Færøudvalget 2018-19 (1. samling)
FÆU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2055359_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. maj 2019
Nordatlantenheden
Jakob Friis Nolsø
2018-491-0024
722542
Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retspro-
cessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i rets-
plejen m.v.
§X
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 4
[§ 8, stk. 6]:
»Stk.
4.
Efter begæring sættes retten i en særligt sikret retssal som nævnt i
§ 20 a
[§ 27 b],
når særlige sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det. Rettens
afgørelse herom træffes ved kendelse.«
2.
I
§ 10
indsættes som
stk. 5
[§ 13, stk. 5]:
»Stk.
5.
Efter begæring sættes retten i en særligt sikret retssal som nævnt i
§ 20 a
[§ 27 b],
når særlige sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det. Rettens
afgørelse herom træffes ved kendelse.«
3.
I
§ 13, stk. 3, 1. pkt.,
[§ 19, stk. 3, 1. pkt.]
indsættes efter »tvistigheder«:
», og at beslutte, at en part, skønsmand m.v. er undtaget fra kravet om an-
vendelse af domstolenes sagsportal, jf. § 185 a
[§ 148 a, stk. 4]«.
4.
Efter
§ 20
[§ 27 a]
indsættes:
Ȥ
20 a.
[§ 27 b]
Domstolsstyrelsen etablerer en eller flere retsbygninger
med særligt sikrede retssale i riget, hvor Østre Landsret og Retten på Færø-
erne kan sættes i medfør af § 5, stk. 2 og 4,
[§ 8, stk. 4 og 6]
og § 10, stk. 3
og 5,
[§ 13, stk. 3 og 5]
når sikkerhedsmæssige grunde tilsiger det.
5.
Efter
§ 185
[§ 148]
indsættes:
Ȥ
185 a.
[§ 148 a]
Borgerlige retssager og sager om optagelse af bevis om
borgerlige krav anlægges og behandles ved anvendelse af en digital sags-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
portal, som domstolene stiller til rådighed. Enhver skriftlig henvendelse om
sagen skal ske på domstolenes sagsportal, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 2.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er til-
gængelig for retten.
Stk. 3.
Sager i medfør af udlændingeloven anlægges og behandles ikke på
domstolenes sagsportal.
Stk. 4.
Vurderer retten, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en
part, skønsmand m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes
sagsportal, beslutter retten, at den pågældende fritages fra at anvende dom-
stolenes sagsportal. Rettens beslutning om fritagelse fra at anvende domsto-
lenes sagsportal eller afslag herpå kan ikke uden Procesbevillingsnævnets
tilladelse indbringes for højere ret. Procesbevillingsnævnet kan dog med-
dele tilladelse til kære, hvis beslutningen angår spørgsmål af væsentlig be-
tydning for sagens forløb eller af afgørende betydning for den, der ansøger
om kæretilladelse, og der i øvrigt er anledning til at lade afgørelsen prøve af
en højere ret. Ansøgning om kæretilladelse skal indgives til Procesbevil-
lingsnævnet, inden 2 uger efter at beslutningen er truffet.
Stk. 5.
Retten kan i øvrigt, når der foreligger særlige forhold, beslutte, at
en sag ikke skal anlægges og behandles eller et processkrift eller et andet
dokument ikke skal fremsendes ved anvendelse af domstolenes sagsportal.
Stk. 6.
Sorenskriveren kan, når der foreligger særlige forhold, beslutte, at
rettens sager eller en del heraf i en nærmere afgrænset periode ikke skal be-
handles på domstolenes sagsportal.
Stk. 7.
Beslutninger efter stk. 5 og 6 kan ikke indbringes for højere ret.
Stk. 8.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at kære af afgørelser, som
træffes af fogedretten, og kære af afgørelser, som træffes af skifteretten i an-
dre sager end dem, der efter konkurslovens § 243 behandles efter den bor-
gerlige retspleje, skal indleveres og behandles ved anvendelse af domstole-
nes sagsportal.
Stk. 9.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af
domstolenes sagsportal.
6.
I
§ 186
[§ 148 b]
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Den, som er fritaget fra at anvende domstolenes sagsportal, jf. § 185 a,
stk. 4,
[§ 148 a, stk. 4]
skal indlevere et processkrift til retten med de oplys-
ninger, som vedkommende efter denne lov skal forsyne retten med. Bilag
og øvrige dokumenter til brug for behandlingen af sagen skal den pågæl-
dende indlevere på papir eller på anden måde til retten. Retten gør proces-
skriftet, bilag og øvrige dokumenter tilgængelige på domstolenes sagspor-
tal.
2
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Stk. 2.
Retten sender meddelelser fra retten og sagens øvrige dokumenter
til den, som er fritaget fra at anvende domstolenes sagsportal, jf. § 185 a,
stk. 4
[§ 148 a, stk. 4].
Retten kan pålægge en part at sende sine processkrif-
ter, bilag og andre dokumenter til den, som er fritaget fra at anvende dom-
stolenes sagsportal.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
7.
I
§ 186
[§ 148 b]
indsættes som
stk. 4
og
5:
»Stk.
4.
For borgerlige retssager og sager om optagelse af bevis om bor-
gerlige krav, der ikke behandles på domstolenes sagsportal, finder stk. 1, 1.
og 2. pkt., og stk. 2 og 3 tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om, at processkrifter, jf. stk.
1, som indleveres af den, som er fritaget fra at anvende domstolenes sags-
portal, jf. § 185 a, stk. 4,
[§ 148 a, stk. 4]
skal udarbejdes på en blanket.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om udformningen af blan-
ketten.«
8.
Efter
§ 186
[148 b]
indsættes:
Ȥ
186 a.
[§ 148 c]
Krav om skriftlighed i strafferetsplejen er ikke til hin-
der for anvendelse af digital kommunikation eller anvendelse af digitale do-
kumenter m.v. under retsmøder.
Stk. 2.
Regler, der stiller krav om underskrift, er ikke til hinder for, at med-
delelser sendes med digital post, hvis meddelelsen er forsynet med digital
signatur.
Stk. 3.
En meddelelse, der sendes med digital kommunikation, anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for modtageren.«
9.
§ 193, stk. 1,
[§ 153, stk. 1]
ophæves, og i stedet indsættes:
»I borgerlige sager skal stævning og ankestævning forkyndes. Øvrige pro-
cessuelle meddelelser, processkrifter og andre dokumenter skal gøres til-
gængelige på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[§ 148 a, stk. 1]
medmindre andet er bestemt ved lov, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For parter omfattet af § 185 a, stk. 4,
[§ 148 a, stk. 4]
og i borger-
lige retssager og sager om optagelse af bevis om borgerlige krav, der ikke
behandles på portalen, skal processuelle meddelelser forkyndes, medmindre
andet er bestemt ved lov.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
10.
I
§ 195, stk. 1,
[§ 154 a, stk. 1]
indsættes før nr. 1 som nye numre:
»1) der er tale om en meddelelse i en sag, der behandles på domstolenes
sagsportal, jf. dog § 186, stk. 2,
[§ 148 b, stk. 2]
3
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
2) modtageren ikke er fritaget fra Digital Post og meddelelsen sendes til
den digitale postløsning, som anvises efter lov om Offentlig Digital Post fra
offentlige afsendere,«.
Nr. 1-3 bliver herefter nr. 3-5.
11.
I
§ 195, stk. 1,
[§ 154 a, stk. 1]
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) der er tale om en meddelelse, der skal forkyndes,«.
Nr. 4-5 bliver herefter nr. 5-6.
12.
I
§ 196, stk. 1,
[§ 155]
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) ved digital kommunikation gøres tilgængelig for den pågældende, der
samtidig anmodes om at bekræfte modtagelsen (digital forkyndelse),«.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
13.
I
§ 196, stk. 1,
[§ 155, stk. 1]
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) gøres tilgængelig for den pågældende i en digital postkasse, der anven-
des til sikker digital kommunikation med det offentlige (forenklet digital
forkyndelse),«.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
14.
§ 196, stk. 2,
[§ 155, stk. 2]
affattes således:
»Forkyndelse efter stk. 1, nr. 1-4, kan anvendes, når der skal ske forkyn-
delse for selskaber, foreninger, fonde og boer m.v. (juridiske personer), jf.
§ 200
[§ 157 a].«.
15.
Efter
§ 198
[§ 156 a]
indsættes:
Ȥ
198 a.
[§ 156 b]
Ved digital forkyndelse anses meddelelsen for for-
kyndt, hvis den pågældende bekræfter at have modtaget meddelelsen enten
ved en meddelelse, der sendes ved digital kommunikation med anvendelse
af digital signatur, eller ved at sende en personligt underskrevet kopi af med-
delelsen. Forkyndelsen anses for sket, den dag modtageren anfører at have
modtaget meddelelsen. Er ingen modtagelsesdag anført, eller er den angivne
modtagelsesdag senere end den registrerede modtagelsesdato for den digi-
talt fremsendte bekræftelse eller datoen i poststemplet på tilbagesendelsen,
anses forkyndelsen for sket på den registrerede modtagelsesdag eller på po-
ststemplets dato.«
16.
Efter
§ 198 a
[§ 156 b]
indsættes:
Ȥ
198 b.
[§ 156 c]
Ved forenklet digital forkyndelse anses meddelelsen
for forkyndt, hvis der sker åbning eller anden behandling af meddelelsen,
den besked, hvortil meddelelsen er vedhæftet, eller et bilag eller en anden
4
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
meddelelse, der er vedhæftet beskeden. Forkyndelse anses for sket, den dag
meddelelsen, bilaget eller den besked, hvortil meddelelsen er vedhæftet, åb-
nes eller på anden måde behandles.«
17.
§ 200
[§ 157 a, stk. 1]
affattes således:
Ȥ
200.
[§ 157 a]
Brevforkyndelse, digital forkyndelse og forenklet digital
forkyndelse for selskaber, foreninger, fonde og boer m.v. (juridiske perso-
ner) kan ske for et direktionsmedlem, et bestyrelsesmedlem eller en anden,
som har ansvar for den juridiske persons anliggender, på den juridiske per-
sons postadresse eller digitale adresse. Forkyndelse kan endvidere ske for
den juridiske persons ansatte på den juridiske persons postadresse eller di-
gitale adresse.«
18.
§ 201
[§ 158]
affattes således:
Ȥ
201.
[§ 158]
Har den pågældende kendt bopæl eller opholdssted i ud-
landet, og kan forkyndelse ikke ske her i riget efter § 196, stk. 1, nr. 4 og 5,
[§ 155, stk. 1, nr. 4 og 5]
jf. § 199,
[§ 157]
eller § 196, stk. 1, nr. 4 og 5,
155, stk. 1, nr. 4 og 5]
jf. stk. 2,
[stk. 2]
sker forkyndelse ved brevforkyn-
delse eller på den måde, der er foreskrevet ved konvention eller ved ved-
kommende lands lov.«
19.
I
§ 237, stk. 1, 1. pkt.,
[§ 197, stk. 1, 1. pkt.]
udgår »modparten og«, og
i
2. pkt.
udgår »parten og«.
20.
§ 258, stk. 6,
[§ 219, stk. 6]
affattes således:
»Stk. 6.
Efter afsigelsen af en dom eller kendelse gør retten dommen eller
kendelsen tilgængelig på domstolenes sagsportal, jf. dog § 186, stk. 2 og 4
[§ 148 b, stk. 2 og 4].«
21.
I
§ 296, stk. 1,
[§ 255 a, stk. 1]
ændres »udleveret kopi af« til: »adgang
til«.
22.
I
§ 353
[§ 330]
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at ansøgning om fri pro-
ces skal indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som Civilstyrelsen
stiller til rådighed (digital selvbetjening).«
23.
§ 376, stk. 5,
[§ 348, stk. 5]
affattes således:
»Stk. 5.
Domstolsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indførelse af data
på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[§ 148 a, stk. 1]
og om indle-
vering af dokumenter, jf. stk. 2 og 4. Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler
5
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
om, at parterne skal anføre ændringer af påstande og andre sagsoplysninger
på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1
[§ 148 a, stk. 1].
Retten vejle-
der om at anlægge sag og om mulighederne for retshjælp og fri proces, jf.
kapitel 41
[kapitel 31],
og om mulighederne for at søge forsikringsdækning
i henhold til retshjælpsforsikring.«
24.
I
§ 377, stk. 1, 1. pkt.,
[§ 349, stk. 1, 1. pkt.]
udgår »stk. 3, 2. pkt.,«, og i
2. pkt.
indsættes efter »stk. 4«: », eller hvis stævningen eller en anden an-
modning til retten ikke indleveres til retten i overensstemmelse med kravene
i § 185 a, stk. 1
[§ 148 a, stk. 1]«.
25.
§ 379, stk. 6, 1.
og
2. pkt.,
[§ 351, stk. 6, 1. og 2. pkt.]
ophæves, og i
stedet indsættes som nyt stk. 6, 1. pkt.:
»Domstolsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indførelse af data på
domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[148 a, stk. 1]
og om indlevering
af dokumenter, jf. stk. 5.«
26.
I
§ 379, stk. 6, 3. pkt.,
[§ 351, stk. 6, 3. pkt.]
der bliver 2. pkt., ændres
»udfyldning af blanketter« til: »indlevering af svarskrift og dokumenter«.
27.
§ 403, stk. 2,
[§ 373, stk. 2]
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Der indleveres kopier af de i stk. 1, nr. 4, nævnte dokumenter, hvis
de er i appellantens besiddelse.
Stk. 3.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indførelse af
data på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[§ 148 a, stk. 1]
og om
indlevering af kopier, jf. stk. 1 og 2.«
28.
§ 406, stk. 4,
[§ 376, stk. 4]
affattes således:
»Stk. 4.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indførelse af
data på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[§ 148 a, stk. 1]
og om
indlevering af ledsagende dokumenter, jf. stk. 1 og 3.«
29.
I
§ 444
[§ 410]
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indførelse af
data på domstolenes sagsportal, jf. § 185 a, stk. 1,
[§ 148 a, stk. 1]
og om
indlevering af dokumenter, jf. stk. 2.«
30.
I
§ 497, 1. pkt.,
[§ 456 p, 1. pkt.]
ændres »udskrift« til: »kopi«.
31.
Efter
§ 597
[§ 543]
indsættes:
6
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Ȥ
597 a.
[§ 543 a]
Med hensyn til auktionssagens behandling finder § 558
[§ 506]
tilsvarende anvendelse. Det gælder dog ikke ved afholdelse af auk-
tion.«
32.
§ 615, stk. 1, 4. pkt.,
[§ 561, stk. 1, 4. pkt.]
affattes således:
»Indkaldelsen af skyldneren skal forkyndes eller sendes ved anbefalet
brev.«
§Y
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden og kan
herunder fastsætte, at lovens § X træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Bemærkninger
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning
Lovtekniske overvejelser
Hovedpunkter
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Digitalisering af retsprocessen i borgerlige sager
Anvendelse af digital kommunikation i strafferetsplejen
Forkyndelse
Etablering og anvendelse af særligt sikrede retssale
De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De administrative konsekvenser for borgere
De miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
7
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
1. Indledning
Et udkast til en ny retsplejelov for Færøerne er sendt i høring den 3. april
2019.
Det foreliggende dokument indeholder forslag til en række bestemmelser,
der findes i den danske retsplejelov, men som ikke umiddelbart kan overfø-
res til den færøske retsplejelov, da de teknologiske forudsætninger for at
overføre disse bestemmelser ikke på nuværende tidspunkt er til stede på
Færøerne.
Bestemmelserne vil blive indsat i udkastet til en ny retsplejelov for Færø-
erne, og der lægges op til, at bestemmelserne kan sættes i kraft af justits-
ministeren, når forudsætningerne er til stede på Færøerne.
For det første gives der mulighed for at indføre hjemmel til at stille krav om,
at retten og parterne i borgerlige retssager skal anvende et digitalt sagsbe-
handlingssystem (en sagsportal på internettet) ved anlæggelse og behand-
ling af disse retssager.
For det andet gives der mulighed for at indføre regler om digital kommuni-
kation og anvendelse af digitale dokumenter m.v. under retsmøder i straf-
fesager.
For det tredje gives der mulighed for at indføre hjemmel til digital forkyn-
delse, herunder digital forkyndelse uden aktiv medvirken fra modtagerens
side (”forenklet digital forkyndelse”).
For det fjerde gives der mulighed for at indføre hjemmel til, at Retten på
Færøerne kan sættes i en særligt sikret retssal, når særlige sikkerhedsmæs-
sige hensyn tilsiger det.
For det femte gives der mulighed for at indføre hjemmel til, at retspleje-
lovens regler om telekommunikation skal finde tilsvarende anvendelse for
behandlingen af auktionssager, dog således at de nævnte regler ikke gælder
ved afholdelse af selve auktionen (auktionsmødet).
2. Lovtekniske overvejelser
I arbejdet med udformningen af de foreslåede bestemmelser og bemærknin-
gerne hertil er der taget udgangspunkt i, at reglerne i den danske retspleje-
8
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
lov overføres til retsplejeloven for Færøerne, medmindre særlige færøske
forhold kan begrunde en afvigelse.
I de tilfælde, hvor en bestemmelse overføres uændret, er det anført i de spe-
cielle bemærkninger, at bestemmelsen svarer til den relevante bestemmelse
i den danske retsplejelov, og at den skal fortolkes i overensstemmelse med
forarbejderne hertil og med den praksis, der findes herom.
I de tilfælde, hvor en bestemmelse overføres med sproglige ændringer, som
ikke har indholdsmæssig betydning, er det anført i de specielle bemærknin-
ger, at bestemmelsen med redaktionelle ændringer svarer til den relevante
bestemmelse i den danske retsplejelov, og at den skal fortolkes i overens-
stemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der findes herom.
Når der i lovteksten eller i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser hen-
vises til ”riget”, er der tale om en henvisning til hele Danmarks Rige.
3. Hovedpunkter
3.1. Digitalisering af retsprocessen i borgerlige sager
Der lægges der op til at indføre hjemmel til, at borgerlige retssager og sager
om optagelse af bevis om borgerlige krav anlægges og behandles ved an-
vendelse af en digital sagsportal, som Danmarks Domstole stiller til rådig-
hed, og at enhver skriftlig henvendelse om sagen vil skulle ske på sagspor-
talen. Dette indebærer, at rettens brugere i borgerlige sager – i overensstem-
melse med systemet i Danmark – herefter udelukkende vil skulle kommu-
nikere digitalt med retten om konkrete sager via en digital sagsportal. Bru-
gerne vil skulle indlæse stævninger, svarskrifter, yderligere processkrifter,
bilag samt skriftlige anmodninger til retten digitalt på portalen. Retten tilgår
herefter dokumenterne i et digitalt sagsbehandlingssystem.
Dette vil indebære, at alle borgerlige retssager fremover som udgangspunkt
kun behandles digitalt, og at sagerne hos retten ikke længere eksisterer på
papir. Kravet om, at sagerne skal behandles på domstolenes sagsportal, in-
debærer, at alle sagsskridt foregår via sagsportalen. Alle processkrifter og
dokumenter skal således indleveres på sagsportalen, og anmodninger til ret-
ten skal fremsættes på sagsportalen. Anke, kære, anmodning om genopta-
gelse, anmodning om tilladelse til at appellere en afgørelse efter den ordi-
nære appelfrists udløb (oprejsningsbevilling) og anmodning om ekstraordi-
nær genoptagelse og anke skal ligeledes ske ved anvendelse af domstolenes
9
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
sagsportal. Det vil ikke være muligt at sende skriftligt materiale på papir til
retten, medmindre der er særlig hjemmel til det.
En del af arbejdet hos retten bliver automatiseret, så systemet kommer med
forslag, f.eks. til affattelsen af en udeblivelsesdom, som retten så kan god-
kende eller tilrette. Det forventes, at der fremover vil være væsentligt min-
dre tastearbejde for retternes sagsbehandlere, der i stedet skal verificere de
oplysninger, brugerne har indtastet, samt efter behov reagere herpå i samar-
bejde med dommerne. Rettens domme, kendelser og meddelelser skal på til-
svarende vis tilgå brugerne digitalt.
Det foreslås, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem til ret-
ten på det tidspunkt, hvor den er tilgængelig for retten. Det vil sige på det
tidspunkt, hvor meddelelsen kan behandles eller læses af retten. Det er uden
betydning, om retten faktisk læser eller behandler meddelelsen.
3.2. Anvendelse af digital kommunikation i strafferetsplejen
Der lægges op til at indføre hjemmel til, at krav om skriftlighed eller under-
skrift i strafferetsplejen ikke er til hinder for anvendelse af digital kommu-
nikation eller anvendelse af digitale dokumenter under retsmøder. Dette in-
debærer, at bestemmelser i retsplejelovens fjerde bog om strafferetsplejen
om meddelelser, skriftlighed, anmodninger, begæringer, underretninger,
indlevering, indgivelse, indsendelse, at sende kopi eller udskrift, udlevering,
fremlæggelse, gennemsyn eller lignende således ikke er til hinder for anven-
delse af digital kommunikation.
Endvidere lægges der op til, at der ikke tillige skal ske fremsendelse, ind-
sendelse, udlevering m.v. i fysisk form. Dette indebærer, at alle sagsgange i
en straffesag kan være digitale, således at dokumenter m.v. ikke skal prin-
tes.
3.3. Forkyndelse
Der lægges op til at indføre hjemmel til, at forkyndelse kan ske ved, at
den
meddelelse, der skal forkyndes, ved digital kommunikation gøres tilgænge-
lig for den pågældende, der samtidig anmodes om at bekræfte modtagelsen
(digital
forkyndelse). Ved digital forkyndelse lægges der op til at anse med-
delelsen for forkyndt, hvis modtageren bekræfter at have modtaget meddel-
elsen.
10
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Der lægges endvidere op til at indføre hjemmel til, at forkyndelse kan ske
ved, at meddelelsen gøres tilgængelig for den pågældende i en digital post-
kasse, der anvendes til sikker digital kommunikation med det offentlige (for-
enklet digital forkyndelse). Ved forenklet digital forkyndelse lægges der op
til at anse meddelelsen for forkyndt, hvis der sker åbning eller anden be-
handling af meddelelsen, den besked, hvortil meddelelsen er vedhæftet, el-
ler et bilag eller en anden meddelelse, der er vedhæftet beskeden
Der lægges endelig op til at revidere reglerne om forkyndelse for juridiske
personer, således at der kan ske
digital
forkyndelse og forenklet digital for-
kyndelse for juridiske personer.
3.4. Etablering og anvendelse af særligt sikrede retssale
Der lægges op til at indføre hjemmel til, at Retten på Færøerne kan sættes i
en særligt sikret retssal, når særlige sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede bestemmelser har ikke aktuelle økonomiske og administra-
tive konsekvenser for det offentlige.
Der vil være merudgifter forbundet med digitalisering af retsprocessen og
etablering af en særligt sikret retsal, og der vil skulle tages stilling til finan-
sieringen, inden bestemmelserne besluttes sat i kraft.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
De foreslåede bestemmelser vurderes ikke umiddelbart at have økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. De administrative konsekvenser for borgere
De foreslåede bestemmelser vurderes at ville have begrænsede administra-
tive konsekvenser for borgerne.
De bestemmelser, som angår en digital sagsportal, vil – når bestemmelserne
sættes i kraft – indebære en begrænsning i borgernes mulighed for at vælge,
hvordan de henvender sig til domstolene. Digital selvbetjening indebærer
lettelser og mere fleksibel borgerbetjening for de borgere, der allerede har
11
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
2055359_0012.png
digitale kompetencer. De borgere, der ikke jævnligt anvender it, vil få hjælp
og vil således som hidtil få den fornødne vejledning og service fra retten.
Det må dog forventes, at visse borgere i en overgangsperiode skal bruge tid
på at indrette sig på de nye sagsgange.
7. De miljømæssige konsekvenser
De bestemmelser, som angår en digital sagsportal, forventes at indebære en
reduktion i anvendelse af papir i borgerlige retssager, hvilket på længere sigt
kan have en positiv indflydelse på miljøet.
8. Forholdet til EU-retten
Bestemmelserne indeholder ikke EU-retlige aspekter
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Bestemmelserne har i perioden fra den […] til den 3. juni 2019 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Retten
på Færøerne, Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Civilstyrelsen, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Færøernes Landsstyre, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Institut for Menneskerettigheder, Landfogden, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvoka-
ten, Rigsombudsmanden på Færøerne og Rigspolitiet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen.
Negative konsekvenser/merud-
gifter
Bestemmelserne har ikke aktuelle
økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Der vil være merudgifter forbun-
det med digitalisering af retspro-
cessen og etablering af en særligt
sikret retsbygning, og hvis be-
stemmelserne herom besluttes sat
i kraft, vil der skulle tages stilling
til finansieringen.
12
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
2055359_0013.png
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen af betydning.
Ingen.
Ingen.
Ingen af betydning.
Ingen.
Ingen.
Bestemmelserne vurderes at
Ingen.
kunne have positiv indflydelse
på miljøet i form af en mindre re-
duktion i rettens anvendelse af
papir.
Administrative konsekvenser for Bestemmelserne får begrænsede Bestemmelserne indebærer en
borgerne
administrative konsekvenser for begrænsning i borgernes mulig-
borgerne.
hed for at vælge, hvordan de hen-
vender sig til retten.
Det må forventes, at visse borgere
i en overgangsperiode skal bruge
tid på at indrette sig på de nye
sagsgange.
Forholdet til EU-retten
Bestemmelserne indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1 (§ 5, stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 8, stk. 6,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 2 (10, stk. 5)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 13, stk. 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 3 (§ 13, stk. 3, 1. pkt.)
13
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 19, stk. 3,
1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen
skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 4 (§ 20 a)
Den foreslåede bestemmelse svarer med redaktionelle ændringer til den
danske retsplejelovs § 27 b, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november
2018. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne
hertil og med den praksis, der findes herom.
Til nr. 5 (§ 185 a)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 148 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, dog med den undtagelse,
at den foreslåede bestemmelse ikke undtager betalingspåkrav og indsigelser
mod betalingskrav, idet retsplejeloven for Færøerne ikke indeholder regler
om betalingspåkrav svarende til den danske retsplejelov. Endvidere foreslås
kompetencen efter stk. 6 henlagt til sorenskriveren.
Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne til den
nævnte danske bestemmelse og med den praksis, der findes herom.
Det bemærkes, at for Færøerne gælder udlændingeloven som sat i kraft ved
kongelig anordning nr. 182 af 22. marts 2001, og som senest ændret ved
kongelig anordning nr. 168 af 14. februar 2017, samt konkursloven som sat
i kraft ved kongelig anordning nr. 183 af 15. marts 1989, og som senest æn-
dret ved kongelig anordning nr. 5 af 9. januar 2015.
Til nr. 6 (§ 186, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 148 b, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 7 (§ 186, stk. 4 og 5)
De foreslåede bestemmelser svarer til den danske retsplejelovs § 148 b, stk.
4 og 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
14
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
serne skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med
den praksis, der findes herom.
Til nr. 8 (§ 186 a)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 148 c, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 9 (§ 193, stk. 1 og 2)
De foreslåede bestemmelser svarer til den danske retsplejelovs § 153, stk. 1
og 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelserne
skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 10 (§ 195, stk. 1, nr. 1 og 2)
De foreslåede bestemmelser svarer til den danske retsplejelovs § 154 a, stk.
1, nr. 1 og 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestem-
melserne skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med
den praksis, der findes herom.
Til nr. 11 (§ 195, stk. 1, nr. 4)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 154 a, stk.
1, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
sen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 12 (§ 196, stk. 1, nr. 2)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 155, stk.
1, nr. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
sen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 13 (§ 196, stk. 1, nr. 3)
15
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 155, stk.
1, nr. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
sen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 14 (§ 196, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 155, stk.
2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 15 (§ 198 a)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 156 b, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 16 (§ 198 b)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 156 c, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 17 (§ 200)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 157 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 18 (§ 201)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 158, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 19 (§ 237, stk. 1, 1. pkt.)
16
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Den foreslåede konsekvensændring af bestemmelsen svarer til den danske
retsplejelovs § 197, stk. 1, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14.
november 2018. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med for-
arbejderne hertil og med den praksis, der findes herom.
Til nr. 20 (§ 258, stk. 6)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 219, stk.
6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 21 (§ 296, stk. 1)
Den foreslåede konsekvensændring af bestemmelsen svarer til den danske
retsplejelovs § 255 a, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november
2018. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne
hertil og med den praksis, der findes herom.
Til nr. 22 (§ 353, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 330, stk.
2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 23 (§ 376, stk. 5)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 348, stk.
5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 24 (§ 377, stk. 1, 1. og 2. pkt.)
De foreslåede konsekvensændringer af bestemmelsen svarer til den danske
retsplejelovs § 349, stk. 1, 1. og 2. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14.
november 2018. Bestemmelserne skal fortolkes i overensstemmelse med
forarbejderne hertil og med den praksis, der findes herom.
17
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Til nr. 25 (379, stk. 6, 1. pkt.)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 351, stk.
6, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
sen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 26 (§ 379, stk. 6, 2. pkt.)
Den foreslåede konsekvensændring af bestemmelsen svarer til den danske
retsplejelovs § 351, stk. 6, 2. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14.
november 2018. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med for-
arbejderne hertil og med den praksis, der findes herom.
Til nr. 27 (§ 403, stk. 2 og 3)
De foreslåede bestemmelser svarer til den danske retsplejelovs § 373, stk. 2
og 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelserne
skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
Til nr. 28 (§ 406, stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 376, stk.
4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 29 (§ 444, stk. 7)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 410, stk.
7, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal
fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis,
der findes herom.
Til nr. 30 (§ 497, 1. pkt.)
Den foreslåede konsekvensændring af bestemmelsen svarer til den danske
retsplejelovs § 456 p, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. novem-
ber 2018. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbej-
derne hertil og med den praksis, der findes herom.
18
FÆU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Lovudkast: Udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i retsplejen m.v., fra justitsministeren
Til nr. 31 (§ 597 a)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 543 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmelsen skal for-
tolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den praksis, der
findes herom.
Til nr. 32 (§ 615, stk. 1, 4. pkt.)
Den foreslåede bestemmelse svarer til den danske retsplejelovs § 561, stk.
1, 4. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018. Bestemmel-
sen skal fortolkes i overensstemmelse med forarbejderne hertil og med den
praksis, der findes herom.
§2
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den og herunder kan fastsætte, at lovens § 1, nr. 1-32, træder i kraft på for-
skellige tidspunkter.
19