Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031644_0001.png
Finansielt regnskab 2018
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets Departement
Marts 2019
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0002.png
Finansielt regnskab 2018
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-92572-99-8
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Finansielt regnskab 2018
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning af det samlede regnskab
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
2.3 Årets faglige resultater
2.4 Hovedkonti
Virksomhedens drift og administrerede ordninger.
2.4.1 Kerneopgaver og ressourcer
2.5 Målrapportering
2.6 Forventninger til det kommende år
4
5
5
6
7
8
9
9
9
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse
3.3 Resultatdisponering
3.4 Balancen
3.5 Egenkapitalforklaring
3.6 Likviditet og låneramme
3.7 Opfølgning på lønsumsloft
3.8 Bevillingsregnskab
11
11
12
13
13
15
15
16
16
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.2 Materielle anlægsaktiver
4.3 Note 3 - Ekstraordinære poster
4.4 Hensættelser
4.5 Værdipapirer
4.6 Indtægtsdækket virksomhed
4.7 Gebyrfinansieret virksomhed
4.8 Tilskudsfinansierede aktiviteter
4.9 Forelagte investeringer
4.10 It omkostninger
4.11 Supplerende bilag
18
18
19
19
19
19
20
20
20
20
20
20
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0004.png
Finansielt regnskab 2018
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Det finansielle regnskab er aflagt i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 116 om
statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018. Påtegningen er i overensstemmelse med
regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 4.
Det finansielle regnskab omfatter
Det finansielle regnskab omfatter den hovedkonto på finansloven, som Uddannelses-
og Forskningsministeriets departement, CVR 1680 5408, er ansvarlig for:
§ 19.11.01. Departementet, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2018.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtigt, det vil sige, at det finansielle regnskab ikke
indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstil-
lingen og målrapporteringen i det finansielle regnskab er fyldestgørende,
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgå-
ede aftaler og sædvanlig praksis, og
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomiske hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det
finansielle regnskab.
København, den
København, den
Agnete Gersing
Departementschef
Henrik Brodersen
Direktør
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Finansielt regnskab 2018
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement omfatter hovedkonto § 19.11.01.
Departementet. Der aflægges et finansielt regnskab for 2018 i henhold til Modernise-
ringsstyrelsens vejledning om udarbejdelse af årsrapport for statslige institutioner af
december 2018. Departementet har under CVR virksomhed 1680 5408 nedenstående
hovedkonti tilknyttet:
§ 19.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
§ 19.11.11. Reserve til nye initiativer (Reservationsbevilling)
§ 19.11.78. Budgetreguleringer vedr. delloft for udgiftsoverførsler (Anden bevilling)
§.19.11.79. Reserver og budgetregulering (Reservationsbevilling)
Dette finansielle regnskab for 2018 vedrører § 19.11.01. Departementet.
Mission
Uddannelses-
og Forskningsministeriets arbejder ud fra missionen ”Vi skaber funda-
mentet for viden og velstand.”
Visionen er at skabe høj vækst og ny viden gennem fremragende uddannelse og forsk-
ning.
På finansloven for 2018 er departementets opgaver opsummeret på følgende måde:
”Departementets
hovedformål er at give uddannelses- og forskningsministeren og re-
geringen det bedst mulige beslutningsgrundlag for at kunne udføre en fremadrettet og
visionær politik inden for forskning, innovation, videregående uddannelser og SU, for at
Danmark kan fastholde og udbygge velfærdssamfundet.
Departementet skal sikre overblik og har ansvaret for, at ministeriets arbejdsopgaver er
prioriteret og fokuseret på ministerens udmeldinger og regeringens politik. Endvidere
skal departementet styre den samlede opgaveportefølje samt etablere en kvalitetskon-
trol af ministeriets opgaver. Herudover koordinerer departementet ministeriets interna-
tionale aktiviteter, finanslovsprocessen, lovprogrammet og har endelig ansvaret for
ministeriets koncernfælles udvikling.”
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0006.png
Finansielt regnskab 2018
2.2 Ledelsesberetning
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1: Departementet - Økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio.kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
- Heraf indtægtsført bevilling
- Heraf salg af tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger
- Heraf personaleomkostninger
- Heraf afskrivninger
- Heraf øvrige omkostninger
Resultat af ordinære drift
Andre driftsindtægter
Andre driftsudgifter
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Regnskab
2017
-138,0
-138,0
0,0
137,5
88,6
0,7
48,2
-0,5
-0,3
0,0
-0,8
0,3
Regnskab
2018
-139,8
-138,4
-1,4
134,8
90,2
0,4
44,2
-5,0
-0,1
2,9
-2,2
0,2
Budget
2019
-145,3
-142,2
-3,1
150,7
99,4
0,4
50,9
5,4
-0,1
2,9
8,2
0,2
Årets resultat
-0,5
-2,0
8,4
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
1,1
6,7
48,1
1,2
23,6
0,7
13,3
50,1
0,8
28,7
0,3
10,0
41,7
0,4
25,0
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
31,4
100,0
20,0
99,0
8,8
99,0
Udvalgte KPI’er
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad (pct)
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (Gns. hele kr.)
Lønomkostningsandel
Lønsumsloft
146,1
606.411
0,6
86,3
153,2
589.008
0,7
96,2
153,0
600.000
0,7
95,3
29,7
0,4
3,4
1,1
30,8
1,4
3,4
0,8
30,8
-
3,4
0,4
Kilde: Statens Koncern System. De finansielle nøgletal negativ udsvingsrate og overskudsgraden er udregnet med udgangspunkt i
vejled i ge ”K æk e statslig årsrapport”. Ta elle i deholder afru dede tal på de i al iveau.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Finansielt regnskab 2018
Departementets økonomiske resultat var i 2018 et overskud på 2,0 mio. kr. Departe-
mentets økonomiske resultat vurderes som værende tilfredsstillende.
Årsresultatet fremkommer ved ordinære driftsindtægter på 139,8 mio. kr., ordinære
driftsomkostninger på 134,8 mio. kr. samt øvrige mindre indtægter og omkostninger.
Indtægterne består hovedsageligt af bevilling på 138,4 mio. kr. Omkostningerne består
primært af personaleomkostninger på 90,2 mio. kr. og ordinære driftsomkostninger på
44,6 mio. kr., hvoraf 0,4 mio. kr. er afskrivninger.
Det viste budget for 2019 svarer til det indlæste grundbudget. Underskuddet forventes
inddækket i løbet af 2019 via TB-overførsler, omprioriteringer mv.
2.3 Årets faglige resultater
Regeringen vedtog i starten af 2018, at der skulle oprettes ti nye uddannelsesstationer
på videregående uddannelser bredt fordelt i Danmark.
Udvalg om bedre universitetsuddannelser offentligjorde i 2018 en rapport med anbefa-
linger til forbedring af universitetsuddannelserne.
I december 2018 indgik regeringen og Folketingets partier en aftale, som skal give stu-
derende mere fleksible universitetsuddannelser. Med aftalen bliver retskravet forlænget
til tre år, der kom supplerende mulighed for 1-årige akademiske overbygningsuddannel-
ser, og 1,08-reglen blev afskaffet.
En følgegruppe for pædagoguddannelsen har offentliggjort en handleplan for et løft af
kvaliteten på pædagoguddannelsen i 2018.
Regeringen igangsatte i 2018 en Teknologipagt, hvor erhvervsliv og uddannelsesinstitu-
tioner i samarbejde skal fremme arbejdsstyrken og få flere unge ind på uddannelser
inden for det teknologiske område.
Regeringen besluttede desuden at reducere tilgangen til engelsksprogede universitets-
og diplomingeniøruddannelser med ca. 1000-1200 pladser.
I 2018 besluttede regeringen også at styrke vejledningsindsatsen under unges studie-
valg. I den forbindelse blev en række institutioner samlet i én institution, Studievalg
Danmark.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0008.png
Finansielt regnskab 2018
Alle Folketingets partier blev i 2018 enige om fordelingen af 1.394 mio. kr. til forsknings-
reserven i 2019. Heraf skal 100 mio. kr. afsættes til aktiviteter i et nationalt center for
forskning og digitale teknologier.
Derudover vedtog et bredt flertal i Folketinget et handicaptillæg til elever på erhvervs-
uddannelser samt indførelsen af et højere fribeløb ved
siden af SU’en.
I efteråret 2018 blev evalueringen af akkrediteringssystemet offentliggjort. Evaluerin-
gen pegede på, at akkrediteringen har ført til øget fokus på uddannelsernes kvalitet, og
der var mulighed for at kunne gøre processen mere effektiv.
Som følge af en trepartsaftale fra 2017 blev der i 2018 oprettet en VEU-omstillingsfond.
Med fonden får faglærte og ufaglærte medarbejdere mulighed for at opnå at kvalifikati-
onsløft.
2.4 Hovedkonti
Virksomhedens drift og administrerede ordnin-
ger.
Dette finansielle regnskab aflægges for departementets driftsbevilling, § 19.11.01. Der-
udover administrerer departementet tre andre hovedkonti, som fremgår nedenfor. Årets
økonomiske resultater vises i oversigtsform.
Tabel 2: Departementets hovedkonti
Mio. kr.
Drift:
§ 19.11.01. Departementet
Administrerede ordninger:
§ 19.11.11. Reserver til nye initiativer
§ 19.11.78. Budgetreg. vedr. delloft for
indkomstoverførsler
§ 19.11.79 - Reserve og budgetregulering
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
FL
112,4
-3,2
5,2
0,0
-1,6
TB
29,2
0,0
-1,7
0,0
1,6
Bevilling
i alt
141,6
-3,2
3,5
0,0
0,0
0,0
13,8
0,0
Regnskab
137,9
-1,5
5,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Overført over-
skud ultimo
48,5
102,7
0,0
384,9
Indtægter
0,0
0,0
Udgifter
164,7
-150,9
Indtægter
0,0
0,0
Kilde: SKS + Statens Budgetsystem.Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
På § 19.11.11 var der et merforbrug på 1,9 mio. kr. i 2018 i forhold til årets bevilling. I for-
bindelse med bevillingsafregningen ultimo året er der via kontoændringer overflyttet
100,2 mio. kr. til kontoen. Det overførte overskud ultimo året udgør derefter 102,7 mio. kr.
§ 19.11.78 er en budgetteknisk konto, hvor der ikke registreres forbrug.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0009.png
Finansielt regnskab 2018
§ 19.11.79 er ligeledes en budgetteknisk konto, hvor der ikke registreres forbrug. Der var i
2018 et mindreforbrug på 13,8 mio. kr. En væsentlig del af det overførte overskud på
kontoen vedrører en reserve til afvikling af Forskningscenter Risøs nukleare anlæg.
2.4.1 Kerneopgaver og ressourcer
Departementets opgaver i på finansloven for 2018 § 19.11.01. opdelt i to grupper, nemlig
”Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration” og ”Policy, styring og sekre-
tariatsfunktioner”.
Ressourceforbruget fremgår af tabel 3.
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for departementets opgaver i 2018
Opgave
(mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel ledelse og
administration
1. Policy, styring og sekretariatsfunktioner
I alt
-95,7
-42,7
-138,4
-1,5
0,0
-1,5
95,8
42,1
137,9
-1,4
-0,6
-2,0
Indtægtsført
bevilling
Øvrige
indtægter
Omkostninger
Andel af
årets overskud
Kilde: SKS og Navision. Fordelingen er opgjort ud fra registreringerne på Finanslovsformål. Bevillingen er forholdsmæssigt fordelt ud
fra udgiftsfordelingen i regnskabsåret. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
Departementet har en relativt høj andel af udgifter til hjælpefunktioner samt generel
ledelse og administration. Fordelingen af omkostninger kan henføres til, at der ikke ud-
føres faglige driftsopgaver i departementet, ligesom der varetages en række koncern-
fælles støttefunktioner inden for HR, indkøb, service, koncernudvikling og it, hvortil be-
villingerne er placeret på departementets hovedkonto.
2.5 Målrapportering
Departementet har ingen resultatkontrakt.
2.6 Forventninger til det kommende år
2018 har været året, hvor organisationsændringen i 2017 er blevet konsolideret yderli-
gere. I 2019 forventes, at denne proces fortsætter. Alle tiltag vil ske under skyldig hen-
syntagen til nye politiske og forvaltningsmæssige initiativer, herunder afholdelsen af
valg til Folketinget.
I udgangspunktet er der indlæst et grundbudget med udgifter på 153,7 mio. kr. Det ef-
terlader et finansieringsbehov på 8,4 mio. kr., som forventes fundet gennem TB-
overførsler, omprioritering m.v. i løbet af året.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0010.png
Finansielt regnskab 2018
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Mio. kr.
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: SKS.
Regnskab
2018
-139,9
137,9
-2,0
Grundbudget
2019
-145,3
153,7
8,4
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0011.png
Finansielt regnskab 2018
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Uddannelses- og Forskningsministeriets regnskabspraksis er i overensstemmelse med
de regler og principper, der fremgår af regnskabsbekendtgørelsen og de nærmere ret-
ningslinjer i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (www.modst.dk).
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter
finansieret under bevillingstypen driftsbevilling.
Regnskabstallene er baseret på udtræk fra Statens Koncernsystem (SKS). Hvad angår
tabellerne resultatdisponering og egenkapitalforklaring, er regnskabstallene baseret på
udtræk fra Statens Budgetsystem (SB).
Uddannelses- og Forskningsministeriet afviger fra kravene til registrering af generelle
fællesomkostninger. Departementet har et direktionsmedlem, som ikke har personale-
ansvar. Udgifter forbundet hermed registreres følgeligt som faglige aktiviteter og ikke
som generelle fællesomkostninger.
Generelt medfører indførslen af dimensionen ”fi-
nanslovsformål”, at der i visse situationer
må skønnes i forhold til kategorisering af giv-
ne omkostninger. I forhold til personaleomkostninger er den fulde lønomkostning for den
enkelte medarbejder allokeret 100 pct. til et af de to finanslovsformål, som departe-
mentet anvender.
I tabel 15 over departementets samlede it-omkostninger indgår en vis grad af skøn i
forhold til de opgjorte personaleomkostninger.
Departementet har i 2018 ændret princip i forhold til hensættelser vedr. åremålsansatte.
Der hensættes nu kun midler vedrørende åremålsansatte, som har en ansættelsesaftale,
hvor den ansatte er sikret et fratrædelsesbeløb, hvis vedkommende genansættes i den
samme stilling ved udløb af åremålsperioden.
1
1
Moderniseringsstyrelsens vejledning ”Den regnskabsmæssige håndtering af hensatte forpligtelser” fra december 2016,
Afsnit 4.1.1.4 om åremålshensættelser åbnede mulighed for denne praksis.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0012.png
Finansielt regnskab 2018
3.2 Resultatopgørelse
Tabel 6: Resultatopgørelse
(mio.kr.)
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt salg af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Forbrugsomkostninger:
Forbrugsomkostninger i alt
6,8
0,0
6,8
6,8
0,0
6,8
6,8
0,0
6,8
-
-
-
-138,0
0,0
0,0
-138,0
-138,4
0,0
-1,4
-139,8
-142,2
0,0
-3,1
-145,3
2017
2018
2019
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
78,6
12,4
-2,8
0,4
88,6
0,7
33,5
7,9
137,5
81,9
13,2
-3,7
-1,2
90,2
0,4
32,0
5,4
134,8
89,0
15,3
-3,7
-1,2
99,4
0,4
38,6
5,5
150,7
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter:
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster:
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinær poster
Ekstraordinære poster:
Ekstraordinære poster
ÅRETS RESULTAT
Kilde: SKS og departementets budget for 2018.
-0,5
-5,0
5,4
-0,3
0,0
-0,8
-0,1
2,9
-2,2
-0,1
2,9
8,2
0,3
-0,5
0,2
-2,0
0,2
8,4
0,0
-0,5
0,0
-2,0
0,0
8,4
Departementet havde i 2018 et overskud på 2,0 mio. kr. Det styringsmæssige mål er at
ramme et nulresultat for året. Den primære forklaring på overskuddet kan henføres til,
at hensættelsen til feriepengeforpligtigelsen blev mindre end budgetlagt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0013.png
Finansielt regnskab 2018
I forhold til 2017 kan stigningen i
posten ”internt salg af varer og tjenesteydelser” blandt
andet forklares med honorering af ydelser leveret HR-funktionen samt afregning af
aftaler og transaktioner med andre virksomheder og samarbejdspartnere.
Afskrivningerne er faldet i forhold til 2017. Væsentlige forklaringer på faldet er, at et
ESDH-system og hjemmeside / intranet er færdigafskrevet.
Posten ”andre driftsomkostninger” dækker over, at udgiften til to udsendte specialatta-
chéer i Bruxelles er klassificeret i denne kategori i 2018. Det var ikke tilfældet i 2017.
3.3 Resultatdisponering
Årets resultat disponeres med 2,0 mio. kr. til overført overskud.
Tabel 7: Resultatdisponering 2018
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Budgetsystem.
0,0
0,0
2,0
Departementet har ændret praksis for hensættelser til åremål jf. redegørelse under ”an-
vendt regnskabspraksis”. Det tilbageførte beløb
i forhold til ultimo 2017 udgjorde cirka
1,3 mio. kr.
3.4 Balancen
Tabel 8: Balance 2018
Note AKTIVER (mio.kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdige udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, paten-
ter, licenser mv.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
1 Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
0,0
0,0
0,7
0,0
0,2
0,0
0,0
0,5
0,0
0,1
Langfristede gældsposter:
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
1,2
0,0
0,0
0,8
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,2
0,1
0,0
0,0
0,1
2017
2018
Note PASSIVER (mio.kr.)
Egenkapital
Startkapital
Opskrivninger/Bortfald
Reserveret egenkapital
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
1,6
0,0
0,0
46,5
48,1
1,5
1,6
0,0
0,0
48,5
50,1
0,8
2017
2018
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0014.png
Finansielt regnskab 2018
Igangv. arb. for egen regning
2 Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
0,0
0,9
1,6
2,6
0,0
0,6
1,6
2,3
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
0,0
1,2
0,0
0,8
0,0
6,6
0,1
0,0
0,0
12,7
0,3
0,0
Kortfristede gældsposter:
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
7,0
3,1
13,5
0,0
0,0
0,0
23,6
11,6
3,5
13,3
0,0
0,0
0,0
28,4
57,6
65,0
Mellemregning løn
Reserveret bevilling
Periodeafgrænsningsposter,
forpligtelser
Kortfristet gæld i alt
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
7,5
0,0
-0,2
0,0
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
71,7
74,4
77,8
80,1
Gæld i alt
Passiver i alt
24,8
74,4
29,2
80,1
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau. Der er reklassificeret 0,3
io.kr. fra ”A de kortfristet gæld” til
”Periodeafgræ s i gsposter” vedr. ko to . 0 –
SCL-konto til SE-nr. afstemning. Departementet har en eventualforpligtigelse i
forhold til åremålsansatte medarbejdere.
På balancen er der sket en række forskydninger i forhold til 2017.
Omsætningsaktiverne er vokset med 6,6 mio. kr. i forhold til niveauet ultimo 2017. Stig-
ningen kan primært forklares med to faktorer. Debitormassen er forøget med cirka 2,6
mio. kr. Afregning ultimo året for samarbejdsaftaler og fælles projekter er en væsentlig
forklaring i forhold til denne parameter.
Saldoen på mellemregningskontoen er forøget med cirka 4,2 mio. kr. i forhold til 2017.
Forøgelsen kan primært henføres til koncernens afregning med Statens It. Departemen-
tet afholder den samlede udgift til Statens It, hvorefter styrelsernes andel efterfølgende
viderefaktureres. I 2017 nåede udgiften at blive udgiftsført inden lukning af regnskabet,
hvorfor mellemregningskontoen på daværende tidspunkt ikke kom i anvendelse.
Andre poster som påvirker omsætningsaktiverne er periodeafgrænsningsposter og af-
regning af moms.
Nedbringelsen af departementets langfristede gæld er en konsekvens af, at der ikke er
foretaget nye investeringer i takt med afskrivningen på andre aktiver.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0015.png
Finansielt regnskab 2018
Forøgelsen i den kortfristede gæld i forhold til niveaet ultimo 2017 er en konsekvens af,
at departementet hen over årsafslutningen har en åbentstående kreditorpost på cirka
4,6 mio. kr. vedrørende Statens It jf ovenfor.
3.5 Egenkapitalforklaring
1.1 Egenkapitalforklaring
Tabel 9: Egenkapital primo R-året (mio.kr)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
+ Overført overskud primo
Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
- Bortfald
- Udbytte til staten
+ Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Kilde: SKS og Statens Budgetsystem.
2017
1,6
0,0
1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
46,0
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
46,5
48,1
2018
1,6
0,0
1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
46,5
0,0
0,0
2,0
0,0
0,0
0,0
48,5
50,1
Det overførte overskud ultimo 2018 udgør 48,5 mio. kr. Overskuddet består af henholds-
vis 20,2 mio. kr. vedr. løn og 28,3 mio. kr. vedr. øvrig drift.
3.6 Likviditet og låneramme
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement har overholdt disponeringsregler-
ne for SKB Finansieringskonti (FF7) og SKB uforrentet konto (FF5) samt SKB Langfristet
gæld (FF4).
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
(mio.kr.)
Sum af saldo på FF4 pr. 31. december 2018
Låneramme på FL18
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: SKS.
2018
0,7
3,4
20,0
Departementets udnyttelses af lånerammen ultimo 2018 er 0,7 mio. kr. ud af 3,4 mio. kr.
Udnyttelsesgraden er således 20,0 procent.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0016.png
Finansielt regnskab 2018
3.7 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Lønsumsloft 2018
Hovedkonto 19.11.01
Lønsumsloft FL18
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Akk. opsparing ultimo 2017
Akk. opsparing ultimo 2018
Kilde: SKS
Mio.kr.
75,4
96,2
90,2
6,0
14,2
20,2
Departementets akkumulerede lønsumsopsparing udgør i alt 20,2 mio. kr. ultimo 2018.
Lønforbruget var i 2018 6,0 mio. kr. under lønsumsloftet.
3.8 Bevillingsregnskab
De økonomiske resultater på de fire hovedkonti, som er tilknyttet departementet, frem-
går af nedenstående tabel 12.
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
Bevillingstype
Mio. kr.
Udgifter
Indtægter
Udgifter
§ 19.11.11.
Reserve til nye
initiativer
Budgetreg. vedr.
delloft for ind-
komstoverførsler
Reservationsbevilling Indtægter
Balance
§ 19.11.78.
Anden bevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
141,6
-3,2
3,5
0
0
0
0
13,8
0
Regnskab
137,9
-1,5
6,5
-1,0
0
0
0
0
0
Afvigelse
3,7
-1,7
-3,0
1,0
100,2
0
0
13,8
0
0,0
102,7
Videreførelse
ultimo
2,0
§ 19.11.01.
Departementet
Driftsbevilling
§ 19.11.79.
Reserver og budget- Reservations-
regulering
bevilling
384,9
Kilde: SKS/SB/Egen tilvirkning
Resultatet på 2,0 mio. kr. på § 19.11.01 konsoliderer virksomheden med en egenkapital
på 50,1 mio. kr. ultimo året.
På § 19.11.11. var der i 2018 et merforbrug på 1,9 mio. kr. Merforbruget dækkes af videre-
førsler fra tidligere år.
På underkontoniveau var der et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. vedr. Danmarks Forsk-
nings- og Innovationspolitiske Råd.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Finansielt regnskab 2018
På de øvrige underkonti, har der været et merforbrug på 2,9 mio. kr. Midlerne er anvendt
på følgende initiativer:
Der er nedsat et ekspertudvalg om basisforskningsmidler
Der er udført analysearbejde i forhold til effekterne af forskningsinvesteringer
Der er afholdt et møde for ledelser og beslutningstagere på de videregående ud-
dannelser og forskningsverdenen
Der er gennemført et udvalgsarbejde om indførelsen af et filosofikum på universi-
teterne
Der er gennemført udvalgsarbejde om indførsel af en fælles kontoplan på de vide-
regående uddannelsesinstitutioner
Der er gennemført en kampagne for optagelsen på videregående uddannelser
Der gennemført en analyse af forskning og udvikling i erhvervslivet
Der er gennemført en analyse af rekrutteringsudfordringer i forhold til for social-
og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner
Der er foretaget en analyse af internationale studerendes bidrag til de offentlige
finanser.
I forbindelse med bevillingsafregningen er der endvidere overflyttet 100,2 mio. kr. til
kontoen fra følgende konti: § 19.27.04, § 19.27.05 og § 19.34.03.
Der er ikke bogført udgifter på § 19.11.78 i 2018. Kontoen er anvendt bevillingsteknisk
med transaktioner via tillægsbevillingsloven.
Der er ikke bogført udgifter på § 19.11.79 i 2018. Kontoen er anvendt bevillingsteknisk
med transaktioner via tillægsbevillingsloven.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0018.png
Finansielt regnskab 2018
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13: Note 1 - Immaterielle anlægsaktiver
(mio.kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskreds
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
1,3
0,0
0,0
0,0
1,3
-1,2
0,0
-1,2
0,1
Erhvervede koncessio-
ner, patenter, licenser
mv.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
1,3
0,0
0,0
0,0
1,3
-1,2
0,0
-1,2
0,1
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,1
-
-0,1
0,0
-
0,0
-0,1
-
-0,1
Afskrivningsperiode/år
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
5 år
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0019.png
Finansielt regnskab 2018
4.2 Materielle anlægsaktiver
Tabel 14: Note 2 - Materielle anlægsaktiver
(mio.kr)
Kostpris primo
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Transport-
materiel
0,9
0,0
0,0
0,0
0,9
-0,3
0,0
-0,3
0,5
IT-udstyr
1,2
0,0
0,0
0,0
1,2
-1,2
0,0
-1,2
0,0
Inventar
2,2
0,0
0,0
0,0
2,2
-2,2
0,0
-2,2
0,1
I alt
4,3
0,0
0,0
0,0
4,3
-3,7
0,0
-3,7
0,6
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,2
0,0
-0,2
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
-0,3
0,0
-0,3
Afskrivningsperiode/år
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
5 år
3 år
3 år
-
4.3 Note 3 - Ekstraordinære poster
Departementet har ikke haft ekstraordinære poster i 2018.
4.4 Hensættelser
Departementet har hensat 0,3 mio. kr. vedrørende åremålsforpligtigelser. Jf. afsnittet
om anvendt regnskabspraksis er der i 2018 ændret princip for hensættelser til åremåls-
forpligtigelser. Det betyder, at der nu udelukkende hensættes midler til åremålsansatte,
som vil have mulighed for at få et fratrædelsesbeløb i det tilfælde, at vedkommende
genansættes i den samme stilling. Den ændrede praksis betyder, at der i 2018 er tilba-
geført cirka 1,3 mio. kr., som var hensat til åremålsforpligtigelser.
Konsekvensen af den ændrede praksis er, at departementet har en eventualforpligtigel-
se i forhold til en række åremålsansatte medarbejdere.
Departementet har endvidere hensat 0,5 mio. kr. vedr. et udestående med Telenor. Sta-
ten skiftede i 2018 teleleverandør fra Telenor til TDC. I den forbindelse er der opstået en
tvist med Telenor. Departementet har i den forbindelse tilbageholdt betalingen af fak-
turaer på 0,5 mio. kr. Beløbet er i stedet hensat.
4.5 Værdipapirer
Departementet har ikke haft nogen værdipapirposter i 2018.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031644_0020.png
Finansielt regnskab 2018
4.6 Indtægtsdækket virksomhed
Departementet har ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.7 Gebyrfinansieret virksomhed
Departementet administrerer ikke gebyrer.
4.8 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Departementet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
4.9 Forelagte investeringer
Departementet har ikke forelagt investeringer.
4.10 It omkostninger
Departementets opgjorte it-omkostninger udgør 9,7 mio. kr. i 2018. Af dette beløb udgør
4,7 mio. kr. personaleomkostninger, mens 0,2 mio. kr. er afskrivninger
Tabel 15: It omkostninger
Mio. kr.
Interne personaleomkostninger til it
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
It-omkostninger i alt
Kilde: SKS + egne justeringer vedr. løn og afskrivninger.
Regnskab
2018
4,7
0,4
2,7
0,1
1,8
9,7
Opmærksomheden henledes på, at det opgjorte forbrug ikke omfatter køb af it-ydelser
internt i staten. Udgiften til Statens It, som driver en lang række it-systemer for depar-
tementet, indgår derfor ikke i opgørelsen.
4.11 Supplerende bilag
Departementet har ikke supplerende bilag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20