Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2032959_0001.png
Beskæftigelsesminister
Troels Lund Poulsen
10. december 2018
AES' sagspraksis ifm. second opinion og Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om veteraners psykiske
arbejdsskadesager
Kære Troels Lund Poulsen
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) vil gerne kvittere for mini-
sterens overvejelser om sagspraksis i forbindelse med second opinion og Ankesty-
relsens praksisundersøgelse om veteraners psykiske arbejdsskadesager.
Bestyrelsen har med tilfredshed noteret sig, at den generelle konklusion på Anke-
styrelsens praksisundersøgelse er, at behandlingen af veteranernes sager har ført
til korrekte afvisninger af disse sager med gode og udførlige begrundelser efter en
korrekt formel behandling af sagerne.
I forbindelse med den fremsendte redegørelse fra Ankestyrelsen, har bestyrelsen
bedt om administrationens vurdering af de forslag og betragtninger, som ministeren
fremhæver i sit brev til bestyrelsen af 29. oktober 2018. Bestyrelsen har modtaget
og behandlet administrationens svar, som fremgår af vedlagte notat.
AES har fokus på, at den generelle kundeoplevelse forbedres, og derfor arbejder
sekretariatet for behandlingen af veteranernes arbejdsskadesager videre med de
forslag til mere klar og entydig kommunikation, som Ankestyrelsen har peget på
inden for de teknologiske rammer, som det nuværende sagsbehandlingssystem
giver mulighed for.
Afslutningsvis bemærkes, at AES er i proces i forhold til håndtering af de to sager,
hvor Ankestyrelsen på det foreliggende grundlag ikke har kunnet tiltræde afvisnin-
gen.
Venlig hilsen
Cristina Lage
formand
1
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 75: Opfølgning på møde om veteraninitiativer den 26. februar 2019 og kopi af ministerens brev til AES den 19. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
2032959_0002.png
NOTAT
Administrationens vurdering af de forslag og betragtninger, som ministeren frem-
hæver i sit brev til bestyrelsen af 29. oktober 2018 afgives på baggrund af bestyrel-
sens bestilling i forlængelse af ministerens brev af.
Tilbuddet om ekstra speciallægeerklæring (second opinion)
For at imødekomme de rejste problematikker fra veteranorganisationerne om se-
cond opinion kan det oplyses, at AES vil ændre processen for tilbuddet om second
opinion-erklæring til veteranen på følgende måde:
Veteranen skal aktivt acceptere tilbuddet om en second opinion, således at
et manglende svar ikke betragtes som et samtykke til en second opinion.
Fristen for at besvare tilbuddet om second opinion forlænges til 14 dage.
Veteranen rykkes én gang, hvis han ikke har besvaret tilbuddet inden for de
14 dage. En manglende accept af tilbuddet betragtes herefter som et nej
tak.
Veteranen vil i overordnede træk blive oplyst om temaet for afvisningen i forbindel-
se med, at veteranen får tilbuddet om en second opinion-erklæring.
Endeligt vil der i forbindelse med fremsendelse af tilbud om second opinion blive
vedlagt en oversigt over de ni psykiatriske speciallæger, som er udpeget til at kun-
ne udarbejde second opinion-erklæringer for AES. Retningslinjerne for hvilke spe-
ciallæger veteranen vil kunne vælge mellem (kun en speciallæge, der ikke tidligere
har vurderet veteranen) samt hvorfor (formålet med second opinion er en uvildig
vurdering af, om veteranens psykiske sygdom er opstået som følge af udsendelse)
vil samtidigt fremgå af brevet.
Ovenstående tiltag kræver tekniske tilpasninger, som igangsættes nu med henblik
på implementering snarest muligt.
Henvisning til principafgørelse U-3-88
Principafgørelsen handler om vægtningen af oplysninger indhentet i forbindelse
med behandlingen af en arbejdsskadesag, dvs bevisbedømmelsen herunder den
tidsmæssige sammenhæng i forhold til afgivelse af oplysninger. Second opinion-
erklæringen indhentes sent i forløbet, men kan – uanset dette – bidrage til oplys-
ningen af de faktiske forhold i sagen.
På det tidspunkt, hvor second opinion indhentes, hælder sagen mod afvisning. AES
har, i det omfang det har været muligt, afdækket såvel belastningen som sygdom-
men igennem både oplysninger fra veteranen, fra arbejdsgiver, fra læger, der har
behandlet eller undersøgt veteranen, og endeligt fra eventuelle vidner.
2
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 75: Opfølgning på møde om veteraninitiativer den 26. februar 2019 og kopi af ministerens brev til AES den 19. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
2032959_0003.png
Når second opinion-erklæring indeholder oplysninger, der ikke er i modstrid med
sagens øvrige oplysninger, anvendes denne til at understøtte dokumentationen for
de oplysninger, som enten allerede er (uklart) beskrevet i sagen, eller som der ikke
tidligere har været redegjort for. Erklæringen udfylder i denne situation de ”huller” i
dokumentationen, som sagens øvrige oplysninger ikke har kunnet afdække.
Når der ved second opinion-erklæringen fremkommer oplysninger om nye belast-
ninger, som veteranen ikke tidligere har oplyst om, og oplysningerne strider mod de
øvrige oplysninger, foretages en almindelig bevisbedømmelse. Her lægges der
vægt på en række forhold, herunder om der er oplysninger i sagen, der underbyg-
ger de nye oplysninger, hvor lang tid der er gået efter hændelsen og de nye oplys-
ninger, og om oplysningerne f.eks. er gentaget over for forskellige instanser osv. I
forbindelse med denne afklaring kan der indhentes oplysninger fra Forsvaret, vid-
ner osv. på samme måde som i den øvrige sagsbehandling.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse
Anvendelsen af PTSD-diagnosen
Om uenigheden om anvendelsen af diagnosen PTSD i veteranernes sager i AES
og Ankestyrelsen anføres det, at modsat Ankestyrelsen lægger AES som overve-
jende hovedregel til grund, at veteranen har PTSD, hvis det fremgår af den psykia-
triske speciallægeerklæring. Dermed ændrer AES ikke ved den diagnose, som
speciallægen har stillet (ud fra veteranens beskrivelse af belastninger og sygdoms-
forløb). I stedet tager AES konkret stilling til, om det er de belastninger, som vete-
ranen har været udsat for under udsendelsen, der er årsag til, at veteranen i dag
har denne sygdom. Hvis der ikke er tidsmæssig sammenhæng, og/eller der ikke har
været relevante traumatiske belastninger under udsendelsen, kan AES ikke lægge
til grund, at sygdommen skyldes de arbejdsmæssige belastninger under udsendel-
sen, hvorfor veteranens arbejdsskadesag afvises.
Høring af Forsvaret før første speciallægeundersøgelse
Ankestyrelsen har i praksisundersøgelsen fremsat forslag om muligheden for, at
AES bør høre Forsvaret over de belastninger, som veteranen har oplyst at have
været udsat for, før der indhentes en psykiatrisk speciallægeerklæring. I lyset af
AES' nuværende erfaringer med second opinion-erklæringerne vil dette ikke forven-
teligt medføre, at Forsvarets kommentarer inddrages i speciallægens vurdering af
veteranens sygdomsbillede. Speciallægens konklusion om diagnose hviler på sam-
tale og undersøgelse af veteranen ud fra dennes oplysninger, uanset at Forsvaret
har oplyst om en anden grad af belastninger.
I dag indhentes den første speciallægeerklæring i veteranens sag primært for at få
afklaret, hvilken diagnose speciallægen vurderer, der er tale om, samt for at få en
beskrivelse af alle de belastninger, der er lagt til grund for at kunne stille denne
diagnose. Såfremt Forsvaret skulle høres over veteranens oplysninger forud for
indhentelse af denne erklæring, vil grundlaget for høringen i mange tilfælde være
utilstrækkelig. Derfor ville AES efterfølgende skulle høre Forsvaret igen for at få
3
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 75: Opfølgning på møde om veteraninitiativer den 26. februar 2019 og kopi af ministerens brev til AES den 19. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
2032959_0004.png
bekræftet yderligere belastninger, som først beskrives i forbindelse med udarbej-
delsen af erklæringen. Dette vil forventeligt betyde en forlængelse af sagsbehand-
lingstiden.
AES anerkender udfordringen med at få belyst og bekræftet den arbejdsmæssige
belastning for veteranerne og følger derfor opmærksomt tendenserne i oplysnin-
gerne af sagerne for at sikre den optimale oplysning af veteranens sag. AES vil
derfor løbende overveje, om det giver mening at indføre en tidlig høring af Forsva-
ret.
Kommunikationsmæssige tiltag
Praksisundersøgelsen gennemgår afviste sager fra 2016 og 2017 og indeholder en
række forslag til kommunikationsmæssige forbedringer.
Det bemærkes, at den særlige kompleksitet i lovgrundlaget for veteranerne betyder,
at særligt afgørelser om afvisning bliver lange og kommunikative svære at formidle
klart og kortfattet. Der skal i afgørelsen tages stilling til både arbejdsskadesikrings-
lovens regler og til særlovens regler. Samtidig er mange af veteranerne repræsen-
teret enten ved advokat eller HKKF, og afgørelserne indeholder derfor også stilling-
tagen til disse parters anbringender om veteranens sag.
AES har løbende fokus på kommunikationen i breve til veteranerne, både i oplys-
ningsfasen og i afgørelserne. I forlængelse af det løbende arbejde med at forbedre
kommunikationen er AES enig med Ankestyrelsen i, at kommunikationen kan for-
bedres yderligere.
4