Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2031641_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Moderniseringsstyrelsen, Rigsrevisionen, Finansudvalget
Regnskabsmæssige forklaringer for 2018 for udgiftsbaserede bevil-
linger. § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Der afgives regnskabsmæssige forklaringer til væsentlige afvigelser, dvs. afvigel-
ser mellem regnskab og finanslovsbevilling på mere end 5% og over 1,0 mio. kr.
§ 19.11.11. Reserve til nye initiativer
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
15. marts 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Koncern Økonomi
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/012291-01
5,2
-1,7
5,4
-1,9
Hovedkontoen viser et merforbrug på 1,9 mio.kr. Kontoen er en reservekonto,
hvor nye initiativer udgiftsføres. Forbruget kan henføres til, at der er gennemført
en række nye initiativer i 2018:
Der er nedsat et ekspertudvalg om basisforskningsmidler
Der er udført analysearbejde i forhold til effekterne af forskningsinvesteringer
Der er afholdt et møde for ledelser og beslutningstagere på de videregående
uddannelser og forskningsverdenen
Der er gennemført et udvalgsarbejde om indførelsen af et filosofikum på uni-
versiteterne
Der er gennemført udvalgsarbejde om indførsel af en fælles kontoplan på de
videregående uddannelsesinstitutioner
Der er gennemført en kampagne for optagelsen på videregående uddannelser
Der er gennemført en analyse af forskning og udvikling i erhvervslivet.
Der er gennemført en analyse af rekrutteringsudfordringer i forhold til social- og
sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner. Analysen er
tværministeriel. Uddannelses- og Forskningsministeriet har medfinansieret.
Der er foretaget en analyse af internationale studerendes bidrag til de offentlige
finanser.
Derudover afholdes driftsudgifterne forbundet med Danmarks Forsknings- og In-
novationspolitiske Råd på kontoen.
§ 19.11.79. Reserver og budgetregulering
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
164,7
-150,9
0,0
13,8
Hovedkontoen er en udgiftsbaseret reservekonto. Der registreres ikke forbrug på
kontoen. Der afgives derfor ikke forklaring på kontoen.
Side 1/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0002.png
§ 19.23.05. Fællesbevillinger
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
102,7
-36,4
60,4
5,9
Hovedkontoen viser et mindreforbrug på 5,9 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres
til den faktisk opgjorte uddannelsesaktivitet på underkonto 68. Det Danske Univer-
sitetscenter i Beijing (-8,1 mio. kr.) samt et merforbrug på underkonto 10. Udvikling
mv. (1,6 mio. kr.) samt underkonto 50. Omstillingsreserve (0,6 mio. kr.).
§ 19.27.79. Reserver og budgetreguleringer vedrørende erhvervsrettede ud-
dannelser
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2,3
0,0
0,0
2,3
Hovedkontoen viser et mindreforbrug på 2,3 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres
til, at der i 2018 ikke har været brug for den afsatte reserve til meraktivitet på de
maritime uddannelser.
§ 19.34.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse med videregå-
ende uddannelser
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
20,6
13,0
41,7
-8,1
Hovedkontoen viser et merforbrug på 8,1 mio. kr. Merforbruget kan henføres til, at
det blev prioriteret at yde tilskud til et udviklingsprojekt for pædagoguddannelsen.
§ 19.34.03. Lån til institutionsformål og tilskud til institutionsudvikling
(Re-
servationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
5,6
0,0
4,0
1,6
Hovedkontoen viser et mindreforbrug på 1,6 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres
til, at der i 2018, i mindre omfang end forventet, har været behov for at yde tilskud
til institutionsudvikling, institutionssammenlægninger mv.
Side 2/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0003.png
§ 19.35.21. IT-opgaver mv.
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
15,2
-6,0
4,6
4,6
Hovedkontoen viser et mindreforbrug på 4,6 mio. kr., der kan henføres til, at der i
2018 har været brugt mindre end oprindeligt forudsat på it-opgaver vedrørende
bl.a. optagelse.dk og timetalssystemet.
§ 19.81.01. Stipendier
(Lovbunden)
Stipendieudgifter
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
I alt (udgifter)
Heraf ungdomsuddan-
nelser
Heraf videregående
uddannelser
20.956,2
5.606,2
15.350,0
TB (inkl. akt-
stykker)
(mio. kr.)
-
-
-
Regnskab
2018
(mio. kr.)
21.077,6
5.402,2
15.675,4
Afvigelse
(mio. kr.)
-121,4
204,0
-325,4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Årsværk: ungdomsud-
dannelser
Årsværk videregående
uddannelser
124.487
200.683
-
-
121.840
206.800
2.647
-6.117
Udgifter
Der er et merforbrug af stipendier i 2018 på 121,4 mio. kr. (0,6 pct.). Merforbruget
kan opdeles i et merforbrug på videregående uddannelser på 325,4 mio. kr. og et
mindreforbrug på ungdomsuddannelser på 204,0 mio. kr. i forhold til det budgette-
rede.
På de
videregående uddannelser
var der budgetteret med et fald på ca. 0,8 pct.
i antallet af stipendieårsværk fra 2017 til 2018, bl.a. som følge af udfasning af
fremrykningseffekten fra fremdriftsreformen. Det blev imidlertid til en stigning på
ca. 0,4 pct. i forhold til 2017. Herudover blev det faktiske antal stipendieårsværk i
2017 på videregående uddannelser mere end det forventede ved udarbejdelsen af
ÆFL18 i efteråret 2017. Disse to afvigelser resulterer samlet set i en meraktivitet
på 3,0 pct. i forhold til det forudsatte.
Afvigelserne (flere årsværk end budgetteret) i 2017 og 2018 kan primært henføres
til usikkerheder i budgetteringen af fremdriftsreformens effekter samt den alminde-
lige usikkerhed i prognoserne.
ungdomsuddannelserne
er der et mindreforbrug på 204,0 mio. kr. i forhold til
det forudsatte. Antallet af stipendieårsværk i 2018 var ca. 2.642 (2,1 pct.) lavere
end budgetteret.
Side 3/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0004.png
På erhvervsuddannelserne var der budgetteret med en stigning i antallet af stipen-
diemodtagere på 3 pct. i forhold til 2017. Det blev imidlertid et fald på 7,7 pct.
Denne afvigelse svarer til ca. ca. 135 mio. kr. På de gymnasiale uddannelser var
der budgetteret med en stigning på 0,8 pct. i forhold til 2017. Det blev derimod et
fald på 1,0 pct. Denne forskel svarer til en samlet afvigelse på ca. 70 mio. kr.
Indtægter
Mindreindtægten på 12,6 mio. kr. kan primært henføres til færre afbrudskrav på
16,6 mio. kr. end budgetteret i FL2018.
Indtægter:
Mio. kr.
Afbrudskrav
Indkomstkontrolkrav
R2017
286,6
120,5
FL2018 budget
293,5
121,4
R2018
276,9
125,4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
§ 19.81.03. Bonusstipendium
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
13,0
0,0
1,0
12,0
Skønnet på FL2018 er fra SU-reformen, hvor ordningen blev oprettet. Mindrefor-
bruget vurderes derfor at være et udtryk for, at ordningen ikke vil bliver brugt i det
oprindeligt forudsatte omfang. Budgettet er reduceret på FL19.
§ 19.82.01. Lånevirksomhed
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
803,0
0,0
737,5
65,5
Lånevirksomheden viser nettomindreudgifter på 65,5 mio. kr. Bevægelserne dæk-
ker over et mindre nettoudlån på 306,8 mio. kr. (mindreudgifter) og et større netto-
afdrag på genudlån på 241,3 (merudgifter).
De væsentligste bevægelser under udlån skyldes ændrede regnskabsprincipper.
De nye regnskabsprincipper betyder, at inddrivelsesrenter føres som udlån efter-
hånden som de tilskrives
dette giver merudgifter under udlån på 434,5 mio. kr.
Samtidig hensættes som noget nyt til forventede tab på udlån. Dette medfører ind-
tægter under udlånsordningen (nedbringelse af udlånet) på 577,9 mio. kr. Samlet
betyder de nye regnskabsregler et mindre nettoudlån på 143,4 mio. kr.
Side 4/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0005.png
De nye regnskabsprincipper er tiltrådt af FIU med Akt. Nr. 53 af 8. februar 2018.
FIU er endvidere orienteret om de skønnede effekter med Akt. Nr. 64 af 13. de-
cember 2018.
Under udlånsordningen skyldes øvrige mindre udgifter primært et lavere udlån af
nye studielån (65,4 mio. kr.) samt større faktiske tab på studielån og FM-gæld end
budgetteret, jf. også § 19.82.04.
Under genudlånsordningen skyldes det større nettoafdrag primært flere mislig-
holdte lån end budgetteret (154,2 mio. kr.) og et lavere udlån af nye studielån
(65,4 mio. kr., jf. ovenfor)
§ 19.82.02. Forretning af lånevirksomhed
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-651,6
0,0
-942,5
-290,9
Forrentningen af den almindelige lånevirksomhed (studielån) viser en merindtægt
på 290,9 mio. kr.
Merindtægten skyldes primært ændrede regnskabsregler, der indebærer, at til-
skrevne inddrivelsesrenter (rente på misligholdte lån) indtægtsføres, når de tilskri-
ves, hvor der tidligere alene blev indtægtsført, når inddrivelsesrenterne blev betalt.
Dette betyder i 2018, at der er indtægtsført inddrivelsesrenter på 354,7 mio. kr.,
der ikke var budgetteret, hvorimod der ikke er indtægtsført faktisk betalte inddrivel-
sesrenter, hvor der var budgetteret med 48,5 mio. kr. Virkningen af de nye regn-
skabsregler er således merindtægter på 306,2 mio. kr.
Der har herudover været mindreindtægter på 9,7 mio. kr. på den almindelige ren-
tetilskrivning og merudgifter under genudlånsordningen på 5,6 mio. kr. som følge
af en endeligt opgjort genudlånsrente på 0,18 pct. mod budgetteret 0,16 pct.
§ 19.82.04. Tab på studiegæld
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
51,0
0,0
713,4
-662,4
Der er udgiftsført tab på 662,4 mio. kr. mere end bevillingen. Merudgiften kan de-
les op i 53,5 mio. kr. som skyldes flere bogførte faktiske tab på misligholdte lån i
skat og 607,9 mio. kr., der kan henføres til ændrede regnskabsregler.
De ændrede regnskabsregler indebærer, at der hensættes til tab på studielån og
for meget udbetalt støtte (herunder inddrivelsesrenter på for meget udbetalt
støtte). Denne post udgør i 2018 591,0 mio. kr.
Side 5/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0006.png
Herudover bogføres som noget nyt faktiske tab på inddrivelsesrenter på for meget
udbetalt støtte. Den post udgør i 2018 16,9 mio. kr.
19.83.02. Befordringsrabat til studerende i videregående uddannelser
(Lov-
bunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
415,8
0,0
363,7
52,1
Forbruget på 363,7 mio. kr. var 52,1 mio. kr. (12,5 pct.) mindre end bevillingen på
415,8 mio. kr. Bag det samlede mindreforbrug på ordningen, er et mindreforbrug
på befordringsrabatordningen, og et merforbrug på kilometergodtgørelsesordnin-
gen:
19.83.02 Befordringsrabat, mio. kr.
Befordringsrabat
Kilometergodtgørelse
I alt
Grundbudget
301,6
114,2
415,8
Forbrug
223,7
140,0
363,7
Ifht. Bev
-77,9
25,8
-52,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Merforbruget på
kilometergodtgørelsen
skyldes en fortsat stigning i forbruget på
ordningen, hvor der ved budgetlægningen blev forudsat en stabil udvikling.
Mindreforbruget på
befordringsrabatordningen
skyldes et større fald i forbruget på
ordningen end forudsat i forbindelse med målretningen fra 2016. Herudover kan
udviklingen i et vist omfang skyldes en substitution mellem de to ordninger (kilo-
metergodtgørelse og befordringsrabat).
19.83.03. Udlandsstipendier
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
63,8
0,0
55,8
8,0
Forbruget på 55,8 mio. kr. var 8,0 mio. kr. mindre end bevillingen på 63,6 mio. kr.
(12,5 pct.). Dette skyldes færre tildelte udlandsstipendier end budgetteret.
§ 19.84.02. Uddannelsesstøtte til maritime voksen- og efteruddannelseskur-
ser
(Lovbunden)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
8,2
0,0
3,7
4,5
Side 6/7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2018, fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
2031641_0007.png
Mindreforbruget udgør 4,5 mio. kr. (54,9 pct.), det skyldes dels, at ca. 0,2 mio. kr.
vedrørende 2018 først er bogført i 2019 og dels færre ansøgninger om støtte end
budgetteret. Forbruget varierer fra år til år, i 2016 var det 9,8 mio. kr., i 2017 var
det 6,4 mio. kr. og i 2018 var det 4,5 mio. kr.
Det er primært uddannelsesstøtten til skibsassistentuddannelsen for elever med
en erhvervsuddannelse, som er faldet. Støtten her er faldet fra 3,9 mio. kr. i 2016
til 1,1 mio. kr. i 2017 og 0,3 mio. kr. i 2018. Dvs. et fald på 3,6 mio. kr. i 2018 i for-
hold til 2016, som var grundlaget for budgetteringen af FL18.
Støtte til afslutningskursus for skibsassistenter er faldet fra ca. 3,9 mio. kr. i 2017
til ca. 2,2 mio. kr. i 2018. Det faldende optag på kurserne og dermed støtteforbru-
get skyldes formentlig nye internationale skibsfartsregler, som gør, at kurserne er
blevet mindre attraktive.
§ 19.32.13. Internationalt samarbejde
(Reservationsbevillng)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
20,0
0,0
18,4
1,6
Mindreforbruget på § 19.32.13 Internationalt samarbejde skyldes dels mindre akti-
vitet på underkonto 10. Internationalt samarbejde vedrørende deltagelse i interna-
tionale projekter, og dels underkonto 20. Lektoratsordningen, hvor udgifter til støt-
teordninger til danskundervisning ved udenlandske universiteter blev lavere end
budgetteret.
§ 19.84.03. Deltagerbetaling på akademi- og diplomuddannelser
(Reservati-
onsbevillng)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab 2018
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
32,5
0,0
26,9
5,6
Hovedkontoen §19.84.03 Deltagerbetaling på akademi- og diplomuddannelser vi-
ser et mindreforbrug på 5,6 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres til, at budgette-
ringen af omfanget af deltagerbetalinger for 2018 har været omfattet af usikker-
hed, da der ikke har været et tidligere aktivitetsgrundlag at anvende som progno-
segrundlag.
Side 7/7