Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031648_0001.png
Årsrapport 2018
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Marts 2019
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0002.png
Årsrapport 2018
Udgivet af
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Bredgade 40
1260 København K
Tel.: 3544 6200
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN: 978-87-93706-46-0
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-93706-46-0
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets vigtigste faglige resultater
2.2.2 Årets økonomiske resultater
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
2.5 Forventninger til det kommende år
4
6
6
8
8
10
11
11
12
12
14
17
3. Regnskab
3.1 Anvendte regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse mv.
3.2.1 Resultatopgørelse
3.2.2 Resultatdisponering
3.2.3 Forklaring af tilbageførte hensættelser og
periodiseringsposter
3.3 Balancen
3.4 Egenkapitalforklaring
3.5 Likviditet og låneramme
3.5.1 Opfølgning på lånerammen
3.5.2 Opfølgning på øvrige likviditetsregler
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
3.7 Bevillingsregnskabet
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
22
23
23
4. Bilag til årsrapport
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.1.1 Noter til balancen
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter
4.5 Forelagte investeringer
4.6 It-omkostninger
25
25
26
27
27
27
28
29
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
1. Påtegning af det samlede regnskab
Styrelsen for Forskning og Uddannelses årsrapport er aflagt i henhold til Bekendtgørelse
nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018 og Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner fra december 2018.
Påtegningen er i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 4.
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse på
finansloven (CVR-nummer 19918440).
Ud over ovennævnte finanslovskonti er styrelsen ansvarlig for følgende hovedkonti på
finansloven, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med bevillingskontrollen for 2018.
Fælles udgifter
19.11.20. Udlæg for tilskud i Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøttes program-
administration
Tværgående aktiviteter og udvikling på uddannelsesområdet
19.32.13. Internationalt samarbejde
19.32.17. Fonden for Entreprenørskab
19.35.15. Vejledningsaktiviteter mv.
19.35.20. Tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut
Forskning og innovation
19.41.12. Det Frie Forskningsråd
19.45.01. Forskningsinfrastruktur
19.45.02. Dansk e-Infrastruktur Samarbejde
19.46.02. Formidling og kvalitet i forskning
19.47.01. Dansk deltagelse i international forskning
Internationale forskningsaktiviteter
19.52.01. Obligatoriske internationale forskningsmedlemsskaber
19.53.01. Medlemsskaber ved internationale forskningsinstitutioner
19.55.05. Arktisk forskning
19.56.01. Obligatorisk medlemsbidrag til Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
19.56.02. Bidrag til ikke-obligatoriske programmer under Den Europæiske Rumorganisa-
tion (ESA)
19.56.03. Understøttende aktiviteter på rumområdet
Støtteordninger
19.84.03. Deltagerbetaling på akademi- og diplomuddannelser
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0005.png
Årsrapport 2018
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlin-
formationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i
årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af års-
rapporten.
København, den
København, den
Hans Müller Pedersen
Direktør
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Agnete Gersing
Departementschef
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har ansvar for alle opgaver, der kræver særlig
faglig ekspertise inden for forskning og videregående uddannelse under Uddannelses-
og Forskningsministeriet. Styrelsen er et center for viden om videregående uddannelser
og forskning og indgår i tæt dialog med interessenter og samarbejdsparter for bl.a. der-
igennem at skabe sammenhæng mellem uddannelse og forskning.
Styrelsen skaber fundamentet for at videreudvikle det høje kvalitetsniveau og relevan-
sen i dansk forskning og på de videregående uddannelser og arbejder for et godt inter-
nationalt samspil på både forsknings- og uddannelsesområdet. Og styrelsen bidrager
med analyser og følger udviklingen og diskussionerne inden for sektoren på det faglige
område.
Der varetages opgaver for at understøtte den nationale forskningsinfrastruktur og ar-
bejdes med EU- og globalt samarbejde inden for uddannelse og forskning, internatio-
nale uddannelsesprogrammer samt vurdering og anerkendelse af udenlandske uddan-
nelser. Endvidere varetages funktionen som dansk rummyndighed.
Styrelsen bidrager til at effektivisere og regulere uddannelses- og forskningsområdet
og sekretariatsbetjener bl.a. Danmarks Frie Forskningsfond, Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed, Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser
(RUVU), Den Bibliometriske Forskningsindikator m.fl. Som led heri håndterer styrelsen
klagesager og udmønter en lang række uddannelses- og forskningsbevillinger.
Endvidere har styrelsen ansvaret for Den Koordinerede Tilmelding og uddannelses-
ZOOM samt ministeriets databeredskab og datavarehus. Endelig varetages en række
formidlingsopgaver såsom Forskningens Døgn med henblik på at sætte uddannelse og
forskning på dagsordenen.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse arbejder sammen med departementet og Styrel-
sen for Institutioner og Uddannelsesstøtte for en tilvejebringelse af de bedste rammer
for videregående uddannelser, forskning og innovation i Danmark baseret på ministeri-
ets fælles mission, vision og kerneopgaver:
Mission
Vi skaber fundamentet for viden og velstand.
Vision
Høj vækst og ny indsigt gennem fremragende uddannelse og forskning.
Kerneopgaver
Vi bistår ministeren og regeringen med at udvikle uddannelses-, forsknings- og innova-
tionspolitik. Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på uddannelses-, forsk-
nings- og innovationsområdet. Vi skaber værdi ved at løse driftsopgaver effektivt.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0007.png
Årsrapport 2018
Opgaver
Styrelsen for Forskning og Uddannelse arbejder inden for fire hovedområder:
Udvikling af policy og ramme for forskning og uddannelse: Styrelsen bidrager til
politiske udspil på forsknings- og uddannelsesområdet med udgangspunkt i stra-
tegier, analyser, evalueringer, kortlægninger og udvalgsarbejde m.v. Styrelsen
skaber og implementerer rammer og initiativer vedrørende forskning og uddan-
nelse med henblik på at effektivisere og udvikle kvaliteten i det danske forsk-
nings- og uddannelsessystem. Det omfatter bl.a. akkreditering af uddannelserne,
studievalg, optagelse, eksaminer, censorordninger, samt digitalisering af uddan-
nelse og forskning. Styrelsen sekretariatsbetjener bl.a. Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed og Det Rådgivende Udvalg for Vurdering af Udbud af Videregående
Uddannelser
Internationalt samarbejde om forskning og uddannelse: Styrelsen for Forskning og
Uddannelse varetager internationalt orienterede opgaver med henblik på at
fremme danske interesser på uddannelses- og forskningsområdet, samt at un-
derstøtte et højt hjemtag af EU-midler gennem tilskud, rådgivning og information.
Styrelsen varetager internationale aktiviteter, såsom bilaterale samarbejdsafta-
ler, arktisk forskning, Det Danske Universitetscenter i Beijing og drift af de danske
innovationscentre i samarbejde med Udenrigsministeriet. Styrelsen yder rådgiv-
ning om internationale forsknings- og uddannelsesprogrammer, samt vurderinger
af udenlandske uddannelseskvalifikationer. Endvidere varetages udvikling og ad-
ministration af tilskudsordninger for internationalt samarbejde og mobilitet på
uddannelsesområdet.
Statistik, analyse og kommunikation: Styrelsen for Forskning og Uddannelse ud-
arbejder statistik, dokumentation og analyse vedrørende forskning og uddan-
nelse. Som led heri stiller styrelsen data til rådighed vedr. bl.a. dimensionering,
studietidsmodel og bibliometriske data. Styrelsen har ansvaret for udvikling og
drift af Den Koordinerede Tilmelding, Uddannelseszoom samt Den Bibliometriske
Forskningsindikator. Styrelsen for Forskning og Uddannelse varetager desuden en
række formidlingsopgaver med henblik på at sætte uddannelse og forskning på
dagsordenen, herunder bl.a. EliteForsk og Forskningens Døgn.
Udmøntning af forskningsbevillinger: Styrelsen for Forskning og Uddannelse se-
kretariatsbetjener Danmarks Frie Forskningsfond og understøtter dermed ud-
møntning af forskningsbevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond, herunder ud-
vikling og vedligehold af virkemidler, samt koordination af forskningsfaglig råd-
givning og forvaltning. Styrelsen udarbejder grundlag for og udmønter bevillinger
vedrørende nationale og internationale forskningsinfrastrukturer med henblik på
at sikre danske forskere og virksomheder adgang til forskningsinfrastruktur på
perspektivrige områder. Endvidere varetages danske medlemskaber ved interna-
tionale forskningsinstitutioner, herunder bl.a. European Space Agency (ESA), Eu-
ropean Spallation Source (ESS) og Det Europæiske Center for Højenergifysik
(CERN). Endvidere er styrelsen koordinerende myndighed for danske aktiviteter i
det ydre rum og varetager opgaver vedrørende regulering af danske aktiviteter i
det ydre rum.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
2.2 Ledelsesberetning
Ud fra vision og mission og på baggrund af mål- og resultatplanen for 2018 (afsnit 2.4),
har styrelsen opnået følgende væsentlige faglige og økonomiske resultater i 2018.
2.2.1 Sammenfatning af årets vigtigste faglige resultater
Evaluering af læreruddannelsen
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har gennemført en evaluering af læreruddannelsen
jf. politisk aftale om læreruddannelsen fra 2012. Evalueringen indeholdt tre delanalyser
og en samlet evalueringsrapport fra ekspertpanelet. Arbejdet forløb som planlagt i et
samarbejde internt i UFM og med dialog med eksterne parter.
Evaluering af 7-trinskarakterskalaen
Der er gennemført en evaluering af 7-trinskarakterskalaen i et samarbejde mellem Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet. Evalueringen blev ud-
ført af Danmarks Evalueringsinstitut med bidrag fra VIVE og Epinion. Arbejdet blev fulgt
af en referencegruppe med repræsentanter fra uddannelsesområderne.
Forskningsindsats til understøttelse af øget anvendelse af velfærdsteknologi
Jf. aftale om fordeling af forskningsreserven 2018 har styrelsen udarbejdet en kortlæg-
ning og analyse af den forskningsindsats, der kan understøtte en øget anvendelse af vel-
færdsteknologi. Rapporten fandt anvendelse i forhandlingerne om forskningsreserven
2019.
Opfølgning på trepartsaftalen
Styrelsen har sekretariatsbetjent en nyetableret arbejdsgruppe som opfølgning på tre-
partsaftalen fra 2017 om Voksen- og Efteruddannelse (VEU). Arbejdet er forløbet plan-
mæssigt, og fra 2019 vil sekretariatet være fuldt bemandet.
National strategi for digital forskningsinfrastruktur
Styrelsen har udarbejdet strategien i dialog med interessenter. Strategien vil danne af-
sæt for den fremtidige nationale organisering m.v. og vil blive implementeret i tæt dialog
med universitetsledelserne.
Big Science Business Forum 2018
Styrelsen afholdt over tre dage konferencen Big Science Business Forum for over tusind
deltagere og 600 virksomheder mv. Konferencen gav danske virksomheder mulighed for
at få del i et stort højteknologisk marked.
Optagelse
Styrelsen understøttede gennemførelsen af optagelse 2018, hvor 64.943 ansøgere fik til-
bud om en plads på en videregående uddannelse. Styrelsen har desuden leveret bidrag
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
om optagelse til Udvalget for bedre universitetsuddannelser. I 2019 vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet arbejde videre med forbedringer af optagelsessystemet.
Konference om "Future of work and education”
Styrelsen afholdt en international konference med temaet "Future of work and education"
for at promovere innovationscentrenes arbejde og sprede viden om internationale mar-
keder og muligheder til danske virksomheder og forskningsmiljøer. Konferencen blev be-
søgt af ca. 300 deltagere.
Danmarks deltagelse
i EU’s forskningsrammeprogram
Styrelsen har i samarbejde med departementet og med bred interessentinddragelse ud-
arbejdet en handlingsplan for deltagelse i EU’s forskningsrammeprogram. Der er ligeledes
gennemført fem informations- og rådgivningskurser og en række større informations-
events.
Evaluering af institutionsakkrediteringen
Der er gennemført en evaluering af institutionsakkrediteringen, som bl.a. adresserede de
væsentligste opmærksomhedspunkter vedrørende den eksisterende akkreditering og re-
flekterede positivt akkrediterede institutioners erfaringer med den administrative be-
lastning i processen. Arbejdet med justering af koncept for institutionsakkreditering
igangsættes primo 2019.
Datavarehus
Der er etableret adgang til UFM's datavarehus for videregående uddannelsesinstitutioner
med henblik på at understøtte et ensartet og faktuelt grundlag på UFM’s område.
Der
blev gennemført institutionskurser, og datavarehuset blev bl.a. anvendt i tilsynssammen-
hæng. Der blev desforuden indgået en ny kontrakt om beredskabet med Danmarks Sta-
tistik.
Behandling af ansøgninger, klagesager mv.
Der blev truffet 351 afgørelser i studenterklagesager, og der skete en reduktion på 19 %
i sagsbehandlingstiden for almindelig vurdering og anerkendelse af udenlandske uddan-
nelseskvalifikationer.
Opdateret statistik om rumerhvervet samt analyse af rumerhvervets vækstpotentiale
Der er udarbejdet en rapport indeholdende en opdatering af styrelsens opgørelse fra 2016
over virksomheder i det danske rumerhverv, suppleret med casebeskrivelser af 12 danske
rumvirksomheder og en scenarieanalyse.
Forberedelse af udflytning af kontoret for Internationale Uddannelsesprogrammer
SFU har planlagt udflytningen af IUP til Svendborg i samarbejde med departementet og
Styrelsen og Institutioner og Uddannelsesstøtte. Det har indbefattet opgaver inden for
HR-området, it-kompetencer, kommunikation m.v.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0010.png
Årsrapport 2018
2.2.2 Årets økonomiske resultater
Denne årsrapport aflægges for styrelsens driftsbevillinger på finanslovens § 19.11.03.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Årets økonomiske resultat
Der har i 2018 været et mindreforbrug på i alt 3,6 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært en mindre betaling til Udenrigsministeriet vedr. Inno-
vationscenter Boston (ca. 2,5 mio. kr.), hvor etableringen er forsinket, mindre samlet løn-
forbrug (0,5 mio. kr.), som tilskrives medarbejderomsætningen og periodevise vakancer,
samt finansielle omkostninger (0,5 mio. kr.), herunder afskrivninger primært i relation til
drift og vedligehold af den bibliometriske forskningsindikator.
Årets resultat vurderes at være tilfredsstillende.
Tabel 1. Økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr. løbende priser)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter*
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Udvalgte KPI'er
Compliance**
Personaleoplysninger
Antal årsværk***
Årsværkspris (1.000 kr.)****
218,6
592,0
220,6
603,5
222,3
619,0
25,0
52,0
-
56,9
87,5
51,2
87,1
41,2
84,1
6,8
17,8
77,6
6,4
59,7
6,1
21,6
81,2
5,9
63,5
4,1
21,6
74,7
5,9
63,5
-212,0
210,9
-1,1
-3,2
-2,5
-217,9
214,9
-3,0
-4,4
-3,6
-210,3
227,4
5,7
5,7
17,9
2017
2018
2019
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
* Ordinære driftsindtægter i 2019 indeholder ikke forventede bevillingstilførsler på Forslag til lov om tillægs-
bevilling for 2019. Det budgetterede resultat for 2019 på 17,9 mio. kr. forventes dækket af interne statslige
overførsler/TB-transaktioner i UFM i løbet af 2019.
**Compliance opgøres ved det samlede indkøb hos en aftaleleverandør, som andel af det samlede indkøb
indenfor indkøbskategorien, der svarer til aftalens dækningsområder (fratrukket internt statsligt salg).Det
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0011.png
Årsrapport 2018
lave niveau skyldes primært indkøb af ydelser som eksempelvis konferencer i udlandet uden SKI aftale, som
er fejlregistreret i indkøbskategori.
*** Antal årsværk for 2019 er angivet efter seneste aktuelle bemandingsplan svarende til grundbudget 2019.
****De økonomiske hoved- og nøgletal opgøres i løbende priser, og der forventes derfor en stigning i års-
værksprisen mellem årene.
Tabel 2 viser det samlede overblik for alle hovedkonti under § 19.11.03. Styrelsen for
Forskning og Uddannelse. For oplysninger om de enkelte hovedkonti henvises der til af-
snit 3.7. Bevillingsregnskabet for Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Tabel 2. Virksomhedens økonomiske omfang
(Mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling (FL + TB)
219,2
-29,4
2.197,7
-51,6
Regnskab
217,6
-31,4
2.196,8
-66,2
Overført over-
skud ultimo
78,5
Administrative ordninger
43,3
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
På finansloven for 2018 var der fire hovedopgaver og
Hjælpefunktioner samt generel le-
delse og administration.
Hovedopgaverne er defineret og beskrevet på finansloven og
fremgår også af afsnit 2.1 Præsentation af virksomheden.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for styrelsens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel ledelse og admi-
nistration
1. Udvikling af policy og ramme for forskning og
uddannelse
2. Internationalt samarbejde om forskning og ud-
dannelse
3. Statistik, analyse og kommunikation
4. Udmøntning af forskningsbevillinger
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-34,7
-26,5
-69,7
-27,5
-31,4
-189,9
Øvrige
indtægter
-0,5
-0,5
-29,0
-0,1
-1,3
-31,4
Omkostninger
34,9
26,9
95,8
27,5
32,5
217,6
Andel af årets
mindreforbrug
-0,3
-0,1
-2,8
-0,1
-0,2
-3,6
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau,
hvilket skyldes afrundinger.
I tabellen ovenfor er indtægter og omkostninger fordelt på formål efter de regnskabs-
mæssige registreringer, jf. krav om regnskabsregistrering af generelle fællesomkostnin-
ger. Bevillinger fordelt skønsmæssigt ud fra de regnskabsmæssige registreringer og en
vurdering af opgavernes art.
Det relativt højere mindreforbrug på det internationale samarbejde tilskrives bl.a. forsin-
kelsen af etableringen af Innovationscenteret i Boston
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0012.png
Årsrapport 2018
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt
Årets mål er formuleret i mål- og resultatplanen for 2018 med Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets departement og indeholder i alt 7 resultatmål for 2018.
Mål-
og resultatplanen er udarbejdet efter Finansministeriets retningslinjer i ’Strategisk
styring med resultater i fokus’ og er indgået inden for rammerne af Uddannelses-
og
Forskningsministeriets koncernfælles strategi. Mål- og resultatplanen er defineret i rela-
tion til det strategiske målbillede om at skabe stadig bedre forudsætninger og rammer
for forskning og uddannelse til gavn for det danske samfund.
Mål- og resultatplanen er bygget op om 7 mål og 37 delmål. Af de 37 delmål er 32 opfyldt,
3 er delvist opfyldt, og 2 delmål er bortfaldet efter beslutning i koncerndirektionen. I for-
hold til de delvist opfyldte mål skyldes dette primært forsinkelse af leverancerne.
Styrelsens mål- og resultatplan for 2018 fremgår af ministeriets hjemmeside.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Opfyldelse
Kerneopgave 1:
Vi bistår ministeren og regeringen med udvikling af uddannelses-, forsknings- og innovati-
onspolitik
Styrelsen har gennemført en
Opfyldt: 9
evaluering af læreruddannel-
Delvist opfyldt: 1
sen, som vil indgå i den fort-
satte proces for videreudvik-
ling af læreruddannelsen.
I samarbejde med UVM er der
også udført en evaluering af 7-
trinskarakterskalaen, der har
dannet grundlag for, at der har
kunnet udarbejdes et initiativ-
katalog med henblik på politisk
resolution.
Desuden har styrelsen udar-
bejdet en rapport med kort-
lægning og analyse af den
forskningsindsats, der kan un-
derstøtte en øget anvendelse
af velfærdsteknologi. Rappor-
ten fandt anvendelse i for-
handlinger om forskningsreser-
ven.
Kerneopgave 2:
Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på uddannelses-, forsknings- og innovati-
onsområdet
Mål 2.
SFU styrker ram-
Styrelsen arbejder lø-
Styrelsen har sekretariatsbe-
Opfyldt: 7
merne for kvalitet og rele-
bende for at forbedre
tjent en arbejdsgruppe som
Delvist opfyldt: 1
vans for uddannelse og
rammerne for uddan-
opfølgning på trepartsaftalen
Bortfaldet: 1
forskning (strategisk pejle- nelse og forskning. Sty-
fra 2017 om Voksen- og Efter-
mærke: tæt sammenhæng
relsen vil herudover
uddannelse (VEU).
mellem uddannelse, forsk-
sætte fokus på at styrke Styrelsen har udarbejdet en
ning og innovation).
sammenhængen mellem national strategi for digital
uddannelse og forskning forskningsinfrastruktur i et
for at udpege og opdyrke inddragende samarbejde med
potentielle synergieffek- interessenter.
ter.
Mål 1.
SFU opbygger viden
som grundlag for en evi-
densbaseret politikudvik-
ling (strategisk pejlemærke:
viden, analyse og handling).
Styrelsen udarbejder
evalueringer, analyser,
rapporter, faglige oplæg
mv., som anvendes i kon-
cernens øvrige arbejde.
Styrelsen vil med ud-
gangspunkt i de be-
skrevne delmål sætte fo-
kus på at skabe grundla-
get for en mere syste-
matisk videnopbygning.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0013.png
Årsrapport 2018
Mål 3.
SFU understøtter et
gennemsigtigt studievalg
og et effektivt optag.
Styrelsen er ansvarlig for
studerendes optag på de
videregående uddannel-
sesinstitutioner. Styrel-
sen vil sætte fokus på at
skabe et sammenhæn-
gende optagesystem
med et gennemsigtigt
studievalg, en simpel op-
tageproces samt bidrage
til viden om optagelses-
former og frafald.
Mål 4.
SFU forbedrer mu-
Styrelsen arbejder for at
lighederne for internatio-
øge mulighederne for
nalt samarbejde om forsk- mobilitet og forsknings-
ning og uddannelse (stra-
og uddannelsessamar-
tegisk pejlemærke: interna- bejde internationalt med
tionalt perspektiv)
henblik på at styrke kva-
litet i uddannelserne og
excellent forskning. Sty-
relsen vil sætte fokus på
at fremme det danske
hjemtag fra EU's forsk-
ningsrammeprogram på
minimum 2,5 pct. og
styrke internationalise-
ringen gennem de syv in-
novationscentre.
Mål 5.
SFU understøtter en Styrelsen skaber ram-
effektiv uddannelses- og
merne for en stadig opti-
forskningssektor (strate-
mering af uddannelses-
gisk pejlemærke: målrettet og forskningssektoren.
styring).
Styrelsen vil sætte fokus
på vigtige faktorer, der
har indflydelse på finan-
sieringsstrømme, data,
regelsanering m.v., hvor
styrelsen vil anlægge et
systemisk perspektiv på
ændringerne af disse
faktorer.
Mål 6.
SFU leverer effektiv
service til styrelsens bru-
gere og interessenter.
Styrelsen behandler lø-
bende henvendelser, råd-
giver, udmønter midler,
understøtter fonde, råd
mv. Styrelsen vil sætte
fokus på effektivisering
og udvikling af nye vir-
kemidler, redskaber og
platforme, som gør
driftsopgaver smidigere
og smartere, og som i
endnu højere grad lader
viden fra driftsopga-
verne indgå i styrelsens
øvrige arbejde. Styrelsen
vil desuden arbejde for
løbende at udvikle råd-
givningen for at skabe
størst mulig værdi for
forskere, studerende,
virksomheder mv.
Styrelsen har afholdt en suc-
cesfuld Big Science Business
Forum 2018.
Styrelsen understøttede gen-
nemførelse af optag 2018 og
har desuden leveret bidrag til
det videre arbejde med opta-
gesystemet i regi af Udvalget
for bedre Universitetsuddan-
nelser.
Opfyldt: 3
Bortfaldet: 1
Styrelsen afholdt den interna-
tionale konference "Future of
work and education”.
I samarbejde med departe-
mentet og med stor inddra-
gelse af interessenter har sty-
relsen udarbejdet en hand-
lingsplan for Danmarks delta-
gelse i EU’s forskningsramme-
program indeholdende initiati-
ver og anbefalinger for øget
dansk deltagelse.
Opfyldt: 3
Styrelsen har gennemført en
evaluering af institutionsak-
krediteringen med inddragelse
af institutioner og Akkredite-
ringsinstitutionen.
Styrelsen har desuden etable-
ret adgang til UFM’s datavare-
hus for videregående uddan-
nelsesinstitutioner og mulig-
gjort en dialogbaseret tilsyns-
proces mellem institutioner og
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte.
Styrelsen har leveret effektiv
service til styrelsens brugere i
forbindelse med klagesager,
vurderingssager og udmønt-
ning af midler samt oplysning
og rådgivning om mobilitet og
internationale samarbejder.
Der er opnået en reduktion af
sagsbehandlingstid på vurde-
ringssager.
Opfyldt: 4
Kerneopgave 3:
Vi skaber værdi ved at løse vores driftsopgaver effektivt
Opfyldt: 2
Delvist opfyldt: 1
Fælles organisatoriske mål:
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0014.png
Årsrapport 2018
Mål 7.
Koncernfælles mål:
SFU understøtter samar-
bejde og en koncernfælles
tilgang samt, at opgave-
løsningen i hverdagen kob-
les og prioriteres med af-
sæt i strategien Fremra-
gende Uddannelse og
Forskning - Grobund for
fremtiden.
Fælles organisatoriske mål
Strategi og værdier har stået
som centrale elementer i op-
gaveløsningen bredt i hele sty-
relsen.
Der har været særlige tiltag,
sociale såvel som faglige, i for-
hold til at understøtte samar-
bejde, videndeling og sammen-
hængskraft.
Opfyldt: 4
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Styrelsen har sammen med departementet opgjort mål- og resultatplanen for 2018, og
begge vurderer resultatet som tilfredsstillende.
Nedenfor følger en analyse og vurdering af de opnåede og delvist opnåede mål og re-
sultater, som de fordeler sig under hvert af ministeriets tre kerneopgaver og fælles or-
ganisatoriske mål.
Kerneopgave 1: Vi bistår ministeren og regeringen med udvikling af uddannelses-,
forsknings- og innovationspolitik
Styrelsen er gået til denne kerneopgave med sigte på at bidrage til politikudviklingen og
til ministeriets fælles mission om at skabe fundamentet for viden og velstand.
Styrelsen har gennemført en evaluering af læreruddannelsen og i samarbejde med UVM
ligeledes en evaluering af 7-trinskarakterskalaen. Begge fik en god modtagelse og dan-
ner grundlag for videre politikudvikling.
Med afsæt i det tværministerielle udvalg om effekter af forskning har styrelsen udarbej-
det en analyse om samspil mellem forskning og uddannelse på universiteterne samt en
kortlægning af universiteternes arbejde med forskningsbasering af uddannelserne i
praksis. En del af analysen er blevet en integreret del af analysedesignet for effekter af
forskningsbaseret uddannelse, mens analysen som helhed er forsinket, med forventet
færdiggørelse i løbet af foråret 2019, hvilket har medført delvis målopfyldelse.
Som opfølgning på regeringens forsknings- og innovationspolitiske strategi har styrel-
sen bistået departementet med at betjene ekspertudvalget for kvalitetselement i ny
model for basisforskningsmidler. Som en anden opfølgning på strategien har styrelsen
sekretariatsbetjent meriteringsudvalget, der skal komme med anbefalinger til eventuelt
ændret praksis vedr. meritering. Fristen for aflevering af anbefalinger er udskudt til ud-
gangen af 1. kvartal 2019.
Styrelsen har indgået aktivt i forhandlingerne om EU’s næste rammeprogram for forsk-
ning og innovation. Desuden blev de to danske prioriteter, som styrelsen har arbejdet på
at få inkluderet i forslag til ny Erasmus-forordning, vedtaget på et rådsmøde.
Styrelsen har gennemført et litteratur-review af forskningen og den eksisterende viden
om de megatrends, der har betydning for fremtidens kompetencebehov. Reviewet blev
afleveret til Disruptionrådet og fandt derudover anvendelse i forhold til maritime ud-
dannelser og arbejdet med Voksen- og Efteruddannelse (VEU).
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
Styrelsen har kortlagt og analyseret den forskningsindsats, der kan understøtte en øget
anvendelse af velfærdsteknologi. Det har resulteret i en rapport, som fandt anvendelse i
forhandlingerne om forskningsreserven 2019.
Med hensyn til udspil til reform af SU har styrelsen bidraget til det gennemførte data-
dokumentation på SU-området og har i den forbindelse bl.a. etableret en SU-kube i da-
tavarehuset.
Opgaven med at undersøge formidling af forskning i "tidlig indsats" er af koncerndirek-
tionen udskudt til medio 2019.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 1 vurderes tilfredsstillende.
Kerneopgave 2: Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på
uddannelses-, forsknings- og innovationsområdet
Med udgangspunkt i styrelsens omfattende arbejde med denne kerneopgave redegøres
i det følgende for de væsentlige resultater, der blev opnået i 2018.
Styrelsen har implementeret regeringens udmelding på censorområdet, herunder bl.a.
udviklet censorkursus. Anvendelsen heraf vil blive fulgt af styrelsen, ligesom der vil blive
arbejdet videre med øvrige tiltag til understøttelsen af censorområdet.
Styrelsen har sekretariatsbetjent arbejdsgruppen om Voksen- og Efteruddannelse
(VEU) som opfølgning på trepartsaftalen fra 2017 og har ligeledes sekretariatsbetjent
småfagsrådet, der indgik som et af initiativerne i regeringens sprogstrategi. Implemen-
tering af denne strategi udmøntedes desforuden også i etableringen af nationale
sprogcentre.
Som opfølgning på bevillingsreformens aftale vedrørende udmøntning af midler har sty-
relsen bidraget til at udvikle et undersøgelsesdesign for og understøttet indsamlingen
af data til læringsbarometeret.
En evaluering af professionshøjskolernes og erhvervsakademiernes forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter er på baggrund af regeringens forsknings- og innovationspolitiske
strategi igangsat og vil blive udført i dialog med uddannelsesinstitutioner. Som en del af
samme strategi er projekt om handlingsplan for styrket kapacitet inden for teknisk
forskning igangsat, og udkast til videngrundlag er udarbejdet. Efter godkendelse i kon-
cerndirektionen er fristen for dette projekt udsat til 3. kvartal 2019.
Styrelsen har udarbejdet en national strategi for digital forskningsinfrastruktur i dialog
med interessenter. En mindre forsinkelse har medført delvis målopfyldelse.
SFU har afholdt to store konferencer; Big Science Business Forum, som havde fokus på
forskningsinfrastruktur, og "Future of work and education", som promoverede innovati-
onscentrenes arbejde.
På baggrund af arbejdet i følgegruppen for pædagoguddannelsen har styrelsen udar-
bejdet et udkast til en samlet handlingsplan for højere kvalitet i pædagoguddannelsen
og vil følge implementeringen af initiativerne.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
Opgaven med kortlægning af institutionernes erfaringer med nye optagelsesformer og
deres forsøg inden for det eksisterende regelgrundlag er blevet indlejret som del af op-
følgning på anbefalingerne fra Udvalg for bedre Universitetsuddannelser.
Styrelsen understøttede en gennemførsel af optagelse 2018 uden fristudsættelser.
UddannelsesZOOM er opdateret med mere gennemsigtige studievalgsmuligheder til
følge, og optimeringen af UddannelsesGuiden forløber planmæssigt.
Styrelsen har gennemført en analyse om årsager til frafald på de videregående uddan-
nelser, som indgår i Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse 2018.
Som en del af indsatsen for bedre muligheder for internationalt samarbejde har styrel-
sen i samarbejde med departementet
udarbejdet en handlingsplan for deltagelse i EU’s
rammeprogram for forskning og innovation samt gennemført informations- og rådgiv-
ningsaktiviteter i denne henseende. Desuden har styrelsen bidraget til udarbejdelsen af
international håndbog.
Styrelsen har gennemført en evaluering af institutionsakkrediteringen, som adresserer
de væsentligste opmærksomhedspunkter, og som vil gøre sig gældende i forhold til den
justering af koncept for Institutionsakkreditering, der igangsættes primo 2019.
I samarbejde med departementet betjener styrelsen Forum for Forskningsfinansiering
med henblik på øget samarbejde mellem de forskningsudførende og -finansierende par-
ter.
SFU har arbejdet med regelsanering på uddannelsesområdet ved bl.a. at forestå om-
læggelse af 21 uddannelser til den nye ramme for tekniske og merkantile professions-
højskole- og erhvervsakademiuddannelser.
Med en hensigt om målrettet styring er der etableret institutionsadgang til datavarehu-
set og gennemført uddannelse desangående. Anvendelse af datavarehuset har gjort sig
gældende bl.a. i forhold til tilsynsprocessen over for institutionerne under Uddannelses-
og Forskningsministeriets ressort. Der er desuden planlagt videreudvikling af brugen af
data fra datavarehuset.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 2 vurderes tilfredsstillende.
Kerneopgave 3: Vi skaber værdi ved at løse vores driftsopgaver effektivt
I forbindelse med klage- og vurderingssager har styrelsen leveret effektiv service og
haft stort fokus på at sagsbehandle med høj faglighed og kvalitet. Overordnet bliver
sagsbehandlingstiderne overholdt, og for nogle processer er det lykkedes at nedbringe
sagsbehandlingstiden, mens det for andre ikke har været muligt at nå måltal pga.
manglende ressourcer og sagsmængden, hvilket har medført delvis målopfyldelse.
Der er sket løbende forbedringer, f.eks. i form af effektivisering af arbejdsprocesser og
en øget digital understøttelse af sagsbehandling og udmøntning af midler.
Styrelsen har gennemført et udviklingsarbejde om nye virtuelle formidlingsformer til for-
midlings- og rådgivningsaktiviteter samt afholdt inspirationsmøder herom. Arbejdet føl-
ges op i 2019 med indhold på intranettet og afrapportering for koncerndirektionen.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 3 vurderes tilfredsstillende.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0017.png
Årsrapport 2018
Fælles organisatoriske mål
Styrelsens mål om at efterleve strategi og værdier er ud over de koncernfælles aktivite-
ter blevet udmøntet i strategiske drøftelser og italesættelse i relevante fora.
Samarbejde og videndeling med både DEP og SIU har bidraget til bedre opgaveløsning,
eksempelvis via implementering af den nye projektmodel.
Styrelsen har gennem en række tiltag haft et særligt fokus på sammenhængen mellem
uddannelse og forskning samt sammenhængskraft, aktualiseret af udflytning af konto-
ret for Internationale Uddannelsesprogrammer.
Styrelsen har desuden fokuseret kontinuerligt på at fastholde og udvikle dygtige med-
arbejdere. En aktiv indsats på dette område har været tema for chefdrøftelser. Indsat-
sen har været og vil forblive en integreret del af det daglige arbejde og PU-forløbene.
Målopfyldelsen for målene formuleret under fælles organisatoriske mål vurderes til-
fredsstillende.
2.5 Forventninger til det kommende år
Styrelsen for Forskning og Uddannelse blev etableret den 1. januar 2017. Styrelsens ar-
bejde tager afsæt i ministeriets strategi: Fremragende uddannelse og forskning
gro-
bund for fremtiden. Styrelsen arbejder for at realisere Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets vision: at skabe høj vækst og ny indsigt gennem fremragende uddannelse og
forskning.
Visionen realiseres ved, at styrelsen opbygger, udvikler og deler viden af høj kvalitet om
uddannelse, forskning og innovation til brug for politikudvikling, betjening af regeringen
og Folketinget samt opbygning af faglig ekspertise til gavn for interessenter og uddan-
nelses- og forskningssektoren. Målet er at skabe stadig bedre forudsætninger og ram-
mer for forskning og uddannelse til gavn for det danske samfund.
2019 vil for styrelsen være præget af implementering af regeringens forsknings- og in-
novationspolitiske strategi, anbefalingerne fra Udvalg for bedre universitetsuddannelser
og udspil om fleksible universitetsuddannelser til fremtiden. Hertil kommer arbejdet med
en række evalueringer og gennemførsel af initiativer i handlingsplan for dansk delta-
gelse i EU’s rammeprogram for forskning og innovation. Desuden vil der blive arbejdet
videre med optimering af sagsbehandling og sekretariatsbetjening samt nye internatio-
nale strategier og samarbejder.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter*
Udgifter
Resultat
2018
-221,2
217,6
-3,6
2019
-210,3
228,1
17,9
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
*Bevilling og øvrige indtægter i 2019 indeholder ikke forventede bevillingstilførsler på Forslag til lov om til-
lægsbevilling for 2019. Det budgetterede resultat for 2019 på 17,9 mio. forventes dækket af interne statslige
overførsler/TB-transaktioner i UFM i løbet af 2019.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport 2018
3. Regnskab
Årsrapporten er udarbejdet efter Moderniseringsstyrelsens vejledning om årsrapport for
statslige institutioner fra december 2018 samt i overensstemmelse med de regler og
principper, der fremgår af Regnskabsbekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæ-
sen af 19. februar 2018 og retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administra-
tive Vejledning (ØAV).
Årsrapporten er aflagt efter omkostningsbaserede principper i henhold til gældende
statslige regnskabsregler. Der er udarbejdet resultatopgørelse og balance for § 19.11.03.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Afsnittet omfatter herudover opstillinger, der viser udnyttelsen af låneramme og løn-
sumsloft samt bevillingsregnskabet, som viser forbruget af årets bevillinger for den om-
kostningsbaserede hovedkonto § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Regnskabsafsnittet er disponeret på følgende måde:
Beskrivelse af anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balance
Egenkapitalforklaring
Opfølgning på likviditetsordningen
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Udgiftsbaserede hovedkonti
I forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten er der anvendt uddata fra
følgende systemer:
Statens Koncern System (SKS)
Navision Stat (NS)
LDV
datavarehus til økonomisystemet NS og Statens Løn System (SLS)
Statens Budgetsystem (SB)
I tabeller kan der ved summering af tal forekomme differencer på decimalniveau, hvilket
skyldes afrundinger.
3.1 Anvendte regnskabspraksis
Styrelsens regnskabspraksis følger gældende regnskabsregler og principper som frem-
går af Regnskabsbekendtgørelsen og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning.
Den anvendte regnskabspraksis er beskrevet i styrelsens regnskabsinstruks.
Derudover kan der knyttes følgende bemærkninger til de regnskabsmæssige principper.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0019.png
Årsrapport 2018
Indtægter
Styrelsen for Forskning og Uddannelse oppebærer indtægter i forbindelse med tilskuds-
finansierede og indtægtsdækkede aktiviteter.
Periodeafgrænsning
Ved udgangen af regnskabsåret periodiseres udgifter og indtægter således, at årsrap-
porten udtrykker den faktiske aktivitet for regnskabsåret. Styrelsen anvender en gene-
relt en grænse på 75.000 kr. (ekskl. moms) for periodisering, med mindre det vurderes at
udgiften har en væsentlig betydning for et retvisende regnskab for året.
For tilskudsfinansierede aktiviteter gælder denne periodeafgrænsning dog ikke, idet
disse projekter ofte er af kortere varighed, hvorfor alle udgifter og indtægter vedr. de
enkelte projekter henføres til det korrekte regnskabsår.
Hensatte forpligtelser
Der er anvendt et regnskabsmæssigt skøn ved hensatte forpligtigelser. Der hensættes
ikke poster under 75.000 kr. (ekskl. moms), ud fra en betragtning om, at poster under
denne grænse kun vil påvirke regnskabet marginalt.
3.2 Resultatopgørelse mv.
3.2.1 Resultatopgørelse
Resultatopgørelsen fremstiller årets bevægelser på de enkelte poster og årets resultat.
Opgørelsen omfatter hele den omkostningsbaserede del af styrelsens virksomhed. Re-
sultatopgørelsen er baseret på data fra SKS.
Der har i 2018 været et mindreforbrug på i alt 3,6 mio. kr., som primært skyldes en min-
dre betaling til Udenrigsministeriet vedr. Innovationscenter Boston (ca. 2,5 mio. kr.), hvor
etableringen er forsinket, mindre samlet lønforbrug (0,5 mio. kr.), som tilskrives medar-
bejderomsætningen og dermed periodevise vakancer og finansielle omkostninger (0,5
mio. kr.), herunder afskrivninger i relation til drift og vedligehold af den bibliometriske
forskningsindikator.
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr. løbende priser)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling*
Salg af varer og tjenesteydelser
-Eksternt salg af varer og tjenester
-Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring af lagre
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pension
2017
2018
2019
-185,4
-1,6
-1,6
-0,0
-24,6
-0,4
-212,0
-189,8
-2,0
-1,7
-0,3
-25,7
-0,4
-217,9
-186,4
-1,4
-22,5
-
-210,3
-
-
15,1
15,1
115,2
17,9
-
-
14,5
14,5
118,1
18,3
-
-
16,6
16,6
137,7
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0020.png
Årsrapport 2018
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-3,9
0,3
129,5
1,7
28,6
36,0
210,9
-1,1
-3,5
0,2
133,1
1,5
27,3
38,5
214,9
-3,0
137,7
2,0
32,3
38,9
227,4
17,1
-4,2
2,0
-3,2
-3,3
1,9
-4,4
-
-
17,1
-
0,8
-2,4
-
0,9
-3,5
-
0,8
17,9
-0,1
0,1
-2,5
-0,1
-
-3,6
-
-
17,9
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
Det forventes, at det budgetterede resultat på 17,9 mio. kr. i 2019 dækkes af interne statslige overførsler/TB-
transaktioner i UFM løbet af 2019 .
*Bevilling i 2019 indeholder ikke forventede bevillingstilførsler på Forslag til lov om tillægsbevilling for 2019.
3.2.2 Resultatdisponering
Tabel 7. Resultatdisponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
(mio.kr.)
-
-
3,6
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
I 2018 havde styrelsen et mindreforbrug på i alt 3,6 mio. kr., som overføres til egenkapi-
talen. Egenkapital udgør herefter 81,2 mio. kr. ultimo 2018.
3.2.3 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Der er ikke tilbageført hensættelser i Styrelsen for Forskning og Uddannelse i 2018.
Periodeafgrænsningsposter er netto justeret med 2,1 mio. kr. fra 1,3 mio. kr. ultimo 2017
til 3,4 mio. ultimo 2018. Det skyldes, at Styrelsen for Forskning og Uddannelse i driften
afholder faglige følgeudgifter og honorarer vedr. aktiviteter på tilskudskonti, jf. bevil-
lingsregnskabet (tabel 12), som efterfølgende omkonteres til de relevante tilskudskonti.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
20
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0021.png
Årsrapport 2018
3.3 Balancen
Balancen nedenfor fremstiller aktiver og passiver pr. 31. december 2018 baseret på data
fra SKS. Der er til balancen udarbejdet uddybende forklaringer (note 1-6), som fremgår
af afsnit 4.1.2. Noter til balancen.
Tabel 8. Balance for § 19.11.03.
Note
AKTIVER (mio. kr.)
2017
2018
Note
PASSIVER (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (start-
kapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
2017
2018
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojek-
ter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter mv.
Udviklingsprojekter under op-
førelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
-
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
6,8
-
-
6,8
-
-
-
-
-
-
-
2,7
-
2,7
9,4
-
16,4
1,3
0,0
94,2
33,5
-
127,7
145,5
154,9
5,8
-
0,3
6,1
-
-
-
-
-
-
-
2,7
-
2,7
8,8
-
18,1
3,4
0,0
99,9
31,9
-
131,7
153,3
162,0
2,7
-
-
-
74,9
77,6
11,3
2,7
-
-
-
78,5
81,2
11,4
6,4
5,9
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-
-
-
6,4
-
-
-
5,9
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tje-
nesteydelser
Systemtekniske mellemregnin-
ger og afstemningskonti
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
36,2
-
3,9
17,3
-
2,2
-
59,7
66,1
154,9
38,2
-
4,4
17,8
-
3,0
0,2
63,5
69,4
162,0
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket skyldes
afrundinger.
3.4 Egenkapitalforklaring
I dette afsnit fremgår årets ændringer i de forskellige poster under egenkapitalen, der er
baseret på data fra SKS.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
21
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0022.png
Årsrapport 2018
Tabel 9. Egenkapitalforklaring for § 19.11.03.
(mio.kr.)
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Overført til årets resultat
+ Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
2017
75,1
2,7
-
2,7
72,4
2,5
-
74,9
77,6
2018
77,6
2,7
0
2,7
74,9
3,6
-
78,5
81,2
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
Egenkapitalen udgøres af overført overskud og reguleret egenkapital. Samlet udgør
overført overskud 78,5 mio. kr. pr. 31. december 2018, som fordeler sig med et akkumule-
ret overført overskud på 80,6 mio. kr. på løn og et akkumuleret overført underskud på
2,1 mio. kr. på øvrig drift.
3.5 Likviditet og låneramme
3.5.1 Opfølgning på lånerammen
Styrelsen havde pr. 31. december 2018 immaterielle anlægsaktiver for 6,1 mio. kr. Låner-
ammen udgjorde 11,9 mio. kr., hvilket giver en udnyttelsesgrad på 51,2 pct.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme for § 19.11.03.
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver (pr. 31. december 2018)
Låneramme
Udnyttelsesgrad (pct.)
2018
6,1
11,9
51,2
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
3.5.2 Opfølgning på øvrige likviditetsregler
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har overholdt disponeringsreglerne for SKB
konto FF7 og for den uforrentede SKB konto FF5.
FF4-kontoen reguleres ved udgangen af hvert kvartal på baggrund af nyanskaffelser
samt foretagne afskrivninger på eksisterende aktiver. Bogføringsteknisk kan dispositi-
onsreglerne for kontoen ikke opfyldes ved årsskiftet. Årsagen hertil er, at den alminde-
lige periodeforskydning mellem opgørelsen af institutionens aktiver i 4. kvartal og likvi-
ditetsreguleringen af kontoen, først likviditetsflyttes primo 2019.
Pr. 31. december 2018 er der således en difference mellem anlægsaktiverne og gælden
på FF4-kontoen på 221.524,00 kr. svarende til afskrivningerne foretaget ultimo decem-
ber samt tilgangen i 4. kvartal til immaterielle anlægsaktiver.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
22
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0023.png
Årsrapport 2018
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft for § 19.11.03.
Mio. kr.
§ 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Lønsumsloft på FL18
Lønsumsloft (inkl. TB/aktstykker)
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2017
Akk. opsparing ultimo 2018
119,8
125,2
126,6
-1,4
82,0
80,6
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
Lønsumsopsparingen ultimo 2018 udgør 80,6 mio. kr. og udgør en væsentlig del af sty-
relsens grundlag for at kunne administrere og følge op på udmøntede forskningsinitiati-
ver i hele deres levetid.
Samlet set udgjorde lønforbruget i alt 133,1 mio. kr. i 2018 på § 19.11.03. Styrelsen for
Forskning og Uddannelse, hvoraf forbrug under lønsumsloftet udgjorde 126,6 mio. kr., og
forbrug uden for lønsumsloftet udgjorde 6,5 mio. kr.
Forbruget uden for lønsumsloft omfatter indtægtsdækkede aktiviteter såsom kursus-
virksomhed og varetagelse af hjemmesiden for international uddannelse i Danmark,
www.studyindenmark.dk (0,6 mio. kr.) samt tilskudsfinansierede aktiviteter som bl.a.
omfatter internationale uddannelsesprogrammer i tilknytning til EU’s
uddannelsespro-
gram Erasmus+, administration af programmet Nordplus for Nordisk Ministerråd, andre
EU finansierede projekter mv. (5,9 mio. kr.).
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet indeholder indtægter og udgifter på hovedkontoniveau, som det er
opgjort i styrelsens bidrag til statsregnskabet. Bevillingsregnskabet omfatter bevillings-
typen driftsbevilling, lovbunden, reservationsbevilling og anden bevilling.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
§ 19.11.03.
§ 19.11.20.
§ 19.32.13.
§ 19.32.17.
§ 19.35.15.
§ 19.41.12.
§ 19.45.01.
Navn
Styrelsen for Forsk-
ning og Uddannelse
Udlæg for tilskud
Internationalt sam-
arbejde
Bevillingstype
Driftsbevilling
Anden bevil-
ling
Reservations-
bevilling
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
219,2
- 29,4
0,1
-0,1
20,0
-
12,3
-
25,8
-
1175,3
-
144,1
-
Regn-
skab
217,6
- 31,4
-
-
18,4
-
12,3
-
25,7
-
1175,1
-
148,1
-4,0
Afvi-
gelse
1,6
2,0
0,1
-0,1
1,6
-
0,1
0,2
-4,0
4,0
Videre
førsel
-
8,8
-
3,8
0,8
-
Fonden for Entrepre- Reservations-
nørskab
bevilling
Vejledningsaktivite-
ter mv.
Det Frie Forsknings-
råd
Forskningsinfra-
struktur
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
23
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0024.png
Årsrapport 2018
§ 19.45.02.
§ 19.46.02.
§ 19.47.01.
Dansk e-Infrastruk-
tur Samarbejde
Formidling og kvali-
tet i forskning
Dansk deltagelse i
international forsk-
ning
Obligatoriske inter-
nationale medlem-
skaber
Medlemskaber v. in-
ternationale
forsk.inst.
Tilskud til arktisk
forskning
Obligatoriske bidrag
til ESA
Ikke-obligatoriske
programmer under
ESA
Understøttende ak-
tiviteter på rum-om-
rådet
Deltagerbetaling på
akademi- og di-
plomudd.
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Lovbunden
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Lovbunden
bevilling
Anden bevil-
ling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
66,0
-51,5
21,9
-
39,5
-
201,8
-
210,9
-
16,8
-
110,5
-
118,3
-
1,9
-
32,5
-
72,5
-58,0
25,4
-4,1
40,1
-
191,8
-
210,8
-
16,8
-
113,0
-
118,3
-
1,6
-0,1
26,9
-
-6,5
6,5
-3,5
4,1
-0,6
-
4,2
11,3
10,0
-
§ 19.52.01.
0,1
0,4
§ 19.53.01.
§ 19.55.05.
§ 19.56.01.
§ 19.56.02.
-
-2,5
-
2,7
-
-
0,3
0,1
5,6
1,3
§ 19.56.03.
§ 19.84.03.
5,6
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på deci-
mal niveau, hvilket skyldes afrundinger.
Det bemærkes i forhold til tabel 12, at følgende konti ikke indgår i bevillingsregnskabet,
da der ikke har været udgifts- eller indtægtsvirkning på dem i finansåret:
19.35.20. Tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut.
19.41.11. Det Strategiske Forskningsråd.
19.74.01. Udvikling af kompetence og teknologi.
19.74.03. Forvaltning af Innovationsprogrammer.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0025.png
Årsrapport 2018
4. Bilag til årsrapport
Følgende bilag vedlægges årsrapporten:
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Ud over de obligatoriske noter er der udarbejdet følgende supplerende kommentarer til
resultatopgørelsen og balancen:
Ekstraordinære poster (Resultatopgørelsen)
Under ekstraordinære poster i resultatopgørelsen fremgår indtægter på 0,1 mio. kr.
De ekstraordinære indtægter skyldes primært (66.646 kr.) indtægter vedrørende efter-
betaling for 2017 af EU-refusion i forbindelse med styrelsens deltagelse i EU-samarbej-
det.
Herudover er der registreret ekstraordinære indtægter fra Copydan vedrørende tidligere
udgivet publikationer samt befordrings- og VEU-godtgørelse i forbindelse med en med-
arbejders kursusdeltagelse i 2018.
Under ekstraordinære poster i resultatopgørelsen fremgår omkostninger på 0,1 mio. kr.
De ekstraordinære udgifter (3.636 kr.) skyldes primært afskrivning af lønpost, samt to
mindre omposteringer.
Tab på debitorer (Balancen)
Der er ikke konstateret væsentlige tab på debitorer i 2018.
Hensatte forpligtelser (Balancen)
Der er hensatte forpligtelser ved udgang af 2018, som følger:
(mio. kr.)
2,9
2,5
6,0
11,4
Åremål
Hjemtagning af medarbejdere fra innovationscentre
Istandsættelsesforpligtelser
Hensættelser i alt
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau,
hvilket skyldes afrundinger.
Hensættelse til istandsættelsesforpligtelser vedrører lejemålene på henholdsvis Bred-
gade 40 i København og Asylgade 7 i Odense.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
25
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0026.png
Årsrapport 2018
4.1.1 Noter til balancen
Til balancen er der udarbejdet noter, som udspecificerer følgende balanceposter:
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primo korrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12. 2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
13,3
-
0,5
-
13,8
-8,0
-
-8,0
5,8
-1,5
-
-1,5
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
13,3
-
0,5
-
13,8
-8,0
-
-8,0
5,8
-1,5
-
-1,5
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Udviklingsprojekter under udførelse
-
0,3
-
-
0,3
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
Styrelsen havde pr. 31. december 2018 immaterielle anlægsaktiver til en anskaffelses-
værdi på i alt 13,8 mio. kr. samt akkumulerede afskrivninger på i alt 8,0 mio. kr. Dette gi-
ver de immaterielle aktiverede anlægsaktiver en regnskabsmæssig værdi på 5,8 mio. kr.,
hvoraf 5,5 mio. kr. vedrører den bibliometriske forskningsindikator. Tilgangen vedrører
den bibliometriske forskningsindikator (0,3 mio. kr.) og StudyinDenmark (0,2 mio. kr.)
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Styrelsen for Forskning og Uddannelse havde i 2018 ingen materielle anlægsaktiver, og
der var ingen igangværende arbejder for egen regning.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
26
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0027.png
Årsrapport 2018
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
I 2018
er der afholdt en række indtægtsgivende kurser om EU’s 7. Rammeprogram og
Horizon 2020. Kurserne henvender sig til private og offentlige virksomheder, der ønsker
at søge medfinansiering fra EU, eksempelvis fordi virksomheden står over for en teknisk
udfordring eller har en projektidé til at løse en teknologisk eller samfundsmæssig pro-
blemstilling.
Derudover varetager styrelsen opgaver vedr. den nationale hjemmeside for international
uddannelse i Danmark (www.studyindenmark.dk), der drives som indtægtsdækket virk-
somhed med brugerfinansiering fra universiteter, professionshøjskoler og erhvervsaka-
demier.
Tabel 15. Indtægtsdækkede aktiviteter
(1.000 kr.)
Kurser
EU's 7. rammeprogram
og Horizon 2020
Study in Denmark
I alt
Ultimo 2015
717
-
717
Ultimo 2016
575
-
575
Ultimo 2017
531
697
1.228
Ultimo 2018
504
844
1.348
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau,
hvilket skyldes afrundinger.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
I forbindelse med omorganiseringen i Uddannelses- og Forskningsministeriet er styrel-
sen tilført opgaver vedr. certificering af uddannelseselementer (Certificeringsrådet), jf.
BEK nr. 1269 af 13. november 2018. Opgaven er gebyrfinansieret, og gebyret er fastsat i
bekendtgørelsen. I 2018 har styrelsen opkrævet gebyr på 0,4 mio. kr. i forbindelse med
certificering af uddannelseselementer (Certificeringsrådet).
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Gebyrprovenu (1.000 kr.)
Certificeringsrådet
2015
-
2016
-
2017
358
2018
365
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvil-
ket skyldes afrundinger.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Styrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter omfatter bl.a. Internationale uddannelses-
programmer i tilknytning til EU’s uddannelsesprogram Erasmus+,
deltagelse i ERA-net
(European Research Area), Horizon 2020 og andre EU finansierede projekter mv. Styrel-
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0028.png
Årsrapport 2018
sen administrerer samtidig Uddannelses- og Forskningsministeriets andel af udlod-
ningsmidlerne. Tabellen nedenfor er en oversigt over de tilskudsfinansierede aktiviteter i
2018.
Tabel 18. Oversigt over andre tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(1.000 kr.)
Administration af udlodningsmidler
Eurydice
NCP Academy
ICT-AGRI2
Konference om IKT i fødevaresektoren
Baltic Science Network
TCA programmer
TEC programmer
Eurodesk
Euroguidance EU
Euroguidance DK
Europass
EPALE
ECVET
Youth Wiki Tool
Nordplus Adm.
Nordplus HK
EAIE
NAFSA-messe
NARIC
Orion
SSC projekt
South Africa
DK-USA
PIU
e-VALUATE
ARNnet
FraudSCAN
I alt
Overført
overskud fra
tidligere år
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Årets
tilskud
-100,0
-357,5
-307,1
-470,8
-112,2
-39,2
-803,7
-1.615,8
-474,9
-477,0
-477,0
-663,8
-1.089,7
-235,1
-406,3
-1.273,4
-2.875,4
-163,5
-136,8
-15,7
-2,1
-142,6
-179,9
-582,5
-44,6
-47,5
-7,2
-13.098,9
Årets
udgifter
100,0
357,5
307,1
470,8
112,2
39,2
803,7
1.615,8
474,9
477,0
477,0
663,8
1.089,7
235,1
406,3
1.273,4
2.875,4
163,5
136,8
15,7
2,1
142,6
179,9
582,5
44,6
47,5
7,2
13.098,9
Årets re- Overskud til
sultat videreførelse
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvil-
ket skyldes afrundinger.
Registreringen af indtægter og udgifter vedr. tilskudsfinansierede aktiviteter sker på til-
hørende bankkonti, såfremt dette er påkrævet af tilskudsgiver, og påvirker ikke styrel-
sens økonomiske resultat.
4.5 Forelagte investeringer
Der er ikke i 2018 eller tidligere finansår forelagt investeringsprojekter for Finansudval-
get, hvor der kræves særskilt afrapportering.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
28
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031648_0029.png
Årsrapport 2018
4.6 It-omkostninger
Styrelsens it-omkostninger består alene af regninger fra eksterne leverandører vedr.
div. it-systemer primært
den bibliometriske forskningsindikator
og StudyinDenmark. Der
er i styrelsen ikke anvendt tid og personaleressourcer til it (drift/vedligehold/udvikling).
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-vare til forbrug
I alt
(Mio. kr.)
-
0,3
3,0
1,7
1,5
0,4
5,5
Bemærkninger:
Tallene er trukket fra Navision og ved summering af tal kan der forekomme differencer på decimal niveau, hvilket
skyldes afrundinger.
Internt statsligt køb af it er ikke medtaget i opgørelsen jf. vejledning og kravspecifikation til årsrapporter
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
29