Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
2058469_0001.png
De nationale parlamenters deltagelse i udnævnelsen af deres
lands kommissær
Til orientering af Europaudvalget og Det Udenrigspolitiske Nævn
Sammenfatning
Denne note er en opdatering af en note om samme emne fra 2009 (EU-
note E 58 fra 8. juli 2009). Noten er baseret på en uformel rundspørge
blandt de andre nationale parlamenters repræsentanter i Bruxelles. Ne-
denfor beskrives, hvilke nationale parlamenter der inddrages i udnævnel-
sen af landets EU-kommissær, herunder om inddragelsen sker formelt el-
ler uformelt.
Udviklingen går i retning af, at flere nationale parlamenter i dag har en
formel rolle i udnævnelsesproceduren. Eksempelvis er det sådan i Est-
land, Grækenland, Kroatien og Rumænien, hvor parlamenterne nu gen-
nemfører en høring med kommissærkandidaten, hvilket ikke var tilfældet i
2009. Det gennemgående model er afholdelse af en høring i EU-udval-
get, men visse steder inddrages plenarforsamlingen også.
Endvidere fremgår det, at i flere EU-lande skal det nationale parlament
afgive en udtalelse om udnævnelsen af kommissæren, før den endelige
godkendelse kan finde sted. Det er tilfældet i Kroatien, Litauen, Polen,
Slovenien og Østrig.
27. maj 2019
Kontaktperson:
Søren Koushede
Folketingets kontor i
Bruxelles
Nationale parlamenter som ikke inddrages i udnævnelse af kommissæ-
ren:
Følgende parlamenter har ingen rolle i nomineringen: Belgien, Cypern, Dan-
mark, Finland, Frankrig, Holland, Irland, Letland, Luxembourg, Malta, Portu-
gal, Slovakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige og Tyskland.
Nationale parlamenter, som formelt inddrages i udnævnelsen af kommis-
særen:
Bulgarien:
EU-udvalget arrangerer en høring om nomineringen af en kom-
missær, hvor den aktuelle kandidat er forpligtet til at svare på spørgsmål fra
udvalget.
Estland:
EU-kommissærkandidaten holder et oplæg i plenum, hvor parla-
mentsmedlemmerne kan stille spørgsmål til kandidaten. Herefter er der debat,
hvor medlemmerne af de politiske grupper og kommissærkandidaten kan dis-
kutere EU-Kommissionens politik for den næste mandatperiode.
Side 1 | 2
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 18: De nationale parlamenters deltagelse i udnævnelsen af deres lands kommissær
2058469_0002.png
Grækenland:
Ifølge den nyligt vedtagne forretningsorden, skal EU-udvalget
arrangere en høring med kommissærkandidaten.
Italien:
Ifølge lov nr. 234/2012 skal den italienske regering give parlamentet
meddelelse om nominering af en kommissær. Herudover er parlamentet ikke
inddraget i udnævnelsesproceduren.
Kroatien:
EU-udvalget arrangerer en høring med kommissærkandidaten, og
udvalget afgiver herefter en udtalelse om nomineringen. Regeringen er ikke
bundet af udvalgets udtalelse, men skal begrunde, hvis regeringen ikke følger
udvalgets holdning. Herefter vil regeringens begrundelse blive diskuteret i ple-
num.
Litauen:
EU-udvalget og parlamentet skal begge godkende kommissærkandi-
daten. Konkret betyder det, at EU-udvalget udarbejder en indstilling, som sen-
des til afstemning i det litauiske parlaments plenum.
Polen, Sejmen (underhuset):
EU-udvalget afgiver en udtalelse om kommis-
særkandidaten inden for 21 dage efter nomineringen. I den forbindelse afhol-
der udvalget en høring, hvor kandidaten fremlægger sin vision for, hvordan
EU-kommissionen skal arbejde i fremtiden. Det polske ministerråd er ikke
bundet af udvalgets udtalelse, men skal begrunde, hvis Rådet ikke følger ud-
valgets holdning.
Rumænien:
Siden 2013 har det været lovbestemt, at EU-udvalget arrangerer
en høring med den nominerede kommissær.
Slovenien:
Nomineringen af en kommissær skal godkendes under en høring i
EU-udvalget. Udvalget stemmer om kandidatens egnethed og afgiver herefter
en begrundet udtalelse til regeringen. Udtalelsen er ikke bindende for regerin-
gen, men først efter modtagelsen af udtalelsen kan regeringen formelt gå vi-
dere med udpegningen af kandidaten.
Tjekkiet, Deputeretkammeret:
EU-udvalget skal rådspørges om aktuelle
kandidater, før regeringen træffer den endelige beslutning. Imidlertid er udta-
lelsen fra udvalget ikke bindende for regeringen.
Ungarn:
EU-udvalget arrangerer en høring med kommissærkandidaten, hvor
kandidaten fremlægger sin vision for, hvordan EU-kommissionens skal ar-
bejde i fremtiden. Høringen er alene rådgivende, og der bliver ikke afholdt en
afstemning.
Østrig, Nationalrådet:
Regeringen skal have tilslutning fra parlamentets EU-
udvalg.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 2 | 2