Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031643_0001.png
DD-98 (DA)
Årsrapport 2018
Dansk Dekommissionering, Roskilde
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Indholdsfortegnelse:
1. Påtegning
2. Beretning
2.1. Præsentation af Dansk Dekommissionering
2.2. Ledelsesberetning
Årets faglige resultat
Årets økonomiske resultat
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
2.4. Målrapportering
Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Dekommissioneringsprojekterne
2.5. Forventninger til det kommende år
3
4
4
4
4
7
13
13
14
14
16
16
19
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis og ændringer
Den anvendte regnskabspraksis i øvrigt følger de regler og principper, som fremgår af
regnskabsbekendtgørelse og ØAV.
3.2. Resultatopgørelse
3.3. Balancen
3.4. Egenkapitalforklaring
3.5. Likviditet og låneramme
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
3.7. Bevillingsregnskabet
21
21
21
22
24
25
25
26
26
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
4.5. Forelagte investeringer
4.6. It-omkostninger
Suppleringstabeller
27
27
29
29
29
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0003.png
1. Påtegning
Årsrapporten omfatter
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Dansk Dekommissionering
(CVR nr. 26 14 47 44) er ansvarlig for: § 19.61.03. Dansk Dekommissionering (Drifts-
bevilling), herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med bevillingskontrollen for 2018.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlin-
formationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen
i årsrapporten er fyldestgørende.
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis, og
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af års-
rapporten.
Sted, dato:
Sted, dato:
Ole Kastbjerg Nielsen
Direktør
_________________________
Agnete Gersing
Departementschef
_________________________
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Dansk Dekommissionering
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2. Beretning
2.1. Præsentation af Dansk Dekommissionering
Dansk Dekommissionering (DD), som er en virksomhed under Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, aflægger hermed årsberetning og årsregnskab for 19.61.03 Dansk De-
kommissionering (statsinstitution). Formålet for Dansk Dekommissionering er fastsat
ved Folketingets beslutning B 48 af 13. marts 2003 samt folketingsbeslutning B90 af
15. maj 2018 om en langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald.
Dansk Dekommissionerings mission og virkefelt kan sammenfattes i følgende centrale
hovedopgaver:
Dekommissionering
af de nukleare anlæg på Risø til status
“greenfield”
(anvendelse uden restrik-
tioner) inden for en samlet tidshorisont på 11-20 år. Dekommissioneringen skal ske på et miljø-
og sikkerhedsmæssigt højt niveau og økonomisk mest fordelagtigt og effektivt.
Drift og vedligehold af anlæg, der ikke er under dekommissionering.
Modtagelse, behandling og mellemlagring af alt radioaktivt affald fra danske brugere af radioaktivt
materiale.
Deltage i processen der skal føre til en langsigtet løsning for det danske lav- og mellemaktive
affald.
2.2. Ledelsesberetning
Årets faglige resultat
Dekommissionering
På Hot Cells er grovrensningen af alle seks celler blevet gennemført og nogle hot spots
er også fjernet. Strålingen i alle cellerne er nu nedbragt til niveauer, hvor man kortvarigt
kan gå ind i cellerne og anbringe det udstyr, der skal anvendes til den efterfølgende
fjernbetjente mellemrensning og udtage inventar.
På DR 3 er grafitreflektoren og det bagstøbte blylag, som var de sidste af reaktorens
indre dele, blevet udtaget fjernbetjent. Næste opgave bliver klargøring til opskærin-
gen af betonblokken med ståltank, som udgør de såkaldt ydre dele.
Der har ikke været aktiviteter på Teknologihal-projektet i 2018. DD har afventet de
nukleare tilsynsmyndigheders stillingtagen i forhold til en meget begrænset kontami-
nation med ubestrålet uran i en krybekælder. I efteråret kom denne afgørelse så: at
der skal fjernes et lag af kældergulvet. Denne opgave har DD valgt at udskyde til 2020,
da DTU flytter ud af bygningen ved udgangen af 2019. Det vil gøre opgaven både sim-
plere og billigere.
I 2018 er der udarbejdet en projektbeskrivelse for dekommissioneringen af det sidste
nukleare anlæg på Risø: Behandlingsstationen. Denne blev fremsendt til godkendelse
hos de nukleare tilsynsmyndigheder kort før jul.
De opnåede resultater på dekommissioneringsområdet vurderes tilfredsstillende set i
forhold til de anvendte ressourcer og omprioriteringer i løbet af året.
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Drift og vedligehold
I 2018 er fire tanke til håndtering af kølevand blevet dekommissioneret. Der er ligeledes
blevet nedtaget udtjente installationer til generering af damp i bygning 211 (Behand-
lingsstationen) og forsinkelsesbassinet for udledning af konventionelt spildevand er ble-
vet taget ud af drift.
Der blev i 2017 valgt en løsning til sikring af lavaktivt lager mod oversvømmelse som
følge af højvande. Den involverer leje af en såkaldt watertube
en barriere, som kan
lægges rundt om bygningen og fyldes med vand - samt tilhørende udstyr. Dette udstyr,
inkl. watertube, er blevet købt i 2018 og der er udarbejdet beredskabsplan samt gen-
nemført øvelse af højvandeberedskabet.
Opgavevaretagelsen og resultaterne på drifts- og vedligeholdsområdet er opfyldt i til-
fredsstillende grad inden for fastsat budget.
Affaldshåndtering
Behandlingsstationen modtog i 2018 i alt 10,0 tons fast affald og 753 liter flydende
affald i dunke fra eksterne kunder. Derudover blev der genereret 2,2 tons sekundært
affald fra DD internt. Sekundært affald er affald, som er genereret i forbindelse med
almindelig drift og dekommissionering, men som ikke er egentligt dekommissionerings-
affald.
De fyldte affaldsbeholdere, der udgør
DD’s depotenheder, består
af tromler, stålbehol-
dere, jumbobeholdere og ISO-containere. På Lavaktivt lager er placeret 5240 tromler
affald per 31-12-2018, primært med affald fra drift og eksterne leverandører.
Mellemlageret indeholder 92 fyldte stålbeholdere, 2 jumbobeholdere, 40 10-fods ISO
containere i halv højde og 4 10-fods ISO-containere i fuld højde, hvoraf 3 er pakket med
affald klar til forbrænding på Studsvik.
På Mellemlageret er der løbende blevet tilført affald fra dekommissioneringsprojekterne.
Fra projektet ”Tømning af gamle grube” er der blevet pakket ca. 32 m
3
historisk affald,
dvs. affald som har været opbevaret på Risø før DD’s start. Der er i 2018 igangsat
reemballering af ca. 350 tromler med historisk affald. Ved årets udgang var 78 tromler
blevet pakket i stålbeholdere og overført til Mellemlageret.
Inden for affaldshåndtering er der sideløbende med de praktiske opgaver indledt ar-
bejde med at skabe overblik over historisk affald, udvikle metoder til strålingsafskærm-
ning samt sikre elektronisk lagring af historisk dokumentation.
Resultatmål på affaldsområdet er opfyldt i tilfredsstillende grad inden for fastsat budget.
Opgavevaretagelsen vurderes som tilfredsstillende, også set i relation til de anvendte
ressourcer.
En langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald
Et enigt Folketing vedtog d 15.maj 2018 Beslutningsforslag B 90 om en langsigtet løs-
ning for Danmarks radioaktive affald. Beslutningen indebærer blandt andet samtykke
til etablering af en ny, højvandesikret og klimastyret lagerfacilitet på Risø-halvøen,
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
som vil kunne rumme alt eksisterende affald samt tilkommende affald i en periode på
op til 50 år. Folketinget giver med B 90 endvidere tilslutning til iværksættelse af un-
dersøgelser af Danmarks geologi ned til 500 meters dybde med henblik på lokalisering
af et dybt geologisk slutdepot. Dette arbejde forestås af GEUS (Geologiske Undersø-
gelser for Danmark og Grønland).
Dansk Dekommissionering har i 2018 igangsat planlægningen af en ny, opgraderet la-
gerfacilitet (NOL) til affaldet. Samtidig arbejdes på en langsigtet plan, som omfatter
de konkrete arbejdsopgaver relateret til det radioaktive affald frem til endelig depone-
ring.
Strålings- og nuklear sikkerhed samt konventionel sikkerhed
Sektionen for Strålings- og Nuklear Sikkerhed varetager overvågningen af strålingssik-
kerheden i forbindelse med dekommissioneringsprojekter og driften af de nukleare an-
læg. Endvidere rådgiver sektionen projekterne hvad angår strålingsbeskyttelse og bi-
drager til udarbejdelse af projektbeskrivelser, delprojektbeskrivelser og arbejdsplaner
til de nukleare tilsynsmyndigheder.
Sektionen har i perioden februar-april gennemført et kursus i Helsefysik og Nuklear
Sikkerhed for DD-medarbejdere samt personale fra DTU Nutech og Nukleart Beredskab
i Beredskabsstyrelsen.
Strålingsdoserne til personalet har været holdt så lave som rimeligt opnåeligt, og de
har ligget langt under de af myndighederne fastsatte dosisgrænser og DD’s fastsatte
dosisbindinger for dekommissioneringen af de nukleare anlæg.
Den samlede materialemængde, der blev analyseret på Frigivelseslaboratoriet og målt
med kontaminationsmonitorer og frigivet i 2018, er opgjort til ca. 14 tons mod ca. 63
tons i 2017. Godt 1 tons materiale er blevet klassificeret som radioaktivt affald. Der er
udført i alt 53 frigivelsesmålinger, heraf 39 gamma-spektrometriske analyser og 14
overflademålinger med kontaminationsmonitorer, og der er udarbejdet 47 frigivelses-
rapporter.
Der er udført en række gamma-spektrometriske testmålinger på jordarealer til brug for
frigivelse af landområder på Risø-området. Desuden en samlet analyse af de radiologi-
ske konsekvenser af udslip til omgivelserne af radioaktive stoffer oplagret på nogle af
lagrene på Risø-området.
Stabsfunktionen Kvalitetsstyring og Arbejdsmiljø varetager den konventionelle sikker-
hed og opgaver vedrørende kvalitetsstyring.
Kvalitetsledelsessystemet auditeres løbende internt af DD’s personale samt eksternt af
Det Norske Veritas (DNV) to gange årligt. DD’s ISO 9001-certificering
blev forlænget
uden problemer.
Funktionen udarbejder en årlig arbejdsmiljøredegørelse, som publiceres
på DD’s hjem-
meside, www.dekom.dk, og redegør for målopfyldelsen for de forskellige arbejdsmiljø-
mål.
Generel
ledelse og administration samt hjælpefunktioner
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
De administrative funktioner har på tilfredsstillende vis, inden for det afsatte budget og
i overensstemmelse med gældende lovgivning, understøttet en effektiv gennemførelse
af dekommissioneringsopgaverne.
DD kunne ved årets udgang lancere første version af en ny og langt mere brugervenlig
hjemmeside, der gør det muligt at imødekomme nye krav om tilgængelighed.
Året har desuden været præget af arbejdet med tilpasning og implementering af nye
krav i forbindelse med EU’s persondataforordning.
Den 15. august 2018 modtog DD besked
fra Rigsarkivet om, at DD’s arkivversion kunne
godkendes. Herefter er alle elektronisk journaliserede dokumenter til og med 31. maj
2017 afleveret til Statens Arkiver.
På HR-området har DD som HR-strategiske
delmål implementeret ”Vær synlig og
kendte”
og ”Målrettet annoncering”. Dette ses blandt andet med den nye hjemme-
side, hvor specielt kan nævnes brug af medarbejderhistorier. På HR-området vil der
fortsat blive arbejdet på at tilpasse og servicere organisationen bedst muligt og bi-
drage til at gøre DD til en robust organisation, som løbende klarlægger og sikrer kom-
petencebehov og fokuserer på videndeling og back-up. Derfor er processen med del-
målet ”Fleksibel proces” besluttet og
vil blive kickstartet i 2019 med et kursus for alle
aktører involveret i
rekruttering. Delmålene ”Organisationstilpasning” og ”Intern re-
kruttering” indeholdes heri.
Samtidig er et nyt rekrutteringssystem ved årsskiftet taget i brug. Det forenkler ar-
bejdsgangene for HR og letter flere dele af processen for alle i et givent ansættelses-
udvalg.
På Økonomi- og regnskabsområdet blev en ny version af RejsUd2 implementeret. Sam-
tidig blev de første skridt til den fremtidige implementering af Statens nye budgetsy-
stem igangsat. Herunder overvejelser omkring registreringsramme og afledte tilpasnin-
ger.
Den samlede opgavevaretagelse
Ressourceanvendelsen har modsvaret de opnåede resultater på tilfredsstillende vis, og
DD finder således resultaterne for 2018 tilfredsstillende.
En mere specifik gennemgang af resultatmål fra resultatkontrakten fremgår under afsnit
2.4: Målrapportering.
DD’s
mål- og resultatplan 2018
findes på DD’s hjemmeside www.dekom.dk.
Årets økonomiske resultat
DD’s resultat for 2018 blev et overskud på 3,7 mio. kr. mod et underskud på 1,7 mio.
kr. i 2017.
DD’s egenkapital
(den opsparede formue) udgør derfor nu 110,7 mio. kr. mod 107,0
mio. kr. i 2017.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
DD’s samlede driftsomkostninger inklusiv finansielle omkostninger udgjorde
83,2 mio.
kr. i 2018, hvilket er 3,6 mio. kr. lavere end i 2017.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0009.png
Tabel 1 Økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
-
-
-
-
-
-
Heraf indtægtsført bevilling
Heraf eksterne indtægter
Heraf øvrige indtægter
Heraf løn (inkl. Understøt.supp.ydl.overf.pers.)
Heraf afskrivninger
Heraf øvrige omkostninger
-85,2
-82,2
-3,0
0,0
86,6
40,2
2,3
44,0
1,4
0,0
1,4
0,2
0,0
0,2
1,7
0,0
0,0
0,0
1,7
-86,9
-83,9
-3,0
0,0
83,1
40,9
1,9
40,3
-3,8
0,0
-3,8
0,1
0,0
0,1
-3,7
0,0
0,0
0,0
-3,7
-72,3
-69,6
-2,7
0,0
105,9
42,6
0,2
63,0
33,6
0,0
33,6
0,1
0,0
0,1
33,7
0,0
0,0
0,0
33,7
2017
2018
2019
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
- Heraf finansielle indtægter
- Heraf finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
- Heraf ekstraordinære indtægter
- Heraf ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver (inkl. likv. beholdninger) (1)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Lånerammen
Træk på lånerammen
NB: 1) Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
2,9
119,3
-107,0
-3,5
-13,2
6,8
2,9
1,0
119,4
-110,7
-1,4
-9,8
10,4
1,0
0,8
84,4
-77,0
0,7
-7,9
10,4
0,8
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0010.png
Årets resultat dækker over de i tabellen herunder nævnte bevægelser:
Afvigelsesforklaring (1.000 kr)
Godkendt finanslov
Bevilling (FL 70.400 + TB 13.500)
Ændring i alt, bevilling
Driftsindtægter
Finansielle indtægter
Ekstraordinære indtægter
Personaleomkostninger, inkl. ekstraindtægt
Driftsudgifter
Afskrivninger
Finansielle omkostninger
Øvrige ændringer i alt
Ændringer i alt
2018
0
-13.300
-13.300
-307
0
0
-1.550
-29.886
-343
-108
-32.194
-45.494
DD modtog ultimo 2018 en tillægsbevilling på 13,3 mio. kr. til dækning af diverse ud-
gifter vedrørende opgaverne i 2018. I den samlede nettoudgiftsbevilling plus TB-bevil-
ling i alt 83,9 mio. kr. er afledte effektiviseringer på 0,1 mio. kr. i forbindelse med
statens indkøbsordninger (12. fase) indregnet.
Personaleomkostningerne blev 1,6 mio. kr. mindre end forventet på FL 2018. Afvigelsen
skyldes primært en budgetfejl i grundbudgettet.
Antallet af årsværk ultimo 2018 er i øvrigt på samme niveau som i 2016 (75,3).
I forhold til FL 2018 blev de realiserede driftsudgifter 29,9 mio. kr. mindre end forven-
tet. Årsagen til dette skyldes primært flytning af dekommissioneringsaktiviteter fra
2018 til 2019. På DR3 tog både opskæringen af reaktortanken og udtagningen af gra-
fitreflektoren således længere tid end forventet, og betonnedbrydningen er derfor ud-
skudt til 2019.
Samtidig er tømningen af DR3’s lagerfaciliteter blevet forsinket på grund
af manglende ingeniørressourcer. På Hot Cell måtte de tunge løft udskydes yderligere
på grund af blandt andet længerevarende opgaver omkring ventilationsfilterskift. Hertil
kom en erkendelse af, at det næsten er umuligt at planlægge dekommissioneringsop-
gaverne flere år frem. De tunge løft af Hot Cell inventaret er derfor ikke med i 2019-
budgettet.
Med baggrund i det forhold, at dekommissioneringsprojekterne er meget komplekse og
ganske svære at tidsestimere, er det dog fortsat DDs samlede vurdering, at årets re-
sultater på tilfredsstillende vis lever op til det forventede.
DD forventer således fortsat, at aktivitetsniveauet (herunder de konkrete dekommissi-
oneringsprojekter) de kommende år vil kunne finansieres inden for gældende nettoud-
giftsbevilling samt ved træk på egenkapitalen og ved træk på § 19.11.79 (Reserver og
budgetregulering vedrørende dekommissioneringsopgaverne). DD ønsker dog stadig at
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0011.png
tage forbehold for udefra kommende forhold som vil påvirke det samlede dekommissi-
oneringsbudget negativt. Således vil forsinkelsen af en langsigtet løsning for affaldet, i
forhold til de oprindelige planer, alt andet lige påvirke det samlede dekommissione-
ringsbudget over tid.
DD er primært finansieret via en nettoudgiftsbevilling på finansloven. Indtægterne, sær-
ligt i medfør af vores forpligtigelse til at modtage og opbevare radioaktivt affald fra
danske brugere heraf, er relativt begrænsede. Lønomkostningerne udgør knap 50 % af
de samlede omkostninger, ca. 14 % er husleje, mens godt 2,2 % vedrører afskrivninger.
Resten vedrører øvrige omkostninger, hvoraf omkostninger til dekommissioneringen af
de nukleare anlæg udgør en stor
og over år varierende
del.
DD’s væsentligste aktiver er de materielle anlægsaktiver (2,5
mio. kr.) samt den ufor-
rentede saldo på konto FF5 (114,2 mio. kr. ultimo 2018).
Tabel 1 (tabel fortsat): Økonomiske hoved- og nøgletal (mio. kr.)
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad
Bevillingsandel
Tab på debitorer
Afskrivningsrate
Opretholdelsesgrad
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (kkr.)
Lønomkostningsandel
Lønforbrug
(1) Likvide beholdninger
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
2017
42,1 %
72,4
-1,9 %
96,5 %
0,0 %
94,6 %
-2,2 %
2018
9,9 %
74,9
4,3 %
96,5 %
0,0 %
98,1 %
5,9 %
2019
7,6 %
-
-47,2 %
96,2 %
0,0 %
-0,5 %
0,0 %
75,3
534
47,2 %
40,2
116,2
75,5
539
48,0 %
40,7
118,5
78,0
547
58,9 %
42,6
DD har kun foretaget en mindre afskrivningsberettiget nyinvestering i 2018. Samtidig
har DD principielt fulgt et princip om, at anskaffelser til dekommissioneringsprojekterne
straksafskrives. Øvrige anskaffelser (driftsinvesteringer) er hidtil efter en særaftale ble-
vet afskrevet med en tidshorisont frem til 2018. Afskrivningsberettigede driftsinveste-
ringer følger herefter gældende afskrivningsregler, dog med en maksimal tidshorisont
frem til 2023. Dette forklarer også opretholdelsesgraden.
Faldet i DD’s udnyttelsesgrad af lånerammen fra
42,1 pct. i 2017 til 9,9 pct. i 2018 skal
ses som en følge af et fald i værdien af
DD’s anlægsaktiver kombineret med en opskriv-
ning af DD’s låneramme fra 6,8 mio. kr. i 2017 til nu 10,4 mio. kr.
Udviklingen i DD’s overskudsgrad er i 2018
bestemt af årets driftsoverskud på 3,7 mio.
kr. Det kan herunder bemærkes, at netop fordi DD er nettoudgiftsfinansieret og kun
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0012.png
har meget begrænsede men relativt stabile indtægter fra diverse serviceydelser, vil
udviklingen i overskudsgraden og dermed i resultatet især dække over en flytning af
aktiviteter samt eventuelle budgetmæssige besparelser.
DD’s bevillingsandel afspejler i hovedtræk det forhold, at driften stort set kun finansie-
res i form af en nettoudgiftsbevilling. Hertil kommer naturligvis ultimotræk på DD’s
egenkapital ved eventuelle negative årsresultater.
Lønomkostningsandelen lå stort set på samme niveau som i 2017. Lønomkostningerne
vil dog fremadrettet udvise en stigning som udtryk for et stigende antal årsværk pri-
mært som følge af ekstraarbejder i forbindelse med opgraderet lagerfacilitet (NOL) og
den langsigtede løsning.
Tabel 2
Hovedkonto
Drift
Bevilling
(Mio kr)
196103 Dansk Dekommissionering
Udgiftskonto
Indtægtskonto
Balancekonto
FL
70,6
73,4
-2,8
0,0
TB
13,3
13,3
0,0
0,0
Finansårets
bevilling i alt
83,9
86,7
-2,8
0,0
Regnskab
80,2
83,2
-3,0
0,0
Overført over-
skud/videreførs-
ler ultimo året
109,2
109,2
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0013.png
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3 Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio.kr.)
Bevilling
(FL + TB)
31,3
24,4
0,0
15,1
1,5
11,6
83,9
Øvrige
indtægter
Omkostninger
30,6
17,0
Andel af årets
overskud
0,7
7,4
2,9
Hjælpefunktioner samt generel
ledelse og
administration (FL-Formål 90)
Dekommissionering af de nukle-
are anlæg (FL-Formål 10)
Affaldshåndtering (FL-Formål
20)
Drift og vedligeholdelse af anlæg
(FL-Formål 30)
Langsigtet affaldsløsning (FL-
Formål 40)
Konventionel og strålingsmæssig
sikkerhed (FL-Formål 51)
I alt
2,9
23,4
0,9
0,1
3,0
11,3
83,2
-8,3
0,6
0,4
3,7
Note: Det bemærkes at lønomkostninger er fordelt efter interne timeregistreringer. Der kan forekomme mindre afrundingsdifferencer.
Fordelingen af DD's samlede bevilling er baseret på budgetfordelingen ved UO3 2018. Dette forklarer forskellen mellem realiserede og forven-
tede omkostninger og afledt andel af årets overskud, hvor FL-formål 10 principielt bærer hovedparten af de afholdte lønomkostninger sammen-
holdt med FL-formål 30. Således udlånes årsværk fra FL-formål 30 til FL-formål 10
DD's omkostning til affaldshåndtering afholdes under FL-formål 10, 30 og 51.
Generelle kommentarer til ovennævnte tabel fremgår af afsnit 2.2. Årets faglige resul-
tat. Derudover kan følgende bemærkes:
Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration (DIR og ADM):
DD har anvendt ca. 11,3 årsværk på administrative støttefunktioner i 2018. Afsat bud-
get på området er overholdt.
Dekommissionering af de nukleare anlæg, Affaldshåndtering, Drift og vedligeholdelse
af anlæg (ADD):
Der er medgået ca. 17,0 årsværk i 2017 til dekommissionering af de nukleare anlæg.
For så vidt angår drift og vedligeholdelse af anlæg samt affaldshåndtering har der været
anvendt ca. 36,8 årsværk. I dette tal indgår bl.a. den tekniske vagtordning (hvoraf ca.
50 % dog er omkostningsført under dekommissioneringsopgaven).
Langsigtet affaldsløsning:
Der er medgået 1,0 årsværk til arbejder vedrørende en langsigtet affaldsløsning.
Konventionel, nuklear og strålingsmæssig sikkerhed (KS og AHF):
Det er estimeret, at der er anvendt ca. 14,6 årsværk i 2018 til dette opgaveområde,
der bl.a. rummer vagtordningen for helseassistenter.
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0014.png
2.4. Målrapportering
Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
I tabel 4 gives en samlet status for DD’s Mål- og resultatplan 2018 af 13. marts 2018.
Desuden indeholder tabellen status for ikke afsluttede resultatmål fra tidligere år.
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Mål
Resultatkrav
Opnåede resultater
Grad af
målopfyldelse
Resultatmål 1: Dekommissionering af de nukleare anlæg gennemføres inden for rammerne fastsat i folketingsbeslutnin-
gen
DR3
Mål 1.1. (2018)
Grafitreflektoren og det bagstøbte blylag er fjernet
1
Udtagning af grafitreflektor er nået 100 %. Ca.
halvdelen af det bagstøbte bly er fjernet. Sidste
del af resultatmålet er afsluttet medio januar
2019.
I 2018 blev rigs opskåret og jumbocontaineren
efterfyldt med rigs (Mål 1.3 2017). Pakningen
er nu fuldt gennemført og container placeret på
lager.
Selve nedbrydningen af reaktorblokken er ikke
påbegyndt, men udstyret, der skal bruges til
opgaven, er indkøbt og testet af DD. Delpro-
jektbeskrivelsen er godkendt af de nukleare til-
synsmyndigheder i 2018, men påbegyndelse af
selve nedbrydningen afventer afslutning af mål
1.1 fra 2018.
Hele opgaven med udtagning af de indre dele
(grafit og blylag) er blevet afsluttet medio ja-
nuar 2019.
95 %
Mål 1.2. (2018)
Jumbocontaineren med TSR (Top Shield Ring) er færdigfyldt
med rigs (forsøgsudstyr) i centerbeholder
1
100 %
Resultatkontrakt
2016
Den øverste del af reaktorblokken er nedbrudt i 2016.
20 %
Resultatkontrakt
2014-2015
(Milepæl 2015)
Indre dele (RAT, grafit og bagstøbt blylag) udtaget. (Æn-
dret)
100%
Hot Cells
Mål 1.3. (2018)
Mål 1.4. (2018)
Grovrensning af celle 1, 2 og 3 er afsluttet
1
Mellemrensning af alle celler er afsluttet
Grovrensning af alle cellerne er afsluttet ved
udgangen af i 2018.
Noget af udstyret til mellemrensning er ind-
købt/udviklet, og test af udstyret er påbe-
gyndt. Robot mangler dog at blive anskaffet.
Delprojektbeskrivelse forventes indsendt til
godkendelse hos myndighederne i januar
2019.
Grovrensning af celle 4, 5 og 6 er afsluttet. Ar-
bejdet med celle 3, 2 og 1 er afsluttet under
mål 1.3 2018.
Mellemrensning af cellerne forudsætter, at grov-
rensningen er afsluttet først (Mål 1.3 2018).
Den fysiske mellemrensning er ikke påbegyndt.
Projekteringen er påbegyndt jf. opnåede resul-
tater under mål 1.4 (2018). Mål 1.5. (2017) er
derfor overført til 2019 (Mål 1.2 2019).
100 %
30 %
Mål 1.4. (2017)
Grovrensning af alle cellerne er afsluttet
100 %
Mål 1.5. (2017)
Mellemrensningen er påbegyndt.
0%
Teknologihallen
Mål 1.5. (2018)
Slutrapporterne er indsendt til godkendelse hos de nukleare
tilsynsmyndigheder
2
De nukleare myndigheder har i september
2018 meddelt, at DD først skal fjerne det øver-
ste lag af kældergulvet, før slutrapportering
kan godkendes. Dette arbejde er udskudt til ef-
ter DTU’s planlagte fraflytning af bygningen ul-
timo 2019.
0%
Behandlingsstationen
Mål 1.6. (2018)
Der er udarbejdet en konceptbeskrivelse for,
hvordan en ny modtagestation kan indrettes i en
ny bygning i forbindelse med NOL. Parallelt her-
med er det undersøgt, hvorledes den eksiste-
rende modtagestation kan flyttes lokalt i DD,
indtil NOL er færdigbygget.
Projektbeskrivelsen for dekommissionering af Behandlingssta- Projektbeskrivelsen er indsendt til godkendelse
tionen er indsendt til godkendelse hos de nukleare tilsynsmyn- hos de nukleare tilsynsmyndigheder efter at
digheder.
have været kommenteret af DD’s internationale
ekspertpanel.
Koncept for en ny modtagestation i DD er fastlagt.
100 %
Mål 1.7. (2018)
100 %
1
Mål videreført fra Mål- og resultatplan 2017.
2 Mål videreført fra Mål- og resultatplan 2015.
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0015.png
2. Langsigtet løsning for affald
Mål 2.1. (2018)
Aflevering af revideret strategioplæg om afslutning af DD’s
opgave, til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det reviderede strategioplæg indeholder ikke re-
videret skitse til og pris for ny lagerfacilitet, idet
den afventer igangsættelse af forundersøgelse.
DD har udarbejdet notat og indsendt det til SIU.
100 %
Mål 2.2. (2018)
DD leverer fagligt input til processen mod definition af en na-
tional affaldsvej for NORM-affald.
Statusredegørelse for implementering af højvandesikring.
Afklaring af kriterier for karakterisering af alt affald.
100 %
Mål 2.3. (2018)
Resultatkontrakt
2016
Notat udarbejdet 7. december 2018. Notatet er
indsendt til SIU.
DD har i løbet af 2016 dannet sig et overblik over
mængden og kvaliteten af data for det historiske
affald (før 2003), og har på denne baggrund ud-
arbejdet en mere detaljeret plan for indhentning
af de resterende, nødvendige data. Arbejdet
genoptages i 2019.
100 %
20 %
3. Drift og Affaldshåndtering
Mål 3.1. (2018)
Optagning af to kølevandstanke ved DR 3.
Mål 3.2. (2018)
Reemballering af ca. 350 tromler i Lavaktivt Lager er afslut-
tet.
Mål 3.3. (2018)
Tømning af ”gammel grube” på Centralvejslageret er afslut-
tet.
Tankene er nu taget ud af drift, opskåret og
nogle dele er pakket som radioaktivt affald
mens resten er afrenset og frimålt
I stedet for kølevandstanke benyttes nu palle-
tanke, hvis volumen passer bedre med vand-
forbruget.
DD modtog godkendelsen til påbegyndelse af
opgaven fra de nukleare tilsynsmyndigheder i
september 2018. Efter lidt forsinkelse på hjæl-
peudstyret og fejlleverancer blev opgaven på-
begyndt i november. Den forventes afsluttet i
første kvartal 2019.
Alt affaldet er taget op fra gruben, men noget af
det afventer neddeling i en ny facilitet, der er
under installation og forventes klar til ibrugtag-
ning ved udgangen af 1. kvartal 2019 efter myn-
dighedernes godkendelse.
Opgaven er blevet udvidet til at omfatte generel
inderafskærmning af eksisterende beholdere til
at kunne rumme og afskærme stærke kilder.
Opgaven forventes afsluttet i første kvartal
2019.
Inventoryberegningerne afventer prøveudtag-
ning i forbindelse med grovblæsningen, der
skal være afsluttet først. . Kan påbegyndes i
2019, da grovblæsningen først er afsluttet ved
udgangen af 2018.
100 %
25 %
100 %
Mål 3.4 (2018)
Dimensionering af strålingsafskærmning til affaldet i 212 og
231 er foretaget.
75 %
Resultatkontrakt
2012-2013
(Milepæl 2013)
Inventoryberegning på Hot Cells afsluttet
0%
4. Tekniske støttefunktioner
Mål 4.1. (2018)
Gennemføre en række gamma-spektrometriske testmålin-
ger til brug for frigivelse af landområder på Risø-området.
Testmålingerne viste, at følsomheden var til-
strækkelig til at måle indholdet af radioaktive
stoffer i 50 cm jorddybde på et areal på 100 m
2
med en rimelig måletid.
100 %
5. Administrative støttefunktioner
Mål 5.1. (2018)
DD kortlægger og udarbejder handlingsplan for implemen-
tering af EU’s persondataforordning, der træder i kraft maj
2018.
Kortlægning af arbejdsopgaver og udarbejdelse
af handlingsplan i forbindelse med Persondata-
forordningen og Databeskyttelsesloven er af-
sluttet, og afledte implementeringer er frem-
skredne (80 %). Alle processer med indhold af
persondata er kortlagt, der er udsendt medar-
bejderorienteringer, indgået nødvendige be-
myndigelseserklæringer, indgået databehand-
leraftaler på en række områder og underskre-
vet aftale med DKCERT, DeiC om DPO-tjene-
ster (Data Protection Officer)
3
Hjemmesiden er færdig i en version 1.0 til
ibrugtagning primo januar 2019. Intern udrul-
ning sker i uge 51/2018 i forbindelse med den
interne kvalitetssikring. I løbet af januar 2019
vil der ske en effektivisering af interne proces-
ser, og hjemmesiden er samtidig planlagt til at
blive koblet til Statens eRekruttering samt blive
optimeret for læsning på mobile enheder.
Der er udarbejdet et procespapir for aktivite-
terne, som er godkendt i ledelsen. En stor del
af aktiviteterne, gruppesamtaler med udvalgte
medarbejdere omkring en afdækning af ser-
vice- og
supportbehov fra HR, er afholdt.
100 %
Mål 5.2. (2018)
Ny hjemmeside
100 %
Mål 5.1. (2017)
HR-organisationstilpasning
75 %
DeiC - Danish e-Infrastructure Cooperation - er etableret under Uddannelses- og Forskningsministeriet ved akt. 70 af 19. april 2012.
DeiC hører organisatorisk under Styrelsen for Forskning og Uddannelse og er ikke en selvstændig juridisk enhed. DeiC er en virtuel
organisation, hvilket betyder, at alle medarbejdere er ansat i andre organisationer, primært på Danmarks Tekniske Universitet og til en
vis grad på Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet.
3
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0016.png
Mål 5.3. (2017)
Aktiv information om aktiviteter
Aktiv formidling på DD’s hjemmeside, rundvis-
ning af grupper og dialog med journalister,
myndigheder og borgere m.fl. Målet er nået i
forbindelse med lanceringen af DD’s nye hjem-
meside jf. mål 5.2 (2018).
100 %
Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Dekommissioneringsprojekterne
DR3
Resultatmål 1.1. Grafitreflektoren og det bagstøbte blylag er fjernet.
Målopfyldelse 95 %.
Denne opgave er nu afsluttet (medio januar 2019). Udtagningen af grafitreflektoren
blev noget mere tidskrævende end forudset, da det viste sig vanskeligt at udtage den
første grafitblok i hver ring, og hele bundlaget sad meget fast. Det bagstøbte blylag var
der derimod ingen problemer med at få ud.
Resultatmål 1.2: Jumbo containerne med TSR (Top Shield Ring) er færdigfyldt
med rigs (forsøgsudstyr)
4
i centerbeholder.
Målopfyldelse 100 %.
Som helhed fastholder DD fortsat forventningen om, at den samlede dekommissione-
ring af DR 3 kan afsluttes inden for den godkendte budgetramme, men med det bety-
deligt større tidsforbrug på udtagningen af grafitreflektoren forventes det først, at hele
DR 3-projektet vil være afsluttet i løbet af 2022.
Hot Cells
Resultatmål 1.3: Grovrensning af celle 1, 2 og 3 er afsluttet.
Målopfyldelse 100 %.
Grovrensningen af samtlige celler i Hot Cells er nu afsluttet. Under grovrensningen af
celle 3 stoppede filtrene til med meget fint svævestøv, hvilket resulterede i meget hyp-
pige filterskift. Problemer med svævestøv undervejs forårsagede adskillige måneders
forsinkelse. Problemerne er nu løst.
Resultatmål 1.4: Mellemrensningen er påbegyndt.
Målopfyldelse 30 %.
Mellemrensning af cellerne forudsætter, at grovblæsningen er afsluttet først. Opgaven
er derfor overført til mål- og resultatplanen for 2019, eftersom grovrensningen først
blev tilendebragt ved udgangen af 2018, jf. beskrivelsen ovenfor af mål 1.3. Denne
forsinkelse slår igennem for opstarten af mellemrensningen, som forventes gennemført
i 2019. Dette mål er videreført som mål 1.2 i mål- og resultatplanen for 2019.
4
Mål videreført fra Mål- og resultatplan 2016.
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Teknologihallen
Resultatmål 1.5: Slutrapporterne er sendt til godkendelse hos de nukleare til-
synsmyndigheder.
Målopfyldelse 0 %.
I september 2018 modtog DD afgørelse fra SIS om, at man ikke på trods af mulighed
for brug af særlige undtagelsesbestemmelser ville godkende en forhøjelse af frigivel-
sesniveauet for et område i krybekælderen med meget begrænset mængde urankon-
tamination (ubestrålet) opdaget i 2017. Som følge deraf skal DD først fjerne det øverste
lag af kældergulvet, før slutrapportering kan udarbejdes. Dette arbejde er udskudt til
efter DTU’s planlagte fraflytning af bygningen
ultimo 2019, hvilket vil gøre løsningen af
opgaven nemmere med bedre arbejdsmiljømæssige forhold og billigere at udføre.
Behandlingsstationen
Resultatmål 1.6: Koncept for ny modtagestation i DD er fastlagt.
Målopfyldelse 100 %.
På den nuværende modtagestation i DD samles der til lager før behandling. Med den
nye modtagestation er det tanken, at det radioaktive affald kan håndteres løbende, så
arbejdsprocesserne omkring behandling af affaldet optimeres mest muligt. Der er lavet
et notat, som beskriver dette.
Resultatmål 1.7: Projektbeskrivelse for dekommissionering af behandlingssta-
tionen er indsendt til godkendelse hos de nukleare tilsynsmyndigheder.
Målopfyldelse 100 %.
Projektbeskrivelsen er blevet kommenteret af DD’s internationale ekspertpanel
og deres
kommentarer er indarbejdet i dokumentet, hvorefter projektbeskrivelsen er indsendt til
godkendelse hos de nukleare tilsynsmyndigheder medio december 2018.
2. Langsigtet løsning for affald
Resultatmål 2.1: Aflevering af revideret strategioplæg
om afslutning af DD’s
opgave, til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Målopfyldelse 100 %.
Det reviderede strategioplæg indeholder ikke revideret skitse til og pris for ny lagerfa-
cilitet, idet den afventer igangsættelse af forundersøgelse.
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Resultatmål 2.2: DD leverer fagligt input til processen mod definition af en
national affaldsvej for NORM-affald.
Målopfyldelse 100 %.
DD har udarbejdet et kort notat om opmærksomhedspunkter i forbindelse med hånd-
tering af NORM. Notatet er indsendt til Styrelsen for institutioner og uddannelsesstøtte
(SIU).
Resultatmål 2.3: Statusredegørelse for implementering af højvandesikring.
Målopfyldelse 100 %.
Notat udarbejdet 7. december 2018. Der gennemføres øvelser hvert år i september
måned. DD følger løbende op på anbefalinger fra disse øvelser. Den generelle konklu-
sion er, at det etablerede beredskab er egnet til at beskytte lagerhallen for lavaktivt
affald mod højvande i en overgangsperiode, indtil affaldet kan overføres til en opgra-
deret lagerfacilitet i min. 4 meters højde, jf. B 90.
3. Drift og Affaldshåndtering
Resultatmål 3.1: Optagning af to kølevandstanke ved DR 3.
Målopfyldelse 100 %.
Begge kølevandstanke er taget op, og nogle dele er frigivet, mens øvrige dele er pakket
som radioaktivt affald.
Resultatmål 3.2: Reemballering af ca. 350 tromler i Lavaktivt Lager er afslut-
tet.
Målopfyldelse 25 %.
Eftersom tilladelsen fra de nukleare tilsynsmyndigheder først kom i september 2018,
og leveringen af noget af udstyret blev forsinket/var fejlbehæftet, blev denne opgave
først påbegyndt medio november og nåede derfor ikke at blive afsluttet i 2018. Opga-
ven er godt i gang og kører planmæssigt. Medio januar 2019 er knap halvdelen af
tromlerne blevet reemballeret så opgaven forventes afsluttet ved udgangen af 1.
kvartal 2019.
Resultatmål 3.3: Tømning af ”gammel grube” på Centralvejslageret er afslut-
tet.
Målopfyldelse 100 %.
Alt affaldet er taget op fra gruben, men noget af det afventer neddeling i en ny facilitet,
der er under installation og forventes klar til ibrugtagning ved udgangen af 1. kvartal
2019 efter myndighedernes godkendelse.
Resultatmål 3.4: Dimensionering af strålingsafskærmning til affaldet i 212 og
231 er foretaget.
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0019.png
Målopfyldelse 75 %.
Opgaven er blevet udvidet til at omfatte generel inderafskærmning af eksisterende be-
holdere til at kunne rumme og afskærme stærke kilder. Opgaven forventes afsluttet i
første kvartal 2019.
4. Tekniske støttefunktioner
Resultatmål 4.1:
Gennemføre en række gammaspektrometriske testmå-
linger på landområder på Risø-området.
Målopfyldelse 100 %.
Testmåleprogrammet omfattede gamma-spektrometriske analyser af delområder på ca.
100 m2. Følsomheden var tilstrækkelig til at måle indholdet af radioaktive stoffer i 50
cm jorddybde på delområdet med en rimelig måletid.
5. Administrative støttefunktioner
Resultatmål 5.1: DD kortlægger og udarbejder handlingsplan for implemente-
ring af
EU’s nye databeskyttelsesforordning, der træder i kraft maj 2018.
Målopfyldelse 100 %.
Kortlægning af arbejdsopgaver og udarbejdelse af handlingsplan i forbindelse med Per-
sondataforordningen og Databeskyttelsesloven er afsluttet, og afledte implementerin-
ger er fremskredne. Alle processer med indhold af persondata er kortlagt, der er ud-
sendt medarbejderorienteringer, indgået nødvendige bemyndigelseserklæringer, ind-
gået databehandleraftaler på en række områder og underskrevet aftale med DKCERT,
DeiC om DPO-tjenester (Data Protection Officer)
3
.
Resultatmål 5.2: Ny hjemmeside.
Målopfyldelse 100 %.
Hjemmesiden er færdig i en version 1.0 til ibrugtagning primo januar 2019. Intern ud-
rulning sker i uge 51/2018 i forbindelse med den interne kvalitetssikring. I løbet af
januar 2019 vil der ske en effektivisering af interne processer, og hjemmesiden er sam-
tidig planlagt til at blive koblet til Statens eRekruttering samt blive optimeret for læsning
på mobile enheder.
2.5. Forventninger til det kommende år
Pejlemærkerne for DD’s dekommissionering i 2019
vil for DR 3 være at få fjernet reak-
torens ydre dele og for Hot Cells at få afsluttet mellemrensningen af alle cellerne.
Samtidig påbegyndes dekommissioneringen af Behandlingsstationen, hvor der dog i den
forbindelse skal udarbejdes og godkendes et aktstykke for projektet, før der kan foreta-
ges større anskaffelser. Når der foreligger en godkendelse fra de nukleare tilsynsmyn-
digheder af DD’s projektbeskrivelse, vil DD dog kunne påbegynde
arbejdet.
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0020.png
I Teknologihallen vil den begrænsede urankontamination i kælderen først blive fjernet i
2020, hvor DTU fraflytter bygningen. Denne fraflytning vil lette dekommissioneringsar-
bejdet betydeligt.
I forbindelse med DD’s aktive deltagelse i processen, der skal lede til
en langsigtet løs-
ning for det danske, radioaktive affald, er følgende resultatmål for 2019 blevet fastlagt:
1) Der skal igangsættes og afsluttes en forundersøgelse for ny, opgraderet lagerfacilitet
(NOL), og opførelsen af NOL skal være igangsat. Tidsplanen for NOL vil være stram ud
fra det forhold, at eksisterende DD-lagerbygninger ikke har den fornødne lagerkapacitet
til at kunne sikre en fastholdelse af fremdriften i dekommissioneringsarbejderne på Risø.
Herunder skal 2) sikkerhedsanalyser for NOL afsluttes og indsendes til godkendelse hos
de nukleare tilsynsmyndigheder. Dette er en betingelse for, at der kan ansøges om akt-
stykkemidler til etablering af NOL. Parallelt hermed skal der 3) udarbejdes en strategi
for kommunikation med relevante interessenter i tilknytning til NOL og slutdepot, lige-
som 4) DD løbende vil deltage i internationalt samarbejde om affaldshåndtering, og bi-
drage til afsøgning af mulig international løsning for særligt affald. DD vil også 5) deltage
i arbejdet med formulering af en national affaldsvej for NORM. Slutteligt skal 6) en plan
for fremtidige affaldshåndteringsfaciliteter besluttes.
På drifts- og affaldsområdet vil et mål være at 1) få afsluttet tømningen af lille grube på
Centralvejslageret, og 2) at få implementeret afværgeforanstaltninger i forhold til malm-
optaget (malm fra Kvanefjeld), således at udvaskning af blandt andet fluorid forhindres.
Desuden skal der rent driftsmæssigt foretages 3) en flytning af personale og udstyr fra
Behandlingsstationen, så dekommissioneringen af denne kan påbegyndes.
De tekniske støttefunktioner omfatter den helsefysiske og konventionelle sikkerhed.
Her skal der i 2019 udarbejdes en opdateret plan for frigivelsesmålinger af landområ-
der på Risø-området. I forhold til de administrative støttefunktioner skal specielt næv-
nes, at DD 1) ultimo 2019 skal have implementeret og ibrugtaget det nye statslige
budgetsystem. Desuden skal der 2) arbejdes med en optimering af DD’s rekrutterings-
proces, herunder blandt andet tilrettelæggelsen af rekruttering og onboarding så hen-
sigtsmæssigt, at personaleudskiftning ikke forsinker DD’s arbejdsopgaver unødigt i
takt med afslutningen af nuværende dekommissioneringsopgaver og de nye udfordrin-
ger knyttet til B 90.
Tabel 5 Forventninger til det kommende år
Regnskab
2018
R-år
-86,9
83,2
-3,7
Grundbudget
2019
B-år
72,3
106,0
33,7
(Mio kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgift
Resultat grundbudget B-året (mio. kr.)
20
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis og ændringer
DD’s anvendte regnskabspraksis i forbindelse med regnskabsreformen er beskrevet i et
særligt tillæg til åbningsbalancen.
Den anvendte regnskabspraksis i øvrigt følger de regler og principper, som fremgår af
regnskabsbekendtgørelse og ØAV.
Feriepengeforpligtigelsen er beregnet ud fra det faktiske ferietilgodehavende pr. med-
arbejder jf. vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtigelser.
Periodiseringsprincippet anvendes med henblik på, at det finansielle regnskab udtryk-
ker den faktiske aktivitet for regnskabsperioden. Der foretages periodisering, hvis pe-
riodiseringen på den enkelte aktivitet har en balance- eller resultatmæssig effekt.
Fra og med 2018 oplyses it-omkostningerne fordelt på lønomkostninger, driftsomkost-
ninger og investeringsomkostninger (tabel 21). Lønomkostningerne er opgjort efter
virksomhedens bedste skøn.
Som følge af cirkulære nr. 9784 af 10/7 2016 om selvstændig likviditet er det nu ikke
længere muligt at foretage reservation af årets resultat. Fremover tilskrives årets re-
sultat egenkapitalen ligesom tidligere års reservationer nu er blevet overført til egen-
kapitalen.
Bygningsstyrelsen har siden 2011 haft ejendomsretten over DD’s bygninger.
Endvidere blev der fra regnskabsåret 2007 givet dispensation til at alle produktionsan-
læg med en levetid på mere end 15 år, kun kunne aktiveres frem til 31. december 2018.
Fremadrettet vil afskrivningsberettigede driftsinvesteringer følge gældende afskriv-
ningsregler dog med en maksimal tidshorisont frem til 2023.
21
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0022.png
3.2. Resultatopgørelse
Tabel 6 Resultatopgørelse
(mio.kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
R-2017
-82,2
-1,0
-2,0
0,0
0,0
-85,2
0,0
12,2
12,2
35,8
5,1
-0,7
0,0
40,2
2,3
9,5
22,3
86,6
1,4
R-2018
-83,9
-0,9
-2,1
0,0
0,0
-86,9
0,0
12,4
12,4
36,3
5,2
-0,8
0,1
40,9
1,9
10,5
17,4
83,1
-3,8
B-2019
-69,6
-2,7
0,0
0,0
0,0
-72,3
0,0
12,7
12,7
42,6
0,2
10,0
40,3
105,9
33,6
0,0
0,0
1,4
0,0
0,0
-3,8
0,0
0,0
33,6
0,0
0,2
1,7
0,0
0,1
-3,7
0,0
0,1
33,7
0,0
0,0
1,7
0,0
0,0
-3,7
0,0
0,0
33,7
22
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0023.png
Tabel 7 Resultatdisponering af årets overskud
2017
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskas-
sen
Disponeret til overført overskud
-1,7
3,7
-33,7
Noter: Der kan forekomme mindre afrundingsdifferencer i tabellen.
2018
2019
23
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0024.png
3.3. Balancen
Tabel 8 Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner m.v.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT udstyr
Igangværende arb. egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
1)
Tilgodehavender
Værdipapirer
0,0
3,0
0,0
0,0
0,8
0,0
1,5
0,0
1,5
4,3
1,5
0,0
1,5
2,5
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder fremmed reg-
ning
103,8
12,5
0,0
116,2
119,3
123,6
114,2
4,4
0,0
118,5
119,4
121,9
Gæld i alt
Passiver i alt
16,6
123,6
11,2
121,9
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
4,2
1,6
5,7
1,9
1,3
5,7
0,4
0,0
1,1
1,0
0,0
0,0
2,5
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
1,0
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
3,5
0,0
0,0
0,0
3,5
1,4
0,0
0,0
0,0
1,4
Hensatte Forpligtelser
0,0
0,0
0,3
0,0
0,0
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
R-
2017
R-
2018
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
105,5
107,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
109,2
110,7
R-
2017
R-
2018
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
0,0
1,6
13,2
0,0
0,9
9,8
Noter: 1) Tilgodehavende indeholder også periodeafgrænsningsposter.
24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0025.png
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9 Egenkapitalforklaring
2017
Egenkapital primo 2018
(mio.kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+ Regulering af det overførte overskud
+ Overført fra årets resultat
- Bortfald af årets resultat
- Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2018
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
2018
107,0
1,5
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
105,5
0,0
0,0
3,7
0,0
0,0
109,2
110,7
108,6
1,5
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
107,2
0,0
0,0
-1,7
0,0
0,0
105,5
107,0
3.5. Likviditet og låneramme
DD har ikke på noget tidspunkt i 2018 overskredet disponeringsreglerne.
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
2018
mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
1,0
10,4
9,9 %
Afvigelse på konto FF4 (langfristet gæld) i alt på -0,4 mio. kr. i forhold til summen af
immaterielle og materielle aktiver er en følge af, at likviditetsflytningen først sker primo
efterfølgende regnskabsår.
25
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0026.png
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Dansk Dekommissionering er ikke lønsumsstyret.
3.7. Bevillingsregnskabet
Tabel 12 Bevillingsregnskab
Hovedkonto
19.61.03
Navn
Dansk Dekommissionering
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Bevilling
86,7
-2,8
Regnskab
83,2
-3,0
Afvigelse
3,5
0,2
Videreførelse
ultimo
109,2
0,0
De regnskabsmæssige forklaringer fremgår af afsnit 2.4.
26
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0027.png
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
10,9
0,0
0,0
0,0
10,9
-10,9
0,0
-10,9
0,0
-0,3
0,0
-0,3
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
11,0
0,0
0,0
0,0
11,0
-11,0
0,0
-11,0
0,0
-0,3
0,0
-0,3
(mio. kr.)
Udviklings-
projekter un-
der
udførelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2018
Til tabellen skal supplerende bemærkes, at der ikke er igangværende arbejder.
27
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0028.png
Tabel 14 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Produktions-
anlæg og maskiner
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Inventar og
IT-udstyr
Transport-
materiel
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2018
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2018
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
4,6
0,0
0,0
0,0
4,6
-4,6
0,0
-4,6
0,0
-0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
29,3
0,0
0,0
0,0
29,3
-29,3
0,0
-29,3
0,0
-1,0
0,0
4,8
0,0
0,1
0,0
5,0
-3,9
0,0
-3,9
1,0
-0,2
0,0
3,0
0,0
0,0
0,0
3,0
-3,0
0,0
-3,0
0,0
0,0
0,0
0,0
41,8
0,0
0,1
0,0
41,9
-40,8
0,0
-40,8
1,0
-1,6
0,0
-1,6
Årets af- og nedskrivninger
-0,4
0,0
-1,0
-0,2
NB: Til tabellen skal supplerende bemærkes, at der ikke er igangværende arbejder.
Igangværende
arbejder for
egen regning
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2018
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige materielle anlægsaktiver
Kostpris pr. 31.12.2018
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
28
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031643_0029.png
4.5. Forelagte investeringer
DD har ikke haft investeringsprojekter i 2018, hvor aktiviteten har været forelagt for
Finansudvalget.
4.6. It-omkostninger
Tabel 21 IT-omkostninger
(Mio kr.)
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/vedligehold/-udvikling)
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Regnskab 2018
0,7
1,8
0,1
0,3
0,2
3,1
De interne personaleomkostninger er skønsmæssigt fastlagt. Hertil kommer, at DD
har en it-service og driftsaftale med DTU AIT. Udgifterne til denne aftale udgjorde
knapt 1,4 mio. kr. i 2018.
Suppleringstabeller
Note 1: Årsværk
Antal årsværk ultimo
Tilgang af medarbejdere
(antal)
Afgang af medarbejdere
(antal)
2010
76
15
9
2011
78
2
4
2012
76
6
9
2013
77
8
7
2014
77
12
7
2015
77
6
13
2016
76
6
9
2017
75
6
2
2018
75
5
10
Boks 6
Definition af nøgletal og udvalgte KPI’er
Nøgletal (obligatoriske)
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad
Bevillingsandel
Årsværkspris
Lønomkostningsandel
Tab på debitorer
Afskrivningsrate
Opretholdelsesgrad
Reservationsflow
Reservationsandel
Definition
Ultimosaldo FF4 / låneramme
Overført overskud / startkapital
Årets resultat / ordinære driftsindtægter i alt
Indtægtsført bevilling / ordinære driftsindtægter i alt
Personaleudgifter i alt / årsværk
Personaleudgifter i alt / ordinære driftsindtægter i alt
Tab på debitorer*100/tilgodehavende
Af- og nedskrivninger ultimo regnskabsåret * 100/kostpris ultimo regn-
skabsåret
Tilgang * 100/årets afskrivninger
Reserveret af indeværende års bevilling * 100/reserveret bevilling
Reserveret af indeværende års bevilling * 100/bruttoudgiftsbevilling
29