Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2033793_0001.png
2018
Finansielt regnskab
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0002.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0003.png
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement ................................................................................................................ 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 6
2.5 Forventninger til det kommende år ............................................................................................................................................ 6
3. Regnskab ......................................................................................................................................................................................... 8
3.1 Anvendt regnskabspraksis .............................................................................................................................................................. 8
3.2 Resultatopgørelse mv. ....................................................................................................................................................................... 9
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 11
3.4 Egenkapitalforvaltning ..................................................................................................................................................................... 14
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 14
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 15
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 15
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 17
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................................... 17
4.6 IT-omkostninger ................................................................................................................................................................................. 19
Side 2 af 19
Side
2
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0004.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Standardpåtegning
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets departe-
ments regnskabsmæssige virksomhed, CVR-nummer 34 73 04 66, er ansvarlig for: § 09.11.01.
De-
partementet
, § 09.11.51.
Retssager mv.
, § 09.11.61.
Renter
og § 09.11.63.
Kompensation for fast-
frysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden,
herunder de regnskabsmæssige forklaringer,
som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2018.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at det finansielle regnskab er rigtigt, dvs. at det finansielle regnskab ikke indeholder væsentlige fejlin-
formationer eller udeladelser
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler
og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det finansielle regnskab.
København d.
[Underskrift]
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriet
Side 3 af 19
Side
3
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0005.png
2. Beretning
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement
Skatteministeriets departement varetager opgaver vedrørende lovgivning, skatte- og samfundsøko-
nomi og ministerbetjening i forhold til skat, told, forbrugs- og miljøafgifter, ejendomsvurderinger, ind-
drivelse og internationale opgaver. Skatteministeriets departement følger lovenes virkning med hen-
blik på eventuelle justeringer og varetager på overordnet niveau det internationale samarbejde inden
for Skatteministeriets område.
Derudover varetager departementet den overordnede styringsopgave i forhold til den samlede kon-
cern, der omfatter ni specialiserede styrelser. Opgaven omfatter den overordnede styrings-, planlæg-
nings-, tilsyns- og budgetfunktioner for ministerområdet.
Skatteministeriets departement er delt i tre afdelinger, der varetager henholdsvis lovgivning, politik
og samfundsøkonomi, koncernstyring og udvikling samt kommunikation og ledelsesbetjening.
Yderligere information om Skatteministeriets departement kan findes på www.skm.dk.
Side 4 af 19
Side
4
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0006.png
2.2 Ledelsesberetning
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteministeriets departement.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-869,4
822,5
-46,9
-45,7
-39,9
-268,4
260,6
-7,8
-6,6
-5,6
- 265,8
265,8
0
0
0
2017
2018
2019
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
454,4
82,6
-91,8
-438,8
-277,7
3,2
11,0
-29,4
-3,2
-43,7
2,4
-
-
-
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
96,7
99,9
63,2
99,9
23,6
100
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
468,1
0,7
276,5
0,7
319,4
0,6
Anmærkning:
Regnskabsposten ”Kortfristet gæld” er reduceret med 0,4 mio. kr. i 2018 vedrørende forudbetalt løn. Beløbet
er reklassificeret og flyttet til ”Omsætningsaktiver ”ekskl. likvider”, jf. Moderniseringsstyrelsens vejledning ”Kravspecifikation
med regnskabsrapporter til årsrapporten 2018”.
Regnskabsresultatet for Skatteministeriets departement er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser,
at departementet havde et samlet overskud på 5,6 mio. kr. i 2018 i forhold til årets samlede bevilling,
heraf vedrører 0,6 mio. kr. lønsum og 5,0 mio. kr. vedrører øvrig drift.
Overskuddet kan hovedsageligt henføres til, at afregningen til Administrations- og Servicestyrelsen
for koncernopgaver har været lavere end forudsat på grund af ny betalingsmodel for 2018.
Lånerammen er i 2018 reduceret fra 510,0 mio. kr. til 10,0 mio. kr. som følge af implementeringscen-
trenes flytning fra Skatteministeriets departement til Skatteforvaltningen. Reduceringen fremgår af
tillægsbevillingsloven for 2018. Den samlede udnyttelsesgrad af lånerammen var 63,2 pct. i 2018.
Side 5 af 19
Side
5
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0007.png
2.2.1 Skatteministeriets departements drift og administrerede ordninger
Skatteministeriets departement er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. Forkla-
ringer til forbruget på hovedkontiene indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(Mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
268,0
0,0
99,2
-23,3
Regnskab
262,8
-0,4
104,0
-39,4
Overført over-
skud ultimo
25,3
-
0,0
-
Anmærkning: Administrerede ordninger i ovenstående vedrører for hovedkonto 09.11.61.
Renter
alene § 09.11.61.10.
Ren-
ter.
Underkonto § 09.11.61.30.
Renteindtægter og udbytter
afrapporteres under Skatteforvaltningens virksomhed, virksom-
hedsnummer 19 55 21 01.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår departementets ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2018 fordelt på ho-
vedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven for 2018 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fælles-
omkostninger
1. Lovgivning og Økonomi
2. Koncernstyring
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-98,8
-92,9
-76,3
-268,0
Øvrige
indtægter
-0,2
-0,1
-0,1
-0,4
Omkostninger
117,1
97,7
48,0
262,8
Andel af årets
overskud
5,0
0,3
0,3
5,6
Kilde: SAP
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2018 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under ho-
vedopgave
0. Generel fællesomkostninger
, hvor der blandt andet er registreret omkostninger til le-
delsen, stabsfunktioner, husleje, it, kommunikationsprojekter og arrangementer samt længereva-
rende uddannelse.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 nedenfor fremgår forventningerne til det økonomiske resultat for departementet for 2019
som anført i grundbudgettet for 2019.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Mio. kr.
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2018
-268,4
262,8
-5,6
Grundbudget 2019
-265,8
265,8
0,0
c
Side 6 af 19
Side
6
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0008.png
Departementets indlæste grundbudget i Statens Koncern System (SKS) for 2019 er på i alt 265,8 mio.
kr., som er fordelt med 196,2 mio. kr. på lønsum og 69,6 mio. kr. på øvrig drift.
Skatteministeriets departements virksomhed vil fra 2019 endvidere være ansvarlig for hovedkonti
under finanslovens § 38. Skatter og afgifter, herunder de regnskabsførende institutioner
0025 Skat-
teforvaltningen § 38
og
0848 Domstolsstyrelsen for Skatteministeriet § 38
, mens den tekniske virk-
somhed 903 nedlægges.
Side 7 af 19
Side
7
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0009.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteministeriets departem ent følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Ad-
ministrative Vejledning (ØAV).
Det finansielle regnskab for 2018 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper
mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
december 2018.
Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på oplysningerne i SKS. Finansielle data til
resultatdisponering og egenkapitalforklaring er dog baseret på oplysninger fra Statens Budgetsy-
stem (SB). Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS. Budgettet er baseret på
Skatteministeriets departements grundbudget for 2019, som er indlæst i SKS.
3.1.1 Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på føl-
gende forudsætninger:
Feriepenge:
Opgørelsen følger metode 1 som angivet i Moderniseringsstyrelsens
vejledning
om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser
. Metode 1 baserer sig på en gennem-
snitsbetragtning, hvor opgørelsen tager udgangspunkt i et gennemsnitligt ferietilgodeha-
vende for alle medarbejdere i departementet. Det vil sige, at beregningen er foretaget ud fra
et gennemsnit af feriedage for alle medarbejdere i 2018, en gennemsnitsudgift pr. skyldig fe-
riedag i regnskabsåret, antallet af årsværk samt en opgørelse over den særlige feriegodtgø-
relse pr. medarbejder. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/ merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2018, herunder eksempelvis afspad-
Side 8 af 19
Side
8
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0010.png
seringstimer, flextimer mv. samt en gennemsnitstimepris. I beregningen indgår også de 5 fri-
dage, som tildeles de nyansatte akademikere fra og med 1. april 2018 som følge af udmønt-
ningen af OK18. Bortset fra sidstnævnte følger opgørelsen samme metode som tidligere år.
Rådighedsløn:
Der er i henhold til tjenestemandsloven hensat løn til tjenestemænd, der af-
skediges på grund af stillingsnedlæggelse, og hvor det ikke er muligt at anvise en anden stil-
ling. Rådighedslønnen er beregnet på grundlag af fremtidige forventede udbetalinger. Opgø-
relsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på samme omkostning pr. kvadratmeter kontorareal hhv.
øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. som anvendes i Skatteforvaltningen. Opgørelsen er
opgjort under de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme
metode som sidste år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelsesbe-
løb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Op-
gørelsen følger de aktuelle forpligtelser i eksisterende åremålskontrakter pr. 31. december
2018 med de kendte forhold. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Skatteministeriets departements resultatopgørelse for 2018 for de omkostnings-
baserede bevillinger.
Side 9 af 19
Side
9
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0011.png
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-868,4
-0,6
-0,6
-
-0,3
-
-869,4
-268,0
-0,2
-0,2
-
-0,2
-
-268,4
-265,8
-
-
-
-
-
-265,8
2017
2018
2019
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
265,6
42,7
-7,1
1,4
302,5
19,1
24,7
450,8
822,5
170,3
25,7
-5,2
0,1
191,0
0,8
10,6
41,2
260,6
173,8
27,0
-4,6
0,0
196,2
1,1
11,1
39,3
264,3
25,3
25,3
17,2
17,2
16,5
16,5
-
-
-
Resultat af ordinær drift
-46,9
-7,8
-1,5
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
0,0
1,2
-45,7
0,0
1,2
-6,6
-
1,3
-0,2
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-
5,8
-39,9
-
1,0
-5,6
-
0,2
0,0
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-39,9
-
-
-5,6
-
-
0,0
Side 10 af 19
Side
10
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0012.png
Ændringen i Skatteministeriets departements samlede bevilling fra 2017 til 2018 samt de generelle
reduktioner i omkostninger fra 2017 til 2018 skyldes implementeringscentrenes flytning fra Skatte-
ministeriets departement til Skatteforvaltningen primo 2018. Ændringen er sket på finansloven for
finansåret 2018, hvor implementeringscentrene for Ejendomsvurderinger, Inddrivelse og Told er flyt-
tet fra Skatteministeriets departement til Skatteforvaltningen.
Overskuddet kan hovedsageligt henføres til, at afregningen til Administrations- og Servicestyrelsen
for koncernopgaver har været lavere end forudsat på grund af ny betalingsmodel for 2018.
3.2.1 Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponeringen 2018 for Skatteministeriets departement.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
5,6
Kilde: SKS og SB
Årets overskud overføres til det overførte overskud under egenkapitalen.
3.2.2 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Departementet har i 2018 kun tilbageført hensættelser, som er foretaget i tidligere år vedr. åremål.
En række øvrige forpligtelser er reduceret som følge af, at implementeringscentrene er flyttet til Skat-
teforvaltningen.
Åremål:
Der er tilbageført 1,2 mio. kr. som følge af ophørte kontrakter. Heraf er der sket udbe-
taling af 0,3 mio. kr.
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Skatteministeriets departements balance fordelt på hhv. aktiver og passiver
ultimo 2017 og 2018.
Side 11 af 19
Side
11
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0013.png
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note
-
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
140,5
136,8
0,0
277,3
359,9
818,7
44,5
21,0
0,0
66,0
76,5
83,8
-
73,6
9,3
-
-
9,7
1,3
-
4,2
-
4,2
458,5
4,2
-
4,2
7,3
0,2
-
0,0
0,0
0,0
-
0,2
1,5
-
0,3
-
0,1
-
1,8
334,7
0,0
119,5
454,2
1,3
0,0
0,0
1,3
2017
2018
Anmærkning:
Regnskabsposten ”Anden kortfristet gæld”
i passiverne er reduceret med 0,3 mio. kr. i 2017 og 0,4 mio. kr. i
2018 vedrørende forudbetalt løn
til tjenestemænd. Beløbet er reklassificeret og flyttet til ”Periodeafgrænsningsposter” i akti-
verne, jf. Moderniseringsstyrelsens vejledning
”Kravspecifikation
med regnskabsrapporter til årsrapporten 2018”.
Omsæt-
ningsaktiver og aktiver i alt balancerer derfor 0,4 mio. kr. højere end SKS-balancen for 2018.
Ændringerne i departementets samlede immaterielle anlægsaktiver og omsætningsaktiver fra 2017
til 2018 samt ændringen i aktiver i alt fra 2017 til 2018 skyldes implementeringscentrenes flytning fra
Skatteministeriets departement til Skatteforvaltningen primo 2018.
Side 12 af 19
Side
12
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0014.png
Tabel 8b. Balancen - Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
-4,2
-
-
0,0
-
-87,6
-91,8
-10,2
-4,2
-
-
0,0
-
-25,3
-29,4
-7,5
2017
2018
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-438,8
-
-
-
-438,8
-3,2
-
-
-
-3,2
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gældsforpligtelser i alt
4
Passiver i alt
-227,9
-9,7
-40,4
0,0
-
-277,7
-716,5
-818,7
-16,4
-5,1
-22,3
-
-
-43,7
-46,9
-83,8
Anmærkning: Der henvises til anmærkning under tabel 8a. Balancen
Aktiver.
Ændringerne i departementets overførte overskud og de samlede gældsforpligtelser fra 2017 til
2018 samt ændringen i passiver i alt fra 2017 til 2018 skyldes implementeringscentrenes flytning fra
Skatteministeriets departementet til Skatteforvaltningen primo 2018.
Side 13 af 19
Side
13
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0015.png
3.4 Egenkapitalforvaltning
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Skatteministeriets departements egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2017
-4,2
0,0
-4,2
0,0
0,0
0,0
-
-
-
-48,4
0,7
0,0
-39,9
0,0
0,0
87,6
91,8
91,8
2018
-4,2
0,0
-4,2
0,0
0,0
0,0
-
-
-
-87,6
68,0
0,0
-5,6
0,0
0,0
-25,3
-29,4
-29,4
Kilde: SKS og SB
Skatteministeriets departements egenkapital udgør 29,4 mio. kr. ultimo 2018, hvoraf 25,3 mio. kr. er
overført overskud. Det overførte overskud er i 2018 forøget med 5,6 mio. kr. svarende til årets resultat.
skyldes en flytning primo 2018 af videreført overskud fra Skatteministeriets departement til Skatte-
forvaltningen i forbindelse med overdragelse af implementeringscentrene.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2018
3,2
5,0
63,2
Side 14 af 19
Side
14
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0016.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen drifts-
bevilling, som hører under Skatteministeriets departement.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
§ 09.11.01.
318,7
176,7
190,3
-13,6
16,2
2,6
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoniveau
som opgjort ved bevillingsafregningen for Skatteministeriets departement.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.11.01.
Departe-
mentet
Udgifter
Drift
Indtægter
0,0
-0,4
0,4
-
268,0
262,8
5,2
29,4
Bevil-
lingstype
Regn-
skab
Afvig-
else
Videre-
førsel
ultimo
Navn
(Mio. kr.)
Bevilling
Administrerede ordninger
09.11.51.
Retssager
mv.
Renter
Udgifter
Anden
Indtægter
Udgifter
09.11.61.
Anden
Indtægter
Kompensa-
tion for fast-
Lovbun-
frysning af
den
grundskyl-
den
Udgifter
Indtægter
-0,2
-
-
-0,5
-
-
0,3
-
-
-
-
-
-23,1
0,0
-38,8
0,0
15,7
0,0
-
-
99,2
104,0
-4,8
-
09.11.63
Anmærkning: § 09.11.61.
Renter
i ovenstående vedrører alene § 09.11.61.10.
Renter.
Underkonto § 09.11.61.30.
Renteind-
tægter og udbytter
afrapporteres under Skatteforvaltningens virksomhed, virksomhedsnummer 19 55 21 01.
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til årsrappor-
tens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det
følgende.
Hovedkonto 09.11.51.
Retssager mv.
På kontoen er der registreret merindtægter på netto 10,9 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes, at Østre Lands-
ret og Højesteret i løbet af 2018 har givet Skatteministeriet medhold i prøvesager vedrørende frita-
gelse for lønsumsafgiftspligt mv.
Side 15 af 19
Side
15
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0017.png
Hovedkonto 09.11.61.10.
Renter
Der afrapporteres kun på underkonto 09.11.61.10.
Renter
. Afvigelsen på kontoen udgør en merind-
tægt på 0,3 mio. kr. i forhold til det forudsatte.
Side 16 af 19
Side
16
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0018.png
4. Bilag
I det følgende fremgår noterne 1-4 til balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.1.1 Note 1:
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
0,0
0,0
1,5
0,0
1,5
-0,1
0,0
-0,1
1,3
-0,1
0,0
-0,1
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
0,0
0,0
1,5
0,0
1,5
-0,1
0,0
-0,1
1,3
-0,1
0,0
-0,1
Kostpris pr. 01.01.2018
Primokorrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Kilde: SAP
Udviklingsprojekter under ud-
førelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Side 17 af 19
Side
17
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0019.png
4.1.2 Note 2:
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
bygninger
Grunde, arealer og
Infrastruktur
og maskiner
Produktionsanlæg
Transportmateriel
Inventar og IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
0,2
7,3
0,0
0,1
7,4
-5,9
0,0
-5,9
1,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,9
0,0
0,0
0,9
-0,6
0,0
-0,6
0,3
0,0
0,3
0,0
0,0
0,3
-0,3
0,0
-0,3
0,1
0,2
8,6
0,0
0,1
8,6
-6,8
0,0
-6,8
1,8
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,4
0,0
-0,4
-
-
-
-
-
-
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
-0,6
0,0
-0,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Anmærkning: Det skal bemærkes, at afskrivningsperioden er på hhv. tre år for
Inventar og IT-udstyr
og på ti år for
Grunde,
arealer og bygninger.
Kilde: SAP
Side 18 af 19
Side
18
af
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033793_0020.png
4.1.3 Note 3: Hensatte forpligtelser
Af tabel 4.1.3 fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2018.
Tabel 4.1.3. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge mv.
Forpligtelse til over/-merarbejde mv.
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
I alt
Kilde: SAP
22,3
1,7
0,4
3,9
3,2
31,4
4.1.4 Note 4: Eventualforpligtelser
Opgørelse over departementets jubilæumsgratialer i 2019
Skatteministeriets departement har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december
2018 opgjort til 7,3 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen pr. 31 december 2018 opgjort
til 0,1 mio. kr.
4.6 IT-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Skatteministeriets departements it-omkostninger fordelt på løn-
omkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemret-
tede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, her-
under ned- og afskrivninger, samt it til kontorhold mv.
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
0,9
3,5
3,5
0,9
0,1
0,7
6,6
Kilde: SKS
Der er indregnet lønudgifter til kontorerne Koncernkommunikation samt Datasikkerhed og Forret-
ningsunderstøttelse under interne personaleomkostninger til it.
Side 19 af 19
Side
19
af
19