Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2045543_0001.png
Forsvarsudvalget
Dato:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
11. april 2019
2019/001865
891816
Ingen
F-35 og F-16 flystøjsberegninger
Der er det sidste års tid blevet arbejdet med flystøjsberegningerne for
F-35 og F-16. En stor del af arbejdet har handlet om at finde den rigti-
ge balance mellem flyvesikkerhed, operative behov og hensynet til at
minimere flystøj. Flystøjsberegningerne er nu færdige.
Beregningerne vil blive præsenteret for naboerne til Flyvestation
Skrydstrup på et borgermøde den 11. april 2019. Flystøjsberegninger-
ne og forudsætningerne herfor vil også blive offentliggjort på For-
svarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelses hjemmeside, hvor der er
en portal om kampfly projektet, og herunder om støj (www.fmi.dk/nyt-
kampfly).
Jeg vil her fremhæve de væsentligste forhold, men da der er tale om et
komplekst materiale, vil jeg også gerne invitere udvalgets medlemmer
til en teknisk gennemgang af flystøjsberegningerne i Forsvarsministeri-
et den 30. april kl. 16.00. Tilmelding bedes sendt til mit ministersekre-
tariat (til [email protected]) senest den 26. april COB.
Helt overordnet så viser flystøjsberegningerne for F-35, at:
grænseværdierne for flystøj uden afvisningsberedskabet over-
skrides for 618 boliger, idet overskridelsen for 558 boliger er
mindre end eller lig med 5 dB. Dette skal ses i forhold til de hid-
tidige 41 overskridelser, jf. den nuværende miljøgodkendelse,
der ligeledes er beregnet uden afvisningsberedskabet.
grænseværdierne for den samlede flystøj med afvisningsbered-
skabet overskrides for 895 boliger. Heraf er overskridelsen min-
dre end eller lig med 5 dB for 785 boliger.
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Efter sommerferien vil en kompensationsordning for de mest støjudsat-
te naboer blive fremlagt. Udgangspunktet for kompensationsordningen
er støjsikring eller tilbud om frivilligt opkøb afhængigt af omfanget af
støjbelastningen. Kompensationsordningen vil endvidere blive reguleret
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om F-35 og F-16 flystøjsberegninger, fra forsvarsministeren
i forbindelse med den kommende anlægslov, som senere på året vil
blive sendt i offentlig høring.
Optimering af F-35 og F-16 flyveprofiler
Siden flystøjsrapporten fra 2015, hvor den ene beregning baserede sig
på fabrikantens flyveprofiler, er der foretaget optimeringer af flyvepro-
filerne, mindre justeringer til operationsmønsteret (færre operationer)
og endelig er der anvendt en mere præcis beregningsmodel, hvor der
tages højde for flystøjen i hele den enkelte flyvesektors udstrækning og
ikke kun på en enkelt flyvevej heri.
Det samlede resultat heraf er, at antallet af overskridelser af de vejle-
dende støjgrænser for gennemsnitsstøj reduceres fra 993 i 2015 be-
regningen baseret på fabrikantens flyveprofiler til 618 i den endelige
beregning.
Arbejdet med optimering af flyveprofilerne har også omfattet F-16.
F-16
Der er foretaget sammenlignelige flystøjsberegninger for F-16 og F-35.
Beregningerne for F-16 er baseret på de optimerede flyveprofiler, som
ønskes anvendt fremover. Helt overordnet så viser flystøjsberegninger-
ne for F-16, at:
grænseværdierne for flystøj uden afvisningsberedskabet vil blive
overskredet for 137 boliger. Heraf er overskridelsen mindre end
eller lig med 5 dB for 127 boliger.
grænseværdierne for den samlede flystøj med afvisningsbered-
skabet vil blive overskredet for 187 boliger. Heraf er overskri-
delsen mindre end eller lig med 5 dB for 175 boliger.
Det er derfor hensigten, at reguleringen af grænseværdier for flystøj vil
ske i forbindelse med den kommende anlægslov, både for så vidt angår
de kommende år med F-16 og for fremtiden med F-35.
Flyvestation Skrydstrup har i 2018 haft fokus på at overholde den nu-
værende kontrolværdi for kampflystøj (TDENL 150 dB) i den nuværen-
de miljøgodkendelse fra 1999 ved målrettet arbejde med et støjbudget.
Indtil der i forbindelse med anlægsloven foreligger en ny regulering af
grænseværdier for flystøj vil F-16 anvende et tilpasset operationsmøn-
ster baseret på de optimerede flyveprofiler kombineret med en mere
ligelig fordeling af støjbelastningen på årets 12 måneder, så kontrol-
værdien på TDENL 150 dB overholdes samtidig med anvendelse af de
optimerede flyveprofiler.
Sagsnr.: 2019/001865
Dok.nr.: 891816
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om F-35 og F-16 flystøjsberegninger, fra forsvarsministeren
Det skal bemærkes, at rammebetingelserne for miljøgodkendelsen fra
1999 har ændret sig, men kontrolværdien vil blive overholdt. For-
svarsministeriet har orienteret Haderslev kommune om ovenstående.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Sagsnr.: 2019/001865
Dok.nr.: 891816
Side 3 af 3