Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 14
Offentligt
2013462_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
Sammenfatning
Europa-Kommissionens varslede i september 2018, at den som led i debatten om
EU’s fremtid ville foreslå et skift fra enstemmighed til kvalificeret flertal i Rådet
inden for bl.a. social- og arbejdsmarkedspolitikken, skatte- og afgiftspolitikken og
udenrigspolitikken. Kommissionen har nu præsenteret de første to udspil om
udenrigspolitikkken og på skatte og afgiftsområdet, mens vi venter på
Kommissionens forslag om et procedureskift inden for social- og
arbejdsmarkedspolitikken og klima og energiområdet. Få en status på
Kommissionens udspil her og en forklaring på, hvordan dette kan gøres uden at
revidere traktaterne, men med en vetomulighed for Folketinget.
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsen
EU-konsulent
9. januar 2019
Kommissionens formand Jean-Claude Juncker varslede i september 2018 i
forbindelse med sin tale om Unionens tilstand, at Kommissionen som led i
debatten om EU’s fremtid
ville foreslå et skift fra enstemmighed til kvalificeret
flertal i Rådet inden for bl.a. social- og arbejdsmarkedspolitikken, skatte- og
afgiftspolitikken og udenrigspolitikken. EU skulle til dette formål benytte, hvad
han betegnede som ”Lissabontraktatens glemte skat”,
traktatens såkaldte
passarellebestemmelser,
som gør det muligt at ændre EU’s
beslutningsprocedurer uden traktatændringer.
Men hvad er Lissabontraktatens passarellebestemmelser egentlig, og
hvordan kan de tages i brug? Og hvad er det, Kommissionen foreslår at
bruge dem til? Det ser vi nærmere på i denne EU-note.
I.
EU-traktatens passareller
EU-traktaterne indeholder flere forskellige passarellebestemmelser, som for
størstedelens vedkommende blev traktatfæstet med Lissabontraktaten
1
.
1
Bortset fra de to passareller på miljøområdet og arbejdsmarkeds- og socialområdet blev alle
eksisterende passareller indskrevet i traktatgrundlaget med Lissabontraktaten, der trådte i kraft
Side 1 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0002.png
Bestemmelserne gør det muligt for Det Europæiske Råd eller Rådet at
revidere
EU’s beslutningsprocedurer efter forenklede
procedurer
dvs. uden
om en egentlig traktatrevisionsprocedure, som kræver indkaldelsen af en
regeringskonference og efterfølgende national ratifikation i de enkelte EU-
lande.
Den almindelige lovgivningsprocedure i EU
Som hovedregel vedtages EU lovgivning efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Det betyder, at Rådet og Europa-
Parlamentet deler lovgivningsmagten, og at Rådet træffer sine afgørelser
med kvalificeret flertal. På visse følsomme områder som skatter og afgifter,
dele af miljø- og energipolitikken, social- og arbejdsmarkedspolitkken og
udenrigs- og sikerhedspolitkkken træffer Rådet dog fortsat afgørelse med
enstemmighed, ligesom Parlamentet typisk kun er høringsberettiget og ikke
medlovgiver.
Den generelle passarelle
For det første er der traktatens
generelle passerelle
i TEU art. 48, stk. 7, som
bemyndiger Det Europæiske Råd til at beslutte, at EU på et nærmere
bestemt område:
-
-
Skifter fra afstemning med enstemmighed i Rådet til kvalificeret flertal
eller
Gør Europa-Parlamentet til Rådets medlovgiver ved at skifte fra en
særlig lovgivningsprocedure til en almindelig lovgivningsprocedure
2
.
Skiftet kan foretages på et helt politikområde, men man kan også beslutte at
overgangen kun omfatter afgrænsede dele af dette område
3
.
Det Europæiske Råd træffer afgørelse om dette med enstemmighed efter
godkendelse af Europa-Parlamentet. Hvert enkelt EU-lands nationale
i 2009. Før Lissabontraktaten var der dog også passarellebestemmelser til at indføre fælles be-
slutningstagning på områder som visa, asyl, migration (TEF art. 67, stk. 2) og til at flytte områ-
der til EF-samarbejdet fra det mellemstatslige samarbejde om fri bevægelighed (TEU art. 42).
2
Skift fra en særlig til en almindelig lovgivningsprocedure i TEUF art. 294 betyder, samtidig at
Rådet går fra enstemmighed til kvalificeret flertal.
Ifølge TEUF art. 48 stk. 7, kan DER skifte beslutningsprocedure på enten ”et bestemt område
eller i et bestemt tilfælde”.
3
Side 2 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0003.png
parlament har dog en traktatfæstet vetoret over for sådanne beslutninger
4
.
Den generelle passarelle kan anvendes på store dele af EU-samarbejdet,
men kan ikke anvendes på eksempelvis afgørelser, som har indvirkning på
militær- eller forsvarsområdet eller på traktatens afsluttende bestemmelser,
hvor man bl.a. finder traktatrevisonsproceduren og proceduren for et EU-
lands udtræden.
De særlige passareller
EU-traktaten indeholder også en række sektorspecifikke passereller, som
kan bruges til at foretage et skift i beslutningsproceduren inden for nærmere
definerede områder. Det gælder f.eks. inden for den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
(TEU art. 31) og for vedtagelsen af EU’s flerårige finansielle
ramme (TEUF art. 312). Begge steder kan Det Europæiske Råd med
enstemmighed beslutte at skifte afstemningsprocedure i Rådet fra
enstemmighed til kvalificeret flertal. Hverken Europa-Parlamentet eller de
nationale parlamenter skal konsulteres her.
Inden for dele af miljøpolitikken (TEUF art. 192), arbejdsmarkeds- og
socialpolitikken (TEUF art. 153) og familieretten (TEUF art. 81) er der i
traktaten særlige sektorspecifikke passareller, som gør det muligt at skifte
beslutningsprocedure fra en særlig lovgivningsprocedure til en almindelig
lovgivningsprocedure. I alle tre tilfælde træffes beslutningen af Rådet med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. På det familieretlige
område har de nationale parlamenter desuden en vetoret.
Har EU brugt passarellerne?
Eneste gang en passarelle er taget i anvendelse, var den 22. december 2004, da
Rådet besluttede at indføre fælles beslutningstagning for grænsekontrol, visa,
asyl og migrationspolitik (Rådets afgørelse 2004/927/EF).
I Danmark skal regeringen dog have Folketingets samtykke til ethvert forslag
om at benytte en passarellebestemmelse. Dette blev aftalt mellem de
politiske partier og er indskrevet tiltrædelsesloven i forbindelse med
Danmarks tiltrædelse af Lissabontraktaten (L 2008 321 §1, stk. 2).
II.
Hvad foreslår Kommissionen
I det følgende vil vi kort gøre status for, på hvilke politikområder Kommissio-
nen foreslår passarellebestemmelserne brugt, hvor langt den er med de vars-
lede udspil, og hvad vi ved om deres indhold.
4
De nationale parlamenter kan her gøre indsigelse inden for en frist på seks måneder og ned-
lægge veto.
Side 3 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0004.png
Kommissionen har allerede præsenteret de to første konkrete udspil om et
skift fra enstemmighed til kvalificeret flertal i Rådet inden for
udenrigspolitikken og skatte- og afgiftspolitikken. Forslag inden for social- og
arbejdsmarkedspolitikken og klima- og energipolitikken ventes ifølge kommis-
sionens arbejdsprogram for 2019 at komme i marts eller april i år.
Udenrigs- og sikkerhedspolitiske område
Den 12. september 2018 præsenterede Kommissionen sit første udspil
5
, hvil-
ket var på det udenrigs- og sikkerhedspolitiske område. Kommissionen fore-
slog, at Rådet her skulle skifte afstemningsprocedure fra enstemmighed til
kvalificeret flertal på følgende tre områder:
-
-
-
Holdninger til menneskerettighedsspørgsmål i internationale fora
som FN’s Menneskerettighedsråd
Afgørelser om indførelse af sanktionsordninger
Afgørelser om at iværksætte eller gennemføre civile missioner som
reaktion på kriser i udlandet.
Skiftet til kvalificeret flertal på ovenstående områder kan gennemføres ved at
anvende den særlige passarelle i TEU art. 31, stk. 3. Det kræver en enstem-
mig beslutning i Det Europæiske Råd.
Skatte- og afgiftsområdet
Næste udspil fra Kommissionen kom den 15. januar 2019, hvor den foreslog
at foretage et skift på skatte- og afgiftsområdet fra den særlige lovgivnings-
procedure til EU’s almindelige lovgivningsprocedure
6
.Kommissionen foreslår
dog en gradvis overgang til den almindelige lovgivningsprocedure på skatte-
og afgiftsområdet efter en køreplan i fire etaper:
1. Hurtig enighed om overgang iværksættes for forslag, der ikke har
direkte indflydelse på EU-landenes beskatningsret, skattebase eller
skattesatser, men som er afgørende for bekæmpelsen af skattesvig,
-unddragelse og -undgåelse. F.eks. administrativt samarbejde
mellem EU-landenes skattemyndigheder.
2. Hurtig enighed om overgang iværksættes for forslag af fiskal
karakter, der har til formål at understøtte andre politikmål såsom
bekæmpelse af klimaforandringer, miljøbeskyttelse, forbedring af den
offentlige sundhed eller transportpolitik.
5
Se Kommissionens meddelelse: En stærkere global aktør: en mere effektiv beslutningstagning
for EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik
Kom(2018)0647 af 12. september 2018.
Se Kommissionens meddelelse: På vej mod en mere effektiv beslutningstagning inden for EU’s
skattepolitik
Kom(2019)0008 af 15. januar 2019.
6
Side 4 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0005.png
3. Overgang inden udgangen af 2025 iværksættes for forslag, som skal
revidere allerede harmoniserede EU-regler på skatteområdet
herunder forslag om moms og punktafgifter.
4. Overgang inden udgangen af 2025 iværksættes for forslag, som skal
fremme det indre marked og fair beskatning i EU, såsom vedtagelsen
af fælles konsolideret selsskabskattebase, skat på den digitale
økonomi, mv.
Beslutningen om at ændre beslutningsprocedure skal
med en enkelt
undtagelse - ske efter traktatens
generelle passerelle i TEU art. 48.
Det vil
kræve en enstemmig beslutning i Det Europæiske Råd og godkendelse i Eu-
ropa-Parlamentet. Nationale parlamenter har vetoret.
Forslaget om et procedureskift for fiskale foranstaltninger til beskyttelse af
miljøet vil dog kræve brug af den
særlige miljøpasserelle
i TEUF 192. Det
giver en lidt enklere beslutningsprocedure, idet beslutningen ikke skal i Det
Europæiske Råd, men kan træffes af Rådet med enstemmighed efter høring
af Europa-Parlamentet. De nationale parlamenter har her ingen vetoret.
Arbejdsmarkeds- og socialpolitikken
Kommissionen har endnu ikke præsenteret noget konkret forslag på det so-
cial- og arbejdsmarkedspolitiske område. Men ifølge Kommissionens ar-
bejdsprogram skal udspillet komme i løbet af årets første kvartal, hvilke for-
mentligt vil sige i løbet af marts eller april.
Det er uvist, hvad kommissionen har i tankerne med det varslede udspil. Men
vedtagelsen af lovgivning på det social- og arbejdsmarkedspolitiske område
kræver i dag enstemmighed på fire områder:
1) Arbejdstagernes sociale sikring og sociale beskyttelse
2) Beskyttelse af arbejdstagerne ved ophævelse af arbejdskontrakt
3) Repræsentation af og kollektivt forsvar for arbejdstagerne og ar-
bejdsgivernes interesser, herunder medbestemmelse
4) Beskæftigelsesvilkår for tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt
på Unionens område
Et beslutningsprocedureskift for arbejdstagernes sociale sikring og sociale
beskyttelse kan kun ske efter den generelle passarelle i TEU art. 48, mens
de sidstnævnte tre områder skal ske efter den særlige passarellebestem-
melse i TEUF art. 153, som gør det muligt for Rådet med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet at indføre den almindelige lovgivningsproce-
dure.
Klima- og energipolitik
Side 5 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0006.png
Kommissionen har heller ikke præsenteret noget konkret forslag på klima og
energiområdet endnu. Men Kommissionen har i sit arbejdsprogram for 2019
annonceret et forlag i årets første kvartal om øget brug af kvalificeret flertal i
Rådet inden for klima- og energipolitikken og en mulig reform af Euratomtrak-
taten.
Det er også her uvist, hvad Kommissionen nærmere har i tankerne med det
varslede udspil. Men der er kun nogle få områder, som kan komme på tale
på miljø- og energiområdet, som kræver enstemmighed. For miljøpolitikken
drejer sig om følgende områder:
-
-
Bestemmelser af hovedsagelig fiskal karakter
Foranstaltninger, der berører:
o
fysisk planlægning,
o
kvantitativ forvaltning af vandressourcerne, eller som direkte
eller indirekte berører disse ressourcers disponibilitet
o
arealanvendelse bortset fra affaldshåndtering.
Et skift fra særlig til almindelig lovgivningsprocedure på ovenstående områ-
der skal ske efter den særlige passarellebestemmelse i TEUF art. 192, stk. 2,
som gør det muligt for Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Par-
lamentet at skifte procedure.
Hertil kommer, at EU også på det energipolitiske område kræver enstemmig
beslutningstagning i Rådet, hvis der er tale om bestemmelser af hovedsage-
lig fiskal karakter (TEUF art. 194, stk. 3). Her vil et skift af beslutningsproce-
dure kun kunne ske efter den generelle passarelle i TEU art. 48.
III.
Hvad sker der nu?
Kommissionens forskellige forslag vil i løbet af de kommende måneder blive
drøftet i Rådet og Europa-Parlamentet samt i de enkelte EU-lande. Derefter
er det Kommissionens forhåbning, at EU-landene vil støtte Kommissionens
forslag til køreplan samt nogle af Kommissionens forslag. Men bolden er nu
på EU-landenes bane, idet de formelle forslag om at foretage et procedure-
skift på et område skal komme fra Det Europæiske Råd eller Rådet og ikke
fra Kommissionen.
Side 6 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0007.png
BILAG 1:
Passereller i EU-traktaterne, som gør det muligt at gå fra enstemmighed i Rådet til
kvalificeret flertal eller gøre Europa-Parlamentet til Rådets medlovgiver på områder, hvor
Parlamentet kun er høringsberettiget.
Artikler i
traktaten
TEU art.
31, stk. 3
Emneområde
Formål med pas-
serelle
Hvem beslut-
ter det?
Enstemmig-
hed i DER
Særlig passerelle
for den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik undta-
gen afgørelser, der har indvirkning
på militær- eller forsvarsområdet.
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet
TEU art.
48, stk. 7.
Generel passerelle,
som gør det
muligt inden for alle områder i TEUF
og afsnit V i TEU at gå fra enstem-
mighed til kvalificeret flertal i Rådet
samt for indførelsen af den alminde-
lige lovgivningsprocedure på områ-
der, hvor Parlamentet ikke er Rådets
medlovgiver.
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet eller
gå fra høring af Eu-
ropa-Parlamentet til
fuld medlovgiver.
Enstemmig-
hed i DER ef-
ter godken-
delse i EP
med et flertal
af dets med-
lemmer. Veto
til hvert enkelt
nationalt par-
lament.
TEUF art.
81, stk. 3
Særlig passerelle
for visse aspekter
vedrørende familieret med grænse-
overskridende virkning.
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet og fra
høring af Europa-
Parlamentet til fuld
medlovgiver.
Enstemmig-
hed i Rådet og
høring af Eu-
ropa-Parla-
mentet. Veto
til hvert enkelt
nationalt par-
lament.
TEUF art.
153, stk. 2
Særlig passerelle
for følgende dele
af EU’s social-
og arbejdsmarkedspo-
litik:
-
Beskyttelse af arbejdstagerne
ved ophævelse af en arbejds-
kontrakt
-
Repræsentation af og kollektivt
forsvar for arbejdstagernes og
arbejdsgivernes interesser
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet og fra
høring af Europa-
Parlamentet til fuld
medlovgiver.
Enstemmig-
hed i Rådet ef-
ter høring af
Europa-Parla-
mentet
-
Beskæftigelsesvilkår for tredje-
landsborgere, der opholder sig
lovligt på Unionens område
Side 7 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0008.png
TEUF art.
192, stk. 2
Særlig passerelle
for følgende dele
af EU’s miljøpolitik:
-
-
-
Bestemmelser af fiskal karakter
Fysisk planlægning
Kvantitativ forvaltning af vand-
ressourcerne
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet og fra
høring af Europa-
Parlamentet til fuld
medlovgiver.
Enstemmig-
hed i Rådet ef-
ter høring af
Europa-Parla-
mentet
-
TEUF art.
312, stk. 2
Arealanvendelse bortset fra af-
faldshåndtering
Særlig passerelle
for EU’s flerårige
finansielle ramme
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet
Enstemmig-
hed i DER
TEUF art.
333
Særlig passerelle
for såkaldt for-
stærket samarbejde (undtagen for-
svar)
Gå fra enstemmig-
hed til kvalificeret
flertal i Rådet og fra
høring af Europa-
Parlamentet til fuld
medlovgiver.
Enstemmig-
hed i Rådet ef-
ter høring af
Europa-Parla-
mentet.
Side 8 | 9
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 14: EU-Kommissionen foreslår opgør med vetoret i Rådet
2013462_0009.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 9 | 9