Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2033791_0001.png
2018
ÅRSRAPPORT
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0002.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0003.png
1. Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af Skatteankestyrelsen ........................................................................................................................................ 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 7
2.4 Målrapportering ..................................................................................................................................................................................... 7
2.5 Forventninger til det kommende år ......................................................................................................................................... 13
3. Regnskab ...................................................................................................................................................................................... 15
3.1 Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................................................... 15
3.2 Resultatopgørelse mv. .................................................................................................................................................................... 16
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 19
3.4 Egenkapitalforvaltning ..................................................................................................................................................................... 22
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 22
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 23
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 23
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 24
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................................... 24
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................................................... 26
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................................................... 26
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning ...................................................................................................................... 26
4.5 Forelagte investeringer ................................................................................................................................................................... 26
4.6 It-omkostninger .................................................................................................................................................................................. 26
Side 2 af 27
Side
2
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0004.png
1. Påtegning af det samlede regn-
skab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteankestyrelsen, CVR-nummer
10242894, er ansvarlig for: § 09.11.02
Skatteankestyrelsen samt § 09.11.21
Klagegebyr, herun-
der de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillings-
kontrollen for 2018.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen, og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgø-
rende
2.
3.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med
meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de
midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor ten.
Skatteministeriet,
Skatteankestyrelsen, 28. februar 2019
Jens Brøchner
Departementschef
Side 3 af 27
Side
3
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0005.png
2. Beretning
2.1 Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsens hovedformål er at sikre kompetent og uafhængig klagebehandling på skatte-
området.
Skatteankestyrelsen har til opgave at sikre korrekte og forståelige afgørelser inden for rimelig sags-
behandlingstid gennem forberedelse af sager til en række uafhængige afgørelsesmyndigheder.
Skatteankestyrelsen skal sikre en ensartet, gennemskuelig og uafhængig klagesagsbehandling, så
borgere og virksomheder kan have tillid til, at deres klager behandles retfærdigt. Styrelsen bestræber
sig på altid at levere korrekte og velfunderede afgørelser inden for rimelig tid. Skatteankestyrelsen
behandler hver enkelt klagesag grundigt og ansvarligt, og styrelsen kommunikerer klart og tydeligt,
hvad der ligger til grund for afgørelsen.
Medarbejderne i Skatteankestyrelsen er højt specialiserede og håndterer dagligt komplekse opgaver.
Den høje faglighed og det stærke samarbejde giver styrelsens medarbejdere mod og kompetence til
at træffe de nødvendige beslutninger. Skatteankestyrelsens medarbejdere er åbne og servicemin-
dede, når de er i kontakt med borgere, virksomheder og de afgørelsesmyndigheder, der samarbejdes
med.
Skatteankestyrelsen tager ansvar, og styrelsen samarbejder om den samlede opgave og i de daglige
beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Skatteankestyrelsen
fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
2.1.1 Kerneopgaver
Skatteankestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede inddeling.
Administrative afgørelser
At træffe korrekte afgørelser, som formidles på en sådan måde, at skatteydere, professio-
nelle repræsentanter og myndigheder har forståelse for afgørelsen.
At optræde effektivt og sagligt samt yde en god service til brugerne.
Side 4 af 27
Side
4
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0006.png
At brugerne oplever, at de får en god behandling
dem imod.
også i de tilfælde, hvor afgørelsen går
Informationsvirksomhed
At formidle administrativ praksis gennem offentliggørelse af afgørelser på effektiv og dæk-
kende vis.
2.2 Ledelsesberetning
I 2018 har Skatteankestyrelsens resultater udviklet sig positivt på flere væsentlige områder. Styrelsen
har i særlig grad haft et ledelsesmæssigt fokus på at reducere antal sager i sagsbeholdningen, sikre
at styrelsen står bedst muligt rustet til at håndtere klager ifm. med de nye ejendomsvurderinger samt
Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet
Retssikkerhedspakke IV
Sagsbeholdningen er i løbet af året nedbragt betydeligt og er på sit laveste niveau, siden Skatteanke-
styrelsen blev etableret som selvstændig myndighed i 2014. Beholdningen er ved udgangen af 2018
på i alt 17.350 sager mod 24.677 sager ved udgangen af 2017. Det skyldes et kontinuerligt fokus
gennem hele året på at afslutte sager. Samtidig har antallet af indkomne sager været betydeligt lavere
end antal afsluttede.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fortsat høj. Det skyldes, at sagsbeholdningen i høj grad
består af gamle sager. I 2018 var sagsbehandlingstiden for sager om fradrag for forbedringer i grund-
værdien (FFF-sager) på 36,1 måneder. For øvrige sager var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
på 24,8 måneder i 2018.
I 2018 har Skatteankestyrelsen løbende forberedt sig på indførelsen af det nye ejendomsvurderings-
system. Forlængelsen af udsendelsesperioden for de nye ejendomsvurderinger betyder, at styrel-
sen har revideret sin planlægning.
Det indebærer blandt andet en længere indfasning i rekrutteringen af nye medarbejdere. Desuden
er der siden slutningen af 2018 arbejdet med omfordeling af sager, hvor hovedprincippet er, at en
række vurderingskontorer i en overgangsfase skal arbejde med skattesager i stedet for vurderings-
sager. Sagsomfordelingerne implementeres fra 2019. Styrelsen vurderer, at omfordelingen vil be-
tyde, at styrelsen bliver mere fleksibel og vil stå et bedre sted i 2021, når man skal begynde at be-
handle klager over de nye ejendomsvurderinger.
Skatteankestyrelsen har i både 2017 og 2018 arbejdet med implementering af de administrative til-
tag som har udmøntet sig i Retssikkerhedspakke IV. Retssikkerhedspakke IV er bl.a. en opfølgning
på kritikken af sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, som Statsrevisorerne udtalte i slutnin-
gen af 2016. Der er konkret udmøntet fire delmål for styrelsen i 2018: Automatisk screening af sags-
beholdning, konsolideret tidsplan for de administrative tiltag, afprøvning af konceptet
ning samt delvis implementering af konceptet
-
yderligere i afsnit 2.1. Arbejdet med initiativerne fortsætter i 2019.
ktiv vejled-
Målene er nået i 2018 og beskrives
Side 5 af 27
Side
5
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0007.png
2.2.1 Økonomiske hoved- og nøgletal
I tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteankestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-246,8
277,1
30,2
30,2
30,3
-397,4
363,8
-33,6
-33,6
-32,8
-496,3
384,7
-111,6
-111,6
-110,0
2017
2018
2019
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
9,7
7,0
3,6
3,8
52,0
16,7
5,6
-36,4
15,0
62,0
30,0
4,7
-146,4
30,0
61,1
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
87,7
85,5
100
Bevillingsandel (pct.)
100
100
100
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
371
607.591
482,4
618.923
464
629.000
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2018 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,9
mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringsstyrelsens
Krav-
specifikation med regnskabsrapporter til årsrapporten 2018.
Regnskabsresultatet for 2018 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor, der viser, at Skatteankestyrelsen i
2018 har haft et samlet mindreforbrug på 32,8 mio. kr. i forhold til bevillingen på 397,4 mio. kr., heraf
319,6 mio. kr. til løn og 77,8 mio. kr. på øvrig drift. I ovennævnte årsværkspris indgår honorar til nævns-
medlemmer. Den faktiske årsværkspris i Skatteankestyrelsen er i 2017 ca. 553.000 kr. og i 2018 ca.
576.000 kr. Honorarer til 316 nævnsmedlemmer har i 2017 og 2018 udgjort henholdsvis 20,3 og 20,8
mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at forlængelsen af udsendelsesperioden for de nye ejendomsvur-
deringer har reduceret rekrutteringsbehovet i 2018, og at flere af de projekter og aktiviteter, der var
planlagt i forbindelse med håndtering af de nye ejendomsvurderingsklager, er blevet udsat.
2.2.2 Skatteankestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skatteankestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. Forklaringer til for-
bruget på hovedkontiene indgår under de øvrige afsnit.
Side 6 af 27
Side
6
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0008.png
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(Mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
-0,2
0,0
-1,8
0,0
0,0
-0,9
-
-
-
Bevilling
(FL + TB)
397,6
Regnskab
364,6
Overført over-
skud ultimo
33,3
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har to overordnede opgaver: At forberede og/ eller træffe administrative afgø-
relser (afgørelsesvirksomhed), og at formidle den administrative praksis ved at offentliggøre afgø-
relser af almen interesse og stille ressourcer til rådighed for Landsskatterettens offentliggørelse af
afgørelser af principiel eller almen karakter (informationsvirksomhed).
I tabel 3 fremgår bevillingen for 2018 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finans-
loven for 2018 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fælles-
omkostninger
1. Administrative af-
gørelser
2. Informationsvirk-
somhed
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-79,2
-316,7
-1,5
-397,4
Øvrige
indtægter
0
0
0
0
Omkostninger
104,2
259,3
1,1
364,6
Andel af årets
overskud
25,0
-57,4
-0,4
-32,8
Anmærkning: Der er foretaget en ændret fordeling i forhold til tal fra SKS, idet hele beløbet til hensættelse af feriepengefor-
pligtelse og lønpulje indgik under generelle fællesomkostninger.
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsen er der for 2018 foretaget en regnskabsmæssig regi-
strering af generelle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Ressourceforbruget til generelle fællesomkostninger har været stigende og større end budgetteret.
Dette skyldes, at Skatteankestyrelsen i 2018 har anvendt ressourcer på at forberede det nye ejen-
domsvurderingssystem og implementere anbefalingerne fra den tidligere analyse af Skatteankesty-
relsen, og der er blandt andet registreret omkostninger til løn til ledere og medarbejdere i stabsafde-
lingen, udgifter til husleje, varme, el, rengøring m.m., og indkøb af møbler m.m. til nye lokationer.
2.4 Målrapportering
I det følgende beskrives først den generelle udvikling for Skatteankestyrelsens sagsbeholdning,
produktion og sagsbehandlingstider.
Dernæst fremgår oversigt samt uddybning af Skatteankestyrelsens resultatopfyldelse på Skattean-
kestyrelsens mål- og resultatplan for 2018. Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan er aftalt mel-
lem Skatteministeriets departement og Skatteankestyrelsen.
Side 7 af 27
Side
7
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0009.png
Sagsbeholdning, produktion og sagsbehandlingstider
Styrelsens sagsbeholdning var ved udgangen af 2018 på 17.350 sager, jf. figur 1. Det er et fald på
7.327 sager svarende til 30 procent siden 2017. Der er afgjort mere end dobbelt så mange sager, som
der er kommet ind i løbet af året. Sagsbeholdningen er ikke faldet med hele forskellen mellem sags-
afgang og sagstilgang, fordi visse typer klager (som oprindeligt er registreret som én sag) viser sig at
skulle opdeles på to eller flere klager, når sagsbehandlingen er i gang.
Figur 1. Samlet sagsbeholdning (antal i beholdningen ultimo året)
Skatteankestyrelsen har de seneste år haft en faldende sagsindgang. Den samlede sagsindgang var
således på 6.886 sager i 2018 mod 8.072 sager i 2017 og 12.909 sager i 2016. Der er i 2018 kun
indkommet 151 nye FFF-sager (sager om fradrag for grundforbedringer), og der vil snart ikke komme
flere af denne type sager.
Styrelsens sagsafgang har ikke ændret sig så meget som sagsindgangen. Den samlede sagsafgang i
2018 var på 14.745 sager mod 15.783 sager i 2017 og 12.964 sager i 2016.
Af figur 2 fremgår det, hvordan sagsindgangen og -afgangen fordeler sig på afgørelsesmyndighed.
Der ses den største indgang og afgang af sager i Landsskatteretten, mens der er færrest sager til
afgørelse i Skatteankenævnene.
Side 8 af 27
Side
8
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0010.png
Figur 2. Sagsindgang og afgang fordelt på afgørelsesmyndighed (antal sager indkommet og
afgjort i 2018)
Anmærkning: SAN (Skatteankenævn), MAN (Motorankenævn), VAN (Vurderingsankenævn), LSR (Landsskatteretten),
SANST (Skatteankestyrelsen).
Af figur 3 fremgår det, hvordan sagsbehandlingstiderne har udviklet sig fra 2014 til 2018 fordelt på
afgørelsesmyndighed. Sagsbehandlingstiderne er fra 2017 til 2018 steget for alle afgørelsesmyndig-
heder bortset fra Skatteankestyrelsen. Det skyldes, at der fortsat er en betydelig beholdning af gamle
sager, som kommer til afgørelse.
Figur 3. Sagsbehandlingstiden for afgørelsesmyndigheder (mdr.)
Anmærkning: SAN (Skatteankenævn), MAN (Motorankenævn), VAN (Vurderingsankenævn), LSR (Landsskatteretten),
SANST (Skatteankestyrelsen). Sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse med skattestraf-
feretssager, syn og skøn mv., er ikke medregnet. For inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt,
hvor sagen er fuldt oplyst.
Side 9 af 27
Side
9
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0011.png
2.4.1 Oversigt over årets resultatopfyldelse
Skatteankestyrelsen har ti mål på mål- og resultatplanen 2018. Målsætningerne er delvist opfyldt. Af
tabel 4 nedenfor fremgår årets resultatopfyldelse. Styrelsen har i alt scoret 20 af 48 mulige point i
forhold til driftsmålene for 2018.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål:
Drift af kerneopgaver
Q1: 1.350
1.500 sager
1.1 Samlet sagsafgang
for FFF sager
Q2: 1.400
1.550 sager
Q3: 1.150
1.250 sager
Q4: 1.600
1.750 sager
Q1: 1.600
1.750 sager
1.2 Samlet sagsafgang
for Øvrige sager
Q2: 2.100
2.350 sager
Q3: 2.250
2.700 sager
Q4: 2.550
3.150 sager
Q1: 33-36 mdr.
1.3 Samlede, gennem-
snitlige sagsbehandlings-
tid for alle FFF-sager un-
der ét (ekskl. berostillede
sager)
Q2: 35-39 mdr.
Q3: 37-41 mdr.
Q4: 40-43 mdr.
Q1: 20-22 mdr.
1.4 Samlede, gennem-
snitlige sagsbehandlings-
tid for alle Øvrige sager
under ét (ekskl. berostil-
lede sager)
Udviklingsområder:
2.1 Implementering af for-
retningsanalysens admi-
nistrative tiltag
2.2 Systemmæssig forbe-
redelse til obligatorisk an-
vendelse af klageportal
2.3 Digital understøttelse
af klager over ejendoms-
vurderinger
Administration:
3.1 Prognosepræcision
3.2 Nettosygefravær
3.3 Fratrædelser af an-
satte med under 1 års an-
ciennitet
Maks. 5 pct. afvigelse
6,5 sygedage pr.
medarbejder
Maks. 7 pct. fratrædelser
5,3 pct.
7,4 sygedage pr.
medarbejder
6,9 pct.
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Opfyldt
Se nedenfor
Se nedenfor
Opfyldt
Q2: 20-22 mdr.
Q3: 20-22 mdr.
Q4: 22-25 mdr.
1.726 sager
1.748 sager
1.265 sager
1.430 sager
1.662 sager
2.084 sager
2.129 sager
2.701 sager
33,2 mdr.
36,7 mdr.
38,9 mdr.
36,6 mdr.
25,1 mdr.
26,1 mdr.
22,2 mdr.
25,6 mdr.
Opfyldt
(3 af 3 point)
Opfyldt
(3 af 3 point)
Opfyldt
(3 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Opfyldt
(1 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Opfyldt
(1 af 3 point)
Opfyldt
(2 af 3 point)
Opfyldt
(2 af 3 point)
Opfyldt
(2 af 3 point)
Opfyldt
(3 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Ikke opfyldt
(0 af 3 point)
Succeskriterium:
Opnåede
resultater:
Målopfyldelse:
Se nedenfor
Se nedenfor
Opfyldt
Se nedenfor
Se nedenfor
Ikke opfyldt
Kilde: Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan for 2018.
2.4.2 Uddybende analyser og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af resultatopfyldelsen på Skatteankestyrelsens mål- og resultat-
plan 2018.
Side 10 af 27
Side
10
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0012.png
Drift af kerneopgaver
Mål 1.1 Samlet sagsafgang for FFF sager
Målet er opfyldt i tre ud af fire kvartaler. Især i starten af året er der afgjort mange FFF-sager. I 1., 2. og
3. kvartal var resultatet over det øvre målspænd, mens målet ikke blev nået i 4. kvartal. Der er i 2018
afgjort i alt 6.169 FFF-sager, hvilket er lidt færre end i 2017, hvor der blev afgjort 6.517 FFF-sager. Det
samlede resultat i 2018 på 6.169 sager er over det øvre mål i de fire kvartalers målspænd samlet set,
som var på 5.500
6.050 sager.
Mål 1.2 Samlet sagsafgang for Øvrige sager
Målet er opfyldt i to ud af fire kvartaler. I 1. og 4. kvartal ligger resultatet således inden for målspændet.
I 2. kvartal er resultatet kun 16 sager fra at komme inden for målspændet, mens der i 3. kvartal mang-
ler 121 sager, for at målspændet bliver nået. Antallet af afgjorte øvrige sager har været stigende i løbet
af året. For året som helhed blev der afgjort i alt 8.576 sager, hvilket er lidt færre end i 2017, hvor der
blev afgjort 9.266 øvrige sager.
Øvrige sager dækker over mange forskellige sagstyper. I 2019 vil øvrige sager blive opdelt på flere
separate områder med egne mål for både afgjorte sager og sagsbehandlingstider.
Mål 1.3 Samlede, gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle FFF-sager under ét (ekskl. berostillede
sager)
Målet er opfyldt i fire ud af fire kvartaler. I 1., 2. og 3. kvartal ligger sagsbehandlingstiden inden for det
forventede målspænd, mens den i 4. kvartal er under nedre målspænd (det vil sige bedre). Den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager i hele 2018 er på 36,1 måneder. I 2017 var sagsbe-
handlingstiden 24,3 måneder. Det var forventet, at sagsbehandlingstiden ville stige væsentligt i 2018,
da beholdningen af FFF-sager er gammel, og der kommer meget få nye sager ind. Stigningen har dog
været lidt lavere end forventet.
I 2019 vil de gennemsnitlige sagsbehandlingstider stige yderligere, da der er tale om gamle sager, og
der ikke kommer nye ind. Til gengæld bliver sagsbeholdningen reduceret, jf. ovenfor.
Mål 1.4 Samlede, gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle Øvrige sager under ét (ekskl. berostil-
lede sager)
Målet er ikke opfyldt i nogen kvartaler. I 3. og 4. kvartal er sagsbehandlingstiden dog meget tæt på at
være inden for målspændet. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager var for hele
2018 på 24,8 måneder. I 2017 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager på 21,7
måneder. I 2019 vil mål for sagsbehandlingstiderne blive opdelt på flere forskellige områder.
Udviklingsområder
Mål 2.1 Implementering af forretningsanalysens administrative tiltag
Fire ud af fire kvartalsmål er opfyldt. Målet er opfyldt ved implementering af følgende tiltag fra forret-
ningsanalysen:
Delmål 1 (1. kvartal):
Kriterium for målopfyldelse: Automatisk screening af bunker i beholdningen er afsluttet, og koncept
for bunkeafvikling er igangsat.
Målet er opfyldt. Screeningsprojektet er afsluttet og evalueret (januar 2018). Der er udarbejdet over-
blik over beholdning i styrelsens skatte- og vurderingsafdelinger og en plan for sagsafvikling for skat-
teområdet (marts 2018). Konceptet er tilpasset til små beholdninger
eholdningsafvikling med interne projektledere
Side 11 af 27
Side
11
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0013.png
fra kontorerne. Der er udviklet og afprøvet et uddannelsesforløb for interne projektledere (marts
2018). Finvisitering af sagerne forud for beholdningsafvikling er påbegyndt.
Delmål 2 (2. kvartal):
Kriterium for målopfyldelse: Der foreligger en konsolideret tidsplan for implementering af forretnings-
analysens administrative tiltag.
Målet er opfyldt. Der er udarbejdet en konsolideret tidsplan, som tager højde for forlængelsen af ud-
sendelsesperioden for de nye ejendomsvurderinger.
Delmål 3 (4. kvartal):
Kriterium for målopfyldelse: Aktiv vejledning er afprøvet i tre kontorer, og konceptet er klar til imple-
mentering.
Målet er opfyldt. Aktiv vejledning er afprøvet i et kontor i vurdering og to kontorer i skatteområdet.
Konceptet er klar, og der er en implementeringsplan for 2019.
Delmål 4 (4. kvartal):
Kriterium for målopfyldelse:
jektet betyder, at anden del først gennemføres i 2019.
-på-
forløb (to måneder). Alle chefer i vurderings- og skatteområdet har gennemført forløbet. Nye chefer
vil få tilbudt et lignende forløb.
-på-
af konceptet vedrører brug af bedre styrings- og driftsdata, og afhængigheden til datakoblingspro-
Mål 2.2 Systemmæssig forberedelse til obligatorisk anvendelse af klageportal
Kriterium for målopfyldelse: Systemerne er klargjort til, at det gøres obligatorisk at indsende klager
digitalt til Skatteankestyrelsen via klageportalen i 2. kvartal 2018. Obligatorisk anvendelse af klage-
portalen er et afgørende element i styrelsens forberedelse på at modtage klager over ejendomsvur-
deringer i 2019.
Målet er opfyldt. Den systemmæssige understøttelse er nu etableret, og det har været obligatorisk at
indsende klager digitalt til Skatteankestyrelsen via klageportalen siden 2. kvartal 2018.
Mål 2.3 Implementering af digitaliseringsprojekter
Kriterium for målopfyldelse: Implementering af følgende digitaliseringsprojekter med udgangen af
2018:
Ny klageportal til nye ejendomsvurderinger
Understøttelse af sagsbehandlingen i WorkZoneClient
Digital understøttelse af nævn
Målet er ikke opfyldt, idet forlængelsen af udsendelsesperioden for de nye ejendomsvurderinger,
som Skatteankestyrelsens digitaliseringsprojekter er afhængig af, er blevet forlænget. Tidsplanen for
projekterne i Skatteankestyrelsen er blevet konsolideret i forhold til forlængelsen og projekterne le-
veres inden udgangen af 2020.
Side 12 af 27
Side
12
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0014.png
Administration
Mål 3.1 Prognosepræcision
Kriterium for målopfyldelse: Afvigelser mellem faktisk forbrug og budget må ikke overstige 5 procent.
Målet er ikke opfyldt. Det samlede regnskabsmæssige resultat udgør 364,6 mio. kr. Opgørelsen af
prognosepræcisionen er foretaget ved at udregne procentsatsen for det enkelte kvartal og tage gen-
nemsnittet heraf, hvilket giver en prognosepræcision på 5,3 procent.
Mål 3.2 Nettosygefravær
Kriterium for målopfyldelse: Nettosygefravær måler det gennem snitlige antal sygedage pr. medar-
bejder, eksklusive længerevarende sygefravær. Målet er opfyldt, hvis nettosygefraværet maksimalt
er 6,5 sygedage i gennemsnit pr. medarbejder i 2018.
Målet er ikke opfyldt, idet nettosygefraværet pr. medarbejder i 2018 var på 7,4 dage, jf. tabel 4a.
Tabel 4a. Nettosygefravær pr. medarbejder
antal dage
2018
Q1
2,3
2018
Q2
1,5
2018
Q3
1,6
2018
Q4
2,1
2018 i alt
7,4
Mål 3.3 Fratrædelser af ansatte med under 1 års anciennitet
Kriterium for målopfyldelse: Målet angiver andelen af ansatte, der har opsagt deres stilling inden for
12 måneder af deres ansættelse. Målet er opfyldt, hvis maksimalt 7 procent opsiger deres job inden
for 12 måneder. Der har i 2018 været afholdt introforløb og seks ugers basisforløb for alle nyansatte
sagsbehandlere med henblik på at forbedre fastholdelsen.
Målet er opfyldt, idet 6,9 procent af medarbejderne har opsagt deres stilling inden for 12 måneder af
deres ansættelse.
2.5 Forventninger til det kommende år
Skatteankestyrelsens fokus i 2019 er fortsat at sikre retssikkerheden for borgerne, hvilket betyder, at
sagsproduktion og dermed nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlingstider prioriteres højt.
Der vil være særligt fokus på borgernære sager, som omfatter personskattesager, motorsager og
visse erhvervsskattesager. For disse særlige sagsområder indføres der fra 1. januar 2019 mål for
sagsbehandlingstiden
som herefter maksimalt må være 12 måneder for de borgernære sager, der
indgår fra den 1. januar 2019. Sagsbehandlingsmålene er en del af
Aftale om en ny ankenævnsstruk-
tur og en hurtigere vej gennem klagesystemet
Retssikkerheds-pakke IV
af december 2018.
En anden del af Retssikkerhedspakke IV er en ny ankenævnsstruktur fra 1. januar 2020. Skatteanke-
styrelsen vil i 2019 inddrage Foreningen af Danske Skatteankenævn og Vurderingsankenævnsfor-
eningen i arbejdet med at implementere den nye struktur, ligesom Skatteankestyrelsen i det hele
taget vil have fokus på at forberede og implementere Retssikkerhedspakke IV.
Forberedelse og planlægning af det nye ejendomsvurderingssystem har ændret sig som følge af den
forlængede udsendelsesperiode. Forlængelsen betyder, at styrelsen i 2019 ikke skal rekruttere nye
medarbejdere som oprindeligt forudsat, da behovet først kommer senere. I stedet er der planlagt og
igangsat omfordeling af sager, således at en række vurderingskontorer i en overgangsperiode skal
arbejde med skattesager. Det vil være et gennemgående tema for styrelsen i 2019 at implementere
Side
13
af
27
Side 13 af 27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0015.png
sagsomfordelingerne, således at ressourcerne anvendes på den mest hensigtsmæssige måde.
Dette skal balanceres op imod, at de første klager over det nye ejendomsvurderingssystem forventes
at indkomme i 2. halvår 2020, og at styrelsen forventer at begynde behandling af klagesagerne primo
2021.
Hertil kommer det videre arbejde med at implementere forretningsanalysens administrative tiltag.
Implementeringen er forlænget til ultimo 2019 på nær automatisering (understøttelse af digitaliseret
sagsbehandling via software-robotter og tekst-analysemodeller), som vil fortsætte.
Resultatet for 2018 og bevillingen for 2019 fremgår af tabel 5. Skatteankestyrelsen forventer ikke, at
anvende hele den afsatte bevilling i 2019, idet der forventes et mindreforbrug på 110 mio. kr. Årsagen
til mindreforbruget i 2019 er forlængelsen af udsendelsesperioden for de nye ejendomsvurderinger
samt forlængelse af nuværende nævnsstruktur.
Af tabel 5 fremgår Skatteankestyrelsens regnskabsmæssige forventninger til 2019.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2018
-397,4
364,6
-32,8
Grundbudget 2019
-496,3
496,3
0,0
Side 14 af 27
Side
14
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0016.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 70 om statens regnskabsvæsen af 27. januar 2011 og
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret un-
der bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på oplys-
ningerne i Statens Koncern System (SKS). [ Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er afstemt med oplysninger fra Statens Budgetsystem (SB).] Ved budgetter er der taget ud-
gangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med
én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Årsrapporten for 2018 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv., som
fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december
2018.
3.1.1 Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Ved fastsættelse af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på føl-
gende forudsætninger:
Feriepenge:
Ved opgørelsen af hensættelsen til feriepengeforpligtelsen er Moderniseringsstyrel-
sens model 1 og vejledning for opgørelse anvendt. Ved opgørelsen af udgift pr. feriedag er der
anvendt oplysninger fra LDV, og skyldige feriedage er beregnet til 34,5 dage ud fra en gennem-
snitsbetragtning. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år før 2017. i 2017 blev anvendt
de faktiske skyldige feriedage, og opgørelsen fulgte ikke samme metode som tidligere år.
Fleksforpligtelse og over-/ merarbejde:
Der er hensat beløb til forpligtelsen vedrørende flekstid,
afspadsering og ATN. Den er beregnet ud fra de opgjorte timer og en gennemsnitlig udgift pr. skyl-
dig feriedag eksklusiv særlig feriegodtgørelse og standardopgørelsesmetoden. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Side 15 af 27
Side
15
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0017.png
Lønforhandling:
Der er hensat beløb til lønforhandlingspuljen vedrørende 2018, og den fordeles
med beløb til engangsvederlag og resultatløn, samt en andel af de faste tillæg og udnævnelser,
som kan relateres til den bagudrettede opgavevaretagelse. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år før 2017. I 2017 blev der kun hensat til engangsvederlag og resultatløn, og opgø-
relsen fulgte ikke samme metode som tidligere år.
Kontraktkrav:
Der er hensat beløb til indgåede resultatkontrakter for medarbejderne vedrørende
merproduktion i 2018. 2018 er første år, at der er hensat til resultatkontrakter.
Åremål:
Der er hensat beløb til 1 medarbejder, og beløbet er opgjort til 1 måneds åremålsløn pr. år
i stillingen. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Der er hensat beløb til reetableringsforpligtelsen vedrørende Skatteankestyrelsens
lejemål, og værdien er opgjort med 500 kr. pr. kvadratmeter, som er optaget henover lejemålets
uopsigelighedsperiode. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
3.1.2 Udgiftsbaseret hovedkonto
Tilbagebetaling af klagegebyr er vurderet til at udgøre 20 pct. af Skatteankestyrelsens sagsbehold-
ning pr. 31.12.2018, som udgjorde ca. 17.350 sager. Det er forudsat, at der er indbetalt et gebyr på
400 kr. i alle klager. Der vurderes således at være en eventualforpligtelse på 1,4 mio. kr.
Den anvendte regnskabspraksis for klagegebyrkontoen hører til under aktiviteter under bevillingsty-
pen anden bevilling, og er baseret på udgiftsprincippet. Indtægterne indgår i statens indtægtsregn-
skab i 2018. For 2019 vil indtægten fra klagegebyr indgå i Skatteankestyrelsens ordinære bevilling.
Klagegebyret bliver indtægtsført på det tidspunkt, hvor betalingen modtages, og en eventuel tilbage-
betaling udgiftsføres på udbetalingstidspunktet.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Skatteankestyrelsens resultatopgørelse for 2018 for den omkostningsbaserede
bevilling.
Side 16 af 27
Side
16
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0018.png
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-246,7
0,0
0,0
-
-0,1
-
-246,8
-397,4
0,0
0,0
-
0,0
-
-397,4
-495,0
-
-
-
-
-1,3
-496,3
2017
2018
2019
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
202,9
27,8
-5,6
0,8
225,9
0,4
4,8
34,8
277,0
262,2
37,3
-6,8
3,0
295,7
2,0
6,5
43,7
363,8
274,5
44,9
-5,6
1,9
315,7
3,9
6,5
40,8
384,7
11,1
11,1
15,9
15,9
17,8
17,8
-
-
-
Resultat af ordinær drift
30,2
-33,6
-111,6
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-
0,0
30,2
-
0,0
-33,6
-
-
-111,6
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-
0,1
30,3
-
0,8
-32,8
-
1,6
-110,0
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
30,3
-
-
-32,8
-
-
-110,0
Anmærkning: Fra 2019 bliver indtægterne for klagegebyr en del af Skatteankestyrelsens driftsbevilling, idet den selvstændige
konto for klagegebyr § 09.11.21 er nedlagt pr. 1.1.2019.
Side 17 af 27
Side
17
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0019.png
Fra 2017 til 2018 har der være væsentlig flere personaleomkostninger, idet der er ansat 114 nye års-
værk i løbet af året, hvor de sidste årsværk blev ansat den 1. september og 1. november 2018. Des-
uden har der været yderligere omkostninger til husleje, idet der er indgået nyt lejemål i Odense samt
indflytning i det nye lejemål fra slutningen af 2017 i Aalborg. I den forbindelse har der været relate-
rede udgifter. Desuden har der været flere udgifter til rekruttering og oplæring af nye medarbejdere.
Fra 2018 til 2019 forventes yderligere udgifter til personaleomkostninger, idet der i hele 2019 er flere
årsværk, end der var ved årets start i 2018. Øvrige driftsomkostninger forventes at være på samme
niveau som i 2018.
3.2.1 Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponeringen 2018 for Skatteankestyrelsen.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
32,8
Kilde: SKS og SB
3.2.2 Forklaringer til tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Der er i maj 2018 tilbageført en lønhensættelse 2,5 mio. kr. fra 2017 vedrørende lønforhandlinger for
2017 svarende til det realiserede forbrug.
Til posten skyldige omkostninger er der i januar 2018 tilbageført det skyldige beløb på 0,1 mio. kr.,
som blandt andet vedrørte manglende fakturaer fra leverandører til annonceudgifter og en arbejds-
miljøgennemgang, samt beløb som blev reklassificeret fra kontoen tilgodehavende rejsebetalings-
kort.
Vedrørende periodeafgrænsningskontoen
tilgodehavender
er der i 2018 udgiftsført 1,6 mio. kr., som
vedrørte samarbejdsaftalen med Karnov på 1,4 mio. kr. og 0,2 mio. kr. til kursusudgifter.
Side 18 af 27
Side
18
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0020.png
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Skatteankestyrelsens balance fordelt på hhv. aktiver og passiver ultimo
2018.
Tabel 8a. Balancen - Aktiver
Note
-
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
38,9
8,8
0,0
47,7
55,2
67,9
83,7
15,3
0,0
99,0
104,6
124,4
5,3
2,1
-
3,9
1,7
-
3,1
-
3,1
12,8
3,1
3,3
-
0,2
-
0,6
-
4,1
4,6
-
0,3
-
0,8
-
5,7
1,4
0,1
4,0
5,5
4,2
0,7
6,0
11,0
2017
2018
-
3,1
19,8
Anmærkning:
Regnskabsposten ”anden kortfristet gæld” i passiverne er forøget med 0,9 mio. kr. vedrørende forudbetalt løn
til tjenestemænd. Beløbet er reklassificeret
og flyttet til ”Periodeafgrænsningsposter" i aktiverne jf. Moderniseringsstyrel-
sens vejledning. Aktiver og passiver balancerer derfor 0,9 mio. kr. højere end SKS balancen for 2018. I 2017 udgjorde be-
løbet 0,5 mio. kr. Differencer skyldes afrunding.
Stigningen i immaterielle anlægsaktiver fra 5,5 mio. kr. til 11,0 mio. kr. skyldes blandt andet ibrugtag-
ning af sags- og journalsystemet Workzone Client, samt udviklingsomkostninger til Digital understøt-
telse af klager over ejendomsvurderinger (DUKE) Systemet skal anvendes i forbindelse med klager
over de nye ejendomsvurderinger.
Side 19 af 27
Side
19
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0021.png
Stigningen på FF5 kontoen skyldes, at årets resultat fra 2017 har påvirket kontoen.
Side 20 af 27
Side
20
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0022.png
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
-3,1
-
-
-0,0
-
-0,5
-3,6
-8,0
-3,1
-
-
0,0
-
-33,3
-36,4
-11,1
2017
2018
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-3,8
-
-
-
-3,8
-15,0
-
-
-
-15,0
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-16,9
-3,5
-32,1
-
-0,0
-52,5
-56,3
-67,9
-16,1
-4,7
-41,2
-
-0,0
-62,0
-76,9
-124,4
Anmærkning:
Regnskabsposten ”anden kortfristet gæld” i passiverne er forøget med 0,9 mio.kr.
vedrørende forudbetalt løn
til tjenestemænd. Beløbet er reklassificeret og flyttet til ”Periodeafgrænsningsposter" i aktiverne jf. Moderniseringsstyrel-
sens vejledning. Aktiver og passiver balancerer derfor 0,9 mio. kr. højere end SKS balancen for 2018. I 2017 udgjorde be-
løbet 0,5 mio. kr. Differencer skyldes afrunding.
Langfristet gæld er steget i forhold til 2017, idet der er afholdt flere udgifter til projekter under udvik-
ling og indretning af lejede lokaler.
Der er sket en stigning i skyldige feriepenge på 9,1 mio. kr., som skyldes flere ansatte ved årets ud-
gang. Ved opgørelsen af skyldige feriedage er anvendt det gennemsnitlige antal på 34,5 dage. I 2017
blev det faktiske antal dage anvendt, hvilket var 31,1. Stigningen i 2018 ville have været 1,0 mio. kr.
mindre, hvis de faktiske antal havde været anvendt.
Side 21 af 27
Side
21
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0023.png
3.4 Egenkapitalforvaltning
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne Skatteankestyrelsens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2017
-3,1
0,0
-3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-30,7
0,0
0,0
30,3
0,0
0,0
-0,5
-3,6
-3,6
2018
-3,1
0,0
-3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
0,0
0,0
-32,8
0,0
0,0
-33,3
-36,4
-36,4
Kilde: SKS og SB
Skatteankestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2018 36,4 mio. kr., hvoraf 33,3 mio. kr. er overført
overskud. Det overførte overskud er i 2018 forøget med 32,8 mio. kr. svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2018
16,7
19,5
85,5
Side 22 af 27
Side
22
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0024.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen drifts-
bevilling, som hører under Skatteankestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
§ 09.11.02
305,5
319,6
298,6
21,0
1,2
22,2
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoniveau
som opgjort ved bevillingsafregningen for Skatteankestyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.11.02
Skattean-
kestyrel-
sen
Driftsbe-
villing
Udgifter
Indtægter
397,6
-0,2
364,6
0,0
33,0
-0,2
0,0
-
Bevil-
lingstype
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Videre-
førsel
ultimo
Navn
(Mio. kr.)
Bevilling
Administrerede ordninger
09.11.21
Klagege-
byr
Indtægts-
bevilling
Udgifter
Indtægter
0,0
-1,8
0,0
-0,9
0,0
-0,9
0,0
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til årsrappor-
tens øvrige afsnit. Nedenfor gives forklaring på afvigelsen på bevillingen klagegebyr 09.11.21.
Nettoprovenuet fra klageafgiften afhænger af flere forhold:
Antallet af indgåede sager, med klagegebyr.
Antallet af afsluttede sager.
Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren får helt eller
delvis medhold.
Side 23 af 27
Side
23
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0025.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår noterne 1-3 til balancen.
4.1.1 Note 1:
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
3,3
0,0
3,8
1,7
5,4
-1,7
0,0
1,2
4,2
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
0,6
0,0
0,3
0,5
0,9
-0,5
0,0
0,1
0,7
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger afgang
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af-og nedskrivninger
31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
I alt
3,9
0,0
4,5
2,2
6,3
-2,2
0,0
1,3
5,0
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1,0
0,0
1,0
0,1
0,0
0,1
1,1
0,0
1,1
Forsættes på næste side…
Side 24 af 27
Side
24
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0026.png
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Afgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Udviklingsprojekter
under udførelse
4,0
6,0
0,6
0,0
3,4
6,0
Anmærkning: Differencer skyldes afrundinger Rapporten anlægsformueskema fra SAP er anvendt ved opgørelsen af an-
lægsværdierne
Kilde: SAP
4.1.2 Note 2:
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
Bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
6,4
0,0
1,8
0,0
8,3
-3,6
0,0
-3,6
4,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,2
0,0
0,1
0,0
0,3
-0,1
0,0
-0,1
0,3
2,2
0,0
0,5
1,5
1,2
-1,5
0,0
-0,4
0,8
8,8
0,0
2,4
1,5
9,8
-5,2
0,0
-4,1
5,7
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,5
0,0
-0,5
-
-
-
-
-
-
-0,1
-
-0,1
-0,3
-
-0,3
-0,9
-
-0,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Kilde: SAP
Side 25 af 27
Side
25
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0027.png
4.1.3 Note 3:
Af tabel 4.1.3 fremgår hensatte forpligtelser pr. 31.12.2018.
Tabel 4.1.3. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til lønpulje og resultatkontrakt
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
I alt
Kilde: SAP
6,6
4,3
0,2
11,1
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteankestyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteankestyrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteankestyrelsen udfører ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
4.5 Forelagte investeringer
Skatteankestyrelsen har ikke forelagt investeringer for Finansudvalget i 2018.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Skatteankestyrelsens it-omkostninger fordelt på lønomkostnin-
ger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-om-
kostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder ned-
og afskrivninger, samt it til kontorhold mv.
Side 26 af 27
Side
26
af
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 111: Skatteforvaltningens, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2018 samt Skatteministeriets departements finansielle årsregnskab for 2018, fra skatteministeren
2033791_0028.png
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
9,3
2,1
0,3
9,0
1,4
0,4
21,1
Kilde: SAP konto 2265 og indkøbskategori 1680,6100 (it-systemdrift) og 6210,6250 (it-vedligehold) og 6220,6260 (it-udvik-
lingsomkostninger og beløb der er aktiveret vedr. projekter under udvikling. Udgifter til it-varer til forbrug inkl. licenser, der
er bogført på konto 2260.
Der er indregnet lønudgifter til kontoret Digitalisering under interne personaleomkostninger til it.
Side 27 af 27
Side
27
af
27