Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031646_0001.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................. 4
2. Beretning .......................................................................................................................................... 5
2.1 Præsentation af Studenterrådgivningen ..................................................................................... 5
2.2 Ledelsesberetning....................................................................................................................... 6
2.2.2 Årets økonomiske resultater................................................................................................ 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer....................................................................................................... 8
2.4 Målrapportering ......................................................................................................................... 9
2.4.1 Målrapportering 1 del: Oversigt over årets resultatopfyldelse ............................................ 9
2.4.2 Målrapportering del 2: Uddybende analyser og vurderinger ............................................ 12
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................................... 13
3. Regnskab ........................................................................................................................................ 14
3.1 Anvendt regnskabspraksis........................................................................................................ 14
3.2 Resultatopgørelse mv. .............................................................................................................. 14
3.3 Balancen ................................................................................................................................... 16
3.4 Egenkapitalforklaring............................................................................................................... 17
3.5 Likviditet og låneramme .......................................................................................................... 17
3.6 Opfølgning på lønsumsloft....................................................................................................... 17
3.7 Bevillingsregnskabet ................................................................................................................ 18
4. Bilag til årsrapporten ...................................................................................................................... 18
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................................... 18
4.2 Indtægtsdækket virksomhed .................................................................................................... 19
4.6 IT-omkostninger....................................................................................................................... 20
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Oversigt over tabeller, noter og bilag
Beretning og Målrapportering
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonti
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for Studenterrådgivningens opgaver
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskabstabeller
Tabel 6: Resultatopgørelse for Studenterrådgivningen 2018 (§ 19.35.24)
Tabel 7: Resultatdisponering af årets overskud
Tabel 8: Balancen
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Obligatoriske noter
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver (Tabel 13)
Note 2: Materielle anlægsaktiver (Tabel 14)
Note 3: Hensatte forpligtelser
Øvrige tabeller
Tabel 15: Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Tabel 21: It-omkostninger
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0004.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Virksomhedsoplysninger
Studenterrådgivningen
Hovedadresse (Sekretariatet)
Dronningens Tværgade 30, 2. sal
1302 København K
Telefon: 70267500 (Fælles for alle afdelinger)
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.srg.dk
Sjællandafdeling
Udover enheden i København liggende på hovedadressen består Sjællandafdelingen også af en
enhed på RUC.
Odense
Vesterbro 46
5000 Odense C
Aarhus
Ryesgade 23, 1

8000 Aarhus C
Aalborg
Vesterbro 50, 1. sal
9000 Aalborg
Satellitenheder
Derudover er der satellitenheder i Kolding, Esbjerg og Holstebro med rådgiverbemanding 1-2
dage om ugen.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0005.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0006.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
2. Beretning
2.1 Præsentation af Studenterrådgivningen
Studenterrådgivningen er en statslig institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Gennem mere end 50 år har Studenterrådgivningen opbygget en unik viden om studerendes
udfordringer, vanskeligheder og ressourcer, der har betydning for deres muligheder for at
gennemføre en uddannelse. Studenterrådgivningen har på den baggrund udviklet en målrettet
og effektiv praksis, der møder de studerendes behov for støtte til håndtering af
problemstillinger og vilkår, der har betydning for deres studiefremdrift og trivsel.
Studenterrådgivningen er et gratis rådgivningstilbud for studerende på alle videregående
uddannelser i Danmark. Studenterrådgivningen tilbyder individuelle samtaler, gruppeforløb og
workshops i hele landet. Derudover tilbyder Studenterrådgivningen hjælp via en app til
eksamenshjælp samt adgang til informationsmaterialer i form af tematiserede pjecer. Endelig
bidrager Studenterrådgivningen til at skabe lokale studiemiljøer, der styrker de studerendes
studietrivsel, og understøtter muligheden for at præstere på et højt fagligt niveau.
Studenterrådgivningen anvender en evidensbaseret praksis i form af Feedback Informed
Treatment (FIT). De studerende, der henvender sig til Studenterrådgivningen, har typisk
symptomer, som er sammenlignelige med ambulante psykiatriske patienter.
Siden 2014 er den almene ydelse blevet suppleret af et tilbud om Socialpædagogisk Støtte
(SPS) til studerende med psykiske funktionsnedsættelser på universitetsuddannelser i Region
Hovedstaden, Region Sjælland og Region Nordjylland. Indsatsen er reguleret af et udbud, og
Studenterrådgivningen fik af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK) tildelt opgaven med
at varetage indsatsen på de områder, hvor der ikke var tilstrækkeligt kvalificerede udbydere
ved seneste udbudsrunde.
Studenterrådgivningen har omkring 60 ansatte (ca. 55 årsværk). Den største gruppe udgøres
af rådgivere med baggrund som enten psykologer eller socialrådgivere. Derudover er der ansat
videns- og kommunikationsmedarbejdere samt administrativt personale.
Studenterrådgivningens hovedopgave
Studenterrådgivningens hovedopgave er at bidrage til, at også studerende med
studiemæssige-, personlige- og sociale vanskeligheder i videst muligt omfang kan gennemføre
deres videregående uddannelse inden for uddannelsens givne rammer. Studenterrådgivningen
løser hovedopgaven ved at:
1. Yde rådgivning og behandling til studerende på SU-godkendte videregående
uddannelser, når studielivet er alvorligt udfordret på grund af studiemæssige,
personlige og sociale vanskeligheder.
2. Stille viden til rådighed ved at målrette informationsvirksomhed til målgruppen og
øvrige interessenter i form af oplysningsmaterialer og selvhjælpsværktøjer, som
omhandler centrale studielivsudfordringer.
3. Arbejde forebyggende ved at understøtte uddannelsesinstitutionernes indsats for bedre
studietrivsel med henblik på højere faglighed. Målgruppen er både undervisere,
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0007.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
uddannelsesledere og studerende på den ene side, samt studievejledere og
studiechefer på den anden.
For en uddybende beskrivelse af Studenterrådgivningens arbejde med mål- og resultatstyring
henvises til Mål- og Resultatplanen for 2019 på Studenterrådgivningens hjemmeside.
2.2 Ledelsesberetning
Nedenfor følger en kort beskrivelse af udvalgte faglige resultater i 2018. For en nærmere
gennemgang heraf, se tabel 4 samt afsnit 2.4.2 Uddybende analyser og vurderinger.
2.2.1 Årets faglige resultater
Studenterrådgivningen har i 2018 tilbudt rådgivning og behandling til knap 5.200 studerende,
hvoraf ca. 300 har deltaget i et gruppeforløb om fx eksamensproblemer eller studiestress.
Derudover har knap 450 studerende og 260 fagpersoner deltaget i Studenterrådgivningens
workshops. Endelig har Studenterrådgivningen i 2018 påbegyndt forebyggende indsatser i
samarbejde med uddannelser med et samlet årligt optag på ca. 3.600 studerende.
Studenterrådgivningen har i 2018 bidraget til den offentlige dagsorden på området
studietrivsel og læring ved at stille viden til rådighed for nyhedsmedier, politikere og
meningsdannere. Endvidere har Studenterrådgivningen været repræsenteret i Det Nationale
Stresspanel, som har udviklet bud på løsninger til at reducere andelen af danskere, som er
stressede. Studenterrådgivningen forventer, at der vil komme råd, som understøtter
forebyggende indsatser til gavn for øget studietrivsel og læring.
Administrative tiltag
For at sikre en god og smidig effektiv administration, varetages Studenterrådgivningens løn og
regnskabssystem fra 2018 af Statens Administration. For at sikre stabil IT-drift og sikkerhed,
varetages Studenterrådgivningens IT-understøttelse fra 2018 af Statens It.
Strategisk udviklingsproces
Studenterrådgivningen har
i 2018 under overskriften ’Bedre Trivsel for Højere Faglighed
-
strategi 2023’ opsat mål for, hvordan Studenterrådgivningen frem mod 2023 vil bidrage til
forbedret mental sundhed, stærkere studiemiljøer og forbedret læring blandt de studerende.
Strategien har fået bestyrelsens og samarbejdsorganisationens opbakning ultimo oktober og er
tilgængelig på Studenterrådgivningens hjemmeside. I strategien har Studenterrådgivningen
sat fire pejlemærker, som sætter fælles retning for organisationen frem mod 2023:
Fælles korttidsrådgivningsfaglighed: Vi vil, med afsæt i en stærk og velfunderet
faglighed hos den enkelte rådgiver, arbejde med en styrket fællesfaglighed. Og vi vil
kontinuerligt udvikle vores nuværende kerneydelse og
med afsæt heri
udvikle nye
ydelser, så vi kan imødekomme en mere varieret efterspørgsel.
Forebyggelse: Vi vil, i tæt samarbejde med de videregående uddannelser, bidrage til at
styrke studiemiljøet på uddannelserne og derved øge studietrivslen og læring. Vi vil
gøre det med afsæt i vores erfaringer med at vende mistrivsel til trivsel.
Tilgængelighed: Vi vil gøre os tilgængelige for alle studerende, der har behov for vores
hjælp. Uanset hvad og hvor i landet de studerende læser, skal de kunne finde os og få
terapeutisk og socialfaglig funderet rådgivning.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0008.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Styrket kvalitet i SPS: Vi vil bidrage til at ressourcer og organisering af den
Specialpædagogiske støtte, som studerende med psykisk funktionsnedsættelse er
berettiget til, i endnu højere grad understøtter de studerendes behov.
Organisationsændring
For at sikre tilstrækkelig kapacitet i opgaveløsningen og kanalisere flest mulige ressourcer ud
til mødet med studerende og institutionerne har Studenterrådgivningen i maj 2018
implementeret en ny organisationsstruktur. De hidtidige fire afdelinger er reduceret til tre:
1. Almen Syd, der dækker almen rådgivning i Region Hovedstaden, Region Sjælland og
Region Syddanmark.
2. Almen Midt/Nord, der dækker almen rådgivning i Region Midtjylland og Region
Nordjylland.
3. SPS, der omfatter alle Studenterrådgivningens SPS-aktiviteter i Region Hovedstaden,
Region Sjælland og Region Nordjylland.
2.2.2 Årets økonomiske resultater
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af låneramme
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (t.kr.)
52,2
491,2
54,7
528,9
56
483,9
8,6%
78,9%
0,6%
67,3%
100%
63,2%
0,6
3,2
3,5
0,2
5,3
0,2
5,5
3,1
0,0
6,7
0,2
5,5
3,1
0,0
6,7
-31,4
31,2
-0,2
-0,4
-0,4
-37,1
37,2
0,1
0,1
0,1
-42,9
42,9
0
0
0
2017
2018
2019
Studenterrådgivningen havde i 2018 ordinære driftsomkostninger på kr. 37,2 mio. kr. (se i
øvrigt tabel 6) og ordinære driftsindtægter på kr. 37,1 mio. kr., hvilket giver et underskud på
kr. 0,1 mio. kr. Resultatet vurderes tilfredsstillende. Ultimo 2018 udgør det samlede overførte
overskud 2,9 mio. kr.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0009.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Studenterrådgivningens aktivitetsniveau har været højere i 2018, bl.a. på grund af stigning i
SPS-aktiviteten under den indtægtsdækkede virksomhed. Driftsindtægterne steg således fra
6,8 mio. kr. i 2017 til 14,5 mio. kr. i 2018. Den indtægtsdækkede virksomhed forventes at
stige yderligere i 2019, hvorfor bevillingsandelen forventes at falde ift. 2018.
Personalemæssigt har 2018 også været et år med et netto tilvækst på 2,5 ÅV. Denne
nettotilvækst består af et lille fald på det almene område, som følge af 2 % besparelse på
bevillingen, og en stigning i antal årsværk på SPS-området. Den gennemsnitlige årsværkspris i
2018 viser en stigning på ca. 7,7 pct. ift. 2017, som hovedsageligt skyldes afregning af
feriepenge til fratrådte og i enkelte tilfælde godtgørelse, da personaleomsætningen har været
høj i løbet af året. Stigningen i antal årsværk i 2019 ift. 2018 skyldes hovedsageligt tildeling af
satspuljemidler, som omsættes til min. 2 ansættelser i 2019, se i øvrigt afsnit 2.5.
Årsværksprisen forventes i 2019 at falde til niveau med 2017.
Studenterrådgivningen har i 2018 ikke haft større investeringer, hvorfor lånerammen i 2018 er
uændret ift. 2017. Bevillingsandelen viser et fald ift. 2017 pga. højere omsætning i den
indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonto
Bevilling
Drift
(mio. kr.)
19.35.24
Udgifter
Indtægter
FL+TB
26,7
-1,8
Regnskab
39,5
-14,5
2,9
Overført overskud
ultimo
Studenterrådgivningen administrerer hverken anlægsbevillinger eller andre bevillinger med
tilskudsordninger ud over egen driftsbevilling.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3: Sammensætning af økonomi for Studenterrådgivningens opgave
Opgave
Indtægtsført
Andel af
Øvrige
Omkostni
bevilling
årets
indtægter nger
(mio. kr.)
(FL 18)
overskud
Generel ledelse og administration
5,8
0,4
10,4
-4,2
Rådgivning og behandling
17,0
13,9
26,5
4,4
Formidling og information
1,1
0,0
1,2
-0,1
Samarbejde med
1,0
0,2
1,4
-0,2
uddannelsesinstitutionerne
I alt
24,9
14,5
39,5
-0,1
Studenterrådgivningen har i 2018 brugt midler til posterne ”Formidling og information” og
”Samarbejde med uddannelsesinstitutionerne” stort set svarende til bevillingen på finansloven.
Der har været et lille merforbrug på begge områder, men det er i overensstemmelse med den
strategiske målsætning om at øge fokus på det forebyggende arbejde.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0010.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Den store afvigelse på opgaveniveau er inden for ”Rådgivning og behandling” og ”Generel
ledelse og administration”,
hvor der er
et nettomindreforbrug på ”Rådgivning
og
behandling”
og et nettomerforbrug
på ”Generel ledelse og administration”.
Dette er dog ikke et udtryk for
en reel stigning i udgifter til
”Generel
ledelse og administration”, men for en forskellig
konteringspraksis.
SPS-afdelingens træk på fællesudgifter, der er betalt af Almenafdelingen, er ved en fejl blevet
konteret som en indtægt under ”Rådgivning og behandling”, men burde rettelig være konteret
under ”Generel ledelse og administration”, som det var tilfældet i budgettet.
I budget 2018 blev løn til afdelingsledere ved en fejl budgetteret under
”Rådgivning
og
behandling” mens det i regnskabet rettelig er konteret under
”Generel
ledelse og
administration”.
Korrigerer man for disse fejl er nettoresultatet, at der er brugt 0,1 mio. kr. mere på
”Generel
ledelse og administration” og 0,3 mio. kr. mindre på
”Rådgivning
og behandling”. Da der i
2018 netop er gjort tiltag for at mindske udgifterne til ledelse og administration og kanalisere
flere ressourcer til rådgivning, forventer Studenterrådgivningen, at dette vil slå fuldt igennem i
2019.
2.4 Målrapportering
Der er i lighed med tidligere år indgået en Mål- og Resultatplan mellem Studenterrådgivningen
og Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte for 2018, der ligger til grund for
nedenstående målrapportering.
Studenterrådgivningen har i 2018 registreret en række datavanskeligheder som bevirker, at
flere baselinetal fra Mål- og Resultatplan 2018 er behæftet med usikkerhed og har vist sig
vanskelige at genskabe. Det skyldes bl.a. systemudfordringer med Studenterrådgivningens
journaliseringssystem, samt datadisciplinære udfordringer i forbindelse med journalføring og
kategorisering i tidsregistreringssystemet. I nedenstående målrapportering har
Studenterrådgivningen bestræbt sig på at følge intentionen om progression i opgaveløsningen,
som afspejles i Mål- og Resultatplan 2018, og på at skabe et så validt sammenligningsgrundlag
som muligt.
2.4.1 Målrapportering 1 del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Nedenstående tabel 4 viser hovedmålene i Studenterrådgivningens Mål- og Resultatplan for
2018. Tabellen indeholder 3 hovedmål, der hver indeholder en række delmål.
Studenterrådgivningen vurderer årets faglige resultater som tilfredsstillende.
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl
delse
Driftsmæssige forbedringer af rådgivningen:
I rammesætningen af Studenterrådgivningens virke er der et ønske om at omprioritere ressourcer fra den
individuelle rådgivning af studerende til en samarbejdende rådgivning af uddannelsesinstitutionerne.
Studenterrådgivningen vil arbejde for at den aftalte ressourceanvendelse ikke resulterer i forlængede ventetider samt
iværksætte tiltag, der bidrager til at reducere andelen af dropouts.
For at den reducerede ressourcetildeling ikke
Ventetiden fra de studerende henvender sig til
4
resulterer i en øget ventetid skal
deres forløb igangsættes har i 2018 været på
Studenterrådgivningen:
gennemsnitligt 21 dage. Dette er en reduktion
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0011.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
o
o
Styrke den korttidsterapeutiske profil
yderligere. Dette vil ske ved at udvikle og
igangsætte et internt
kompetenceudviklingsforløb, der tilbydes de
relevante medarbejdere.
Afklare muligheder for en mere fleksibel
organisering og
arbejdstidstilrettelæggelse, således at der
eksempelvis afholdes flere samtaler i
spidsbelastningsperioder.
på 1,28 dag fra 2017 og er et resultat af
følgende:
Studenterrådgivningen har i 2018
implementeret en ny visitationspraksis, som
medvirker til hurtig terapeutisk progression.
Derudover har Studenterrådgivningen i 2018
gennemført en række pilotprojekter med
Deliberate Practice - en metode til træning af
terapeutiske færdigheder med udgangspunkt i
den studerendes feedback fra FIT. Endelig er
ventetider på forsamtaler taget op som tema på
ugentlige behandlingskonferencer, ligesom flere
studerende er henvist direkte til grupper
(specialegruppe, det gode studieliv,
mindfullness mv.), som den studerende også
kan tilmelde sig via hjemmesiden.
Derudover er en række medarbejdere blevet
ansat på fleksible vilkår, der gør det muligt at
trække særligt på deres arbejdskraft i
spidsbelastningsperioder mod øget fritid i
perioder, hvor trækket på
Studenterrådgivningens ydelser er reduceret.
Dette giver mulighed for fleksibel
arbejdstidstilrettelæggelse og dermed
afholdelse af flere samtaler i
spidsbelastningsperioder.
For at reducere antallet af studerende med dropout:
o
Standardiseres samtaleforløbene således at
de studerende i stigende grad motiveres og
ansvarliggøres.
o
Revideres Studenterrådgivnings case
managementsystem, således at der
systematisk samles op på studerende med
drop out.
Studenterrådgivningen har i forbindelse med
strategiarbejde ændret praksis for opgørelse af
dropout, da det vurderes, at
opgørelsesmetoden anvendt i FIT er mere
retvisende. Dropout defineres således hos
Studenterrådgivningen som ikke-planlagte
afsluttede forløb, uden dokumenteret effekt for
den studerende, jf. FIT-outcomes. Ved
anvendelse af denne definition er andelen af
dropout reduceret med 3,1 procentpoint fra
2017 til 2018. Andelen af dropout har i 2018
været på gennemsnitligt 8,5 % mod 11,6 % i
2017.
Der har i 2018 været fokus på, at
medarbejderudviklingssamtaler anvendes som
rum for drøftelse af eventuelle terapeutiske
udfordringer med særligt fokus på dropout,
ligesom dropout er tema på ugentlige FIT-
konferencer. Endelig har Studenterrådgivningen
i 2018 yderligere styrket datadisciplinen i
registrering af FIT.
Nyudvikling af rådgivningsydelser
Studenterrådgivningen har behov for at supplere de nuværende rådgivningsydelser 1) for at imødekomme
forventningerne om at omprioritere fra individuel rådgivning til rådgivning af institutionerne og 2) for i højere grad at
give tilbud til målgrupper, der er underrepræsenterede blandt de studerende, der henvender sig til
Studenterrådgivningen.
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0012.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
De nye tilbud forventes at appellere til studerende, der har behov for rådgivning, men som hidtil ikke har henvendt
sig. Det er samtidigt målsætningen, at Studenterrådgivningens ressourceanvendelse pr. studerende skal reduceres.
Baseline for ressourceanvendelsen er 8,2 time/studerende (gennemsnit for 2016). I de realistiske prognoser
Studenterrådgivningen lægger for 2019, skal tidsanvendelsen være reduceret til maksimalt 6,9 timer/studerende.
Studenterrådgivningen opsøger relevante danske og
internationale erfaringer med peer-to-peer-
rådgivning, involvering af frivillige, netbaseret
rådgivning, rådgivning i grupper mv. og afprøver
som pilotforsøg udvalgte tiltag. Endvidere opsøger
Studenterrådgivningen partnerskaber som
eksempelvis ved at organisere frivillige
kan
supplere Studenterrådgivningens indsats.
Studenterrådgivningens ressourceanvendelse
har i perioden 2016 til 2018 ligget nogenlunde
stabilt, hvor den gennemsnitlige
ressourceanvendelse i 2018 har været på 8,1
time/studerende. Studenterrådgivningen er i
2018 dog blevet opmærksom på en vis
usikkerhed i ressourceberegningen, hvilket
skyldes begrænset systematik i den
tidsregistrering, som danner baggrund for
beregningen. Sikring af stringent
registreringspraksis er derfor et fokusområde i
2019. En til formålet nedsat arbejdsgruppe har
endvidere konkluderet generel høj kvalitet og
effektivitet i den individuelle rådgivning.
Arbejdsgruppen har vurderet det vanskeligt at
reducere mærkbart i ressourceanvendelsen
samtidig med, at den høje kvalitet i
rådgivningen fastholdes.
Studenterrådgivningen nedsatte ultimo oktober
2017 en arbejdsgruppe med fokus på
netbaseret rådgivning, peer-to-peer rådgivning
samt involvering af frivillige. I den forbindelse
er der indsamlet erfaringer fra sammenlignelige
organisationer og fra forskning på området.
Som foreløbigt resultat heraf er der udvalgt fem
fokusindsatser, som er afprøvet i 2018 eller
planlagt afprøvet i 2019. De fem indsatser er:
Onlineworkshops via webinar
Telefonrådgivning
Videorådgivning
Videoer på hjemmeside og sociale
medier
Afsøgning af muligheder for direkte
samarbejde med headspace og
Bogstøtten
Studenterrådgivningen er endvidere involveret i
peer-to-peer ordninger
i form af
mentorordninger
som et integreret tilbud på
flere uddannelsesinstitutioner.
Nyudvikling af rådgivningsydelser, der adresserer uddannelsesinstitutionerne.
Studenterrådgivningen har, på baggrund af en stærk rådgiverfaglighed og ca. 17.000 årlige samtaler med
frafaldstruede studerende, en omfattende viden om sociale og psykologiske årsager, der kan lede til frafald og unødig
studietidsforlængelse. Med dette vidensafsæt vil Studenterrådgivningen tilbyde dialog med de personer, der på de
videregående uddannelser er ansvarlige for planlægningen og gennemførelsen af uddannelserne.
Studenterrådgivningen afprøver i samarbejde med
udvalgte uddannelser konkrete prototyper, der
hvis de vurderes at bidrage positivt til
uddannelsernes bestræbelser på at fremme
studietrivslen
konceptualiseres med henblik på
yderligere udbredelse. Det kan eksempelvis være et
Studenterrådgivningen har afprøvet prototyper
på indsatser på hhv. Institut for Klinisk Medicin,
KU, Institut for Psykologi, KU, samt
Socialrådgiveruddannelsen,
Professionshøjskolen Metropol, nu KP. På
baggrund af positive erfaringer hermed er der
5
4
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0013.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
koncept, der tilbyder uddannelser et ’Servicetjek på
studiestarten’, rådgiver om introduktion til,
understøttelse af og opsamling på gruppearbejde
eller etablering og vedligeholdelse af mentorkorps på
uddannelserne.
nedsat en gruppe af seks rådgivere, som skal
varetage en konsulentfunktion hos
Studenterrådgivningen og således tilbyde
rådgivningsydelser, der adresserer
uddannelsesinstitutionernes behov for bedre
studietrivsel med henblik på øget faglighed.
Gruppen arbejder målrettet med
konceptualisering af ydelsen og er ultimo 2018
begyndt at opsøge uddannelser med særlige
udfordringer med frafald for at tilbyde dialog
herom.
I tillæg til ovenfor nævnte, er der etableret nye
samarbejdsrelationer på Det Juridiske Fakultet,
KU, Anvendt filosofi, AAU, samt på Dansk, KU,
med en forventet samlet effekt for årligt ca.
2300 nyoptagne studerendes trivsel.
2.4.2 Målrapportering del 2: Uddybende analyser og vurderinger
De samlede aktiviteter i 2018 tegner en retning, der i tilfredsstillende grad afspejler
Studenterrådgivningens formål og opgaver.
Følgelig uddybes udvalgte tiltag:
Nyudvikling af rådgivningsydelser
Fokus for nyudvikling af rådgivningsydelser har i 2018 været forankret i en række interne
arbejdsgrupper. Som beskrevet i afsnit 2.4.1 er der på den baggrund udvalgt en række
indsatser, som afprøves med henblik på fuld implementering i 2019. Kendetegnende for de
udvalgte indsatser er, at de forventes at appellere til en bredere målgruppe af studerede, både
geografisk og uddannelsesmæssigt, og er således understøttende for Studenterrådgivningens
strategiske målsætning om øget tilgængelighed.
Studenterrådgivningen har i efteråret 2018 pilottestet onlineworkshops via webinars blandt
studerende ved Professionshøjskolen Absalon. På baggrund af positive evalueringer heraf
forsætter Studenterrådgivningen med udvikling af webinars i foråret med forventet overgang
til drift i efteråret 2019. Derudover er telerådgivning udvalgt som indsats til afprøvning i
foråret 2019. Telerådgivning målrettes i særdeleshed studerende, der geografisk ikke er i
nærheden af Studenterrådgivningens enheder, eller som profiterer af den relative anonymitet,
mediet tilbyder.
Studenterrådgivningen har endvidere indsamlet viden og erfaringer om involvering af frivillige
for at vurdere potentialet heraf. Studenterrådgivningen har engageret frivillige gennem
formaliseret samarbejde med relevante aktører. Dels er Studenterrådgivningen engageret i
mentorordninger på diverse uddannelsesinstitutioner, hvor Studenterrådgivningen uddanner
og superviserer frivillige studerende. Indsatsen er med til at styrke trivsel og faglighed gennem
øget social og faglig integration, og understøtter således målsætningen om nyudvikling af
rådgivningsydelser, der adresserer uddannelsesinstitutionerne. Derudover har
Studenterrådgivningen afsøgt muligheder for formaliseret samarbejde med frivillige
organisationer som fx headspace og Bogstøtten. Samarbejdet vil understøtte
Studenterrådgivningens opgave ved at udvide den ydelsesportefølje, de studerende kan
anvende fx gennem peer-to-peer støtte forankret ved Bogstøtten. Studenterrådgivningens
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0014.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
samarbejde med frivillige organisationer er endnu i proces og forventes fuldt formaliseret i
løbet af 2019.
Som konsekvens af det strategiske arbejde med fokus på udvikling af faglighed og ydelser har
Studenterrådgivningen i 2018 endvidere nedsat en gruppe af ti rådgivere, som skal varetage
undervisning og workshops i regi af Studenterrådgivningen. De ti rådgivere er opkvalificeret
via et diplommodulforløb i procesledelse og har påbegyndt udarbejdelsen af en række
signaturworkshops. De vil blive tilrettelagt ud fra de gennemgående problematikker,
Studenterrådgivningen stifter bekendtskab med gennem den individuelle rådgivning.
Signaturworkshops er kendetegnet ved tydelige læringsmål, som ekspliciterer forventet effekt
for de studerende. Signaturworkshops færdigudvikles og testes i forårssemesteret 2019 med
forventet overgang til drift i efterårssemesteret. Tidspunkt for afholdelse samt tema for
signaturworkshop afklares i dialog med erhvervsakademier, professionshøjskoler og
universiteter under hensyntagen til geografisk spredning samt studentermasse. Det forventes
årligt at afholde 48 signaturworkshops, hvoraf op til 16 udbydes som webinars.
Nyudvikling af rådgivningsydelser, der adresserer uddannelsesinstitutionerne
Studenterrådgivningen har en strategisk målsætning om at styrke studerendes studietrivsel og
bidrage til studiemiljøer, der understøtter studerendes muligheder for at præstere på et højt
fagligt niveau. Derfor har Studenterrådgivningen, som beskrevet i afsnit 2.4.1, i 2018 afprøvet
prototyper på forebyggende indsatser i samarbejde med udvalgte uddannelsesinstitutioner.
Indsatsen er pr. september 2018 forankret i en rådgivergruppe, som tilbyder
rådgivningsydelser målrettet uddannelsesinstitutioner. For at nå ud til flest mulige studerende,
prioriteres særligt indsatser målrettet store uddannelser med højt frafald på erhvervsakademi-,
professions- og universitetsniveau. Indsatsen er særligt målrettet de uddannelsesansvarlige
aktører, fra øverste ledelse til undervisere og studenterrepræsentanter, der har indflydelse på,
hvordan studielivets dagligdag udfolder sig på den enkelte uddannelse. I 2018 er der
påbegyndt forebyggende indsatser på uddannelser med et samlet årligt optag på ca. 3600
studerende.
Studenterrådgivningen vurderer, at resultatopfyldelsen i 2018 var tilfredsstillende, og vil i
2019 fortsat have fokus på udvikling og forankring af rådgivningsydelser, der adresserer
uddannelsesinstitutionerne. Det gælder såvel konceptualisering heraf, opkvalificering af
medarbejdere samt kontinuerligt fokus på udbredelse af kendskab til Studenterrådgivningen
som aktør på området studietrivsel og læring.
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
(Mio. kr.)
Regnskab 2018
Bevilling og øvrige indtægter
-39,4
Udgifter
Resultat
39,5
0,1
Grundbudget 2019
-42,9
42,9
0
Partierne bag satspuljeaftalen på sundhedsområdet blev i 2018 enige om at afsætte 994,9
mio. kr. i aftaleperioden 2019-2022, bl.a. til opprioritering af indsatsen for mennesker med
psykiske problemer. I den forbindelse afsættes i alt 10 mio. kr. til at styrke
Studenterrådgivningens rådgivningskapacitet i forhold til unge på videregående uddannelser
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
med psykiske udfordringer. Midlerne afsættes til supplerende drift af Studenterrådgivningen
med henblik på at styrke kapaciteten til at yde social, psykologisk og psykiatrisk rådgivning og
behandling til studerende ved videregående uddannelser i forbindelse med deres
uddannelsesmæssige situation. Studenterrådgivningen forventer derfor en stigning i indtægter,
tilsvarende udgifter, i 2019 ift. 2018, som i al væsentlighed skyldes aftalen om
satspuljemidler, som indebærer 2,5 mio. kr. i hvert af de næste 4 år. Ligeledes forventes det,
at Studenterrådgivningens SPS-aktiviteter vil stige, og der forventes således en IDV-
omsætning på 15,8 mio. kr. i 2019 ift. 14,5 mio. kr. i 2018.
Fagligt forventer Studenterrådgivningen i 2019 at kunne profitere af den udviklingsindsats,
der er anvendt ressourcer på i 2018, og omsætte den ekstra satspuljebevilling til gavn for de
studerende. Dette vil blandt andet medføre at flere studerende, der læser og er bosiddende
uden for de større uddannelsesbyer, vil kunne benytte sig af Studenterrådgivningens
individuelle, digitale rådgivningstilbud og webinars, og at Studenterrådgivningens
forebyggende indsats vil nå ud til mange flere studerende, end det er muligt i den individuelle
rådgivning, jf.
’Bedre Trivsel for Højere
Faglighed -
strategi 2023’.
Med afsæt i
Studenterrådgivningens fokus på at styrke den fælles rådgiverfaglighed, styrke
Studenterrådgivningens dataindsamling og
–anvendelse
og med reference til relevante
forskningsfund, forventer Studenterrådgivningen endvidere at
udgive en ’National
Studietrivselsrapport’, der søger at beskrive
udviklingstendenser og anbefale løsninger, som
styrker studiemiljøet og fremmer fagligheden på videregående uddannelser.
Endelig forventer Studenterrådgivningen, at der opstår et behov for at udnytte lånerammen i
det kommende år, da Bygningsstyrelsen har meddelt, at Studenterrådgivningen skal flytte til
nye lokaler i efteråret 2019.
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Studenterrådgivningens regnskabspraksis følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen,
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning samt
Moderniseringsstyrelsens regnskabsregler og principper for omkostningsregnskaber og
bevillinger. Årsrapporten for 2018 er opstillet efter Moderniseringsstyrelsens
regnskabsprincipper og vejledning. Regnskabsprincipperne er ikke ændret i forhold til tidligere
år. Som datagrundlag er til regnskabsdelen anvendt SKS, Navision Stat samt
Studenterrådgivningens interne budget 2019.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Studenterrådgivningens resultat for 2018 udviser et nettoforbrug på kr. 37,2 mio.
De samlede indtægter var 37,1 mio. kr., hvilket giver et samlet underskud på kr. 0,1 mio. kr.
Resultatet vurderes tilfredsstillende. Det samlede underskud overføres til egenkapitalen.
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0016.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Tabel 6: Resultatopgørelse for Studenterrådgivningen 2018 (§ 19.35.24)
Mio.
kr.
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lager
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat
0,0
0,0
-0,4
-0,4
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
-0,4
-2,3
2,3
0,1
-2,4
2,4
0,0
3,3
31,2
-0,2
23,0
3,5
-0,9
25,7
0,1
25,9
4,2
-1,2
28,9
0,1
0,5
5,4
37,2
0,1
28,3
4,4
-1,0
31,7
0,1
0,5
6,2
40,5
0,0
2,1
2,1
2,2
2,2
2,0
2,0
-31,4
-37,1
-40,5
-6,6
-12,0
-0,2
-13,4
-24,8
-24,9
-27,1
Budget
2019
2017
2018
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0017.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Tabel 7: Resultatdisponering af året overskud (mio. kr.)
Disponeret til overført overskud
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
Note
-
1
Aktiver (1.000 kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle
anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Erhv. koncessioner,
patenter, licenser mv
Udviklingsprojekter
Immaterielle
anlægsaktiver i alt
Materielle
anlægsaktiver
Inventar og IT-udstyr
Bygninger m.v.
Materielle
anlægsaktiver i alt
Finansielle
anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle
anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
2017
2018
No Passiver
te (1.000 kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
0
0
0
0
0
0
Overført overskud
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
0
0
3
Egenkapital i alt
Hensatte
forpligtigelser
Langfristede
gældsposter
-528
-3.021
0
0
0
-3.549
0
2017
0,1
2018
-200
-2.909
0
0
0
-3.109
-72
55,0
31,2
0,0
6,3
2
86,1
6,3
FF4 Langfristet gæld
Anden langfristet gæld
-184
-24
528
528
614,1
200
200
206,3
Langfristet gæld i alt
Kortfristede
gældsposter
Leverandører af varer,
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende
arbejde for fremmed
regning
Periodeafgrænsnings-
poster, forpligtelser
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-184
-24
-635
-710
-3.741
-1.199
-1.258
-4.091
-170
0
-5.256
-5.440
0
-129
-6.677
-6.700
Tilgodehavender
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
2.488
6.135
5.413
5.660
-1.446
4.214
9.675
9.881
FF7 Finansieringskonto
-377
Likvide beholdninger i
alt
5.776
Omsætningsaktiver i
alt
8.375
Aktiver i alt
8.989
Passiver i alt
-8.989
-9.881
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0018.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring (mio. kr.)
2017
Egenkapital primo 2018
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Overført fra årets resultat
Overført overskud ultimo 2018
Egenkapital ultimo 2018
3,2
0,5
0
0,5
2,6
0,4
3,0
3,5
2018
3,5
0,5
0,3
0,2
3,0
-0,1
2,9
3,1
Årets overskud er overført til egenkapitalen, som ultimo 2017 udgør 3,1 mio. kr., heraf 0,2
mio. kr. i reguleret egenkapital (svarende til statsforskrivningen).
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme (mio. kr.)
Mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Lånerammen er udnyttet med 0,6% ved udgangen af 2018. Den lave udnyttelse af
lånerammen skyldes, at der ikke er foretaget nye investeringer.
I 2018 er der kvartalsvis foretaget omposteringer mellem FF4 langfristet gæld og FF7
finansieringskonto. Ultimo 2018 er kontiene afstemt, og likvider flyttet i 2018.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft (mio. kr.)
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Akkumuleret opsparing ultimo 2017
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Studenterrådgivningens lønforbrug var 0,1 mio. kr. højere end lønsumsloftet i 2018.
Merforbruget er blevet dækket af opsparet lønsum ultimo 2017.
19.35.24, mio. kr.
19,7
19,7
19,8
-0,1
2,4
2,3
2018
0,0
1,0
0,6
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0019.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hovedk
onto
Navn
Bevillingstype
Driftsbevilling
Mio. kr.
Udgifter
Indtægter
Videre-
Bevilling Regnskab Afvigelse førelse
Ultimo
26,7
39,5
-12,8
-0,1
-1,8
-14,5
12,7
19.35.24 Studenterrådgivningen
Studenterrådgivningens IDV-indtægter blev i 2018 14,5 mio. kr., hvilket er 12,7 mio. kr.
højere end budgetteret. Vedrørende indtægtsdækket virksomhed henvises i øvrigt til afsnit 4,
bilag til regnskabet.
4. Bilag til årsrapporten
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13 Note 1: Immaterielle
anlægsaktiver*
(1.000 kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.
december 2018
Regnskabsmæssig værdi 31.
december 2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Erhvervede
I alt
Færdiggjorte
koncessioner,
udviklingsprojekter
patenter, mv.
53,7
909,3
855,6
0,0
0,0
0,0
0,0
-855,6
0,0
-855,6
0,0
0,0
0,0
0
0,0
0,0
0,0
0,0
-53,7
0,0
-53,7
0,0
0,0
0,0
0
0,0
0,0
0,0
0,0
-909,3
0,0
-909,3
0,0
0,0
0,0
0
*Der er konstateret
uoverensstemmelse mellem SKS og Navision. Tabel 13, note 1 afspejler SRG’s bogføring i
Navision.
Udviklingsprojekter afskrives, jf. Moderniseringsstyrelsens retningslinjer, over 5 eller 8 år,
afhængig af en levetidsvurdering på erhvervelsestidspunkt.
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0020.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
Tabel 14 Note 2: Materielle
anlægsaktiver*
(1.000 kr.)
Kostpris primo
Tilgang
Afgang
Kostpris ultimo 2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Af- og nedskrivninger ultimo 2018
Regnskabsmæssig værdi ultimo
2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Bygninger
100
0,0
0,0
100
-93,7
0,0
-93,7
6,3
-25
0,0
-25
IT udstyr
Inventar
139,7
135,9
0,0
0,0
0,0
135,8
-135,8
0,0
-135,8
0,0
-45,3
0,0
-45,3
-9,6
0,0
139,7
I alt
375,5
0,0
0,0
375,5
0,0
-139,7 -369,3
0,0
6,3
-9,6
-79,9
0,0
-79,9
-139,7 -369,3
*Der er konstateret
uoverensstemmelse mellem SKS og Navision. Tabel 14, note 2 afspejler SRG’s
bogføring i Navision.
IT-udstyr afskrives, jf. Moderniseringsstyrelsens retningslinjer, over 3 år, inventar og indretning af
Lejede lokaler over 5 år.
Note 3: Hensatte forpligtelser
Der er hensat 0,7 mio. kr. til åremålskontrakt.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15 Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Hovedkonto (mio.kr.)
Ultimo
Ultimo
Ultimo
Ultimo
19.35.24.90
Rådgivning m.v.
2015
-0,1
2016
-0,5
2017
-2,0
2018
-2,0
Det akkumulerede overskud ultimo 2018 er 2,0 mio. kr. i følge SKS. Det reelle resultat er dog
0,9 mio. kr. lavere, da der i 2017 ikke blev bogført overhead til den almindelige virksomhed,
inden regnskabet lukkede. Det reelle akkumulerede resultat er derfor 1,1 ultimo 2018.
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031646_0021.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2018
4.6 IT-omkostninger
Fra regnskabsåret 2018 opgøres institutionens It-omkostninger. Udgifterne fremgår af
nedenstående tabel:
Tabel 21 It-omkostninger
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomk.
Udviklingsomk af- og nedskrivninger
for aktiveret it
It udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
2018
0,1
0,8
0,0
0,1
0,0
0,1
0,1
1,1
Udgifterne er opgjort ud fra SKS rapport med undtagelse af personaleomkostninger, som er
anslået ud fra bedste skøn.
20