Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1949149_0001.png
Dynamiske effekter af
transportinvesteringer i
samfundsøkonomiske
analyser
Mogens Fosgerau
Professor, Økonomisk Institut
Oplæg til Finansudvalget, 20. sep. 2018
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0002.png
02-10-2018
2
Samfundsøkonomiske analyser i transportsektoren
Dansk praksis:
Klassisk metode
Solidt teoretisk grundlag
Gevinster er lette at opgøre
Tidsbesparelser
Trafikvolumen
SØ analyser af transportprojekter før
beslutning i Folketing
Følger Transportministeriets manual
Følger Finansministeriets generelle
vejledning
Lang tradition i transportsektoren
Anvendt i hele verden
Derfor er transport længere
fremme end andre sektorer
Oversættelse af resultater er mulig
Effekter på BNP og beskæftigelse
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0003.png
02-10-2018
3
Dynamiske effekter
afledte adfærdsændringer
Dynamiske effekter i trafikken
indregnes som standard
Trafikmodel beregner
konsekvenser af projekt
(Landstrafikmodellen)
Trafikomfang
Transportmiddel
Rute
Omkostninger for trafikanter
inklusiv transporttid
Investering, drift og
vedligeholdelse
Velfærdseffekt af projekt
Transporttid omregnes til penge
vha
tidsværdier
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0004.png
02-10-2018
4
Bredere økonomiske effekter
Imperfektioner
eksternaliteter
Metodeudvidelser i historisk
rækkefølge
Miljø
Arbejdsmarked
Produktivitet
Lokalisering
Konkurrence
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0005.png
02-10-2018
5
Miljøeffekter er med i dansk praksis
Vha trafikmodel laves
konsekvensberegninger for
Trafikuheld
Luftforurening
Trafikstøj
CO2 emissioner
Trafikanter
Miljø, støj, klima, uheld
Velfærdseffekt
Investering mv.
Omregnes vha miljøøkonomisk
priskatalog
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0006.png
02-10-2018
6
Arbejdsmarkedseffekter er med i dansk praksis
Effekt på offentlige finanser
Investering, drift, vedligehold
Tilbageløb (i meget detaljeret
beregning)
Trafikanter
Investering mv.
Miljø mv.
Arbejdsmarked
Velfærdseffekt
Underskud skal finansieres af
skatter
Giver tab
Rejsetidsgevinster for pendling og
erhverv reducerer forvridning
Giver gevinst
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0007.png
02-10-2018
7
Produktivitetseffekter på vej ind i dansk praksis
Agglomeration giver større
produktivitet
Gevinst ved bedre tilgængelighed
Konsensus om effekt
Svært at undgå dobbeltregning
Etablere relevant teori
Etablere danske estimater
Etablere praktisk metode
Thomas fra Incentive præsenterer
foreløbige erfaringer
Trafikanter
Investering mv.
Miljø mv.
Arbejdsmarked
Agglomeration
URBAN projektet
(Innovationsfonden)
Velfærdseffekt
Projekter er mere rentable i
områder med mange jobs
Effekt kan indregnes ved alle
projekter, små og store
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0008.png
02-10-2018
8
Andre effekter
I Storbritannien regner man
endvidere på
Lokaliseringseffekter
Effekter via konkurrence
Lokaliseringseffekter
I Danmark er vi ikke helt så friske
Kræver stort, tungt og dyrt
modelapparat
Måske ikke det mest
omkostningseffektive sted at sætte
ind
Effekter via konkurrence
Håndteres på ret grov måde i UK
Nok for usikkert
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0009.png
02-10-2018
9
Udviklingsperspektiver
Det vigtigste er fortsat
En god trafikmodel
Løbende opdatering
Udvikling, fx regularitet, trængsel,
myldretidsdynamik
Det danske tidsværdistudie har
dannet skole
Men er fra 2004-2007
I fremtiden skal vi udnytte big data
Kræver udviklingsindsats, så der er en
vis tøven
Gode nøgletal
Tidsbesparelser er væsentligste
gevinst
Værdien af tid det vigtigste nøgletal
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949149_0010.png
02-10-2018
10
Konklusion
Danmark er generelt på fronten
Derfor løbende udvikling
Med jævnlige større
udviklingsprojekter
Modeller
Nøgletal
De væsentligste dynamiske effekter er
med
Transport mere udviklet end andre
områder
Ny teknologi
Klima
Nye forretningsmodeller
Nye datakilder
Nye rejsevaner
Men verden står ikke stille
Det betaler sig, infrastruktur er
dyr!