Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 1
Offentligt
1945731_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Europaudvalgets dagsorden
Europaudvalgets dagsordener adskiller sig betydeligt fra andre udvalgsmø-
dedagsordener i Folketinget. Den er nemlig styret af, hvordan dagsordenen
for møderne i EU’s Ministerråd
(Rådet) ser ud. Formålet med dette notat er at
give en kort introduktion til opbygningen af Europaudvalgets dagsorden, ud-
sendelsestidspunkter og de mest brugte forkortelser og kørebemærkninger.
Dagsordenen udsendes elektronisk 3 gange pr. møde
Europaudvalgets dagsorden for et bestemt møde udsendes normalt pr. mail i
3 udgaver. Udsendelsen af dagsordenen op til et ordinært fredagsmøde føl-
ger et helt fast mønster (jf. figur 1):
3. oktober 2018
Det Internationale
Sekretariat
Uge 1
Man
Man
Uge 2
Onsdag:Torsdag:
1.
1. udgave udgave
(inkl. FF/FL)
Tirsdag:
Torsdag:
Fredag:
2. udgave
3. udgave
EUU-møde
(inkl. ministre (inkl. FO/L)
og bilag)
Figur 1: De normale udsendelsesdage for Europaudvalgets dagsorden
1. udgave
af dagsordenen udsendes torsdag ugen forinden, dvs. 8 dage før
udvalgsmødet. 1. udgave giver en oversigt over de møder i Rådet, der skal
forelægges på Europaudvalgets møde samt hvilke ministerier, der har ressort
på de forskellige punkter på dagsordenen. I denne udgave har Europaudval-
gets sekretariat for hvert punkt tilføjet en
henvisning til det relevante samle-
notat,
dvs. det notat, hvori regeringen gennemgår mødet i Rådet fra A til Å.
Endvidere fremgår det, på hvilke punkter regeringen forventer at forelægge et
Side 1 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0002.png
forhandlingsoplæg
med andre ord: på hvilke sager udvalget skal give rege-
ringen et mandat. Disse punkter bliver i dagsordenen markeret med forkortel-
sen ”FF” (FF
= Forventet Forhandlingsoplæg).
Endelig angives det på 1.
version af dagsordenen, hvilke punkter på rådsmødedagsordenen, der for-
ventes behandlet bag lukkede døre. Her
benyttes forkortelsen ”FL”
(FL = Fo-
reløbigt Lukket).
2. udgave
af dagsordenen omdeles om tirsdagen i samme uge som mødet,
dvs. 3 dage før mødet. Af 2. udgave af dagsordenen fremgår det,
hvilke mini-
stre, der fremlægger de enkelte punkter.
Desuden vil Europaudvalgets sekre-
tariat have påført dagsordenen yderligere
bilagshenvisninger
(mere herom
nedenfor).
3. udgave
af dagsordenen udsendes torsdag, dvs. dagen før mødet. Som
hovedregel er der kun få ændringer på denne udgave. Dels vil ”FF” markerin-
gen være ændret til ”FO” (FO
= Forhandlingsoplæg),
da regeringen nu har
endeligt afgjort, hvilke sager der skal forelægges til mandat i udvalget. Dels
vil det endelig fremgå, hvilke punkter der behandles bag lukkede døre. Dette
angives med et ”L”
(L = Lukket).
L-punkterne vil være de sager, der tidligere
var markeret med ”FL”.
Det skal understreges, at selv om der typisk vil være 3 udgaver af en dagsor-
den, kan der godt forekomme
undtagelser,
så man enten får flere eller færre
udgaver af dagsordenen. Eksempelvis kan det ske, at regeringen kommer
med vigtige nye punkter til dagsordenen uden for den normale møderytme,
og derfor vil der blive udsendt en ekstra dagsorden, så medlemmer så hurtigt
som muligt bliver bekendt med disse.
Omvendt vil der ved de møder, hvor regeringen enten forelægger eller afrap-
porterer fra et
møde i Det Europæiske Råd
(DER) typisk være færre versio-
ner af Europaudvalgets dagsorden.
Side 2 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0003.png
Åbne/lukkede punkter på dagsordenen
Siden Folketingsåret 2006-07 har Europaudvalgets møder været åbne for of-
fentligheden. Som udgangspunkt er udvalgets behandling af EU-rådsmø-
derne derfor åben. Dog kan regeringen og Europaudvalget beslutte, at visse
punkter behandles for lukkede døre, typisk pga. en særligt vanskelig forhand-
lingssituation i Rådet.
Både regeringen og Europaudvalget kan rejse ønske om at punkter på dags-
ordenen behandles for lukkede døre. Sådanne ønsker skal fremsættes i så
god tid før mødet som muligt, og udvalgets formand skal godkende, at punk-
terne behandles for lukkede døre.
Endelig bemærkes det, at udvalgets interne punkter, hvor man tilrettelægger
sine arbejdsgange eller behandler
udtalelser til EU’s institutioner,
behandles
for lukkede døre. Det betyder f.eks., at punktet
”eventuelt” altid er lukket.
Tilmelding til åbne møder
Tilmelding for tilhørere skal ske
senest
kl. 12.00 dagen inden mødet ved hen-
vendelse til Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. 33 37 36
10). Der vil være pladsbegrænsning. Udvalgets faste mødeværelse er vær.
2-133.
Dagsordenen udsendes elektronisk
Europaudvalgets dagsorden udsendes elektronisk.
På den elektroniske dagsorden er der
links til kommissionsforslag samt
relevante europaudvalgsbilag.
Er man kommet til at slette mailen med den elektroniske dagsorden, kan man
altid finde den seneste version af dagsordenen på Internettet på adressen:
https://www.eu.dk/da/dokumenter/dagsorden_europaudvalget
eller
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/euu/dokumenter/udvalgsdagsord-
ner?committeeAbbreviation=EUU.
Hvornår på dagen udsendes dagsordenen?
Det præcise tidspunkt for, hvornår dagsordenen udsendes, afhænger af,
hvornår Europaudvalgets sekretariat modtager den nødvendige information
fra Udenrigsministeriet. Det sker
ofte først sidst på eftermiddagen
og nogle
gange senere. Dog vil den elektroniske dagsorden så vidt muligt altid blive
udsendt på den ”rigtige” dag, uanset hvornår sekretariatet har modtaget de
nødvendige oplysninger.
Side 3 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0004.png
Dagsordenens forside giver overblik over udvalgsmødet
Dagsordenen består af en
forside
og en række
vedhæftede rådsmødedags-
ordener
jf. den fiktive dagsorden i
bilag 1.
Dagsordenens forside giver et overblik over alle punkter på dagsordenen for
Europaudvalgets møde. De fleste punkter er de
rådsmøder
1
, regeringen skal
orientere udvalget om. Det vil normalt være de rådsmøder, som regeringens
forskellige ministre skal deltage i den efterfølgende uge i Bruxelles.
Det er regeringen (Udenrigsministeriet), der fastsætter, hvilke rådsmøder der
skal på Europaudvalgets dagsorden, og i hvilken rækkefølge ministrene skal
forelægge sagerne. Fra og med 2. udgave af dagsordenen fremgår det af for-
siden, hvilke ministre der møder op i udvalget for at forelægge de enkelte
punkter.
Udover rådsmøder kan der også være andre emner på Europaudvalgets
dagsorden
det kan f.eks. dreje sig om et samråd, modtagelse af en deputa-
tion, behandling af udtalelser om kommissionsforslag eller grønbøger, drøf-
telse af et beslutningsforslag, eller udvalgets deltagelse i et arrangement.
Disse punkter vil være sat på dagsordenen af Europaudvalgets sekretariat ef-
ter aftale med udvalgsformanden.
Hvis tidspunktet for et udvalgsmøde bliver ændret, anføres det øverst på
dagsordenens forside.
Dagsordenen vedlægges en kopi af rådsmødedagsordenen
For hvert af de rådsmøder, der nævnes som punkter på forsiden af Euro-
paudvalgets dagsorden, vil der på de efterfølgende sider være en separat
dagsorden
den såkaldte rådsmødedagsorden. Rådsmødedagsordenen
fremsendes af Udenrigsministeriet og gengiver de væsentlige punkter, som
ministrene skal diskutere på det pågældende rådsmøde i Bruxelles.
Da danske regeringer som regel består af væsentligt flere ministerier end de
10 forskellige konstellationer, som Rådet er nedsat i, vil ansvaret for punk-
terne på en rådsmødedagsorden ofte være delt mellem flere ministre. Det vil
derfor
fremgå af en fodnote nederst på rådsmødedagsordenen, hvilke
ministerier, de enkelte punkter på rådsmødedagsordenen falder ind un-
der.
1
”Rådsmøder” er møder i EU’s Ministerråd (”Rådet”), hvor regeringen deltager på
Danmarks
vegne. Rådet mødes i 10 forskellige ministerkonstellationer, f.eks. Rådet for miljøministre eller
Rådet for økonomi- og finansministre (Økofin).
Side 4 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0005.png
Henvisninger til de mest relevante bilag på dagsordenen
For de fleste af punkterne på rådsmødedagsordenen tilføjer Europaudvalgets
sekretariat henvisninger til de mest relevante bilag, udvalget har modtaget
om sagen.
Den vigtigste bilagshenvisning er til det
samlenotat,
der giver et overblik
over et rådsmøde og som er udarbejdet af det ansvarlige ressortministerium.
Det er fremsendt 8 dage inden udvalgsmødet.
På dagsordenen henvises der desuden til de notater, som EU-konsulenten i
Folketinget og Folketingets udsendte repræsentant ved EU har udarbejdet
om sagen (kaldet
EU-noter).
For sager, som tidligere har været behandlet i udvalget, henvises der endelig
til
sidetallet i referatet
for det møde eller de møder, hvor sagen har været
behandlet. Der henvises dog kun til den
seneste
behandling i udvalget samt
til det eller de udvalgsmøder, hvor udvalget har givet et mandat (FO) i sagen.
Siden den 6. oktober 2006 har referatet fra de punkter på dagsordenen, der
behandles for åbne døre, været offentligt tilgængeligt. De offentlige referater
omdeles til udvalgets medlemmer og lægges på Folketingets og EU-Oplys-
ningens hjemmeside. Udvalgsmødereferater dateret før den 6. oktober 2006
er fortrolige, og er alene sendt rundt i ét eksemplar til hvert partis EU-ordfø-
rer. Referat fra punkter, der er behandlet bag lukkede døre efter den 6. okto-
ber 2006, er fortsat fortrolige.
Endelig vil det også fremgå af dagsordenen, hvis der er
henvendelser fra in-
teresseorganisationer
mv. om et punkt på rådsmødedagsordenen.
Side 5 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0006.png
De elektroniske statusblade indeholder alle bilag i en sag
Hvis man ikke kun vil have henvisninger til de umiddelbart mest relevante bi-
lag, men derimod gerne vil se
alle
de dokumenter, som udvalget har modta-
get om en given sag, kan det anbefales at bruge statusbladet på EU-Oplys-
ningens hjemmeside. Et statusblad rummer bl.a. et elektronisk arkiv over alle
bilag, hvor forslaget er omtalt. Man finder det elektroniske statusblad ved
følge denne vejledning: Klik på ”dokumenter” i menuen til venstre på forsiden
www.eu.dk.
Under ”kvikopslag” vælges ”statusblad” som dokumenttype og
dokumentnummer og årstal indtastes. Afslut med ”søg”. Derefter klikkes på
linket ”Sagens dokumenter”.
Punktet ”Siden sidst”
Punktet ”Siden sidst” bruges, når regeringen løbende og tidligt i beslutnings-
processen ønsker at orientere Europaudvalget om behandlingen af et forslag,
der formodes at være af større rækkevidde eller når regeringen ønsker at in-
formere udvalget om væsentlige verserende sager ved EU-Domstolen. Det
vil sige, at punktet ikke er en del af den rådsmødedagsorden, som ministeren
forelægger.
Sekretariatet henviser til relevante tidligere notater på dagsordenen under
punktet ”Siden sidst”, da
der til disse punkter ikke udarbejdes samlenotater.
Side 6 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0007.png
Mange forkortelser i rådsmødedagsordenen
Der anvendes en del forskellige forkortelser på dagsordenen. De hyppigste
er:
FF
Forventet Forhandlingsoplæg
Markerer de punkter, hvor regeringen
forventer
at forelægge
Europaudvalget et forhandlingsoplæg (= et forslag til mandat).
ForhandlingsOplæg
Markerer de punkter, hvor regeringen vil forelægge Euro-
paudvalget et forhandlingsoplæg.
Forventet Lukket
Markerer de punkter, som regeringen indstiller behandles bag
lukkede døre.
Lukket
Markerer de punkter, der behandles bag lukkede døre.
Stjernemarkeringen anvendes til at markere de sager på
dagsordenen, der er omfattet af et af de danske forbehold.
”KOM” er en
forkortelse for Europa-Kommissionen. KOM-
nummeret er en reference til det konkrete lovgivningsforslag
fra Kommissionen, som dagsordenspunktet handler om. Kom-
missionens forslag kan læses på EU-Oplysningens status-
blad.
Betyder at punktet er udgået.
FO
FL
L
*
KOM (2015)
xxxx
Udg.
Side 7 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0008.png
Kørebemærkninger
Udover forkortelser anvendes også mange forskellige såkaldte kørebemærk-
ninger på dagsordenen. Kørebemærkninger udtrykker, hvad der forventes at
ske med et forslag under det pågældende punkt på Rådets dagsorden
f.eks. ”
Vedtagelse”
eller ”
Præsentation”.
Der eksisterer ingen udtømmende liste over kørebemærkninger, hvorfor der
kan være variationer afhængig af formandskabsland. Følgende kørebemærk-
ninger er dog hyppigt forekommende:
Kørebemærkninger
relateret specifikt til
den danske EU-be-
slutningsprocedure:
Tidlig forelæggelse
Anvendes om sager, der ikke er på rådsmøde-
dagsordenen, og anvendes ofte når forhandlin-
gerne i COREPER (blandt EU-ambassadørerne)
og/eller med Europa-Parlamentet er så frem-
skredne, at regeringen gerne vil have en tilkende-
givelse fra Europaudvalget.
Anvendes normalt, når en sag forventes færdigbe-
handlet på embedsmandsniveau med efterføl-
gende vedtagelse på et senere rådsmøde, som
regel som a-pkt. (dvs. uden politisk drøftelse).
Sagen er ikke på
dagsordenen for råds-
møde [xx], men for-
ventes sat på dagsor-
denen for et snarligt
rådsmøde mhp. vedta-
gelse
Pkt. er taget af dags-
ordenen for rådsmøde
[xx], men forventes
sat på dagsordenen
for et snarligt råds-
møde mhp. vedta-
gelse
Anvendes normalt, når en sag tages af rådsmøde-
dagsordenen for at blive færdigbehandlet på em-
bedsniveau med efterfølgende vedtagelse på et
senere rådsmøde, som regel som a-pkt. (dvs.
uden politisk drøftelse).
Side 8 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0009.png
Før plenarafstemning
i Europa-Parlamentet:
Præsentation
Anvendes normalt første gang en sag er på dags-
ordenen for et rådsmøde og er koncentreret om
Kommissionens præsentation af forslaget.
Status over drøftel-
Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker at
ser/orientering fra for-
redegøre for fremskridt i arbejdet med en sag,
mandskabet
men uden at der lægges op til større debat eller
beslutninger.
Udveksling af syns-
punkter/orienterede
debat
Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker en
drøftelse af visse aspekter af en sag som politisk
bidrag til de videre drøftelser på embedsmandsni-
veau.
Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk
enighed om en sag, men hvor visse procedure-
mæssige betingelser for en endelig udtalelse ikke
er opfyldt, f.eks. fordi Europa-Parlamentet endnu
ikke har udtalt sig.
Generel indstil-
ling/fælles tilgang
Efter plenarafstem-
ning i Europa-Parla-
mentet:
Vedtagelse
Anvendes normalt, hvor der lægges til endelig
vedtagelse af en sag (dvs. efter teksten har været
gennemgået af Rådets juridiske sprogtjeneste).
Dette sker ofte som a-pkt. (se nedenfor).
Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk
enighed om en sag, men hvor det sidste tjek i Rå-
dets juridiske sprogtjeneste endnu ikke har fundet
sted, og endelig vedtagelse derfor ikke er mulig.
Anvendes normalt, når Rådet formelt vedtager et
forslag.
Politisk enighed
Fælles holdning
Side 9 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0010.png
A-punkt
Markerer de punkter på dagsordenen, hvor der på
forhånd er opnået politisk enighed mellem EU-lan-
dene på embedsmandsniveau. Punkterne skal for-
melt vedtages af ministrene på rådsmødet, men
vedtagelsen vil normalt ikke give anledning til de-
bat. På dagsordenen medtages kun de a-punkter,
som regeringen skønner, har politisk interesse.
Kontakt udvalgssekretærerne for yderligere information
Udvalgsmedlemmer, medlemssekretærer og øvrige medarbejdere i partise-
kretariaterne er altid meget velkomne til at kontakte Europaudvalgets sekre-
tariat på ekspeditionsnummeret 3610 eller direkte til undertegnede udvalgs-
sekretærer med spørgsmål til dagsordenen/bilagshenvisningerne eller
spørgsmål til Europaudvalgets arbejde i øvrigt.
Med venlig hilsen
Iben Tybjærg Schacke-Barfoed (6162 5507)
Udvalgskoordinator
Side 10 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0011.png
Bilag 1
Europaudvalget
Konstrueret eksempel på en dagsorden i Europaudvalget
Mødedato:
fredag den 15. april 2016
Tidspunkt:
kl. 10.00
vær. 2-133
Sted:
Dagsorden
Den 14. april 2016
1. Modtagelse af deputation: Læger uden Grænser
2. Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender
forsvar) den 19. april 2016
Forelæggelse ved udenrigsministeren
L
3. Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18. april 2016
Punkt 2 er lukket
Forelæggelse ved udenrigsministeren
4. Årlig handelspolitisk orientering
Forelæggelse ved udenrigsministeren
FO
5. Rådsmøde nr. 3461 (retlige og indre anliggender) den 21. april 2016
Forelæggelse ved udlændinge-, integrations- og boligministeren
6. Åbent samråd med udlændinge-, integrations- og boligministeren om af-
talen mellem EU og Tyrkiet om håndteringen af flygtningesituationen, jf.
samrådsspørgsmål H - J.
KOM (2016) 0166, KOM (2016) 0231
EUU alm. del (20151) - Samrådsspørgsmål H
EUU alm. del (20151) - Samrådsspørgsmål I
EUU alm. del (20151) - Samrådsspørgsmål J
KOM (2016) 0231 - Bilag 1 (resolutionsforslag vedtaget i Euro-
parådet om situationen for flygtninge og migranter under EU-
Tyrkiet aftalen af 18/3-16)
Det Europæiske Råd 17-18/3-16 - Bilag 6 (erklæring om Tyrkiet
fra mødet i Det Europæiske Råd 17-18/3-16)
EU-note (20151) - E 32 (EU-note af 18/2-16 om en fælles EU-
Tyrkiet handlingsplan for håndtering af flygtningekrisen)
Side 11 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0012.png
Bilag 1
EUU alm. del (20151) - EUU alm. del - svar på spm. 72 om mini-
steren er enig i, at der som følge af aftalen mellem EU og Tyrkiet
ikke længere er tale om åbne registreringscentre for flygtninge,
der ankommer til Grækenland, men lukkede lejre, hvor man fri-
hedsberøver flygtningebørn, fra udlændinge,- integrations- og
boligministeren
L
7. Politisk drøftelse og evt. afgivelse af betænkning over B 81 (om EU's støtte
til tyrekalveopdræt) (DF)
B 81 (20151) - Bilag 3 (udkast til betænkning)
8. Fortsat drøftelse af processen vedr. udvalgets mandatgivning ifm. forord-
ningsforslaget om EU’s grænse-
og kystvagt
EU-note (20151) - E 45 (EU-note om Schengenteknikaliteten og
mandater i Europaudvalget)
KOM (2015) 0671 - Bilag 525 (brev fra udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren om forhandlingsoplæg den 8/4-16 ved-
rørende forslag om en europæisk grænse- og kystvagt)
KOM (2015) 0671 - Bilag 524 (brev til udlændinge-, integrations-
, og boligministeren fra Folketingets Europaudvalg vedr. opfølg-
ning på ministerens forelæggelse i Europaudvalget 1/4-16 2016
vedr. den europæiske grænse- og kystvagt)
9. Drøftelse af udtalelse fra Energi,- Forsynings- og Klimaudvalget vedr.
nærhedstjek af forslaget om naturgasforsyningssikkerhed
KOM (2016) 0052
KOM (2016) 0052 - Bilag 4 (udtalelse fra Energi,- Forsynings- og
Klimaudvalget om forslag til forordning om naturgasforsynings-
sikkerhed)
KOM (2016) 0052 - Bilag 3 (faktaark om forslag til forordning om
naturgasforsyningssikkerhed)
KOM (2016) 0052 - Bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 8/3-16)
EU-note (20151) - E 38 (note af 11/3-16 om forslag til ændring
af EU's forordning om gasforsyningssikkerhed)
10. Drøftelse af politisk udtalelse fra Kulturudvalget om forslag om brug af
online tjenester på tværs af grænser
KOM (2015) 0627 - Bilag 4 (udtalelse af 13/4-16 fra Kulturudval-
get vedr. Kommissionens forslag om brug af onlineindholdstje-
nester på tværs af grænser)
KOM (2015) 0627 - Bilag 3 (udtalelse af 8/2-16 fra Kulturudval-
get vedr. Kommissionens forslag om online tjenester på tværs af
grænser)
11. Eventuelt
L
L
L
L
Side 12 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0013.png
Bilag 1
Der vedlægges foreløbige oversigter over de under punkterne 1-2 og 4
nævnte møder
Note: Medlemmerne af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget er invite-
ret til at deltage under punkt 4 på dagsordenen
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding
for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat (euro-
[email protected]; tlf. +45 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FF
FL
L
=Forventet forhandlingsoplæg
=Forventet lukket behandling
=Lukket behandling
FO =Forhandlingsoplæg
Side 13 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0014.png
Bilag 1
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender
forsvar) den 19. april 2016
1. Kapacitetsopbygning for sikkerhed og udvikling
Orientering/Politisk drøftelse
JOIN (2015) 0017
Rådsmøde 3460
Bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20151)
Bilag 184 (udvalgsmødereferat, side
186, senest behandlet i EUU 13/11-15)
2. Hybride trusler
Orientering/Politisk drøftelse
JOIN (2016) 0018
Rådsmøde 3460
Bilag 1 (samlenotat side 5)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20142)
Bilag 29 (udvalgsmødereferat, side 922,
senest behandlet i EUU 12/5-15)
3. Eventuelt
4. Siden sidst
Dagsordenspunkt 1 og 2 er delt ressort mellem Forsvarsministeriet og Uden-
rigsministeriet
Side 14 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0015.png
Bilag 1
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18. april 2016
1. Eksterne aspekter af migration
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3460
Bilag 2 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20151)
Bilag 128 (udvalgsmødereferat, side 74,
senest behandlet i EUU 23/10-15)
L
2. Irak, Syrien og ISIL-strategien
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3460
Bilag 2 (samlenotat side 5)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20151)
Bilag 379 (udvalgsmødereferat, side
488, senest behandlet i EUU 11/2-16)
3. Østlige Partnerskaber
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3460
Bilag 2 (samlenotat side 7)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20151)
Bilag 294 (udvalgsmødereferat, side
357, senest behandlet i EUU 11/12-15)
4. Libyen
Rådskonklusioner/politisk drøftelse
Rådsmøde 3460
Bilag 3 (supplerende samlenotat)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20151)
Bilag 490 (udvalgsmødereferat, side
669, senest behandlet i EUU 11/3-16)
5. Eventuelt
6. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort
Side 15 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0016.png
Bilag 1
Rådsmøde nr. 3461 (retlige og indre anliggender) den 21. april 2016
FO
1. Den Europæiske grænse- og kystvagt: Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om Den Europæiske Grænse- og Kystvagt og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning
2005/267/EF (førstebehandling)
Fremskridtsrapport
KOM (2015) 0671
Rådsmøde 3461
Bilag 1 (samlenotat side 3)
KOM (2015) 0671
Bilag 524 (brev til udlændinge,- integrations-
og boligministeren vedr. opfølgning på forelæggelse i EUU 1/4-
16)
KOM (2015) 0671
Bilag 4 (notat i opfølgning af forhandlings-
oplæg 1/4-16 om forslag til en europæisk grænse- og kystvagt)
EU-note (20151)
E 21 (note af 22712-15 om fælles grænse-
og kystvagtagentur)
EUU alm. del (20151)
Bilag 363 (Europa-Kommissionens fak-
taark om Schengenreglerne)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dagsor-
den)
EUU alm. del (20151)
Bilag 507 (foreløbigt referat fra Euro-
paudvalgets møde 1/4-16)
2. IT-Systemer for sikkerhed og grænser
Rådsmøde 3461
Bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dags-
orden)
EUU alm. del (20121)
Bilag 274 (udvalgsmødereferat, side
827, Smart Borders pakke fra 2013 forelagt EUU 22/2-13)
FO
a)
Kommissionens meddelelse ”Bedre og mere intelligente informations-
systemer med henblik på grænseforvaltning og sikkerhed
Politisk drøftelse
KOM (2016) 0205
b) Intelligente grænser pakken:
Politisk drøftelse
I) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
et ind- og udrejsesystem (EES) til registrering af ind- og udrejseoplys-
ninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske
Unions medlemsstaters ydre grænser, samt afslag på indrejse og fast-
sættelse af betingelserne for adgang til ind- og udrejsesystemet med
Side 16 | 17
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 1: Europaudvalgets dagsorden
1945731_0017.png
Bilag 1
henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EF)
767/2008 og forordning (EU) 1077/2011
KOM (2016) 0194
II) Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
399/2016 (Schengen-grænsekodeks), hvad angår anvendelse af ind-
og udrejsesystemet.
KOM (2016) 0196
3. Migration: Opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råd den
17.-18. marts 2016 og kommende tiltag
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0166
Rådsmøde 3461
Bilag 1 (samlenotat side 26)
Det Europæiske Råd 17-18/3-16
Bilag 7 (konklusioner fra mø-
det i Det Europæiske Råd 17-18/3-16)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dagsor-
den)
EUU alm. del (20151)
Bilag 487 (udvalgsmødereferat, side
646, senest behandlet i EUU 4/3-16)
4. (Evt.) Reform af det fælles europæiske asylsystem: Kommissionens med-
delelse "Reform af det fælles europæiske asylsystem og fremme af lov-
lige migrationsveje"
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0197
Rådsmøde 3461
Bilag 1 (samlenotat side 29)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dagsor-
den)
5. Databaser: Systematisk tilførsel af data og konsistent anvendelse af Eu-
ropæiske og internationale databaser
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3461
Bilag 2 (supplerende samlenotat)
EUU alm. del (20151)
Bilag 522 (internt) (kommenteret dagsor-
den)
6. Eventuelt
7. Siden sidst
Dagsordenspunkt 1-4 hører under Udlændinge-, Integrations- og Boligmini-
steriets ressort. Dagsordenspunkt 5 hører under Justitsministeriets ressort
Side 17 | 17