Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2031910_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
MARTS 2019
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danmarks støtte til
vand-, sanitet- og miljøprogrammer
i Uganda (1990-2017)
Danmark har støttet vand-, sanitet-
og miljøprogrammer i Uganda med
tæt på 2 mia. kr. i perioden 1990-
2017. Den danske støtte er bredt
anerkendt som et flagskib for dansk
bilateral støtte til vand og sanitet
og er derfor særligt interessant at
evaluere. Den danske indsats – især
i de tidlige år – får masser af roser i
evalueringen, der dog også advarer
om, at de fornemme resultater, der
er opnået, er truede. Evalueringen
er foretaget i foråret 2018 og udført
af de danske konsulentfirmaer
Nordic Consulting Group og
Orbicon A/S i samarbejde med det
franske Hydroconseil.
inden for disse sektorer siden
slutningen af 1980erne, lyder det i
evalueringen, der særligt fremhæver
det banebrydende Danida-støttede
RUWASA-projekt, der i perioden 1990-
2002 sikrede 1,5 millioner mennesker
i det fattige, østlige Uganda forbedret
adgang til rent drikkevand, og som
kom til at sætte afgørende præg på
vandsektoren i Uganda mange år
frem. Også i perioden efter 2002 spil-
lede Danida en nøglerolle i sektoren,
nu i bestræbelserne på at få et samlet
nationalt vand- og sanitetsprogram
stablet på benene i et tæt samarbejde
mellem Ugandas regering og de
mange donorer i sektoren. Også i den
fase holdt Danida fast i sit fokus på
de fattige og landbefolkningen og var
stærkt medvirkende til, at �½-1 mio.
ugandere på landet hvert år nød godt
af bedre adgang til vand.
Men de imponerende fremskridt er
nu i fare for at blive sat over styr: De
systemer, der blev sat i værk for at
sikre drift og vedligehold, har vist
sig ikke at være langtidsholdbare, og
regeringen i Uganda har de seneste
år nedprioriteret sit budget til vand
og sanitet. Samtidig er befolkningstil-
væksten i Uganda blandt de højeste i
verden, og det har allerede resulteret
i, at den andel af befolkningen, der
har adgang til rent drikkevand, de
seneste år har været svagt faldende
og især har ramt de fattige. På den
baggrund kritiserer evalueringen,
at Danida trækker sin støtte til vand
og sanitet i Uganda med så kort et
varsel og uden en egentlig strategi for
udfasningen.
Det store flagskib: RUWASA
Evalueringen roser Danida for
igennem hele perioden at have
fastholdt sit fokus på Ugandas fattige
landbefolkning. Det blev knæsat i
perioden 1990-2002 med RUWASA,
Rural Water and Sanitation Eastern
Uganda Project, der har fået status
som et flagskib for dansk støtte til
vand og sanitet i udviklingslande i
almindelighed, og i Uganda i særde-
leshed.
Evalueringen konkluderer, at Danidas
støtte på næsten �½ mia. kr. sikrede ca.
1,5 mio. mennesker i en af Ugandas
fattigste egne bedre adgang til rent
vand. Men nok så vigtigt er det, at
Danida med RUWASA totalt omde-
finerede den måde, man i Uganda
arbejdede med vandforsyning på
landet. RUWASA byggede i høj grad
på erfaringerne fra tidligere dansk
støtte til vand på landet i Tanzania og
introducerede en række principper,
der lever videre i Uganda:
Overordnede konklusioner
I 1990 havde kun 20 pct. af Ugandas
befolkning på landet adgang til rent
drikkevand. I 2017 var den andel mere
end tredoblet – til 70 pct. Og det på
trods af, at Uganda i samme periode
oplevede en af verdens højeste
befolkningstilvækster. Det er svært at
forestille sig, at Uganda kunne have
opnået så imponerende fremskridt
uden dansk bistand. Danmark har
spillet en førende rolle i udviklingen
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til vand, sanitet- og miljøprogrammer i Uganda (1990 - 2017), fra udenrigsministeriet
2031910_0002.png
Enkel teknologi:
For at nå så
mange som muligt gjorde RUWASA
bevidst brug af billig (tilpasset)
teknologi og udstyr.
Brugerne med:
Lokalsamfundene
blev aktivt inddraget i planlægning
og anlæg af vandforsyningen.
Lokalt valgte brugerkomiteer fik
ansvar for at styre anlæggene og
sikre drift og vedligehold. I fase
2 blev det yderligere et krav, at
lokalsamfundet skulle bidrage med
en vis andel af anlægsudgifterne.
Kvinderne med:
RUWASA var også
tidligt ude med en aktiv indsats for
at inddrage kvinder, f.eks. gennem
krav om at have kvinder med i de
lokale brugerkomiteer.
Sanitet med:
At forbedret adgang
til vand først for alvor gør en
forskel, hvis det kombineres med
bedre sanitet og hygiejne, var et
af hovedbudskaberne fra FN’s
Vand- og Sanitet-tiår (1981-90), og
i RUWASA blev indsatser for bedre
sanitet og hygiejne integreret.
Den private sektor med:
Nyt var
det også – dengang – at RUWASA
aktivt satsede på at involvere den
private sektor i lokalområdet, og
evalueringen kalder det ligefrem
et ”dramatisk og opsigtsvækkende
skifte”, at RUWASA i sin anden fase
tog det modige skridt at bruge
private firmaer til vandboringer
og anlægsarbejder i stedet for,
som hidtil, de regionale og lokale
myndigheders anlægsafdelinger.
På alle disse felter satte RUWASA sig
varige spor i Uganda, konkluderer
evalueringsholdet, der ved selvsyn
konstaterede, at anlæggene fra
dengang er anerkendt for deres
solide kvalitet, og at manualer og
retningslinjer fortsat er i brug.
Begrænset holdbarhed:
Blandt de
mange roser til RUWASA er der dog
også tidsler: I de seneste år har det
vist sig, at de lokale brugerkomiteer
og brugerbidrag ikke har været
tilstrækkelige til at sikre midler til
at udskifte anlæggene, når de efter
mange års brug er nedslidte.
NÆSTEN 2 MIA. DANSKE
KRONER TIL VAND /
DANMARK I FØRERROLLE
Den samlede danske støtte til
vand, sanitet og miljø i Uganda
i perioden 1990-2017 løber op
i 1,859 mia. kr. Det svarer til
20 pct. af den samlede danske
støtte til Uganda i samme
tidsrum, hvor Danmark også –
med 30-40 pct. af de samlede
donorbidrag – har været
langt den største eksterne
bidragyder til sektoren. Selv
når Ugandas eget bidrag
regnes med, svarer Danmarks
bidrag til næsten 20 pct. af det
samlede budget til vand og
sanitet i Uganda.
Uganda i førersædet
– med Danida i nøglerolle
Da der fra slutningen af 1990erne
begyndte at blæse nye vinde i det
internationale udviklingssamarbejde
om at sætte modtagerlandet i
førersædet og sætte fart i skiftet
fra projektstøtte til programstøtte,
var både Uganda og Danida tidligt
med og havde – med erfaringerne
fra RUWASA – et solidt fundament at
bygge på, da de nye ideer og princip-
per skulle føres ud i livet i vand- og
sanitetssektoren.
Nu skulle Danida ikke længere blot
støtte ‘sit eget’ projekt, men sam-
men med Ugandas regering og de
øvrige donorer (som fra nu af blev
kaldt udviklingspartnere) udvikle et
fælles program – en SWAp (Sector
Wide Approach) – for hele sektoren
i Uganda. Og det skulle være med
Uganda i førersædet. Resultatet var
et ”fælles vand- og sanitetssektorpro-
gram”, der senere blev udvidet til også
at omfatte miljø.
Evalueringen roser Danida for at
have spillet en positiv nøglerolle i
denne vanskelige proces. For det
første var Danida økonomisk langt
den største bidragyder. For det andet
var Danmark og Østrig de eneste
donorer, der gav ikke-øremærkede
bidrag til programmet. En stor donor
som Verdensbanken stod ligefrem
helt uden for programmet, selv om
det blev kaldt ’fælles’. Det gav Danida
pondus, og gjorde det derved muligt
at bidrage til at udvikle et godt system
for dialog og koordinering i sektoren.
Samtidig sikrede Danida, at adskillige
gode elementer fra RUWASA-projektet
blev ført videre i det nye nationale
program. Konkret kom det bl.a. til
udtryk gennem et fortsat fokus på
vandforsyning på landet via direkte
tilskud til distrikterne. De bidrag
skønnes at have gavnet �½-1 million
fattige ugandere på landet om året.
NYE METODER KUNNE PRØVES AF
Uganda er blandt verdens 20 fattigste lande og var hårdt mærket
af mange års borgerkrig, da Museveni kom til magten i 1986. Hans
erklærede fokus på bekæmpelse af fattigdom, på udvikling på landet og
på decentralisering gjorde Uganda til lidt af en ’donor darling’ i Musevenis
første årtier og spillede fint sammen med udviklingen i den danske
udviklingspolitik. I 1994 markerede en ny strategi, ”En verden i udvikling”,
et skifte fra den hidtidige projektstøtte til sektorprogramstøtte med det
formål at gøre bistanden mere effektiv og tilpasse den bedre til forhold-
ene i det enkelte modtagerland, og Uganda blev et perfekt laboratorium
til at afprøve de nye metoder i udviklingssamarbejdet.
Uganda var f.eks. blandt de første udviklingslande, der udarbejdede
en national plan for at bekæmpe fattigdom. Planen fra 1997 blev en
forløber for de Poverty Reduction Strategy Papers, som Verdensbanken
få år senere krævede, at alle udviklingslande skulle udarbejde, bl.a. for
at få gældslettelse gennem det såkaldte HIPC-initiativ. Uganda var også
blandt de første lande, der modtog budgetstøtte, og hvor nye principper
i udviklingssamarbejdet blev prøvet af: programstøtte i stedet for projekt-
støtte, donorharmonisering, nationalt ejerskab og tilpasning til lokale
systemer.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til vand, sanitet- og miljøprogrammer i Uganda (1990 - 2017), fra udenrigsministeriet
2031910_0003.png
VAND ER IKKE BARE VAND
Danida har – siger evalueringen
– været pioner i bestræbelserne
på at inddrage sociale og andre
’bløde’ hensyn i vandforsynin-
gen. Det gælder hensynet til
kvinder, til fattige, til folk på
landet, sanitet, hygiejne og
miljø. Danida var også tidligt
ude med – og fik indarbejdet
– vigtige overordnede hensyn
som forvaltning af vandres-
sourcer og styrket planlægning
af tilpasning til klimaforan-
dringer.
og sanitet. I 2004/05 gik 4,9 pct. af
statsbudgettet til vand og sanitet. I
2017/18 var det blot 3 pct. Det har
betydet, at Uganda ikke – som det
ellers var meningen – gradvist kunne
overtage den finansiering, donorerne
kom med. Det faktum, at Uganda har
en årlig befolkningstilvækst på 3,3 pct.
– en af de højeste i verden – betyder,
at de fremskridt, der blev opnået i de
tidlige år, nu er truede, og det kan især
komme til at gå ud over netop dem,
Danida har haft fokus på gennem alle
årene: fattige ugandere på landet.
På den baggrund sætter evalueringen
et stort spørgsmålstegn ved, om det
er en rigtig beslutning at udfase den
danske støtte til vand og sanitet i
Uganda i 2018. Og den kritiserer, at
næsten 30 års massiv støtte rundes
af uden en overgangsfase eller en
robust exit-strategi.
RUWASA-GENERATIONEN
RUWASA-generationen er ble-
vet et begreb i Uganda og dæk-
ker over de mange ugandere
på alle niveauer, der centralt og
lokalt blev uddannet, trænet og
formet af RUWASA-projektet.
Evalueringen beskriver
kapacitetsopbygningen under
RUWASA som fremragende
og fremhæver specielt den
unge generation af ugandiske
ingeniører og andre fagfolk,
der blev uddannet i RUWASA-
årene, og som nu indtager
nøglepositioner i ministerier,
NGOer, i donororganisationer
og i den private sektor.
Selv senere generationer af
fagfolk i vandsektoren, der er
blevet uddannet af RUWASA-
generationen, roser RUWASA i
høje toner. Det illustrerer den
vigtige langtidseffekt af den
opbygning af faglig kapacitet
og institutioner, der skete i
RUWASA-projektet og i det
samtidige, men mindre Eastern
Centres Water and Sanitation
Project (ECWSP).
Mørke skyer truer
Allerede fra 2003 begyndte de første
kriser i samarbejdet mellem Ugandas
regering og donorerne imidlertid at
vise sig. Det flerpartidemokrati, som
donorer i årevis havde efterlyst, viste
sig paradoksalt nok at gøre dialogen
vanskeligere. Evalueringen konstate-
rer, at det politiske lederskab i Uganda
blev så fokuseret på at vinde næste
valg, at det reducerede donorernes
mulighed for at øve indflydelse. Samti-
dig betød flere tilfælde af korruption
også, at donorernes parathed til at
yde budgetstøtte blev mindre.
Dertil kommer, at Ugandas regering
de seneste mange år har nedpriori-
teret de sociale sektorer, f.eks. vand
Anbefalinger
Evalueringen har en række – både
overordnede og mere konkrete –
anbefalinger til Udenrigsministeriet
og til den danske ambassade i
Uganda. Nogle af dem lyder:
• Danida bør generelt fortsætte med
at kæde brugen af budgetstøtte
tæt sammen med andre former for
bistand.
• Der er brug for at udvikle nye
samfinansieringsmodeller for at
imødekomme det enorme behov
for investeringer, der skal til for
at nå verdensmål 6 om vand og
sanitet.
• Danida bør genoverveje, om ikke
verdensmål 6 om vand og sanitet
skal opprioriteres og gøres til
et strategisk mål i det danske
udviklingssamarbejde i lyset af
dets betydning for kvinder og
børn - og for at realisere de øvrige
verdensmål.
• Danida bør undersøge mulighe-
derne for fortsat støtte til civilsam-
fundsorganisationer og -netværk i
Uganda, også efter programmets
udfasning.
• Udfasning af dansk sektorpro-
gramstøtte bør baseres på en mere
grundig analyse af, hvordan det
vil påvirke den fortsatte udvikling
i sektoren i partnerlandet. Det
gælder især, når den danske støtte
har været omfattende og langvarig.
CIVILSAMFUNDET MOBILISERET
Allerede i RUWASA-projektet arbejdede Danida systematisk på at inddrage
civilsamfundet. Det var ikke let i 1990ernes Uganda, hvor forholdet
mellem myndigheder og civilsamfundsorganisationer var anspændt.
Det forandrede sig efterhånden til det bedre, og i 2000 så UWASNET
(Uganda Water and Sanitation NGO Network), en paraplyorganisation for
alle CSOer i Uganda, dagens lys. UWASNET modtog fra starten støtte fra
Danida og har nu mere end 160 medlemsorganisationer fra alle Ugandas
regioner. UWASNET spiller en central rolle i dialogen mellem CSOer,
regering og donorer - både lokalt og centralt - og har bidraget til at gøre
CSOer til både anerkendte og kvalificerede aktører i sektoren.
Evalueringen noterer også, at mange danske CSOer og forskningsinsti-
tutioner har udviklet stærke bånd til ugandiske partnere, og at de kunne
være brugt til at fortsætte et dansk-ugandisk samarbejde i sektoren. Her
ligger et spændende, men uudnyttet potentiale. Det samme gælder i
øvrigt de mange danske virksomheder, der internationalt er kendt for
deres kompetencer på vandområdet, men som hidtil kun i meget begræn-
set omfang har været aktive i Uganda.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til vand, sanitet- og miljøprogrammer i Uganda (1990 - 2017), fra udenrigsministeriet
2031910_0004.png
Udenrigsministeriets kommentarer
Udenrigsministeriet fastslår, at den
danske støtte på næsten 2 mia. kr.
over en periode på 28 år i sig selv
er udtryk for Danmarks stærke
engagement i Uganda, og glæder sig
over, at evalueringen dokumenterer
Danmarks solide bidrag til de bemær-
kelsesværdige fremskridt i perioden,
hvad angår adgang til rent drikkevand
for folk på landet.
Udenrigsministeriet værdsætter
den grundige og positive analyse af
RUWASA, men ville have værdsat en
lige så grundig analyse af den senere
og ganske betydelige danske støtte – i
form af f.eks. sektorbudgetstøtte og
sektorprogramtilgang – og de erfarin-
ger og anbefalinger, der er kommet
ud af den.
Udenrigsministeriet noterer sig, at
evalueringen konkluderer, at det
danske stop for støtte til vand og
sanitet kommer på et tidspunkt, hvor
denne sektor er i krise i Uganda. Stop-
pet sker imidlertid som konsekvens
af den danske strategi for udviklings-
samarbejde, der blev vedtaget i 2017,
”Verden 2030”, hvor verdensmål 6,
rent vand og sanitet, ikke er en dansk
prioritet for fattige, men stabile lande
som Uganda.
Udenrigsministeriet er uenig i evalu-
eringens kritik af, at det danske stop
for bistanden ikke var tilstrækkeligt
forberedt. Beslutningen er blevet
varslet i god tid og drøftet grundigt
med både myndighederne i Uganda
og andre donorer, og den danske
støtte i udfasningsperioden et blevet
omlagt for netop at minimere de
negative følger af stoppet.
Udenrigsministeriet erklærer sig enig i
evalueringens anbefalinger om fortsat
at undersøge og udvikle mulighe-
derne for at støtte vand og sanitet i
Uganda gennem civilsamfundsorgani-
sationer og de mange danske firmaer
med ekspertise på området.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Muwereza Nelson
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]