Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2018492_0001.png
Atea A/S
[email protected]
7. september 2018
Vurdering af Atea-sagens
betydning for Atea A/S’ fremtidige
deltagelse i offentlige udbud (dokumentation af pålidelighed)
Atea A/S blev den 27. juni 2018 som selskab idømt en bøde på 10 mio. kr. i den
del af Atea-sagen, som kaldes hovedsagen. Den 12. juli 2018 accepterede Atea et
bødeforlæg på 3 mio. kr. fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) i den del af Atea-sagen, som kaldes IT-
udstyrssagen. Begge sager vedrører blandt andet overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om bestikkelse.
De konstaterede strafbare forhold betyder, at Atea A/S ifølge udbudslovens § 135
som udgangspunkt er udelukket fra deltagelse i offentlige udbud i de næste 4 år.
Ifølge udbudslovens § 138 skal Atea A/S imidlertid have mulighed for at undgå
denne udelukkelse ved at dokumentere, at virksomheden til trods for
straffelovsovertrædelserne er pålidelig (såkaldt self-cleaning). Skal Atea A/S anses
for self-cleanet, skal Atea A/S blandt andet kunne dokumentere, at virksomheden
har gennemført passende foranstaltninger for at forebygge yderligere
overtrædelser af straffeloven. Beslutning om self-cleaning skal træffes af den
enkelte ordregivende myndighed i forbindelse med de konkrete udbud, hvor det
er relevant.
Moderniseringsstyrelsen og SKI anmodede umiddelbart efter domsafsigelsen Atea
A/S om en redegørelse om sagen og de af Atea A/S’
implementerede
foranstaltninger for at imødegå lignende sager i fremtiden.
Moderniseringsstyrelsen og SKI har anmodet Kammeradvokaten om en
redegørelse om de self-cleaninginitiativer, som Atea A/S har gennemført.
Kammeradvokaten har i forbindelse med sin vurdering modtaget yderligere
redegørelser og dokumentation fra Atea A/S.
Kammeradvokaten har sammenfattet sin redegørelse således:
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Oversendelse af redegørelse og vurdering vedrørende ATEA i forlængelse af besvarelse af samrådsspørgsmål AI og AJ den 6. december
2018492_0002.png
”Det
er sammenfattende vores vurdering, at Atea har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for,
at virksomheden er pålidelig, og at der derfor ikke er grundlag for at udelukke Atea fra at
deltage i fremtidige udbudsforretninger.
Dette baserer vi på følgende:
Vi finder det dokumenteret, at Atea har ydet eller påtaget sig at yde erstatning for eventuelle tab
som følge af sine handlinger, og at Atea har samarbejdet med de relevante
undersøgelsesmyndigheder, jf. udbudslovens § 138, stk. 3, nr. 1 og 2.
Vi finder det endvidere efter en samlet vurdering dokumenteret, at Atea har truffet passende
konkrete personalemæssige, tekniske og organisatoriske foranstaltninger, jf. udbudslovens § 138,
stk. 3, nr. 3.”
Moderniseringsstyrelsen og SKI har gennemgået Kammeradvokatens redegørelse
og konklusioner, herunder det bagvedliggende bilagsmateriale.
På den baggrund vurderer Moderniseringsstyrelsen og SKI, at Atea A/S
nuværende tidspunkt
ikke kan udelukkes fra offentlige udbudsforretninger. Det
er med andre ord vurderingen, at Atea har self-cleanet sig i udbudslovens
forstand.
Moderniseringsstyrelsens og SKI’s vurdering er baseret på den dokumentation,
som Atea A/S har fremsendt efter domfældelsen. Det er en forudsætning for, at
denne vurdering kan opretholdes, at Atea A/S dels løbende orienterer
Moderniseringsstyrelsen og SKI om forhold, der kan have betydning for
vurderingen, dels at der ikke indtræffer nye forhold, som ændrer ved grundlaget
for vurderingen. Endelig er det en forudsætning, at de oplysninger, som Atea A/S
har afgivet i forbindelse med vurderingen, ikke efterfølgende viser sig at være
misvisende eller mangelfulde.
For at sikre
fastholdelsen og efterlevelsen i praksis af Atea A/S’ initiativer vil
Moderniseringsstyrelsen og SKI i de kommende 4 år, mindst én gang årligt
opdatere vurderingen af Atea A/S’ pålidelighed. Atea A/S vil i den forbindelse
som minimum blive anmodet om at dokumentere følgende:
At ledelsen kontinuerligt, aktivt og gennem egne handlinger, internt som
eksternt, tager klar og utvetydig afstand fra enhver form for bestikkelse.
Compliance-tiltagene reelt efterleves af medarbejderne i Atea, så det bliver
klart, om Ateas Compliance-tiltag er tilstrækkelig forankret i virksomheden.
At whistleblower-ordningen udgør en effektiv indberetningskanal, som
anvendes af medarbejderne.
At der løbende gøres brug af revisionsrettighederne i forhold til tredjeparter,
f.eks. underleverandører.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Oversendelse af redegørelse og vurdering vedrørende ATEA i forlængelse af besvarelse af samrådsspørgsmål AI og AJ den 6. december
2018492_0003.png
At Atea har afsat tilstrækkelige ressourcer til monitoreringsarbejdet, herunder
navnlig i form af et tilstrækkeligt antal medarbejdere med de fornødne
kompetencer, så de udfordringer, Atea har oplevet på dette område, til fulde
overkommes.
Kammeradvokatens redegørelse med bilag vedlægges og offentliggøres sammen
med dette brev på Moderniseringsstyrelsens og SKI’s hjemmesider. De ovenfor
nævnte opdaterede vurderinger vil ligeledes blive offentliggjort, når de foreligger.
Moderniseringsstyrelsens
og SKI’s vurdering af Atea A/S’ pålidelighed må antages
at blive retningsgivende for andre offentlige ordregivere, herunder i forbindelse
med miniudbud på de fællesoffentlige rammeaftaler, som er eller bliver indgået af
Moderniseringsstyrelsen og SKI.
Moderniseringsstyrelsen og SKI har derfor i samarbejde med Kammeradvokaten
udarbejdet vedlagte vejledende materiale, som kan anvendes af andre offentlige
ordregivere i forbindelse med deres vurdering af Ateas self-cleaning. Materialet
offentliggøres på Moderniseringsstyrelsens
og SKI’s hjemmesider.
Moderniseringsstyrelsen og SKI forventer, at Atea A/S i forbindelse med
fremtidige udbudsforretninger, hvor det måtte blive aktuelt for Atea A/S at
fremsende redegørelser og dokumentation i henhold til udbudslovens § 138 klart
gør ordregiveren opmærksom på eventuelle nye forhold og andre afvigelser fra
det, der har været fremført over for Moderniseringsstyrelsen og SKI i forbindelse
med den foreliggende vurdering af spørgsmålet om udelukkelse. Til brug herfra
har Moderniseringsstyrelsen og SKI udarbejdet en tro og love-erklæring, som det
forudsættes, at Atea underskriver og indsender sammen med § 138-redegørelsen.
Med venlig hilsen
(signeret)
Hanne Lund-Christensen
Vicedirektør, Moderniseringsstyrelsen
(signeret)
Signe Lynggaard Madsen
Adm. direktør, SKI