Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2018952_0001.png
Aktstykke nr.
109
Folketinget 2016-17
Afgjort den 22. juni 2017
109
Skatteministeriet.
København, den 30. maj 2017.
a.
Skatteministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at it-projektet eKapital fort-
sættes med en udvidelse af den totaløkonomiske ramme på 43,9 mio. kr. til i alt 126,3 mio kr. ekskl.
renter og udskydelse af den afsluttende implementering med 12 måneder til april 2018 i forhold til
akt. 74 af 31. marts 2016.
Udvidelsen af den økonomiske ramme skyldes, at projektet er forsinket som følge af tekniske ud-
fordringer samt vanskeligheder med kontinuitet i rekruttering/allokering af ressourcer og indkøring
af ny udviklings- og driftsmodel i SKAT. Forsinkelsen på hele 12 måneder skyldes, at projektets le-
verancer skal følge årsopgørelsen og dermed nu følger årsopgørelsen for 2017 i stedet for 2016.
De totale risikojusterede projektudgifter til eKapital forventes at udgøre 126,3 mio. kr. ekskl. ren-
ter. Udgiften på 18,4 mio. kr. (inkl. renter) i 2017 afholdes af den på finansloven opførte bevilling
under § 09.21.01. SKAT. Projektudgifter efter 2017 samt varige driftsomkostninger afholdes ligele-
des under § 09.21.01. SKAT.
Finansudvalget gav ved tidligere fortroligt akt. H af 13. marts 2015 tilslutning til at igangsætte de
nødvendige systemudviklinger i forbindelse med implementeringen af it-projektet eKapital. Projek-
tet, som dækker over tre it-systemer, skal muliggøre automatisk international udveksling af skatteop-
lysninger samt modernisere de finansielle virksomheders obligatoriske indberetninger af visse rente-
oplysninger fastlagt i skattekontrolloven. Således højnes datakvaliteten af SKATs oplysninger om
borgeres og virksomheders indkomster, formuer m.v. fra blandt andet finanssektoren til brug for
skatteafregningen.
De tre systemer, som it-projektet eKapital dækker over, er: Udvekslingssystemerne 1)
FATCA,
der
udmønter en samarbejdsaftale om udveksling af skatteoplysninger med USA, og 2)
AEOI,
der ud-
mønter et EU-direktiv om udveksling af skatteoplysninger i EU, samt 3)
Rentesystemet,
der er en
samlet indberetningsløsning til den finansielle sektor mv. vedrørende renteoplysninger. FATCA og
AEOI er allerede idriftsat, og der udestår alene enkelte afsluttende opgaver. Rentesystemet er forsin-
ket og fordyret.
Ved akt. 74 af 31. marts 2016 tiltrådte Finansudvalget en forøgelse af den totaløkonomiske ramme
med 27,4 mio. kr. til samlet 96,5 mio. kr. (2017-pl) på grund af en reestimering af omkostningerne til
rentesystemet, samt problemer med konvertering af data fra SKATs indkomstregister.
b.
AN013001
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0002.png
2
It-projektet eKapitals samlede projektøkonomi anmodes nu udvidet med 49,9 mio. kr. (inkl. renter)
i forhold til akt. 74 afgjort 31. marts 2016. Beløbet fordeles med 46,5 mio. kroner til færdiggørelse af
udviklingen af løsningen.
En godkendelse af dette aktstykke er en forudsætning for, at der kan arbejdes videre med etablering
af systemunderstøttelse til indberetning af renteoplysninger. Manglende systemundersøttelse af ind-
beretning af renteoplysninger vil indebære, at SKAT skal tilbagerulle den udvikling, der på nuværen-
de tidspunkt er idriftsat, og i stedet implementere alternative løsninger til at sikre renteoplysninger i
årsopgørelsen.
Alternative løsninger vil være 1) indberetning via de tidligere pt. nedlukkede systemer. Det vil
blandt andet indebære udviklingsomkostninger hos indberetterne samt ringere mulighed for test og
dermed mulige konsekvenser for drift og datakvalitet, eller 2) selvangivelse af renteoplysninger, da
oplysningerne ikke vil være fortrykt på årsopgørelsen. Det vil indebære betydelig risiko for tabt skat-
teprovenu samt pålægge SKAT en stor manuel kontrolopgave.
Der kan identificeres følgende væsentlige overordnede årsager, som har ført til behovet for en revi-
deret tidsplan samt tildeling af ressourcer:
1. Tekniske udfordringer i forbindelse med modtagelse og validering af data.
2. Vanskeligheder med kontinuitet i rekruttering/allokering af ressourcer.
3. Ufuldstændig organisatorisk modenhed ved akt. 74, hvor SKAT igangsætter ny udviklingsmo-
del.
Ad 1: Modtagelse og validering af data
Det nye rentesystem skal modtage data gennem en allerede eksisterende indberetningskanal, FTP
gateway. Indberetningskanalen anvender en teknologi, som har vist sig at være vanskelig at integrere
med den teknologi, der benyttes i den nye renteløsning, og det har medført betydelig forsinkelse.
Ad 2: Udskiftning og utilstrækkelig tildeling af nøgleressourcer
Internt har der været adskillige udskiftninger af nøglepersoner på projektet. Eksempelvis projektle-
der, projektchef, styregruppeformand samt i det øvrige projektledelsesteam.
Ad 3: Ny udviklingsmodel
I 2016 besluttede SKAT, at it-projektet eKapital skulle være det første større it-system, hvor SKAT
i højere grad end tidligere selv skulle stå for udvikling af it-systemer. Dette var hovedårsagen til, at
den totaløkonomiske ramme for projektet blev udvidet i akt. 74. De efterfølgende erfaringer har dog
vist, at de anvendte budgetteringsforudsætninger i forbindelse med akt. 74 ikke var tilstrækkelige, og
at tidsplanen ikke var tilpasset opgavens omfang. Der er således i projektet medgået betydelige res-
sourcer til at modne SKAT til den ny udviklingsmodel og til at skabe et retvisende billede af den
økonomiske ramme, der er nødvendig for at levere projekt eKapital.
1) Status på udvikling af eKapital
De væsentligste udestående milepæle er:
26. juni 2017: Testdata slettes og rentesystemet åbner for renteindberetning med rettemuligheder
for kvartalsindberetninger.
August 2017: Kvartalsindberetninger tilgængelige i Skattemappen.
September 2017: Årsultimoindberetning for 2017 åbner for test for erhvervslivet.
December 2017: 0-indberetning, mangellister til erindring/rykker udsendelse, mapning for ind-
beretning til årsopgørelse samt integration til SKATs datawarehouse implementeres.
Marts 2018: Færdiggørelse af fejlretninger, dokumentation og forretningskrav.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0003.png
3
April 2018: Projektet afsluttes og overleveres til drift.
2) Udgifter ved projektet
De samlede risikojusterede udgifter til projektet efter fordyrelsen udgør 146,5 mio. kr. (2017-pl)
inkl. renter, jf. tabel 1.
Tabel 1. Afvigelser i forhold til akt. 74 afgjort 31. marts 2016 (opregnet til 2017-pl)
Fase/mio. kr.
1. Ide
2. Analyse
3. Anskaffelse
4. Gennemførsel
5. Realisering
Risikopulje
Total ekskl. Renter
Renter
Total inkl. Renter
8,3
1,9
67,5
0,0
4,7
82,5
14,0
96,5
8,1
1,9
114,0
0,0
2,2
126,3
20,1
146,5
-0,1
0,0
46,5
0,0
-2,5
43,9
6,1
49,9
BC i akt. 74 af
16. marts 2016
BC i nyt aktstykke
Difference ift.
akt. 74
Note: Differencer mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
I tabel 2 fremgår udgiftspåvirkningen på den omkostningsbaserede bevilling § 09.21.01. SKAT,
hvorunder projektet gennemføres. Den totaløkonomiske ramme for it-projektet inkl. renter er 146,5
mio. kr. Projektorganisationen nedlukkes, og systemet ibrugtages fuldt ud den 1. april 2018 og af-
skrives over 8 år. Tabellen viser afskrivningerne i aktivets levetid samt driftsudgifter, herunder løn-
udgifter til gennemførsel af projektet og renter i afskrivningsperioden. Udgifterne er fordelt på hhv.
afskrivningerne på anlægget og ikke-aktiverbare udgifter, der vedrører renter samt lønudgifter pri-
mært i anskaffelsesfasen.
Tabel 2. Omkostningsbaserede projektudgifter, mio. kr. (2017 pl)
Total
Aktiverbare pro-
jektudgifter, af-
skrivninger
Ikke-aktiverbare
projektudgifter
Øvrige
Risikopulje
Total ekskl. ren-
ter
Renter
Total inkl. Ren-
ter
107,9
2012
0,0
2013
0,0
2014
0,0
2015
0,6
2016
3,8
2017
12,7
2018
13,5
2019
13,5
2020
13,5
2021
13,5
2022
13,5
2023
12,9
2024
9,4
2025
0,8
18,5
16,2
2,2
126,3
20,1
146,5
0,2
0,2
0,0
0,2
0,0
0,2
2,4
2,4
0,0
2,4
0,0
2,4
4,5
4,5
0,0
4,5
0,0
4,5
3,9
3,9
0,0
4,5
0,4
4,9
2,2
2,2
0,0
6,0
1,5
7,5
2,6
2,6
0,0
15,3
3,1
18,4
2,7
0,5
2,2
16,2
3,9
20,1
0,0
0,0
0,0
13,5
3,5
17,0
0,0
0,0
0,0
13,5
2,9
16,3
0,0
0,0
0,0
13,5
2,2
15,7
0,0
0,0
0,0
13,5
1,5
15,0
0,0
0,0
0,0
12,9
0,9
13,8
0,0
0,0
0,0
9,7
0,3
10,0
0,0
0,0
0,0
0,8
0,0
0,8
Note: Differencer mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0004.png
4
Som følge af fordyrelsen vil investeringen blive større, og SKATs langfristede gæld vil derfor stige
med yderligere 45,0 mio. kr. i forhold til akt. 74. Beløbet kan holdes inden for Skatteministeriets ek-
sisterende låneramme og bevilling.
3) Gevinster ved projektet
It-projektet eKapital skal primært implementere Danmarks internationale forpligtelser i regi af
AEOI og FATCA og indebærer mindre økonomiske gevinster i form af positiv effekt på skattegabet.
Den samlede nettogevinst for projektet forventes at beløbe sig til -146,5 mio. kr., jf. tabel 3.
Tabel 3. Effektiviseringsgevinster, mio. kr. (2017 pl)
Total
Bruttobudget-
gevinster
Omkostnings-
baserede projektud-
gifter, inkl. renter
Nettobudget-
gevinster
0,0
146,5
2012
0,0
0,2
2013
0,0
2,4
2014
0,0
4,5
2015
0,0
4,9
2016
0,0
7,5
2017
0,0
18,4
2018
0,0
20,1
2019
0,0
17,0
2020
0,0
16,3
2021
0,0
15,7
2022
0,0
15,0
2023
0,0
13,8
2024
0,0
10,0
2025
0,0
0,8
-146,5
-0,2
-2,4
-4,5
-4,9
-7,5
-18,4
-20,1
-17,0
-16,3
-15,7
-15,0
-13,8
-10,0
-0,8
Note 1: I tabellen er medtaget gevinster i hele afskrivningsperioden (2017 – 2025).
Note 2: Difference mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Økonomiske gevinster for Skatteministeriet
Efter idriftsættelsen af systemet skal der foretages vedligehold af de moderniserede løsninger, vare-
tagelse af manuelle opgaver ifm. de nye udvekslingsaftaler samt it-drift af de nye løsninger. Dette
sker indenfor SKATs eksisterende økonomiske ramme.
Ikke-økonomiske gevinster
Skatteministeriet har identificeret to ikke-økonomiske gevinster ved implementering af it-projektet
eKapital, som knytter sig til henholdsvis samfundsøkonomiske gevinster og gevinster for Skattemini-
steriet. Disse gennemgås i det følgende.
Mindre skatteskab:
Der udvikles automatiserede processer, der forbedrer datagrundlaget for hoved-
kørslen af årsopgørelsen. Dette sker ved manuel registrering af indberetninger og fejlrettelser, lige-
som henvendelser til indberetter mindskes eller bortfalder helt. Det forventes at føre til et mindre
skattegab svarende til minimum 10 mio. kr. pr. år.
Leverandøruafhængighed:
Når moderniseringen er afsluttet, opnås mulighed for fremtidig konkur-
renceudsættelse, idet systemet vil blive klart beskrevet og defineret.
4) Risikoprofil
Tabel 4 viser, at der er identificeret risici, som kan påføre SKAT en udgift på 6,8 mio. kr. Det
skønnes, at udgiften til en mitigering af risiciene, hvis de indtræffer, kan begrænses til 2,2 mio. kr.
Tabel 4. Risikoprofil
Estimeret økonomisk konsekvens ved indtræffen af alle risici (mio. kr.)
Andel af estimeret økonomisk konsekvens der dækkes (Pct)
Risikopulje (mio. kr.)
Tabel 5
viser den samlede nettogevinst for projektet.
6,8
34,3%
2,2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0005.png
5
Tabel 5. Risikoprofil for økonomiske nøgletal, mio. kr. (2017 pl)
Beskrivelse
Nettonutidsværdi, mio. kr.
Intern rente
Samlede projektudgifter, mio. kr. inkl. Renter
Samlet bruttogevinst, mio. kr.
Samlet nettogevinst, mio. kr.
Nedenfor er projektets væsentligste risici beskrevet:
1. Forankring i SKAT
Det skal sikres, at systemet kan vedligeholdes, supporteres og driftes efter projektnedlukning.
Drift- og vedligeholdelsesorganisationen er ved at blive planlagt, men omfanget og tidsplanen herfor
er ikke fastlagt endeligt endnu, hvilket vil ske i forbindelse med færdigudvikling af systemet.
2. Performance for rentesystemet
Løsningen baseres på tre indberetningskanaler, hvoraf de to kanaler er beregnet til masseindberet-
ning enten via filoverførsel eller webservices. Løsningen er endnu ikke afprøvet i de mængder, der
forventes, og det kan derfor blive nødvendigt at justere på nogle af SKATs systemer til at modtage
data samt aflevere kvitteringer herfor fra de eksisterende systemer. Af samme årsag er der indlagt en
testperiode, hvor eventuelle problemer vil blive identificeret og udbedret.
3. Udskiftning i udviklerteamet – leverandørskift i forbindelse med udbud
Flere leverandørkontrakter skal enten forlænges eller genudbydes i forbindelse med forsinkelsen.
Forlængelserne er i bedste fald gyldige til ultimo 2017. Der er således risiko for, at projektet skal
håndtere et videnstab samt deraf følgende potentiel nedsat udviklingshastighed i forbindelse med on-
boarding af nye leverandører 4-5 måneder før projektet nedlukkes. Projektet har igangsat aktiviteter
til at mitigere denne risiko gennem blandt andet overblik over, hvilke kontrakter der skal genudby-
des, og hvilke kontrakter der kan forlænges.
4. Tekniske udfordringer
SKAT har begrænset erfaring med egenudvikling og idriftsættelse af it-løsninger. Der kan derfor
opstå uforudsete forhindringer, teknisk eller organisatorisk, som kan være vanskelige at specificere
og kvantificere på forhånd. Der er afsat en risikopulje til håndtering af disse potentielle hændelser.
5) Behandling i Statens IT-projektråd
Projektet blev i august 2014 forelagt Statens IT-projektråd. Projektet er sidenhen to gange blevet
tildelt røde trafiklys af IT-projektrådet. Første gang ved statusrapporteringen i januar 2016 med efter-
følgende genbesøg af projektet i april 2016, og anden gang i januar 2017 som følge af, at projektet
ikke nåede en central milepæl i efteråret 2016, hvor løsningen skulle gøres klar til test for erhvervsli-
vet. Yderligere var projektet blevet forsinket som følge af et nødvendigt genudbud af den eksisteren-
de rammekontrakt, som førte til leverandørskifte undervejs i projektet.
I marts 2017 blev der igen afholdt møde mellem repræsentanter for Statens IT-projektråd og pro-
jektet. Projektet vurderede på baggrund af mødet med Statens IT-projektråd, at det ikke var tidsmæs-
sigt muligt at afholde et eksternt review men valgte i stedet at gennemføre et internt review i marts
Risikojusteret
-107,6
-1,0
146,5
0,0
-146,5
144,2
0,0
-144,2
Ikke-risikojusteret
-105,4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0006.png
6
og april 2017. Det har medført igangsættelse af forskellige forbedringsinitiativer i forhold til projek-
tets organisering mv. Projektet har efterfølgende idriftsat den centrale milepæl således, at der er åb-
net for, at erhvervslivet kan teste, at deres indberetningsløsninger virker med det nye rentesystem.
6) Specifikation af udgifter i indeværende finansår
Til og med 2016 var der mindreudgifter på 6,0 mio. kr. I 2017 forventes der at være merudgifter på
8,0 mio. kr., og de samlede udgifter for indeværende år forventes at være 18,4 mio. kr. I 2018-2025
forventes der merudgifter på 47,8 mio. kr. Merudgifterne afholdes indenfor SKATs eksisterende
ramme.
7) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Det bemærkes, at tidsplanen for projektets overgang til drift og afsluttende implementering udsæt-
tes til april 2018. Det betyder, at orientering om projektets drift og effekter ligeledes udsættes jf. ne-
denfor.
Aktivitet
Orientering ifm. overgang til drift og afslutten-
de implementering samt projektstatus i øvrigt.
Orientering om projektets drift og effekter et år
efter overgang til drift
April 2018
April 2019
Dato
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget, idet der er sket en væsentlig ændring i projektets økonomi,
og da projektets tidsplan er forsinket med mere end tre måneder. De samlede udgifter er således ste-
get med mere end 10 pct. og mere end 6 mio. kr., jf. Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.3.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at den totaløkonomiske ramme for it-
projektet eKapital udvides med i alt 43,9 mio. kr. i forhold til akt. 74 af 31. marts 2016 til i alt 126,3
mio. kr. ekskl. renter (2017-pl).
Udgiften på 18,4 mio. kr. i 2017 afholdes af den på finansloven opførte bevilling under § 09.21.01.
SKAT. Projektudgifter efter 2017 samt varige driftsomkostninger afholdes ligeledes under §
09.21.01. SKAT.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 30. maj 2017
K
ARSTEN
L
AURITZEN
/ Kiann Stenkjær Hein
Til Finansudvalget.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om nedlukning af eKapital Rente projektet, fra skatteministeren
2018952_0007.png
7
Tiltrådt af Finansudvalget den 22-06-2017.
Udvalget udtrykker bekymring i forhold til projektet i lyset af forsinkelsen af dette og den betydelige udvidelse af
den totaløkonomiske ramme i forhold til den bevilling, som blev tiltrådt i 2015. Derfor har udvalget før tiltrædelsen
stillet flere spørgsmål til aktstykket og herunder haft skatteministeren i samråd.