Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
Atea A/S
7. september 2018
Vurdering af Atea-sagens
betydning for Atea A/S’ fremtidige
deltagelse i offentlige udbud (dokumentation af pålidelighed)
Atea A/S blev den 27. juni 2018 som selskab idømt en bøde på 10 mio. kr. i den
del af Atea-sagen, som kaldes hovedsagen. Den 12. juli 2018 accepterede Atea et
bødeforlæg på 3 mio. kr. fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) i den del af Atea-sagen, som kaldes IT-
udstyrssagen. Begge sager vedrører blandt andet overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om bestikkelse.
De konstaterede strafbare forhold betyder, at Atea A/S ifølge udbudslovens § 135
som udgangspunkt er udelukket fra deltagelse i offentlige udbud i de næste 4 år.
Ifølge udbudslovens § 138 skal Atea A/S imidlertid have mulighed for at undgå
denne udelukkelse ved at dokumentere, at virksomheden til trods for
straffelovsovertrædelserne er pålidelig (såkaldt self-cleaning). Skal Atea A/S anses
for self-cleanet, skal Atea A/S blandt andet kunne dokumentere, at virksomheden
har gennemført passende foranstaltninger for at forebygge yderligere
overtrædelser af straffeloven. Beslutning om self-cleaning skal træffes af den
enkelte ordregivende myndighed i forbindelse med de konkrete udbud, hvor det
er relevant.
Moderniseringsstyrelsen og SKI anmodede umiddelbart efter domsafsigelsen Atea
A/S om en redegørelse om sagen og de af Atea A/S’
implementerede
foranstaltninger for at imødegå lignende sager i fremtiden.
Moderniseringsstyrelsen og SKI har anmodet Kammeradvokaten om en
redegørelse om de self-cleaninginitiativer, som Atea A/S har gennemført.
Kammeradvokaten har i forbindelse med sin vurdering modtaget yderligere
redegørelser og dokumentation fra Atea A/S.
Kammeradvokaten har sammenfattet sin redegørelse således: