Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031642_0001.png
§ 19.35.25 Danmarks Akkrediteringsinstitution
Årsrapport 2018 for Danmarks Akkrediteringsinstitution
Bredgade 38, 1260 København K
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Indholdsfortegnelse
Årsrapport 2018 for Danmarks Akkrediteringsinstitution
1 Påtegning af det samlede regnskab
2 Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 2 Danmarks Akkrediteringsinstitutions hovedkonto: § 19.35.25
3
2
3
3
5
5
7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3: Sammenfatning af øko
o i for AI’s opgaver
7
7
8
2.3.2 Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering (1. del): Oversigt over årets resultatopfyldelse
Tabel 4: Årets mål- og målopfyldelse
9
9
9
10
2.4.2 Målrapportering (2. del): Uddybende analyser og vurderinger
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5 Forventninger til det kommende år
15
18
19
3 Regnskab
3.1 Anvendte regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6 Resultatopgørelse
Tabel 7: Resultatdisponering
20
20
21
21
22
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
22
22
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
23
23
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10 Udnyttelse af lånerammen
23
23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Lønsumsloft
Tabel 12: Bevillingsregnskab for §19.35.25
24
24
24
4 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
Tabel 13
Tabel 14
25
25
25
26
4.6 It-omkostninger
Tabel 21: It-omkostninger
26
26
- 1 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0004.png
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2 Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Danmarks Akkrediteringsinstitution (AI) har siden 1. juli 2013 fungeret som en statslig institution med en driftsbevilling
under Uddannelses- og Forskningsministeriet med udgangspunkt i Lov om akkreditering af videregående uddannelses-
institutioner (lov nr. 601 af 12. juni 2013). Loven er senest revideret i november 2017 med virkning fra 1. januar 2018.
Årsrapporten aflægges for hovedkonto § 19.35.25 Danmarks Akkrediteringsinstitution (Driftsbevilling).
Mission
AI’s
issio er at ska e værdi for sa fu det ge
e
et stærkt e gage e t i ar ejdet
ed at løfte kvalitete og rele-
vansen af de videregående uddannelser i Danmark.
Det sker hovedsageligt gennem akkrediteringer, der:
Identificerer konkrete problemer med kvalitetssikring og uddannelseskvalitet
Giver viden om og tilskyndelse til kvalitetsforbedringer
Inspirerer til fortsat udvikling hos den enkelte institution og i hele den videregående uddannelsessektor
Vision
AI’s visio er at være e stærk og a erke dt orga isatio ,
der yder et afgørende bidrag til udviklingen af bedre og
mere relevante uddannelser for de studerende og erhvervslivet. AI vil derfor:
Kontinuerligt arbejde med at udvikle akkrediteringsopgaven
Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring og uddannelseskvalitet i spil
Udvikle institutionens kompetencer og viden samt afdække nye områder af betydning for kvalitetssikring og ud-
dannelseskvalitet
i atio af faglig uafhæ gighed, erfari g
ed ekster kvalitetssik-
Arbejdet skal tage udgangspunkt i
AI’s u ikke ko
ring og store indsigt i uddannelsesområdet.
AI’s arbejde er baseret på fire kerneværdier:
Nyttig
som institutionens
raison d'etre
Dialogorienteret
som institutionens
særlige metode
Skarp
som institutionens
faglige kendetegn
Nysgerrig
som institutionens
grundindstilling
- 3 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0006.png
Kerneopgaver
AI’s kerneopgaver er følgende:
Akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
Akkreditering af eksisterende uddannelser
Akkreditering af nye uddannelser
Rådsbetjening
sekretariatsbetjening af Akkrediteringsrådet
Dokumentation
For en uddybende beskrivelse af AI’s arbejde med mål- og resultatstyring henvises til mål- og resultatplanen for 2018,
der ligger på AI’s hje
eside
www.akkr.dk.
- 4 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0007.png
2.2 Ledelsesberetning
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Udvalgte KPI’er
Compliance på indkøbsaftaler (pct.)
(2
Personaleoplysninger
Antal årsværk
(3
Årsværkspris (i 1.000 kr.)
(3
46
561
41
600
35
600
83,7 %
76,2 %
90,0 %
40 %
100 %
36,4 %
99,9 %
40 %
99,9 %
0,5
0,4
-0,5
-0,5
-6,4
0,4
0,7
-4,6
-0,4
-5,7
0,4
0,7
-5,1
-0,4
-5,7
-34,3
37,8
3,5
3,5
3,6
-38,5
34,5
-4,0
-4,0
-4,0
-36,2
35,7
-0,5
-0,5
-0,5
R 2017
R 2018
B 2019
(1
Anm.:
1)
AI’s gru d udget er i dlæst i SKS.
2)
2018 er beregnet på baggrund af 1.-3. kvartal 2018 i Statens Benchmarkdatabase.
3)
I LDV tæller rådsmedlemmer
og
ekster e eksperter ed i opgørelse af AI’s årsværk og lø su . Der er derfor
i lighed med tidligere år
foretaget e korrektio , så det ale e er AI’s
egne medarbejdere, der indgår i beregningen.
Bemærkninger til årets resultat
AI har i 2018 haft et mindreforbrug på knap 4,0 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært færre udgifter til honorarer
til eksperterne i akkrediteringspanelerne end skønnet i grundbudgettet for 2018. Samtidig ansøgte tre institutioner
om at få deres institutionsakkrediteringer udskudt til 2019, hvilket UFM godkendte.
1
Samlet set har mindreforbruget
på ho orarer idraget
ed ,
io. kr. til AI’s sa lede
i drefor rug i
.
Derudover har AI i 2018 haft højere
refusioner fra barsel og sygdom end forventet. Refusionerne udgjorde i alt 1,4 mio. kr. i 2018.
Tilsammen forklarer lavere udgifter til honorarer og større refusioner knap 90 pct. af mindreforbruget i 2018. I forhold
til AI’s lø udgifter til eg e
edar ejdere sa t
de samlede driftsudgifter i 2018 er afvigelserne mellem forbruget og
grundbudgettet mindre end 2 pct. Samlet set finder AI årets resultat tilfredsstillende.
1
Det er Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.
- 5 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Grundbudgettet for 2018
AI’s indlæste grundbudget for 2018 var på i alt 38,3 mio. kr. Budgettet var opdelt med 30,5 mio. kr. til løn, herunder
honorarer til rådsmedlemmer og eksterne eksperter, og 7,8 mio. kr. til driftsudgifter. Som følge af effektiviseringer i
forbindelse med statens indkøbsprogram reducerede AI i 4. kvartal 2018 driftsbudgettet med 0,1 mio. kr.
Ordinære driftsindtægter 2018
Årets ordinære driftsindtægter udgør 38,5 mio. kr. AI fik på finansloven for 2018 en nettoudgiftsbevilling på 38,3 mio.
kr., derudover har AI i 2018 modtaget en bevillingsoverførsel fra Kulturministeriet på 0,3 mio. kr. som betaling for tre
uddannelsesakkrediteri
ger på deres ressorto råde. Sa tidig lev AI’s ettoudgiftsbevilling
reduceret med 0,1 mio.
kr. som følge af statens indkøbsprogram,
jf. ovenfor.
Ordinære driftsomkostninger 2018
De ordinære driftsomkostninger på 34,5 mio. kr. består af lønomkostninger på 27,0 mio. kr. samt øvrige driftsomkost-
ninger på knap 7,6 mio. kr. De øvrige driftsomkostninger på 7,6 mio. kr. er fordelt med 1,2 mio. kr. til husleje og 6,4
mio. kr. til øvrige formål. Årets afskrivninger og finansielle omkostninger er under 0,1 mio. kr.
Årets resultat
Årets indtægter udgør 38,5 mio. kr., mens årets omkostninger udgør 34,5 mio. kr. Det medfører et overskud på 4,0
mio. kr. i 2018. Årets overskud er disponeret til overført overskud under egenkapitalen.
Bemærkninger til lønsumsforbrug
AI’s lø su sloft på fi a slove for
var
,5
io. kr. Derudover
odtog AI e
evilli gsoverførsel fra Kultur i i-
steriet i forbindelse med akkrediteringer på deres ressortområde på 0,3 mio. kr. (lønsum TB). Sammenlagt med akku-
muleret mindreforbrug af lønsum fra tidligere år på 1,4 mio. kr. giver det et lønsumsloft for året på i alt 32,2 mio. kr.
AI’s lø su sfor rug estår af åde lø til eg e
edar ejdere, ho orarer til
edle
er e af Akkrediteri gsrådet
e til AI’s eg e
edar ejde-
samt særkilt vederlag til eksperterne i
akkrediteri gspa eler e. I
udgjorde lø su
re 24,3 mio. kr., når refusioner for barsel og sygdom er fratrukket. Akkrediteringsrådets medlemmer modtog samlet
0,7 mio. kr. i honorarer, mens der blev udbetalt 1,7 mio. kr. i særskilt vederlag til eksperterne. Dertil kommer bidrag til
Barselsfonden mv. på 0,3 mio. kr. Det svarer samlet set til 27,0 mio. kr.
Bemærkninger til øvrig drift
AI’s forbrug til øvrig drift har i 2018 været knap 7,6 mio. kr. Der var i grundbudgettet for 2018 budgetteret med 7,8
mio. kr., hvilket blev nedjusteret hen over året til 7,7 mio. kr. som følge af en rammereduktion på 0,1 mio. kr. Det
betyder, at der i 2018 var et mindreforbrug på driften på 0,1 mio. kr., hvilket primært kan henføres til, at udgifterne til
et nyt ESDH-system først bliver realiseret i 2019.
- 6 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0009.png
Bemærkninger til årsværk og årsværkspris
So
eskrevet i afs ittet ove for o
lø su
fordeler AI’s lø su
sig
elle
eg e
edar ejdere, Akkrediteri gsrå-
edar ejdere, der
edreg es i
dets medlemmer og eksperterne i akkrediteringspanelerne. Det samme gør sig gældende i forhold til årsværksopgø-
relsen. Der er derfor foretaget en særskilt
opgørelse i LDV, så det ku er AI’s eg e
opgørelsen af antal årsværk. Denne opgørelse viser, at AI havde et forbrug på 41 årsværk i 2018.
I ereg i ge af AI’s årsværkspris
edreg es også ku de a del af lø su
e , der vedrører AI’s eg e
edar ejde-
re. Det medfører en gennemsnitlig årsværkspris på 600.003 kr. i 2018, hvilket svarer til en stigning på 7 pct. i forhold til
2017. Det skyldes blandt andet, at AI forud for udflytningen til Holbæk medio 2020 (Bedre Balance) har søgt at fast-
holde en erfaren medarbejderstab med tilhørende højere anciennitet.
Oversigt over årets bevillinger og resultat
Danmarks Akkrediteringsinstitution har én hovedkonto § 19.35.25. Tabel 2 indeholder en samlet oversigt over finans-
årets bevillinger (FL+TB), resultat samt videreført overskud til 2019.
Tabel 2 Danmarks Akkrediteringsinstitutions hovedkonto: § 19.35.25
(Mio. kr.)
FL
TB
Bevilling
Finansårets
bevilling i alt
I alt
Netto
Udgifter
Indtægter
38,3
38,4
0,1
0,2
0,2
38,5
38,6
0,1
34,5
34,5
0,0
4,0
Regnskab
Overført over-
skud ultimo
2018
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Den væsentligste opgave for AI i 2018 har været akkreditering af uddannelsesinstitutioner og uddannelser. Der er i
2018 afsluttet syv institutionsakkrediteringer samt gennemført opfølgning på tre betinget positive institutionsakkredi-
teringer. Derudover er der i 2018 igangsat yderligere to institutionsakkrediteringer og tre genakkrediteringer, hvoraf
den ene er afsluttet i 2018, mens de to øvrige forventes afsluttet i 2019.
Samtidig har AI i 2018 afsluttet 21 uddannelsesakkrediteringer, som fordeler sig på 12 nye uddannelser og udbud, og 9
eksisterende uddannelser og udbud, hvoraf 3 var opfølgning på betinget positive akkrediteringer. Der er i 2018 desu-
den igangsat en uddannelsesakkreditering af en ny uddannelse, som forventes afsluttet i 2019.
- 7 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0010.png
Tabel 3 viser fordelingen af indtægter og omkostninger på
AI’s
opgaver. Tabellen viser desuden det samlede resultat
for hver af opgaverne, og hvor stor en andel dette udgør af det samlede resultat for 2018.
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for AI’s opgaver
FL-formål
(mio. kr.)
0
Hjælpefunktioner
samt generel ledelse
og administration
1
Akkreditering af
uddannelsesinstitu-
tioner
2
Akkreditering af
eksisterende ud-
dannelser
3
Akkreditering af de
nye uddannelser
4
5
Rådsbetjening
Dokumentation
I alt
-2,8
-2,8
-38,5
0
0
0,0
3,7
3,6
34,5
0,9
0,8
-4,0
-2,9
0
1,7
-1,2
-2,9
0
1,4
-1,5
-20,7
0
16,7
-4,0
Produkt/opgave
Fordeling på FL2018
af bevilling (FL + TB)
-6,4
Øvrige
indtægter
0
7,3
Omkostninger
Andel af årets
resultat
0,9
Anm.: Der er 2,5 årsværk, som beskæftiger sig med dokumentation, men registreret under generelle fællesomkostninger. Der er i
tabellen foretaget en korrektion herfor. Det samme gælder en udgift til IT-tjenesteydelser på 0,4 mio. kr., som der også er korrige-
ret for i tabellen. Det skal desuden bemærkes, at det skyldes afrundinger, at totalerne kan variere med -/+0,1.
AI anvendte i 2018 i alt 7,3 mio. kr. til hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration (generelle fællesom-
kostninger). Det er 2,1 mio. kr. mindre end 2017. Det er dog fortsat 0,9 mio. kr. højere end forudsat på finansloven for
2018.
Det skal i de sa
e hæ g e ærkes, at AI’s registreri g på FL-formål
er opsat således, at udgifter til blandt
andet barselsfonden og fleksjobordningen mv. registreres under fællesudgifterne, hvilket gør, at lønudgifterne på
dette FL-formål er overvurderede med ca. 0,2 mio. kr. AI vil fremadrettet finde en løsning på problemet.
AI’s største udgift i
har været i stitutio sakkrediteri ger, hvor det særligt er lø
e til
egne medarbejdere samt
honorarer til eksperterne i akkrediteringspanelerne, som udgør størstedelen af omkostningerne på 16,7 mio. kr. Det
er dog 4,0 mio. kr. lavere end forudsat på finansloven for 2018. Mindreforbruget er fordelt både på egne medarbejde-
re og eksperter. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at tre institutionsakkrediteringer er blev udskudt til 2019
- 8 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0011.png
efter aftale med UFM.
2
Det samme gælder for en række institutionsakkrediteringer på Kulturministeriets område,
jf.
afsnit 2.4.
Fælles for akkreditering af nye og eksisterende uddannelser er, at der i 2018 har været et mindreforbrug på henholds-
vis 1,2 mio. kr. og 1,5 mio. kr. sammenholdt med finansloven for 2018. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at AI i
øjeblikket er i en overgangsperiode, hvor uddannelsesakkrediteringerne udfases og erstattes af institutionsakkredite-
ringer. I denne overgangsperiode kan det være vanskeligt at estimere det præcise antal uddannelsesakkrediteringer,
da det kun omfatter uddannelsesinstitutioner, der endnu ikke har fået en positiv institutionsakkreditering.
AI har i 2018 brugt henholdsvis 0,9 mio. kr. og 0,8 mio. kr. mere på rådsbetjening og dokumentation end forudsat på
finansloven. Det bemærkes, at 2018 har været præget af udviklingen af et nyt koncept for institutionsakkrediteringer.
Der har i den sammenhæng været brugt mere tid på at betjene rådet i dets arbejde med input til det nye koncept,
ligeso
AI har idraget til UFM’s evalueri g af i stitutio sakkrediteri g ru de ,
jf. afsnit 2.4.
2.3.2 Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
I afsnit
2.4 Målrapportering
er de forskellige opgaver og deres resultat i 2018 beskrevet nærmere, mens den samlede
økonomi for AI er behandlet i afsnit
2.2 Ledelsesberetning
og i afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.4 Målrapportering
Der er i lighed med tidligere år indgået en mål- og resultatplan mellem AI og Uddannelses- og Forskningsministeriet,
som beskriver
AI’s
ål for
8. I dette afsnit gennemgås målene samt målopfyldelsen. For yderlige uddybning af de
eside:
www.akkr.dk.
enkelte mål henvises til mål- og resultatplanen for 2018,
der ligger på AI’s hje
2.4.1 Målrapportering (1. del): Oversigt over årets resultatopfyldelse
Der er fire hovedmål i
AI’s
mål- og resultatplan for 2018. Hovedmålene er underopdelt i en række delmål, som til-
sa
e u derstøtter AI’s
ålopfyldelse,
jf. tabel 4.
2
Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.
- 9 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0012.png
Tabel 4: Årets mål- og målopfyldelse
Mål 1:
AI’s akkrediteringer af institutioner og uddannelser bidrager til uddannelsesinstitutionernes kontinuerlige
udvikling af deres kvalitetssikring og uddannelseskvalitet.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
1.a.
De akkreditere-
de institutioner
har haft et rele-
vant fagligt
udbytte af ak-
krediteringspro-
cesserne, her-
under også
genakkredite-
ringerne.
De kvalitative evalueringsmøder,
so AI’s
ledelse og den pågæl-
dende uddannelsesinstitution
afholder, når rådet har truffet
sin afgørelse, viser at institutio-
nerne har haft det ønskede fag-
lige udbytte af akkrediteringen.
Der har været afholdt møder med uddannel-
sesinstitutionerne (med undtagelse af DJMX
som først afgøres i 2019 samt EA Kolding, hvor
mødet afholdes i februar 2019).
AI har udarbejdet en opsamling og evaluering
af møderne, der indgår i et notat om evalue-
ring af institutionsakkreditering runde 1.
På baggrund heraf vurderes det, at institutio-
nerne har haft et relevant fagligt udbytte af
akkrediteringsprocesserne.
1.b.
AI gennemfører
det antal akkre-
diteringer, der
fremgår af mini-
steriets akkredi-
teringsplan.
Pkt. 1: Færdiggørelse af ni insti-
tutionsakkrediteringer fra 2017-
planen, herudover to genakkre-
diteringer som opfølgning på
betinget positiv akkreditering.
Pkt. 2: Igangsættelse af fem nye
institutionsakkrediteringer (tre
af institutionerne har dog efter-
følgende anmodet om udskydel-
se af deres institutionsakkredite-
ringer til 2019, pga. større orga-
nisationsændringer)
Pkt. 3: Der igangsættes endvide-
re genakkrediteringer af AU, KU
og SIMAC som opfølgning på de
betingede institutionsakkredite-
ringer, ligesom otte eksisterende
uddannelser og seks nye uddan-
nelser akkrediteres.
Ad pkt. 1 om
IA’ere
fra 2017-planen: Der er
gennemført institutionsakkreditering af MAR-
TEC, EA Dania, EA Kolding, EA Midtvest, EA
Sydvest, CBA, EA Lillebælt, UCL samt genak-
krediteringer af EA Sjælland og AAU.
DMJX’s
afgørelse er udskudt til 2019.
Ad pkt. 2 om nye
IA’ere
i 2018: RUC og Kø-
benhavns Maskinmesterskole er igangsat,
mens UFM traf afgørelse om at udskyde føl-
gende tre
IA’ere til
: Arkitektskole Aar-
hus, Designskolen Kolding og Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering.
Ad pkt. 3 om genakkreditering: Der er igangsat
genakkrediteringer af AU, KU og SIMAC som
opfølgning på de betingede institutionsakkre-
diteringer. AU er blevet afsluttet i 2018, mens
KU og SIMAC afsluttes i 2019. Der er desuden
foretaget akkreditering af ni eksisterende og
ni nye uddannelser.
5
- 10 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0013.png
1.c.
Der gennemfø-
res det aftalte
antal akkredite-
ringer på Kul-
turministeriets
ressortområde.
Pkt. 1: Der igangsættes instituti-
onsakkreditering af fem institu-
tioner på Kulturministeriets
ressortområde.
Pkt. 2: I 2018 igangsættes en
enkelt opfølgning på en betinget
positiv uddannelsesakkreditering
samt gennemføres akkreditering
af nye uddannelser og udbud på
Kulturministeriets område.
Ad pkt. 1: Kulturministeriet har valgt at udsky-
de de fem institutionsakkrediteringer til 2019.
Det drejer sig om følgende institutioner: Det
Kgl. Musikkonservatorium, Jyske Musikkon-
servatorium, Syddansk Musikkonservatorium,
Rytmisk Musikkonservatorium, Akademiets
Billedkunstskoler.
Ad pkt. 2: AI har i 2018 foretaget akkreditering
af tre nye uddannelser på Kulturministeriets
ressortområde.
2,5
1.d.
God dialog mel-
lem AI og rådet
om erfaringerne
med instituti-
onsakkredite-
ring i runde 1.
Der er en løbende dialog mellem
AI og Akkrediteringsrådet om
erfaringerne fra de hidtidige
institutionsakkrediteringer med
henblik på at styrke grundlaget
for en videreudvikling af akkredi-
teringskonceptet.
Der har været et tæt samarbejde mellem AI
og rådet. Der har blandt andet været nedsat
en arbejdsgruppe i regi af rådet om erfarin-
gerne fra runde 1 og ønsker til runde 2. Det
har resulteret i notatet:
”Institutionsakkredite-
ring 2.0 - kontinuitet i en forenklet ramme”,
der blev offentliggjort i december 2018.
5
1.e.
Skabe øget dia-
log med institu-
tionerne om
akkreditering.
Øge dialogen med uddannelses-
institutionerne blandt andet
gennem bilaterale møder med
institutionernes ledelser forud
for og i forbindelse med institu-
tionsakkreditering samt regel-
mæssige møder med og oplæg
for institutionernes kvalitetsud-
valg og rektorforsamlinger. AI
afholder selv eller deltager i ca.
30 møder om året.
AI har hen over 2018 deltaget i godt 30 møder
om institutionsakkreditering samt møder med
kvalitetsudvalg og rektorforsamlinger, hvilket
har skabt en god dialog om akkreditering.
5
Mål 2:
AI’s rådsbetjening understøtter rådet i at træffe klare afgørelser baseret på et solidt beslutningsgrundlag.
Samtidig bidrager AI til en god opstart for det nye akkrediteringsråd, der tiltrådte 1. januar 2018.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
2.a.
Udsendelse af
nyhedsbreve.
AI udsender efter hvert rådsmøde
et nyhedsbrev, der formidler
afgørelserne til en bredere kreds.
Rådet har udsendt nyhedsbreve efter alle
rådsmøder i 2018.
Rådet har udsendt nyhedsbrev efter råds-
mødet
d. 14. marts 2018:
http://akkrediteringsraadet.dk/2018/nyt-
akkrediteringsrad-har-holdt-forste-mode-
og-afgjort-oprettelse-af-nye-uddannelser/
- 11 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0014.png
Rådet har udsendt nyhedsbrev efter råds-
mødet
d. 20. og 21. juni 2018:
https://akkrediteringsraadet.dk/nyheder/20
18/afgorelse-om-fem-erhvervsakademiers-
kvalitetssikring/
Rådet har udsendt nyhedsbrev efter råds-
mødet
d. 5. oktober 2018:
https://akkrediteringsraadet.dk/nyheder/20
18/akkrediteringsradet-har-truffet-
afgorelse-om-fire-
uddannelsesinstitutioners-kvalitetssikring/
Rådet har udsendt nyhedsbrev efter råds-
mødet
d. 28. november 2018:
https://akkrediteringsraadet.dk/nyheder/20
18/nye-uddannelser-godkendt-og-positiv-
akkreditering-til-aarhus-universitet/
2.b.
Antal af klage-
sager til rådet.
2.c.
Arbejdsgrupper
under rådet.
Antallet af klagesager fastholdes
på samme niveauet som i 2017.
Rådet har ikke modtaget nogen klager over
rådsafgørelser i 2018, hvilket svarer til 2017.
5
Der vil løbende blive nedsat ar-
bejdsgrupper bestående af råds-
medlemmer, som skal belyse
forskellige aspekter af den meto-
de, der ligger til grund for akkre-
diteringsprocessen. Succeskriteri-
et er, at der bliver gennemført 1-
2 arbejdsgrupper i 2018.
På rådsmødet d. 14. marts 2018 nedsatte
rådet en arbejdsgruppe, der havde til opga-
ve at forberede rådets drøftelser samt vare-
tage rådets dialog med AI om udviklingen af
konceptet for 2. runde af institutionsakkre-
ditering.
Arbejdsgruppen bestod af formand Per B.
Christensen, næstformand Hanne Harmsen,
Kim Andersen og Gro Holde. Derudover
bidrog Bjørn Stensaker med internationale
perspektiver.
Arbejdsgruppen har afrapporteret til rådet
på to rådsmøder i 2018:
- På rådsmødet den 20.-21. juni havde ar-
bejdsgruppen et oplæg om de overordnede
sigtelinjer og hensyn for 2. runde IA. I for-
længelse heraf udarbejdede arbejdsgrup-
pen et udkast til et notat om de forventnin-
ger, som rådet har i 2. runde til institutio-
nernes kvalitetsarbejde.
- På rådsmødet den 28. november 2018
drøftede rådet arbejdsgruppens notat samt
vedtog rådets forventninger til institutio-
nernes kvalitetsarbejde i 2. runde. Dette
blev offentliggjort i december 2018.
5
- 12 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0015.png
2.d.
Nyt akkredite-
ringsråd.
AI og rådsformanden tilrettelæg-
ger et forløb, der klæder det nye
råd på til at varetage dets opga-
ver og giver det en god start.
Samtlige rådsmedlemmer er på rådets før-
ste møde den 14. marts 2018 blevet indført
i rådets arbejde og rammer. Herunder rå-
dets rolle og opgaver, metode og proces i
institutionsakkreditering og uddannelsesak-
kreditering. Der blev drøftet afgørelses-
grundlag for rådets afgørelser, akkreditering
som metode til at måle uddannelseskvalitet
og sigtelinjer for rådets fremtidige arbejde.
Syv ud af de ni medlemmer af Akkredite-
ringsrådet blev genudpeget og har således
erfaring med rådets arbejde fra tidligere
rådsperioder.
De to nye medlemmer af rådet er blevet
introduceret til rådets rammer og arbejde,
lovgrundlaget for rådets arbejde, vejlednin-
ger til akkreditering og notater udarbejdet
af det tidligere akkrediteringsråd. Derud-
over har rådssekretariatet videreformidlet
centrale dokumenter i afgørelsesarbejdet til
de to nye medlemmer.
Rådet har også fået to nye studentermed-
lemmer, som ligeledes er blevet introduce-
ret til rådets arbejde og metoder af både
Rådssekretariatet og af rådsformanden.
5
2.e.
God sekretari-
atsbetjening af
akkrediterings-
rådet.
Rådet vurderer, at AI’s sekretari-
atsbetjening har været god. Det
sker ved, at AI og rådsmedlem-
merne drøfter og evaluerer se-
kretariatsbetjeningen af rådet i
2018. Evalueringen skal gennem-
gående være positiv og udstikke
retning for fortsat udvikling af
rådsbetjeningen.
Der foretages både en mundtlig og skriftlig
evalueri g af AI’s sekretariats etje i g.
Rådet har imidlertid valgt, at evalueringen
skal gennemføres samtidig med rådets
evaluering af sit eget arbejde. Det betyder,
at evalueringens resultater tidligst er klar
primo marts 2019.
Der har dog hen over 2018 været en løben-
de evaluering. Målet vurderes derfor at
være halvt opfyldt.
2,5
- 13 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0016.png
Mål 3: Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring og uddannelseskvalitet i spil for at understøtte og
tilskynde til kvalitetsforbedringer på uddannelsesinstitutionerne.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
3.a.
Efterspørgsel på
mere viden om
AI’s a alyser.
AI oplever stor efterspørgsel på
formidlingen af resultaterne af
sine analyser i form af oplæg og
rekvirering af publikationer.
AI har oplevet stor efterspørgsels på analy-
sen om studentercentreret læring (172
unikke sidevisninger).
AI’s analyseteam
har
holdt oplæg om studentercentreret læring
på flere danske uddannelsesinstitutioner og
i forskellige internationale sammenhænge,
herunder på konferencer.
Publikationen er endvidere blevet optaget
som pensum på Professionshøjskolernes
Adjunktuddannelse samt brugt til en forsk-
ningsartikel, der blev publiceret internatio-
nalt ultimo 2018.
Derudover har der i 2018 været 63 unikke
sidevisninger på Campus-analysen
”Er det
træls at være lillesøster?”, der også idrog
til ko fere e ”Fre tide s de e trale
uddannelsesmuligheder" i Uddannelsesnet-
værk Nordvestsjælland.
3.b.
Opsamlende
analyser udar-
bejdet af AI.
Der gennemføres 1-2 opsamlende
analyser i løbet af 2018, der bely-
ser konkrete kvalitetsudfordrin-
ger og mulige løsninger. I 2018
udgiver AI en analyse af uddan-
nelsesinstitutionernes håndtering
af arbejdet med at sikre uddan-
nelsernes videngrundlag.
Der er gennemført en analyse af uddan-
nelsesinstitutionernes håndtering af arbej-
det med at sikre uddannelsernes viden-
grundlag. Derudover har AI udarbejdet
fem opsamlingsnotater med erfaringer fra
1. runde af institutionsakkrediteringer.
Notaterne omhandler: Kvalitetssystemer,
videngrundlag, standarder, tilrettelæggel-
se af proces og eksterne interessenter.
5
3.c.
Koordination
med SFU.
AI fremsender analyserne til ori-
entering til Styrelsen for Forsk-
ning og Uddannelse mindst 14
dage før offentliggørelse.
Analysen om videngrundlag blev sendt til
Styrelsen for Forskning og Uddannelse 14
dage før offentliggørelsen.
5
- 14 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0017.png
3.d.
Udvikling af
egne data.
AI vil i 2018 fortsat udvikle bru-
gen af egne uddannelsesdata,
herunder strukturere data fra
institutionsakkrediteringerne, så
de bliver nemmere at søge i og
bruge til analyseformål.
Arbejdet er endnu ikke igangsat, men
forventes færdigt i 1. halvår 2019.
1
Mål 4: Det er et overordnet mål at gøre akkrediteringsprocessen mere smidig og mindre bureaukratisk, herunder
mindske den administrative byrde ved akkrediteringsprocessen.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
4.a.
Nyt koncept for
institutionsak-
kreditering.
Ultimo 2018 er der udarbejdet en
samlet beskrivelse af det nye
koncept for institutionsakkredite-
ring, som kan danne grundlag for
tilretningen af vejledningen om
institutionsakkreditering samt
bidrage til implementeringen af
det nye koncept i praksis.
AI har løbende sekretariatsbetjent rådet
samt haft en række interne baggrundsgrup-
per i AI. Der har blandt andet været afholdt
et kick-off-møde samt nedsat fire bag-
grundsgrupper, der har arbejdet med for-
skellige aspekter af konceptet for runde 2 af
IA. Der har også været afholdt fire interne
workshops i AI. Resultanterne af dette er
blevet overdraget til rådet.
4.b.
UFM’s
evalue-
ring af runde 1
af institutions-
akkrediteringer.
AI bidrager med sine erfaringer
fra de hidtil gennemførte institu-
tionsakkrediteringer til Uddannel-
ses- og Forskningsministeriets
evaluering af institutionsakkredi-
tering i 2018.
AI har overleveret en redegørelse med en
række kvantitative og kvalitative informati-
oner til brug for UFM's evaluering af institu-
tionsakkreditering.
5
4.c.
Bred dialog om
erfaringerne
ed IA’er e.
AI og rådet fortsætter dialogen og
erfaringsopsamlingen med UFM
og repræsentanter fra uddannel-
sessektoren hen over 2018.
Der har været dialog med formændene fra
rektorforsamlingerne, som har besøgt både
rådet og AI. Samtidig har rådsformanden og
AI’s direktør lø e de haft dialog ed UFM.
5
2.4.2 Målrapportering (2. del): Uddybende analyser og vurderinger
Mål 1:
AI’s akkrediteri ger af i stitutio er og udda
elser bidrager til udda
elsesi stitutio er es ko ti uerlige
udvikling af deres kvalitetssikring og uddannelseskvalitet.
Det
er AI’s
målsætning gennem akkreditering, videndeling og dialog at understøtte bedre kvalitetssikring og uddannel-
seskvalitet af de videregående uddannelser til gavn for de studerende og samfundet som helhed. AI anvender derfor
hovedparten af sine ressourcer på akkreditering. I 2018 udgjorde ressourceforbruget på akkreditering 58
p t. af AI’s
samlede ressourceforbrug.
- 15 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Som led i at understøtte en kontinuerlig udvikling af kvalitetssikring og uddannelseskvalitet evaluerer AI, om de akkre-
diterede uddannelsesinstitutioner har fået et relevant fagligt udbytte af akkrediteringsprocessen.
Når en institutionsakkreditering er afsluttet afholdes et evalueringsmøde, hvor akkrediteringsprocessen evalueres i
samarbejde med den berørte uddannelsesinstitution. Følgende faser af akkrediteringsprocessen evalueres:
Opstartsfase
ed i for atio s øde, i dlede de
øder på ledelses iveau og AI’s skriftlige vejledning
Kortlægningsfasen med besøg hos institutionen, dokumentationskrav (audit trails), akkrediteringspanelet samt
det løbende samarbejde med AI
Afrapporteringsfasen med udarbejdelse af rapport, høring og kommunikation af rådets afgørelse
AI har ultimo 2018 udarbejdet en opsamling og evaluering af møderne, der indgår i evalueringen af institutionsak-
kreditering runde 1. AI vurderer på baggrund heraf, at institutionerne har haft et relevant fagligt udbytte af akkredi-
teringsprocesserne, der giver dem et godt afsæt for selv at arbejde videre med deres kvalitetssikring.
AI’s ar ejde
forhold, so
ed i stitutio sakkrediteri ger har i
blandt andet omfattet afslutningen af ni institutionsakkredite-
ringer fra 2017-planen, der er blevet behandlet på rådsmøder hen over 2018. De afvigelser, der har været, skyldes
ligger ude for AI’s ko trol. Det drejer sig la dt a det o , at
EA Lillebælt og UCL fusionerede under-
vejs i akkrediteringsprocesserne, hvilket betød, at rådet kun traf afgørelse om UCL.
Det var i 2018 planen at igangsætte institutionsakkrediteringer af Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding og Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler, men institutionerne søgte UFM om udsættelse med henvisning til større
organisationsændringer, hvilket blev imødekommet af UFM. Tilsvarende er fem institutionsakkrediteringer på Kul-
turministeriets ressortområde blevet udskudt til 2019.
Det er AI’s vurderi g,
at fremdriften i akkrediteringerne i 2018 har været tilfredsstillende. Fælles for de institutions-
akkrediteringer, der er blevet udskudt til 2019, er, at UFM og Kulturministeriet i de konkrete sager har valgt at imø-
dekomme institutionernes ønsker om at udskyde akkrediteringerne.
Ligesom tidligere år har der i 2018 været en tæt dialog mellem AI og Akkrediteringsrådet om en fortsat udvikling af
grundlaget for akkrediteringsarbejdet, herunder de anvendte metoder og processer. I 2018 har dialogen primært
fokuseret på at opsamle erfaringerne fra runde 1 og give input til et revideret koncept for runde 2,
jf. mål 4.
Det er centralt for AI, at der er en god dialog med uddannelsesinstitutionerne om akkrediteringsarbejdet og dets
udvikling. Derfor har det igen i 2018 været en målsætning for AI at arbejde aktivt for at understøtte en fortsat god
dialog med institutionerne. Det er blandt andet sket gennem bilaterale møder med institutionernes ledelser forud for
- 16 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
og i forbindelse med institutionsakkreditering samt regelmæssige møder og oplæg for institutionernes Kvalitetsud-
valg og Rektorforsamlinger. I alt har AI selv afholdt eller deltaget i 30 møder i 2018.
Mål 2:
AI’s rådsbetje i g u derstøtter
rådet i at træffe klare afgørelser baseret på et solidt beslutningsgrundlag.
Samtidig bidrager AI til en god opstart for det nye akkrediteringsråd, der tiltrådte 1. januar 2018.
For at rådet kan løse sine opgaver, er det afgørende, at AI yder en professionel og effektiv sekretariatsbetjening. AI
anvendte i 2018 ca. 11 pct. af sine ressourcer på sekretariatsbetjening af rådet.
Der har i 2018 været to forhold, som har haft særlig betydning for rådsbetjeningen. Det er udviklingen af et nyt kon-
cept for institutionsakkrediteringer samt tiltrædelsen af det nye akkrediteringsråd d. 1. januar 2018. AI har tilrette-
lagt sin rådsbetjening i 2018, så det ud over den almindelige rådsbetjening har været muligt at understøtte rådet i
forhold til disse to punkter.
I forbindelse med overgangen til det nye akkrediteringsråd fik samtlige rådsmedlemmer på rådsmøde d. 14. marts
2018 en indføring i rådets arbejde og rammer, herunder rådets rolle og opgaver, metode og proces i institutionsak-
kreditering og uddannelsesakkreditering. På mødet blev også drøftet afgørelsesgrundlag for rådets afgørelser, akkre-
ditering som metode til at måle uddannelseskvalitet og sigtelinjer for rådets fremtidige arbejde.
AI har efterfølgende sørget for, at de nye rådsmedlemmer har modtaget relevant information og centrale dokumen-
ter mv., der har betyd
i g for deres varetagelse af hvervet so
mellem det gamle og nye råd er forløbet uden problemer.
råds edle . Det er AI’s vurderi g, at overga ge
Mål 3: Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring og uddannelseskvalitet i spil for at understøtte og
tilskynde til kvalitetsforbedringer på uddannelsesinstitutionerne.
I for i delse
udbudte
udda
ed AI’s akkrediteri ger
får både AI og rådet stor erfaring med, hvad der virker i praksis og hvordan
elser. Det er AI’s opgave at
udbrede den viden, så den kommer hele uddannelsessektoren og andre
uddannelsesinstitutionerne kan videreudvikle deres kvalitetssikringssystemer og styrke kvalitet og relevans af deres
relevante aktører til gavn. Det sker blandt andet gennem tværgående, opsamlende analyser i form af publikationer.
AI anvendte 10 pct. af sine ressourcer i 2018 på den samlede dokumentationsopgave, hvoraf tværgående analyse-
projekter udgjorde en delmængde.
AI har i 2018 oplevet stor efterspørgsel på sin analyse om studentercentreret læring (172 unikke sidevisninger). Ana-
lyseteamet har desuden holdt oplæg om studentercentreret læring på flere danske uddannelsesinstitutioner og i
forskellige internationale sammenhænge, herunder på konferencer.
- 17 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Der er i 2018 også gennemført en analyse af uddannelsesinstitutionernes håndtering af arbejdet med at sikre uddan-
nelsernes videngrundlag. Analysen er færdig og offentliggøres primo 2019. Derudover har AI udarbejdet fire opsam-
lingsnotater med erfaringer fra 1. runde af institutionsakkrediteringer.
Det
er AI’s vurderi g, at der er e for uftig sa
e hæ g
elle
ressourceforbruget og efterspørgslen på analyser-
ne, ligesom uddannelsesinstitutionerne vurderes at have gavn af dem i deres eget arbejde med emnerne.
Mål 4: Bidrage til videreudvikling af et nyt koncept for institutionsakkreditering
Det er et overordnet mål med det nye koncept for runde 2 at gøre akkrediteringsprocessen mere smidig og mindre
bureaukratisk, herunder mindske den administrative byrde for institutionerne ved selve akkrediteringsprocessen.
AI har hen over 2018 arbejdet proaktivt på at understøtte dette mål ved at bidrage med sine erfaringer fra runde 1 til
UFM’s evalueri g af de hidtil ge
e førte i stitutio sakkrediteri ger. Ko kret har
AI overleveret en redegørelse med
en række kvantitative og kvalitative informationer til brug for UFM's evaluering af institutionsakkreditering.
Samtidig har AI haft en række interne baggrundsgrupper bestående af AI-medarbejdere. Der er således blevet afholdt
et kick-off-møde samt nedsat fire grupper, som arbejdede med forskellige aspekter af konceptet for runde 2 af IA. Der
har også været afholdt fire interne workshops i AI. Resultaterne af dette arbejde er blevet overdraget til rådet.
Det er AI’s vurderi g, at ove ståe de i dsatser sa let set har
bidraget til at skabe et solidt fundament for udarbejdel-
sen af det nye koncept for institutionsakkrediteringer.
2.5 Forventninger til det kommende år
AI’s sa lede ettoudgiftsbevilling
på finansloven for 2019 udgør 36,2 mio. kr., hvilket er 2,1 mio. kr. lavere end bevil-
lingen i 2018. Den reducerede bevilling skyldes, at AI er i gang med en overgangsfase fra uddannelsesakkrediteringer
til i stitutio sakkrediteri ger, der kræver færre årsværk. Det er AI’s vurderi g, at det ko
udføres inden for finanslovsbevillingen.
e de års opgaver ka
AI er omfattet af regeringens plan for udflytning af statslige arbejdspladser og forventes at flytte til Holbæk medio
2020, men allerede nu er ombygningen af lokalerne i Holbæk i gang. Det kan medføre behov for en eventuel kontant-
finansiering allerede i 2019. Grundbudgettet for 2019 er derfor 0,5 mio. kr. lavere end finanslovsbevillingen for at
kunne imødegå sådanne uforudsete udgifter til ombygningen,
jf. tabel 5.
- 18 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0021.png
Tabel 5 Forventninger til det kommende år
R 2018
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Anm.: Det skal bemærkes, at eventuelle differencer skyldes afrundinger.
Grundbudget 2019
-36,3
35,8
-0,5
-38,5
34,6
-4,0
Forventninger til de faglige resultater i 2019
UFM’s
område vil AI i 2019 færdiggøre seks igangværende institutionsakkrediteringer. Desuden vil AI igangsætte
institutionsakkreditering af Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler
for Arkitektur, Design og Konservering, samt igangsætte opfølgning på en betinget positiv institutionsakkreditering og
de første akkrediteringer i runde 2 af institutionsakkrediteringer. Herudover vil AI gennemføre og igangsætte akkredi-
teringer af nye uddannelser og udbud for de institutioner, der endnu ikke har opnået en positiv institutionsakkredite-
ring samt igangsætte akkreditering af to eksisterende uddannelsesudbud og opfølgning på to betinget positive uddan-
nelsesakkrediteringer.
På Kulturministeriets ressortområde vil AI gennemføre akkreditering af nye uddannelser og af en eksisterende uddan-
nelse samt igangsætte institutionsakkreditering af Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Endelig vil
AI igangsætte akkreditering af to uddannelser under Forsvarsministeriet.
Samtidig vil AI fortsat i 2019 have en tæt dialog med uddannelsesinstitutionerne for at understøtte deres arbejde med
kvalitetsforbedringer. Det vil blandt andet ske på bilaterale møder med institutionernes ledelser forud for og i forbin-
delse med institutionsakkrediteringer samt regelmæssige møder hen over året med fx institutionernes kvalitetsudvalg
og rektorforsamlinger. AI vil desuden understøtte en intensiveret kommunikationsindsats fra rådet om, hvorledes
institutionsakkreditering fremmer kvalitet og kvalitetsudvikling på de videregående uddannelser baseret på rådets
erfaringer og institutionernes evalueringer.
AI vil i 2019 fortsætte arbejdet med at videreformidle viden om akkreditering. AI vil således formidle resultater fra
runde 1 af institutionsakkreditering som en opsamling med fokus på tværgående problemstillinger. AI vil ligeledes
arrangere 1-2 seminarer om centrale og aktuelle kvalitetssikringstemaer.
Når der er truffet beslutning om det nye koncept for institutionsakkreditering, vil AI udarbejde en ny vejledning til
uddannelsesinstitutionerne, der skal akkrediteres. Den nye vejledning forventes færdig i juni 2019.
- 19 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
3 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis for Årsrapport 2018 er i overensstemmelse med de regler og principper, der fremgår af regnskabs-
bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018 og ØAV. Der er anvendt rapporter fra SKS og
Navision Stat til at udarbejde regnskabsafsnittet.
- 20 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0023.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Der henvises til afsnit 2.2 for en vurdering af årets resultat.
3.2.1 Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
(1
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt statsligt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
(2
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
0,0
0,1
3,6
0,0
0,0
3,6
0,0
0,0
-4,0
0,0
0,0
-4,0
0,0
0,0
-0,5
0,0
0,0
-0,5
0,0
0,0
3,5
0,0
0,0
-4,0
0,0
0,0
-0,5
26,3
3,6
-0,7
0,0
29,2
0,1
5,3
2,0
37,8
3,5
24,8
3,5
-1,4
0,0
27,0
0,0
4,1
2,2
34,5
-4,0
24,0
4,9
0,0
0,0
28,9
0,1
3,4
2,2
35,7
-0,5
1,2
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
-34,3
0,0
0,0
0,0
-34,3
-38,5
0,0
0,0
0,0
-38,5
-36,2
0,0
0,0
0,0
-36,2
2017
DKK
2018
DKK
Budget 2019
DKK
Anm.:
1)
Årets afskrivninger i 2018 er 42.563 kr.
2)
Årets finansielle omkostninger i 2018 er 45.581 kr.
- 21 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0024.png
3.2.2 Resultatdisponering
Tabel 7: Resultatdisponering
Disponeret til overført overskudskud
4,0 mio. kr.
Årets resultat er disponeret til overført overskud under egenkapitalen. Herefter udgør egenkapitalen 4,6 mio. kr.
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
1.000 kr.
AKTIVER
ANLÆGSAKTIVER
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter mv.
Udviklingsprojekter under opførelse
196
0
283
154
0
283
2017
2018
Note
PASSIVER
EGENKAPITAL
Startkapital (statsforskrivning)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Inventar og IT udstyr
Materielle anlægsaktiver i alt
480
0
0
0
437
0
0
0
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
0
0
480
200
200
637
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer, tjeneste-
ydelser
OMSÆTNINGSAKTIVER
Tilgodehavender
Tilgodehavender
433
388
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for frem-
med regning
0
0
1.315
905
3.768
596
437
3.711
497
0
0
0
497
437
0
0
0
437
0
0
0
0
0
465
465
80
200
0
0
0
0
4.444
4.644
80
2017
2018
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
0
433
300
688
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
409
6.397
6.894
909
5.652
6.089
8.465
-1.935
-3
6.526
6.512
2.976
0
9.488
6.959 10.176
7.439 10.813
Passiver i alt
7.439
10.813
- 22 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0025.png
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (1.000 kr.)
Reguleret egenkapital primo (startkapital)
Ændringer i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændringer i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2017
0
0
0
0
0
0
0
0
0
4.033
0
0
-3.569
0
0
465
465
2018
0
200
200
0
0
0
0
0
0
465
0
0
3.979
0
0
4.644
4.644
Egenkapitalforklaringen er i overensstemmelse med bevillingsafregningen for 2018.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10 Udnyttelse af lånerammen
(1.000 kr.)
2018
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
437
Låneramme på FL2018
1.200
Udnyttelsesgrad i pct.
36,4 pct.
AI havde i 2018 en udnyttelse af lånerammen på 36,4 pct. Det er et fald på 2,6 procentpoint i forhold til 2017, hvor
udnyttelsesgraden var 40,0 pct. Lånerammen på finansloven er uændret.
- 23 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0026.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Lønsumsloftet på FL og TB 2018 er 30,8 mio. kr., mens lønsumsloftet i alt er 32,2 mio. kr. inkl. det akkumulerede min-
dreforbrug af lønsum fra tidligere år,
jf. afsnit 2.2 for en uddybende forklaring.
Tabel 11: Lønsumsloft
Hovedkonto 19.35.25 (mio. kr.)
Lønsumsloft FL2018
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2017
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Anm.: Akkumuleret opsparing af lønsum ultimo 2017 og 2018
afspejler AI’s ogføri g i Navisio .
2018
30,5
30,8
27,0
3,8
1,4
5,3
3.7 Bevillingsregnskabet
AI’s sa lede
nettoudgiftsbevilling på FL18 og TB18 for § 19.35.25 var i alt 38,5 mio. kr., men årets samlede forbrug
udgjorde kun 34,5 mio. kr. Det svarer til et mindreforbrug i 2018 på 4,0 mio. kr.,
jf. afsnit 2.2 for en forklaring af min-
dreforbruget.
Tabel 12: Bevillingsregnskab for §19.35.25
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
Ultimo
§19.35.25
Danmarks Akkrediteringsin-
stitution
Drift
Udgifter
Indtægter
38,6
-0,1
34,6
0,0
4,0
-0,1
-4,4
3.8 Udgiftsbaserede hovedkonti
AI har ikke udgiftsbaserede hovedkonti.
- 24 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0027.png
4 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
AI har ikke haft ekstraordinære indtægter eller omkostninger i 2018.
4.1.1 Noter til balancen
Tabel 13
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
1.000 kr.
Færdiggjorte
udviklings-
Projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31. dec. 2018
Regnskabsmæssig værdi 31. dec. 2018
0
0
1.024
816
54
870
154
283
0
0
0
283
0
0
1.307
816
54
870
437
1.024
283
1.307
Udviklingsprojekter
under udførsel
I alt
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
43
0
43
0
0
0
43
0
43
Udviklingsprojektet o
ha dler udvikli g af et yt a søg i gs odul sa t pa elside til
edle
er e af AI’s akkredite-
ringspaneler (Pitra version 2.0). Projektet er klar til ibrugtagning primo 2019, hvorefter det vil blive afskrevet i henhold
til statens regler herfor.
- 25 -
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031642_0028.png
Tabel 14
Note 2: Materielle anlægsaktiver
1.000 kr.
Inventar
og IT udstyr
3
Kostpris
Tilgang (forbedringer + færdiggjorte igangværende arbejder i året)
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2018
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2018
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2018
89
0
0
89
89
0
89
0
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0
0
0
4.6 It-omkostninger
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(1.000 kr.)
410
827
324
200
14
1.775
Anm.:
De i ter e perso aleo kost i ger er opgjort på aggru d af AI’s tidsregistreri gssyste .
Udgifterne til Statens IT og Koncern IT (UFM) er medregnet under kategorien It-systemdrift.
3
AI har ikke andre typer af materielle anlægsaktiver.
- 26 -