Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1960717_0001.png
17. september 2018
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til
Forsvaret for 2017 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelate-
ret eksport til USA
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel blev i 2017 pålagt nye
forpligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder
på forsvarsområdet for ca. 1,0 mia. kr.
I 2017 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til industrisam-
arbejde hos danske virksomheder for ca. 1,8 mia. kr. Afviklingen vedrør-
te i alt 98 danske virksomheder. 25 virksomheder tegnede sig for ca. 97
pct. af afviklingen.
Ved udgangen af 2017 var den samlede udestående forpligtelse for
udenlandske leverandører (dvs. differencen mellem leverandørernes
samlede forpligtelse og godkendt afvikling) på ca. 5,5 mia. kr.
Ud af den samlede udestående forpligtelse til industrisamarbejde på ca.
5,5 mia. kr. havde de udenlandske leverandører ved udgangen af 2017
fået forhåndsgodkendt udviklingsprojekter med danske virksomheder for
ca. 5,3 mia. kr. Disse udviklingsprojekter forventes gennemført over de
kommende år.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industri-
samarbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Er-
hvervsstyrelsen.
Under F-35 programmet har danske virksomheder til og med seneste af-
rapportering fra hovedleverandører Lockheed Martin og Pratt & Whit-
ney modtaget ordrer for samlet ca. 452,8 mio. US dollars i programmets
levetid.
2. Reglerne for industrisamarbejde
I henhold til de administrative retningslinjer for industrisamarbejde kan
udenlandske leverandører af forsvarsmateriel forpligtes til industrisam-
arbejde, hvis en konkret vurdering viser:
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0002.png
2/7
-
-
-
at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser,
at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
Den nationale forsvarsindustrielle strategi beskriver Danmarks væsentli-
ge sikkerhedsinteresser og forsvarsindustriens betydning for varetagel-
sen deraf, samt de indsatsområder myndighederne arbejder med for at
fremme dansk forsvarsindustri.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde og den nationale
forsvarsindustrielle strategi er tilgængelige på Erhvervsstyrelsens hjem-
meside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/grundlag-0.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde trådte i kraft den
1. juli 2014. Industrisamarbejdsaftaler indgået under de tidligere regler
for industrisamarbejde gælder uændret, indtil de udløber.
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde i 2017
Erhvervsstyrelsen har i 2017 indgået nye industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører for et samlet beløb på ca. 1,0 mia. kr. Det er
betydeligt lavere i forhold til beløbet på ca. 4,8 mia. kr. i 2016. Det høje-
re beløb i 2016 skyldes især Forsvarets anskaffelse af nye pansrede
mandskabsvogne, der i sig selv repræsenterer ca. 4,1 mia. kr. i pålagt in-
dustrisamarbejde.
1
Der har ikke været tilsvarende markante anskaffelser
i 2017.
Pr. 31. december 2017 var der 38 aktive industrisamarbejdsaftaler mod
34 pr. 31. december 2016.
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2017 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 1,8 mia. kr. Dette udgør
et lille fald i forhold til 2016, hvor der blev gennemført industrisamar-
bejde for ca. 1,9 mia. kr.
Det bemærkes, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler og
gennemført industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år for
år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at gen-
nemføre deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og
igangsætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på
nogle år mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i gennem-
ført industrisamarbejde.
1
Det kan forekomme, at data vedr. industrisamarbejde for et givent kalenderår i mindre
grad bliver justeret i statusrapporten året efter. Det skyldes bl.a., at de udenlandske le-
verandører benytter deres mulighed for at få krediteret afvikling for et givent kalender-
år efter offentliggørelse af statusrapporten. Dertil kommer, at virksomhedsopkøb, fusi-
oner og lignende kan resultere i ændringer i antallet af involverede virksomheder i in-
dustrisamarbejde.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0003.png
3/7
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2008-2017 (mia. kr.)
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2008-2017 sammenholdt med gennemført industrisamarbejde. Det gennemførte indu-
strisamarbejde opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer pla-
ceret hos danske virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af indgåede kontrakter og årlige
indrapporteringer fra de udenlandske virksomheder.
Status for gennemført industrisamarbejde gennem købsordrer og udvik-
lingsprojekter
De udenlandske leverandører gennemfører industrisamarbejde i Dan-
mark enten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virk-
somheder eller som udviklingsprojekter med danske virksomheder, hvor
de udenlandske leverandører medvirker til at udvikle nye kapaciteter og
kompetencer hos de danske virksomheder.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende gen-
nemført industrisamarbejdet som købsordrer, hvorimod der i 2016 og
2017 er sket en markant udvikling, idet industrisamarbejde her hovedsa-
geligt er gennemført via udviklingsprojekter.
I 2017 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 441 mio. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 24 pct. af den samlede afvikling (mod ca.
502 mio. kr. svarende til ca. 26 pct. i 2016). Købsordrerne var fordelt på
90 danske virksomheder (mod 88 i 2016).
I 2017 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 1,4 mia. kr. sva-
rende til ca. 76 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 1,4 mia. kr. sva-
rende til ca. 74 pct. i 2016). Udviklingsprojekterne var fordelt på 19 dan-
ske virksomheder (mod 17 i 2016).
Den høje andel i industrisamarbejde gennemført via udviklingsprojekter
i 2017 kan forklares med, at der fra 2010-2017 generelt har været en stor
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0004.png
4/7
stigning i antal og volumen af godkendte projekter, samt at deadline for
flere projekters afslutning nærmer sig.
Sekundært kan stigningen forklares af, at de administrative retningslinjer
for industrisamarbejde fra 2014 begynder at vise sig i afviklingen. I ret-
ningslinjerne fra 2014 indskrænkes afviklingen af industrisamarbejde til
udelukkende at gælde forsvarsmateriel. Derudover kræves det, at afvik-
lingen relaterer sig til den konkrete anskaffelse af forsvarsmateriel eller
tilsvarende materiel. Formålet er at sikre de danske væsentlige sikker-
hedsinteresser i relation til den enkelte anskaffelse af materiel på bag-
grund af en konkret vurdering. Dette fokus vil alt andet lige styre afvik-
lingen i retning af mere højteknologiske samarbejder mellem leverandø-
rerne og danske virksomheder, hvilket forventes at øge afviklingen via
udviklingsprojekter relativt til købsordrer.
Berørte danske virksomheder
Der blev i 2017 afviklet industrisamarbejde hos 98 danske virksomheder
mod 94 danske virksomheder i 2016. 25 virksomheder tegnede sig i
2017 for ca. 97 pct. af afviklingen mod ca. 98 pct. i 2016. Ca. 54 pct. af
afviklingen var koncentreret hos 5 virksomheder (mod ca. 79 pct. i
2016).
2
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamar-
bejdsforpligtelser i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser.
Dette sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i
industrisamarbejdskontrakterne.
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og
de udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2017.
Med udgangen af 2017 var den samlede udestående forpligtelse på ca.
5,5 mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb,
som udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og
hvad de allerede har afviklet.
3
Til sammenligning var den samlede ude-
stående forpligtelse ca. 7,5 mia. kr. ved udgangen af 2016, jf. figur 2 ne-
denfor. Faldet skyldes dels, at der i 2017 er pålagt nye forpligtelser for
0,8 mia. kr. mindre end der er gennemført industrisamarbejde for, og
dels at to leverandører er blevet undtaget fra deres forpligtelser.
4
2
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
3
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valuta-
kursudsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende af-
taler samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
4
Erhvervsministeren undtog på baggrund af konsultation med Forsvarsministeren i de-
cember 2017 Leonardo Helicopters og Safran Helicopter Engines for udestående for-
pligtelser af hensyn til at sikre det danske helikopterberedskab.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0005.png
5/7
Figur 2: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2008-2017 (mia. kr.)
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem dan-
ske virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte
projekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres, eller annulle-
res, hvis et projekt ikke gennemføres.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede, beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2017 ca. 4,9 mia. kr. (mod ca. 4,5 mia. kr. i
2016). I de kommende år forventes afviklingen af udviklingsprojekterne
at nedbringe de udestående industrisamarbejdsforpligtelser betydeligt.
5. Strategiske teknologiområder
For industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative ret-
ningslinjer af 1. juli 2014 opgør Erhvervsstyrelsen, hvordan det gennem-
førte industrisamarbejde fordeler sig på de strategiske teknologiområder
i den nationale forsvarsindustrielle strategi.
Der er i 2017 gennemført industrisamarbejde for ca. 551 mio. kr. på for-
pligtelser indgået under de administrative retningslinjer, hvilket svarer til
ca. 30 pct. af det samlede industrisamarbejde på ca. 1,8 mia. kr. i 2017.
Datagrundlaget er således endnu forholdsvis begrænset, da 2017 er andet
år med afvikling på industrisamarbejdskontrakter indgået under de ad-
ministrative retningslinjer. Nedenstående figur viser den foreløbige for-
deling.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0006.png
6/7
Figur 3: Fordelingen af afvikling ift. de strategiske teknologiområder i
den forsvarsindustrielle strategi (mio. kr.)
Note: Den forsvarsindustrielle strategi indeholder i alt 8 strategiske teknologiområder.
Området
’Dele
af det maritime område med kritisk betydning for militære operationer’
er der endnu ikke afviklet på, og det fremgår derfor ikke af figuren.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
6. Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Den 9. juni 2016 blev der indgået politisk aftale om at anskaffe 27 F-35-
kampfly. Da Danmark er et af ni partnerlande i produktion, vedligehol-
delse og videreudvikling af flyet, vil anskaffelsen ikke blive omfattet af
krav om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt
ordrer efter såkaldte
best value-principper,
hvor kvalitet, pris og leve-
ringssikkerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige
deltagende landes industrier.
Som følge af den politiske aftale om anskaffelsen og for at støtte danske
virksomheder etablerede Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet og Dansk Industri i marts 2017 et industripartnerskab, der
skal fokusere og styrke indsatsen over for Danmarks amerikanske part-
nere ifm. anskaffelsen af nye kampfly til forsvaret (F-35).
Partnerskabet har konsolideret og målrettet den danske indsats for
fremme af forsvarsrelateret eksport til USA i en 2-årig handlingsplan, så
der i dag er etableret en række fælles initiativer på tværs af myndigheder
og erhvervsliv, og samtidig skabt en effektiv arbejdsdeling mellem myn-
digheder, så ressourcer og kompetencer udnyttes bedre.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2017, fra erhvervsministeren
1960717_0007.png
7/7
7. Status på danske virksomheders deltagelse i F-35 programmet
Erhvervsstyrelsen modtager halvårlige statusrapporter fra Lockheed
Martin og Pratt & Whitney om danske virksomheders deltagelse i F-35
programmet.
Per november 2017 har Erhvervsstyrelsen verificeret følgende ordrevær-
dier til danske virksomheder vedr. F-35 produktion (tallene er akkumule-
ret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35-
programmet i 2002 og frem til seneste statusopgørelse per november
2017):
Lockheed Martin: ca. 445 mio. USD
Pratt & Whitney: ca. 7,8 mio. USD
Figur 4: Dansk industriel deltagelse i JSF-samarbejdet (mio. USD)
5
I alt 14 danske virksomheder har samarbejdet med Lockheed Martin,
mens 4 danske virksomheder har samarbejdet med Pratt & Whitney. 40
% af ordrevolumen er placeret direkte af Lockheed Martin, mens 2 % er
placeret af Pratt & Whitney. De resterende 58 procent er ordrer fra
Lockheed Martins underleverandører.
5
For årene 2010 og 2013 er der ikke foretaget verifikation, og det foregående års veri-
ficerede værdi anvendes derfor som datapunkt for grafen. Faldet i år 2008 skyldes for-
bedret opgørelsesmetode.