Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2023967_0001.png
1. marts 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 12. marts 2019
1) Forslag om punktafgiftspakke
-
Generel indstilling
KOM(2018)346, KOM(2018)349 og KOM (2018)341
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Ændring af strukturdirektivet for alkohol
-
Generel indstilling
KOM(2018)334
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Skat på omsætning af visse digitale tjenester
-
Politisk enighed
KOM(2018)148
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Forslag om oprettelse af InvestEU-programmet
-
Politisk drøftelse
KOM(2018)439
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2018 samt reformer og ind-
sats vedr. investeringer
-
Præsentation ved Kommissionen og politisk drøftelse
KOM(2019)150
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Opdatering af fælles EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
7) Forslag til direktiv om markeder for misligholdte lån (NPL)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)135
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) Forslag til fremme af SMV-vækstmarkeder
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)331
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0002.png
Dagsordenspunkt 5:
Kommissionens landerapporter og investeringsud-
fordringer i EU
KOM(2019) 150
1. Resume
På ECOFIN ventes en generel orientering om EU-landenes indsats med at følge op på de lan-
despecifikke anbefalinger fra 2018 pba. af Kommissionens landerapporter og en horisontal med-
delelse vedr. opfølgningen på anbefalinger i EU-landene. Den generelle orientering ventes efterfulgt
af en særskilt tematisk drøftelse af reformer og indsatsen med at følge op på de landespecifikke
anbefalinger, der konkret vedrører investeringer.
Regeringen støtter generelt drøftelser af reformer og implementering af landespecifikke anbefalinger
i EU-landene. Regeringen støtter desuden det specifikke fokus på investeringer. Regeringen fin-
der, at indsatsen med at fremme investeringer først og fremmest handler om at skabe sunde ram-
mebetingelser for at mobilisere produktive private investeringer. Ift. offentlige investeringer bør
indsatsen også have fokus på at styrke kvaliteten af investeringerne fremfor omfanget.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark, der overordnet anerkender
den danske reformindsats og generelt peger på fremgang i dansk økonomi.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 27. februar 2019 en pakke vedr. det europæiske
semester med landerapporter og en horisontal vurdering af EU-landenes indsats
med at gennemføre reformer som opfølgning på de landespecifikke anbefalinger
fra 2018.
De enkelte landerapporter redegør for de respektive landes generelle økonomisk-
politiske udfordringer, og omfatter dels Kommissionens vurdering af landenes
opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger (vedtaget 13. juli 2018), dels
de dybdegående analyser vedrørende makroøkonomiske ubalancer for de 13 lande
udpeget i varslingsrapporten 2019 (fra november 2018)
1
. Landerapporterne inde-
holder som noget nyt også en oversigt over investeringsudfordringer i de respek-
tive EU-lande.
Danmark er igen i år
ikke
udpeget til en dybdegående analyse. Landerapporten for
Danmark fokuserer derfor primært på de mere generelle økonomisk-politiske
udfordringer, opfølgningen på anbefalingen til Danmark fra 2018 samt Kommis-
sionens vurdering af investeringsudfordringer i Danmark.
Landerapporterne og den tilhørende horisontale meddelelse vil
sammen med de
økonomisk-politiske prioriteter specificeret i Kommissionens vækstundersøgelse
for 2019 og ECOFIN’s konklusioner herom fra 22. januar 2019 –
danne baggrund
1
Tyskland, Irland, Spanien, Nederlandene, Sverige, Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien, Portugal, Cypern, Rumænien og
Grækenland. Grækenland har som programland i de seneste år ikke været underlagt processerne under det europæiske
semester.
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0003.png
for EU-landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale reformpro-
grammer, som landene skal fremlægge senest i april.
3. Formål og indhold
ECOFIN skal 12. marts drøfte reformindsatsen i EU-landene. Der ventes en ge-
nerel orientering om landenes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger med
udgangspunkt i Kommissionens landerapporter og Kommissionens horisontale
meddelelse vedr. implementeringen af anbefalingerne.
I forlængelse af den generelle orientering ventes en særskilt tematisk drøftelse af
reformer og indsatsen med at følge op på de landespecifikke anbefalinger, der
konkret vedrører investeringer. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i lande-
rapporternes dele vedr. investeringer samt et brev fra formanden for den Øko-
nomiske og Finansielle Komite. Det tematiske fokus ved den tilsvarende drøftelse
under 2018-semesteret på ECOFIN i marts 2018 var
produktivitet.
Generel orientering om opfølgning på de landespecifikke anbefalinger
Kommissionen fremhæver i sin horisontale meddelelse, at der siden 2011, hvor
det europæiske semester blev oprettet, er fulgt helt eller delvist op på 2/3 af de
landespecifikke anbefalinger. Der er generelt gjort størst fremskridt med at følge
op på anbefalinger vedr. den finansielle sektor samt anbefalinger vedr. arbejds-
markedet.
Ift. de landespecifikke anbefalinger fra 2018 er der ligeledes generelt gjort størst
fremskridt med at følge op på anbefalinger vedr. den finansielle sektor, herunder
ift. regulering af finansielle institutioner, reduktion af privat gæld og styrkelse af
procedurerne for behandling af insolvens. Kommissionen fremhæver bl.a., at Cy-
pern, Irland, Italien, Spanien, Portugal, Ungarn, Slovenien, Rumænien, Østrig og
Tyskland har reduceret andelen af misligholdte lån.
En række lande har også gjort fremskridt med implementering af reformer vedr.
finanspolitikken, herunder reformer som opfølgning på landespecifikke anbefalin-
ger fra 2018. Tyskland, Ungarn, Litauen, Sverige, Nederlandene og Irland har for-
bedret de finanspolitiske rammer. Kroatien og Frankrig har gjort tiltag mhp. at
styrke den finanspolitiske holdbarhed, mens delvis tilbagerulning af reformer i
Italien og Rumænien omvendt svækker den finanspolitiske holdbarhed. Generelt
har flere lande med fortsat høj offentlig gæld ikke gjort nok for at reducere denne
og opbygge finanspolitiske buffere.
En række lande har taget hånd om anbefalinger på skatteområdet. Letland og Li-
tauen har styrket progressionen i skattesystemerne, Tyskland og Irland har reduce-
ret skatten på arbejde for lav- og mellemindkomstgrupper, og Nederlandene har
gjort tiltag mhp. at flytte skatten væk fra arbejde og over på forbrug.
Nogle lande har gjort fremskridt ift. at styrke erhvervsklimaet. Polen og Frankrig
har introduceret overordnede handlingsplaner mhp. at forbedre erhvervsklimaet.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0004.png
Finland og Estland har gjort tiltag mhp. at reducere administrative byrder. Bulga-
rien, Slovakiet, Tjekkiet, Slovenien og Rumænien har gjort tiltag mhp. at forbedre
systemerne for offentlige indkøb, mens Italien, Slovakiet, Letland, Litauen, Cy-
pern og Grækenland har søsat initiativer mhp. bekæmpelse af korruption
Nogle lande har gennemført reformer vedr. uddannelse og arbejdsmarked. Frank-
rig har implementeret tiltag mhp. at sikre et bedre match mellem uddannelsestil-
bud og efterspørgslen på arbejdsmarkedet, Letland har gjort fremskridt ift. at for-
bedre kvaliteten af erhvervsuddannelserne, og Tyskland, Østrig, Sverige, Finland
og Belgien gjort fremskridt med reformer mhp. at integrere indvandrere på ar-
bejdsmarkedet. Flere lande oplever dog forsatte problemer med segmenteringen
på arbejdsmarkederne, herunder Spanien, Slovenien, Polen, Portugal, Italien og
Kroatien.
Der har generelt været færrest fremskridt ift. at følge op på anbefalinger om kon-
kurrenceforbedrende tiltag, bedre erhvervsregulering, udvidelse af skattebasen og
bedre forvaltning af statsejede selskaber.
Kommissionen bemærker i sin horisontale meddelelse, at der generelt er gjort
fremskridt med at nedbringe makroøkonomiske ubalancer, herunder som følge af
den fortsatte økonomiske genopretning. Kommissionen bemærker dog også, at
der fortsat eksisterer en række risici i flere EU-lande, jf.
bilag 1.
Ift. Danmark vurderer Kommissionens landerapport, at Danmark har gjort nogle
fremskridt ift. at følge op på den landespecifikke anbefaling til Danmark fra 2018
om at øge konkurrencen i den hjemmeorienterede service sektor, herunder forsy-
ningssektoren og den finansielle sektor. Til grund for sin vurdering lægger Kom-
missionen bl.a. regeringens initiativer i forsyningsstrategien samt initiativerne
mhp. at øge konkurrencen på realkreditmarkedet.
I landerapporten fremhæves også en række andre reformer og politiktiltag, som er
blevet gennemført i Danmark i de seneste år. Kommissionen bemærker bl.a., at
man i Danmark har gennemført reformer mhp. at gøre opsparing til pension mere
attraktiv for en række grupper ved bl.a. at øge fradraget for pensionsindbetalinger,
herunder særligt for personer tæt på pensionsalderen og personer med lav pensi-
onsopsparing. Kommissionen fremhæver også regeringens tiltag mhp. at sikre en
mere holdbar boligprisudvikling og reducere risikofyldt låntagning, herunder bl.a.
boligskatteaftalen fra maj 2017 og de makroprudentielle tiltag mhp. begrænsning
af mulighed for afdragsfrihed og variabel rente for boligejere med høj gældsfaktor.
Kommissionen bemærker også, at der i Danmark er gennemført flere tiltag mhp.
at dæmme op for hvidvask, herunder højere bødestraffe ved hvidvask og styrket
koordination mellem relevante institutioner.
I landerapporten vurderer Kommissionen overordnet set, at det går godt for
dansk økonomi. BNP-væksten estimeres til 0,8 pct. i 2018 og ventes at ligge på
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0005.png
hhv. 1,6 og 1,3 i 2019 og 2020
2
. Væksten i BNP understøttes af investeringer og
privatforbrug. Danmark ventes at have haft et overskud på 0,2 pct. af BNP på den
offentlige saldo i 2018
3
, og Kommissionens vurderer, at de offentlige finanser er
holdbare på kort, mellemlang og lang sigt. Arbejdsløsheden er lav og beskæftigel-
sesfrekvensen er høj sammenlignet med øvrige EU-lande og var i 2018 på hhv. 5,4
pct. og 76,9 pct.
I landerapporten fremhæves også en række områder, hvor Kommissionen vurde-
rer, at Danmark kan gøre mere for at styrke dansk økonomi, herunder ift. at styr-
ke produktiviteten og øge arbejdsudbuddet.
Tematisk drøftelse vedr. investeringer
Investeringer er generelt i fokus i det europæiske semester, og flere landespecifik-
ke anbefalinger har direkte eller indirekte vedrørt investeringer gennem årene. Det
styrkede fokus på investeringer i landerapporterne for 2019 begrundes af Kom-
missionen med, at investeringsniveauet endnu ikke er på højde med niveauet fra
før krisen i EU som helhed, og skal ses i lyset af, at der er belæg for en positiv
sammenhæng mellem investeringer, produktivitet og langsigtet vækst.
I 2007 udgjorde de samlede private og offentlige investeringer tilsammen 23 pct.
af BNP i EU som helhed, mens investeringsniveauet - da det i 2013 nåede sit la-
veste niveau under krisen - udgjorde 19 pct. af BNP i EU. Investeringsniveauet er
sidenhen steget til 20,5 pct. af BNP, hvilket fortsat er under et langsigtet gennem-
snit på 21 pct. af BNP i årene 1995-2004
4
, jf.
figur 1.
Mens de private investeringer
faldt umiddelbart efter krisens indtræden, steg de offentlig investeringers andel af
BNP som følge af kontracyklisk finanspolitik og faldende BNP i mange EU-lande
og udgjorde en historisk høj andel af BNP i 2009. Efterfølgende begyndte de of-
fentlige investeringer også at falde som andel af BNP. De private investeringer har
været stigende siden 2013, mens de offentlige investeringer har været stigende
siden 2016 og ventes at stige yderligere i de kommende år. Hverken de private
eller offentlige investeringer er dog nået op på niveauet fra før krisen, jf.
figur 2.
Kommissionen begrunder endvidere sit fokus med, at der er store forskelle i inve-
steringsniveauet mellem EU-landene og forskellige sektorer, samt at der eksisterer
en række risici, herunder globale handelskonflikter, som potentielt kan lægge en
dæmper på investeringerne fremadrettet.
I Økonomiske Redegørelse fra december 2018 estimeres væksten i BNP til 1,7 pct. i 2018, 1,7 pct. i 2019 og 1,6 pct. i
2020.
3
I Økonomisk Redegørelse fra december 2018 skønnes tilsvarende et overskud på den offentlige saldo på 0,2 pct. af BNP
i 2018.
4
2005-2007 er udeladt, da investeringsniveauet var relativt højt i disse år, herunder bl.a. som følge at høje boliginvesterin-
ger.
2
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0006.png
Figur 1
Faste bruttoinvesteringer, EU som helhed
Pct. af BNP
23
22
21
20
19
18
17
1995 1998 2001 2004 2007 2010 2013 2016 2019
Faste bruttoinvesteringer
1995-2004 gennemsnit
Pct. af BNP
23
22
21
20
19
18
17
Figur 2
Private og offentlig faste bruttoinvesteringer, EU
som helhed
Pct. af BNP
20
19
18
17
16
15
1995 1998 2001 2004 2007 2010 2013 2016 2019
Pct. af BNP
3,8
3,6
3,4
3,2
3
2,8
2,6
2,4
2,2
2
Faste private bruttoinvesteringer (venstre akse)
Faste offentlige bruttoinvesteringer (højre akse)
Anm.: Prognose efter 2018.
Kilde: AMECO
Kommissionen vurderer, at en af årsagerne til, at investeringsniveauet forsat ligger
under det historiske niveau, er den fortsatte tilstedeværelse af barrierer for investe-
ringer i EU-landene. Der er bl.a. tale om reguleringsmæssige og institutionelle
barrierer samt barrierer i den finansielle sektor. Samtidig vidner de europæiske
virksomheders opfattelse af, hvorvidt der eksisterer barrierer for investeringer, om
væsentlige forskelle EU-landene imellem, jf.
figur 3.
Figur 3
Virksomhedernes opfattelse i barrierer for investeringer
Indeks
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
EL PO RO IT FR ES SK PL BG SI HR LV LT AU BE CZ CY LU DE IE HU MT SE NL EE FI DK UK
Indeks
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
Anm.: En høj indeksværdi repræsenterer mange/store barrier for investeringer, mens en lav indeksværdi indikerer
få/små barriere for investeringer. Indeksværdien er konstrueret pba. suerveydata, hvor virksomheder i hvert
EU-lande er spurgt til, hvorvidt hhv. økonomiske (vækstudsigter, efterspørgsel, arbejdsmarked),
reguleringsmæssige (erhversklima, beskatning) eller finansielle(adgang til finansiering mv.) omstændigheder
har udgjort barrierer for investesteringer (har ført til beslutninger om at udskyde eller undlade at investere)
for den pågældende virksomhed.
Kilde: Kommissionen og eurobarometer.
Ift. Danmark fremhæver Kommissionen i sin landerapport, at investeringsniveau-
et i Danmark
estimeret til 21,7 pct. af BNP i 2018
ligger over EU-
gennemsnittet. Kommissionen vurderer dog, at der er nogle barrierer for investe-
ringer i Danmark. Kommissionen bemærker bl.a., at danske virksomheder gene-
relt ser manglende adgang til kvalificeret arbejdskraft som en væsentlig barriere for
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
investeringer. Kommissionen påpeger også, at investeringer i forskning og udvik-
ling primært er koncentreret i store virksomheder, samt at der er rum for øgede
investeringer i infrastruktur, herunder særligt i områderne omkring de store byer.
Kommissionen peger også på svag konkurrence i nogle sektorer som en udfor-
dring.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser. Det kan have positive samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser, i det omfang en konsistent
implementering af landespecifikke anbefalinger bidrager til at understøtte holdbar
finanspolitik, makroøkonomisk stabilitet, velfungerende produkt- og servicemar-
keder samt bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-landes holdning til landerapporterne og opfølgningen på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2018 kendes endnu ikke.
EU-landene ventes generelt at støtte, at der i Rådet fokuseres på opfølgning på og
implementering af landespecifikke anbefalinger, herunder anbefalinger vedr. inve-
steringer.
Nogle EU-lande ser generelt gerne, at det løbende fokus på fremme af investerin-
ger primært handler om at sikre højere investeringsniveauer. Andre lande lægger i
højere grad vægt på, at fokus på investeringer handler om at øge kvaliteten i of-
fentlige og private investeringer og sikre de bedste rammebetingelser for produk-
tivitetsforbedrende private investeringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et fortsat stærkt fokus på EU-landenes implementering af lan-
despecifikke anbefalinger. Det er et væsentligt element i at sikre robuste økonomi-
er og forebygge nye kriser.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
Regeringen finder det vigtigt at styrke reformmomentum i EU-landene, herunder
for at ruste økonomierne bedre til kommende konjunkturtilbageslag. Drøftelserne
inden for rammerne af det europæiske semester på basis af landerapporterne og
de landespecifikke anbefalinger kan bidrage positivt hertil ved at skærpe fokus på
de mulige positive resultater af reformer og ved at sikre udveksling af gode re-
formidéer og -erfaringer.
Regeringen støtter generelt Kommissionens fokus på investeringer i EU. Regerin-
gen er enig i, at investeringer kan bidrage til at styrke produktivitet og langsigtet
vækst. Regeringen finder generelt, at fremme af investeringer først og fremmest
handler om at skabe sunde rammebetingelser for at mobilisere produktive private
investeringer. Ift. offentlige investeringer bør indsatsen også have fokus på at
styrke
kvaliteten
af investeringerne fremfor omfanget.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark. Regeringen er
tilfreds med, at Kommissionen vurderer, at man fra dansk side har gjort frem-
skridt mhp. at adressere den landespecifikke anbefaling til Danmark fra 2018 vedr.
konkurrence i servicesektoren og ift. øvrige reformer. Regeringen er endvidere
generelt enig i Kommissionens vurdering af, at det generelt går godt i dansk øko-
nomi.
Regeringen vurderer generelt ikke, at investeringsniveauet er for lavt i Danmark.
Regeringen noterer sig Kommissionens vurdering af investeringer og barrierer for
investeringer i Danmark og er generelt enig i, at et styrket investeringsklima i
Danmark kan bidrage til at fremme private investeringer, herunder i form af øget
konkurrence i fx servicesektoren. Regeringen har en ambition om at øge investe-
ringer i transport- og digitalinfrastruktur, og regeringen arbejder generelt for at
forbedre betingelserne for små og mellemstore virksomheder i Danmark, herun-
der disses adgang til finansiering mhp. investeringer i forskning og udvikling.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Samlenotat vedr. ECOFIN 12. marts 2019
2023967_0009.png
Bilag 1
EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2019
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer, marts 2019
Lande
Kategorisering
Beskrivelse af ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
toren er udfordret af en stor andel misligholdte lån.
Relativt høj ledighed og lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet. Højt
niveau af misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren
er udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledig-
hed og lav potentiel økonomisk vækst.
Grækenland
Alvorlige ubalancer
1
1
Cypern
Alvorlige ubalancer
Italien
Alvorlige ubalancer
Er nu ikke længere underlagt et finansielt hjælpepro-
gram og indgår derfor i overvågningen under det euro-
pæiske semester.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland . Lav
potentiel vækst.
Kroatien
Ubalancer
2
2
Proceduren er nedtrappet
ift. sidste år med henvisning
til reduktion af offentlig og privat gæld.
Bulgarien
Ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning og mis-
ligholdte lån hos private virksomheder.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag
konkurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Dog er
landets ubalancer under betydelig forbedring.
Stort overskud på betalingsbalancen. Høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland og lav
produktivitetsvækst. Banksektor udfordret af en høj
andel misligholdte lån.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj
ledighed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Over-
vurderede boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af lavt investeringsniveau i den private og
offentlige sektor.
Forværret konkurrenceevne samt stigende betalings-
balanceunderskud som et resultat af lempelig finans-
politik samt ustabilt erhvervsklima.
3
Frankrig
Irland
Nederlandene
Portugal
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Ubalancer
3
Proceduren er optrappet
ift. sidste år bl.a. med hen-
visning til forværret konkurrenceevne i lyset af lempelig
finanspolitik.
9