Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2036345_0001.png
Danmarks Samtænkte
Freds- og Stabiliseringsindsatser 2018
Den Interministerielle Samtænkningsstyregruppe
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
Freds- og Stabiliseringsfonden
Årsrapport 2018
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Forsidebillede:
Dansk stabiliseringsrådgiver i Mosul i november 2018 (foto: UNMAS/Cengiz Yar)
1
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
INDHOLD
SAMMENDRAG......................................................................................................................................... 3
Civile udsendte ........................................................................................................................................ 5
Freds- og stabiliseringsfonden i tal ................................................................................................. 6
Støtte fordelt på programmer i 2018 ............................................................................................. 6
REGIONALE PROGRAMMER .............................................................................................................. 8
Syrien-Irak ................................................................................................................................................. 8
Bekæmpelse af voldelig ekstremisme i Mellemøsten........................................................... 10
Ukraine..................................................................................................................................................... 11
Sahel .......................................................................................................................................................... 11
Afghanistan-regionen ........................................................................................................................ 14
Afrikas Horn........................................................................................................................................... 15
Maritim sikkerhed i Guineabugten............................................................................................... 17
NATO’s forsvarskapacitetsopbygning –
Georgien og Tunesien ...................................... 17
ØVRIGE PROJEKTER OG STRATEGISKE INDSATSER ........................................................... 17
Libyen ....................................................................................................................................................... 18
FN’s Fredsopbygningsfond
.............................................................................................................. 19
Danmarks FN-pulje ............................................................................................................................. 19
Det internationale atomagentur, IAEA ....................................................................................... 19
Retningslinjer for Freds- og Stabiliseringsfonden ................................................................. 20
Freds- og Stabiliseringsfonden i 2019 ........................................................................................ 20
2
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
SAMMENDRAG
I 2019 vil fokus for det samtænkte danske stabili-
seringsengagement være på fortsat implemente-
ring af de flerårige programmer for hhv. Ukraine,
Sahel-regionen, Afghanistan-regionen og Afrikas
Horn,
såvel som Danmarks bidrag til FN’s freds-
opbygningsfond, der alle blev godkendt i 2018.
Den næste fase af Syrien-Irak programmet starter
op og en ny indsats for maritim sikkerhed i Gui-
neabugten forventes godkendt med henblik på
opstart i 2019. Derudover er der også i 2019 afsat
midler til fleksibelt og hurtigt at kunne respon-
dere i krisesituationer og ved andre muligheder,
der måtte understøtte Fondens prioriteter.
I 2018 har indsatser finansieret gennem
Freds-
og Stabiliseringsfonden
(FSF) været med til at
markere Danmark som en troværdig samarbejds-
partner i det internationale samfunds fokus på
fredsopbygning og stabilisering. Det er et fokus,
der er en integreret del af FN’s verdensmål, der
anerkender sammenhængen mellem fred og bæ-
redygtig udvikling. Fonden har ikke mindst fokus
på at bidrage til verdensmål 16 om fred, retfær-
dighed og institutioner, og afhængig af den speci-
fikke indsats bidrager FSF’en også til andre ver-
densmål, for eksempel verdensmål 5 om ligestil-
ling og med sit fokus på skrøbelige lande også
imødegåelse af irregulær migration.
Prioriteterne for stabiliseringsindsatserne fast-
lægges på baggrund af de politiske prioriteter for
Danmarks udenrigs-, forsvars-, sikkerheds- og
udviklingspolitik, som er fastlagt i bl.a. Regerin-
gens Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Strategi,
Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023 (Forsvars-
forliget) og Danmarks udviklingspolitiske og hu-
manitære strategi (Verden 2030). Stabiliserings-
indsatserne indgår som et element i et bredt
dansk internationalt engagement, der desuden
omfatter udviklingsbistand, humanitære indsat-
ser, arbejde med skrøbelighed og militære opera-
tive indsatser. Som en del af vedtagelsen af For-
svarsforlig 2018-2023 blev det besluttet, at For-
svarsministeriets bidrag til Freds- og Stabilise-
ringsfonden gradvist øges i forligsperioden fra ca.
84 mio. kr. til 150 mio. kr. i 2023.
Der er i 2018 lanceret en række nye, flerårige
freds- og stabiliseringsprogrammer i lande og re-
gioner af strategisk betydning for Danmark. Det
er fordi, regeringen ønsker at være med og tage
ansvar, der hvor konflikt og ustabilitet er med til
at puste til de udviklinger, der også påvirker Eu-
ropa og Danmark negativt. Det gælder bl.a. irre-
gulær migration, terrorisme og international or-
ganiseret kriminalitet.
Fondens økonomisk største program er det regi-
onale stabiliseringsprogram for
Syrien og Irak.
Første fase af indsatsen udløb ved udgangen af
2018, og et nyt program, der dækker perioden
2019-2021, er blevet lanceret. Henset til de aktu-
elle behov i både Syrien og Irak - og samarbejdet
inden for rammerne af den internationale koali-
tion mod ISIL - er stabiliseringsindsatsen målret-
tet de umiddelbare stabiliseringsbehov i regio-
nen. Minerydning og basale serviceydelser bidra-
ger til at muliggøre fordrevnes tilbagevenden til
nyligt befriede områder i Irak og det nordøstlige
Syrien.
Fonden videreførte i 2018 det regionale pilotpro-
gram til forebyggelse og
bekæmpelse af volde-
lig ekstremisme (Countering Violent Extre-
mism, CVE) i Mellemøsten.
Fokus for program-
met, der dækker indsatser i Jordan, Libanon og
Irak, er at styrke ISIL-frontlinjestaters kapacite-
ter til at forebygge og bekæmpe terrorisme. Ved
at styrke lokale myndigheders evne til at imødegå
rekruttering og finansiering af terrorisme bidra-
ger Danmark til at modgå udbredelsen af voldelig
ekstremisme i regionen.
Under det regionale freds- og stabiliseringspro-
gram for
Sahel,
der blev afsluttet medio 2018,
fortsatte Danmark i 2018 støtten til Centre for
Humanitarian Dialogue (CHD) og Danish Demi-
ning Group (DDG) og deres arbejde med konflikt-
løsning og skrøbelighed i grænseområdet mellem
Burkina Faso, Mali og Niger. I rammen af pro-
grammet har Danmark desuden støttet etablerin-
gen og opbygningen af G5 Sahel-fællesstyrken,
som er en regional indsatsstyrke, der skal bidrage
til stabilisering af Sahelregionen. En ny fase af
indsatsen i Sahel-regionen blev godkendt i 2018.
Det nye program bygger i høj grad på de foregå-
ende aktiviteter, men indeholder også et øget fo-
kus på G5 Sahel fællesstyrken.
Tredje fase af programmet for
Afghanistan-regi-
onen
blev påbegyndt i 2018 og løber frem til ud-
gangen af 2020. I 2018 har programmet fokuseret
3
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0005.png
på bl.a. støtte til udvikling og drift af det afghan-
ske politi, støttefunktioner for den afghanske hær
og uddannelse af afghanske officerer. Det blev i
2018 annonceret, at programmet også vil under-
støtte de igangværende fredsbestræbelser i Af-
ghanistan gennem økonomisk støtte til FN-pro-
jektet Salaam Support Group.
Afrikas Horn
blev anden fase af freds- og sta-
biliseringsprogrammet afsluttet i 2018, og et nyt
program blev igangsat for de kommende fire år.
Siden 2015 har anden programfase bidraget til
stabilisering, freds- og statsopbygning i Somalia,
rehabilitering af al-Shabaab afhoppere og en styr-
ket regional reaktionsstyrke. Det nye program
bygger videre på tidligere prioriteter, men tager
et bredere, regionalt sigte på voldelig ekstre-
misme og fokuserer som noget nyt på grænse-
overskridende, organiseret kriminalitet til lands
og til vands.
Danmark afsluttede i 2018 første fase af et pro-
gram med fokus på at forbedre
den maritime
sikkerhed i Guineabugten.
Programmet har
bl.a. støttet opbygningen af regionale, maritime
koordinationscentre og kapacitetsopbygning af
specialstyrker. En ny fase af programmet med fo-
kus på fremme af maritim sikkerhed og maritim
”governance”
i Guineabugten forventes lanceret i
2019.
I 2018 blev det besluttet at etablere et nyt freds-
og stabiliseringsprogram for
Ukraine.
Program-
met har til formål at forbedre Ukraines kapacitet
til at håndtere situationen i det østlige Ukraine
gennem målrettet støtte til ukrainske myndighe-
der og forsvarsinstitutioner bl.a. med henblik på
at fremme stabilitet og sikkerhed i Danmarks øst-
lige nærområde. Gennem UNDP støttes et pro-
gram, der styrker lokal sikkerhed og sammen-
hængskraft gennem kapacitetsopbygning af både
borgergrupper og lokale myndigheder. Desuden
støtter Danmark den igangværende reform af
Ukraines væbnede styrker herunder videreud-
dannelse af civile ansatte og træning af enheder
fra det ukrainske forsvar m.v.
Kapacitetsopbygning
og stabilisering af NATO’s
nærområder har siden NATO Topmødet i Wales i
4 fyldt mere og mere på NATO’s dagsorden.
Det har Danmark støttet også i 2018 gennem per-
sonelbidrag og økonomisk støtte til
NATO’s ka-
pacitetsopbygningsindsatser i Irak, Georgien
og Tunesien.
I
Libyen
støttede Danmark i 2018 indsatser, som
har til formål bidrage til stabilisering af konflikt-
ramte områder, styrke de legitime og internatio-
nalt anerkendte statsautoriteter samt fremme op-
bakning til deltagelse i lokale valgprocesser.
Danmark har i 2018 støttet tre centrale elemen-
ter af det
Internationale Atomenergiagenturs
(IAEA) arbejde. For det første er agenturets ar-
bejde med at mindske risikoen for nuklear terro-
risme blevet støttet. Ligeledes har man fra dansk
side støttet IAEA’s centrale rolle i monitoreringen
af atomaftalen med Iran, der bl.a. skal sikre, at
Iran ikke udvikler atomvåben. I 2018 er der også
givet støtte til IAEA’s Nordkorea-enhed,
hvilket
bl.a. har været med til at forbedre agenturets
evne til at overvåge Nordkoreas atomprogram.
Endelig ydede Fonden i 2018 støtte til
FN’s be-
stræbelser på at forbedre evnen til at gennem-
føre fredsbevarende indsatser.
Fra dansk side
støttedes bl.a. undervisning i udnyttelse af infor-
mations- og kommunikationsteknologi ved et FN-
uddannelsescenter.
Figur 1: Fordelingen af Fondens midler på regioner og pro-
grammer i 2018. Tallene er angivet i mio. kr.
4
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0006.png
C
IVILE UDSENDTE
Ud over aktiviteterne under Freds- og Stabili-
seringsfonden har danske civile eksperter
været udsendt til krisestyringsmissioner og
valgobservationsmissioner finansieret gen-
nem
Freds- og Stabiliseringsberedskabet.
Beredskabet har i 2018 udsendt eller forlæn-
get 51 langtidsrådgivere til krisestyringsmis-
sioner i bl.a. Irak, Libyen, Somalia, Sahel (Ni-
ger og Mali), Ukraine og Georgien. Derudover
var der i 2018 udsendt 114 valgobservatører
til observationsmissioner i bl.a. Rusland, Tyr-
kiet, Libanon, Makedonien/FYROM, Sierra
Leone og Georgien.
Rigspolitiet
har i løbet af 2018 haft 38 politi-
tjenestemænd udsendt som politirådgivere til
krisestyringsmissioner og stabiliseringsind-
satser i bl.a. Irak, Ukraine, Somalia, Tyr-
kiet/Syrien, Libanon og Kosovo. Den 31. de-
cember 2018 var 23 danske polititjeneste-
mænd udsendt. Derudover har Rigspolitiet i
2018 udsendt i alt 68 politiinstruktører til
kortvarige undervisningsopgaver i bl.a. Ukra-
ine og Irak.
Freds- og Stabiliseringsfondens arbejde er centreret
om verdensmål
: ’Fred, retfærdighed og stærke
institutioner’.
Fondens programmer støtter
ydermere verdensmål 1, 2, 3, 5, 6, 8, 14 og 17.
FSF OG FN’S
VERDENSMÅL
5
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0007.png
F
REDS
-
OG STABILISERINGSFONDEN I TAL
Freds- og Stabiliseringsfonden er en tværministe-
riel fond, der har til formål at støtte indsatser i
krydsfeltet mellem sikkerhed og udvikling. Det
kan lade sig gøre,
fordi FSF’en består af en blan-
ding af midler fra både Udenrigsministeriet og
Forsvarsministeriet og kan trække på faglig ek-
spertise på tværs af centraladministrationen og
relevante myndigheder. Det gør Fonden til et flek-
sibelt instrument, der leverer på Danmarks uden-
rigs-, sikkerheds-, udviklings-, og forsvarspoliti-
ske prioriteter.
Fondens midler er fordelt på en række regionale
programmer, hvor fokus i særdeleshed er på Sy-
rien-Irak, Ukraine, Sahel, Afghanistan Regionen
samt Afrikas Horn. Derudover har Fonden en
række tematiske indsatsområder såsom bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme, fremme af maritim
sikkerhed og ikke-spredning af atomvåben samt
strategisk støtte til internationale organisationer,
navnlig FN og NATO.
I 2018 indeholdt fonden 477,1 mio. kr., hvilket er
ca. 100 mio. kr. mere i forhold til 2017. Af disse
midler var ca. 80% udviklingsbistand. Der var un-
der Fonden i 2018 tre finansieringskilder:
-
-
-
Udenrigsministeriet udviklingsmidler
(ODA)
Udenrigsministeriets ikke-udviklings-
midler (non-ODA)
Forsvarsministeriets ikke-udviklings-
midler (non-ODA)
Ramme
380
11,1
86,0
477,1
Forbrugt
379,6
11,1
85,3
476
Uforbrugt
0,4
0,0
0,7
1,1
S
TØTTE FORDELT PÅ PROGRAMMER I
2018
I 2018 tilgik den største andel af Fondens midler
det regionale stabiliseringsprogram for Syrien-
Irak med ca. 157,5 mio. kr., hvilket var en stigning
på knap 30 mio. kr. sammenlignet med 2017. Den
anden tungeste post for Fonden var i 2018 pro-
grammet for Afghanistan regionen, som blev støt-
tet med ca. 104,4 mio. kr. Herudover finansierede
Fonden det regionale stabiliseringsprogram for
Sahel-regionen med ca. 54,6 mio. kr. CVE-pro-
grammet med fokus på bekæmpelse af voldelig
ekstremisme i Mellemøsten gennemførte aktivi-
teter for 20 mio. kr., mens indsatser i Ukraine og
Georgien blev støttet med ca. 25 mio. kr. Pro-
grammerne for Afrikas Horn og maritim sikker-
hed i Guineabugten blev af Fonden finansieret
med henholdsvis 61 mio. kr. og 6,2 mio. kr. i 2018.
Derudover finansierede Fonden bl.a. indsatser i
Libyen og Tunesien for hhv. 6,5 mio. kr. og 2,3
mio. kr. Slutteligt støttede Fonden aktiviteter un-
der det internationale atomagentur (IAEA) med 1
mio. kr. og organisationen for forbud mod kemi-
ske våben (OPCW) med 600.000 kr. Endeligt bi-
drog Fonden til indsatser i rammen af FN med
knap 36,8 mio. kr.
200
150
100
50
0
Tabel 1: FSF-finansiering (i mio. kr.) i 2018
Finansieringskilde
1
(i mio. kr.)
UM (ODA)
UM og FMN (non-DAC)
FMN (non-DAC)
Total
Figur 2: Fordelingen af Fondens midler på regioner og temati-
ske indsatser i 2018
1 UM (§06.32.08.80) er tilsagnsstyret, mens de øvrige to puljer er
udbetalingsstyrede.
I 2019 vil Freds- og Stabiliseringsfonden i alt in-
deholde ca. 480 mio. kr., hvor af 88,9 mio. kr.
kommer fra Forsvarsministeriet, mens Udenrigs-
ministeriet bidrager med 380 mio. kr. i udvik-
lingsbistandsmidler samt 11,2 mio. kr. i ikke-ud-
viklingsbistandsmidler.
6
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0008.png
FREDS- OG STABILISERINGSFONDENS GEOGRAFISKE FOKUSOMRÅDER
Afrikas Horn
Etiopien
Kenya
Somalia
Mellemøsten og Nordafrika
Irak
Jordan
Libanon
Libyen
Guineabugten
Ghana
Nigeria
Asien
Tunesien
Syrien
Østeuropa
Georgien
Ukraine
Sahel
Burkina Faso
Mali
Niger
Afghanistan
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
REGIONALE PROGRAMMER
S
YRIEN
-I
RAK
Det regionale stabiliseringsprogram for Syrien og
Irak, der dækkede perioden 2016-2018, havde til
hensigt at bidrage til bekæmpelsen af ISIL og an-
dre ekstremistiske elementer i begge lande samt
at fremme en inklusiv politisk løsning på konflik-
ten i Syrien og et mere stabilt og inklusivt Irak. Ef-
ter anmodning om forlængelse fra partnere, løber
enkelte aktiviteter ind i 2019. Ved udgangen af
2018 blev et nyt treårigt stabiliseringsprogram
(2019- 2021) vedtaget med et samlet budget på
397 mio. kr. Både det forrige og nye program er
først og fremmest målrettet de umiddelbare sta-
biliseringsbehov i regionen og støtte til moderate
aktører, der udgør et alternativ til ekstremisme.
Det samlede budget for perioden 2016-2018 ud-
gjorde 568 mio. kr. En del af midlerne blev tilført
i løbet af programmets levetid. I tillæg til bidrag
fra Freds- og Stabiliseringsfonden indbefattede
programmet 20 mio. kr. fra Det Arabiske Initiativ
samt 135 mio. kr. fra Udenrigsministeriets udvik-
lingsmidler. I løbet af 2018 blev der specifikt fra
Fonden fordelt 164 mio. kr. til programmets tre
tematiske indsatsområder: 1) Politisk dialog og
fredsopbygning, 2) modstandsdygtighed og hur-
tig mobilisering, samt 3) lokal sikkerhed og rege-
ringsførelse.
Blandt indsatserne i 2018 kan nævnes:
Fortsat støtte til den FN-ledede politiske pro-
ces med henblik på at fremme en politisk løs-
ning på konflikten i Syrien. Ud over at støtte
FN’s Særlige Udsending
for Syrien (UNDPA)
støttede programmet to civilsamfundsorgani-
sationer; Baytna og The Day After, som frem-
mer et moderat og demokratisk syrisk civil-
samfund.
stabiliseringsindsatser i samarbejde med den
irakiske regering, lokale myndigheder og UN-
MAS, så internt fordrevne kan vende tilbage
til de nyligt befriede områder. Projekterne
omfatter bl.a. genetablering af vandforsyning
og strøm samt genopbygning af skoler og hos-
pitaler. Tilsvarende støttede Danmark basale
stabiliseringsindsatser i befriede områder i
Syrien gennem SRTF, der med dansk hjælp
har ydet støtte til basal reetablering af lokale
landbrug i Raqqa-provinsen.
Fortsat dansk støtte til Civilberedskabsorga-
nisationen
”De Hvide Hjelme”
i Syrien, som si-
den 2013 har leveret kritiske rednings- og be-
redskabsydelser primært i oppositionskon-
trollerede områder.
Støtte
til ”The International, Impartial and In-
dependent Mechanism to Assist in the Inve-
stigation and Prosecution of Those Re-
sponsible for the Most Serious Crimes in Sy-
ria” IIIM , som har til opgave
at indsamle, be-
handle og vurdere bevismateriale med hen-
blik på et fremtidigt retsopgør i Syrien samt
NGO’en ”Commission
for International Justice
and Accountability” (CIJA). Danmark støttede
også politi- og retssektorprogrammet Access
to Justice and Community Security (AJACS)
indtil september 2018, hvor donorkredsen
bag AJACS tog beslutning om at udfase støtten
til programmet.
Støtte
til FN’s indsats
for at fremme reformer
af den irakiske sikkerhedssektor, herunder til
at understøtte det irakiske parlaments og ci-
vilsamfundets inddragelse i tilsynet med sik-
kerhedssektorreformerne. Danmark støttede
FN’s indsats med finansiering, herunder til
træning af politifolk i samarbejde med Rigs-
politiet. En dansk politirådgiver er tilknyttet
FN i Bagdad.
Støtte til FN’s minerydningsorganisation
(UNMAS) i Irak til minerydningsaktiviteter
bl.a. i befriede områder såsom Anbar, Salah Al
Din og Ninewah. Danmark har i 2018 også
støttet minerydningsaktiviteter gennem ame-
rikanske Tetra Tech i Syrien.
Støtte til stabiliseringsindsatser gennem FN’s
Funding Facility for Stabilisation (FSF) og Sy-
ria Recovery Trust Fund (SRTF). I Irak støttes
Støtte til aktiviteterne under FN’s program
for forsoning i Irak (IRP) med det formål at
indlede en omfattende irakisk-ledet forso-
ningsproces med fokus på de tidligere ISIL-
kontrollerede områder. Processen skal
fremme betingelserne for en varig og stabil
fredssituation i Irak og forhindre en genop-
blussen af sekteriske konflikter.
8
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0010.png
Bagdad i december 2018: Udenrigsminister Anders Samuelsen indgår aftale om yderlig dansk støtte til UNMAS
MINERYDNING I IRAK
Lureminer og andre sprængstoffer udgør fortsat en kritisk hindring for effektive stabiliseringsindsat-
ser og internt fordrevnes muligheder for at vende tilbage til områder, som er blevet befriet fra ISIL i
Irak. Derfor har Danmark ydet støtte til minerydning i både Irak og Syrien.
I det
vestlige og nordvestlige Irak arbejder FN’s mine-
rydningsorganisation (UNMAS) tæt sammen med de
irakiske myndigheder og med FN’s stabiliseringspro-
gram på at identificere og rydde kritisk infrastruktur
for sprængstoffer. I løbet af årets første ni måneder
blev 16.200 eksplosive efterladenskaber fra krigen og
1.155 improviserede bomber (IED’er), herunder 760
selvmordsbælter, ryddet fra de befriede områder.
Rydningen er en forudsætning for at arbejdet med at
genopbygge broer, skoler, hospitaler, vandforsyning,
strømforsyning osv. kan igangsættes. Det anslås at ca.
4 mio. irakere er vendt tilbage til de områder, som de
flygtede fra, mens ca. 1,8 mio. irakere stadigt er internt
fordrevne.
I
har Danmark støttet UNMAS’ arbejde i Irak
med 44,5 mio. kr., hvilket bringer den totale danske
støtte til UNMAS i Irak op på 92,5 mio. kr. siden 2016.
2016
-
27 mio. kr.
2017 -
21 mio. kr.
2018 -
44,5 mio. kr.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0011.png
På baggrund af en anmodning fra NATO har Dan-
mark i 2018 bidraget med to eksperter inden for
hhv. logistik
og HR til NATO’s kapacitetsopbyg-
ningsindsats i Irak. Under kortere besøg i Bagdad
har eksperterne ydet rådgivning inden for deres
respektive områder til enheder i eller under det
irakiske forsvarsministerium
i rammen af NATO’s
indsats. Logistikrådgiverens fokus har bl.a. været
på mulighederne for at implementere et Nationalt
Codification Bureau (NCB) med det formål at
skabe grundlaget for et moderne, effektivt og
transparent logistiksystem. Projektet er afgræn-
set til implementering af et NATO Codification Sy-
stem i det irakiske forsvarsministerium. Rådgive-
ren inden for HR-området har arbejdet på at etab-
lere et train-the-trainer program med det formål
at styrke HR-træningen i det irakiske forsvarsmi-
nisterium.
Et sekundært projekt har været at etablere et
train-the-trainer projekt med henblik på at styrke
den brugerbaserede HR IT-træning i det irakiske
forsvarsministerium. Begge projekter støttes af
NATO Mission Iraq (NMI) samt internationale
samarbejdspartnere. Indsatsen fortsætter i 2019.
plementeret andre danske og multilaterale ind-
satser i regionen, er en pionerindsats på et kom-
plekst og følsomt område.
Der er et betydeligt behov i regionen for at styrke
respekten for retsstatsprincipperne i forbindelse
med terrorsager, herunder domsfældelse på bag-
grund af beviser frem for tilståelser. Det behov er
øget efter den militære sejr over ISIL i Irak. Dan-
mark støtter derfor, at FN, i samarbejde med na-
tionale politiskoler, har leveret træning af efter-
forskere, anklagere, forsvarsadvokater og dom-
mere i bl.a. indsamling, analyse og sikring af bevi-
ser, forberedelse af retssager mv. Erfaringerne fra
de første træningsforløb er omsat til træningsma-
nualer på arabisk, der er tilpasset de tre landes
nationale lovgivninger.
Blokering af kilder til finansiering er en af de mest
effektive måder til at imødegå terrorisme. Derfor
har kapacitetsopbygning af de tre partnerlandes
nationale, finansielle efterretningsenheder
’Fi-
nancial Intelligence Units’ været en prioritet. En
dansk seniorrådgiver gennemførte træningskur-
ser af stab, bistod ved installation af et FN-udvik-
let IT-system og udarbejdelse af en risikoanalyse
for Jordan. Irak deltog aktivt i kurser, udarbej-
dede en national strategi for bekæmpelse af hvid-
vask og terrorfinansiering og underskrev en sam-
arbejdsaftale med Statsadvokaten for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet (SØIK) un-
der et delegationsbesøg i Danmark. Projektet blev
udfaset i 2018. Denne bilaterale danske pilotind-
sats forventes videreført af et større, flerårigt
program finansieret af EU’s stabiliseringsinstru-
ment.
På internationalt plan er der stigende fokus på
nødvendigheden af at inddrage lokale aktører i
tidlige, forebyggende indsatser. Via støtte til det
internationale kommunesamarbejde ’Strong Ci-
ties Network’ har Danmark været med til at etab-
lere lokale forebyggelsesnetværk i en række kom-
muner i Libanon og Jordan. Netværkene vurderes
at være de første eksempler i Mellemøsten på
permanente, kommunalt forankrede strukturer
for koordination og understøttelse af lokale initi-
ativer fokuseret på at forebygge og modgå radika-
lisering. Indsatsen tager udgangspunkt i rele-
vante elementer af den danske forebyggelsesmo-
del, hvor kommunalt ejerskab spiller en central
Det danske Hjemmeværns logistikrådgiver under møde med
den irakiske hærs logistikafdeling.
B
EKÆMPELSE AF VOLDELIG EKSTREMISME I
M
ELLEM-
ØSTEN
Fonden har siden 2016 støttet et regionalt pilot-
program til forebyggelse og bekæmpelse af volde-
lig ekstremisme (knap 60 mio. kr. fra 2016-2019)
med fokus på at styrke ISIL-frontlinjestaterne Li-
banon, Jordan og Iraks kapaciteter til at forebygge
og bekæmpe terrorisme. Programmet, der udfa-
ses i 2019, har i implementeringsperioden kom-
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0012.png
rolle i forebyggelsen af radikalisering og inspire-
res af erfaringer fra både danske kommuner og
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstre-
misme under Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet. De dansk støttede indsatser sker i tæt ko-
ordination med de nationale regeringer. Med in-
spiration fra erfaringer under projektet blev lokal
forebyggelse et element i Libanons nye nationale
strategi for forebyggelse af voldelig ekstremisme.
Programmet bevilligede i 2018 midler til, at Liba-
nons nyoprettede, nationale koordinationsenhed
under premierministerens kontor kunne fremme
gennemførelse af denne lokalsamfundsindsats.
gennem kapacitetsopbygning af både borger-
grupper og lokale myndigheder med henblik på at
kunne levere bedre borgerservice og sikkerhed i
området op til den såkaldte kontaktlinje. Desuden
støttes driften af to centre for juridisk rådgivning.
Støtten bliver implementeret som en del af
UNDP’s overordnede ’Recovery and Peacebuil-
ding Programme’ målrettet
det østlige Ukraine.
Programmet samfinansieres med EU og en række
andre lande og styres fra et projektimplemente-
ringskontor i byen Kramatorsk i Donetsk-provin-
sen.
Forsvarsministeriets aktiviteter i programmet
støtter i 2018 bl.a. uddannelsen af ukrainske sol-
dater og instruktører gennem et sprogofficersbi-
drag til den canadiske træningsmission i Ukraine,
Operation UNIFIER, samt udsendelse af en rådgi-
ver til NATO’s forbindelseskontor i Ukraine, der
har bidraget til udvikling af civile kompetencer i
forsvars- og sikkerhedssektoren inden for bl.a.
reformimplementering. Endvidere støttes Ukrai-
nes væbnede styrker gennem støtte til den igang-
værende reform af forsvaret. Konkret støttes bl.a.
videreuddannelse af civile ansatte ved det ukra-
inske forsvar, medicinsk rehabilitering, træning
af enheder fra det ukrainske forsvar (i partner-
skab med Canada og Storbritannien), kapacitets-
opbygning af maritime specialoperationsstyrker
og revision af uddannelsesmæssige doktriner i
det ukrainske militær i retning af NATO-standar-
der.
Forebyggelsesnetværket i Saida Kommune, Libanon, underviser
skolelærere fra kommunen og den nærliggende UNRWA-flygt-
ningelejr, Ein El Hilweh, i forebyggelse af radikalisering blandt
unge.
Endelig bidrager indsatsen til ’strategisk mod-
kommunikation’ online
i Irak via troværdige lo-
kale stemmer. De imødegår
ISIL’s budskaber og
ideologi samt fremmer forsoning i gennem dialog
og positive, realistiske fortællinger.
U
KRAINE
I 2018 blev det besluttet at etablere et nyt freds-
og stabiliseringsprogram for Ukraine. Program-
met har til formål at forbedre Ukraines kapacitet
til at håndtere situationen i det østlige Ukraine
gennem målrettet støtte til ukrainske myndighe-
der og forsvarsinstitutioner med henblik på at
fremme stabilitet og sikkerhed i Danmarks østlige
nærområde. Programmet har et samlet budget på
120 mio. kr. for perioden 2018–2021.
Udenrigsministeriets støtte har til formål at
styrke lokal sikkerhed og sammenhængskraft
Dansk soldat underviser ukrainske soldater i forbindelse med
britisk-ledet træning i Dnipro.
S
AHEL
Medio 2018 blev Danmarks første regionale freds-
og stabiliseringsprogram for Sahel-regionen afslut-
tet. Programmet, der i 2013 blev lanceret med Mali,
11
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
Niger og Burkina Faso som prioritetslande, havde
en samlet størrelse på 125 mio. kr. Det andet regio-
nale program for Sahel blev godkendt i 2018. Det
har et samlet budget på 166 mio. kr., heraf 45 mio.
kr. i bidrag fra Norge, som indgår i et delegeret part-
nerskab med Danmark om programmet. Det afslut-
tede program har været komplementært til danske
landeprogrammer i Mali, Burkina Faso og Niger,
hvilket også gælder for det nye program. Det har fo-
kuseret på regional dialog og forsoning mellem for-
skellige befolkningsgrupper, skrøbelighed, demo-
kratisk kontrol med sikkerhedssektoren samt imø-
degåelse af voldelig ekstremisme og organiseret kri-
minalitet. Indsatserne har omfattet:
Støtte til Danish Demining Group og Centre for
Humanitarian Dialogue, der i grænseområdet
mellem Burkina Faso, Mali og Niger kapacitets-
opbygger lokalsamfund til at håndtere lokale
konflikter.
Støtte til øget demokratisk kontrol med sikker-
hedssektoren i Mali, Niger og Burkina Faso
igennem National Democratic Institute i samar-
bejde med Geneva Centre for the Democratic
Control of Armed Forces.
Støtte til et regionalt FN-program (UNODC) til
bekæmpelse af voldelig ekstremisme og organi-
seret kriminalitet. Herudover blev der ligeledes
givet støtte til et etårigt projekt i 2017, The Sa-
hel Maghreb Research Platform, udført af Dansk
Institut for Internationale Studier sammen med
Voluntas, med fokus på analyse af de skiftende
sikkerhedsdynamikker i regionen. Formålet har
været at bidrage overordnet til policy-udvikling
for Danmarks engagement i regionen.
hovedsageligt gået til at forstærke styrkens mulig-
heder for at imødegå truslen fra improviserede
sprængladninger. I relation hertil er der også ydet
støtte til et pilotprojekt gennem Institute for Secu-
rity Studies ISS ”Evidence-based
analytical sup-
port to the G5-Sahel
Joint Force”, der har fokuseret
på arbejdet med monitorering og kapacitetsopbyg-
ning af G5 fællesstyrken.
Overordnet set har det første freds- og stabilise-
ringsprogram for Sahel opnået vigtige resultater og
demonstreret, at de udvalgte aktiviteter har ramt
ind i de betydelige sikkerhedsmæssige udfordringer
som Mali, Burkina Faso og Niger står over for. Den
vanskelige sikkerhedskontekst er blevet forværret i
løbet af programmets levetid og har til tider gjort
det vanskeligt for partnerne at arbejde i området,
men aktiviteterne har kunnet fortsætte takket være
partnernes gode netværk i regionen og solide lokale
kendskab. Det har vist sig afgørende at have en ”bot-
tom-up”
tilgang til konfliktløsning, som tager højde
for komplekse, lokale dynamikker og den grundlæg-
gende skrøbelighed i regionen, der udgør rodårsa-
ger til eks. irregulær migration, og dette har part-
nerne haft både kapacitet og ekspertise til at løfte.
Den forværrede sikkerhedssituation i det centrale
Mali og grænseområdet mellem Mali, Burkina Faso
og Niger har indflydelse på aktiviteternes langsig-
tede effekt, men har samtidigt tydeliggjort relevan-
sen af indsatserne, hvoraf mange vil fortsætte under
det nye program. De udfordringer som programmet
har sigtet mod at bidrage til at løse kræver langsig-
tede indsatser, og der er ingen hurtige eller nemme
løsninger på de mange sikkerhedsmæssige udfor-
dringer i Sahel.
Formålet for det nye freds- og stabiliseringspro-
gram for Sahel er at bidrage til stabilitet, retssikker-
hed og sikkerhed i Sahelregionen. Programmet
strækker sig fra 2018-2021 og vil i høj grad bygge
videre på aktiviteterne og erfaringerne fra det før-
ste program. Nye elementer er yderligere støtte til
G5 fællesstyrken, herunder støtte til udvikling og
implementering af et menneskerettighedsramme-
værk, som har til formål at sikre styrkens respekt
for menneskerettighederne samt styrke tilliden
mellem tropperne og lokalbefolkningen. Desuden
ydes der fortsat materielstøtte til styrken gennem
EU i form af sikkerhedsudstyr, ligesom en militær-
rådgiver med base i Bamako vil blive finansieret un-
der støtten.
Sideløbende med programmet har Hjemmeværnet
støttet kapacitetsopbygning af den maliske natio-
nalgarde i samarbejde med Frankrig og bidraget
med instruktørstøtte til det regionale træningscen-
ter Ecole de Maintien de la Paix (Skolen for fredsbe-
varing) i Bamako, som Forsvarsministeriet også har
støttet med finansiering til afholdelse af kurser.
Danmark har desuden i samarbejde med Frankrig
bidraget med 7,5 mio. kr. til en fælles indsatsstyrke
for den regionale sammenslutning G5 Sahel. Styr-
ken består af tropper fra G5-landene Mali, Burkina
Faso, Niger, Tchad og Mauretanien og har til formål
at bekæmpe terrorisme og grænseoverskridende
organiseret kriminalitet som bl.a. smugling af mi-
granter, narkotika og våben. De danske midler er
12
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0014.png
Parlamentarikere fra Mali, Burkina Faso og Niger mødes i Bamako i juni 2015 for at erfaringsudveksle
DEMOKRATISK KONTROL MED SIKKERHEDSSEKTOREN I SAHEL
Støtten til National Democratic Institute (NDI) og The Geneva Centre for the Democratic Control of Ar-
med Forces (DCAF) er gået til deres arbejde med at styrke demokratisk kontrol over sikkerhedssekto-
ren i Mali, Burkina Faso og Niger. Dette er sket gennem kapacitetsopbygning og træning af parlamen-
tarikere og civilsamfund i alle tre lande. Man har arbejdet tæt sammen med sikkerheds- og forsvarsko-
mitéerne i de respektive Nationalforsamlinger og fokuseret på at fremme koordination og erfaringsud-
veksling komitéerne imellem, bl.a. ved at arbejde for at harmonisere relevante lovtekster på tværs af
landene, koordinere indsamling af data om sikkerhedshændelser i de tre lande og identificere huller i
sikkerhedslovgivning og
–politik.
Parlamentsmedlemmerne er desuden mødtes med indbyggere i det
fælles grænseområde, Liptako-Gourma, for at få et førstehåndsindtryk af de sikkerhedsmæssige udfor-
dringer, som lokalbefolkningerne står over for.
På civilsamfundssiden har støtten haft til formål at
kapacitetsopbygge en lang række lokale civilsam-
fundsorganisationer fra de tre lande med fokus på
øget involvering af lokalbefolkningen i demokra-
tisk kontrol over sikkerhedssektoren. Organisatio-
nerne er bl.a. blevet trænet i fortalervirksomhed og
rapportering om sikkerhedssituationen, ligesom de
har deltaget i fælles workshops med parlamentari-
kere og repræsentanter fra de tre landes forsvars-
ministerier med henblik på at fremme samarbejdet
parterne imellem.
I perioden 2013-2018 har Danmark, med norsk co-
finansiering, støttet NDI og DCAF med i alt 22 mio.
kr. I 2018 udgjorde støtten 5 mio. kr. Engagementet
har bidraget til verdensmål 16 - fred, retfærdighed
og stærke institutioner.
Dansk bidrag:
DCAF 1 mio. kr.
NDI 18,5 mio. kr.
Norsk bidrag:
NDI 2,5 mio. kr.
13
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0015.png
A
FGHANISTAN
-
REGIONEN
I 2018 påbegyndtes en tredje fase af freds- og sta-
biliseringsindsatsen for Afghanistan dækkende
perioden 2018 til 2020. Programmet bygger vi-
dere på de forudgående to faser, hvoraf den sene-
ste afsluttedes ved udgangen af 2017. Under den
nye fase fastholdes fokus på de strategiske enga-
gementer inden for stabilisering af Afghanistan
og regionen for at underbygge Danmarks interes-
ser i forhold til at forebygge transnationale trus-
ler, adressere rodårsager der udspringer af skrø-
belighed, fremme regional stabilitet og støtte re-
gional udvikling. Erfaringerne fra de to forudgå-
ende faser er integreret i den nye fase, herunder
forsøgsprojekt under fase II om tillidsskabende
aktiviteter mellem regionale sikkerhedsaktører.
Fase III fokuserer primært på Afghanistan og
komplementerer de øvrige danske indsatser i Af-
ghanistan, herunder udviklingsbistanden, den
humanitære indsats og den militære indsats, som
er beskrevet i Landepolitikpapiret for Afghani-
stan 2018-2020. Tredje fase har et samlet budget
på 308,25 mio. kr.
Under programmet støttes rets- og sikkerheds-
sektorerne i Afghanistan, navnlig de afghanske
sikkerhedsstyrker (politi og militær) og tillids-
skabende aktiviteter mellem regionale sikker-
hedsaktører. Derudover bidrages til fred og forso-
ning gennem mindre dialoginitiativer.
Freds- og stabiliseringsprogrammet for Afghani-
stan havde i 2018 en samlet bevilling på 102 mio.
kr. Følgende konkrete indsatser i 2018 kan frem-
hæves:
Afghansk politi blev støttet gennem Law and
Order Trust Fund for Afghanistan via et dele-
geret samarbejde med EU, som i løbet af 2018
blev overført til UNDP.
Støtte til finansiering af den afghanske hær
gennem NATO’s Afghan National Army Trust
Fund.
Dialogskabende aktiviteter, herunder konfe-
rencer med deltagelse af repræsentanter fra
bl.a.
Afghanistan
og
Pakistan.
Støtte til uddannelse af kommende militære
ledere på det afghanske officersakademi, her-
under kvindelige officerskadetter.
Danmark støtter gennem freds- og stabiliseringsprogrammet
for Afghanistan uddannelse og træning i krigens love og
grundlæggende menneskerettigheder til kommende militære
ledere, herunder kvindelige officerskadetter.
I november 2018 annoncerede udenrigsministe-
ren på Geneve ministerkonferencen om Afghani-
stan, at Danmark desuden ville støtte et konkret
dialogskabende initiativ med 2,2 mio. kr., der un-
derstøtter den afghanske regerings fredsforhand-
linger med Taliban.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
A
FRIKAS
H
ORN
Anden fase af freds- og stabiliseringsprogrammet
for Afrikas Horn (2015-medio2018) blev afsluttet
i 2018, mens en ny fase for perioden 2018 til 2022
blev igangsat. Anden fase af programmet har bi-
draget til dansk interessevaretagelse gennem en
række væsentlige konkrete resultater for regio-
nen og for Danmarks sikkerhed og velstand.
Programmet har bl.a. støttet konflikthåndtering
omkring etableringen af den føderale statsstruk-
tur i Somalia, bidraget til forøget myndighedstil-
stedeværelse på tværs af Somalia, samt rehabili-
teret hundredevis af al-Shabaab afhoppere med
henblik på at bekæmpe voldelig ekstremisme og
terrorisme. Danske rådgivere og militære in-
struktører har trænet kenyanske og ugandiske
styrkebidrag til AMISOM forud for udsendelse til
Somalia i blandt andet bekæmpelse af improvise-
rede sprængladninger (C-IED) samt civilt-mili-
tært samarbejde. Dansk støtte har også bidraget
til udvikling af den Østafrikanske Reaktionsstyr-
kes (EASF) kapacitet, så styrken nu vurderes at
kunne gennemføre ikke-komplekse missioner i
mindre skala, samt støttet træning af afrikanske
militære, politi og civile i overholdelse af menne-
skerettigheder og folkeretslige forpligtelser via
samarbejdet med International Peace Support
Training Centre.
Gennem en række indsatser har programmet des-
uden bidraget til kampen mod pirateri og forbed-
ret regional maritim sikkerhed, herunder gen-
nem styrket kystvagtskapacitet og ved at mulig-
gøre retsforfølgelse af arresterede pirater og
overførsel af dømte til fængsler, der lever op til
internationale standarder, i Somalia. Også den ke-
nyanske flådes evne til at udøve myndigheds-
håndhævelse til søs er blevet forbedret med
dansk støtte, herunder med indvielsen af en bro-
og navigationssimulator i 2018. Desuden har ind-
vielsen af testfaciliteter til skibsmotorer øget den
kenyanske flådes evne til at udøve myndigheds-
kontrol i egne farvande.
Samtidig har programmet i Etiopien bidraget til
at øge myndighedernes kapacitet til at bekæmpe
pengehvidvask og terrorfinansiering, hvilket har
været medvirkende til igangsættelsen af en
række højtprofilerede korruptionssager. Som et
resultat af et tæt partnerskab mellem Politiets Ef-
terretningstjeneste og de kenyanske myndighe-
der anvender Kenya nu dele af den ”danske mo-
del” til tidlig påvisning, håndtering af radikalise-
ring og voldelig ekstremisme. Endelig har pro-
grammet bidraget til en øget bevidsthed i Kenya
omkring sikring af farlige biologiske stoffer og
imødegåelse af biologiske trusler.
Både den nuværende og tidligere fase af pro-
grammet opererer med en høj risikoprofil. Om
end programmet kan fremvise resultater har der
også været udfordringer, der har undermineret
programfremskridt. Det gælder bl.a. forsinkelser
på grund af politiske faktorer som valget i Kenya
i 2016 og undtagelsestilstanden i Etiopien, sik-
kerhedsudfordringer og mangel på overholdelse
af menneskerettighederne. Programmet har ikke
desto mindre formået at fremme danske værdier
gennem bl.a. beskyttelse af børn og sårbare grup-
per i AMISOM-aktiviteter og regional fredstøtte-
uddannelse, gennemført menneskerettigheds-
træning i fængsler, og styrket kvinders politiske
deltagelse i Somalia. Især det regionale politiske
klima har været udfordrende på trods af forbed-
ringer i Kenya og tøbruddet i Etiopien i løbet af
den sidste del af programperioden. Spændin-
gerne mellem Somalias forbundsregering og de
føderale medlemsstater samt en forværret sik-
kerhedssituation har været en udfordring for
programmets aktiviteter i Somalia. Øget indfly-
delse og interessevaretagelse på tværs af Hornet
fra særligt Golfen har bidraget til en turbulent re-
gional kontekst.
Den nye og tredje fase af det regionale stabilise-
ringsprogram for Afrikas Horn 2018-2022 er
igangsat. Formålet med programmet er at bidrage
til fred og stabilitet i regionen ved at styrke lokale,
nationale og regionale aktørers kapacitet og evne
til at håndtere konflikt og usikkerhed, imødegå
trusler og udøve legitim myndighedshåndhæ-
velse. Programmet bygger i vid udstrækning vi-
dere på indsatserne under den anden fase, men
tager samtidig et mere regionalt fokus på imøde-
gåelse af voldelig ekstremisme. Det sker gennem
et samarbejde med IGAD samt et større fokus på
grænseoverskridende kriminalitet til lands og til
vands, der bidrager til voldelig ekstremisme, gen-
nem et nyt samarbejde med FN’s Kontor for Nar-
kotika og Organiseret Kriminalitet (UNODC). Det
firårige program beløber sig til 219 mio. kr.
15
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0017.png
Uhuru Kenyatta, Joseph Nkaissery og Martin Kimani præsenterer Kenyas nationale strategi til bekæmpelse af terrorisme
BEKÆMPELSE AF VOLDELIG EKSTREMISKE PÅ AFRIKAS HORN
I rammen af PREVENT-engagementet har Politiets Efterretningstjeneste (PET) siden 2013 samarbejdet
med sikkerhedsmyndigheder i Kenya om forebyggelse af radikalisering og voldelig ekstremisme, herun-
der særligt al-Shabaab-medlemmer. Partnerskabet er et strategisk myndighedssamarbejde, som hand-
ler dels om videndeling idanske sociale- og sikkerhedsmyndigheders samarbejde om at forebygge radi-
kalisering, populært kaldet den danske model eller Århus modellen, dels om kompetenceudvikling af
kenyanske sikkerhedsmyndigheder i exit af voldelige ekstremister fra voldelige ekstremistiske miljøer.
Samarbejdet har leveret markante resultater
ikke mindst i kraft af et stærkt ejerskab hos de kenyanske
partnere
og på flere områder har man fra kenyansk side omsat og oversat de danske redskaber og
erfaringer til den kenyanske kontekst. Det afspejles bl.a. på policy-siden
i det såkaldte ”disengagement
programme”, som den kenyanske regering lancerede i
. Programmet er en ramme for håndtering
af afhoppere og hjemvendte al-Shabaab-medlemmer og er stærkt inspireret af den danske exit-tilgang.
PET og Kenyas National Counter Terrorism Centre fortsatte i 2018 udbygningen af disengagement pro-
grammet bl.a. ved at træne fængsels- og prøveløsladelsesmedarbejdere i exit-tilgangen.
Engagementet understøtter verdensmål 16 om fred, retfærdighed og stærke institutioner, der bl.a. sigter
mod at mindske alle former for vold og relaterede dødsfald (undermål 16.1). Engagementet har samlet
set en ramme på 7 mio. kr. hvoraf ca. 1,65 mio. kr. blev anvendt i 2018. Engagementet, der oprindeligt
løb indtil 2017, er blevet forlænget til udgangen af 2019.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0018.png
M
ARITIM SIKKERHED I
G
UINEABUGTEN
Danmark afsluttede i 2018 første fase af et pro-
gram med fokus på at forbedre den maritime sik-
kerhed i Guineabugten, hvor dansk skibsfart har
betydelige, kommercielle interesser. Programmet
udsprang af den danske strategi mod pirateri og
væbnet røveri til søs i 2015-2018. Det danske en-
gagement er blevet mødt med stor anerkendelse
for den maritime prioritering og indsats i såvel in-
ternationalt regi, herunder det multilaterale fo-
rum
G7 Friends of the Gulf of Guinea Group
(G7++FoGG), som blandt staterne i Vestafrika.
Indsatserne i 2018 omfattede bl.a.:
Fortsat støtte til EU-programmet Gulf of
Guinea Interregional Network (GoGIN)
med øremærkede bidrag til de regionale
maritime koordinationscentre, landenes
juridiske regler og systemer mhp. rets-
forfølgelse af pirater.
Fortsat støtte til IMO til styrkelse af hav-
nesikkerhed
Fortsat udsendelsen af maritim militær-
rådgivertil ambassaden i Abuja, som iden-
tificerer aktiviteter, der kan styrke lokale
og regionale kapaciteter til at imødegå
udfordringer relateret til pirateri og rø-
veri til søs.
Kapacitetsopbygning af maritime styrker
i Cameroun mhp. at uddanne og øve prak-
tiske færdigheder som sanitet, ”boarding”
af skibe, navigation samt bevissikring.
Gennemførelse af et operationsplanlæg-
ningskursus i Guineabugten, i samar-
bejde med USA og Frankrig, mhp. at for-
bedre kyststaternes evne til at planlægge
maritime operationer nationalt, regionalt
og internationalt.
Infrastrukturstøtte til ECOWAS, i samar-
bejde med tyske udviklingsagentur GIZ, i
form af en radiomast og installation af
radioer for at færdigøre det maritime
operationscenter i Cape Verde.
Fortsat dansk deltagelse i G7++FoGG
Med afsæt i det nye, maritime prioritetspapir
forventes en ny fase af programmet at blive lan-
ceret i 2019. Fokus ventes at være på fremme af
maritim sikkerhed og maritim
”governance”
i
Guineabugten.
Kursister og instruktører på FS MISTRAL’s ”flight deck”.
ØVRIGE PROJEKTER OG STRATEGISKE
INDSATSER
NATO’
S FORSVARSKAPACITETSOPBYGNING
G
EORGIEN OG
T
UNESIEN
Ved Topmødet i Wales i 2014 lancerede NATO et
kapacitetsopbygningsinitiativ (Defence
and Rela-
ted Security Capacity Building Initiative)
med hen-
blik på at bidrage til at stabilisere NATO’s nærom-
råde og at støtte NATO’s partnere. Som en del af
initiativet blev der iværksat kapacitetsopbyg-
ningspakker til enkelte lande, herunder Georgien
og Jordan, på baggrund af konkrete anmodninger.
Efterfølgende er der iværksat indsatser i yderli-
gere partnerlande, og senest ved NATO Topmø-
det i juli i 2018 blev der lanceret et kapacitetsop-
bygningsinitiativ i Tunesien. Danmark har fra
starten støttet NATO’s kapacitetsopbygningsind-
sats med personel og økonomiske bidrag til
NATO’s kapacitetsopbygningsfond. I
har
Danmark således fortsat sit engagement i Geor-
gien og dels støttet med en militær rådgiver, som
i en nordisk-baltisk ramme har bidraget til opbyg-
ning af et NATO-Georgien Fælles Trænings- og
Evalueringscenter (NATO-Georgia
Joint Training
and Evaluation Centre).
Desuden har Danmark
doneret midler til at støtte implementering af ka-
pacitetsopbygningspakken til Georgien, som ud
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0019.png
over etableringen af træningscentret også omfat-
ter indsatser inden for bl.a. logistik, indkøb samt
strategisk og operativ planlægning.
Efter lanceringen af et kapacitetsopbygningsiniti-
ativ i Tunesien, som omfatter indsatser inden for
bl.a. cyber defence, bekæmpelse af improviserede
sprængladninger og specielstyrkeområdet, ydede
Danmark i efteråret 2018 også støtte til imple-
mentering af indsatsen i Tunesien, gennem en do-
nation til NATO’s kapacitetsopbygningsfond. Som
omtalt på side 10 har Danmark desuden støttet
NATO’s kapacitetsopbygningsindsats i Irak.
erfaring med afholdelse af valg i demokratier un-
der udvikling.
Danmark støtter desuden i perioden 2017-2019
Stabilization Facility for Libya
med 10 mio. kr. fra
Freds- og Stabiliseringsfonden. Stabiliseringsfaci-
litetens formål er at styrke de legitime og interna-
tionale anerkendte libyske statsautoriteter og
fremme national enhed. Aktiviteterne implemen-
teres af UNDP i samarbejde med den libyske re-
gering, lokale myndigheder
og NGO’eer. Indsat-
serne omfatter bl.a. genopbygning af kritisk infra-
struktur samt styrkelse af lokale myndigheders
kapaciteter i forhold til serviceydelser samt lokal
konfliktløsning.
Det danske Hjemmeværns militære rådgiver ved JTEC i Geor-
gien
L
IBYEN
Indsatsen i Libyen har det overordnede formål at
bidrage til stabilisering af konfliktramte områder
i Libyen samt at fremme opbakning til og delta-
gelse i lokale valgprocesser. Danmark støttede i
2018 et nyt projekt med fokus på afholdelse af lo-
kalvalg i Libyen i 2018-2019 med 6,54 mio. kr. fra
Freds- og Stabiliseringsfonden. Indsatsen omfat-
ter støtte til den Centrale Komité for Lokalvalg i
Libyen (CCMCE) og komiteens arbejde inden for
fire specifikke indsatsområder; (1) støtte til ud-
bredelse af befolkningens kendskab til lokalvalg
(2) teknisk støtte til registrering af vælgere (3)
støtte til kapacitetsopbygning og (4) teknisk
støtte til inddragelse af kvinder og personer med
handicap i valgprocessen. Det danske bidrag bli-
ver udmøntet via et delegeret samarbejde med
den amerikanske regerings udviklingsorganisa-
tion (USAID). Den primære implementerings-
partner for projektet er International Foundation
for Electoral Systems (IFES), der har mange års
Træning af den Centrale Komité for Lokalvalg i Libyen
(CCMCE). © Niklas Kabel Pedersen
Informationsmateriale til vælgerregistrering fra The Interna-
tional Foundation for Electoral Systems (IFES), der er udarbej-
det i forbindelse med afholdelse af lokalvalg i Libyen.
18
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
2036345_0020.png
Det blev i 2018 besluttet at bidrage med 100 mio.
kr. over en treårig periode til FN’s Fredsopbyg-
ningsfond. FN-Fonden arbejder for stabiliserin-
gen af lande, der har været, er eller kan blive ramt
af voldelige konflikter. Det sker gennem hurtig,
fleksibel og risikovillig finansiering af konfliktløs-
nings- og stabiliseringsindsatser. Fredsopbyg-
ningsfonden er en del af FN’s Fredsopbygningsar-
kitektur, og FN’s generalsekretær, Antonio
Guterres, har gjort Fonden til et centralt element
i reformen af FN’s freds-
og sikkerhedsarbejde.
Fonden finansierer på nuværende tidspunkt over
200 projekter i 27 lande. Som led i sin reform af
freds-
og sikkerhedssøjlen i FN, ønsker FN’s gene-
ralsekretær at femdoble Fondens årlige budget
og udvide antallet af modtagerlande.
Fredsopbygningsfonden har ikke et geografisk fo-
kus, men hovedparten af FN-Fondens finansie-
ring går til afrikanske lande, hvor der er et højt
konfliktniveau. Af danske prioritetslande, der har
modtaget støtte fra Fonden, kan nævnes bl.a.
Mali, Somalia, Niger og Myanmar. Fonden støtter
bl.a. etableringen af statslige funktioner i de om-
råder i Somalia, der er befriet fra al-Shabaabs
kontrol samt inklusion af kvinder og unge i den
praktiske gennemførelse af fredsaftalen i det cen-
trale Mali.
D
ANMARKS
FN-
PULJE
Under Freds- og Stabiliseringsfonden er der etab-
leret en såkaldt FN-pulje, som i 2018 var på 4 mio.
kr. med fokus på
FN’s
fredsbevarende arbejde. I
2018 gik midlerne overordnet set til områderne
uddannelse og anvendelsen af teknologi, der un-
derstøtter evnen til at gennemføre beskyttelse af
civile. Der var tillige fokus på at støtte projekter,
der understøtter bestræbelserne på at nedbringe
antallet af dræbte FN-soldater.
Konkret blev der givet støtte til uddannelse af FN-
stabsofficerer og udviklingen af et bataljonschefs-
kursus ved FN’s
Train the Trainers Centre
i
Uganda. Ved FN’s Signals Academy doneredes
midler til afholdelsen af et fire-ugers kursus i ud-
nyttelse af informations- og kommunikationstek-
nologi i FN’s fredsbevarende missioner. Kursi-
sterne skal efterfølgende dele det indlærte med
FN’
S
F
REDSOPBYGNINGSFOND
deres kolleger. Danmark har også støttet udarbej-
delsen af en håndbog om FN’s fredsbevarende ar-
bejde til de udsendte i FN-missionerne samt ud-
viklingen af materiale med fokus på arbejdet med
sensitive informationer og efterretninger i FN-
missionerne. Der skal herunder bl.a. udvikles en
instruktørpakke, så materialet nemt kan formid-
les. Endelig har medarbejdere fra Forsvarets Ve-
terancenter med midler fra FN-puljen besøgt FN-
hovedkvarteret i New York for at orientere om de
danske erfaringer på veteranområdet. Besøget
kom i stand pba. en anmodning fra FN.
Veterancenteret orienterer FN-ansatte om danske erfaringer
på veteranområdet, juni 2018.
D
ET INTERNATIONALE ATOMAGENTUR
, IAEA
Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA)
spiller en væsentlig rolle i det internationale sam-
funds bestræbelser på at sikre medlemslandenes
overholdelse af Traktaten om Ikke-spredning af
Atomvåben (NPT) af 1968, der er hjørnestenen i
den internationale indsats for at hindre spred-
ning af atomvåben.
I
har Danmark støttet tre af IAEA’s centrale
indsatser. For det første har Danmark støttet
IAEA’s fond for nuklear sikring, der bidrager til
indsatser med henblik på at reducere risikoen for
radiologisk eller nuklear terrorisme. Den danske
støtte til IAEA skal både bidrage til at forbedre de
enkelte landes evne til at håndtere nuklear sik-
ring gennem kapacitetsopbygning, styrke ram-
meværket for nuklear sikring globalt samt under-
støtte kapaciteter til at forhindre kriminel og ter-
rorrelateret aktivitet, der involverer nukleart el-
ler radiologisk materiale. Bevillingen løber fra
2018-2021.
19
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser 2018, fra forsvarsministeren
Danmark har i
ligeledes støttet IAEA’s ar-
bejde med at overvåge Irans efterlevelse af atom-
aftalen om Irans atomprogram (kaldet Joint Com-
prehensive Plan of Action), der blev indgået i
2015 mellem Iran og EU3+3 (Frankrig, Tyskland
og UK plus Kina, Rusland og USA). Et helt centralt
element er aftalens monitoreringsmekanisme,
som forestås af IAEA, der således har en afgø-
rende rolle i forhold til at monitorere og verificere
aftalen. IAEA’s arbejde er afgørende for at kunne
fastslå, hvorvidt der sker reel efterlevelse af alle
forpligtelser fra iransk side og sikre, at Iran ikke
udvikler atomvåben. Konkret går danske midler
bl.a. til at betale for udsendelse af inspektører
samt udtagelse og analyse af prøver, drift af labo-
ratorier mv. Bevillingen dækker perioden 2017-
2019.
Slutteligt har Danmark i
støttet IAEA’s mu-
lighed for at overvåge Nordkoreas atomprogram.
Nordkoreas atomprogram udgør både en regio-
nal og global sikkerhedstrussel, og programmet
strider mod forpligtelserne i den nukleare ikke-
spredningstraktat, Treaty on the Non-Prolifera-
tion of Nuclear Weapons (NPT). Det danske bi-
drag til IAEA’s Nordkorea-enhed
har bl.a. været
med til at forbedre agenturets evne til at overvåge
Nordkoreas atomprogram samt at indsamle, ana-
lysere og anvende information herom. Midlerne
er bl.a. gået til indkøb af satellitbilleder og til træ-
ning af og udstyr til IAEA-inspektører. Bevillingen
løber fra 2018-2019.
F
REDS
-
OG
S
TABILISERINGSFONDEN I
2019
I 2019 vil fokus for det samtænkte danske stabili-
seringsengagement være på fortsat implemente-
ring af de flerårige programmer for hhv. Ukraine,
Sahel-regionen, Afghanistan-regionen og Afrikas
Horn,
såvel som Danmarks bidrag til FN’s freds-
opbygningsfond, der alle blev godkendt i 2018.
Den næste fase af Syrien-Irak programmet starter
op og en ny indsats for maritim sikkerhed i Gui-
neabugten forventes godkendt med henblik på
opstart i 2019. Derudover er der også i 2019 afsat
midler til fleksibelt og hurtigt at kunne respon-
dere i krisesituationer og ved andre muligheder,
der måtte understøtte Fondens prioriteter.
R
ETNINGSLINJER FOR
F
REDS
-
OG
S
TABILISERINGS-
FONDEN
Den Interministerielle Samtænkningsstyre-
gruppe godkendte i 2018 reviderede retningslin-
jer for Freds- og Stabiliseringsfonden (Guidelines
for the Peace and Stabilisation Fund).
Revisionen
blev gennemført på baggrund af anbefalingerne i
den evaluering, der blev gennemført af Fonden i
2014, såvel som den omfattende revision af Dani-
das Aid Management Guidelines, der blev gen-
nemført i 2017. Revisionen tager højde for Fon-
dens tværministerielle finansierings- og beslut-
ningsstruktur, men sikrer samtidig en mere
strømlinet tilgang på tværs af de danske finansie-
ringsinstrumenter ift. levering af indsatser i skrø-
belige og konfliktprægede kontekster.
20