Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 147, FIU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2019295_0001.png
Management letter
Skattestyrelsen
Til ledelsen i Skattestyrelsen om den
løbende revision af regnskabsmæssige
afstemninger på § 38. Skatter og afgifter for
regnskabsåret 2018
20. december 2018
Revisionens formål
Formålet med dette management letter er at gøre ledelsen i Skattestyrelsen (SKTST)
opmærksom på de væsentligste revisionsresultater fra vores løbende revision af
regnskabsmæssige afstemninger på §38. Skatter og afgifter. Udover SKTST har
Gældsstyrelsen (GÆLDST) og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) været
inddraget i revisionen.
Vi gør opmærksom på, at denne revision er en del af en
samlet
revision af
hele
§ 38.
Skatter og afgifter. Formålet med den samlede revision af § 38. Skatter og afgifter er
at opnå høj grad af sikkerhed for, at § 38. Skatter og afgifters område af statsregn-
skabet som helhed er uden væsentlig fejlinformation, og at der for regnskabet som
helhed ikke forekommer væsentlige bevillingsafvigelser. Den samlede revision kan
dermed ikke anses for afsluttet, før vi har afgivet vores erklæring om § 38. Skatter og
afgifters regnskab.
Revisionen er planlagt og udført ud fra væsentlighed og risiko for § 38. Skatter og af-
gifter som helhed.
10. kontor
J.nr.: 97294
Kopi: Skatteministeriet
Rigsrevisionen
Landgreven 4
1301 København K
33 92 84 00
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Revisionens indhold
Vi har gennemgået følgende områder i vores revision:
1. Regnskabsmæssige afstemninger generelt
2. Regnskabsmæssig opfølgning på RS-beretningen for 2017
3. Regnskabsmæssige risici ved det nye inddrivelsessystem (PSRM)
Revisionens resultater
Vi skal gøre ledelsen opmærksom på, at de afstemningsmæssige problemer på nu-
værende tidspunkt er meget omfattende, og at der er væsentlige afstemninger, som
fortsat ikke er foretaget bl.a. på grund af systemudfordringer. Vi kan konstatere, at
mange af udfordringerne går på tværs af flere af de nye styrelser. Derudover er det
Side 1 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
kendetegnende, at skatteforvaltningens regnskabsoprydning er meget afhængig af
få nøglepersoner.
Vi kan konstatere, at der er sket fremdrift på nogle områder, men at der fortsat ude-
står væsentlige gamle og kendte problemstillinger, primært relateret til EFI/DMI. Det
er vores vurdering, at SKTST og GÆLDST har fokus på at få løst de omfattende
regnskabsmæssige udfordringer, og at de indgår i en konstruktiv dialog med Rigsre-
visionen om dette.
SKTST har under revisionen oplyst, at de forventer, at ledelsen vil skulle tage forbe-
hold i årsregnskabet for flere forhold, såfremt forholdene ikke er afklaret ved års-
afslutningen. Rigsrevisionen er enig i disse overvejelser og indgår gerne i en dialog
om, hvordan forholdene bør afspejles i årsregnskabet for 2018.
Vi har konstateret, at der fortsat er en række væsentlige regnskabsmæssige udfor-
dringer i PSRM. Det drejer sig om udfordringer med afstemninger mellem PSRM og
fordringshavernes oplysninger, filhåndtering, herunder fx fejl i overførsel til SAP38
samt udvikling af forskellige funktionaliteter og rapportløsninger. Skatteforvaltningen
har oplyst, at de arbejder på at få løst de regnskabsmæssige udfordringer i PSRM. Vi
noterer os i den forbindelse SKTSTs og GÆLDSTs vurdering af, at de regnskabs-
mæssige udfordringer skal være løst, før der kan ske yderligere onboarding af for-
dringshavere til PSRM. Rigsrevisionen betragter med bekymring de fortsatte regn-
skabsmæssige udfordringer i PSRM.
Vi har fra revisionens start i slutningen af september og flere gange siden efterspurgt
en afstemning mellem PSRM og DRs registreringer for de 400 mio. kr., der er regi-
steret i PSRM vedrørende DR. Afstemningen er den samme, som vi modtog i forbin-
delse med den afsluttende revision for 2017. På den baggrund finder Rigsrevisionen
det kritisabelt, at UFST først ved revisionens afslutning medio november orienterede
om, at der var underretningsfejl vedrørende DRs fordringer ultimo august, og om, at
der ikke er foretaget afstemninger fra ultimo august til ultimo november 2018. På et
dialog møde den 5. december drøftede vi den konkrete sag med UFST, og hvordan
vi fremadrettet kan tilrettelægge et bedre samarbejde. UFST har i forbindelse med
den faktuelle høring anerkendt, at processen for levering af afstemningen mellem DR
og PSRM har været for langsom. UFST har endvidere den 20. december 2018 op-
lyst, at afstemningen mellem DR og PSRM stadig pågår, og at afstemningen vil blive
sendt til Rigsrevisionen, når differencerne er opløst.
Revisionens resultater er uddybet i tabellen nedenfor og blev drøftet på det afslut-
tende møde den 29. november 2018. Vi har derudover, i videst muligt omfang, indar-
bejdet jeres kommentarer fra den faktuelle høring.
Vi sender hermed det endelige management letter for de regnskabsmæssige afstem-
ninger. I bedes inden den 25. januar beskrive, hvordan I vil håndtere de kritiske for-
hold.
Side 2 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0003.png
De væsentligste revisionsresultater
Observationerne er prioriteret i væsentlighedsniveauerne 1-3, hvor 1 er væsentligst og bør
prioriteres højest.
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
1.
Regnskabsmæssige afstemninger generelt
1.1
Mangelfulde regnskabsmæssige afstemninger
Skatteforvaltningen har ikke foretaget tilfredsstillende regnskabsmæs-
sige afstemninger på § 38. Skatter og afgifter. Mange balancekonti er
fortsat ikke afstemt, og der udestår et omfattende arbejde med at få af-
stemt de resterende konti. Vi har videre konstateret, at der på flere ba-
lancekonti er gamle posteringer, der skal afklares. En stor del af disse
balancekonti blev omtalt i RS-beretningen for 2017, hvoraf nogle er be-
skrevet nærmere under pkt. 2. Skatteforvaltningen har oplyst, at de er
enige i Rigsrevisionens opfattelse af, at der ikke foreligger tilfredsstil-
lende afstemninger på væsentlige områder.
76% af 672 konti er fuldt opløste og afstemte. Det viser en risikooversigt
(et internt styringsværktøj)
1
fra SKTST af 30. september 2018. 120 konti
er afstemt, men indeholder posteringer, hvor differencer er isolerede, og
hvor der er plan for afklaringen. De resterende 41 konti er markeret som
værende risikokonti i risikooversigten. Risikokontiene dækker absolutte
værdier svarende til 311 mia. kr. og udgøres hovedsageligt af følgende:
Ej indplacerede indbetalinger på debitorer under DMO (Skatte-
kontoen) med en saldo på 1,6 mia. kr.
Øvrige debitorkonti under DMO med en saldo på 0,3 mia. kr.
Mellemregning DMO-DMI med bruttosaldi på 17,7 mia. kr.
KOBRA debitorer med en saldo på 25,7 mia. kr.
Mellemregningskonti under KOBRA med brutto saldi på 105,8
mia. kr.
Tilgodehavender under Letløn med saldo på 16,7 mia. kr.
Debitorer under DMI med saldi på 24,7 mia. kr.
Afstemningskonti under DMI med saldi på 115,6 mia. kr.
Mellemregning vedrørende motorfordringer til inddrivelse med
saldi på 2,3 mia. kr.
Skatteforvaltningen har oplyst, at der fortsat arbejdes på at nedbringe
antallet af ikke-afstemte konti, samt på at sikre, at så mange afvigelser
som muligt afdækkes. En stor del af de afvigelser, der fortsat er i balan-
cen, skyldes, at der er afvigelser mellem det bogførte i SAP38 og de un-
derliggende systemer. SKTST oplyser videre, at den slags afvigelser for-
venteligt ikke kan korrigeres systemisk inden regnskabsafslutningen pr.
31. december 2018, hvorfor de vil blive håndteret med koncernposterin-
ger i firmakode 6110. I forhold til regnskabsaflæggelsen pr. 31. decem-
ber 2018 forventer SKTST at de regnskabsposter, der bliver omtalt i års-
regnskabet som værende udestående, kun vil være de konti, der ikke er
foretaget koncernposteringer på.
Medfører
risiko for,
at års-
regnska-
bet ikke
bliver rig-
tigt, da det
kan inde-
holde
uopda-
gede fejl
som følge
af de
mang-
lende og
utilstræk-
kelige af-
stemnin-
ger. Le-
delsen har
derfor ikke
det nød-
vendige
og til-
strække-
lige
grundlag
for at
kunne
godkende
og på-
tegne års-
regnska-
bet.
Ledelsen bør sikre, at der foretages til-
fredsstillende regnskabsmæssige afstem-
ninger, og at balancekontiene ikke inde-
holder ældre, åbne og uløste poster eller
andre uregelmæssigheder.
Vi finder, at balanceafstemningsprojektet
er meget relevant og nødvendigt, og at de
afstemningsmæssige problemer på nuvæ-
rende tidspunkt er meget omfattende. Her-
udover er der væsentlige afstemninger,
som fortsat ikke er foretaget bl.a. på grund
af systemudfordringer. Vi kan videre kon-
statere, at mange af udfordringerne går på
tværs af flere af de nye styrelser. Derud-
over er det kendetegnende, at skattefor-
valtningens regnskabsoprydning er meget
afhængig af få nøglepersoner.
Vores gennemgang af stikprøverne ved
revisionen bekræfter generelt det billede
der bliver tegnet i risikooversigten pr. 31.
august 2018
Rigsrevisionen skal henlede opmærksom-
heden på, at eventuelle koncernposterin-
ger i forbindelse med årsafslutningen skal
være specificerede og dokumenterede.
SKTST har oplyst, at de pr. 30. september
2018 forventer, at ledelsen vil skulle tage
forbehold i årsregnskabet for flere forhold,
såfremt forholdene ikke er afklaret før års-
afslutningen.
Rigsrevisionen er enig i disse overvejel-
ser, og indgår gerne i en dialog om, hvor-
dan forholdene bør afspejles i årsregnska-
bet for 2018.
1
1
Vi har ved den løbende revision gennemgået udvalgte balancekonti pr. 31/8 2018. Vi har derfor ikke revi-
deret tallene i den seneste opgørelse fra SKTST pr. 30/9 2018. På grund af forholdets aktualitet har vi
valgt at tage Skatteforvaltningens seneste opgørelse med i vores rapportering.
Side 3 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0004.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
1
1.2
Væsentlige balancekonti i SAP38 er ikke afstemt
Af risikooversigten fremgår det, at mange artskonti i SAP38 endnu ikke
er afstemt til det underliggende grundlag. Vi har ved revisionen blandt
andet taget en stikprøve af de 45 risikokonti, der ikke var afstemt pr. 31.
august 2018. Risikokontiene er fordelt på følgende firmakoder:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6001 DMO (Skattekontoen) 6 konti
6002 DMI (Inddrivelsen) 15 konti
6003 KOBRA 3 konti
6004 DMR 1 konto
6005 PSRM (inddrivelse)1 konto
6110 Hovedcentret 9 konti
6114 International inddrivelse 1 konto
6176 Jylland og øerne 5 konti
6191 Betalingscentret 3 konti
6250 Letløn 1 konto
Nyt væsentligt forhold
Mellemregning DMR-DMI
SKTST har oplyst, af der i sommeren 2018 i forbindelse med Balanceaf-
stemningsmodellen (BAM) er konstateret et nyt væsentligt forhold. Der
har ikke tidligere været tilstrækkeligt fokus på at sikre korrekt regnskabs-
aflæggelse på tværs af firmakode 6004 (DMR - motorfordringer) og 6002
(DMI
inddrivelsen) via mellemregningskontoen. Mellemregningen i
DMR udgør pr. 30/9 2018 i alt 2,2 mia. kr., og er ikke afstemt. Saldoen
skyldes hovedsageligt, at man har prioriteret oversendelse af fordringer
til inddrivelse med henblik på at undgå forældelse.
SKTST har i efteråret 2018 arbejdet på at finde en løsning, så der via
koncernposteringer kan foretages en regnskabsaflæggelse, der er fore-
taget på et afstemt grundlag således, at der er sammenhæng mellem
det, der er sendt til inddrivelse fra DMR, og det, der er registreret i DMI
med DMR som fordringshaver. Herunder skal det sikres, at afregninger,
afskrivninger og renter bliver korrekt afspejlet i Statsregnskabet. Afstem-
ningen går tilbage til opstarten af oversendelsen af fordringer til inddri-
velse i 2015.
SKTST forventer, at afstemningen vil blive foretaget pr. år således, at
det kan opgøres, hvad der har været den regnskabsmæssige effekt for
2018, og hvad der vedrører tidligere år.
Manglende afstemning af firmakode 6110 (Hovedcentret)
Vi har konstateret, at der for firmakode 6110 ikke foretages månedlige
afstemninger, men at disse afstemninger er erstattet af en ny Governan-
cemodel. I modellen allokeres posteringer foretaget i firmakode 6110 til
de enkelte firmakoder. SKTST har oplyst, at der for firmakode 6110 vil
blive foretaget en årlig afstemning i BAM ved årsafslutningen.
2.
Regnskabsmæssig opfølgning på RS-beretningen for 2017
Rigsrevisionen konstaterer, at der for flere af de konti, der var omtalt i
den ”grå boks” under balancen
i RS-beretningen for 2017, og derfor har
været kendt i længere tid, ikke er sket væsentlige fremskridt. Dette ved-
rører:
Mellemregning KOBRA-DMI
Vi konstaterede i RS-beretningen for 2017, at afstemningen mellem KO-
BRA og DMI viste en nettodifference på 36,7 mio. kr. på grund af en fejl-
opsætning i DMI. Fejlen relaterede sig til fordringer for 36,8 mia. kr., som
Medfører
risiko for,
at års-
regnska-
bet ikke
bliver rig-
tigt, da det
kan inde-
holde
uopda-
gede fejl
som følge
af de
mang-
lende og
utilstræk-
kelige af-
stemnin-
ger.
Vi finder at de manglende afstemninger af
balancekontiene er behørigt beskrevet i ri-
sikooversigten.
Vi kan konstatere, at der er foretaget et
stort arbejde i forbindelse med balanceaf-
stemningsprojektet, men at der fortsat
udestår væsentlige gamle og kendte pro-
blemstillinger, primært relateret til EFI/DMI
Rigsrevisionen finder det vigtigt, at der for
de poster, der er bogført i firmakode 6110,
er den nødvendige dokumentation, og at
der er foretaget de nødvendige afstemnin-
ger. Vi vil ved den afsluttende revision
følge op på regnskabsaflæggelsen for fir-
makoden, herunder særligt på koncernpo-
steringerne.
Ledelsen bør sikre, at der foretages til-
fredsstillende regnskabsmæssige afstem-
ninger, og at balancekontiene ikke inde-
holder ældre, åbne og uløste poster eller
andre uregelmæssigheder.
De mang-
lende af-
stemnin-
ger og
manuelle
funktioner
medfører
risiko for,
SKTST oplyser, at der fortsat er lang vej
igen med flere af afstemningerne. Det er
derfor usikkert om Skatteforvaltningen når
i mål inden årsafslutningen for 2018.
Rigsrevisionen er enig i denne vurdering,
og finder det utilfredsstillende, at der for
flere af de forhold, der blev omtalt i RS-be-
retningen for 2017, ikke er sket væsentlig
1
Side 4 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0005.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
var sendt til inddrivelse siden ibrugtagningen af DMI i 2013. Differencen
kunne ikke opgøres brutto, og kunne have resultatpåvirkning.
Den løbende revision har vist, at differencen i september 2018 er steget
til netto 78 mio. kr. og nu relaterer sig til fordringer for 52 mia. kr. Vi gør
opmærksom på, at SKTST har inddraget yderligere én konto i forhold til
afstemningen for 2017 regnskabet og omfatter nu både konto 4655 og
konto 4663 i firmakode 6003
DMI/KOBRA. Differencen er fortsat ikke
opgjort brutto, og kan have resultatpåvirkning.
SKTST har i et notat af 22. november 2018 oplyst, at der er konstateret
afvigelser mellem KOBRA og SAP38. Det vil kræve en omfattende data-
analyse for at kunne afstemme kontiene til bunds. SKTST vurderer i no-
tatet, at man ikke forventer at kunne sandsynliggøre differencerne fuldt
ud inden årsafslutningen for 2018.
Mellemregning DMO-DMI
Vi konstaterede i RS-beretningen for 2017, at afstemningen mellem
DMO og DMI viste en bruttodifference på mindst 179,8 mio. kr. Differen-
cen vedrørte fordringer for 27,8 mia. kr., som var sendt til inddrivelse fra
DMO.
Den løbende revision har vist, at forholdet pr. 31. august 2018 endnu
ikke er løst, og at SKTST er afhængig af nøglepersoner for at kunne nå i
mål med afstemningen inden årsafslutningen for 2018.
Afstemningen pr. 31. juli 2018 viser, at der er en nettodifference på 900
mio. kr. i de underliggende debitorlag i fødesystemerne (DMI og DMO),
som dækker 85.000 fordringer. Heraf mangler 2.100 fordringer for netto
53 mio. kr. fortsat at blive afklaret. SKTST har ved revisionens afslutning
oplyst, at bruttodifferencen endnu ikke er kendt.
Uafklaret difference vedrørende LetLøn
Vi konstaterede i RS-beretningen for 2017, at der var en difference på
53,2 mio. kr. mellem de bogførte tilgodehavender på i alt 8,8 mia. kr. og
de underliggende specifikationer på debitorniveau i SAP LetLøn.
Vi har ved denne revision fulgt op på SKTSTs afklaring af differencen. Vi
har konstateret, at der på grund af personsammenfald ved afklaring af
bl.a. denne difference sammenholdt med andre afstemningsopgaver af
beløbsmæssigt større omfang er sket en nedprioritering af opgaven, og
at der først i efteråret 2018 er taget initiativ til at få afklaret differencen.
Der er pr. 30. september foretaget et udtræk fra SAP Letløn, og de fore-
løbige afstemninger viser, at der fortsat er en difference på 53,2 mio. kr.
SKTST har oplyst, at der ved de tidligere afstemninger mellem SAP38
og det underliggende debitormodul i SAP LetLøn ikke er foretaget af-
stemning til det mellemliggende finansmodul i SAP LetLøn. Rigsrevisio-
nen finder den manglende afstemning nødvendig.
SKTST har oplyst, at en afklaring af differencen inden årsafslutningen
kun kan forventes mulig, hvis der allokeres ressourcer fra systemejer og
fra procesejer samt fra forretningen.
at års-
regnska-
bet ikke
bliver rig-
tigt, da det
kan inde-
holde
uopda-
gede fejl
som følge
af de
mang-
lende og
utilstræk-
kelige af-
stemnin-
ger samt
af de ma-
nuelle
funktioner.
fremdrift i 2018 i forsøget på at få afklaret
forholdene.
SKTST har endvidere oplyst, at de forven-
ter, at ledelsen vil skulle tage forbehold i
årsregnskabet for de beskrevne forhold,
såfremt de ikke er afklaret før årsafslutnin-
gen.
Rigsrevisionen er enig i disse overvejel-
ser, og indgår gerne i en dialog om, hvor-
dan forholdene bør afspejles i årsregnska-
bet for 2018.
Side 5 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0006.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
Gamle poster vedrørende LetLøn
Vi konstaterede i RS-beretningen for 2017, at en gældskonto indeholdt
50 poster fra perioden 2011 til 2013 til en samlet værdi på 733 mio. kr.
(brutto), der vedrørte ”Systemtekniske poster i LetLøn”.
Vi har ved denne revision fulgt op på SKTSTs afklaring af disse 50 po-
ster. Posterne findes i firmakode 6191 Betalingscentret og er ifølge kon-
teringsteksten ”Systemteknisk fejl vedrørende LetLøn”. Vi har konstate-
ret, at der ikke er sket ændringer i antallet af poster eller i den samlede
værdi frem til 30. september 2018. Vi har under revisionen endvidere
ikke fået afklaret, på hvilken måde posteringerne i firmakode 6191 vil på-
virke firmakode 6250.
SKTST har oplyst, at eventuel afklaring skal ske i samarbejde med sy-
stemejer på SAP LetLøn i UFST.
Regnskabsaflæggelse af One Stop Moms (vedr. resultatopgørel-
sen)
Vi konstaterede i RS-beretningen for 2017, at momsindtægterne på i alt
1,1 mia. kr. fra One Stop Moms (OSM) var behæftet med usikkerhed
som følge af en række fejl i forbindelse med indberetning og afregning
med de øvrige EU-lande. Ifølge SKATs årsregnskab for 2017 var der
usikkerhed om hele indtægten, idet det ikke var muligt at gennemføre re-
levante regnskabsmæssige afstemninger.
SKTST har oplyst, at der stadig ikke er et fuldstændigt udtræk fra OSM-
systemet til sammenholdelse af det regnskabsaflagte via SAP38.
SKTST har derfor ikke en overbevisning omkring fuldstændigheden af
indtægterne/debitorerne, som regnskabsaflægges via SAP38 kontiene,
og over til administrationssystemet OSM. SKTST har oplyst, at de arbej-
der på at sikre fuldstændigheden via et projekt
”Datakonsolidering
2”,
som er forankret i Erhverv i SKTST.
SKTST har videre oplyst, at usikkerheden dækker samtlige indtægter i
hele OSM-systemets levetid. For de udenlandske fordringer, der føres i
firmakode 6001 - DMO, svarer det til en samlet usikkerhed på ca. 3,5
mia. kr. fra 1. april 2015
31. august 2018. For de indenlandske fordrin-
ger, der føres i firmakode 6176
Jylland & Øerne, er usikkerheden på
ca. 48 mio. kr. i samme periode.
3.
Regnskabsmæssige risici ved det nye inddrivelsessystem (PSRM)
3.1
Væsentlige regnskabsmæssige udfordringer i PSRM
Rigsrevisionen udtrykte i RS-beretningen for 2017 bekymring for de fore-
løbige udfordringer, som Skatteministeriet har haft med at sikre en be-
tryggende debitor- og regnskabsforvaltning i PSRM. Rigsrevisionen
fandt det problematisk, at Skatteministeriet fravalgte et standard finans-
modul i PSRM, og konstaterede i den forbindelse, at de mange manuelle
tilpasninger i PSRM er risikofyldte, og at ministeriet har store udfordrin-
ger med manuelle løsninger i de nuværende systemer.
Skatteministeren oplyste i sin ministerredegørelse fra oktober 2018, at
han tog Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning.
Vi har konstateret, at der fortsat er en række væsentlige regnskabsmæs-
sige udfordringer med PSRM, jf. nedenstående.
Risiko for
at regn-
skabet
ikke bliver
rigtigt.
Der er ri-
siko for at
PSRM
ikke lever
op til nor-
male
regn-
skabs-
mæssige
krav.
Rigsrevisionen betragter med bekymring
de fortsatte regnskabsmæssige udfordrin-
ger i PSRM.
Rigsrevisionen finder, at Skatteforvaltnin-
gen bør prioritere løsningen af de regn-
skabsmæssige udfordringer med det nye
inddrivelsessystem højt, herunder sikring
af at de relevante afstemninger foretages,
og at eventuelle differencer afklares. Vi
noterer os samtidig SKTSTs og
GÆLDSTs vurdering af, at de regnskabs-
mæssige udfordringer skal være løst, før
1
Side 6 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0007.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
Fejl i overførsel fra PSRM til SAP38
GÆLDST og SKTST orienterede 20. november 2018 Rigsrevisionen
om, at der var konstateret flere fejl vedrørende filhåndtering i systemet,
herunder fx fejl i overførsel til SAP38. GÆLDST konstaterer, at der ikke
dagligt samles op på fejl i overførslen til SAP38 fra PSRM. Den 31. okto-
ber 2018 konstaterede GÆLDST, at der var 8 bilag, der fejlede fra den
18., 19. og 20. oktober 2018. Bilagene blev først rettet den 1. november
2018 af leverandøren. I og med at disse fejl ikke bliver rettet dagligt, har
både GÆLDST og SKTST problemer med at få PSRM til at stemme
med SAP38.
GÆLDST og SKTST har oplyst, at der er igangsat møder mellem UFST
og leverandøren med henblik på at få løst de væsentlige risici ved data-
overførsler. Rigsrevisionen kvitterer for at GÆLDST og SKTST i over-
ensstemmelse med Rigsrevisorlovens § 10, stk. 1 har orienteret os om
ovenstående regnskabsmæssige udfordringer i PSRM, herunder om risi-
koen for, at regnskabet for november 2018 ikke bliver rigtigt.
Rigsrevisionen har modtaget en redegørelse dateret 10. december 2018
fra UFST. I redegørelsen skriver UFST, at Skatteforvaltningen arbejder
på at få afklaret de nævnte risici inden 31. december 2018. Vi vil fremad-
rettet følge området ved vores revisioner.
Udfordringer med rapportløsninger og store datamængder i PSRM
Grundet manglende udligning i PSRM vil der på sigt komme rigtig
mange data heri. Dette skyldes, at der altid skal trækkes alle data helt
fra opstarten af systemet og til den dato, der skal afstemmes på. Samme
udfordring ser vi i de nuværende afstemninger fra fx KOBRA, hvor ud-
trækket går helt tilbage til idriftsættelsen af KOBRA i 1995 og indeholder
140 mio. linjer i afstemningen pr. 31. januar 2018.
Vores gennemgang af regnskabsgodkendelsen for firmakode 6005b
(PSRM) viser, at GÆLDST i august 2018 erfarede, at der ikke er en rap-
portfunktionalitet, som kan understøtte det løbende afstemningsarbejde
pga. store datamængder. Dette er til trods for, at der på daværende tids-
punkt var få fordringer og kun en fordringshaver i PSRM. GÆLDST kon-
staterede videre, at dette vil udfordre den fremtidige regnskabsaflæg-
gelse i firmakoden via rapporter fra PSRM.
GÆLDST oplyste endeligt, at der er indledt drøftelser med UFST og it-
leverandørerne om mulige løsninger på problematikken. Skatteforvalt-
ningen forventer, at en BI-løsning med datadump til ACL vil løse proble-
met.
Rigsrevisionen lægger endvidere vægt på, at det fremadrettet bør være
muligt at trække relevante rapporter, herunder også bagud i tid, fx debi-
torsaldolister, fordringshaverafregningslister samt at foretage bankaf-
stemninger.
Ansvarsfordelingen for afstemninger mellem PSRM og fordringsha-
vernes systemer
Rigsrevisionen konstaterede i RS-beretningen for 2017, at det var uklart,
hvem der har fremadrettet har ansvaret for at foretage de regnskabs-
mæssige afstemninger mellem PSRM og fordringshavernes systemer og
forklare eventuelle differencer.
Revisionen har vist, at der fortsat er uklarhed om ansvars- og opgavefor-
delingen ift. disse afstemninger. Processen og ansvaret for at opløse
eventuelle differencer i afstemningerne, og Skatteforvaltningens adgang
Der er ri-
siko for at
de rappor-
ter der
sendes til
fordrings-
haverne
er svære
at hånd-
tere for
fordrings-
haverne.
Der er vi-
dere risiko
for, at op-
lysnin-
gerne I
PSRM
ikke er af-
stemt til
fordrings-
havernes
oplysnin-
ger.
der kan ske yderligere onboarding af for-
dringshavere til det nye inddrivelsessy-
stem.
Rigsrevisionen vil følge udviklingen af
funktionaliteterne i PSRM.
Side 7 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0008.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
til at få bekræftet afstemningerne, er endnu ikke klart defineret i de nu-
værende aftaler med fordringshaverne. Dette er har vi også konstateret i
den manglende afstemning fra PSRM til DR, jf. afsnittet nedenfor.
Vi finder afstemningen af oplysningerne fra PSRM til de enkelte for-
dringshavere meget væsentlig, og efter vores opfattelse bør Skattefor-
valtningen tilrettelægge en proces, hvor der opnås sikkerhed for, at op-
lysningerne i PSRM er afstemt til fordringshavernes oplysninger. Ved at
Skatteforvaltningen sikrer, at der foretages regelmæssige afstemninger
af mellemværendet med fordringshaverne, kan det sikres, at eventuelle
differencer opløses rettidigt, og at man kan trække valide og rigtige data
fra PSRM. Derudover bør det aftales med fordringshaverne, at Skatte-
forvaltningen kan få bekræftet dokumentationen for afstemningerne, her-
under hvem der er gør hvad ved eventuelle differencer i afstemningerne.
Det er i den forbindelse vigtigt, at de rapporter mv., der sendes til for-
dringshaverne har et format, der er anvendeligt og kan håndteres af for-
dringshaverne. Dette blev drøftet på et møde mellem Skatteforvaltnin-
gen, Moderniseringsstyrelsen og Rigsrevisionen den 27. november
2018.
Udfordringer i afstemningen mellem PSRM og DR
PSRM havde pr. ultimo august 2018 registeret fordringer og inddrivel-
sesrenter for ca. 400 mio. kr. for DR. Vi har fra revisionens start
ultimo
september 2018 - efterspurgt en afstemning af oplysningerne vedrø-
rende DR i PSRM (firmakode 6005) til DRs oplysninger pr. 31. august
2018. Vi har ved revisionens afslutning ikke modtaget dokumentation for
afstemningerne.
UFST har medio november 2018 oplyst, at der grundet underretningsfejl
i perioden 28.
31. august i PSRM - som først blev løst medio novem-
ber 2018 - ikke er foretaget dokumenterede afstemninger mellem PSRM
og DR i perioden 28. august til medio november 2018.
Vi kan konstatere, at det ikke har været muligt at efterprøve afstemnin-
gerne mellem PSRM og DR, idet der er konstateret fejl i underretnin-
gerne til DR i den periode der er forsøgt afstemt. Dette understreger vig-
tigheden af, at der foretages regelmæssige dokumenterede afstemnin-
ger. UFST har henvist til, at DR ikke har opbevaret dokumentationen for
afstemningerne fra før underretningsfejlene. Rigsrevisionen skal i den
forbindelse gøre opmærksom på, at Skatteforvaltningen har en selv-
stændig forpligtelse til at sikre, at afstemningen til de enkelte fordrings-
havere foretages.
UFST har oplyst, at DR har forsøgt at foretage en afstemning pr. 15. no-
vember 2018, hvor der fremkommer differencer på ca. 2000 fordringer.
DR har oplyst til UFST, at en stor del af differencerne skyldes fejllister,
som DR ikke har behandlet. Når fejllisterne er gennemgået, forventer
DR at listerne er reduceret væsentligt.
Fravalg af standard finansmodul i PSRM
Flere af de regnskabsmæssige udfordringer i det nye inddrivelsessystem
kunne efter Rigsrevisionens opfattelse formentlig være løst med tilvalg
af et standard finansmodul i PSRM.
UFST har oplyst, at fravalget af et standard finansmodul i PSRM var en
ledelsesmæssig beslutning. Beslutningen skyldes ifølge et notat af 6.
september 2018 fra UFST bl.a. et ønske om at undgå, at hvert it-system
Side 8 | 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Materiale som Rigsrevisionen udleverede 18. januar 2019 på baggrund af en aktindsigtsbegæring fra Berlingske
2019295_0009.png
Pkt.
Observation
Risiko
Bemærkning
Pri-
ori-
tet
skulle være selvstændigt regnskabsaflæggende. Rigsrevisionen vil for at
undgå misforståelse gerne pointere, at et evt. tilvalg af et finansmodul
ikke er ensbetydende med, at systemet skal være selvstændigt regn-
skabsaflæggende.
UFST har endvidere oplyst, at man ikke har genovervejet fravalget af fi-
nansmodulet, men at man i stedet har arbejdet med - og fortsat arbejder
med - at udvikle forskellige funktionaliteter og rapportløsninger i PSRM.
Disse løsninger vil ifølge Skatteforvaltningen kunne være med til at sikre
en korrekt regnskabsaflæggelse for §38, herunder være grundlag for af-
stemninger, vise kontrol- og transaktionsspor i overensstemmelse med
regnskabsbekendtgørelsens § 27 samt kunne understøtte debitorforvalt-
ningen på samme niveau, som et finansmodul ville kunne gøre, uden at
det skaber en unødig kompleks regnskabsstruktur.
UFST har i forbindelse med den faktuelle høring oplyst, at et finansmo-
dul kan understøtte debitorforvaltningen på mange forskellige måder,
hvorfor UFST ikke kan garantere, at alle former for debitorforvaltning et
finansmodul kan tænkes at understøtte, kan understøttes ved hjælp af
dataudtrækket.
Med venlig hilsen
Martin Høirup Wiboltt
Chefkonsulent
Natasha Schiøler
Fuldmægtig
John L. Bollhorn
Specialkonsulent
Jonas Høstrup Thøgersen
Fuldmægtig
Side 9 | 9