Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1963413_0001.png
København, d. 1. november 2018
Foretræde for Forsvarsudvalget, torsdag den 8. november.
De danske beredskaber (”Blå blink”) bør have en tidssvarende kommunikationsplatform. Det
kommende udbud af kommunikationsnetværket SINE skal sikre en bedre, billigere og digital
løsning.
Hovedpointer:
Beredskabsnettet SINE er sikkert - men teknologisk utidssvarende (90’er teknologi)
Et nyt åbent udbud skal tilrettelægges så der sikres en billigere og bedre løsning.
Digitalisering: Beredskaberne bør have adgang til mobile bredbåndstjenester på en sikker
måde som er integreret del af SINE.
Staten bør eje nettet: Af sikkerhedspolitiske hensyn er det afgørende, at ejerskabet
overføres til staten, og at det alene er opgaven med at etablere og drifte nettet, der
udbydes.
Frekvenserne, som bruges i dag af SINE skal tilbagekaldes af staten. I modsat fald er nye
aktører reelt afskåret fra at byde på udbuddet.
Tiden er knap: usikkert for alle hvornår udbuddet kommer og det tager minimum 1�½-2 år
år at opbygge et nyt net.
Baggrund:
Når beredskaberne kommunikerer, sker det via SikkerhedsNettet (SINE), som benytter Teknologi
standarden TETRA. På den fælles nationale platform kan politi, ambulance, brand, forsvar og
hjemmeværn have radiokommunikation i en indsatssituation. Systemet er velafprøvet og bruges
af beredskaberne i de fleste europæiske lande.
Tilfredsheden med SINE nettet og Tetra standarden er stor, og beredskaberne vil nødigt give
afkald på den meget store sikkerhed for kommunikation, som nettet tilfører. Men standarden har
store begrænsninger, i det den kun tillader tale og, i meget begrænset omfang, overførsel af korte
tekstbeskeder og slet ikke overførsel af video, billeder og data. Hvilket i mange situationer
hæmmer beredskabets arbejde.
En uheldig konsekvens af, at vi endnu ikke har indført sikret adgang til mobile bredbåndstjenester
for de mange beredskabsansatte i Danmark er, at de i stedet anvender private ”Smart-Phones” til
at dele fortrolige video, billeder og data via internettet og kommercielle mobilnet. Det betyder at
data ikke kan beskyttes eller sikres mod utilsigtet deling med andre, og desudenfortages der ingen
logning af data. Og det er en reel sikkerhedsmæssig problemstilling..
I det hele taget vil adgang til internettet styrke beredskabet og øge sikkerheden ved indsatser.
1
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Materiale til brug for foretræde vedrørende beredskabernes adgang til mobile bredbåndstjenester, fra Teracom og the Crowd
Beredskaberne bør have sikker adgang til mobile bredbåndstjenester
SINE blev implementeret i perioden 2007 til 2010 og nettet drives af Dansk Beredskabs-
kommunikation på en kontrakt frem til 2020, hvor kontrakten udløber. Ifølge justitsministeren er
Center For Beredskabskommunikation (Rigspolitiet) i gang med at forberede et udbud.
For at imødegå beredskabets bredbåndsbehov inden for det kommende udbud, er det nødvendigt
at vi i Danmark - i lighed med flere andre europæiske lande fx Norge, Belgien og Finland –
prioriterer muligheden for gradvist at indføre adgang til mobile bredbåndstjenester via LTE i
radiosystemet, samtidig med at det eksisterende Tetra-system moderniseres og at Tetra- og LTE
tjenesterne gives en fornuftigt integration, så brugerne oplever en sammenhængende
kommunikationsplatform.
Dermed bevares systemets sikkerhed, samtidig med at det mobile net, giver brugerne
mulighederne for også at anvende applikationer, der understøtter live-streaming af lyd og billeder
på en sikker måde, hvormed man samtidig øger fleksibiliteten og effektiviteten i beredskabernes
indsatssituationer.
Valgte man alternativt at afløse Tetra-nettet med en ny dedikeret løsning som udelukket baseres
på mobilnetværksteknologi, ville omkostningerne vokse fra omkring 1-2 mia kr til ca. 8 mia (i
henhold til Mason rapporten udarbejdet for Energistyrelsen i 2017). Ud over den øget omkostning
er det den grænse opfattelse at en sådan løsning ikke er teknologisk moden og derfor ikke
umiddelbart gennemførligt i dag.
For samfundet er det vigtigt, at det kommende udbud indeholder en række krav:
1.
Tetra bør stadig være rygraden
i kommunikationsplatformen, da det forventes at Tetra
teknologien vil være grundstenen i beredskabets tale-kommunikation de næste 10+år.
2.
Digitalisering:
Det bør forlanges at der gradvis indføres mulighed for mobile bredbånds
tjenester på en sikker måde. Politiets og beredskabernes behov for mobilt bredbånd er
stigende i takt med øget digitalisering af operative processer hos beredskaberne.
En fortsat anvendelse af den hidtidige Tetra-teknologi, kombineret med indførelse af
adgang til LTE-baserede mobile bredbåndstjenester, vil kræve nye
kommunikationsterminaler, som vil medføre et økonomisk pres på regionerne og
kommunerne. Men ved at indføre nye hybrid-terminaler
gradvist,
kan organisationer køre
videre med deres nuværende kommunikationsterminaler nogle år endnu, indtil
budgetterne tillader at skifte over løbende.
3.
Tilbagekalde frekvenser:
Det bør sikres at de nuværende Tetra-frekvenser er til rådighed
for den aktør, som måtte vinde det kommende udbud for SINE. Frekvenserne ligger i
mellem 380 og 400 MHz og blev afgivet af NATO til beredskabsformål i en aftale med EU-
kommissionen i 1997. I dag er frekvenserne licenseret til den nuværende operatør frem til
2026, men kontrakten med den nuværende operatør ( Dansk Beredskabs Kommunikation )
udløber i 2020. I ovennævnte frekvensbånd er der kun plads til et landsdækkende Tetranet
i Danmark.
2
FOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Materiale til brug for foretræde vedrørende beredskabernes adgang til mobile bredbåndstjenester, fra Teracom og the Crowd
For at sikre et frit og åbent udbud – og dermed den bedste og billigste løsning for
beredskabet og staten - er det derfor nødvendigt at frekvenserne stilles frit. Sker dette ikke
vil andre selskaber end den nuværende operatør reelt være afskåret fra at byde. Og
dermed kan samfundet ikke vide sig sikker på at man får den bedste og billigste løsning.
4.
Staten bør eje nettet.
Der bør foretages et opgør med den nuværende operatør-model,
hvor operatøren – en privat aktør - både ejer og drifter nettet, og hvor staten alene køber
service af aktøren. Danmark er det eneste europæiske land hvor staten
ikke
selv ejer
nettet.
Af sikkerhedspolitiske hensyn er det afgørende, at ejerskabet overføres til staten, og at det
alene er opgaven med at etablere og drifte nettet, der udbydes.
Kontaktpersoner:
Ole Mølgaard, Mobil: 29463919
Lars Kæraa, Mobil: 20687022
3