Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1949146_0001.png
Dynamiske effekter af
transportinvesteringer
Peter Stephensen, DREAM
Oplæg for Finansudvalget, 20/9-2018
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0002.png
Oversigt
Hvem er DREAM?
Grundsynspunkt
Eksempel på makro-analyse
Trafik i MAKRO og GREEN
REFORM
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0003.png
DREAM
Formål: Udvikle og vedligeholde redskaber til
brug for strukturanalyser af velfærdsstatens
udfordringer (finanspolitisk holdbarhed)
Interessenter: Ministerier, De Økonomiske Råd,
interesseorganisationer, tænketanke.
Har i gennem årene udviklet en del modeller:
DREAM, SMILE, REFORM
Nye modeller på vej: MAKRO og GREEN
REFORM
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0004.png
Grundsynspunkt
Det er vanskeligt at opstille generelle
regneregler for offentlige trafikinvesteringer…
• …men givet at reglerne foreligger, er det ikke
noget problem at lægge dem ind i modellerne
Korrektioner af arbejdsudbud og produktivitet
kan forholdsvis let foretages i modeller som
DREAM, REFORM og MAKRO
Problem 1: Evidens
Problem 2: Betydelig kontekstafhængighed
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0005.png
Eksempler på analyser
Makro-studier af produktive og ikke-produktive offentlige
udgifter (jf. Kneller mfl. (1999), Bleaney mfl. (2001) og
Gemmell mfl. (2011))
Produktive: Uddannelse, sundhed og infrastruktur
Ikke-produktive: Resten
Resultat: Hvis produktive udgifter finansieres af ikke
forvridende skatter, påvirkes væksten positivt
Resultater er ret forskellige. Identifikationsproblemer må
forventes (samvariation mellem uddannelse, sundhed og
infrastruktur over tid)
Min konklusion: Specifikke analyser nødvendige
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0006.png
Trafik i MAKRO
MAKRO er ny makromodel som i 2017-2020 udvikles af
DREAM for Finansministeriet og Økonomi- og
indenrigsministeriet
Modellen skal kunne anvendes af ministerierne til
mellemfristede analyser og fremskrivninger, og som
ramme for kortsigtede fremskrivninger som det fx kendes
fra Økonomisk Redegørelse
Trafikinvesteringer vil blive behandlet efter de gældende
regneprincipper (som beskrevet at Mads Kieler)
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0007.png
Trafik i GREEN REFORM
GREEN REFORM er en dynamisk multi-
sektor-model der udvikles af DREAM i
samarbejde med Økonomisk institut,
Københavns universitet (Peter Birch
Sørensen + 2
phd’er)
Modellen skal give detaljerede
beskrivelser af miljø- og energirelaterede
brancher og problemstillinger
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Opsummering af lukket ekspertmøde om dynamiske effekter af infrastrukturinvesteringer
1949146_0008.png
Trafik i GREEN REFORM
Trafik indgår i modellen, men mest ud fra en
miljøsynsvinkel
• …men effekt af infrastrukturinvesteringer på
produktivitet er ikke på tegnebrættet
Grundforløb og transportadfærd baseres på
Landstransportmodellen (LTM)
En relativ simpel adfærdsmodel planlægges
baseret på ‘turmatricer’ fra LTM
På denne måde haves trængselseffekter på
arbejdsudbuddet