Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1949148_0001.png
DYNAMISKE EFFEKTER AF TRANSPORTINVESTERINGER:
NUVÆRENDE PRAKSIS
___
Ekspertmøde i Finansudvalget, 20. september 2018
v. Thomas Odgaard
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0002.png
Centrale spørgsmål
Hvordan opgør vi i dag gevinsterne ved investeringer i transportinfrastruktur?
Mangler vi at medregne nogle dynamiske effekter?
Hvis ja, hvad betyder det?
Opsamling
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0003.png
Det nuværende metodegrundlag
Finansministeriet
Generel
vejledning
Specifik
vejledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beregningsmodel
Nøgletalskatalog
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0004.png
Hvilke dynamiske effekter er med i beslutningsgrundlaget i dag?
Effekterne i samfundsøkonomiske analyser
1
1
Alle analyser medregner effekterne for nye brugere.
Dynamiske effekter på arbejdsmarkedet
Arbejdsudbuddet bestemmes af nettolønnen:
Nettoløn = Bruttoløn
Indkomstskat - Transportomkostninger
2
3
Arbejdsudbudsforvridning
a
Effekt på offentlige finanser
finansieres via bundskatten,
der forvrider
arbejdsudbuddet.
Forvridning = 10% af effekt.
2
3
Arbejdsudbudsgevinst
b
Lavere transportomkostninger
(tid og penge) øger
arbejdsudbuddet.
Besparelse for pendlere og
erhverv virker som lempelse
af bundskatten.
Gevinst = 10% af effekt.
Kilde:
a
Effekt på offentlige finanser kan i princippet være positiv. I så fald indgår arbejdsudbudsforvridningen som en gevinst.
b
Transportomkostningerne kan i princippet stige. I så fald indgår arbejdsudbudsgevinsten som en omkostning.
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0005.png
Mangler vi at medregne nogle dynamiske effekter?
”Agglomeration” indgår ikke
Dækker over, at produktiviteten stiger, når
virksomheder og mennesker rykker tættere
sammen (fx ved bedre infrastruktur) som følge af:
JA
Mest væsentligt
Bedre match mellem virksomheders behov og
arbejdskraftens evner
Videndeling
Specialiserede underleverandører.
Udelades oftest helt på grund af metodemæssige
udfordringer. Indgår i visse tilfælde i en
sideanalyse.
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0006.png
Hvor meget betyder det for analyserne?
Dynamiske effekter i % af medregnede brugergevinster
a
5-30%
Effekt på samfundsøkonomisk afkast af at indregne
dynamiske effekter (hvis 25% højere brugergevinster)
Groft overslag
Metodemæssige
problemer
1%-point
højere
samfundsøkonomisk
afkast
b
Kilde:
a
Alene til illustration. Analyser kan ikke direkte sammenlignes, da metoder og omfattede effekter varierer.
b
Baseret på følsomhedsanalyser af 25% højere brugergevinster for udvalgte infrastrukturprojekter. Formentlig et overkantsskøn.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0007.png
Kan de udeladte effekter ændre konklusionerne?
Groft overslag
Andel samfundsøkonomisk rentable projekter
93%
86%
JA
i nogen
grad
Vej
Uden dynamiske effekter
55%
57%
Kollektiv
Med dynamiske effekter
Kilde:
Tal for ”Uden dynamiske effekter” er baseret på ”Produktivitetskommission, analyserapport 5” for alle undersøgte projekter.
Tal for ”Med dynamiske effekter” er baseret på 1% højere samfundsøkonomisk afkast (jf. foregående slide).
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0008.png
Kan de udeladte effekter ændre konklusionerne? (fortsat)
… men mindst
lige så
væsentligt kan
det ændre
rangordningen.
Gevinster
undervurderes mest
i storbyområder og
områder med
videnstunge erhverv.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0009.png
Opsamling
1
Beslutningsgrundlaget omfatter i
dag de effekter, der med rimelig
sikkerhed kan kvantificeres.
2
”Agglomeration”
(øget produktivitet) mangler.
3
Kan i visse tilfælde
ændre samlet konklusion.
4
Intern rangordning
af projekter kan
blive påvirket.
5
Effekten er (formentlig) størst
for projekter i store byer.
Metodeudvikling
er i gang på
Københavns Universitet/DTU
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949148_0010.png
Thomas Odgaard
Direktør og partner
___
Incentive
___
T. 2916 1223
M. [email protected]
Holte Stationsvej 14, 1.
2840 Holte
W. incentive.dk
T. 61 333 500
M. [email protected]
10