Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1
Der hænger stadigvæk nogle store ubesvarede
spørgsmål over F-35 kampfly projektet.
Kære ærede Folketingsmedlemmer.
Tak for Deres vedvarende indsats og hårde arbejde i de vigtige parlamentariske embeder.
Det er min klare forståelse, at der stadigvæk hænger nogle store og betydningsfulde
ubesvarede spørgsmål over F-35 kampfly-projektet, som i øvrigt efterhånden er ved at
være
et ’gammelt’
projekt, flyet flyver nu på 13. år. Dette baserer jeg blandt andet på den
vedhæftede rapport
i
fra
”Director for Operational Test and Evaluation (DOT&E)”,
som
påpeger
en række uløste problemer
i projektet.
(DOT&E er den amerikanske regerings våbentestenhed, som referer direkte til Kongressen og
Forsvarsministeren; det er
ikke ’Pentagons våbentestenhed’, som Ingeniøren og andre medier har
skrevet mange gange, det må siges at være upræcist, det er snarere regeringens
–
dvs.
Præsidentens og Kongressens våbentestenhed
ii
.)
Udover de uløste problemer skal de følgende to ting fremhæves:
1:
Flyet er endnu ikke endeligt gennemtestet,
faktisk er den uhyre vigtige afsluttende
testfase (IOT&E) kun lige begyndt for ca. to måneder siden
iii
og det til trods for at der
stadigvæk er 15 alvorlige fejl i den såkaldte kategori et.
iv
2:
Logistikdelen i det globale F-35 projekt er stadigvæk under udvikling og det er
umuligt at sige præcist hvor meget det kommer til at koste at vedligeholde og
opdatere flyet på den lange bane.
Dette udtrykkes ganske tydeligt i en dugfrisk rapport fra den australske Rigsrevision
v
:
”JSF
sustainment cannot be fully costed until the Global Support Solution further
matures…..
Has Defence determined the cost of sustaining its JSF aircraft? Defence does
not expect to have a reliable estimate for whole-of-life sustainment costs for its JSF aircraft
until after 2020”.
vi
Med hensyn til logistikdelen så skal det desuden bemærkes, at Tyrkiet, der p.t. ledes af et
ondsindet og undertrykkende regime, er eneleverandør til to ikke-ubetydelige komponenter
til F-35!
vii
(Og så kommer vi ikke ind på at planen i øvrigt er, at Tyrkiet skal stå for meget
af den tunge motorvedligeholdelse på F-35 m.m.).
Ofte er det blevet sagt, at forsinkelser på kampflyprojekter er almindelige og det tager tid
og tålmodighed. Men for min del tror jeg ikke, at man sådan uden videre kan drage
paralleller mellem udviklingen af F-35 og succesfulde kampfly som F-15 og F-16 eftersom
disse blev udviklet i en tidsalder hvor sensorer, radarer, computerteknologi m.m. var på et
langt lavere niveau. Nutidens kampfly er vel efterhånden 90% radar-, sensor-, computer-
og kommunikations-teknologi og 10% flyvemaskine mens disse tal kan ombyttes i forhold
til en F-16 anno 1979?
Det er mit synspunkt, at danske borgere og skatteydere ikke kan være tjent med at der på
den lange bane spenderes mere end 50 milliarder kr. på et (udviklings)projekt, som der
Der hænger stadigvæk nogle store ubesvarede spørgsmål over F-35 kampfly projektet. Til Folketinget,
henvendelse fra Heine Strømdahl, 09-02-2019.