Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2032497_0001.png
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
19. marts 2019
J.nr. 2019 - 668
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
I forbindelse med, at Statsregnskabet for 2018 er oversendt til Folketinget, vil jeg benytte
lejligheden til at giveet finansielt regnskab arbejdet med regnskabet for § 38. Skatter og
at der er udarbejdet udvalget en status for
afgifter.
Skatteministeriet har, uagtet en dispensation, for andet år i træk udarbejdet et samlet regn-
skab for § 38. I forhold til 2017 er regnskabet for 2018 desuden udvidet, så det også med-
tager Domstolsstyrelsens andel af § 38 og de regnskabsmæssige forklaringer, der udarbej-
des til Rigsrevisionen. Regnskabet giver således et mere fuldstændigt billede af finanslo-
vens § 38.
Årsregnskabet for § 38 for 2018 viser resultaterne af den ekstra fokus, der har været på
regnskabet for § 38 de seneste år. I 2018 er det lykkes at håndtere flere af de forhold Rigs-
revisionen og Statsrevisorerne fremhævede ved regnskabet for 2017. Der er således sket
en markant forbedring i forhold til årsregnskabet for 2017.
Der er sket en betydelig reduktion i usikkerhederne siden 31. december 2017, men der er
stadig usikkerheder, som der skal arbejdes på at fjerne. Det forhold, at der fortsat er usik-
kerheder i regnskabet, er ikke udtryk for, at der er opstået nye problemer eller tab af ind-
tægter, men reflekterer de usikkerheder, der har været gennem en længere årrække. Af de
områder, hvor usikkerheden er reduceret, kan nævnes:
Regnskabsmæssige afstemninger er afstemning af balancekonti, hvor antallet af
afstemte konti er øget, ligesom den beløbsmæssige risiko er betydeligt reduceret.
Som eksempler på poster, der er håndteret, kan nævnes, at:
- En usikkerhed på 8,8 mia. kr. i det it-system, som arbejdsgivere kan bruge til
at indberette A-skat og AM-bidrag mv. (LetLøn), er håndteret i løbet af
2018, så posten ikke længere udgør en regnskabsmæssig usikkerhed.
- I 2018 er der opløst og dokumenteret afvigelser på tre konti relateret til debi-
torer i KOBRA med saldi på 25,8 mia. kr. pr. 31. december 2018. Den sam-
lede usikkerhed er i årsregnskabet for 2018 reduceret til 0,4 mio. kr. netto og
3 mio. kr. brutto. I 2017 kunne hverken netto- eller bruttousikkerheden op-
gøres.
Systemafstemninger er afstemninger af data, der bevæger sig mellem to eller flere
af Skatteforvaltningens mange regnskabsbærende systemer, hvor knap 98 pct. af
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 108: Status for arbejdet med regnskabet for § 38. Skatter og afgifter, fra skatteministeren
2032497_0002.png
indtægterne er afstemt. For de udestående systemafstemninger gennemføres for-
skellige kompenserende handlinger til brug for regnskabsafslutningen for 2018,
så det sandsynliggøres, at der også er sikkerhed for rigtigheden ved overførsel af
disse.
Periodiseringsprincipper er principper for, hvilket regnskabsår indtægter omkring
årsskiftet skal henføres til, hvor der i 2018 efter samarbejde med Moderniserings-
styrelsen og Rigsrevisionen er fastlagt principper.
Applikationskontroller, som er kontrol af fuldstændighed og nøjagtighed af regn-
skabsdata i it-systemer, der administreres af eksterne leverandører, hvor der i
2018 er indhentet revisorerklæring (3402-type 1) vedrørende applikationskontrol-
ler for to af de væsentligste regnskabsbærende it-systemer samt foretaget egne
kontroller af yderligere et centralt it-system.
Ved aflæggelsen af årsregnskabet for 2018 er der således sket betydelige fremskridt i løs-
ningen af problemerne og en reduktion af de regnskabsmæssige usikkerheder. Det er dog
desværre ikke alle væsentlige usikkerheder, som er håndteret. Der er fortsat ikke en til-
strækkelig dokumentation for fuldstændighed og nøjagtighed af regnskabsdata i de af
Skatteforvaltningens it-systemer, der administreres af eksterne leverandører. Hertil kom-
mer, at der ikke kan opgøres et præcist beløb for værdien af fordringer under inddrivelse,
da der er tvivl om retskraften for en andel af inddrivelsesfordringerne, hvor der ikke er
foretaget en retskraftvurdering. Desuden er der for enkelte regnskabskonti, primært rela-
teret til det gamle inddrivelsessystem DMI, fortsat ikke foretaget opløsning og afstem-
ning.
Skatteministeriet vil i 2019 fortsat have fuldt fokus på at styrke regnskabsaflæggelsen
yderligere, herunder ikke mindst på håndteringen af usikkerhederne. Der vil blive arbejdet
videre med en række af de initiativer, der er påbegyndt i 2018 eller tidligere og igangsat
nye relevante initiativer.
Det kan i den forbindelse nævnes, at der er etableret et tæt og konstruktivt samarbejde
med Rigsrevisionen og et intensiveret samarbejde med Finansministeriet ved Modernise-
ringsstyrelsen. Som led heri er der etableret et fast mødeforum med Moderniseringsstyrel-
sen, hvor der blandt andet som fast punkt drøftes fremdrift i arbejdet med at forbedre
regnskabet for § 38. Dette samarbejde vil blive fortsat i 2019.
Årsregnskabet for § 38. Skatter og afgifter for 2018 er vedlagt denne orientering.
En tilsvarende orientering er sendt til Skatteudvalget
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 2 af 2