Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2033792_0001.png
2018
ÅRSRAPPORT
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0002.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0003.png
Spillemyndigheden
Forord
2
1. Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden .......................................................................................................................................... 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 8
2.4 Målrapportering ..................................................................................................................................................................................... 8
2.5 Forventninger til det kommende år ......................................................................................................................................... 10
3. Regnskab ...................................................................................................................................................................................... 12
3.1 Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................................................... 12
3.2 Resultatopgørelse mv. .................................................................................................................................................................... 14
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 16
3.4 Egenkapitalforvaltning ..................................................................................................................................................................... 18
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 18
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 19
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 19
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 20
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................................... 20
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................................................... 22
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................................................... 22
4.4 Tilskudsfinansieret aktiviteter ...................................................................................................................................................... 23
4.5 Forelagte investeringer ................................................................................................................................................................... 23
4.6 IT-omkostninger ................................................................................................................................................................................. 23
Side 2 af 24
Side 2 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0004.png
Spillemyndigheden
Forord
3
1. Påtegning af det samlede regn-
skab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-nummer
34730415, er ansvarlig for: § 09.21.02 Spillemyndigheden, herunder de regnskabsmæssige forkla-
ringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2018.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen, og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgø-
rende
2.
3.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med
meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de
midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
Sted, dato
Jens Brøchner
Departementet
Skatteministeriet
Side 3 af 24
Side 3 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0005.png
Spillemyndigheden
Forord
4
2. Beretning
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
sikrer rammerne for et fair spillemarked
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spillemarked til gavn for
spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til spil-udbud i Dan-
mark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spillemarkedet samt leverer klar og gennemskuelig vejled-
ning og information. Det er en forudsætning for arbejdet, at Spillemyndigheden er fremsynede og
handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveksles der viden og erfa-
ring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, der arbejdes på. Spillemyndigheden har fokus
på at have et konstruktivt samarbejde med interessenterne, hvor ledere og medarbejdere løser
mange udfordrende opgaver professionelt og med stort engagement. Spillemyndighedens eksper-
tise går hånd i hånd med dedikationen til at sikre et lovligt og trygt spillemarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar og samarbejder
mentet for finansieringen af den offentlige sektor.
om den samlede opgave og i de daglige beslut-
ninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndigheden funda-
2.1.1 Kerneopgaver
Spillemyndighedens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede inddeling.
Sagsbehandling.
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilladelse til ud-
bud af væddemål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater, lo-
kale puljevæddemål, Danske Spil A/ S, Det Danske Klasselotteri A/ S, almennyttige lotterier, land-
baserede kasinoer og offentlige pokertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde
. Spillemyndigheden skal som ekspertmyn-
dighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgivning på flere planer samt sikre effektiv
Side 4 af 24
Side 4 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0006.png
Spillemyndigheden
Forord
5
beskyttelse af det lovlige spillemarked gennem løbende overvågning og initiativer. Myndigheden
skal holde sig orienteret om udviklingen på spillemarkedet. Samtidig skal Spillemyndigheden lø-
bende oplyse om det danske spillemarked. Spillemyndigheden skal endvidere være orienteret om
den internationale udvikling på spillemarkedet således, at Spillemyndigheden bl.a. er på forkant på
området for ludomani, nye spilformer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale myndigheds-
arbejde på spilleområdet, herunder i EU.
Tilsyn og kontrol
. Spillemyndighedens vigtigste opgave er at sikre, at spil bliver udbudt på en måde,
der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om spil. Der skal føres tilsyn med ud-
bydernes spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil. I den forbindelse
skal Spillemyndigheden bl.a. sikre, at det tekniske udstyr, der bliver anvendt til spiludbuddet, er
kontrolleret og godkendt til formålet.
2.2 Ledelsesberetning
Spillemyndigheden flyttede i 2016 fra København til Odense. Konsolideringen af flytningen er fort-
sat et centralt fokus for Spillemyndigheden. I 2018 har Spillemyndigheden oplevet en personaletil-
gang, som skyldes et øget antal udbydere og deraf følgende behov for tilsynsaktiviteter samt en
generel konsolidering af tilsynet med markedet. Det har således i 2018 været et konkret fokus at
rekruttere og fastholde medarbejdere med de rette kompetencer. 2018 bød ligeledes på en lang
række nye initiativer, som enten startede op i året eller blev forberedt til iværksættelse i 2019.
Ansvarlighedspakken
taget af et bredt flertal i Folketinget. Aftalen, d
holder en række initiativer mod spilafhængighed, som Spillemyndigheden har arbejdet på at im-
plementere i 2018. To fokusområder fremhæves især.
Det første fokusområde var et øget generelt fokus på ansvarligt spil, hvilket inkluderer en lang
række initiativer. Spillemyndigheden er på det grundlag styrket organisatorisk med oprettelsen af
et fjerde fagkontor og en tilhørende ny kontorchefsstilling. Spillemyndigheden består herefter af
fem kontorer.
Det andet fokusområde er oplysning og hjælp til spilafhængige, herunder oprettelsen af en uvildig
hjælpelinje til spillere med brug for hjælp til spilafhængighed. Det er lykkedes Spillemyndigheden
at tiltrække kvalificerede medarbejdere til hjælpelinjen, der besvarede de første opkald i begyndel-
sen af det nye år, hvilket var i overensstemmelse med planen. Hjælpelinjen, der fik navnet Stop-
Spillet, modtog eksponering i medierne. Spillemyndigheden vil gennem oplysningsinitiativer øge
kendskabet til hjælpelinjen i 2019.
Ansvarlighedspakken betyder desuden, at der også i 2019 kommer fokus på øget forbrugerbeskyt-
telse ved bl.a. indførelsen af et fælles adfærdskodeks blandt spiludbyderne.
Spillemarkedet
En anden milepæl i 2018 var liberaliseringen af onlinebingo. Det betyder, at alle de traditionelle
spilformer nu er liberaliseret, med undtagelse af nationale lotterispil. Det er ift. de nationale lotte-
rispil værd at bemærke, at opsplitningen af Danske Spils virksomhed blev effektueret i 2012 i hen-
holdsvis Danske Licens Spil og Danske Lotteri Spil.
Side 5 af 24
Side 5 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0007.png
Spillemyndigheden
Forord
6
I 2018 har nye og utraditionelle spilformer vundet frem på spillemarkedet, hvilket er fulgt op af øget
fokus fra Spillemyndigheden. Skin betting og loot boxes er de seneste skud på stammen af on-
line spil. Pengespillene er indarbejdet i online computerspil eller i tilknytning hertil, og derfor er
målgruppen i overvejende grad børn og unge. Området er yderst komplekst, både for forældre, på-
rørende og for selve myndighedsudøvelsen. Derfor underskrev Spillemyndigheden en internatio-
nal samarbejdsaftale i 2018 med det formål at øge fokus på området og dele erfaring i netværket.
Spillemyndigheden forestår også i et nationalt forskningsprojekt om emnet, hvilket sker i forlæn-
gelse af Ansvarlighedspakken.
Økonomi
Årets resultat er et overskud og påvirket af et meget højt niveau for ansøgninger om tilladelser til
udbud af spil i Danmark og det voksende spillemarked generelt. Spillemyndigheden har igangsat
udmøntningen af Ansvarlighedspakken. Omkostningerne til udmøntningen vil først ses fuldt af-
spejlet i regnskabet for 2019 og frem.
Årets resultat på 8,9 mio. kr. udgøres hovedsageligt af spilområdet for væddemål/ onlinekasino og
det forventede positive resultat på spilområdet for landbaseret kasino.
Side 6 af 24
Side 6 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0008.png
Spillemyndigheden
Forord
7
2.2.1 Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-75,9
65,5
-10,4
-10,4
-9,8
-79,5
70,2
-9,3
-9,3
-8,9
-83,4
82,6
-0,7
-0,7
-0,4
2017
2018
2019
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
10,3
5,7
20,6
9,8
13,4
7,9
6,9
29,4
7,7
19,9
10,3
-
29,9
10,3
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
73,7
524.279
78,3
536.506
100,6
550.686
68,4
8,6
79,0
4,8
68,9
5,6
Anmærkninger: Tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,5 mio. kr. er flyttet fra den bogførte registrering under
kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringsstyrelsens
Kravspecifikation med regnskabsrapporter til årsrap-
porten 2018.
Kilde: SKS og Spillemyndighedens grundbudget 2019
Regnskabsresultatet for 2018 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor, der viser, at Spillemyndigheden i
2018 har haft et samlet overskud på 8,9 mio. kr. Overskuddet kan hovedsageligt henføres til gebyr-
ordningerne for væddemål/ onlinekasino og landbaseret kasino.
2.2.2 Spillemyndighedens drift
Spillemyndigheden er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. Forklaringer til for-
bruget på hovedkontoen indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonto
(Mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
-68,9
-75,7
-
Bevilling
(FL + TB)
72,7
Regnskab
70,6
Overført over-
skud ultimo
28,0
Side 7 af 24
Side 7 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0009.png
Spillemyndigheden
Forord
8
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
I tabel 3 fremgår bevillingen for 2018 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på fi-
nansloven for 2018 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fælles-
omkostninger
1. Administrative af-
gørelser
2. Informationsvirk-
somhed
3. Tilsyn og kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-1,2
-0,6
-0,5
-1,4
-3,8
Øvrige
indtægter
-24,3
-12,1
-10,5
-28,8
-75,7
Omkostninger
22,7
11,3
9,8
26,9
70,6
Andel af årets
overskud
-2,8
-1,4
-1,2
-3,4
-8,9
Kilde: SAP og manuel fordeling af bevilling og øvrige indtægter.
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsen er der for 2018 foretaget en regnskabsmæssig re-
gistrering af generelle fællesomkostninger under hovedopgave
0. Generelle fællesomkostninger
,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til HR, husleje, koncernfunktioner, kurser, kon-
torartikler, IT, fællesaktiviteter og AER/ AES bidrag.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgave 1-3 alene er registreret omkost-
ninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne med undtagelse af kontorchefer-
nes løn, hvor fordelingen er administrativt fastlagt.
Indtægterne er fastlagt til at skulle dække spilleområderne og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen
til opgaver sker administrativt på grundlag af de faktiske omkostninger på opgaverne. Omkostnin-
ger på opgaverne afhænger af ledelsens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer (løn)
og drift inden for de lovgivningsmæssige rammer.
2.4 Målrapportering
I det følgende fremgår oversigt samt uddybning af Spillemyndighedens resultatopfyldelse på Spil-
lemyndighedens mål- og resultatplan for 2018. Spillemyndighedens mål- og resultatplan er aftalt
mellem Skatteministeriets departement og Spillemyndigheden.
2.4.1 Oversigt over årets resultatopfyldelse
Spillemyndigheden har ni mål på mål- og resultatplanen for 2018. Af tabel 4 nedenfor fremgår årets
resultatopfyldelse.
Side 8 af 24
Side 8 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0010.png
Spillemyndigheden
Forord
9
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Drift af kerneopgaver
Maks. 7 dage for Almennyttige
Lotterier.
1.1 Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
Maks. 14. dage for behandling
af bestyrergodkendelser.
Maks. 28 dage for spilleauto-
mater.
(1 kvt./ 2 kvt. / 3. kvt. / 4 kvt.)
1. kvartal
Udvælgelse af område og un-
dersøgelsesdesign.
2. kvartal
Udarbejdelse af baselineunder-
søgelse.
4. kvartal
Undersøgelsen gentages med
resultat ≥ resultatet fra base-
lineundersøgelsen.
1. kvartal
Udarbejdelse af risikovurdering
for Spilleautomater og ansvar-
ligt spil, samt igangsat tilsyns-
projekter vedr. Væddemål og
online spil.
2. kvartal
Udarbejdet risikovurdering af
Lotteri og Monopol, samt igang-
sat tilsynsprojekter pba. risiko-
vurderinger fra foregående
kvartal.
3. kvartal
Igangsat relevante tilsynspro-
jekter pba. risikovurdering fra
foregående kvartal.
4. kvartal
Udarbejdelse af mindre rap-
port/evaluering vedr. risikoba-
seret tilsyn i 2018.
4. kvartal
Udfærdigelse af rapport vedr.
udvikling af databaserede ana-
lyser.
4. kvartal
Udarbejdelse af undersøgelse
af effekt af liberalisering af he-
stespil.
3. kvartal
Udfærdigelse af undersøgelse
af omfang af økonomiske kon-
sekvenser af ulovligt spil i
bingo-/bankohaller.
Almennyttigt Lotteri
6,2 /4,8 /5,7 /4,4 dage
Bestyrergodkendelser
5,6 /7,6 /8,0 /6,2 dage
Spilleautomater
13,7 /18,2 / 26,0 /19,7
dage
Udvælgelse og design
gennemført.
Baseline undersøgelse
gennemført.
Opfølgende undersø-
gelse viser et forbedret
resultat.
Opfyldt
12/12 point
Opfyldt
12/12 point
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
1.2 Kvalitet i sagsbe-
handlingen
Risikovurdering udarbej-
det og tilsynsprojekter
igangsat.
1.3 Risikobaseret tilsyn
Risikovurdering udarbej-
det og tilsynsprojekter
igangsat.
Opfyldt
12/12 point
Tilsynsprojekter igangsat.
Evaluering gennemført.
1.4 Benchmarking i for-
hold til udlandet
Udviklingsområder:
2.1 Liberalisering af he-
stespil
Rapport udfærdiget i 4.
kvartal
Opfyldt
5/5 point
Rapport udarbejdet i 4.
kvartal
Opfyldt
20/20 point
Opfyldt
15/15 point
2.2 Ulovligt spil i bingo-
/bankohaller
Rapport udfærdiget i 3.
kvartal
Administration:
3.1 Prognosepræcision
Afvigelsen mellem faktiske ge-
byrindtægter og budgettet over-
stiger ikke 7%.
Spillemyndighedens sygefra-
vær er i gennemsnit ikke over 6
dage pr. medarbejder i 2018.
Procentdelen af medarbejdere
ansat i 2018, som opsiger de-
res stilling, må ikke overstige
5%
Opfyldt
Afvigelse udgør 2,9%
10/10 point
Opfyldt
6,0 dage pr. medarbejder.
5/5 point
Ingen medarbejdere med
under 12 mdr. anciennitet
har valgt at opsige deres
stilling i Spillemyndighe-
den.
Opfyldt
5/5 point
3.2 Nettosygefravær
3.3 God rekruttering og
fastholdelse
Side 9 af 24
Side 9 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0011.png
Spillemyndigheden
Forord
10
2.4.2 Uddybende analyser og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af resultatopfyldelsen på Spillemyndighedens mål- og resultat-
plan 2018.
Drift af kerneopgaver
Mål 1.1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
. Målet er
opfyldt
. Spillemyndigheden har i 2018 haft tre
mål vedrørende sagsbehandling. Behandling af ansøgninger om tilladelse til udbud af spil mv. er
en af Spillemyndighedens kerneopgaver. Alle tre områder har tilfredsstillende margen til måltal-
lene. Målene er opfyldt i alle kvartaler.
Mål 1.2
Kvalitet i sagsbehandlingen.
Målet er
opfyldt.
Behandlingen af tilladelser er en af Spillemyn-
dighedens kerneopgaver. Undersøgelsen vedr. kvalitet i sagsbehandlingen er en mulighed for at
foretage en stikprøve på et specifikt område og derved bekræfte, om sagsbehandlingen foregår
korrekt. Endvidere giver undersøgelsen anledning til relevante drøftelser på det valgte område,
hvilket medfører justeringer og forbedringer ift. eksisterende sagsbehandlingsproces.
Mål 1.3
Risikobaseret tilsyn.
Målet er
opfyldt
. Tilsynet med spiludbydere er en kerneopgave for
Spillemyndigheden. For at styrke Spillemyndighedens risikobaserede tilsyn er alle spilleområder
blevet risikovurderet.
Mål 1.4
Benchmarking i forhold til udlandet.
Målet er
opfyldt
. For at Spillemyndigheden kan lave
databaserede analyser af spillemarkedet, samt sammenligne disse med udlandet, er der udarbej-
det en rapport herom.
Udviklingsområder
Mål 2.1
Liberalisering af heste-spil.
Målet er
opfyldt
. Liberaliseringen af spil på væddeløb med he-
ste, hunde og duer 1. januar 2018 medførte, at flere udbydere har fået mulighed for udbyde spil
herpå. Der er i fjerde kvartal gennemført en undersøgelse af effekten af denne liberalisering.
Mål 2.2
Ulovligt spil i bingo-/ bankohaller
. Målet er
opfyldt
. For at kunne tilrettelægge en handleplan
for et effektivt tilsyn, har det været nødvendigt at afdække omfanget af de økonomiske konsekven-
ser af ulovligt bingo/ banko spil. Der foreligger en analyse af området.
Administration
Mål 3.1
Prognosepræcision
. Målet er
opfyldt
. Gebyrindtægterne udgør 75,7 mio. kr., hvilket er 2,2
mio. kr. højere end det budgetterede beløb i grundbudgettet for 2018. Afvigelsen består af ansøg-
ningsgebyrer, hvor nye ansøgninger om tilladelse i 2018 har været på et meget højt niveau.
Mål 3.2
Nettosygefravær
. Målet er
opfyldt
. Spillemyndigheden har i 2018 haft et nettosygefravær
på gennemsnitligt 6,0 sygedage pr. medarbejder.
Mål 3.3
God rekruttering og fastholdelse.
Målet er
opfyldt
. For at sikre, at der rekrutteres de rigtige
medarbejdere med de rigtige kompetencer, har der været fokus på rekrutteringen. Der har i 2018
været 0 medarbejdere med under 12 mdrs. anciennitet, som har opsagt deres stilling.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 nedenfor fremgår forventningerne til det økonomiske resultat for Spillemyndigheden
for 2019 som anført i grundbudgettet for 2019.
Side 10 af 24
Side 10 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0012.png
Spillemyndigheden
Forord
11
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2018
-79,5
70,6
-8,9
Grundbudget 2019
-83,4
83,0
-0,4
I 2019 er det primære fokus på implementering og forankring af aftalen om nye tiltag mod spilaf-
hængighed og justering af spilaftalen. Med udgangspunkt i aftalen har Spillemyndigheden allerede
etableret en hjælpelinje, der giver oplysning og hjælp til spilafhængige og pårørende. Fokusområ-
der vil være den fortsatte implementering af de øvrige områder som dialog med spilbranchen om
et adfærdskodeks, håndtering af og oplysning om skin betting og loot boxes , hvidvask, gen-
nemførsel af oplysningskampagner og ikke mindst at styrke tilsynsområdet generelt.
Ovenstående tiltag har medført og medfører et fremadrettet behov for rekruttering.
Økonomisk ventes spillemarkedet forsat at udvise positiv vækst og dermed bidrage til stadigt let
stigende gebyrindtægter, omend ansøgningsgebyrer ventes at være færre end i 2018. Rekrutterin-
gen af nye medarbejdere, herunder oprettelsen af et nyt fagkontor, vil medføre stigende persona-
leomkostninger og afledt heraf stigende husleje i 2019. Øvrige driftsomkostninger ventes at være
på samme niveau som 2018. Som helhed forventes et resultat i umiddelbar balance.
Side 11 af 24
Side 11 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0013.png
Spillemyndigheden
Forord
12
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018
(Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative
Vejledning (ØAV).
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret
under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på
oplysningerne i Statens Koncern System (SKS). Finansielle data til resultatdisponering og egenka-
pitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Budgetsystem (SB). Ved budgetter er der
taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i
mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Årsrapporten for 2018 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv., som
fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af decem-
ber 2018.
3.1.1 Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på føl-
gende forudsætninger:
Feriepenge
. Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrelsens
Vejled-
ning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser
. Opgørelsen er baseret på et
gennemsnit af feriedage i de tre foregående år (2015-2017), en gennemsnitsudgift pr.
skyldig feriedag i regnskabsåret, antallet af årsværk pr. 1. januar 2018 samt en opgørelse
over den særlige feriegodtgørelse pr. medarbejder. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år.
Reetablering
. Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal hhv. øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort pr. leje-
mål og under de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme
metode som sidste år.
Side 12 af 24
Side 12 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0014.png
Spillemyndigheden
Forord
13
Åremål
. Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædel-
sesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret af-
brydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én måneds løn pr. år i stilling eller én
måneds løn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling. Opgørelsen følger samme metode som
tidligere år.
Der er endvidere foretaget hensættelse til honorering af særlig indsats til ledere for 2018 i Spille-
myndigheden. Hensættelsen svarer ca. til en månedsløn til ledere i optjeningsåret.
Side 13 af 24
Side 13 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0015.png
Spillemyndigheden
Forord
14
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for 2018 for de omkostningsbaserede
bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-9,8
-
-
-8,9
-
-
-0,4
-
0,6
-9,8
-
0,5
-8,9
-
0,3
-0,4
0,0
-
-10,4
-
-
-9,3
-
-
-0,7
2,7
2,7
34,2
4,9
-0,8
2,2
40,6
3,6
3,9
14,8
65,5
-10,4
1,7
1,7
38,3
5,6
-2,1
1,3
43,2
3,5
3,1
18,7
70,2
-9,3
2,3
2,3
49,7
7,3
-1,6
0,0
55,4
4,3
4,7
16,0
82,6
-0,7
-
-
-
-
-
-
-69,4
-75,9
-
-
-
-75,7
-79,5
-
-
-
-79,0
-83,4
-6,5
-3,8
-4,4
2017
2018
2019
Side 14 af 24
Side 14 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0016.png
Spillemyndigheden
Forord
15
Spillemyndigheden har i 2018 realiseret et overskud på 8,9 mio. kr. Overskuddet kan henføres til
gebyrordningerne for væddemål/ onlinekasino og landbaseret kasino. Overskuddet skyldes en
fortsat vækst på spillemarkedet i 2018, der neutraliserer de i året øgede omkostninger til både løn
og drift.
Bevillingen er reduceret med 2,7 mio. kr. i forhold til 2017 og vedrører bevillingen til den statslige
udflytning. Indtægterne fra gebyrerne er steget og kan henføres til den forsatte vækst på spillemar-
kedet med stigende indtægter fra årsgebyrer og gebyrer fra et ret betydeligt antal ansøgningerne
om tilladelse til udbud af spil.
Personaleomkostninger er steget med 2,6 mio. kr., hvilket vil være betydeligt stigende henover
2019, hvor Spillemyndigheden rekrutterer nye medarbejdere med henblik på at håndtere flere til-
ladelsesindehavere samt opgaver afledt af aftalen om nye tiltag mod spilafhængighed og justering
af spilaftalen.
Andre driftsomkostninger udviser en stigning på 3,9 mio. kr., hvoraf de 1,2 mio. kr. består af perma-
nent øgede driftsudgifter til spilkontrolsystemet. Spillemyndigheden har i året afholdt en udgift på
1,9 mio. kr. til udarbejdelse af et nyt koncept for økonomisk vurdering af spilvirksomhederne som
led i udstedelse af tilladelse til at udbyde spil og tilsyn med tilladelsesindehavere.
I 2019 ventes spillemarkedet at udvise vækst med forsat stigende gebyrindtægter, dog i noget min-
dre grad end set i foregående år. Ansøgningsgebyrer ventes således at være lavere end det niveau,
der var tilfældet i 2018. Spillemyndigheden vil for at leve op til aftalen om nye tiltag mod spilaf-
hængighed og justering af spilaftalen jf. ovenfor rekruttere i 1. halvår, herunder etablere et nyt kon-
tor. Det medfører stigende personaleomkostninger og afledt heraf stigende husleje, mens drifts-
omkostninger i øvrigt er stabile. Som helhed for 2019 ventes et resultat tæt på 0 kr.
3.2.1 Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponeringen 2018 for Spillemyndigheden.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
8,9
Kilde: SKS og SB
3.2.2 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden havde i regnskabet for 2017 hensat 0,3 mio. kr. til udredning af ansvar i forbin-
delse med en kommunikationskampagne vist i 2017. Ansvaret blev udredt i 2. halvår 2018 og hen-
sættelsen er blevet tilbageført med en samlet effekt i resultatopgørelsen på mindre end 0,1 mio. kr.
Hensættelsen på 1,2 mio. kr. til løn til fratrædelse af tjenestemænd er anvendt i regnskabsåret til
dækning af den udbetalte løn. Den indtægtsførte hensættelse svarer til den udgiftsførte løn.
Side 15 af 24
Side 15 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0017.png
Spillemyndigheden
Forord
16
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på hhv. aktiver og passiver ultimo
2018.
Tabel 8a. Balancen - Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Andre finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
19,8
9,0
-
28,9
35,2
46,8
29,3
12,9
-
42,2
49,2
58,5
-
4,9
1,4
-
-
6,2
0,7
-
1,4
-
1,4
11,7
1,4
-
1,4
9,3
0,1
-
-
-
-
-
0,1
0,1
-
-
-
-
-
0,1
9,8
-
0,4
10,1
6,3
-
1,5
7,8
2017
2018
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,5 mio. kr.
flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne,
jf. Moderniseringsstyrelsens Kravspecifi-
kation med regnskabsrapporter til årsrapporten 2018.
Side 16 af 24
Side 16 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0018.png
Spillemyndigheden
Forord
17
Tabel 8b. Balancen - Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
-1,4
-
-
-0,0
-
-19,2
-20,6
-2,4
-1,4
-
-
-0,0
-
-28,0
-29,4
-1,5
2017
2018
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-9,8
-
-
-
-9,8
-7,7
-
-
-
-7,7
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a. Balancen
Aktiver.
-6,2
-1,1
-5,0
-
-1,8
-14,1
-23,8
-46,8
-10,3
-1,1
-5,9
-
-2,6
-19,9
-27,6
-58,5
Side 17 af 24
Side 17 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0019.png
Spillemyndigheden
Forord
18
3.4 Egenkapitalforvaltning
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Spillemyndighedens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+ Regulering af det overførte overskud
+ Overført fra årets resultat
- Bortfald
- Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2017
1,4
0,0
1,4
-
-
-
-
-
-
9,4
-
-
9,8
0,0
-
19,2
20,6
20,6
2018
1,4
0,0
1,4
-
-
-
-
-
-
19,2
-
-
8,9
0,0
-
28,0
29,4
29,4
Kilde: SKS og SB
Spillemyndighedens egenkapital udgør ultimo 2018 29,4 mio. kr., hvoraf 28,0 mio. kr. er overført
overskud. Det overførte overskud er i 2018 øget med 8,9 mio. kr. svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2018
7,9
10,0
79
Side 18 af 24
Side 18 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0020.png
Spillemyndigheden
Forord
19
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen drifts-
bevilling, som hører under Spillemyndigheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
09.21.02 (mio. kr.)
48,0
48,1
42,0
6,1
36,7
42,8
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoni-
veau som opgjort ved bevillingsafregningen for Spillemyndigheden.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.21.02
Spillemyn-
digheden
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
72,7
-68,9
70,6
-75,7
2,1
6,8
28,0
Bevil-
(Mio. kr.)
lingstype
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Videre-
førsel
ultimo
Navn
Bevilling
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til årsrappor-
tens øvrige afsnit.
Side 19 af 24
Side 19 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0021.png
Spillemyndigheden
Forord
20
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår noterne
1-3
til balancen.
4.1.1 Note 1:
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
26,7
0,0
0,0
0,0
26,7
-20,3
0,0
-20,3
6,3
-3,5
0,0
-3,5
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af-og nedskrivninger
31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
I alt
26,7
0,0
0,0
0,0
26,7
-20,3
0,0
-20,3
6,3
-3,5
0,0
-3,5
Fortsættes på
Side 20 af 24
Side 20 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0022.png
Spillemyndigheden
Forord
21
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Udviklingsprojekter under
udførelse
0,4
1,1
0,0
0,0
1,5
Kilde: SAP
4.1.2 Note 2:
Af tabel fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,0
0,0
0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,0
0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Kilde: SAP
Side 21 af 24
Side 21 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0023.png
Spillemyndigheden
Forord
22
4.1.3 Note 3:
Af tabel 4.1.3 fremgår hensatte forpligtelser pr. 31.12.2018.
Tabel 4.1.3 Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Åremålshensættelse
Jubilæum og resultatløn
Reetableringsforpligtelse, Havneholmen
Reetableringsforpligtelse, Englandsgade
Hensættelse til fratrædelse af tjenestemænd
Hensættelser
2017
0,3
0,2
0,6
0,1
1,2
2,4
2018
0,3
0,4
0,6
0,2
-
1,5
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 16. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst, kr.
Årets resultat
2015
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Landbaseret kasino
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Gebyrordninger i alt
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
16.778.382
18.370.679
-1.592.297
13.534.277
12.276.989
1.257.288
8.500.045
8.399.268
100.778
9.165.743
9.171.843
-6.100
9.933.914
9.933.914
0
1.378.622
1.378.622
0
-
-
-
-
-
-
284.478
316.472
-31.994
969.718
878.696
91.022
614.062
616.807
-2.745
219.562
220.210
-648
6.559.990
8.120.293
-1.560.303
11.185.937
10.019.671
1.166.266
7.885.983
7.782.461
103.523
8.946.181
8.951.633
-5.452
2016
2017
2018
Anmærkninger: Landbaseret kasino overgik til opkrævning af gebyr via lovbestemt takst pr. 1. juli 2016
Kilde: Spillemyndighedens omkostningsfordeling på gebyrordninger.
Side 22 af 24
Side 22 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0024.png
Spillemyndigheden
Forord
23
Regnskabspraksis for gebyrprovenu blev ændret i 2016 ved at reguleringen af gebyret for året blev
det periodiseret i indeværende års regnskab i stedet for som tidligere at blive bogført i efterføl-
gende år. Det regnskabsmæssige resultat i 2017 og 2018 er udtryk for forskellen mellem det peri-
odiserede beløb og det faktisk opkrævede beløb.
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst, kr.
Årets resultat
2015
Gevinstgivende spilleautomater
Væddemål/onlinekasino
Landbaseret kasino
Offentligt hasardspil
Gebyrprovenu i alt
-1.294.545
32.920
-
0
-1.261.625
2016
2.438.476
3.164.237
-261.074
0
5.341.639
2017
-1.595.732
8.161.108
1.819.871
0
8.385.246
2018
-915.337
7.433.611
1.631.905
0
8.150.179
Kilde: Spillemyndighedens omkostningsfordeling på gebyrordninger.
Gevinstgivende spilleautomater udviser over de seneste fire år et akkumuleret underskud på 1,4
mio. kr. For 2019 anvendes der lidt færre ressourcer med henblik på at opnå et mindre overskud til
udligning af underskuddet.
Væddemål/ onlinekasino har de seneste tre år udvist overskud. Aftalen om nye tiltag mod spilaf-
hængighed medfører et øget ressourceforbrug på gebyrområdet væddemål/ online. Tendensen
ses allerede afspejlet i 2018 ved, at overskuddet er faldet i forhold til året før. Det øgede og lovfast-
satte ressourcetræk ventes at reducere overskud betragteligt og balancere gebyret.
Landbaseret kasino overgik til gebyrfinansiering medio 2016. De seneste to år udviser et positivt
resultat, som kun forventes at falde langsomt over de kommende år.
4.4 Tilskudsfinansieret aktiviteter
Spillemyndigheden har ingen tilskudsfinansierede aktiviteter.
4.5 Forelagte investeringer
Spillemyndigheden har ingen igangværende eller afsluttede investeringsprojekter, som har været
forelagt Finansudvalget.
4.6 IT-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt på lønomkostnin-
ger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-
omkostninger til fagsystemer samt it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, her-
under ned- og afskrivninger.
Side 23 af 24
Side 23 af 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033792_0025.png
Spillemyndigheden
Forord
24
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvik-
ling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
0,4
4,3
1,1
4,9
3,5
0,5
11,2
Kilde: SAP
Udgiften er opgjort med udgangspunkt i opgavefordelingen i SAP ganget med pågældende med-
arbejderes årsløn.
Side 24 af 24
Side 24 af 24