Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2044670_0001.png
Beretning nr.
8
Folketinget 2018-19
Beretning afgivet af Finansudvalget den 4. april 2019
Beretning
om
kritisk infrastruktur
1. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, EL, ALT, RV og SF) konsta‐
terer, at kritisk infrastruktur er af vital interesse for samfun‐
det og borgerne, ikke mindst når det gælder naturlige mono‐
poler.
Flertallet konstaterer ligeledes, at Danmark har en man‐
geårig tradition for, at kritisk infrastruktur er ejet af fælles‐
skabet – enten i form af offentligt ejerskab eller i form af an‐
delsselskaber ejet af forbrugerne og at denne ejerform har
været med til at sikre en fastholdelse af dansk ejerskab over
infrastrukturen samt en høj forsyningssikkerhed.
Flertallet pålægger i forlængelse heraf regeringen at ar‐
bejde for, at dansk kritisk infrastruktur enten har det offent‐
lige eller et forbrugerejet andelsselskab som majoritetsejer.
Radikale Venstres medlem af udvalget pointerer, at Radi‐
kale Venstre lægger til grund, at statens ejerskabspolitik na‐
turligvis må respektere statsstøtteregler og lignende EU-ret‐
lige forpligtelser. Radikale Venstre understreger, at det ikke
gælder områder, hvor infrastruktur i dag har forskellige ejer‐
former i forhold til de nævnte, som f.eks. havne, og at der
bør være en åbenhed om at tiltrække danske pensionsinve‐
steringer i infrastruktur.
Et mindretal i udvalget (V, LA og KF) udtaler, at der skal
være fuld offentlig kontrol med kritisk infrastruktur i Dan‐
mark. Vi har i Danmark – til stor gavn for borgere og sam‐
fund – det hovedprincip, at samfundsmæssige hensyn ved
naturlige monopoler i udgangspunktet sikres ved stærk regu‐
lering og opfølgende tilsyn og ikke via selve ejerskabet. Der
er mange områder, hvor staten ikke nødvendigvis er den ret‐
te ejer af kritisk infrastruktur set ud fra et samfundshensyn,
hvor teleområdet kan nævnes som et eksempel.
Vi skal samtidig sikre, at Danmark ikke overtræder EU-
regler om bl.a. statsstøtte og kapitalens fri bevægelighed ved
at udvise overdreven protektionisme.
Samtidig har vi i Danmark en samfundsmæssig interesse
i, at de danske lønmodtageres opsparinger via pensionskas‐
serne kan investeres på fornuftig vis. Og resultatet af flertal‐
let i udvalgets holdning er, at danske lønmodtagere i vid ud‐
strækning udelukkes fra at investere i dansk infrastruktur.
Konsekvenserne kan være meget store, hvis andre lande føl‐
ger trop, idet danske pensionskasser investerer betydeligt i
udenlandsk infrastruktur.
P.u.v.
Joachim B. Olsen
formand
DokumentId
Journalnummer