Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1981488_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Forsvarsministeriet.
København, den 20. november 2018.
a.
Forsvarsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at totaludgiften for projek‐
tet vedrørende modernisering af kampvogne af typen Leopard 2 øges fra 609,0 mio. kr. til 1.438,3
mio. kr., hvilket svarer til en fordyrelse på 829,3 mio. kr. Moderniseringen af kampvognene sker i
perioden frem til 2023.
Udgiften i 2018 på 38,7 mio. kr. afholdes af den på finansloven for 2018 under § 12.13.04. Materi‐
elanskaffelser opførte bevilling på 2.390,5 mio. kr.
Projektbeskrivelse
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 18 af 24. november 2016, at Forsvarsministeriet i perioden
2016-2021 kan anvende op til 609,0 mio. kr. (2018-pl) til modernisering af 38 kampvogne af typen
Leopard 2 med henblik på at forlænge kampvognenes operative levetid frem til 2035 samt forbedre
deres funktionalitet.
Projektets totaludgift ønskes nu øget til 1.438,3 mio. kr., hvilket svarer til en merudgift på 829,3
mio. kr. Fordyrelsen kan henføres til tre forhold. For det første er der foretaget en ny anlægsvurde‐
ring af anskaffelsen, hvilket har medført, at driftsudgifter på 132,1 mio. kr. skal konverteres til an‐
lægsudgifter. For det andet er der konstateret et merbehov på 313,6 mio. kr. For det tredje er der, som
følge af Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk folkeparti og Radikale Venstre om for‐
svarsområdet 2018-2023 af januar 2018, behov for at foretage en mere gennemgribende modernise‐
ring af kampvognskapaciteten, herunder modernisering af flere kampvogne, end forudsat i akt. 18 af
24. november 2016, hvilket medfører en merudgift på 383,6 mio. kr.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse foretog i juli 2018 en revurdering af anskaffel‐
sens enkelte elementer for så vidt angår fordelingen mellem drift og anlæg. Revurderingen har med‐
ført, at tre delanskaffelser ikke længere anses for almindeligt vedligehold, men vurderes at skulle
medregnes som en del af de modifikationer og opdateringer, der skal foretages, og som i henhold til
gældende regnskabspraksis skal anlægsføres og afskrives i omkostningsregnskabet. De tre delanskaf‐
felser omfatter:
– Planlagt udskiftning af komponenter og reservedele samt adskillelse og samling af kampvognene i
forbindelse med modifikation og opdatering.
– Nye bælter.
– Motorrenovering.
b.
AG000870
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: Orientering om Forsvarsministeriets aktstykke om fordyrelsen og ændringen af projektet vedrørende moderniseringen af hærens kampvogne, fra forsvarsministeren
1981488_0002.png
2
I akt. 18 af 24. november 2016 var de tre delanskaffelser ikke omfattet af totaludgiften på 609,0
mio. kr. (2018-pl), da delanskaffelserne på daværende tidspunkt var forudsat afholdt på § 12.13.02.
Materieldrift
(Driftsbev.)
som almindelige vedligeholdelsesudgifter. Som følge af revurderingen vil
udgifterne nu skulle afholdes på § 12.13.04. Materielanskaffelser
(Anlægsbev.).
Det betyder, at an‐
lægsudgiften forøges med 132,1 mio. kr., mens udgifterne til drift og vedligehold tilsvarende nedju‐
steres med 132,1 mio. kr.
Endvidere er der konstateret et merbehov på 313,6 mio. kr. En del af merbehovet skyldes, at der er
konstateret et behov for en mere gennemgribende renovering af motorerne på kampvognene end for‐
udsat i akt. 18 af 24. november 2016. Dette medfører et merbehov på 193,4 mio. kr. Ydermere viser
erfaringerne fra afprøvningen af prototypen (den indledende opbygning af en kampvogn, der danner
basis for opdateringen af de resterende kampvogne) ultimo 2017, at kampvognene er i dårligere stand
end forudsat i akt. 18 af 24. november 2016. Det betyder, at der er behov for yderligere arbejde i
forbindelse med opgraderingen end først antaget, hvilket medfører et merbehov på 85,2 mio. kr. En‐
delig er der i forlængelse af akt. 18 af 24. november 2016 foretaget en opjustering af den forventede
prisudvikling i Tyskland, hvilket har medført et merbehov på 35 mio. kr., da projektets leverandør er
tysk.
Endelig følger det af Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk folkeparti og Radikale
Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018, at der skal foretages en mere gennemgriben‐
de modernisering af kampvognskapaciteten end forudsat i akt. 18 af 24. november 2016. Dette med‐
fører en merudgift på 383,6 mio. kr. Med aftalen er der enighed mellem forligspartierne om at styrke
Forsvarets evne og kapacitet til at indgå i afskrækkelsesopgaver og kollektivt forsvar i rammen af
NATO samt i internationale operationer og internationale stabiliseringsindsatser. Herunder skal Hæ‐
ren i tilfælde af en ekstraordinær sikkerhedspolitisk situation kunne indsætte en brigade (ca. 4.000
soldater) i rammen af NATO. Brigadens enheder skal kunne udsendes som selvstændige styrkebidrag
som led i internationale operationer, når hele brigaden ikke er indsat. Etableringen af en deployerbar
brigade sker med udgangspunkt i Hærens nuværende operative kapaciteter, der skal styrkes.
På baggrund heraf er der behov for at øge antallet af kampvogne, der skal moderniseres, fra 38 stk.
til 44 stk. Moderniseringen af kampvognene indebærer en fornyelse af kampvognens sensorer, elek‐
tronik, undervogn, drivlinje og hjælpeaggregater. Kampvognene vil blive udrustet med en forbedret
bevæbning, inklusiv nye bundstykker og kiler, der muliggør anvendelse af moderne ammunition,
samt forbedret beskyttelsesniveau. Med den yderligere udrustning af de 44 kampvogne vil det blive
muligt at indsætte tre kampvognseskadroner. Alle kampvogne vil endvidere kunne indgå i brigaden i
det fulde opgavespektrum eller udsendes i internationale missioner, herunder også i forbindelse med
NATO�½s kollektive forsvar og afskrækkelsesopgaver. Antallet af kampvogne, der klargøres til ind‐
sættelse i internationale operationer, øges således fra 16 stk. til alle 44 stk. Gennemførelse af en fuld
modernisering af alle kampvogne af typen Leopard 2 som ét samlet projekt vurderes at medføre en
potentiel økonomisk besparelse i forhold til en eventuel senere modernisering af kampvognene, lige‐
som det vurderes at have mindre logistik indvirkning på den samlede kampvognskapacitet, da kamp‐
vognene ikke vil skulle sendes til leverandøren af flere omgange. Det er dog ikke muligt at kvantifi‐
cere besparelsen yderligere, da betingelserne for en eventuel senere opgradering af de resterende
kampvogne ikke kendes.
Kampvognene forventes leveret i perioden 2019-2023 med løbende operativ ibrugtagning frem
mod 2023. En mulig indsættelse af de opdaterede kampvogne i internationale operationer forventes
på nuværende tidspunkt tidligst at kunne ske i 2020, indledningsvist med op til fem kampvogne.
Ovenstående betyder, at Hæren efter moderniseringen er afsluttet i 2023 vil råde over 44 stk. kamp‐
vogne af typen Leopard 2 med fornyede sensorer, undervogn og drivlinje. Alle kampvogne vil derud‐
over være udrustet med forbedret bevæbning, inklusiv nye bundstykker og kiler der muliggør anven‐
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: Orientering om Forsvarsministeriets aktstykke om fordyrelsen og ændringen af projektet vedrørende moderniseringen af hærens kampvogne, fra forsvarsministeren
1981488_0003.png
3
delse af moderne ammunition, samt forbedret beskyttelsesniveau. Ydermere vil alle kampvognene
kunne indgå i brigaden i det fulde opgavespektrum og internationale operationer.
Der er allerede afholdt udgifter til moderniseringen af kampvognskapaciteten på ca. 192,0 mio. kr.
(2018-pl) på det oprindelige akt. 18 af 24. november 2016.
Totaludgift
De samlede udgifter til projektet påregnes nu afviklet med følgende afløb:
§ 12.13.04 Materielanskaffelser
(mio. kr., 2018-pl)
Finansåret 2016
Finansåret 2017
Finansåret 2018
Finansåret 2019
Finansåret 2020
Finansåret 2021
Finansåret 2022
Finansåret 2023
I alt
Akt. 18 af 24. november 2016
182,0
-
40,0
152,0
134,0
101,0
-
-
609,0
Justeret projekt Forskel
181,0
-
38,7
216,0
410,8
372,0
209,8
10,0
1.438,3
-1,0
-
-1,3
64,0
276,8
271,0
209,8
10,0
829,3
Der vil kunne forekomme afvigelser i det anførte betalingsafløb afhængigt af tidspunktet for de
supplerende kontraheringer og den endelige fastsættelse af produktions- og leveringsforløb. Finans‐
udvalget vil få genforelagt sagen, såfremt der sker væsentlige ændringer.
Merudgiften på 829,3 mio. kr. kan tilskrives følgende:
Bevillingsmæssige tilpasninger
Ændringer som følge af »Aftale på forsvarsområdet 2018-2023«
Merbehov
Samlet merudgift
132,1
383,6
313,6
829,3
Udgifter til initiallogistik, herunder indkøb af reservedele og tilbehør samt uddannelse, afholdes på
§ 12.13.02. Materieldrift. Disse udgifter er ikke omfattet af nærværende aktstykke.
De samlede udgifter forbundet med anskaffelsen fordeles således:
Samlet udgiftsoversigt for perioden 2016-2035
Anskaffelsesudgifter
1)
Materieldriftsudgifter i forbindelse med uddannelse og reservedelspakker
2)
1.438,3 mio. kr.
157,0 mio. kr.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: Orientering om Forsvarsministeriets aktstykke om fordyrelsen og ændringen af projektet vedrørende moderniseringen af hærens kampvogne, fra forsvarsministeren
1981488_0004.png
4
Vedligeholdelse og drift i perioden 2018-2035
3)
Samlede forventede totale udgifter ved kampvognskapaciteten
1)
2)
3)
925,4 mio. kr.
2.520,7 mio. kr.
Anskaffelsesudgifter afholdes på § 12.13.04. Materielanskaffelser
(anlægsbev.).
Udgifter til uddannelse og reservedelspakker i perioden 2018-2035 afholdes på § 12.13.02. Materieldrift
(driftsbev).
Udgifter til vedligeholdelse og drift i perioden 2018-2035 afholdes på § 12.13.02. Materieldrift
(driftsbev.).
Det estimeres, at der vil være samlede udgifter på 2.520,7 mio. kr. i perioden 2016-2035, i forbin‐
delse med kampvognsflåden, hvorefter der skal tages stilling til kampvognenes fremtid. I dette beløb
er inkluderet udgifter til drift og vedligeholdelse samt anskaffelse af det udstyr, der indgår i opgrade‐
ringen, og som Forsvaret selv anskaffer men som indbygges i kampvognene ved leverandøren.
Erhvervsstyrelsen har meddelt den udenlandske leverandør en forpligtigelse til industrisamarbejde
på 100 procent af kontraktbeløbet på moderniseringsarbejdet.
Risikovurdering
Projektets tidsplan afhænger af muligheden for at få rettidige leverancer fra leverandøren samt un‐
derleverandører. Den aktuelle markedssituation, hvor flere europæiske lande opruster, medfører en
betydelig risiko for, at den endelige afslutning af projektet bliver forsinket.
Der er ingen optioner i den oprindelige kontrakt. På baggrund af drøftelser med leverandøren arbej‐
der Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ud fra den forudsætning, at priser og vilkår i
den oprindelige kontrakt kan videreføres. Der udestår en afklaring af, i hvilket omfang dette er mu‐
ligt. Såfremt priser og vilkår ikke kan videreføres vil dette potentielt medføre en fordyrelse af projek‐
tet. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse er dog i dialog med leverandøren, og det er
vurderingen at priser og vilkår kan videreføres. Den egentlige forhandling kan dog først finde sted
når der er opnået tilslutning til aktstykket.
Risiciene søges imødegået med dialog med leverandøren.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget, idet anskaffelsens totaludgift er forøget med mere end 10
pct., hvilket kræver en fornyet godkendelse af Finansudvalget, jf. den særlige bevillingsbestemmelse
til Budgetvejledningens pkt. 2.8.3. på § 12.13.04. Materielanskaffelser på finansloven for 2018.
Under henvisning til ovenstående anmoder Forsvarsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut‐
ning til, at totaludgiften for projektet vedrørende modernisering af kampvogne af typen Leopard 2
øges fra 609,0 mio. kr. til 1.438,3 mio. kr., hvilket svarer til en fordyrelse på 829,3 mio. kr. Moderni‐
seringen af kampvognene sker i perioden frem til 2023.
Udgiften i 2018 på 38,7 mio. kr. afholdes af den på finansloven for 2018 under § 12.13.04. Materi‐
elanskaffelser opførte bevilling på 2.390,5 mio. kr.
e.
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: Orientering om Forsvarsministeriets aktstykke om fordyrelsen og ændringen af projektet vedrørende moderniseringen af hærens kampvogne, fra forsvarsministeren
1981488_0005.png
5
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 20. november 2018
C
LAUS
H
JORT
F
REDERIKSEN
/ Mikkel Nielsen Østergaard
Til Finansudvalget.