Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1973989_0001.png
22. november 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. december
2018
1) Forslag om skat på omsætning af visse digitale tjenester
-
Generel indstilling
KOM(2018)148
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Styrkelse af bankunionen - Bankpakken
– revision af EU’s kapitalkravsregler
(CRR/CRD IV) og afviklingsregler (BRRD/SRMR)
-
Generel godkendelse af resultaterne fra trilogforhandlingerne
KOM(2016)850, KOM(2016)854, KOM(2016)851 og KOM(2016)852
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Styrkelse af bankunionen - Forslag til en fælles indskydergarantiordning (EDIS)
-
Fremskridtsrapport
KOM(2015)586
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
4) Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrapport og udkast til anbefalinger til euro-
området som helhed
-
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM(2018)758, KOM(2018)759, KOM(2018)770
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5)
EU’s handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
-
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Forslag vedr. regulering af tilsyn med, tilladelser og tredjelandsbestemmelser for centra-
le modparter (CCP’er)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2017)331
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Forslag til ændring af strukturdirektivet for alkohol
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)334
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
8) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2018)801, KOM(2018)802, KOM(2018)803, KOM(2018)804,
KOM(2018)805, KOM(2018)806, KOM(2018)809
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Rådskonklusioner om bekæmpelse af hvidvask
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 4:
Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrap-
port og udkast til anbefalinger til euroområdet som
helhed
KOM(2018)758, KOM(2018)759, KOM(2018)770
1. Resume
Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester 2019 af 21. november 2018 indeholder
bl.a. Kommissionens årlige vækstundersøgelse, Kommissionens varslingsrapport under proceduren
for makroøkonomiske ubalancer og Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet som helhed for 2019.
Vækstundersøgelsen fastsætter prioriteterne for det økonomisk-politiske arbejde i EU i 2019,
der igen i år overordnet fokuserer på fremme af investeringer, strukturreformer og ansvarlig fi-
nanspolitik. Varslingsrapporten udpeger EU-lande, der har eller er i fare for at udvikle makro-
økonomiske ubalancer. 13 lande udpeges til nærmere analyse i 2019. Anbefalingerne til euro-
området som helhed, der bl.a. fokuserer på behovet for at sikre robuste økonomier i euroområdet,
vil danne baggrund for de landespecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande, der ventes offent-
liggjort i maj 2019 (som led i landespecifikke anbefalinger til alle EU-landene).
Der ventes på ECOFIN 4. december 2018 en præsentation og indledende drøftelse af den årlige
vækstundersøgelse, varslingsrapporten og anbefalingerne til euroområdet som helhed. ECOFIN
vil først vedtage rådskonklusioner om vækstundersøgelsen og varslingsrapporten på et senere
ECOFIN, forventeligt 22. januar 2019, hvor også anbefalingerne til euroområdet som helhed
ventes vedtaget.
2. Baggrund
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik. Som led i semesteret gennemføres en samlet drøftelse af landenes
økonomiske politik i første halvår hvert år, som grundlag for landenes vedtagelse
af national økonomisk politik i efteråret, herunder de nationale finanslove for det
efterfølgende budgetår. Det seneste europæiske semester blev afsluttet med ved-
tagelse af landespecifikke anbefalinger på ECOFIN 13. juli 2018.
Det europæiske semester 2019 indledes med
Kommissionens årlige vækstundersøgelse
(’Annual Growth Survey’,
AGS)
af 21. november 2018. Vækstundersøgelsen skit-
serer de overordnede økonomisk-politiske udfordringer og prioriteter for EU-
landene. I de kommende måneder vil vækstundersøgelsen danne grundlag for
horisontale drøftelser af de økonomiske udfordringer i EU i bl.a. ECOFIN og
Det Europæiske Råd (DER). På DER 21.-22. marts 2019 forventes stats- og rege-
ringscheferne på baggrund af vækstundersøgelsen og rådskonklusioner fra bl.a.
ECOFIN 22. januar 2019 at vedtage generelle retningslinjer for EU-landenes
økonomiske politik.
Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet
som helhed
af 21. november har til formål at sikre koordination af den økonomiske
politik i eurolandene. Eurolandene skal således tage højde for euroområdeanbefa-
lingerne i deres reform- og stabilitetsprogrammer, som fremlægges senest i april
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
2019, ligesom anbefalingerne danner baggrund for Kommissionens udkast til lan-
despecifikke anbefalinger til eurolandene i maj 2019. Anbefalingerne til euroom-
rådet vil blive drøftet på ECOFIN 4. december 2018 og forventes godkendt på
ECOFIN 22. januar 2019. Herefter tiltrædes de af DER 21.-22. marts 2019, før de
formelt ventes vedtaget af Rådet.
Kommissionen ventes i februar 2019 at offentliggøre en samlet økonomisk analy-
se for hvert EU-land, de såkaldte landerapporter. Landerapporterne vil omfatte
dels Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste års landespecifik-
ke anbefalinger, dels de såkaldte dybdegående analyser under makroubalancepro-
ceduren. EU-landene fremlægger deres konvergens- eller stabilitetsprogrammer
samt nationale reformprogrammer senest i april 2019. Kommissionen ventes i maj
2019 med udgangspunkt i DER’s retningslinjer, EU-landenes
programmer og
anbefalingerne til euroområdet som helhed, at fremlægge udkast til rådsudtalelser
om EU-landenes programmer samt udkast til landespecifikke anbefalinger. På den
baggrund skal ECOFIN på rådsmødet 14. juni 2019 opnå enighed om rådsudta-
lelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og enighed om de landespeci-
fikke anbefalinger. Herefter tiltræder DER de landespecifikke anbefalinger 20.-21.
juni 2019. Efterfølgende skal ECOFIN på rådsmødet i juli 2019 formelt vedtage
rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og landespecifikke
anbefalinger.
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic Imblance Procedure’, MIP)
udgør ram-
men for samarbejdet i EU om systematisk overvågning af makroøkonomiske uba-
lancer. Formålet er på et tidligt tidspunkt at kunne identificere og forebygge po-
tentielle skadelige interne og eksterne økonomiske ubalancer, eller gribe ind over
for ubalancer, som er ved at udvikle sig eller har materialiseret sig, med henblik på
at korrigere dem. MIP’en
operationaliseres via en varslingsmekanisme med et
’scoreboard’ bestående af et antal
økonomiske indikatorer, som skal give en indle-
dende indikation på ubalancer.
Kommissionens
varslingsrapport (’Alert Mechanism Report’, AMR)
for 2019 af
21. november 2018 indeholder værdier for de indikatorer, som udgør scoreboar-
det. Rapporten vurderer indikatorernes udvikling i alle EU-lande, og identificerer
de lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer.
Efterfølgende vil Kommissionen, på baggrund af Rådets drøftelse af varslingsrap-
porten, fortage en dybdegående analyse af de lande, som vurderes at have eller
være i fare for at opbygge ubalancer. De dybdegående analyser offentliggøres som
del af Kommissionens landerapporter ultimo februar 2019. I kraft af disse dybde-
gående analyser gennemføres efterfølgende en grundigere vurdering af, om det
pågældende land er påvirket af ubalancer og af disses karakter og risici.
Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til forslag til Rå-
det om anbefalinger som led i de samlede landespecifikke anbefalinger eller egent-
lige henstillinger om at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korri-
gerende del), afhængig af de identificerede ubalancers karakter. Hvis der vurderes
at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, kan der således åbnes en procedure,
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
hvor Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det på-
gældende land om at korrigere disse ubalancer. I opfølgningen på en henstilling
skal det pågældende land fremlægge handlingsplaner, og Rådet skal løbende tage
stilling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion
af ubalancerne.
3. Formål og indhold
På ECOFIN 4. december 2018 ventes en første præsentation og drøftelse af
Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrapport og forslag til anbefalinger til
euroområdet som helhed. ECOFIN vil ikke vedtage konklusioner på dette råds-
møde, men ventes at gøre dette på ECOFIN 22. januar 2019.
Den årlige vækstundersøgelse
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle politik-
anbefalinger for EU-landene.
I vækstundersøgelsen for 2019 fremhæver Kommissionen, at det går fremad med
den økonomiske genopretning i EU. EU27 ventes som helhed at opleve en BNP-
vækst på 2,2 pct. i 2018, og arbejdsløsheden ventes at falde fra 8,2 pct. i 2017 til
7,4 pct. i 2018 og falde yderligere til 7,0 pct. i 2019. Det samlede underskud på
den offentlige saldo i EU27 som helhed ventes nogenlunde konstant på mellem
0,6 og 0,8 pct. af BNP i årene 2018 til 2020.
Kommissionen understreger dog, at der fortsat er udfordringer. Flere EU-lande
oplever fortsat makroøkonomiske ubalancer og reformindsatsen er aftagende. Der
er fortsat forskel i vækstudviklingen mellem EU-landene, og der ventes kun en
moderat vækst på mellemlang sigt. Arbejdsløsheden er fortsat høj i flere lande, og
flere lande har fortsat høj offentlig og privat gæld. I andre lande ses begyndende
flaskehalse på arbejdsmarkederne, og flere lande oplever kun svag produktivitets-
vækst. Endvidere peger Kommissionen på risici relateret til usikkerhed på de glo-
bale markeder som følge af bl.a. handelskonflikter og geopolitisk uro.
I lyset af disse udfordringer fastholder Kommissionen sit fokus i prioriteterne for
den økonomiske politik i EU fra tidligere år: 1) fremme af investeringer, 2) gen-
nemførelse af strukturreformer og 3) ansvarlig finanspolitik.
Kommissionen nævner, at der er behov for at
fremme investeringer
for at styrke
potentialet for vækst og jobskabelse. EU-landene skal sikre gode rammer for
vækstfremmende private og offentlige investeringer. Kommissionen peger på, at
der er behov for at fremme investeringer i forskning og udvikling og i digital in-
frastruktur. EU-landene bør endvidere prioritere investeringer i uddannelse og
arbejdsstyrkens egenskaber mhp. at fremme produktivitet og omstille arbejdsstyr-
ken i lyset af den teknologiske udvikling. Indsatsen skal endvidere bl.a. fokusere
på at fremme grønne investeringer.
Kommissionen anbefaler, at EU-landene
gennemfører strukturreformer
mhp.
at styrke produktivitet, social inklusion og kvaliteten i offentlige institutioner. For
at fremme
produktivitet
skal EU-landene gennemføre reformer, der nedbringer
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0005.png
barrierer for det indre marked, fremmer konkurrence, understøtter investeringer i
ny teknologi og sikre arbejdsstyrkens omstillingsevne. EU-landene skal sikre både
fleksibilitet og social sikring på arbejdsmarkederne for at fremme
social inklusion.
EU-landene bør bl.a. fokusere på at styrke den aktive arbejdsmarkedspolitik, lette
overgangen mellem job, øge incitamenterne til at arbejde og sikre tilstrækkelighed
i sociale sikringssystemer. EU-landene skal endvidere gennemføre reformer for at
effektivisere den offentlige sektor, nedbringe korruption, effektivisere juridiske
systemer, øge digitalisering, samt generelt styrke reguleringen for at øge
kvaliteten i
offentlige institutioner.
EU-landene skal føre en
ansvarlig finanspolitik
og sikre makroøkonomisk stabi-
litet. Kommissionen fremhæver, at EU-landene skal sikre en troværdig indsats
mhp. efterlevelse af aftalte målsætninger for finanspolitikken i overensstemmelse
med de fælles finanspolitiske regler. Kommissionen understeger, at EU-lande med
høj offentlig gæld skal reducere denne og opbygge finanspolitiske buffere. EU-
landene skal generelt sikre langsigtet holdbarhed i finanspolitikken. Kommissio-
nen fremhæver, at EU-landene skal sikre en passende sammensætning og kvalitet i
de offentlige finanser. Endvidere fremhæver Kommissionen, at der er behov for
at nedbringe makroøkonomiske ubalancer, herunder i banksektoren, for sikre
makroøkonomisk stabilitet.
Varslingsrapporten
Kommissionens varslingsrapport præsenterer en række økonomiske indikatorer,
som skal give en indledende indikation af makroøkonomiske ubalancer. Rappor-
ten bygger på 2017-værdier for de respektive lande og indikatorer.
Generelt viser varslingsrapporten, at der sker fremskridt i EU-landenes bestræbel-
ser på at adressere makroøkonomiske ubalancer, men at der fortsat er risici relate-
ret til ubalancer i flere lande. Overordnet konkluderer varslingsrapporten, at der i
flere lande fortsat er høj privat gæld og at banksektoren i nogle lande fortsat står
overfor betydelige udfordringer, herunder udfordringer relateret til misligholdte
lån. En række lande har fortsat høje offentlige gældsniveauer, og andre lande har
store betalingsbalanceoverskud. Endvidere oplever nogle lande høje boligprisstig-
ninger og i nogle lande ses tiltagende vækst i enhedslønomkostningerne.
Kommissionen udpeger 13 lande til dybdegående analyser i varslingsrapporten for
2019. Der er tale om de 11 lande, der også havde ubalancer i de dybdegående ana-
lyser under makroubalanceproceduren for 2018 (Tyskland, Irland, Spanien, Ne-
derlandene, Sverige, Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien, Portugal og Cypern).
Rumænien udpeges også til videre analyse, samt Grækenland, der nu ikke længere
er underlagt et finansielt hjælpeprogram og derfor indgår i overvågningen under
det europæiske semester
1
.
Kommissionen bemærker i varslingsrapporten, at Danmarks overskud på beta-
lingsbalancen fortsat er højt. Vedvarende høje betalingsbalanceoverskud i Dan-
mark har medvirket til opbygningen af store tilgodehavender i udlandet, hvilket
1
Grækenland har som programland i de seneste år ikke været underlagt processerne under det europæiske semester.
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
genererer løbende afkast, der i sig selv også bidrager til et positivt betalingsbalan-
ceoverskud. Kommissionen peger på, at væksten i enhedslønomkostningerne ikke
er alarmende på trods af, at situationen på arbejdsmarkedet presser lønningerne
op, og udviklingen i produktiviteten er afdæmpet. Udviklingen i eksportmarkeds-
andele er overordnet neutral. Kommissionen bemærker, at boligprisvæksten er
aftagende på nationalt niveau, men fortsat er høj i byområderne, hvilket bør over-
våges. Kommissionen peger desuden på, at det private gældsniveau er et af de
højeste i EU og kun reduceres langsomt. Kommissionen bemærker dog, at hus-
holdningerne fortsætter med at øge opsparingen, hvilket afspejler gældsreduktion,
samt at der er indført makroprudentielle tiltag mhp. at reducere risikofuld låntag-
ning. Kommissionen bemærker endvidere, at gældsniveauet blandt de danske virk-
somheder er moderat. Kommissionen konkluderer desuden, at situationen på
arbejdsmarkedet fortsat forbedres, væksten i beskæftigelsen er solid, men også at
der viser sig mangel på arbejdskraft i nogle sektorer.
Kommissionen vurderer, at der ikke skal udarbejdes en dybdegående analyse af
Danmark. Kommissionen bemærker om Danmark, at udviklingen i betalingsba-
lancen, den private gæld og husprisudviklingen indikerer risici, men vurderer sam-
tidig, at en samlet vurdering af den danske økonomi ikke giver anledning til en
dybdegående analyse. Danmark er således ikke påvirket af ubalancer i makrouba-
lanceprocedurens forstand. Dette er på linje med Kommissionens vurdering af
Danmark de seneste fem år.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed for 2019
I Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for perioden
2019-2020, lægges der bl.a. vægt på følgende:
1.
Eurolandene anbefales at uddybe det indre marked, forbedre erhvervskli-
maet og gennemføre reformer af produkt- og servicemarkeder, der styrker
økonomiernes robusthed. Eurolande med betalingsbalanceunderskud anbe-
fales at reducere udenlandsgæld og gennemføre reformer, der fremmer pro-
duktivitet, og eurolande med betalingsbalanceoverskud anbefales at fremme
investeringer samt sikre bedre rammer for lønvækst under hensyntagen til
de sociale parters rolle i løndannelsesprocesserne.
2.
Eurolandene anbefales at understøtte offentlige og private investeringer,
samt forbedre kvaliteten og sammensætningen af det offentlige forbrug og
investeringer. Eurolande med høje offentlige gældsniveauer anbefales at op-
bygge finanspolitiske buffere.
3.
Eurolandene anbefales at reducere skatten på arbejde, styrke uddannelsessy-
stemerne, fremme investeringer i arbejdsstyrkens kvalifikationer samt øge
effektiviteten af den aktive arbejdsmarkedspolitik. Eurolandene anbefales at
nedbringe segmentering på arbejdsmarkederne samt sikre tilstrækkelighed i
systemerne for social sikring.
4.
Eurolandene anbefales at fortsætte arbejdet med at færdiggøre bankunio-
nen, herunder den fælles indskydergarantiordning, den fælles bagstopper for
bankunionens fælles afviklingsfond samt de europæiske tilsynsrammer. Eu-
rolandene bør reducere private gældsniveauer og nedbringe beholdninger af
misligholdte lån, herunder ved at fjerne skatteincitamenter for gæld.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
5.
Eurolandene anbefales at tage yderligere tiltag til færdiggørelse af den Øko-
nomiske og Monetære Union (ØMU’en), herunder i lyset af Kommissio-
nens forslag til et reformleveringsinstrument, en investeringsstabiliserings-
funktion samt Kommissions forslag vedrørende den finansielle sektor.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens pakke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten og anbefalingerne til euroområ-
det som helhed har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport er en del af, vil kunne have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning
bidrager til at understøtte sunde offentlige finanser og makroøkonomisk stabilitet
og dermed holdbar vækst og beskæftigelse i EU-landene.
Det europæiske semester ventes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, men sikringen af gode rammevilkår mv. for investeringer ventes at
have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser på længere sigt.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-landes holdning til Kommissionens vækstundersøgelse, varslings-
rapport og udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed kendes endnu ikke.
EU-landene ventes generelt at byde Kommissionens vækstundersøgelse og vars-
lingsrapport velkommen.
Der ventes endvidere generel støtte til hovedelementerne i anbefalingerne til eu-
roområdet som helhed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt tilfreds med prioriteterne i Kommissionens vækstundersø-
gelse og konklusionerne i varslingsrapporten.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
Regeringen støtter generelt, at EU-landene sikrer en ambitiøs reform- og konsoli-
deringsdagsorden. Det er særligt vigtigt at fastholde sigtet mod sunde og holdbare
offentlige finanser i takt med konjunkturfremgangen, således at der i højere grad
end i tidligere opsving kan opbygges finanspolitiske buffere til fremtidige tilbage-
slag og konjunkturmedløbende finanspolitik undgås.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og noterer sig
Kommissions vurdering af, at 13 lande har eller er i fare for at have makroøko-
nomiske ubalancer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0009.png
Dagsordenspunkt 8:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2018)801, KOM(2018)802, KOM(2018)803, KOM(2018)804, KOM(2018)805,
KOM(2018)806, KOM(2018)809
1. Resume
Kommissionen har 21. november offentliggjort en pakke med vurderinger og forslag under Stabi-
litets- og Vækstpagten. Sagerne ventes behandlet i Rådet i den nærmeste fremtid.
Kommissionen har udarbejdet en rapport om Italien, som er på kant med Stabilitets- og Vækst-
pagtens gældsregel. Kommissionen finder i rapporten, at Italien ikke har nedbragt gælden til-
strækkeligt hurtigt i henhold til reglerne. Afvigelsen fra kravene opvejes desuden ikke
som det
ellers har været tilfældet hidtil - af de relevante faktorer, som undersøges ifølge reglerne. Herunder
er den økonomiske situation relativt gunstig, MTO-reglerne (dvs. reglerne om efterlevelse af og
tilpasning hen imod mellemfristede mål for struktursaldoen
MTO) er ikke efterlevet, og vigtige
strukturreformer tilbagerulles. Kommissionen lægger derfor op til, at Italien tildeles en EDP-
henstilling under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende regler. Det konkrete forslag til en
henstilling foreligger dog endnu ikke.
Ungarn og Rumænien har i forvejen MTO-henstillinger pga. væsentlige afvigelser fra Stabilitets-
og Vækstpagtens forebyggende regler. Kommissionen vurderer ikke, at de to lande har levet op til
disse henstillinger og stiller derfor forslag til Rådet om beslutninger om, at hhv. Ungarn og Ru-
mænien ikke har gennemført tilstrækkelige tiltag. Kommissionen stiller også forslag til Rådet om
reviderede MTO-henstillinger til de to lande. Begge de foreslåede henstillinger indebærer krav om
en forbedring af den strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i både 2019.
Der ventes at være støtte til Kommissionens vurdering af Italien og de konkrete forslag om Un-
garn og Rumænien.
Regeringen støtter de konkrete forslag om MTO-henstillinger til Ungarn og Rumænien og kon-
klusionen om, at Italien bør tildeles en EDP-henstilling.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 21. november 2018, som led i den løbende over-
vågning af landenes finanspolitik, en pakke med vurderinger og forslag til skridt
under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP). Sagerne ventes behandlet i Rådet i den
nærmeste fremtid. Pakken indeholder en rapport om Italiens efterlevelse af Stabi-
litets- og Vækstpagtens gældsregel. Kommissionen fremsætter i pakken også føl-
gende 4 konkrete forslag:
rådsbeslutning om, at
Rumænien
ikke har gennemført tilstrækkelige tiltag
til efterlevelse af sin aktuelle MTO-henstilling
tildeling af en revideret MTO-henstilling til
Rumænien
rådsbeslutning om, at
Ungarn
ikke har gennemført tilstrækkelige tiltag til
efterlevelse af sin aktuelle MTO-henstilling
tildeling af en revideret MTO-henstilling til
Ungarn.
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0010.png
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del består af reglerne om, at det faktiske
underskud ikke må overstige 3 pct. af BNP, og at den offentlige bruttogæld ikke
må overstige 60 pct. af BNP. Er gælden kommet over 60 pct. af BNP skal landet
sikre, at den nedbringes tilstrækkeligt hurtigt. Det indebærer overordnet, at gælden
årligt i gennemsnit skal reduceres med mindst 1/20 af den andel af gælden, der
ligger ud over 60 pct. af BNP, når man måler over en treårig periode.
Hvis en af eller begge de numeriske regler i den korrigerende del er overskredet,
laver Kommissionen en vurderingsrapport. Her vurderes det, hvorvidt der skal
tildeles en EDP-henstilling, under inddragelse af alle relevante faktorer, herunder
særligt økonomiens udvikling, fremskridt hen imod landets mellemfristede mål for
struktursaldoen (MTO), den mellemfristede gældsudvikling og gennemførelse af
strukturreformer. Fsva. overskridelser af 3 pct.-grænsen kan et land også undgå en
henstilling, hvis overskridelsen vurderes at være ”lille og midlertidig”
2
og excepti-
onel (dvs. kan forklares af en usædvanlig begivenhed udenfor landets kontrol).
Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del
Lande som ikke har EDP-henstillinger er underlagt Stabilitets og Vækstpagtens
forebyggende
regler og skal således sikre tilpasning hen imod deres individuelt fast-
satte mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) og sikre en offentlig
nettoudgiftsvækst
(målt ved EU’s udgiftsregel
3
), som er i overensstemmelse med
den pågældende tilpasning af struktursaldoen.
Kommissionen foretager løbende vurderinger af, om disse krav er efterlevet. Der
er tale om en helhedsvurdering, som både omfatter struktursaldoen og udgiftsreg-
len samt evt. andre relevante forhold. Med styrkelsen af EU’s finanspolitiske reg-
ler i 2011 (”six-packen”) blev det muligt for Rådet at åbne en procedure for væ-
sentlige afvigelser (”significant deviation procedure” –
SDP) og tildele særlige
forebyggende henstillinger (”MTO-henstillinger”) til lande, som vurderes at have
en "væsentlig overskridelse" af de forebyggende regler
4
. Sådanne henstillinger kan
kun tildeles "ex post", dvs. på baggrund af observerede overskridelser i de to se-
nest afsluttede år.
Sanktionsmuligheder
Kommissionen har under Stabilitets- og Vækstpagten mulighed for at foreslå gra-
duerede sanktioner overfor eurolande,
jf. nedenstående tabel.
Kommissionen kan
derudover foreslå suspendering af midler fra EU-fonde til både euro- og ikke-
eurolande, hvis et land ikke lever op til kravene i en EDP-henstilling.
I praksis normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP, som bringes tilbage under 3 pct. indenfor ét eller to år
Udgiftsreglen sætter et benchmark for den vækst i et konkret mål for de offentlige udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter
og konjunkturbetingede ledighedsudgifter) som er muligt, hvis der samtidig skal sikres tilpasning mod MTO. Hvis et land
gennemfører diskretionære tiltag, som øger indtægterne, kan udgifterne øges yderligere og fortsat være forenelige med
tilpasningen i struktursaldoen.
4
Der foreligger en "væsentlig afvigelse" (”significant deviation")”,
hvis der afviges mindst �½ pct. af BNP i et enkelt år eller
sammenlagt over to år fra MTO, fra tilpasningen hen imod MTO eller fra udgiftsbenchmarket.
2
3
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0011.png
Tabel 1
Sanktionsmuligheder overfor eurolande
Korrigerende del af reglerne
Tildeling af EDP-henstilling
En
ikke-rentebærende deponering
på 0,2 pct. af BNP, hvis over-
skridelsen af reglerne er alvorlig, eller hvis der allerede har været en
optrapning af proceduren under de forebyggende regler.
Stemmeregel: Omvendt kvalificeret flertal
En
bøde
på 0,2 pct. af BNP.
Stemmeregel: Omvendt kvalificeret flertal
Hel eller delvis
suspendering af midler fra EU-fonde*
(kan benyttes
overfor alle EU-lande, også ikke-eurolande).
Stemmeregel: Omvendt kvalificeret flertal
-
En
ikke-rentebærende deponering
Stemmeregel: Kvalificeret flertal
Utilstrækkelig efterlevelse af et pålæg
En
bøde
med en fast del på i udgangspunktet 0,2 pct. af BNP samt en
variabel del svarende til 1/10 af overskridelsen af det nominelle saldo-
krav i pålægget. Maks. 0,5 pct. af BNP
Stemmeregel: Kvalificeret flertal
Utilstrækkelig efterlevelse af en EDP-henstilling
Tildeling af et pålæg (skærpet EDP-henstilling)
Forebyggende del af reglerne
Tildeling af MTO-henstilling
Utilstrækkelig efterlevelse af en MTO-henstilling
-
En
rentebærende deponering
på 0,2 pct. af BNP
Stemmeregel: Omvendt kvalificeret flertal
Anm.: * Sanktionsmulighederne, med undtagelse af suspendering af midler fra EU-fonde, gælder kun for eurolande.
Sanktionerne har i udgangspunktet den i tabellen angivne størrelse, men kan nedsættes af Kommissionen
eller Rådet i begrundede tilfælde.
Kilde: EU-traktens artikel 126.11 samt EU-forordningerne 1166/97, 1167/97, 1055/2005, 1056/2005, 1173/2011,
1177/2011 og 1303/2013
Hjemmel og stemmeregler
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (herunder forslag
vedr. MTO-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 121. I sager om utilstrække-
lige tiltag til efterlevelse af MTO-henstillinger og tildeling/revidering af MTO-
henstillinger under artikel 121 træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder tildeling af
henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 126. Ved rådsbeslutninger om ufor-
holdsmæssigt store underskud og tildeling af henstillinger under artikel 126 træffer
Rådet afgørelse med kvalificeret flertal
I sager under Stabilitets- og Vækstpagten (både artikel 121 og 126) stemmer lan-
dene ikke i deres egne sager. Desuden er det kun eurolande, der stemmer i sager,
som vedrører eurolande. Danmark har således stemmeret i sagerne om Rumænien
og Ungarn, men ikke i sagen om Italien.
Sanktionsmulighederne overfor eurolande har hjemmel i Traktatens artikel 121 og
126. Stemmereglerne er angivet i figur 1. Kun eurolande stemmer om sanktioner,
der har hjemmel i artikel 121 og 126.
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0012.png
3. Indhold
Italien
Italiens gæld er ca. 131 pct. af BNP. Da den er over 60 pct. af BNP, skal Italien
sikre gældsreduktion i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagtens gælds-
regel.
Italiens gæld er dog de senere år ikke faldet tilstrækkeligt ift. gældsreglens krav.
Kommissionen har derfor udarbejdet rapporter for brud på gældsreglen. Rappor-
terne har hidtil vist, at forskellige relevante faktorer (navnlig svag økonomisk ud-
vikling, fremskridt med strukturreformer og tilstrækkelige fremskridt med at nå
MTO) gjorde, at Italien samlet set ikke skulle tildeles en EDP-henstilling. Styrken
af de formildende relevante faktorer har dog været aftagende, og Kommissionen
understregede i sin rapport om Italien fra maj 2018, at der ville være behov for
yderligere strukturel tilpasning i 2018, hvis fremskridt hen imod MTO fortsat
skulle udgøre en formildende faktor.
Kommissionen har nu udarbejdet en opdateret rapport, som viser, at Italien fort-
sat ikke nedbringer gælden tilstrækkeligt. Gælden vurderes fra 2015 til 2019 kun at
falde 0,6 pct. af BNP. Gabet til gældsreglens krav var 5,2 pct. af BNP i 2016, 6,6
pct. af BNP i 2017 og 2018, og i 2019 ventes der et gab på 6,7 pct. af BNP. Italien
har heller ikke gennemført tilstrækkelige strukturelle budgetforbedringer i 2018 i
henhold til MTO-reglerne, og Italien ventes med budgetudspillet for næste år des-
uden at svække struktursaldoen betydeligt fra -1,8 pct. af BNP i 2018 til -3,0 pct.
af BNP i 2019. Italien bevæger sig således betydeligt væk fra sit MTO på 0,0 pct.
af BNP
modsat reglernes krav, om at Italiens struktursaldo skal nærme sig MTO
med 0,6 pct. af BNP i både 2018 og 2019. Italiens faktiske saldo skønnes i 2019 til
-2,9 pct. af BNP
lige netop indenfor Stabilitets- og Vækstpagtens 3 pct.-grænse
og -3,1 pct. af BNP i 2020 (som dog er en teknisk fremskrivning, da finansloven
for 2020 først laves i efteråret 2019). Rapporten peger samtidig på, at den økono-
miske situation har været relativt gunstig de senere år og på, at Italiens planer om
tilbagerulning af vigtige strukturreformer, særligt på pensionsområdet, udgør en
forværrende omstændighed.
Tabel 2
Kommissionens skøn for Italiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Strukturel budgetforbedring
Bruttogæld
Underefterlevelse af
gældsreduktionskravet
2016
-2,5
-1,5
-1,0
131,4
5,2
2017
-2,4
-1,8
-0,3
131,2
6,6
2018
-1,9
-1,8
0,0
131,1
6,6
2019
-2,9
-3,0
-1,2
131,0
6,7
2020
-3,1
-3,5
-0,5
131,1
ikke angivet
Anm.: Afrunding kan gøre, at tallene ikke summerer.
* Inkl. akkumuleret underefterlevelse.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2018 og Kommissionens rapport om Italien, COM(2018)809
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0013.png
Kommissionens konkluderer i sin rapport, at Italien ikke længere kan siges at ef-
terleve gældsreglen - heller ikke når alle relevante faktorer tages med i vurderin-
gen. Kommissionen finder derfor, at Italien bør tildeles en henstilling om ned-
bringelse af gælden i overensstemmelse med gældsreglen.
Rådets Økonomiske og Finansielle Komité skal nu indenfor 14 dage af offentlig-
gørelsen af Kommissionens rapport om Italien afgive en udtalelse om sagen. På
basis af denne rapport ventes Kommissionen derefter at stille forslag til Rådet om
en rådsbeslutning, om at der eksisterer et uforholdsmæssigt stort underskud
5
i
Italien, samt om tildeling af en EDP-henstilling til Italien. De konkrete forslag
ventes i udgangspunktet først behandlet på ECOFIN i starten af 2019.
Kommissionen kan vælge samtidig at stille forslag om, at Italien pålægges at ind-
betale et ikke-rentebærende depositum til EU svarende til 0,2 pct. af BNP (ca. 3,5
mia. euro), hvis der vurderes at være tale om en alvorlig overtrædelse af reglerne.
Rumænien
Rådet tildelte 16. juni 2017 Rumænien en MTO-henstilling om at forbedre den
strukturelle saldo mhp. at sikre hurtig tilbagevenden til Rumæniens mellemfristede
mål for struktursaldoen (MTO), som er på -1 pct. af BNP. Rådet har sidenhen
revideret henstillingen to gange, hhv. 5. december 2017 og igen 22. juni 2018,
hvor Rumænien begge gange vurderedes ikke at have levet op til kravene i de da-
værende henstillinger.
Rumæniens aktuelle henstilling indebærer krav om en forbedring af den struktu-
relle saldo på mindst 0,8 pct. af BNP i både 2018 og 2019. Det indebærer, at den
maksimale udgiftsvækst ikke må overstige 3,3 pct. i 2018 og 5,1 pct. i 2019.
Kommissionen vurderer imidlertid, at Rumænien heller ikke har gjort nok for at
efterleve denne reviderede MTO-henstilling, idet ingen af målene er nået,
jf. tabel
4.
Kommissionen stiller derfor forslag om en rådsbeslutning om utilstrækkelige
tiltag til efterlevelse af henstillingen.
Kommissionen stiller også forslag om tildeling af en ny revideret MTO-
henstilling. Den reviderede MTO-henstilling indebærer krav om en forbedring af
den strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i 2019, hvilket svarer til, at nettoudgifts-
væksten ikke må overstige 4,5 pct. i 2019. Rumænien planlægger aktuelt at
forværre
struktursaldoen med 1,0 pct. af BNP i 2019 og øge nettoudgifterne med 7,5 pct. af
BNP.
Det bemærkes, at Kommissionens prognose peger på en risiko for, at Rumænien
overskrider 3 pct.-grænsen for den faktiske saldo i år og næste år. Kommissionen
har dog ikke udarbejdet nogen rapport om dette, idet det vurderes, at den foreslå-
ede reviderede MTO-henstilling vil sikre, at underskuddet bringes under 3 pct. af
BNP i 2019. Det er muligt, at Kommissionen senere vil revurdere behovet for en
EDP-henstilling.
Beslutningen vedrører en overskridelse af gældsreglen, men den relevante rådsbeslutning tager navn efter underskuddet,
uanset om underskuds- eller gældsreglen brydes.
5
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0014.png
Tabel 3
Rumæniens offentlige finanser
Pct. af BNP
Nominel saldo
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling af juni 2017
- Krav i henstilling af december 2017
- Krav i henstilling af juni 2018
- Krav i forslag til ny revideret henstilling
Nominel nettoudgiftsvækst
(pct.)
- Krav i henstilling af juni 2017
- Krav i henstilling af december 2017
- Krav i henstilling af juni 2018
- Krav i forslag til ny revideret henstilling
Bruttogæld
2017
-2,9
-3,4
-1,2
min. 0,5
-
-
-
15,5
maks. 3,3
-
-
-
35,1
2018
-3,3
-3,3
0,04
-
min. 0,8
min. 0,8
-
11,3
-
maks. 3,3
maks. 3,3
-
35,1
2019
-3,4
-3,4
-0,1
-
-
min 0,8
min. 1,0
7,5
-
-
maks. 5,1
maks. 4,5
35,9
-
-
-
-
-
-
38,2
2020
-4,7
-4,6
-1,2
Anm.: Afrunding kan gøre, at tallene ikke summerer.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2018 og Kommissionens rapport om Rumænien (SWD(2018)503)
Ungarn
Ungarn blev tildelt en første MTO-henstilling 22. juni 2018, idet Ungarn vurdere-
des at afvige væsentligt fra kravene under de forebyggende regler. Det var Un-
garns første MTO-henstilling. Indstillingen indebærer krav om en
forbedring
af den
strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i 2018, hvilket svarer til, at nettoudgiftsvæk-
sten ikke må overstige 2,8 pct. i 2018.
Kommissionens efterårsprognose viser imidlertid, at struktursaldoen ventes
forvær-
ret
med 0,4 pct. af BNP i 2018. Udgiftsvæksten i 2018 skønnes til 7,0 pct. Ungarn
er således langt fra at leve op til kravene i henstillingen.
Kommissionen stiller derfor forslag om, at Ungarn tildeles en revideret MTO-
henstilling. Den reviderede MTO-henstilling indebærer krav en forbedring af den
strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i 2019, hvilket svarer til, at nettoudgiftsvæk-
sten ikke må overstige 3,3 pct. i 2019. Rumænien planlægger aktuelt at forbedre
struktursaldoen med 0,5 pct. af BNP i 2019 og øge nettoudgifterne med 5,3 pct. af
BNP.
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
1973989_0015.png
Tabel 4
Ungarns offentlige finanser
Pct. af BNP
Nominel saldo
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling af juni 2018
- Krav i forslag til revideret henstilling
Nominel nettoudgiftsvækst
(pct.)
- Krav i henstilling af juni 2018
- Krav i forslag til revideret henstilling
Bruttogæld
2017
-2,2
-3,4
-1,7
-
-
11,8
-
-
73,3
2018
-2,4
-3,8
-0,4
min. 1,0
-
7,0
maks. 2,8
-
72,9
2019
-1,9
-3,3
0,5
-
min. 1,0
5,3
-
maks. 3,3
70,3
-
68,6
-
-
2020
-1,8
-3,0
0,3
Anm.: Afrunding kan gøre, at tallene ikke summerer.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2018 og Kommissionens rapport om Ungarn (SWD(2018)504)
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte stabilitet, vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har således po-
sitive effekter på den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Dan-
mark, herunder tilliden til finanspolitikken.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til beslutningerne vedr. Italien, Rumænien og Ungarn.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om fi-
nanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at
der sikres en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed,
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4/12-18, fra finansministeren
mhp. at fastholde lave renter og forebygge nye gældskriser. Det er særligt afgøren-
de, at der opbygges tilstrækkelige buffere og nedbringes gæld i gode tider (som
landene generelt aktuelt oplever), således at man ikke medvirker til overophedning
af økonomien og samtidig sikrer råderum til at modgå fremtidige økonomiske
tilbageslag. Regeringen ser således med stor alvor på de overlagte overskridelser af
reglerne, herunder de manglende efterlevelse af tidligere MTO-henstillinger, som
de pågældende sager vedrører.
Regeringen støtter, at Italien tildeles en EDP-henstilling, idet Italien klart over-
skrider reglerne. Det er vigtigt, at Italien får nedbragt sin gæld og sit underskud i
overensstemmelse med reglerne mhp. at sikre tillid fra markederne og undgå nye
kriser og derigennem skabe rammerne for fornyet vækst og jobskabelse. Regerin-
gen vil tage nærmere stilling til de konkrete forslag, når disse foreligger.
Regeringen støtter forslagene om Rumænien og Ungarn, som overskrider MTO-
reglerne betydeligt. Regeringen havde desuden gerne set, at Kommissionen havde
udarbejdet en rapport om, hvorvidt Rumænien bør tildeles en EDP-henstilling på
baggrund af den skønnede overskridelse af 3 pct.-grænsen for det faktiske under-
skud både i år og de kommende år.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er løben-
de forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne. De konkrete
sager om Rumæniens og Ungarns eksisterende MTO-henstillinger er forelagt i
perioden 2017-2018.
16