Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 100
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af Budgetlov
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I budgetlov, jf. lov nr. 547 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 22
ændres »2018-19« til: »2019-20«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Finansministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det følger af budgetlovens § 22, at finansministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
Det følger af forarbejderne til budgetlovens § 22, at baggrunden for revisionsklausulen er, at der med
budgetloven blev indført et nyt udgiftspolitisk styringssystem, som der kan være behov for at evaluere
efter forløbet af en rimelig periode.
Finansministeriet har igangsat en række faglige analyser og opsamling af de foreløbige erfaringer med
udgiftsstyring med udgiftslofter. Dette arbejde er endnu ikke afsluttet.
Finansministeren finder på den baggrund, at revisionen af budgetloven bør udsættes til folketingsåret
2019-20.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Budgetloven er en opfølgning på og udmøntning af »Aftale om budgetlov« indgået den 27. marts 2012
mellem den daværende regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Lovudkast til Lov om ændring af budgetlov (ændring af revisionsbestemmelse), fra finansministeren
Den daværende internationale økonomiske krise ændrede situationen for den offentlige økonomi i
Danmark markant. Store offentlige overskud blev vendt til store underskud. Genopretning af
aktiviteten forudsatte bl.a. tillid til finanspolitikken og troværdighed om de offentlige finanser i
Danmark, og gældskrisen har skærpet fokus herpå.
Med henblik på at styrke troværdigheden af finans- og udgiftspolitikken blev det med budgetloven
fastsat ved lov, at det årlige strukturelle underskud ikke må overstige 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet. Samtidig indgår det i loven, at hvis det skønnes, at dette mål overskrides
væsentligt, skal regeringen fremlægge en konkret tidsplan for, hvordan og hvornår de offentlige finanser
kommer på ret kurs igen. Lovens kapitel 2 gennemfører således dele af traktaten af 2. marts 2012 om
stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære Union (finanspagten), der har
karakter af en mellemstatslig aftale i tilknytning til EU-samarbejdet
Med henblik på at understøtte udgiftspolitikken blev der med loven indført et nyt styringssystem med
udgiftslofter, der sætter klare grænser for udgifterne. Med budgetloven etableres der 4-årige
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner, der fastlægges af Folketinget. Formålet med lofterne er, at
de faktiske udgifter holder sig inden for de fastlagte rammer. Størstedelen af de offentlige udgifter er
inkluderet i udgiftslofterne.
2.2. Finansministeriets overvejelser
Finansministeriet har igangsat en række faglige analyser og opsamling af de foreløbige erfaringer med
udgiftsstyring med udgiftslofter. Dette arbejde er endnu ikke afsluttet.
Finansministeren finder på den baggrund, at revisionen af budgetloven bør udsættes til folketingsåret
2019-20.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. til den 14. marts været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Lovudkast til Lov om ændring af budgetlov (ændring af revisionsbestemmelse), fra finansministeren
2027428_0003.png
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter (hvis konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
ja, angiv omfang/Hvis nej,
”Ingen”)
anfør ”Ingen”)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
NEJ
X
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Overimplementering af EU-retlige
JA
minimumsforpligtelser (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter den gældende bestemmelse i budgetlovens § 22 skal finansministeren fremsætte forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 22 ændres, så fremsættelse af forslag om revision af loven udsættes til folketingsåret
2019-20.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2019.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Lovudkast til Lov om ændring af budgetlov (ændring af revisionsbestemmelse), fra finansministeren
2027428_0004.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I budgetlov, jf. lov nr. 547 af 18. juni 2012,
foretages følgende ændring:
§ 22.
Finansministeren fremsætter forslag om revision af
1.
I
§ 22
ændres »2018-19« til: »2019-20«.
loven i folketingsåret 2018-19.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2019.