandske restgæld for en handicapbil,
som borgeren har fået bevilget støtte til fra et
andet land.
En tilsvarende regel findes ikke i Danmark.
Efter de danske regler kan der alene ydes et
rente- og afdragsfrit lån til betaling af regi-
streringsafgift til personer, der ved indrejse
her i landet medbringer en handicapbil.
Der er ikke erfaringer med hindringer for så vidt
angår danske statsborgere, der medbringer en Den færøske socialforvaltning kan give tilla-
handicapbil til Færøerne.
delse til, at en borger tager sin handicapbil
med til udlandet, selvom lån til bilen ikke er
tilbagebetalt. De danske myndigheder vil dog
afvise at overtage lånet, jf. ovenfor. Borgeren
bliver derfor nødt til at betale hele restgælden
selv, inkl. den del, der er beregnet som støtte,
10
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0011.png
hvis borgeren vælger at tage bilen med til
Danmark.
I
det
afklarende
arbejde
har
problemstillingen dog vist sig at have et
begrænset omfang. Der oplyses fra færøske
side om 1-2 sager årligt om flytninger med
handicapbil fra Færøerne til Danmark.
De danske og færøske myndigheder er i dia-
log om at finde en løsning på problemstillin-
gen. Det forventes, at der findes en løsning
inden sommeren 2019.
Indførsel af kæle-
dyr til/fra
Grønland
DK: Miljø- og Fødevaremini-
steriet/Fødevarestyrelsen
FÆ: Heilsufrøðiligu Starvs-
stovuni (Levnedsmiddel-, vete-
rinær- og miljøstyrelsen)
GRL: Veterinær- og Fødevare-
myndigheden i Grønland
(VFMG)
Gældende regler for privat ikke-kommerciel flyt-
ning:
Fra DK til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra
Grønlands Repræsentation i København eller Fø-
devarestyrelsen alt efter dyrearten. Derudover
skal visse andre krav være opfyldt. Det er også
muligt at få tilladelse til at indføre andre typer af
almindelige kæledyr på nærmere fastsatte vilkår.
Fra DK/FO til GL:
Regler om indførsel og udførsel af kæledyr i
Grønland hører under Fødevarestyrelsens
ressort område. Dog er flere områder, som
fx zoonoser (herunder rabies) og dyrevel-
færd overtaget af selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæle-
Fra FO til GL:
dyr i Grønland skal derfor ske i tæt samar-
Man skal have en tilladelse til indførslen fra bejde mellem Veterinær- og Fødevaremyn-
Grønlands Repræsentation i København eller Fø- digheden i Grønland og Fødevarestyrelsen.
devarestyrelsen alt efter dyrearten. Foruden tilla-
delsen skal visse andre krav være opfyldt.
Der er visse love og bekendtgørelser, som
skal udarbejdes eller ændres af Veterinær-
og Fødevaremyndigheden i Grønland. Det
vil være mest hensigtsmæssigt, at disse er på
11
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0012.png
plads, før Fødevarestyrelsen ændrer indfør-
selsreglerne til Grønland.
Der har senest været holdt møde mellem
Veterinær- og Fødevaremyndigheden i
Grønland og Fødevarestyrelsen i juli 2018.
På mødet blev udarbejdelse af en bekendt-
gørelse om indførsel af dyr til Grønland dis-
kuteret. Bekendtgørelsen forventes at kunne
træde i kraft i løbet af 2019.
Fra GL til DK:
Hunde og katte skal være id-mærket, ledsaget af
et EU selskabsdyrspas, og de skal være vaccine-
ret mod rabies. Det er dog ikke alle steder, at der
er adgang til praktiserende dyrlæger i Grønland,
hvorfor der er særlige krav for at indføre hunde
og katte fra Grønland, som ikke har et gyldigt EU
selskabsdyrspas. Der er pt. ikke nogen dyre-
sundhedsmæssige krav for ikke-kommerciel flyt-
ning af andre almindelige typer af kæledyr.
Medtagelse af læ-
gemidler
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlands-
anliggender)
GRL: Departementet for Sund-
hed
Fra GL til DK:
Det er besluttet at sidestille kravene med de
almindelige EU-krav, jf. Kæledyrsforord-
ningen, med virkning fra den 1. januar 2019.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundheds- og Indenlandsa n-
liggender er fortsat i dialog om en afklaring
af grænsehindringen. De færøske myndighe-
der har oplyst, at en del af problemet er løst
ved de gældende regler om sundhedsyde lse r
til færøske borgere under midlertidigt ophold
i Danmark. Reglerne gælder i tilfælde af
pludseligt opstået eller forværret sygdom,
Borgere fra Færøerne og Grønland kan derfor ulykkestilfælde og lignende. Færøske borge-
medbringe lægemidler til eget forbrug i indtil 3 res adgang til lægemidler i Danmark i ikke-
måneder ved rejser til Danmark, mens borgere fra
EU/EØS kan medbringe lægemidler til længere
Efter lægemiddelloven må private personer kun
indføre (humane) lægemidler til eget forbrug ef-
ter regler i gældende bekendtgørelse om privates
indførsel af lægemidler. Efter reglerne kan pri-
vate personer fra lande, der ikke er medlem af
Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-af-
talen, højst medbringe lægemidler til 3 måneders
forbrug.
12
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0013.png
tids forbrug. Grønland oplever ikke dette som et akutte situationer forudsætter regelændrin-
problem.
ger, som er under afklaring med henblik på
en endelig løsning af grænsehindringen.
Kørekortområdet
DK: Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
GRL: Departementet for Infra-
struktur
Et grønlandsk kørekort giver indehaveren ret til
at føre samme køretøjer i Danmark, som det be-
rettiger til at føre i Grønland, i indtil 90 dage efter
det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bo-
pæl er opfyldt. Ifølge kørekortbekendtgøre lse n
skal indehavere af et grønlandsk kørekort bestå
en kontrollerende køreprøve for at få ombyttet
kørekortet til et dansk kørekort. Dette anses for at
være nødvendigt, idet de grønlandske vej- og tra-
fikforhold afviger væsentligt fra de danske, her-
under i forbindelse med køreuddannelse, mang-
lende motorveje og landeveje samt næsten ingen
lyskryds.
Transport-, Bygnings- og Boligministe r ie t
fremsendte
på baggrund af drøftelser i
Grønland i slutningen af 2017
den 9. januar
2018 et udkast til en handlingsplan med mu-
lige løsningsmodeller samt forslag til videre
proces til de grønlandske myndigheder.
Transport-, Bygnings- og Boligministe r ie t
har den 2. februar 2018 modtaget Grønlands
Politis bemærkninger til handlingspla ne n.
Naalakkersuisoq for Boliger og Infrastruktur
har den 13. august 2018 anmodet om, at ar-
bejdet på det grønlandske færdselsomr åde
fortsætter i en nedsat arbejdsgruppe.
Transport-, Bygnings- og Boligministe r ie t
fremsendte den 25. september 2018 et kon-
kret forslag med en kortsigtet løsning på
grænsehindringen. Ministeriet har den 30.
november 2018 modtaget Departementet for
Boliger og Infrastrukturs bemærkninger til
løsningsforslaget og fortsætter på baggrund
heraf drøftelserne med departementet med
henblik på et nå til enighed om en endelig
løsning.
Tildeling af dansk
DK: Økonomi- og Inden-
rigsministeriet
administrativt
personnummer til
Efter CPR-loven tildeles et dansk personnummer Det daværende Social- og Indenrigsministe-
til en person, der skal folkeregistreres (bopælsre- rium sendte den 15. september 2016 et brev
gistreres) i CPR med bopæl i Danmark. Danske til Landsstyreområdet for Sundheds- og In-
13
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0014.png
færinger bosat på
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområ-
Færøerne
det for Sundheds- og Inden-
landsanliggender)
myndigheder kan herudover få adgang til at til-
dele såkaldte administrative personnumre til brug
for myndighedens sagsbehandling. Det er ikke
efter CPR-loven muligt at give en myndighed ad-
gang til at tildele et administrativt personnummer
alene på baggrund af en persons danske statsbor-
gerskab eller vedkommendes eget ønske herom.
CPR-loven gælder ikke for Færøerne. Færøerne
ønsker, at det afklares, om der er et generelt be-
hov for at kunne udstede danske personnumre til
færinger efter anmodning, eller om der bør findes
sektorspecifikke løsninger for tildeling af et
dansk administrativt personnummer, hvis en fæ-
røsk sektormyndighed vurderer, at der er et kon-
kret behov herfor i forbindelse med en færings
kontakt til danske myndigheder.
denlandsanliggender. Dels foreslås en løs-
ningsmodel til at skabe den fra Færøernes
side ønskede adgang til at få udstedt NemID
på Færøerne. Dels oplyses, at det er ministe-
riets opfattelse, at der med den øgede brug af
administrative personnumre hos de danske
myndigheder er et godt grundlag for at imø-
dekomme også færingers behov for adgang
til danske administrative personnumre. Bre-
vet er vedlagt et notat om begge problemstil-
linger. Der pågår på Færøerne fortsat overve-
jelser herom.
14
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0015.png
Grænsehindringer, der ikke arbejdes videre med
Emne/hindring
Indførsel af kæle-
dyr til/fra
Færøerne
Minister-/landsstyreom-
råde
DK: Miljø- og Fødevaremini-
steriet/Fødevarestyrelsen
FÆ: Heilsufrøðiligu Starvs-
stovuni (Levnedsmiddel-, vete-
rinær- og miljøstyrelsen)
GRL: Veterinær- og Fødevare-
myndigheden i Grønland
(VFMG)
Beskrivelse
Gældende regler for privat ikke-kommerciel flyt-
ning:
Fra DK/GL til FO:
Det er de færøske myndigheders opfattelse, at
Færøerne er i den unikke situation, at der er flere
smitsomme dyresygdomme, som aldrig er påvist
på Færøerne, og at der med en videreførelse af
den nugældende, restriktive lovgivning og øernes
isolerede beliggenhed i Atlanterhavet er for-
holdsvis gode muligheder for at opretholde denne
gode sygdomsstatus.
Hunde og katte må kun indføres af personer med
fast bopæl på Færøerne eller personer, der flytter
til Færøerne fra udlandet for at bo. Det er således
ikke tilladt at medbringe kæledyr på ferierejser
eller på midlertidige ophold af mindre end tre
måneders varighed. Det er som udgangspunkt
forbudt at indføre andre typer kæledyr til Færø-
erne. Dog kan privatpersoner, som har fast bopæl
på Færøerne eller personer, der flytter til Færø-
erne fra udlandet for at bo, få tilladelse hertil på
nærmere vilkår.
Fra FO til DK:
Hunde og katte skal være id-mærket, ledsaget af
et EU selskabsdyrspas, og de skal være vaccine-
ret mod rabies.
Status
Fra DK/GL til FO:
Heilsufrøðiligu Starvsstovuni (Levnedsmid-
del-, veterinær- og miljøstyrelsen) har ud-
trykt, at man ikke ønsker at ændre de gæl-
dende krav, da det vil øge risikoen for at
indføre smitsomme sygdomme til Færøerne.
Der arbejdes aktuelt ikke videre med græn-
sehindringen.
Fra FO til DK:
Indførsel fra Færøerne til Danmark følger de
almindelige EU-krav, hvilket der ikke læg-
ges op til at ændre på.
15
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0016.png
Overførsel af pen-
DK: Skatteministeriet
FÆ: Fíggjarmálaráðið (Lands-
sionsordning
styreområdet for Finansanlig-
gender)
Med ændringen af de færøske pensionsbeskat-
ningsregler i 2012 blev det ikke længere muligt
at spare op i danske pensionskasser. Dette har
medført en efterspørgsel for at samle pensions-
ordningerne i færøske pensionskasser. Ved over-
førsel af en dansk pensionsordning til udlandet,
herunder til Færøerne, skal der betales afgift til
Danmark. Afgiften sikrer, at Danmark modtager
skat, hvilket skal ses i lyset af, at Danmark har
givet fradrag for indbetalingerne. Ved kapital-
pension udgør afgiften 52 pct., mens afgiften ud-
gør 60 pct. ved overførsel af en ratepension eller
en pensionsordning med løbende udbetalinger.
Der blev i 2009 gennemført ændringer af lovgiv-
ningen vedrørende arbejdsmarkedsuddannelser,
som gav mulighed for at optage personer med bo-
pæl og/eller beskæftigelse på Færøerne/i Grøn-
land på ordinære AMU-hold. De kan herefter
også få AMU-bevis.
For personer med cpr-adresse eller reel og faktisk
beskæftigelse i Danmark finansieres arbejdsmar-
kedsuddannelser af 1) en deltagerbetaling, som er
fastsat på finansloven for den pågældende uddan-
nelse, 2) et statstilskud, der er fastsat efter de tak-
ster, der fremgår af finansloven for de pågæl-
dende arbejdsmarkedsuddannelser i de pågæl-
dende år for de pågældende institutioner og 3)
eventuel betaling for en særlig tilrettelæggelses-
og afholdelsesform. Herudover er der mulighed
for løntabsgodtgørelse (VEU-godtgørelse) og til-
skud til kost, logi og befordring. Der kan kun op-
De færøske myndigheder og Skatteministe-
riet er enige om, at der indtil videre ikke er
grundlag for at arbejde videre med det på-
gældende spørgsmål.
Skatteministeriet har tilføjet, at hvis de fæ-
røske myndigheder på et senere tidspunkt
ønsker at drøfte spørgsmålet, vil Skattemini-
steriet selvfølgelig være indstillet herpå.
Arbejdsmarkeds-
uddannelser
(AMU)
DK: Undervisningsministeriet
FÆ: Mentamálaráðið (Lands-
styreområdet for Uddannelse,
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked samt Departemen-
tet for Uddannelse
Ordningen indebærer, at personer med bopæl
og/eller beskæftigelse på Færøerne/i Grøn-
land kan deltage på ordinære AMU-hold mod
fuld deltagerbetaling. Der er enighed melle m
danske, færøske og grønlandske myndighe-
der om ikke at ændre ordningen.
16
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0017.png
nås tilskud til kost og logi, hvis deltageren er be-
rettiget til tilskud til befordring, og at der i øvrigt
som udgangspunkt er mere end 120 km. transport
tur-retur.
For personer med bopæl og/eller beskæftige lse
på Færøerne/i Grønland på ordinære AMU-hold
gælder, at deltagelse på ordinære AMU-hold sker
mod fuld deltagerbetaling, der omfatter pkt. 1-3
ovenfor, og uden mulighed for godtgørelse eller
tilskud til kost, logi og befordring. Uddannelses-
stederne kan tilbyde personerne kost og logi efter
reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
17
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0018.png
Nordiske grænsehindringer
Grænsehindringer, hvor der pågår et arbejde mellem danske og færøske/grønlandske myndigheder
Emne/hindring
Minister-/landsstyreom-
råde
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundheds- og Indenlandsan-
liggender)
Beskrivelse
Status
Medicinal eksport
og returnering af
importeret medi-
cin
Færøerne er ikke medlem af EU og regnes derfor
som et tredjeland indenfor medicinalområd et.
Det indebærer bl.a. to problemer for det færøske
apoteksvæsen: 1) at apoteker ikke kan ekspor-
tere magistrelle lægemidler (fremstillet efter re-
cept til en enkelt patient) til Danmark, 2) at apo-
teker ikke kan returnere lægemidler fra danske
grossister, når nye krav til lægemiddelemballa ge
træder i kraft den 9. februar 2019 for at fore-
bygge forfalskede lægemidler i den legale distri-
butionskæde.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundheds- og Indenlandsanlig-
gender er fortsat i dialog om en afklaring af
grænsehindringerne.
For så vidt angår eksport af magistrelle læge-
midler til Danmark (1) må dette løses i for-
hold til konkrete lægemidler, som færinger
bosiddende i Danmark har behov for. De fæ-
røske myndigheder har nu identificeret et
problem i forhold til et bestemt produkt. Mu-
ligheden for at indføre produkter med dette
indholdsstof er under afklaring.
Færøerne ønsker problemet løst ved, at de dan-
ske myndigheder sidestiller de færøske apoteker
med danske apoteker.
Med hensyn til returnering af importeret me-
dicin (2) er der forsat dialog om mulige løs-
ninger. På baggrund af negativ vurdering fra
Kommissionen af mulighed for at sidestille
færøske apoteker med danske, er der i decem-
ber 2018 afholdt en fælles workshop melle m
de danske og færøske sundhedsmyndigheder
om identifikation af eventuelt mulige prakti-
ske løsningsforslag. Der arbejdes efter work-
shoppen videre med mulige løsningsfors la g,
der i givet fald vil kunne forelægges Kom-
missionen.
18
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Oversigt over arbejdet med grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
1995144_0019.png
Grænsehindringer, der ikke arbejdes videre med
Emne/hindring
Kørekortområdet
Minister-/landsstyreom-
råde
DK: Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
FÆ: Uttanríkis- og vin-
numálaráðið (Landsstyreområ-
det for Udenrigs- og Erhvervs-
anliggender)
Beskrivelse
Færøerne er ikke omfattet af overenskomst af
12. november 1985 mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige om gensidig anerkendelse af
kørekort og registrering af køretøjer. Personer
med færøsk kørekort, som tager bopæl i et andet
nordisk land (bortset fra Danmark), har derfor
ikke krav på, at deres færøske kørekort anerken-
des eller kan ombyttes i det pågældende land.
Status
Justitsministeriet har tidligere aftalt med det
daværende færøske Innlendismálaráðið, at
Færøerne selv kan tage initiativ til at fremme
sagen om anerkendelse af færøske kørekort i
andre nordiske lande.
Transport-, Bygnings- og Boligminister iet
har på den baggrund ikke fundet det nødven-
digt at foretage yderligere for så vidt angår
Justitsministeriet har aftalt med det daværende denne sag. Transport-, Bygnings- og Bolig-
færøske Innlendismálaráðið, at Færøerne selv ministeriet står naturligvis til rådighed med
kan tage initiativ til at kontakte de nordiske faglig bistand m.v. i lighed med, hvad Justits-
lande, som de ønsker at indgå aftaler med, og at ministeriet tidligere har oplyst.
Justitsministeriet står til rådighed med faglig bi-
stand m.v. De aftaler, som Færøerne måtte
indgå, vil skulle godkendes af Danmark.
Erhvervsuddan-
nelser
DK: Undervisningsministeriet
FÆ: Mentamálaráðið (Landssty-
reområdet for Uddannelse,
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked og Departementet
for Uddannelse
I Danmark er der et lovbaseret krav om certifi-
cering indenfor forskellige erhvervsuddanne lser
som fx sprøjtecertifikat for gartnere, vådrums-
certifikat for byggeriets uddannelser og svejse-
certificering for smede m.v. Certifikatet er en
adgangsgivende kompetence til lovregule rede
arbejdsområder. Alle medarbejdere inden for
disse arbejdsområder i Danmark, hvor der er et
dansk lovkrav om certificering, skal erhverve
dette certifikat uanset deres herkomst og uddan-
nelse.
Mod betaling er det muligt at tage de AMU
kurser, der ønskes, og på det maritime om-
råde foreligger der en aftale om gensidig an-
erkendelse af alle kurser og uddannelser. De
færøske og grønlandske myndigheder har un-
dersøgt sagen og har ikke kunnet identificere
konkrete problemsager. Der er derfor enig-
hed om ikke umiddelbart at gå videre med sa-
gen.
19